Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Karuvuori, Maria (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tämä maisterintutkielma käsittelee suomalaista julkisuutta ja saamelaista vastajulkisuutta kriittisen teorian ja karttojen näkökulmasta. Tarkoitus on tutkia sitä, miten kiistanalaisen maa-alueen hallinnasta viestitään visuaalisesti, ja millä tavalla kartat visuaalisina esityksinä luovat ja muokkaavat todellisuutta. Tarkastelussa on myös saamelaisen alkuperäiskansan esiintyminen julkisuudessa sekä saamelaisen aktivismin historia ja nykyisyys. Tutkimuksen taustalla kulkee marxilainen teoriaperinne, jossa lähtökohtana ovat erilaiset valtakamppailut, normatiivisuus, emansipaatio ja muutos. Teoriaosuudessa luodaan katsaus vastavallan ja vastajulkisuuden teoretisointeihin Frankfurtin koulukunnan kautta Stuart Halliin ja kulttuurintutkimukseen. Myös postkoloniaaliset kysymykset ovat tutkielman kannalta tärkeitä. Alkuperäiskansojen aktivismi niveltyy usein osaksi muita yhteiskunnallisia muutosta ajavia liikkeitä, mutta toisaalta alkuperäiskansojen historiallinen tilanne sekä suhde valtioon nostavat esiin myös erityisiä kysymyksiä. Teoriaosion yhden luvun muodostaa deliberatiivisen julkisuusteorian kritiikki erityisesti alkuperäiskansojen näkökulmasta. Luvussa käydään läpi Habermasia vastaan esitettyä kritiikkiä, ja tuodaan esiin joitakin esimerkkejä saamelaisesta erillis- ja vastajulkisuudesta. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös lyhyesti sitä, kuinka saamelaisia on käsitelty valtamediassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen siitä, millä tavalla kartat viestivät vallan ja vastavallan strategioita. Aineisto koostuu kuudesta eri aikakausina tuotetusta kartasta. Kaksi näistä on saamelaisten taiteilijoiden tai taiteilijakollektiivien tekemiä vastakarttoja. Aineistosta hahmottuu Lapin tai Saamenmaan tuntemuksen ja hallintasuhteiden kehitys historiallisesta perspektiivistä. Menetelmä on laadullinen kuva-analyysi semiotiikan käsitteiden ja artikulaatioteorian avulla. Semioottisessa osiossa tarkastellaan karttojen eri elementtejä viiden osa-alueen kautta. Näitä ovat: 1.kansat ja valtioiden rajat 2. kulkuväylät 3. vallan symbolit 4. maasto ja luonnonvarat sekä 5. paikannimet. Analyysiosion viimeisessä luvussa pohditaan vielä karttojen funktioita laajassa julkisessa kontekstissa. Aineiston perusteella voi päätellä, että kun maa-alueen hallinta on kiistanalainen, hyödynnetään kartoissa enemmän kuvallisia vallan tunnuksia. Hallinta voidaan myös problematisoida kartoissa uudelleen, kuten saamelainen aktivismi osoittaa. Hyvin pelkistetyt karttakuvat viestivät jo saavutetusta hegemoniasta.
  • Louhenkilpi, Antti (2014)
    In this thesis, I take a close look at sasna, or religion, in the Praych Doung village at Kandal Province of Central Cambodia. More specifically, I analyze the religious behaviour and religious rituals of Praych Doung villagers who were ethnic Khmers, both men and women, with rather poor and uneducated backgrounds aged approximately from 25 to 45 years. I conducted a six-month-long field trip at Praych Doung village for this purpose. My aim is to illustrate what their religious behaviour is in practice, and to answer the question of why they do need/have religion, religious behaviour, and religious ritual, to name a few. I also examine the nature of belief for the Praych Doung villagers, as I seek to understand how and in what ways they believe in spirits and in other religious or supernatural forces and entities. For instance, I seek answers to the question of can the Praych Doung villagers´ belief in spirits be compared to belief in god in Western societies? The focus, then, is rather general, perhaps, but my point is to narrow the focus on one village at rural Cambodia and to report as well as I can about sasna and its intricacies there. The 'target people' of this study thus serves as the specific (or narrow) aspect of the focus, and I try to analyse the whole of religiosity of that people from their own perspective, which is to say from the local perspective, as I witnessed and experienced it. In Chapter 2, I pay attention to psychological functionalism of religion along the lines of both Bronislaw Malinowski (1925) and E. E. Evans-Pritchard (1979), who talked about religion providing for psychological needs and religion serving as an explanatory framework for workings of nature respectively. I will relate to these theories in Chapter 2 in analysing the Praych Doung villagers through a notion of 'causal explanation' of religion. In Chapter 3, I discuss the social functions of religion in the Praych Doung village, mostly focusing on moral matters, as I argue it is a shared morality and shared comprehension of religion that sustains the Praych Doung villagers´ social life and that creates social viability. I focus on this through Joel Kupperman´s analytical division of religious ethics into religious morals and religious supramorals. According to Kupperman, religious morals are moral codes and norms that incite feelings of guilt when transgressed (examples being not to kill or not to to steal), while the religious supramorals incite feelings of regret or inadequacy (examples being not to neglect the elderly or not to withdraw from joining shared rituals). If religioun sustains any kind of social viability, it is sustained within the realm of religious supramorals and not within the realm of religious morals, because it is within the realm of religious supramorals that the Praych Doung community is more fragile and suspect to change. It is not expected that the Praych Doung villagers would suddenly start killing each other (which would obviously alter the social equilibrium), but it is highly possible that the young start neglecting the elderly (because of a difference in their religious preoccupations) or the economically successful get less interested in the economically unsuccessful when it comes to shared rituals. I analyze the individual aspects first and the social aspects after in a bid to point out that, at least in Praych Doung village for the villagers I interviewed and encountered, religious life fundamentally reflects individual matters, problems, and life crises, and that the social functions of religion are an extension of these individual matters as they relate to other people´s individual matters in the moral context. Social cohesion is most fundamentally a balance of individuals´ relations and a shared understanding of each others´ – both religious and unreligious – actions. In Chapter 4, the last chapter, I analyze Maurice Bloch´s ideas on different contexts within people´s lives in which they act and orient themselves in different ways according to different meanings and conceptions that are embedded in the different contexts. I do this in the last chapter because, in my opinion, it serves as a decent background for everything discussed in earlier chapters. Are the ideas and arguments made in earlier chapters merely plausible in the religious context but not in the practical every day context? If it was so, it would surely change the meaning of the whole thesis, as it would render sasna less significant for the Praych Doung villagers. Is sasna merely a habitual ritual which is forgotten when the morning comes, the roosters crow, and one heads to the rice fields? Or is sasna somehow brought to the rice fields as well, making it an all-encompassing set of ideas for the Praych Doung villagers, affecting every aspect of Praych Doung humanity? Bloch namely discusses two important contexts, the religious context and the practical every day context, arguing that people might perceive the world in different ways within the different contexts. He further argues that an anthropologist would be mistaken to argue that a certain perspective in any given cultural group that the anthropologist observes is the culturally-specific perspective of that given group, because that perspective might merely belong to one context but not to another. For instance, it could be true that the Praych Doung villagers believe in spirits in the religious context but at the same time know that there are no spirits within the practical everyday context. If it were so it would reductionism to state that the Praych Doung villagers believe in spirits. In Chapter 4, I argue that the Praych Doung villagers do not have such abstract and analytical divisions of reality or perception into different conseptual contexts, and that sasna thus permeates the whole of the Praych Doung ethos. One of the main findings of the thesis, then, is the fact that the Prayh Doung villagers are deeply invested in sasna on the individual level, with sasna providing explanation for several life-crisis events and individual problems that the Praych Doung villagers experience in their lives. On the social level, religion offers them merely a kind of understanding on moral terms that other people are invested in religious matters, which sustains the community in the sense that there are no contradictory social ideas or understandings that could create animosities. The Praych Doung villagers are living in rather poor and uneducated conditions, which means their lives are not easy and comfortable and thus they have a need of causal explanation for the problems that they face in their every day lives. This is simply because they need to believe to be in control of their own lives, so that they could at least try to engage in protective measures when it comes to such things as diseases or misfortune. This gives the Praych Doung villagers feelings of hope and consolation. Also, the Prayh Doung villagers have never been familiar with Western kind of philosophical matters such as ontology and the nature of spirits (which they believe in). They do not have the same kind of analytical and abstract division of their lives into different categories, or contexts, than what Maurice Bloch suggested in the case of Indonesians. The question for the Praych Doung villagers is not so much about whether or not the spirits exist, or in which contexts. The spirits for them are more like a conceptual methodology of how they perceive themselves living in the world and controlling their own lives in it. Thus the spirits, for the Praych Doung villagers, do not either exist or not exist but, instead, they are either used or not used as conceptual tools.
  • Jauhiainen, Iida (2017)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena ovat sateenkaariperheiden äitien kokemukset parisuhteen päättymisestä. Tutkimusaiheen valinta on ajankohtainen vuonna 2017, koska sateenkaariperheet ovat esillä julkisessa keskustelussa muun muassa tasa-arvoisen avioliittolain ja äitiyslakialoitteen myötä. Aihetta on tärkeä tutkia, koska sateenkaariperheet on lähes poikkeuksetta esitetty onnellisina perheinä, vaikka on selvää, että myös sateenkaariperheiden elämään liittyy haasteita. Sateenkaariperheen juridiset perhesuhteet ovat osittain puutteellisia, ja erotilanteisiin voi esimerkiksi tästä johtuen liittyä erityispiirteitä. Sateenkaariperheitä on siellä missä muitakin perheitä, joten aihe on sosiaalityön näkökulmastakin tärkeä. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa sateenkaariperheiden eroista. Tutkimuksen teoreettis-metodologisena taustana toimii eksistentiaalinen fenomenologia. Aineisto kerättiin fenomenologisen tutkimusperinteen mukaisesti avoimilla haastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää eronnutta sateenkaariperheen äitiä. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) Minkälaisia kokemuksia eronneilla sateenkaariperheiden äideillä on eron vaikutuksista omaan vanhemmuuteen? 2) Mitä eronneet sateenkaariperheen äidit kertovat eron vaikutuksista lapsen/lasten elämäntilanteeseen? ja 3) Minkälaisia erityispiirteitä kahden äidin parisuhteen päättymiseen liittyy? Analyysi toteutettiin fenomenologisen metodin mukaisesti vaihe vaiheelta ja reduktiota toteuttaen. Analyysin ensimmäisessä osassa muodostettiin yksilökohtaiset merkitysverkostot ja toisessa osassa yleisten merkitysverkostojen tyypit. Äitien kokemusten mukaan ero johtaa kommunikoinnin haasteisiin ja lasten asioista sopimiseen. Eron jälkeiseen vanhemmuuteen liittyy syyllisyyden tunteita. Vanhemmuus eron jälkeen on yksinkertaista, mutta äitejä yhdistää jakamisen kaipuu. Ero on vaikuttanut konkreettisesti lasten elämäntilanteeseen asumisjärjestelyjen muutoksen myötä. Myös lapsen suhde lähipiiriin muuttuu erossa. Kahden äidin parisuhteen päättymisen erityispiirteet liittyvät tukiverkoston monimuotoisuuteen ja juridisiin perhesuhteisiin. Äitien kokemuksia verrattiin fenomenologisen ymmärryksen löytämiseksi aiempaan kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimukseen. Tarkastelussa havaittiin, että äitien kokemukset parisuhteen päättymisestä ja sen vaikutuksesta vanhemmuuteen olivat monelta osin samankaltaisia aiemman eroon ja vanhemmuuteen liittyvän tutkimustiedon kanssa. Myös lasten ja eron erityispiirteiden osalta äitien kokemukset sopivat hyvin yhteen aiemman ymmärryksen kanssa. Aiempaan tietoon suhteutettuna yllättävinä aiheina äitien kokemuksista nousi esille äitien tuen tarpeen monimuotoisuus ja jo parisuhteen aikana tapahtuva, biologisiin perhesuhteisiin perustuva lasten kohtelu perheessä. Lainsäädännön merkityksellisyys on edelleen tärkeässä roolissa sateenkaariperheistä ja parisuhteen päättymisestä keskusteltaessa.
  • Hokkanen, Lari (2022)
    Julkinen keskustelu viestintätyylien vaikutuksesta ympäristö- ja ilmastokäyttäytymiseen on ollut pitkään aktiivista. Yksi väittelyä herättänyt kysymys on syyllistämisen vaikutus: toimiiko syyllistäminen, vai kannattaisiko ihmisiä esimerkiksi kannustaa? Vastausta kysymykseen haettiin käyttäytymistieteellisellä satunnaistetulla kokeellisella tutkimuksella ilmastonmuutokseen liittyvien viestintäkehysten vaikutuksista käyttäytymisaikomuksiin. Koe toteutettiin osana ”Yhdessä kokeillen: Selvitys maataloustuottajille kohdistetusta ympäristöviestinnästä” (MATO) -hanketta. Teoreettinen viitekehys on viestinnän kehysteoria. Teorian mukaan maataloustuottajilla on mielessä monia näkökulmia elinkeinoonsa, ympäristö- ja ilmastoasioihin sekä politiikkaan. Näiden näkökulmien yhdistelmistä muodostuvat asenteet, mielipiteet ja vastaukset (kokeellisiin) kyselytutkimuksiin. Kehysteorian keskeisen väitteen mukaan viestinnän vastaanottajien eli maataloustuottajien näkökulmiin ja vastauksiin voi vaikuttaa kehystämällä viestintää. Vaikuttava viestintä on kehystetty siten, että se sopii vastaanottajien näkökulmiin. MATO-hankkeen ensimmäisissä vaiheissa tuli ilmi, että maataloustuottajat kokevat mediakeskustelun ja heille suunnatun ympäristöviestinnän syyllistävänä. Toisesta näkökulmasta sama viestintä näyttäytyy tietoa levittävänä, neutraalina ja toteavana. Kirjallisuuden perusteella tiedetään, että sekä syyllistävyys että ”neutraali” faktojen viestintä eivät ole vaikuttavimman viestinnän elementtejä. Tästä tuli lähtökohta, jonka pohjalta mallinnettiin uutisteksti maatalouden ilmastovaikutuksista – tutkimuksen kontrollikehys. Kontrollikehyksen lisäksi rakennettiin vaihtoehtoisia kehyksiä. Kehysten keskiössä oli maataloustuottajien ja heidän identiteettinsä korostaminen positiivisessa valossa. Identiteetti ja positiivisuus ovat teorian perusteella vahvistavia tekijöitä. Näiden pohjalta muodostuivat konkreettiset kehykset: 1) neutraali kontrolli, 2) tyhjä kontrolli (ei tekstiä), 3) kevyesti positiivinen ja 4) vahvasti positiivinen. Ensisijainen tutkimuskysymys liittyi kehysten vertailuun: nostavatko positiiviset viestinnälliset kehystykset maataloustuottajien 1) käyttäytymisaikomusta toimia ympäristö- ja ilmastoystävällisesti ja 2) koettua tarvetta kiinnittää huomiota ympäristöystävällisempiin käytäntöihin tilallaan suhteessa neutraaliin ja syyllistäväksi koettuun kehystykseen uutistekstistä, joka käsitteli maatalouden ilmastovaikutuksia? Esirekisteröity hypoteesi oli positiivinen molempien osalta: positiiviset kehykset nostavat käyttäytymisaikomuksia. Toissijaisina vastemuuttujina oli kysymyksiä viestinnän laadusta sekä poliittisen muutoksen tarpeesta. Analyysin keskiössä oli interventioiden keskimääräinen vaikutus, mutta lisäksi pystyi olettamaan, että taustatekijät moderoivat viestien vaikutusta eri alaryhmissä. Siksi eksploratiivista analyysia varten kysyttiin niin demografisia kuin arvoihin liittyviä kysymyksiä. Kohdepopulaatio oli suomalaiset maataloustuottajat. Käytännössä se tarkoitti vuonna 2018 maataloustukea saaneita maataloustuottajia. Osa populaatiosta eli tutkimukseen vastaajat satunnaistettiin eri interventioryhmiin. Vastaajia saatiin 1561, ja heistä analyysiin sisällytettiin he, jotka tekivät kyselyn loppuun, eli 1434 vastaajaa. Kuvailevan tarkastelun perusteella syntyi kuva populaation positiivisesta suhtautumisesta ilmastonmuutokseen. Kokeellisessa tarkastelussa pelkkiä keskiarvojen eroja tarkastellen huomattiin, että positiiviset kehykset nostavat maataloustuottajien käyttäytymisaikomuksia tehdä muutoksia tilallaan, mutta laskevat käyttäytymisaikomuksia etsiä tietoa. Nämä erot olivat suhteellisen pieniä. Tilastollisen testauksen perusteella ei ollut mahdollista hylätä nollahypoteesia kummankaan ensisijaisen vastemuuttujan osalta. Tutkimuksessa käytetyt kehykset eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Vastaus tutkimuskysymykseen oli siten kielteinen: positiiviset ja kannustavat kehykset eivät nostaneet vastemuuttujien arvoja. Tilastollisen voiman puutteen takia estimaattien epävarmuus oli huomattavaa. Ensisijaisen tutkimuskysymyksen lisäksi positiivisista kehyksistä pidettiin enemmän ja niitä haluttiin enemmän. Niin tyhjä kuin positiivisetkin kehykset vähentävät tukea poliittiselle muutokselle. Eksploratiivisessa tarkastelussa monet taustamuuttujat, kuten koettu ilmastonmuutosriski ja sukupuoli, vaikuttavat moderoivan kehysvaikutuksia. Tilastollisen voiman puutteen ja suurelta eksploratiivisen tutkimusotteen takia tuloksia voi pitää hypoteeseina isommilla aineistoilla tehtävää jatkotutkimusta varten.
  • Jyrälä, Aleksi (2020)
    Tarkastelen pro gradu-tutkielmassani suomalaista presidentinvaalikampanjointia tasavallan presidentti Sauli Niinistön kampanjoissa vuosina 2006, 2012 ja 2018. Kyseessä on analyyttinen vertailututkimus kolmen erilaisen kampanjan välillä ja metodina sisällön erittely. Tutkielmassani olen kiinnostunut etenkin vaalimainonnan keinoista ja niiden muuttumisesta erityisesti sosiaalisen median lisääntyneen käytön myötä tarkasteltavan ajanjakson sisällä. Työlläni siis pyrin ymmärtämään vaalimainonnan lainalaisuuksia ja ennen kaikkea keinoja paremmin. Koen aiheen kiinnostavaksi ammatiltani mainonnan suunnittelijana ja uskonkin aiheen tutkimisen antavan minulle ajatuksia myös työhöni jatkossa, mikäli pääsen työskentelemään vaalimainonnan parissa. Tavoitteeseeni pyrin ensin erittelemällä ja sitten analyyttisesti vertailemalla Sauli Niinistön kolmea presidentinvaalikampanjaa keskenään kysyen: millaisia olivat käsiteltävät presidentinvaalikampanjat, mitä keinoja kussakin kampanjassa käytettiin, tuliko uusia kampanjoinnin keinoja mukaan, miten sosiaalisen median lisääntynyt käyttö näkyi kampanjoinnissa? Vertaan kampanjoita myös suomalaisen vaalikampanjoinnin perinteisiin ja historiaan hakien ymmärrystä niiden luonteesta historiallisesti. Tutkittaessa kolmea kampanjaa, joiden väliin jää aina kuusi vuotta, aiheen ajallinen rajaus on selkeä. Rajaan myös aiheen koskemaan vain presidentinvaalikampanjointia Suomessa, sillä näen näiden kolmen keskenään vertailukelpoisen kampanjan vertailemisen antavan minulle parhaat mahdollisuudet vastata asettamiini tutkimuskysymyksiin. Kuitenkin lopuksi sosiaalisen median roolia kampanjoinnissa käsittelevässä osuudessa peilaan Niinistön kampanjointia myös kansainväliseen kampanjaan laajentaakseni ajatuksiani ja etsien yleisiä yhtymäkohtia myös muualta. Analyysini perusteella yksinkertaistaen voidaankin todeta kampanjoiden noudatelleen hyvin pitkälle suomalaisen vaalimainonnan perinteitä monien kampanjan keinojen osalta. Kuitenkin jokainen käsiteltävistä kampanjoista on tuonut keinovalikkoonsa kiinnostavia ja uusia elementtejä, joten näin ollen Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjoiden voidaankin sanoa olleen ajassaeläviä ja edellisiin kampanjoihin verrattuna uudistuksellisia, osin jopa rohkeitakin. Suurin muutos kampanjoinnin keinoissa on selkeästi ollut sosiaalisen median mukaan tuleminen, jonka arvioin vaikuttaneen kuitenkin vain hillitysti perinteisempien keinojen poistumiseen keinovalikosta. Oikeastaan voidaankin todeta, että sosiaalinen median uudet keinot eivät radikaalisti poistaneet mitään perinteisempiä kampanjoinnin keinoja, vaan nämä uudet keinot enemmänkin tulivat vain rikastuttamaan kampanjoita. Tärkeimpinä aineistoina työssäni käytin arkistoituja materiaaleja Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjoista, joita sain vuosien 2006 ja 2012 kampanjoiden osalta käsiini Porvarillisen työn arkiston ystävällisesti avustamana. Vuoden 2018 kampanjan materiaaleja sain käsiini kampanjan silloisen johtajan Pete Pokkisen sekä kampanjassa visuaalisuudesta vastanneen Taru Staudingerin ystävällisellä avulla. Lisäksi huomattavana tutkimusaineistonani olen käyttänyt perustellusti valikoiden Sauli Niinistön kampanjoissa käyttämiä sosiaalisen median kanavia hyödykseni.
  • Pesonen, Sanna (2021)
    This master’s thesis focuses on any potential differences in how people with a high number of narcissistic personality traits present themselves and their self-image by using conversation analytic methods and utilizing Goffman’s theory on facework. Narcissistic personality traits are considered in this thesis as potentially atypical in interactional practices. The concept of face is used in demonstrating the public self-image that people create in social interaction. Every interaction is a possibility to work against the threats to the face by conducting facework. The research suggests that persons with a high number of narcissistic personality traits seem to be particularly sensitive to the presentation of self in social interaction. According to studies, narcissism appears to differ in social interaction from ordinary facework in the utilization of recognition. Conversation analysis qualitatively analyzes social interaction. The focus is on rules, patterns, and sequential actions. Conversation analysis is considered a technical method, however focusing on a very detailed level to the intersubjective meaning of the actions in the specific interaction. The research question is, how are the differences in the facework of narcissistic and non-narcissistic personalities characterized in face-to-face interaction? The empirical research in this thesis is based on research project called Facing Narcissism which explores narcissistic personality features in face-to-face social interaction. The data was collected from conversations between persons with a high number of narcissistic personality traits and persons with a low number of narcissistic personality traits. The data was analyzed by using conversation analytical methods. According to the research, narcissistic personalities might not benefit from the facework provided by the respondent and might be unable to benefit from the reciprocal facework. The empirical study of the thesis shows possible atypical facework by reversing the valence of the story. The extracts analyzed in the empirical research present that the persons with a high number of narcissistic personality traits might present themselves in a favorable light throughout the story by using the reverse of the valence in the story and self-sufficient face-saving actions. The discussion shows that more research is needed on the relationship between personality traits and interactional processes.
  • Konijn, Anna (2024)
    The unprecedented, uninterrupted increase in wealth accumulation by the top 0.1% supports the social, economic, and political hegemony of the ultra-wealthy. These elites are increasingly occupying positions of authority that were historically reserved for figures from the public sector through their philanthropic activities and (largely) invisible support for right-wing populism, among other things. Most billionaires prefer to stay hidden from view, which makes research on the ultra-wealthy challenging. This thesis focuses on a specific section of elites that are very much not hidden: celebrity tech-billionaires who are not just public figures but celebrated and mythologized by a global audience. This thesis aims to understand how three of the most wealthy and celebrated celebrity tech-billionaires – Elon Musk, Mark Zuckerberg, and Bill Gates – use the power and reach of social media to present and justify their increasing levels of authority and wealth. The primary source of data are social media posts by the three subjects from late 2023. In total, the data set consists of 618 posts by Elon Musk on X, 118 posts by Bill Gates on X, and 38 posts by Mark Zuckerberg on Instagram. The analysis is supplemented by a secondary source of data, which are online news articles from the Forbes.com website (156 articles on Elon Musk, 15 articles on Bill Gates, and 16 articles on Mark Zuckerberg). This data is analysed using concepts from both Bourdieu’s field theory and Impression Management theory. The meta-narratives presented by the subjects are analysed using a framework to research the representation and implementation of social values. The analysis reveals that the three subjects primarily engage with, and claim authority in, the following fields of power: science (engineering), business (entrepreneurship), (social) media, and philanthropy. Moreover, Musk is highly active in the ‘alternative field’ through his engagement with conspiracy theories. Highlighted are the patriarchal expressions of the subjects, which are steeped in the myth of the self-made man, ‘geek’ masculinity, and post-feminist fatherhood. Additionally, the analysis shows that social media is an important and effective space for desirable self-presentation. The dual display of expertise/humility and professional authority/domestic normality allows the subjects to shore up moral legitimacy and signal authenticity, which in turn legitimizes the importance and morality of the value projects in their meta-narratives. With the aid of overarching meta-narratives, the diverse (and sometimes contradictory) nature of the subjects’ increasing power and wealth is explained away as necessary constituents in their pursuit of important social values that are beneficial for all: ‘saving humanity’ (Musk), ‘connectivity and disease eradication’ (Zuckerberg), and ‘global progress’ (Gates). What results is the sustainment of cultural myths that pose ultra-wealth as ultimately beneficial and desirable for everybody. What also remains is the undefeated hegemony of the super-rich, the uninterrupted progression of destructive consumerist capitalism, and a growing wealth gap. Recommendations for future research include the design of new methodological tools that allow holistic retrieval of social media data and exploring the interplay between these subjects’ self-presentations and audience perception.
  • Mäkelä, Minttu (2011)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää tupakoinnin sosiaalista ja kulttuurista paikkaa nuorisoasteen ammattiin opiskelevien elämässä. Tutkielmassa tarkastellaan miten tupakointi näkyy ammattiin opiskelevien arjessa ja minkälainen on heitä ympäröivä tupakointikulttuuri. Tutkielmassa myös kartoitetaan niitä syitä, jotka saavat ammattiin opiskelevat ensin aloittamaan tupakoinnin ja myöhemmin pitävät heitä siinä kiinni. Tutkimuksen taustalla ovat sosioekonomiset terveyserot. Ammattiin opiskelevista tupakoi päivittäin 40 prosenttia, kun lukiolaisista päivittäin tupakoivia on 12 prosenttia. Ammattiin opiskelevien elämäntavat näyttävät myös muilta osin jokseenkin eriytyneen lukiolaisten elämäntavoista. Erot elämäntavoissa heijastelevat tulevaa terveyttä ja johtavat tulevaisuudessa mahdollisesti sosioekonomisten terveyserojen suurenemiseen. Etenkin ammatillisen koulutuksen suosion noustessa väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen tulee entistä tärkeämmäksi. Tutkimuksen aineistona käytetään viittä noin tunnin pituista fokusryhmähaastattelua, jotka järjestettiin syksyn 2009 ja kevään 2010 aikana kolmella paikkakunnalla Länsi-, Itä- ja Etelä-Suomessa. Aineiston analyysimenetelmänä on mukailtu teema-analyysi, jossa noudatetaan fokusryhmähaastattelun analysoimisohjeita. Aineistosta nousevan tulkinnan perusteella tupakointi on tärkeässä roolissa monien ammattiin opiskelevien arjessa. Vaikka tupakointia rajoitetaan ammatillisissa oppilaitoksissa yhä enenevissä määrin, nykytilanne tuntuu vielä olevan se, että oppilaitosten tupakointikulttuuri on paikoitellen hyvinkin voimakas. Tupakointiin ei juuri puututa ja opettajat esimerkiksi tupakoivat oppilaiden nähden tai jopa heidän kanssaan. Aineiston perusteella tupakointi on monille ammattiin opiskeleville olennainen osa koulupäivää, vapaa-ajalla tupakoidaan vähemmän. Aineistossa tupakoinnin aloittamisen ja jatkamisen syinä korostuvat sosiaaliset käytännöt. Lopettaminen on vaikeaa, koska tupakoinnista on tullut keskeinen osa arkea ja yhteistä olemista kavereiden kanssa. Se mielletään tavaksi, joka saa positiivisia merkityksiä. Fyysinen riippuvuus tupakasta sen sijaan pääsääntöisesti halutaan kieltää.
  • Kolehmainen, Heikki Joonas (2014)
    The media thrives off scandals in the digital era which often bring broad publicity to politicians who are involved in them. Also, the increasingly image-centered nature of politics adds to the significance of scandals. The media constructs and frames the political struggle through scandals while gaining economic benefits in form of audience attention. Scandals are seen to function as a test process for normative morals, but broad attention of the press towards them is also criticized. For example, random utterances that happen in social media have a tendency to expand to questionable proportions when a mainstream media covers them. This master’s thesis aims to clarify the birth and development processes of political talk scandal in a digital era context. Also, the investigation examines the role of various journalistic and communication related phenomena that affect on scandals. The change in the conditions, especially in terms of speed where the media operates, is argued to affect the quality of journalism. Media receives criticism over its choices of framing the debate that takes place in the social media. The case under investigation is the so called Armband scandal which took place in Finland in spring 2012. As a result a member of Parliament James Hirvisaari was temporarily suspended from his parliamentary group. The study mixes quantitative and qualitative methods in order to examine the framing of the scandal in Finnish media. In addition, the study examines how the news was sourced. Data in this study is composed of 96 online articles of major Finnish media. Armband scandal is a regular political scandal in terms of structure. It has a breach of a moral norm, a condemnation of a third party, a public criticism and a climax. Examination of the scandal theory reveals that talk scandals do not necessarily require elements of concealment and revelation. Comparative analysis of various media within the case context shows that the tabloid press is most eager to cover various aspects of the scandal: however, their own journalistic input is small. The commercial media uses material that is provided by a cooperative partner organization or a media belonging to the same conglomerate. The role of the first publisher is highlighted in determining the primary interpretative frames. The armband scandal was clearly framed as an internal struggle of The Finns Party. Typical digital era talk scandals appear when the mainstream media reports a debate taking place in social media. However, the scandals do not seem to involve high profile politicians. Therefore it can be argued that the digital era has instigated an expansion of the concept of political agency. Also, in these conditions the responsibility over a publications profile is increasingly in the hands of individual reporters.
  • Parikka, Nooramaria (2022)
    This thesis aims to examine the representation of the policy problem behind inclusion in education at the compulsory education level. The other purpose is to analyze how the inclusive education policies differ from the others at different levels: global, European, national, local and new philanthropy. The thesis examines policy papers by the actors at three highest-level actors: global-level the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), European-level the European Union (EU), and national-level Finland. The perspective is to respect children’s rights and interests. The thesis theorizes inclusion in education historically, conceptually, and linguistically in Europe and in Finland. The thesis argues that inclusion in education is a value-based ideology and can be defined as a continuous process. Policies of inclusion in education are part of the broader global ideological objective of inclusive societies, which are against social exclusion. Along with globalization and Europeanisation, education policy as well has been globalized. As a result, the education policy can be seen as multilevel network governance where all actors cooperate. However, the OECD is at the of the network as an umbrella in global education policy and monitors the education policy of all actors. The thesis applies the post-structural What’s the problem represented? (WPR) approach by Carol Bacchi (2009) in order to examine the problem representation and conceptual logics behind social exclusion. Additionally, the WPR approach provided to problematize differences between the policies of the actors. According to Foucauldian post-structuralism, governed changes towards more inclusive education systems are slow because of different languages, cultures and welfare states. Inclusion in education as a value-based ideology is based on economic integration in order to provide quality competence-based education and lifelong learning in order to maintain employability which is a primary factor to involve all citizens in fast-growing diverse societies. Regarding the findings, inclusive education policies by all actors are against social exclusion, but the principles of subsidiarity define the effectiveness of the policies. In conclusion, the conceptual logics of the prevention of social exclusion are an accumulation of risks such as unemployment, lower socio- economic status and immigration. The main objective of the policies is to maintain employability. The most fundamental difference between the actors is linguistic or terminological. In conclusion, problematisation questions why Finland uses the term “equality”, whereas the other actors admit the current use of the term “equitable”, which provides diverse comprehension of non-binary individuals instead logics of binary gender. This problematisation, as a significant finding, emphasizes that there is a demand for broader research in gender studies in education policy. The thesis argues that underachieved “boys” in Finland might be something other than binary-defined boys who are at risk of social exclusion in adulthood.
  • Jauhiainen, Aino (2019)
    Counteracting issues of street violence in Finland, the Aggredi program in Helsinki aims to help offenders of street violence manage their violent behaviour. Basing their methods on a social constructionist framework, Aggredi aims to help their clients reduce their violence and life issues. This master’s thesis serves as a process evaluation to the Aggredi program. As a process evaluation, this study outlines Aggredi’s aims and means to assess whether or not the program works as intended. Connecting the study to a framework of criminological theory, the study explores the programs role in the clients detachment from a life of crime, or desistance. Data was gathered by analysing the programs official information and through qualitative semi-structured interviews of program workers and clients. Six individual interviews were conducted on program clients who had recently entered the program. A group interview was conducted for the programs five workers. The interviews were analysed using the qualitative method of thematic analysis and a fact-based perspective. Results show that in practice, Aggredi works to reduce their clients life and violence issues in two ways. Firstly, by attaching them to the program, and secondly, by transferring that attachment to society. Aggredi’s methods of attachment emerge through the programs individualized treatment approach. The results suggest Aggredi’s therapeutic client-worker bond seems to enhance program attachment and motivation. Through working methods of reflective dialog and practical aid, Aggredi’s workers take the roles of pro-social peer mentors. Clients describe their workers exchanging personal opinions, and supporting them in their anger management and issues of daily life. Aggredi’s personalized approach emerges as a possibility for relearning practical skills and social interaction. From a perspective of desistance, the clients explain that Aggredi keeps them motivated to detach themselves from violent crime, but a desire to change is necessary to begin treatment. The program thus emerges as a supporter of clients pre-established maintenance process. Overall, Aggredi’s non-structured approach works in accordance to the programs aims. However, results raise concerns regarding attachment of unmotivated clients and the programs non-structured approach. Development suggestions are proposed regarding Aggredi’s client direction, structure, as well as their treatment methods.
  • Lamminmäki, Akseli (2014)
    This Master’s thesis examines the local civil society organisations’ perspectives and perceptions of the role of legal reforms in addressing gender inequalities in post-conflict Sierra Leone. The thesis focuses especially on the Gender Acts of 2007 and the Sexual Offenses Act of 2012. The thesis analyses the civil society organisations’ perspectives on legal reforms from three aspects: how legal reform processes are shaped by different local political actors, such as political decision-makers and the civil society, and their power relations; how legal changes and notions of women’s rights shape the lives and living conditions of women; and how the realities of everyday life influence the ability or willingness of women to seek formal legal protection against gender injustices. The theoretical framework of the thesis combines the 'liberal peace' discussion to feminist perspectives on gender equality, women’s rights and empowerment. The research methods used in this thesis include thematic interviews, participant observation and analysis of written documents. The empirical data were collected in Sierra Leone during March and April 2013. The research suggests that local political actors have ambiguously shaped the outcomes of legal reform processes. The diversity of interests and the complexity of cultural, social and political processes involved, have both contributed and hindered the legal reforms. The legal reforms address a significant gap in the legal protection of women. They also extend beyond the individual, have 'pacifying' effects on the society as a whole, and provide a chance of reflection about conventional gender-based violations. Enhanced legal protection and notions of women’s rights shape traditional gender roles, responsibilities and power relations, and are resisted as a consequence. The realities of everyday life, alongside with cultural, economic, social and political factors, influence the ability or willingness of women to utilise formal legal mechanisms. As a result, many women are left outside formal legal channels or continue to seek justice through alternative means. The thesis concludes that the 'liberal peace' logic is insufficient in capturing the complex and paradoxical nature of peacebuilding interventions. The research sheds light to the diverse ways in which peacebuilding outcomes are shaped, negotiated, utilised and rejected. Thus, the role of legal reforms in addressing gender inequalities in post-conflict societies in the global South should not be overstated. While meaningful and considered as a step to the right direction, legal reforms alone do not address the many underlying and paramount challenges that women continue to face in post-conflict societies in the global South.
  • Huber, Hannah (2024)
    The Russian speaking communities in Estonia, Lativa, and Lithuania have a long and complicated position in the specific political, cultural, and, more recently, security environment of the Baltic region. Over the past three decades, portions of these populations have been left unintegrated into the majority language and culture of these states, either by choice or due to external circumstances. Russia’s annexation of Crimea in 2014 and invasion of Ukraine in 2022 has further intensified these demographic dynamics, leading to new policies that securitize members of the Russian language community. This thesis analyzes expert scholarly perspectives on the perceived security threats in the Baltic states as they relate to the integration of Russia speaking populations in Estonia, Latvia, and Lithuania, and the potential political and social costs of these perceptions and the securitized measures being implemented. The theoretical foundation of securitization is utilized in this research to explore the unique manifestations of how the Russian speaking community in these states are perceived as threats, and the unexplored role of informant that scholars play in these securitized processes. Through the method of expert interviews, data is collected that presents academic experts’ articulation of security, integration of the Russian speaking minority, the effects of Russia’s recent actions in Ukraine and new Baltic policies within their respective states. A thematic analysis of these interviews identifies key themes within the data set, allowing for a presentation of four primary perspectives on security as it relates to the Russian speaking communities in the region. The findings of this research discover that though a dominating perception exists that the Russian speakers of the Baltic states are perceived as a threat, this threat is nuanced and articulated in contrasting ways. The perceived costs entailed with the securitization of Russian speaking communities in the region is also presented, along with the immediate and long-term consequences such securitized policies may have in these states. The unexplored position that scholars occupy in securitization is expounded upon, demonstrating how they view their impact and influence in relation to security within Estonia, Latvia, and Lithuania.
  • Häggblom, Erasmus (2022)
    The diverse range of threats to contemporary states mean that a high level of commitment to national defence is required effectively implement defensive doctrine. States need an accurate picture of the commitment to national defence among their citizens. However, research on the topic has been sparse. There is also limited knowledge regarding the factors that can be used to predict expressed commitment to national defence. This thesis examines data from the 2020 Advisory Board for Defence Information (ABDI) survey (N = 1169) on Finnish opinions on national defence using binary logistic regression. The survey consisted of in-person interviews (N = 500) and an online questionnaire (N = 669). The response rate for the survey was 21.8% for online participants and not reported for in-person interviews. Commitment to national defence is operationalised through questions on general and personal will to defend the country, which are examined separately and combined to represent the concept of national defence thought. The rate of positive responses to the dependent variables is examined by hierarchically constructing four regression models for each dependent variable followed by a final, simplified model. The chosen predictors are organised thematically and utilise demographic, socioeconomic, personal circumstance and geographic background information on the respondents. The primary predictors are the participants’ gender (53.9% male, 46.1% female) and age (age range 15-79). The thesis finds that the respondents’ gender and age are key predictors of expressed commitment to national defence. Men and older participants express higher levels of commitment compared to women and younger respondents. The respondents’ socioeconomic status, personal circumstance and geographic location are inconsistently associated with their expressed commitment to national defence. The association between commitment to national defence and gender does not change when additional predictors are added to the model. The respondents’ age is found be more strongly associated with their personal will to defend the country when controlling for their retirement status. This effect has not previously been identified in the literature and warrants examination in future research. The key finding of the study is the important role of gender and age as predictors of commitment to national defence.
  • Saarinen, Iina Johanna (2021)
    This thesis examines employee perspectives about the concept of employee engagement and dialogical communication’s role in enacting it. It approaches simplistic and instrumentalist views with scrutiny and explores more complex and profound understandings of the definitions, value, outcomes, and antecedents of employee engagement. Employee voice has been largely absent in engagement discourse, and both engagement and communication research have overwhelmingly ignored communication’s role in enacting engagement. To expand these narrow views, the research questions in this thesis investigate how employees understand the concept of employee engagement, the tensions or problems it may entail, and the role of dialogic communication in enacting it. A case study in a Finnish energy company consisted of semi-structured, individual interviews with 10 employees from different units. Qualitative content analysis combining data-driven and concept-driven strategies functioned as the method of analysis for the interview data. The results of the analysis suggest that in addition to genuine opportunities to influence issues in a work community, employees appreciate transparency and open communication about how their voice had an effect. The interviewees considered features of dialogic communication as important antecedents of engagement, but other antecedents were meaningful as well, such as sufficient resources, clear structures and goals, and formal and informal meetings. In addition, the role of self-determination and autonomy were present in accounts of both the definitions and antecedents of employee engagement. The interviewees recognized both beneficial and adverse outcomes of engagement. Therefore, employee perspectives of engagement are more complex and versatile than suggested by previous research or hyperbolic discourses. However, the multiple meanings attached to the employee engagement concept sustains its previous problems of vagueness and indistinctiveness. The thesis highlights the need for expanding the previously narrow views of employee engagement. Demands for dialogic employee engagement challenges organizations to balance between different priorities, such as providing both agency and guidance, and encouraging diverse views while aiming for unity and shared culture.
  • Vähäsöyrinki, Marjo (2022)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten avoimuutta omasta identiteetistään suhteessa heidän toimijuuteensa heteronormatiivisessa yhteiskunnassa. Keskiössä on siis identiteetin ”salaamiseen” tai sen ”paljastamiseen” liittyvät käytännöt, eli ”kaapissa olo” tai sieltä ”ulostulo”. Heteronormatiivisuuden käsite kuvaa tietynlaisen seksuaalisuuden luonnollistamista ja etuoikeuttamista, mutta käsitteeseen sisältyy olennaisesti myös sukupuolen normittaminen. Sen ilmenemismuodot rajaavat ei-normatiiviset identiteetit ja seksuaaliset käytännöt käsittämättömiksi ja siten konkreettisesti vaikuttavat yksilöiden elämänkulkuun. Tutkielmani teoreettinen viitekehys nivoutuu kriittisen sosiaalipsykologian otteella ontologiseen sosiaaliseen konstruktionismiin. Sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta analysoituna tutkimuksessa on mahdotonta tavoittaa absoluuttista totuutta ja todellisuutta. Maailmaa tulkitaan historiaan, kulttuuriin, yhteiskunnallisiin paikantumisiin, arvoihin ja käsityksiin peilattujen, sosiaalisesti jaettujen merkityksellistämisresurssien avulla. Suomalaista yhteiskuntaa tarkasteltaessa heteronormatiivisuus on vallitseva osa kontekstia ja siten se väistämättä osaltaan määrittää niitä tapoja, joilla tehdään selkoa eri ilmiöistä, ihmisistä itsestään sekä sosiaalisista suhteista. Tutkimuksen aineisto koostuu viidestä yksilöhaastattelusta, jotka olen toteuttanut puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden muodossa. Aineisto on analysoitu laadullisin menetelmiin temaattiseen analyysin tukeutuen. Tutkimuksessa on pyritty löytämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Miten sateenkaarinuoret muodostavat identiteettiään koskevia peittelyn tai avoimuuden strategioita suhteessa heteronormatiivisuuden rajaamaan sosiaaliseen todellisuuteen? 2. Millaisiin kaapista ulostulon käytäntöihin sateenkaarinuoret tukeutuvat? Tulokset osoittivat, että sosiaalinen ympäristö tukee kaapin pystyssä pysymistä toistamalla tilanteita, joissa näkymättömän identiteetin näkyväksi tekemistä vaikeutetaan tai sitä yritetään jopa estää kokonaan. Yhteiskunnallinen heteronormatiivisuus aiheuttaa normeja rikkoville sateenkaarinuorille näkymättömyyden ja ulkopuolisuuden kokemuksia. Kaappi näyttäytyi toistuvan identiteettityön näyttämönä ja sateenkaarinuorten käymät identiteettineuvottelut nivoutuivat kaapin rakentamiseen ja purkamiseen määrittelypakon ja selontekovelvollisuuden viitoittamassa sosiaalisessa ympäristössä. Sukupuolisena ja seksuaalisena toimijana oleminen on aina olemista suhteessa kulttuurin luokitteluihin ja määrittelyihin. Yksilön on mahdollista aktiivisesti vastustaa tai yrittää muokata sukupuolta ja seksuaalisuutta määrittäviä malleja, mutta mallien ulkopuolella eläminen ei ole yhteiskunnan jäsenelle vaihtoehto, eli identiteettien vapaa rakentaminen ja purkaminen ei siis ole mahdollista. Aineistossa ilmennyt nuorten toimijuus vahvisti näkemystä normikriittisen näkökulman hyödyistä, jonka kautta identiteettien moninaisuudelle vapautuu enemmän tilaa ilman määrittelypakkoa. Vaikka heteronormatiivisen kontekstin ravistelu vaatii rakenteellisia muutoksia, on sateenkaarinuorten toimijuutta kuitenkin mahdollista tukea jokapäiväisissä arjen käytännöissä. Keskeistä sateenkaarinuoren hyvinvoinnin kannalta on oikeus tulla kohdatuksi omaa identiteettiä vastaavasti, ei automaattisten luokitusten kautta. Sateenkaarinuoria ei tulisi lähestyä vain hyvinvointipalveluiden ja toimenpiteiden kohteina, sillä he ovat itsenäisinä toimijoita, joilla on yhdenvertaiset oikeudet hyvään arkielämään omilla ehdoillaan sekä HLBTIQA-ihmisinä että kaikkien muidenkin ominaisuuksiensa puitteissa.
  • Valtonen, Riku (2021)
    Hyvinvointierojen kaventaminen on ollut kärkitavoitteita Suomen politiikassa jo vuosikymmenien ajan. Edelleen hyvinvointierot ovat sitkeästi säilyneet ja heikompi hyvinvointi kasaantuu heikoimmassa sosioekonomisessa asemassa oleviin väestöryhmiin. Työttömyyden on todettu olevan merkittävä tekijä yksilön köyhyysriskin kasvamisen ja heikon hyvinvoinnin kannalta. Tässä tutkielmassa pyrittiin laadullisen haastattelututkimuksen avulla selvittämään työttömien nuorten käsityksiä toimeentulosta, hyvinvoinnistä sekä näiden välisestä yhteydestä. Tutkielman aineisto koostui kolmesta 20-29-vuotiaiden työttömien nuorten ryhmähaastattelusta. Haastattelut kerättiin loka-marraskuussa 2016 osana ECOSOS-tutkimushanketta, jossa tutkittiin ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä työn ja toimeentulon muotoja erityisesti nuorten näkökulmasta. Tässä tutkielmassa hyvinvoinnin teoreettisena taustana on käytetty Pohjoismaisessa hyvinvointitutkimuksessa tunnettua ja käytettyä Erik Allardtin hyvinvoinnin ulottuvuuksien teoriaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, ettät työttömät nuoret kokivat vaikeuksia täyttää kohtuulliseen elintasoon vaadittavia perustarpeita. Niukka taloudellinen tilanne aiheutti jatkuvan taloudellisen suunnittelun ja tulojen epävarmuuden vuoksi myös psyykkistä kuormitusta ja stressiä. Niukka toimeentulo myös rajasi elämistä ja se vaikutti sekä elintasoon, sosiaalisiin suhteisiin että itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin. Hyvinvointi ja sen komponentit rakentuivat nuorten puheessa elintasosta ja perustarpeiden tyydyttämisestä, sosiaalisista suhteista sekä itsensä toteuttamisen mahdollisuuksista, jotka mukailivat Allardtin hyvinvoinnin ulottuvuuksia (elintaso, yhteisyyssuhteet ja itsensä toteuttamisen muodot). Toimeentulon ja hyvinvoinnin yhteyttä tarkastellessa nuorten puheesta nousi toimeentulon merkitys perustarpeiden täyttämisessä. Lisäksi rahan riittäminen myös muuhun, kuten vapaa-ajan aktiviteetteihin, harrastamiseen ja muihin itsensä toteuttamisen muotoihin koettiin olevan keskeinen asia riittäväksi koetussa toimeentulossa. Tutkielma osoitti, että työttömät nuoret kokivat toimeentulovaikeuksia ja riittävä toimeentulo oli nuorten puheissa sidoksissa hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Tulokset vahvistivat aiempaa tutkimusta työttömien merkittävästä köyhyysriskistä ja toimeentulovaikeuksien yleisyydestä. Työttömyyden aiheuttama taloudellinen niukkuus luo ylimääräisiä stressitekijöitä ja psyykkistä kuormitusta, jotka pitkään kestäessään nostavat terveyden heikkenemisen riskiä ja näin ollen vaikeuttavat työttömän uudelleen työllistymistä. Työttömien nuorten hyvinvoinnin tarkastelu laadullisin keinoin antaa mahdollisuuksia muun muassa työllistymistoimenpiteiden kehittämiselle sekä työttömän yksilölliselle kohtaamiselle, jota vaaditaan työllistymisen esteiden muodostuessa yksilöllisesti.
  • Arkkila, Kaisa (2017)
    Pariisin vuoden 2015 terrori-iskujen jälkeen sekä terrorismin, että radikalisoitumisen torjunta ovat olleet keskeisiä kysymyksiä Ranskassa. Yksi tapa vastata tammikuussa 2015 Charlie Hebdon toimitukseen ja kosher-lihakauppaan tehtyihin iskuihin oli käynnistää internet-kampanja, jolla pyritään ehkäisemään terrorismia ja radikalisoitumista Ranskassa. Tämä kampanja, ”Stop Djihadisme” eli vapaasti suomennettuna ”Seis Jihadismille”, on tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskohde. Pro gradu -tutkielmassa pyritään selvittämään, miten terrorismi ja radikalisoituneet henkilöt kuvataan kampanjassa ja miten tällainen esittäminen näyttäytyy kurinpidollisen vallan näkökulmasta. Kysymyksiin pureudutaan Kööpenhaminan koulukunnan turvallistamisen teorian ja Michel Foucault’n kurinpidollisen vallan käsitteen kautta. Turvallistaminen kuvaa prosessia, jossa turvallistava toimija ilmaisee jonkin objektin olevan vaarassa, mikä vaatii hätätilan ja normaalipolitiikasta poikkeavia toimia. Sen avulla pyritään tässä tutkimuksessa tutkimaan, miten radikalisoituvat henkilöt konstruoidaan turvallisuusuhkiksi. Perinteisen turvallistamisen teorian lisäksi tutkimus hyödyntää visuaalisen turvallistamisen teoriaa tutkiakseen Stop Djihadismen visuaalista puolta. Foucault’n kurinpidollisen vallan käsite taas kuvaa valtasuhdetta, jonka avulla yksilöistä pyritään tekemään mahdollisimman hyödyllisiä. Tässä tutkimuksessa aineiston tarkastelu kurinpidollisen vallan näkökulmasta mahdollistaa sen, että tutkimuksessa voidaan syventyä pohtimaan kampanjan taustalla olevia valta-aspekteja. Tutkimuksen aineisto koostuu kampanjan internetsivuista, mutta ei keskity pelkästään sen teksteihin, vaan myös kampanjan kuvia, videoita ja yleistä ulkoasua tutkitaan. Tutkimuksen tutkimusmenetelmä on sisällönanalyysi. Koska kyseessä on internetaineisto, tutkimuksessa eritellään myös internetissä tehtävän tutkimuksen erityispiirteitä. Tutkimuksessa käy ilmi, että terrorismi ja radikalisoituneet henkilöt esitetään kampanjassa turvallistettuina toimijoina, jotka ovat ulkopuolinen uhka Ranskalle ja ranskalaisille. Tutkimuksessa käy lisäksi ilmi, että vasta radikalisoitumisvaiheessa olevat henkilöt nähdään kampanjassa uhkan sijaan uhrin roolissa, jotka ovat osa ”meitä.” Syyt radikalisoitumiselle tulevat kampanjan mukaan ulkopuolisesta uhasta, terrorismista, joka pakottaa ja manipuloi radikalisoituvat henkilöt mukaan toimintaansa. Tutkimustuloksista käy myös ilmi, että kampanjassa tehty erottelu normaalisti käyttäytyvien, tavallisten ranskalaisten ja epänormaalisti käyttäytyvien, ulkopuolisten terroristien ja radikalisoituneiden välillä näyttäytyy kurinpidollisen vallan näkökulmasta keinona tehdä tavallisista ranskalaisista mahdollisimman hyödyllisiä ja tottelevaisia kansalaisia. Sosiaalisten massojen hallintaa helpottaa lisäksi muun muassa yksilöiden valvonta ja valvontaan kannustaminen. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että radikalisoitumiseen johtavia syitä ovat olleet esimerkiksi syrjintä ja vastakkainasettelu yhteiskunnassa. Tutkimuksen perusteella tutkimuksessa tarkasteltu aineisto, Stop Djihadisme -kampanja, ei kuitenkaan ota tällaisia syitä lainkaan huomioon pyrkiessään ehkäisemään terrorismia ja radikalisoitumista. Tämän vuoksi kampanjan tehokkuutta ja onnistumista voidaankin jossain määrin kyseenalaistaa.
  • Anttalainen, Iiris (2023)
    This study examines how corporate sustainability discourses are constructed and utilized for building corporate legitimacy during global crises by the Nordic international financial institutions (Nordic Finance Group) through the conceptual lens of strategic corporate sustainability communication and discursive legitimacy theory and held up against the scrutiny of critical discourse analysis. In the analysis, two overarching ways to talk about corporate sustainability were found: Integrative and Instrumental. In practice, instead of more integrated understanding(s) of corporate sustainability, the Nordic IFIs seem to construct most of their argumentative legitimacy schemes on interdiscursive framings of corporate sustainability. Furthermore, the critical discourse analysis revealed that this legitimacy is signalled through ‘Purpose’, ‘Responsibility’, ‘Conformity’, and ‘Capability’ corporate sustainability discourses, respectively. Importantly, by mimicking the crisis specific topical discursive patterns, the Nordic IFIs attempt to seize the communicative opportunities to convey legitimacy narratives and mitigate the risks the sudden societal disturbances might create. The sustainability discourses utilized by the Nordic IFIs seem to advocate neoliberal ideology and global capitalism by building a narrative of action and utility around ´sustainable finance´. The analysis reveals that the Nordic IFIs rely on various co-existing discursive legitimation strategies during crises. The analysis identifies the use of four distinctive discursive legitimation strategies, namely, authorization, rationalization, narrativization and moralization. This study also argues that the concepts of ‘corporate sustainability’ and ‘sustainable finance’ can be seen as discursive legitimation tools. Furthermore, strategic corporate sustainability communication should be seen as a proactive corporate strategy and strategic practice to seek legitimacy.