Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "ingen studieinriktning"

Sort by: Order: Results:

  • Leino, Hanna (2021)
    There is a common understanding of the benefits of economic evaluations supporting decision making regarding health care interventions. The aim of this master’s thesis was to understand the methods of economic evaluation in mental health services to guide upcoming economic evaluations. The research objective was to investigate and describe key elements and methods that have been used in economic evaluations in mental health interventions for adults. The objective was formed by the following research questions: 1. What methods are used in economic evaluation? 2. What perspectives are considered? 3. How are outcomes measured i.e. what specific measures are used to characterise the outcomes? 4. What cost elements are included in the cost analysis? 5. What cost measures are used? 6. Is there consideration for whether the used method is appropriate to examine the matter concerned? This thesis was conducted as a systematic literature review. The PICo method was used in the formation of the research questions and the search strategy. Two databases (Ovid MEDLINE and PsycINFO) were used. In addition, Google and Google Scholar were used, and reference search from included studies was performed. The methodological quality of the included studies was assessed using the Consensus on Health Economic Criteria checklist. After data extraction and tabulation, narrative analysis was undertaken to summarise and understand the methods and elements for economic evaluation in mental health services. Overall, the quality of the 12 included studies was good. The studies represented different types of populations and interventions in mental health services. Primarily, one intervention was compared to the other, usually against existing care. Cost-effectiveness analysis, cost-utility analysis and cost minimisation analysis were applied. Studies were conducted from societal, health care or health insurance perspectives, and some studies applied two perspectives. Generic and condition-specific patient-reported outcome measures and clinician-reported outcome measures were used alongside routine administrative data to capture change in health status and quality of life. A few different cost measures with routine administrative data were used to identify and measure service resource use and productivity losses. There was variation in what costs were included. Almost all authors stated some consideration about methods suitability, at some level. This master’s thesis collated outcome measures and cost measures utilised in the mental health service context. Moreover, some data sources regarding costs were presented to reveal information sources and demonstrate how chosen perspective determines what information is needed. This master’s thesis provides guidance on what details are needed and where to collect information to conduct an economic evaluation to support decision-making in mental health services.
  • Onnela, Anu (2023)
    Viime vuosien aikana sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat yhä enemmän raportoineet mielen hyvinvoinnin haasteista ja uupumisestaan. Erityisesti huonot työolot ja huono johtaminen ovat myös ajaneet ammattilaisia pois alalta. Tällä hetkellä sosiaali- ja terveysalalla vallitsee krooninen henkilöstöpula, joka entisestään heikentää alalle jääneiden työntekijöiden hyvinvointia. Myös koronapandemia on vaikuttanut negatiivisesti työntekijöiden mielen hyvinvointiin. Mielen hyvinvoinnin ongelmat ovat iso taakka sekä yksilölle itselleen, organisaatiolle että koko ympärillä olevalle yhteiskunnalle. Tarkastelen tässä maisteritutkielmassa mielen hyvinvoinnin johtamista sosiaali- ja terveysalalla. Tutkielmassa tarkastellaan Helsingin kaupungin sote-toimialalla työskentelevien lähiesihenkilöiden näkemyksiä työntekijöiden mielen hyvinvoinnin haasteista sekä lähiesihenkilöiden keinoista ja käytännön mahdollisuuksista tukea työntekijöiden mielen hyvinvointia. Tutkielman tavoitteena on tuottaa uutta tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden mielen hyvinvoinnin haasteisiin sekä minkälaisia keinoja ja mahdollisuuksia lähiesihenkilöillä on tukea työntekijöiden mielen hyvinvointia työn arjessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta Helsingin sote-toimialalla työskentelevän lähiesihenkilön haastattelusta. Haastattelut on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokseni osoittavat, että riittämättömät resurssit ja kapeat johtamisen keinot heikentävät lähiesihenkilöiden mahdollisuuksia tukea työntekijöiden mielen hyvinvointia työn arjessa. Lähiesihenkilöt tarvitsevat lisää aikaa ja ammattitaitoista työvoimaa työntekijöidensä mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Aikaa tarvitaan myös työntekijän ja esihenkilön luottamussuhteen rakentamiseen, vapaamuotoiseen keskusteluun ja koko työyhteisön yhteistyön rakentamiseen. Mielen hyvinvointia tukevat arvokeskustelu, työn autonomia sekä avoin ja psykologisesti turvallinen ilmapiiri, jota edesauttaa lähijohtaminen ja pienet työyhteisöt. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kehitettäessä sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden työoloja, työntekijöiden mielen hyvinvoinnin tukemista ja mielen hyvinvoinnin johtamista sekä pohdittaessa sosiaali- ja terveysalan resursseja tulevaisuudessa.
  • Vuorio, Minna (2024)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää mielenterveysomaisten positiivista mielenterveyttä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä erityisesti palveluosallisuuden näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten omaisten palveluosallisuus psyykkisesti sairastuneen läheisen palveluissa on yhteydessä omaisen positiiviseen mielenterveyteen. Tässä tutkielmassa käytetään käsitteitä mielenterveysomainen, positiivinen mielenterveys ja palveluosallisuus. Mielenterveysomaisella tarkoitetaan henkilöä, jonka läheisellä on mielenterveyden häiriö, jonka henkilö kokee vaikuttavan myös omaan elämäänsä. Positiivisella mielenterveydellä tarkoitetaan mielenterveyden kokonaismallia, jossa mielenterveys ja mielen sairaus ovat kaksi erillistä ulottuvuutta ja mielenterveyden nähdään olevan enemmän kuin vain mielenterveydenhäiriön puuttumista. Palveluosallisuudella tarkoitetaan kokemustiedon huomioon ottamista palveluissa, mahdollisuutta vaikuttaa palveluiden toteuttamiseen ja sisältöihin sekä niitä koskeviin päätöksiin, osallisuutta omaan tai läheisen palveluprosessiin sekä mahdollisuutta saada tietoa palveluista ja niiden piiriin pääsemisen edellytyksistä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu mielenterveysomaisten hyvinvoinnin olevan väestön hyvinvointia heikompaa. Lisäksi palveluosallisuudessa on havaittu puutteita, mutta palveluosallisuuden ja hyvinvoinnin yhteyksiä ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkielman aineistona on Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami ry:n vuonna 2019 keräämä Mielenterveysomaisten hyvinvointitutkimuksen aineisto, joka kerättiin osana valtakunnallista Recovery-toimintaorientaatio mielenterveyspalveluissa -tutkimus- ja kehittämishanketta. Kyselyaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä ja siihen vastasi 799 henkilöä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla frekvenssijakaumien, ristiintaulukointien ja logistisen multinomiaalisen regressioanalyysin avulla. Tutkielman tulokset osoittavat, että mielenterveysomaisten positiivinen mielenterveys on matalampaa kuin suomalaisella väestöllä keskimäärin, joten matalan positiivisen mielenterveyden tuomat hyvinvoinnin riskit ovat mielenterveysomaisilla väestötasoa suurempia. Tulokset osoittavat myös, että matala palveluosallisuus on yhteydessä matalaan positiiviseen mielenterveyteen. Mielenterveysomaisten palveluosallisuuden vahvistaminen voidaan näin ollen nähdä keinona edistää kansallisia terveyspoliittisia tavoitteita muun muassa väestön mielenterveyden vahvistamisessa, itsemurhien ehkäisyssä ja työssäjaksamisen edistämisessä.
  • Troberg, Anna (2021)
    Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän uudistuksessa toimintakulttuuri ja asiantuntijatyö ovat muuttumassa yhä yhteisöllisemmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Tiimipohjaista, asiakaslähtöistä ja yhteisöllistä asiantuntijatyötä kutsutaan moniammatilliseksi yhteistyöksi. Ammattilaisilta odotetaan joustavaa ja monimuotoista yhdessä toimimista. Moniammatillinen työskentely on noussut tarpeesta ratkaista asiakkaan monitahoisia tilanteita, jotka eivät ole yhden ammattiryhmän ratkaistavissa. Asiakaslähtöisyys on moniammatillisen yhteistyön ytimessä. Palveluiden koordinointi alati muuttuvissa verkostoissa muodostaa toimintaympäristön yhteistyölle. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten moniammatillinen yhteistyöosaaminen ilmenee sosiaali- ja terveydenhuollon eri koulutusohjelmissa. Tarkoituksena oli luoda kuva moniammatillisen yhteistyöosaamisen asemasta sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattitutkinnoissa. Tarkastelun kohteena olivat sosiaali- ja terveydenhuollon suurimmat ammattiryhmät, jotka ovat keskeisessä roolissa paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden hoidossa ja kuntoutuksessa. Ammattiryhmät olivat lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, psykologi, sosionomi ja sosiaalityöntekijä. Eri sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitutkintoja tarkastelevaa suomalaista tutkimusta ei ole vastaavalla asetelmalla tehty moniammatillisen yhteistyöosaamisen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia moniammatilliseen yhteistyöhön liitettyjä osaamisia tulee esiin ja miten niitä kuvataan eri sote-alan koulutusohjelmissa? Miten moniammatillinen yhteistyöosaaminen rakentuu sote-alan koulutusohjelmissa? Minkälaisena opettajat kuvaavat moniammatillisen yhteistyöosaamisen aseman koulutusohjelmissaan? Aineiston muodosti tutkintokuvaukset ja koulutusohjelmien opetussuunnitelmat sekä koulutusohjelmien opettajille toteutetun kyselyn tuottama aineisto. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysillä, jota ohjasi moniammatilliseen yhteistyöhön liitetyt osaamiset ja niiden ulottuvuudet. Tulokset osoittavat sosiaali- ja terveydenhuoltoalojen ammattitutkintojen yhteisiä piirteitä sekä eroavaisuuksia moniammatillisen yhteistyöosaamisen asemasta, osaamisen rakentumisesta ja siihen liitetyistä osaamisista. Moniammatilliseen yhteistyöosaamiseen liitettyjä osaamisia kuvattiin oman osaamisen tunnistamisena suhteessa muihin ja muiden osaamisen hyödyntämisen taitoina sekä monipuolisina vuorovaikutustaitoina. Moniasiantuntijuuteen perustuva yhteistoimintaosaaminen tuli esiin muutamien koulutusohjelmien kohdalla. Osaamisia liitettiin toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän tuntemiseen. Moniammatillisen yhteistyöosaamisen rakentumisessa tunnistetaan kaikille koulutusohjelmille yhteiseksi ydinosaamiseksi vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen. Oppimisympäristönä työelämäharjoittelulla on vahva asema yhteistyöosaaminen rakentumisessa. Monialaiset opinnot näyttäytyvät osaamisen kehittymisessä oleellisina. Moniammatillisen yhteistyöosaamisen arvostus koulutusohjelmissa on korkea. Opettajat arvioivat moniammatillisen yhteistyöosaamisen aseman vahvistuvan tulevaisuudessa. Oppilaitokset ja koulutusohjelmat ovat eri vaiheissa moniammatillisen opetuksen kehityspoluilla. Sote-alojen monialaisen koulutuksen laajamittaisen läpimurron edellytyksenä nähdään poliittisen tason ohjaus, koulutusjärjestelmän ja oppilaitosten hallinnolliset tekijät sekä opetuksen järjestämisen mahdollistaminen tieteenalarajojen yli.
  • Isakov, Marianna (2021)
    Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tarkastella sitä, mitä ihmiset kertovat asioinneistaan Suomen sosiaali- ja terveyspalveluissa covid-19 pandemian alkuvaiheessa. Tutkielmaa kehystämässä on Suomea ja koko maailmaa kuormittanut koronaviruksen tuottama pandemiatilanne. Tutkielmassa aineisto muodostui ihmisten omista kirjoituksista ja näkemyksistä heidän asioinneistaan palveluissa tämän pandemian aikana. Tutkielman teoreettinen taustoitus käsittelee Suomen aiempia epidemia- ja pandemiatilanteita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi aiemmissa tutkimuksissa esille nostettua kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista sekä pohditaan asiakkuuksien tai potiluuksien määritelmää ja muodostumista. Tutkimuksen aineisto on kerätty verkossa kaikille avoimena olevalla kirjoituskutsulla. Kirjoitusten jättäminen Tietoarkiston ylläpitämän Pennan verkkosivuilla oli avoinna kaikille täysi-ikäisille suomalaisille huhtikuusta heinäkuuhun vuonna 2020. Kirjoituskutsua jaettiin eteenpäin verkossa sosiaalisessa mediassa sekä suomalaisten potilasjärjestöjen avustuksella. Tutkimukseen osallistuvalta kysyttiin muutamia esitietoja, joiden jälkeen tutkimukseen osallistuva pääsi jättämään tutkimukseen kirjoituksensa omaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa asiointiaan koskien. Kerätty aineisto (n=17) analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen vastanneet toivat esille näkökulmiaan liittyen ajan saamiseen haluttuun palveluun, tapahtuneeseen asiointiin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelussa, tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen saatuun palveluun nähden sekä palveluissa oleviin puhtaustoimiin ja varautumiseen liittyen. Haluttu aika sosiaali- ja terveydenhuollon palveluun saatiin pääsääntöisesti hyvin. Koronavirustilanne aiheutti myös joitakin aikojen peruutuksia. Asioinnit tapahtuivat yleisimmin julkisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa joko käyntinä tai etäasiointina. Palvelusta saatu asiointikokemus oli useimmiten myönteinen. Tutkimukseen osallistuneet toivat esille kielteisinä piirteinä tilanteet, joissa etäyhteys ei korvannut asiointia, henkilökunta tuntui kiireiseltä tai stressaantuneelta ja julkisen puolen hoidon saanti oli hankalaa. Terveydenhuollossa havaittiin lisäksi useita koronavirustilanteeseen liittyviä puhtaus- ja varautumistoimia. Näistä keskeisimmät olivat luodut turvavälit, henkilökunnan antamat ohjeistukset, koronaviruksen ennaltaehkäisy eri muotoineen sekä suojainten ja desinfektion käyttö. Tutkimuksen keskeisin tulos ja uusi löydös oli tutkimukseen vastanneiden esille tuomat vahvat näkökulmat covid-19 pandemian aikaisia asiointeja kuvanneisiin puhtaus- ja varautumistoimiin. Vaikka asioinnin syynä ei useimmiten ollut koronavirustilanne, väritti pandemian mukanaan tuomat seikat kuitenkin sosiaali- ja terveyspalvelussa asioinnista saatua kokemusta.
  • Suortti, Jussi (2020)
    This thesis deals with Kant’s doctrine of apperception, as presented in the Transcendental Deduction, in the second edition of the Critique of Pure Reason. The research question examined in the thesis is to what extent and how the doctrine of apperception can be interpreted as analytic, and to what extent and how it can be interpreted as synthetic. The aim of the thesis is to show that the doctrine can be interpreted as inherently ambiguous, between an analytic account which presents a conceptual analysis of a unified subject’s activities of cognition, and a synthetic account which explains how the subject’s unity of consciousness, or the identity of apperception, is possible in the first place. This is achieved through (1) an examination of Allison’s interpretation of apperception, (2) close readings of the relevant passages in the Critique of Pure Reason, and (3) an interpretation of Hegel’s reading of Kant in Faith & Knowledge. It is argued in the thesis that an accurate interpretation of the doctrine of apperception must include accounts of both its analytic and synthetic dimensions. The proposed view is that the synthetic account explains how the analytic account is itself possible. So, on the one hand, it follows analytically from the thought of a single subject’s thinking an object, as containing diverse representations, that the subject synthesizes those diverse representations as an identical subject. On the other hand, Kant sometimes seems to think that the identity of apperception must itself be produced by synthesis and consciousness of it. This provides the basis for a synthetic account of apperception, expressed by Hegel’s view that the doctrine of apperception implies an identity of subject and object. In the thesis, Hegel’s view is interpreted to mean that insofar as the identity of apperception must be produced through synthesis and consciousness of synthesis, the distinction of subject and object cannot be justified, when it comes to that synthesis and consciousness of it. The view advanced in the thesis is that the process through which consciousness becomes unified, relative to synthesis, is a necessary condition of the analysis of the unified subject’s activities of cognition. Moreover, it is held that the ambiguity which gives rise to this view is inherent to the doctrine of apperception. So, although Allison’s analytic interpretation presents a generally plausible and internally consistent account of apperception, it is not fully supported by the text. Consequently, to avoid begging the question, a synthetic interpretation must also be given. In this thesis, such an interpretation is formulated on the basis of an interpretation of Hegel’s reading of Kant.
  • Valtanen, Susanna (2021)
    Tämän maisteritutkielman aiheena on potilaiden ja perheiden kokemukset kotidialyysihoidosta. Aihe on osa Helsingin yliopiston Koti sairaalana -tutkimushanketta, jonka tarkoituksena oli tutkia onnistuneen kotisairaalatoiminnan edellytyksiä. Osana hanketta tutkittiin myös kotidialyysitoimintaa. Tutkielmassa tarkasteltiin niitä kotidialyysipotilaan ja perheen elämänlaatuun ja osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, jotka joko vahvistavat tai heikentävät kokemusta kotidialyysihoidosta. Tutkielmassa keskityttiin kotidialyysitoiminnan tarkastelemiseen potilaan ja perheen näkökulmasta. Maisteritutkielmassa hyödynnettiin aineistoa, joka oli kerätty Helsingin yliopiston Koti sairaalana -tutkimushankkeen puitteissa. Aineisto oli kerätty haastattelemalla kotidialyysihoitoa tekeviä tai aiemmin hoitoa tehneitä potilaita (N=11) ja heidän perheenjäseniään (N=3) ympäri Suomea. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Saatua aineistoa analysoitiin tässä tutkielmassa laadullisen sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että kotidialyysipotilaan hoitopolku ja potilaan ja perheen kokemukset kotidialyysihoidosta olivat hyvin yksilöllisiä. Siihen vaikuttivat osaltaan potilaan ja perheen sen hetkinen elämäntilanne ja taustat. Kotidialyysihoidon koettiin kuitenkin parantavan potilaan ja perheen elämänlaadun eri osa-alueita sairaalassa tehtävään dialyysihoitoon verrattuna. Kotidialyysihoitoon liitettiin kuitenkin myös elämänlaatua heikentäviä tekijöitä. Kotidialyysihoito oli sitovaa ja kokonaisvaltaisesti mukana arjessa. Kotidialyysihoito edellytti myös potilaan osallisuutta omaan hoitoonsa. Hoitohenkilöstön, perheen ja läheisten rooli, koulutus sekä teknologia olivat keskeisessä asemassa kotidialyysihoidon onnistumisen kannalta. Myös riittävä, oikea-aikainen ja yksilöllinen tuki koettiin tärkeäksi. Osallisuus ja elämänlaatu nivoutuivatkin tulosten perusteella vahvasti ja vastavuoroisesti toisiinsa potilaan ja perheen kokemuksissa kotidialyysihoidosta. Vahvistamalla potilaan osallisuutta, voidaan potilaan ja perheen myönteisiä kokemuksia kotidialyysihoidosta lisätä. Myönteisten kokemusten ja onnistuneen dialyysihoidon myötä vaikutukset heijastuvat myös potilaan ja perheen koettuun elämänlaatuun sitä parantaen. Potilaan ja perheen elämänlaadun parantaminen sekä potilaan osallisuus omaan hoitoonsa ovat keskeinen ja tärkeä tavoite myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita kehitettäessä. Kasvava dialyysihoitojen tarve sekä siitä aiheutuneet kustannukset yhteiskunnalle asettavat Suomen terveydenhuoltojärjestelmän uudenlaisten haasteiden eteen. Jotta kasvavaan palvelutarpeeseen voidaan vastata, on tärkeä edelleen kehittää kotidialyysitoimintaa, joka on kannattavaa sekä terveydenhuoltojärjestelmän että potilaan näkökulmasta. Saatujen tutkimustulosten avulla voidaan lisätä asiakasymmärrystä kotidialyysipotilaan elämänlaatuun ja osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja siten kehittää kotidialyysitoimintaa entistä sujuvammaksi ja houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi potilaan ja perheen sekä toisaalta myös koko yhteiskunnan ja sen terveyspalvelujärjestelmän kannalta.
  • Rantala, Pauliina (2022)
    Päihde- ja riippuvuusongelmat heikentävät väestön hyvinvointia ja kuormittavat koko yhteiskuntaa. Päihdehuolto on muun sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän tavoin muutoksessa palveluiden järjestämisvastuun siirtyessä kunnilta hyvinvointialueille. Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin, millaisia näkemyksiä päihdehuollon ammattilaisilla ja asiantuntijoilla on päihdehuollon nykytilasta ja järjestämistavasta sekä tutkittiin, miten hyvin he näkevät hyvinvointiyhteiskunnan vastuuvelvollisuuden toteutuvan päihdehuollon alueella. Tämä maisterintutkielma on tehty osana Helsingin yliopiston CEACG:n toteuttamaa Riippuvuuskysely 2020 -tutkimusta. Riippuvuuskysely 2020 oli osa kansainvälistä ”Addiction in the Brain: Ethically Sound Implementation in Governance” (A-BRAIN, 2018–2022) -tutkimushanketta, jossa tarkasteltiin aivotoimintaan pohjautuvia ymmärryksiä riippuvuusongelmista. Tämän tutkielman aineistona käytettiin vastauksia kyselylomakkeen kahteen avoimeen kysymykseen, joissa kysyttiin, kuinka tärkeänä vastaaja pitää tiettyjä päihdehuollon sektoreita ja ammattiryhmiä. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Keskeiset tutkimustulokset osoittivat ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkevän päihdehuollossa kolme kipupistettä: 1) järjestelmän valmiudet kohdata päihde- ja riippuvuusongelmia ovat puutteelliset, palveluiden saavutettavuudessa on haasteita ja asiakkaiden eriarvoisuus herättää huolta 2) riippuvuusproblematiikan osaamisalueella on puutteita erityisesti perustason palveluissa ja riippuvuus ilmiönä näyttäytyy erilaisena palvelujärjestelmän eri osissa 3) järjestelmän työnjaossa ja sisäisissä rooleissa on ristiriitaisuutta ja painopisteen tulisi olla enemmän ehkäisevissä palveluissa. Tulosten perusteella päihde- ja riippuvuusongelmien lähellä työskentelevien ammattilaisten ihanteena näyttää olevan pyrkimys päihde- ja riippuvuusongelmien normalisointiin ja hoidon integrointiin universaaleihin julkisen terveydenhuollon, kasvatuksen ja koulutuksen järjestelmiin erikoistuneen palvelujärjestelmän sijasta. Taustalla vaikuttavat perinteiset hyvinvointiyhteiskunnan arvot, kuten universaalisuus, inkluusio ja tasa-arvo, mutta myös taloudellinen kestävyys nousi esiin. Tulosten perusteella päihdehuolto ei pysty tällä hetkellä vastaamaan ammattilaisten odotuksiin hyvästä ja yhdenvertaisesti saavutettavissa olevasta hoidosta. Hyvinvointiyhteiskunnan vastuuvelvollisuuden näkökulmasta näyttää, ettei nykymuotoinen päihdehuolto pysty säilyttämään hyvinvointiyhteiskunnan ydinarvoja toteuttaessaan tehtäväänsä. Jatkotutkimuksessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota nuorisotyön ja oppilashuollon ammattilaisten rooliin päihdetyön toimijoina sekä syihin, jotka estävät varhaisen puuttumisen käytäntöjen juurtumisen terveydenhuoltoon. Varhaisvaiheen päihdetyön kehittämisen näkökulmasta olisi tärkeää tarkastella sote-alan koulutuksen sisältöjä ja jatkaa ammattilaisten osaamisen kehittämistä rahapeliongelmien alueella.
  • Mikonmäki, Ilpo (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan ja analysoidaan varhaisen kotoutumisen vaiheessa olevien pakolaisten sekä turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttöä. Palvelujen käyttöä kuvataan yleisellä tasolla, mutta vertaillaan myös eroja niiden käytössä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden välillä. Tämän lisäksi tutkielmassa selvitetään terveyspalvelujen käyttöä selittäviä tekijöitä. Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä on pirstaleinen ja palvelujärjestelmän integrointiin on kohdistunut painetta jo useiden vuosien ajan. Palvelujärjestelmän hajanaisuus aiheuttaa, että palvelujen saavutettavuuteen liittyy haasteita. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden palvelujen käytöstä tietoa on vähänlaisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena on avata PROMEQ-hankkeen kyselyaineistoa, jossa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden palvelujen käyttöä on analysoitu 6 kk ajanjaksolta. Palvelujen käyttöä vertailtiin pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden välillä. Vertailua tehtiin sen suhteen, oliko henkilö käyttänyt palvelua kertaakaan viimeisen 6 kk aikana. Tähän vertailuun käytettiin khiin neliötestiä sekä laskettiin riskivetosuhteet jokaisen palvelun kohdalta. Terveyspalvelujen käytön määrään yhteydessä olevia tekijöitä varten tutkielmassa tehtiin lineaarinen regressiomalli. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja palvelujen käytössä. Nämä oikeudelliset luokittelut eivät olleet mielekkäitä luokkia terveyspalvelujen käyttöä tarkastellessa. Kielitaito oli yhteydessä terveyspalvelujen käytön määrään. Mitä paremmaksi vastaaja koki kielitaitonsa, sitä enemmän hän käytti terveyspalveluja. Tilastollisesti melkein merkitsevällä tasolla vaikutti myös vastaajan arvio vuosittaisesta rahatulosta. Pienimpään tuloluokkaan kuuluneet (alle 5000 € vuodessa) käyttivät vähemmän terveyspalveluita, kun sitä verrattiin suurimpaan tuloluokkaan (yli 15 000 €) vuodessa.
  • Ahti, Tiina (2021)
    Vanhemmuutta pikkulapsiperheissä kuvataan usein intensiivisenä ajanjaksona. Kilpailuyhteiskunta ja suorituskeskeisyys heijastuvat lapsiperheisiin, kuten vanhempien itselleen asettamiin vaatimuksiin. Vanhemmuuteen ja lapseen liittyvät huolet ovat yleisiä. Suomessa lapsiperheitä tuetaan eri tavoin. Lapsiperhepalveluiden painopistettä halutaan yhä enemmän siirtää ongelmien ennaltaehkäisyyn sekä huolten varhaiseen tunnistamiseen ja puuttumiseen. Lapsiperheitä kuormittavien tekijöiden tiedetään näkyvän perheiden palvelutarpeissa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten vanhempien masennusoireilu, yksinäisyys ja vanhemmuuden stressi sekä vauvan pitkäaikaissairaus tai terveysongelma, univaikeudet ja negatiivinen tunneilmaisu olivat yhteydessä lapsiperhepalveluista saatavan tuen tarpeeseen ja saadun tuen riittävyyteen. Aineisto kerättiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella osana Lapsen uni ja terveys (Child-Sleep) -pitkittäistutkimushanketta. Tutkimuksen perusjoukkoon kuuluivat perheet, joihin oli syntynyt lapsi 1.3.2011–12.2.2013 välisenä aikana. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty vanhempien ja lapsen terveyttä ja hyvinvointia kartoittavilla kyselylomakkeilla lapsen ollessa kahdeksan kuukauden ikäinen. Tutkimuksessa oli mukana 1292 vauvaa ja heidän vanhempaansa. Aineiston analysointiin käytettiin Khiin neliö -testiä sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Runsas kolmannes äideistä (36,4 %) ja isistä (36,0 %) tarvitsi vähintään jonkin verran tukea lapsiperhepalveluista. Äidin masennusoireilu ja vanhemmuuden stressi sekä vauvan univaikeudet olivat yhteydessä siihen, että lapsiperhepalveluista tarvittiin vähintään jonkin verran tukea. Isillä vanhemmuuden stressi oli yhteydessä lapsiperhepalveluista saatavan tuen tarpeeseen. Noin joka kymmenes äiti (10,0 %) ja isä (8,0 %) koki lapsiperhepalveluista saamansa tuen jokseenkin tai täysin riittämättömäksi. Äideillä vanhemmuuden stressi sekä vauvan pitkäaikaissairaus tai terveysongelma ja vauvan univaikeudet olivat yhteydessä lapsiperhepalveluista saadun tuen riittämättömyyteen. Isillä yksinäisyys, vauvan pitkäaikaissairaus tai terveysongelma ja vauvan univaikeudet olivat yhteydessä palveluista saadun tuen riittämättömyyteen. Vanhemman iällä, ansiotuloilla, lasten lukumäärällä ja läheisten tuella havaittiin myös olevan yhteys palveluista saatavan tuen tarpeeseen ja saadun tuen riittävyyteen. Etenkin läheisten tuki nousi esiin tuen tarpeeseen ja riittävyyteen yhteydessä olevana tekijänä. Lapsiperhepalveluissa on tärkeää huomioida masennusoireita ja vanhemmuuden stressiä kokevien vanhempien mahdollisesti kasvaneet tuen tarpeet sekä tarjota tukea vauvan uniasioissa. Lapsiperhepalveluissa on tärkeää tiedostaa, että perheessä olevat kuormitustekijät ovat yhteydessä lisääntyneeseen kokemukseen palveluista saadun tuen riittämättömyydestä. Jatkossa tulee selvittää tarkemmin, minkälaista tukea vanhemmat tarvitsevat lapsiperhepalveluista sekä palvelutyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Myös jatkossa on tärkeää tutkia äitien ja isien kokemuksia lapsiperhepalveluista erikseen.
  • Knaapi, Emilia (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia HUS Uudessa lastensairaalassa pitkäaikaissairaan lapsen vanhempien osallistumista lapsensa hoitoon, sen haasteita sekä näiden perusteella muodostaa vanhempien rooli. Tässä tutkimuksessa roolilla tarkoitetaan vanhempien erilaisten osallistumistapojen tunnistamista sekä näiden tapojen tyypittelyä ja luokittelua eri tyyppeihin, joiden perusteella voi muodostua erilaisia rooleja. Mukaan valittiin kaksi erilaista sairautta, infantiilispasmi ja anusatresia. Tämä tutkimus tutki aihetta henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus on osa Aalto-yliopiston MASSE- hanketta. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Millainen on potilaan hoitopolku valituissa sairauksissa? 2. Millä tavoin vanhemmat osallistuvat lapsensa hoitoon ja yhteiseen päätöksentekoon HUS Uudessa lastensairaalassa? Mitkä asiat hoitopolulla voivat vaikeuttaa vanhemman osallistumista ja mistä ne johtuvat? 3. Minkälaisia erilaisia vanhempia aineiston perusteella erottuu? Minkälainen vanhemman rooli aineiston perusteella muodostuu? Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluja oli kahdenlaisia, toiset koskivat hoitopolun muodostamista ja toiset vanhempien osallistumista ja roolia. Haastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän ja haastateltavia oli kymmenen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin abduktiivisella eli teoriajohtoisella sisällönanalyysillä. Aineistosta muodostettiin pää-, ylä- ja alaluokkia. Tuloksena muodostui molempien sairauksien hoitopolut. Hoitopolun kuvaamisen avulla voitiin löytää hoitopolulta kohtia, jotka saattavat vaikuttaa vanhempien osallistumiseen. Vanhempien osallistumisessa korostui alkuun se, että vanhempia tulisi informoida mahdollisimman hyvin ja se loi perustan muulle osallistumiselle. Tämä tarkoitti myös sitä sitä, että vanhempien toivottiin olevan osastolla mahdollisimman paljon. Osallistumisen asteen luokitteluun apuna käytetyn IAP2:n (International Association of Public Participation, 2018) osallistumisen tasojen perusteella suurin osa osallistumisesta oli haastattelujen perusteella tasoilla 1–3, mutta hoidon edetessä vanhempien osallistuminen lisääntyi. Osallistumisen suurimpina haasteina oli vanhempien vieraskielisyys, se jos perhe asui kaukana sairaalasta tai heillä oli muita lapsia, sekä henkilökunnan kiire. Tärkeää oli myös ensitiedon antaminen vanhemmille niin että vanhempi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Osallistumisen perusteella pystyttiin muodostamaan kaksi eri vanhempityyppiä, aktiiviset ja passiiviset vanhemmat. Näiden vanhempityyppien osallistuminen ja tuen tarve vaihtelivat tyypistä riippuen. Tutkimus onnistui valottamaan sitä, että vanhempien osallistumisessa ensitiedon antamisen merkitys korostuu ja väärin annettu ensitieto saattoi jopa merkittävästi hankaloittaa vanhempien ja henkilökunnan välistä suhdetta jo heti alussa. Vanhempien tyypittelyn avulla erilaiset vanhemmat voidaan tunnistaa paremmin ja tukea voidaan räätälöidä paremmin vanhempien tarpeiden mukaan. Vanhemmille annettava tieto ja ohjaus tulisi olla systemaattista eikä niin riippuvaa henkilökunnan jäsenen omasta persoonasta ja osaamisesta. Seuraavassa vaiheessa tulisikin kartoittaa vanhempien näkemyksiä aiheesta ja muodosta vanhempien ja henkilökunnan näkemyksistä yhtenäinen katsaus aiheesta.
  • Kettunen, Elina (2023)
    Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistaminen on ollut erilaisin painopistein kahdeksan viimeisen hallituksen agendalla. Uudistamistarve kumpuaa väestön ikärakenteen muutoksesta aiempaa vanhemmaksi, joka haastaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimivaa järjestämistä ja julkistalouden kestävyyttä. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistus astui voimaan 1.1.2023 ja, kyseessä oli yksi Suomen historian laajimmista hallintorakenneuudistuksista. Tässä tutkielmassa tarkastelu kohdentuu kahteen viimeisimpään sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen ja niiden taustalla tapahtuneeseen politiikkaprosessiin vuosina 2015–2022. Politiikkaideat muokkaavat ja ohjaavat politiikkaprosesseja ja niitä kehystämällä poliittiset toimijat nostavat politiikan asialistalle tietynlaisia ongelmia ja tavoitteita. Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, miten julkistalouden kestävyyden politiikkaidealla kehystetään sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta valiokuntien asiantuntijalausunnoissa Juha Sipilän sekä Antti Rinteen ja myöhemmin Sanna Marinin hallituskausilla. Tutkielmassa tarkastelu kohdentuu siihen, millaisia ongelmanmäärittelyiden ja ratkaisujen kuvauksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen politiikkaprosessista nousee tarkasteltujen hallituskausien asiantuntijalausunnoissa. Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkielman aineisto koostuu Lakitutka–sivustolta helmikuussa 2023 kerätyistä Sipilän (2015–2019) ja Rinne/Marinin (2019–2023) hallitusten valiokuntien asiantuntijalausunnoista, jotka käsittelivät julkistalouden kestävyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa. Aineiston analyysissä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysin perusteella asiantuntijalausunnoista nousee kolme kehystä, joilla määriteltiin sote-uudistuksen vaikutuksia julkistalouden kestävyyteen. Yksityisen sektorin toiminnan kehyksessä korostuu Sipilän hallituskauden aikaisissa asiantuntijalausunnoissa valinnanvapauslainsäädännön korostunut asema uudistuksen valmistelussa, kun taas Rinne/Marinin hallituskaudella asiantuntijalausunnoilta nousee esiin yksityisen sektorin rajoitukset ongelmana julkistalouden kestävyydelle. Maakuntien ja hyvinvointialueiden rahoitusmallien kehyksessä itsehallinnollisille alueille kaavailtuja rahoitusmalleja kuvataan kannustavan heikosti alueita hillitsemään kustannuksia – ja siten olevan ongelmallisia julkistalouden kestävyydelle. Toiminnan tehostumisen kehykseen sisältyvät toimenpiteen puolestaan esitetään ratkaisuksi julkistalouden kestämättömyyden ongelmaan Sipilän ja Rinne/Marinin hallitusten uudistuksissa. Kehyksistä kaksi ensimmäistä kuvaavat ensisijaisesti asiantuntijalausunnoista nousevia ongelmanmäärittelyitä ja kolmas ratkaisuja. Tutkielman tulosten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyvät toimenpiteet voidaan kehystää politiikkaprosessissa sekä ongelmaksi että ratkaisuksi julkistalouden kestävyyden kannalta. Politiikkaideoiden kehystäminen ongelmaksi tai ratkaisuksi riippuu muun muassa kehystäjän omasta yhteiskunnallisesta positiosta, ajanhengestä sekä toimenpiteeseen liitetystä valenssista. Tutkielma vahvistaa käsitystä siitä, että julkistalouden kestävyyden politiikkaidealla on keskeinen asema suomalaisessa politiikassa ja siihen nojaten perustellaan erilaisia toimenpiteitä.
  • Hakkarainen, Outi (2024)
    Väestön ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu, eriarvoistumiskehitys sekä lisääntyvä työvoimapula haastavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kykyä tarjota riittäviä palveluja niitä tarvitseville, ja rajallisten resurssien puitteissa organisaatioiden toiminnan tulisi olla vaikuttavaa ja tehokasta. Tietojohtamisen, toimivien tietojärjestelmien ja kerätyn datan parempi hyödyntäminen nähdään lupaavana keinona palveluiden vaikuttavuuden kehittämisessä. Myös hyvinvointialueiden oikeanlaisen rahoituksen ja palvelujen tarpeen arviointi edellyttää yhdenmukaisen ja laadukkaan tiedon keräämistä ja hyödyntämistä. Terveydenhuollon organisaatiot ovat vasta havahtumassa tietojohtamisen työkalujen hyödyntämiseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut esille, että tieto on nykyisellään vielä hajallaan, vaikeasti hyödynnettävissä ja tietojärjestelmien toimivuudessa koetaan puutteita. Syömishäiriökeskuksessa on alkanut Helsingin yliopiston kanssa tutkimusyhteistyö liittyen syömishäiriöiden hoitoon ja hoidon vaikuttavuuteen. Tutkielmassa tarkastellaan Syömishäiriökeskuksen keräämää palvelujen toteuttamisessa potilashoidosta syntyvää tietoa ja sen hyödyntämistä. Tutkielman tarkoitus on olla apuna hahmottamisessa, mitä ja miten tietoa voidaan hyödyntää toiminnan johtamisessa, kehittämisessä ja tutkimusyhteistyössä tulevaisuudessa. Tutkielma tuo esille yksityisen organisaation tietojohtamisen erityispiirteet ja tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin sosiaali- ja terveysalan tietojohtamisen kehittämisessä. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Minkälaista tietoa Syömishäiriökeskuksessa kerätään? Kuka ja miten tietoa kerätään? Millaisia haasteita tai vahvuuksia tiedon keräämisessä esiintyy sekä 2) Miten tieto on hyödynnettävissä tiedolla johtamisessa? Millaisia haasteita tai vahvuuksia tiedon hyödynnettävyydessä esiintyy? Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu viidestä Syömishäiriökeskuksessa työskentelevän puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan työntekijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä järjestelmien toimivuuteen. Eri järjestelmissä hajallaan oleva tieto ja järjestelmien yhteen toimimattomuus nähtiin puutteena, kuten aikaisemmissa tutkimuksissakin. Niistä poiketen substanssista johtuvien tekijöiden, eli tässä tapauksessa syömishäiriöiden yksilöllisen ja vaihtelevan hoidon nähtiin tuovan haasteita tiedon keräämiseen ja sen hyödyntämiseen hoidon vaikuttavuuden parantamiseksi. Tuloksissa poikkeavana nousi esille myös pienen organisaation ja työntekijöiden toiminnan näyttäytyminen vahvuuksina tietojen keräämisessä ja – hyödyntämisessä. Tutkielmassa tiedon kerääminen rajattiin koskemaan potilastyöstä kerääntyvää tietoa, ja jatkossa kuvausta voisi laajentaa koskemaan myös toiminta-, talous ja henkilöstön johtamiseen liittyvää tietoa Syömishäiriökeskuksessa. Tulevaisuudessa voisi tutkia myös kokemus- ja hiljaisen tiedon näkymistä ja sen hyödyntämistä hoidon toteuttamisessa sekä -kehittämisessä. Tärkeää olisi tuoda esille myös muiden pienten organisaatioiden tietojohtamisen tilanne ja kehittämisen tarpeet osana valtakunnallista sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kokonaisuutta.
  • Tetri, Birgitta (2020)
    Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutokset edellyttävät uudistuksia, jotta tulevaisuudessa pystytään edelleen tarjoamaan vaikuttavia terveys- ja hyvinvointipalveluja. Väestön ikääntyminen ja palvelutarpeen kasvaminen sekä hoitohenkilöstön poistuma työmarkkinoilta luovat painetta sosiaali- ja terveydenhuollon sektorin veto- ja pitovoiman tehostamiseen ja työurien pidentämiseen. Palvelujärjestelmän muutosten vaikutuksia tutkimaan käynnistettiin COPE-hanke, jossa selvitettiin ammatillisia osaamistarpeita ja kehitettiin menetelmiä koulutukseen ja työn tukemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. COPE-hankkeessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille suunnattiin kysely, jonka lähihoitajien ja sairaanhoitajien vastauksista (n=892) kahteen avoimeen kysymykseen muodostui tämän tutkielman aineisto. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia eettisiä ongelmia sairaanhoitajat ja lähihoitajat työssään kohtaavat ja miten he niitä ratkaisevat. Terveydenhuollon etiikka ja arvot, eettinen herkkyys, huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikka sekä aiempi tutkimus aiheesta muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa sovellettiin Warkin ja Krebsin (1996) ongelmatyyppien luokittelumallia ja ratkaisutapojen luokittelussa Lyonsin (1983) oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikan analyysimallia. Aineisto kvantifioitiin tulosten havainnollistamiseksi. Molempien ammattikuntien yleisin ongelmatyyppi oli Warkin ja Krebsin (1996) luokittelumallin ulkopuolinen säännön soveltaminen, vastaten lähihoitajilla 29 % ja sairaanhoitajilla 33 % osuutta. Tyypillisiä säännön noudattamisen ongelman aiheita olivat epäselvät tai puuttuvat toimintaohjeet. Ammattiryhmää ja ongelmatyyppien jakautumista vertailtaessa analyysiin sisällytettiin myös vastaajien kuvailemat ei-eettiset ongelmat. Ammattiryhmien välillä ongelmatyyppien esiintymisessä oli tilastollisesti merkitsevä ero. Lähihoitajien ryhmässä ei-eettisten ongelmien osuus oli 40 %, mikä oli suurempi kuin sairaanhoitajilla (22 %). Toisten tarpeisiin vastaamisen ja säännön noudattamisen ongelmia esiintyi vastaavasti enemmän sairaanhoitajien ryhmässä kuin lähihoitajilla. Ongelmien ratkaisemisessa lähihoitajat käyttivät yhtä paljon oikeudenmukaisuuden (50 %) ja huolenpidon (50 %) etiikkaa. Sairaanhoitajien ongelmanratkaisu oli useammin oikeudenmukaisuuden etiikan (58 %) kuin huolenpidon etiikan (42 %) mukainen. Tuloksissa esiintynyt ratkaisutapojen vaihtelu oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikan välillä heijastaa pyrkimystä oikeudenmukaisuuteen toimimalla ohjeiden ja sääntöjen mukaan, mutta potilaan hyvinvointi ja rauhan säilyttäminen työyhteisössä saattoivat edellyttää huolenpidon etiikan mukaista toimintatapaa. Ammattiryhmien väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero oikeudenmukaisuuden etiikan mukaisten ratkaisutapojen jakautumisessa. Sairaanhoitajien ongelmanratkaisutapojen oikeudenmukaisuuspainotteisuus viittaa normatiiviseen ja sääntöorientoituneeseen toimintaan. Kaavamainen ja rutiineihin perustuva toiminta voi estää potilaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuvan hoidon toteutumisen, jos tilannekohtainen arviointi jää toissijaiseksi toimintatavaksi. Ei-eettisten ongelmien merkittävä osuus aineistossa saattaa liittyä siihen, ettei ongelmien eettistä sisältöä tunnisteta. Eettistä herkkyyttä tarvitaan moraaliongelmien tunnistamiseen ja sitä voidaan kehittää roolinottoharjoitusten avulla. Moniammatillinen etiikan koulutus ja ryhmäkeskustelut edistävät jaettua eettistä päätöksentekoa. Jatkotutkimusta tarvitaan organisaation eettisestä kulttuurista ja tekijöistä, joilla eettistä herkkyyttä ja moraalista rohkeutta on mahdollista kehittää moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimuksen aineiston ongelmatyypit edustavat laajasti käytännön hoitotyön moraaliongelmia ja niitä voidaan käyttää materiaalina koulutusten suunnittelussa.
  • Satosuo, Sanni (2023)
    Potilaiden saama tieto heidän omasta terveydestään ja hoidostaan on usein vaikeasti ymmärrettävää, sillä se sisältää usein haastavia kielellisiä ilmaisuja ja termejä. Hoidon vaikuttavuuden kannalta on tärkeää, että asiakkaat pystyvät osallistumaan hoitoonsa ja tekemään siihen liittyviä päätöksiä, minkä vuoksi selkeän ja ymmärrettävän tiedon saaminen aiheesta on tärkeää. Ymmärrettävä ja saavutettava potilasviestintä ovat erityisen tärkeitä asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun, potilasturvallisuuden sekä toiminnan tehokkuuden saavuttamiseksi. Satasairaalassa on vastattu tähän haasteeseen kääntämällä potilaille suunnattua tietoa selkokielelle jo yli kymmenen vuoden ajan. Tämä tutkielma on tehty osana Selkokieli Satasairaalassa -tutkimushanketta, jossa tutkitaan selkokielen käyttöönoton prosessia ja sen vaikutuksia eri ammattiryhmien näkökulmista. Tässä tutkielmassa tutkittiin Satasairaalassa asiantuntija-asemassa työskentelevien kokemuksia selkokielenkäyttöönoton prosessista sekä toiminnan tuottamista hyödyistä. Laadullisen tutkimuksen aineistona käytettiin kuutta puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tulosten pohjalta on muodostettu prosessikuvaus selkokielen käyttöönoton prosessista hyödyntäen ADKAR-muutoksenhallintamallia. Merkittävimpiä selkokielen käyttöönoton edellytyksiä ovat Satasairaalassa olleet selkokielen asiantuntemus sekä työntekijöiden ja johdon tuki selkokielen käytölle. Selkokielen käyttöä perusteltiin Satasairaalassa käyttöönoton alkutaipaleella erityisesti asiakaslähtöisyyden näkökulmasta, mikä on linjassa sairaalan toiminnan perimmäisten arvojen kanssa. Myös selkeän viestinnän kehittämiseen ohjaava lainsäädäntö ja sairaalassa tunnistettu tarve aiempaa selkeämmän viestinnälle toimivat toiminnan käynnistämiseen kannustavina tekijöinä. Selkokielen käyttö on tuonut hyötyjä asiakkaille, sairaalan henkilöstölle sekä organisaatiolle. Selkokielenkäytön myötä asiakkaiden asiointi on ollut aiempaa mutkattomampaa ja väärinkäsityksistä aiheutuvan lisätyön määrän ja resurssien kulumisen on koettu vähentyneen. Henkilöstöohjeiden kääntäminen selkokielelle on tehostanut työntekijöiden toimintaa ja vähentänyt henkilöstön kognitiivista taakkaa. Haastateltujen asiantuntijoiden näkemyksen mukaan selkokielen käyttö on vaatinut suhteellisen vähän resursseja ja sen avulla on saavutettu merkittäviä hyötyjä sairaalan toimintaan. Tulosten perusteella selkokielen käyttöönotossa on tärkeää huolehtia erityisesti riittävästä resursoinnista ja selkokielen asiantuntemuksen saatavuudesta. Selkokieli on tuonut hyötyjä, jotka vastaavat useisiin sosiaali- ja terveydenhuollossa esiintyviin haasteisiin, ja se parantaa palveluiden saavutettavuutta ja asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Lisää tutkimusta tarvitaan selkokielen käytön vaikuttavuudesta ja kustannustehokkuudesta sekä potilaiden kokemuksista.
  • Ervasti, Anu-Elina (2024)
    Selkeän kielenkäytön hyödyt on yleisesti tunnistettu viranomaisten ja terveydenhuollon viestinnässä. Selkokieli on yksi tapa lisätä terveyteen liittyvän viestinnän ymmärrettävyyttä ja tukea palvelujen käyttäjien terveyslukutaitoa, mutta sen käytöstä potilas- ja asiakasviestinnässä on niukasti tutkimustietoa. Satasairaalassa selkokieltä on käytetty vuodesta 2012 lähtien kaikille potilaille ja asiakkaille suunnatussa viestinnässä, kuten potilasohjeissa ja sairaalan (nyttemmin hyvinvointialueen) verkkosivuilla. Selkokielen käyttöönotto voidaan nähdä organisaation terveysviestintätaidon interventiona, jonka tavoitteena on lisätä viestinnän saavutettavuutta sekä kaventaa kuilua yksilöiden kyvykkyyksien ja terveydenhuoltojärjestelmän vaatimuksien välillä. Tämä tutkielma käsittelee Satasairaalan potilastyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia selkokielen merkityksestä ja vaikutuksista, etenkin selkokielen koetuista hyödyistä ja haasteista potilasviestinnässä sekä sen roolista saavutettavuuden edistäjänä erilaisissa potilasryhmissä. Tutkielma on osa Selkokieli Satasairaalassa -tutkimushanketta, joka selvittää selkokielen käytön vaikuttavuutta ja kokemuksia sen käyttöönotosta sairaalaympäristössä. Tutkielmaa varten haastateltiin keväällä 2022 kahdeksaa työntekijää eri puolilta Satasairaalaa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Haastatellut työntekijät suhtautuivat oman työkokemuksensa perusteella selkokielen käyttöön positiivisesti ja kannattivat selkokielen käytön laajentamista myös muille hyvinvointialueille. Useat haastateltavat kertoivat, että selkokieli voi joissain tilanteissa hyödyttää myös työntekijöitä. Selkokielen hyötyjen nähtiin liittyvän etenkin viestinnän ymmärrettävyyteen potilaille ja joissain tapauksissa myös työntekijöille. Osa haastateltavista arvioi selkokielen vähentäneen esimerkiksi toimenpiteiden perumisia tai potilailta tulevia kysymyksiä, vaikkakin näille ilmiöille on myös muita mahdollisia selityksiä. Haasteita arvioitiin liittyneen esimerkiksi potilasohjeiden mukauttamiseen yleiskieleltä selkokielelle ja selkokielen hyväksyttävyyteen työntekijöiden tai potilaiden parissa. Osa haastateltavista myös koki, ettei selkokielestä ollut tiedotettu henkilöstölle tarpeeksi. Haastattelut antoivat viitteitä siitä, että työntekijöiden selkokieleen liittyvät asenteet voivat muuttua myönteisemmiksi ajan mittaan, kun selkokielestä saadaan lisää tietoa ja kokemusta. Perinteisesti selkokieli on suunnattu ihmisille, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää tavallista yleiskieltä. Useimmat tämän tutkielman haastateltavista kuitenkin katsoivat, että selkokielestä hyötyvät ainakin jossain määrin muutkin kuin sen perinteiset kohderyhmät. Selkokielen hyödyt potilasviestinnän saavutettavuuden parantamisessa saattavatkin ulottua laajemmalle kuin on ajateltu.
  • Põder, Janika (2023)
    Terveydenhuollossa asioidessa potilaiden saama tieto omaan terveyteen ja hoitoon liittyvistä aiheista voi olla vaikeasti ymmärrettävä. Lääketieteelliset kysymykset ovat usein monimutkaisia ja sisältävät kielellisesti vaikeita ilmaisuja. Lisäksi sairaalaan joutuminen sekä huoli omasta tai läheisen terveydestä voi lisätä haasteita tiedon omaksumisessa. Kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmasta ymmärrettävyyttä voidaan parantaa ja tiedon vastaanottamista helpottaa tekstirakenteen ja sisällön yksinkertaistamisen avulla. Satasairaalassa potilasohjeita ja muuta potilaille suunnattua tietoa on tästä syystä käännetty selkokielelle jo yli kymmenen vuoden ajan. Selkokieli Satasairaalassa -tutkimushanke, jonka osana tämä tutkielma on tehty, tarkastelee selkokielen käyttöönoton prosessia ja sen tuloksia eri ammattiryhmien näkökulmasta. Tässä työssä tutkittiin Satasairaalan työntekijöiden kokemuksia selkokielen vaikutuksista ja käyttöönotosta potilastyössä. Määrällisen opinnäytetyön aineistona käytettiin Satasairaalan asiakas- ja potilastyössä oleville sekä sitä johtaville ammattilaisille suunnatun kyselyn vastauksia (n=186). Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin kuvailevaa analyysiä, faktorianalyysiä ja lineaarista regressioanalyysiä. Tutkielman tulokset osoittivat, että selkokielistä potilasviestintää kannatetaan Satasairaalassa ja se koetaan hyödylliseksi potilastyössä. Työntekijöiden kokemuksen perusteella selkokielellä on useita myönteisiä vaikutuksia, kuten yhdenvertaisuuden ja potilasturvallisuuden lisääntyminen sekä hoito-ohjeiden ymmärtämisen parantuminen. Faktorianalyysin avulla kyselyaineistosta tunnistettiin kolme selkokielen käyttöä kuvaava ulottuvuutta: hyödyllisyys, ymmärrettävyys ja käyttöönottoon liittyvät tekijät. Regressioanalyysin tuloksena ei havaittu merkittäviä eroja työntekijäryhmien välillä, tarkasteltaessa vastaajien mielipiteitä selkokielisen potilasviestinnän eri osa-alueista. Tutkimuksessa käytetyn viitekehyksen mukaan voidaan selkokielen vaikutukset katsoa organisaatiossa kohdistuvan potilaisiin, työntekijöihin, kustannuksiin ja palvelutuotantoon. Selkokielisen potilasviestinnän todetaan tulosten perusteella tuovan potilastyöhön monia hyötyjä, mikä perustelee toiminnan laajempaa käyttöönottoa terveydenhuollossa. Tutkielma tarjoaa tietoa tulosmuuttujista, joita voidaan hyödyntää uusien tutkimusasetelmien rakentamisessa. Jatkotutkimuksia tarvitaan muun muassa potilaiden kokemuksista ja selkokielen vaikutuksista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä.
  • Kekomäki, Satu (2024)
    Socioeconomic factors play a role in several levels when a child from low-income country is exposed to a pathogen and eventually may get an infectious disease, such as bacterial meningitis. Less is known about socioeconomic factors and their role in determining the prognosis of a severely ill African child. The study aims to examine whether socioeconomic factors (household assets as proxy for wealth and caretaker’s ability to sign as proxy for education and family size), together with biomedical risk factors have any effect on the short-term mortality of children with suspected bacterial meningitis. Interactions between socioeconomic factors and biomedical factors were also examined. As expected, in logistic regression analysis, clinical conditions compatible with being more severely ill associated with death. Living in a household with less assets also associated with death, but having a caretaker who could not write his/her own name did not associate with child’s death. Children living in households with more than five children had lower probability of death. There were several associations between number of household assets and clinical risk factors. For example, the children with a home with less assets were taken to care later, and their consciousness was more often impaired on arrival. Not being able to sign also associated with less household assets. Whether the survival benefit created by having more household assets is mediated by better parent education intermingled with better care seeking or by better immune system function caused by, for example, better nutrition (especially of micronutrients) is not known. This study shows that socioeconomic factors contribute to the prognosis of African children with suspected infection of central nervous system independently of biomedical factors. Therefore, in addition to attempts to improve medical cure of these severe diseases also influencing socioeconomic determinants of health would be important to improve the prognosis of these children.
  • Ryynänen, Veera (2023)
    Tutkielma tarkastelee sosiaalisen tuen ja sosioekonomisen aseman yhteyttä koettuun terveyteen haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavilla ja sairastamattomilla. Aiempien tutkimusten perusteella sosiaalisella tuella ja korkealla sosioekonomisella asemalla on yhteys hyvään koettuun terveyteen. Haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavien koettuun terveyteen vaikuttavia sosiaalisia ja sosioekonomisia resursseja on kuitenkin tutkittu vähän. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään sosiaalisen tuen teorioita. Tutkielma on kvantitatiivinen ja poikkileikkausaineistoon pohjaava tutkimus. Tutkielman aineistona käytettiin European Social Studies 2016 -kyselytutkimuksen Suomen aineistoa (n=1925), jonka vastaajat olivat iältään 15–98-vuotiaita. Aineistossa kysyttiin, millaiseksi vastaajat kokevat terveytensä ja haittaako heidän arkista toimintaansa jokin pitkäaikainen sairaus tai vamma. Lisäksi aineisto sisälsi taustatietoja henkilöiden sosiaalisesta ja sosioekonomisesta asemasta. Näitä muuttujia ovat parisuhde- ja perhestatusta, sosiaalisiin tapahtumiin osallistumisen aktiivisuutta, koulutustaustaa, kotitalouden nettotuloja sekä ansiotyöstatusta kuvastavat muuttujat. Lisäksi vakioitiin tutkittavien ikä ja sukupuoli. Tutkielman menetelminä käytettiin ristiintaulukointia sekä multinomiaalista logistista regressioanalyysiä. Tutkielman selitettävä muuttuja muodosti neljä luokkaa koetun terveyden ja haittaavan pitkäaikaissairauden sairastamisen mukaan. Tutkielmassa löydettiin joitakin yhteyksiä sosiaalisen tuen ja koetun terveydentilan välillä. Yksin asuminen oli yhteydessä heikkoon koettuun terveyteen ja haittaavaan pitkäaikaissairauteen (OR 1,70, 95 % LV 1,27–2,28). Vähäinen sosiaalisiin tapahtumiin osallistuminen oli yhteydessä heikkoon koettuun terveyteen sekä haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavilla (OR 2,66, 95 % LV 1,88–3,76) että sairastamattomilla (OR 2,37, 95 % LV 1,52–3,70). Sen sijaan perheellä tai parisuhteen tyypillä ei ollut yhteyttä ryhmäjäsenyyksiin. Sosiaalisen tuen yhteydet kuitenkin heikkenivät ja jopa katosivat, kun sosioekonomista sijoittumista kuvaavat muuttujat vakioitiin. Sosiaalisen tuen merkitys näyttää ainakin osittain selittyvän sosioekonomisilla tekijöillä. Heikko koettu terveys on yhteydessä etenkin matalaan koulutustasoon ja matalaan kotitalouden nettotulotasoon sekä haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavilla myös ansiotyön ulkopuolella olemiseen. Myös vähäisen sosiaalisiin tapahtumiin osallistumisen yhteys heikkoon koettuun terveyteen säilyy, vaikka sosioekonomista sijoittumista kuvaavat muuttujat vakioitiin. Haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavien ja hyvän koetun terveyden ryhmässä ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä tarkasteltuihin muuttujiin. Tämän ryhmän tutkimiseen tarvittaisiin laajempi tutkimusaineisto. Tutkielmassa löydettiin siis yhteyksiä sosiaalisen tuen ja koetun terveyden välillä, mutta yhteydet heikkenivät, kun sosioekonominen asema otettiin huomioon. Tutkielma antaa viitteitä siitä, että sosioekonomisen aseman huomioiminen olisi erittäin tärkeää sosiaalisen tuen ja koetun terveyden välistä yhteyttä tutkittaessa. Tutkielma haastaa huomaamaan sosiaalisen tuen ja sosioekonomisen sijoittumisen tuottamia terveyseroja, sekä edistämään yhteiskunnassa näiden erojen purkamista.
  • Markkanen, Janne (2023)
    Aiemmat tutkimukset esittävät ristiriitaisia tuloksia sosioekonomisen aseman yhteydestä koetun terveyden muutoksiin työelämästä eläkkeelle siirryttäessä. Aihetta ei ole aiemmin lähestytty huomioiden koko elämänkaaren kattava sosioekonominen asema. Aiemmat tutkimukset sen sijaan jakavat yhteisen näkemyksen siitä, että sosioekonominen asema on keskeinen väestön terveyseroja selittävä tekijä ja ikääntyneiden heikommaksi koettu terveys juontaa juurensa niin pitkälle kuin lapsuuden elinoloihin. Tässä tutkimuksessa selvitetään elämänkaaren kattavan sosioekonomisen aseman yhteyttä koettuun terveyteen ja sen muutoksiin työelämästä vanhuuseläkkeelle siirtyneillä. Helsinki Health Study (HHS) on reilun viimeisen 20 vuoden ajan tuottanut tietoa Helsingin kaupungin työntekijöiden työolojen, ympäristötekijöiden sekä elintapojen vaikutuksista terveyteen. Tässä tutkielmassa tutkimusjoukon muodostavat henkilöt, jotka olivat työelämässä vuonna 2000 ja siirtyivät vanhuuseläkkeelle viimeistään vuonna 2017. Tutkimusjoukko koostui 4154 henkilöstä, joiden koettua terveyttä kartoitettiin kahdesta aikapisteestä, toinen työelämässä ollessa ja toinen vanhuuseläkkeelle siirtymisen jälkeen. Analyysimenetelmiksi valikoitui ristiintaulukointi ja multinomiaalinen logistinen regressioanalyysi. Tämä tutkielma on kvantitatiivinen pitkittäistutkimus. Tuloksissa havaittiin, että lapsuuden taloudelliset vaikeudet (vakioitu OR 1,47, 95 % lv 1,21–1,80), perusasteen koulutus (vakioitu OR 1,54, 95 % lv 1,11–2,14), satunnaiset (vakioitu OR 1,31, 95 % lv 11,11–1,57) ja toistuvat toimeentulovaikeudet (vakioitu OR 2,07, 95 % lv 1,50–2,87) sekä toiseksi alin tulokvartaali (vakioitu OR 1,41, 95 % lv 1,10–1,79) ja alin tulokvartaali (vakioitu OR 2,10, 95 % lv 1,60–2,71) olivat yhteydessä eläkesiirtymässä heikkona säilyneeseen koettuun terveyteen. Sen sijaan matalamman sosioekonominen aseman ja eläkesiirtymässä parantuneen tai heikentyneen koetun terveyden välillä ei voitu osoittaa olevan yhteyttä. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa, että matalampi sosioekonominen asema sekä lapsuudessa että aikuisuudessa ovat yhteydessä heikentyneeseen terveyteen eläkeikää lähestyvillä kunta-alan työntekijöillä eikä edes vanhuuseläkkeelle siirtyminen kaikkien näiden henkilöiden osalta paranna heikentyneeksi koettua terveyttä. Matalampaan sosioekonomiseen asemaan painottuvat terveyden kannalta epäedulliset elintavat osaltaan vaikuttavat heikentyneen koetun terveyden taustalla. Toimenpiteitä terveyserojen kaventamiseksi tarvitaan useilla eri yhteiskuntapoliittisilla alueilla huomioiden koko elämänkaari.