Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Saukkonen, Elisa (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan työhyvinvointia narratiivisesta perspektiivistä kahden työhyvinvoinnin kannalta keskeisen käsitteen, työn imun ja työuupumuksen kautta. Tutkimus liittyy ajankohtaiseen akateemiseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun työhyvinvoinnista, työelämän laadusta sekä työn imun ja uupumuksen välisestä suhteesta. Työhyvinvoinnin kaksi ääripäätä, työn imu ja työuupumus, nähdään aikaisemmassa tutkimuksessa usein toisensa pois sulkevina ja toisilleen vastakkaisina ilmiöinä, vaikka myös epäilyksiä ja spekulaatioita työn imusta työuupumuksen riskitekijänä on esitetty. Omassa tutkimuksessani tarkastelen näitä kahta käsitettä yhdessä muodostaakseni kokonaisvaltaisemman kuvan työhyvinvoinnista sekä ottaakseni kantaa niiden mahdolliseen liittymiseen toisiinsa. Työn teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalisen konstruktionismiin sekä narratiiviseen lähestymistapaan, mikä mahdollistaa työhyvinvoinnin tutkimuksen samanaikaisesti sekä yksilöllisesti koettuna että sosiaalisesti jaettuna ilmiönä. Tarkoituksena on analysoida työhyvinvointia elämänhistoriallisessa, ajallisessa ja paikallisessa kontekstissaan. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituna virikehaastatteluna, jossa haastateltiin seitsemää työurallaan sekä työn imua että uupumusta kokenutta työntekijää. Aineistoa lähestyttiin laadullisesta näkökulmasta erilaisia narratiivisia työkaluja hyödyntäen keskittyen sekä tarinoiden rakenteeseen että niissä rakennettuihin merkityksiin. Analyysi vastaa tutkimuskysymyksiin siitä, millaisena työn imun ja työuupumuksen prosessi tarinoissa näyttäytyy, miten ne rakentuvat yksilön ja sosiaalisen maailman leikkauspisteessä ja millaiseksi yksilön toimijuus tarinoissa rakentuu sekä millaisiin kulttuurisiin mallitarinoihin aineistossa esiintyvät tarinat pohjautuvat. Haastateltavien tarinat on jaettu kolmeen tarinaluokkaan: intohimotarinoihin, sankaritarinoihin sekä työelämän uhri – tarinoihin, jotka eroavat toisistaan keskeisten teemojen, juonenkulkujen ja tarinassa rakentuvan toimijuuden mukaan. Esimerkiksi sankaritarinoita luonnehtii aktiivinen toimijuus ja vastoinkäymisten kääntäminen voitoksi, kun taas uhritarinoissa päähenkilö jää ulkoisten olosuhteiden armoille. Työn imu ja työuupumus kytkeytyvät tarinoissa toisiinsa monella tapaa, ja ilmiöt näyttäytyvät pikemmin toisiinsa liittyvinä kuin toisensa pois sulkevina. Tarinoissa tuodaan esille työn imuun liittyviä riskitekijöitä, jotka tukevat tutkimuskentällä esitettyjä epäilyksiä työn imun potentiaalisista varjopuolista. Työn imu saattaa olla omiaan ruokkimaan esimerkiksi liiallista omistautumista työlle tai ennustaa työssä esiintyvien kuormitustekijöiden kasvua, mikä saattaa pitkällä aikavälillä ja tietyissä sosiaalisissa konteksteissa altistaa työuupumukselle. Aineistosta nousi esille monia laajempaan kulttuuriseen kontekstiin liittyviä mallitarinoita, joissa käsiteltiin suhdetta työhön ja työhyvinvointiin. Nämä käsittelivät työtä yhtenä elämän osa-alueena, identiteetin rakentamisen välineenä ja sosiaalisena vaihtosuhteena sekä työelämään sopeutumista. Yksilön ajatellaan tulkitsevan kokemustaan suhteessa näihin kulttuurisiin jäsennyksiin, jolloin työhyvinvoinnin rakentumista muokkaavat sekä sosiaaliset olosuhteet että niille rakennetut yksilölliset merkitykset. Työhyvinvointia tulisikin lähestyä dynaamisena, ajassa ja paikassa muuttuvana ilmiönä, joka syntyy yksilön ja sosiaalisen maailman välisessä vuorovaikutuksessa ja elää mukana työelämän muutoksissa.
  • Latva-Koivisto, Sofia (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin työpaikan sosiaalisten voimavarojen yhteyttä työntekijöiden kokemaan työn imuun fuusion keskellä. Huomion kohteena oli kolme sosiaalista voimavaraa: työtovereiden tarjoama sosiaalinen tuki, työtovereiden ystävällisyys sekä myönteiset asiakas- ja potilaskontaktit. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, selittävätkö työyhteisön ystävällisyys, sosiaalinen tuki sekä myönteiset asiakas- ja potilaskontaktit työn imua Helsingin sosiaali- ja terveysviraston fuusion keskellä. Lisäksi tutkin sosiaalisten voimavarojen yhteyttä muutosten koettuun myönteisyyteen tai kielteisyyteen sekä tarkastelin, välittikö muutosten arvioiminen myönteiseksi tai kielteisiksi sosiaalisten voimavarojen ja työn imun yhteyttä. Tutkielman teoreettisena taustana toimi malli työn vaatimuksista ja voimavaroista. Mallin mukaan vahvat työn voimavarat johtavat vahvaan työn imuun. Tutkielman aineisto kerättiin osana laajempaa tutkimushanketta, joka tarkasteli Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston fuusiota henkilöstön näkökulmasta. Aineisto kerättiin vuosina 2012–2014 kolmena eri ajankohtana. Ensimmäinen kysely kerättiin ennen fuusion toteutumista ja kyselyyn vastasi 3694 henkilöä. Toinen ja kolmas kysely toteutettiin fuusion jälkeen ja niihin vastasi 2573 sekä 2652 henkilöä. Tutkielmassa keskityttiin asiakas- ja potilastyötä tehneisiin vastaajiin. Analyysit toteutettiin SPSS-ohjelmalla muun muassa Pearson-korrelaatioita, eksploratiivista faktorianalyysia, hiearkkista regressioanalyysia sekä Sobelin testiä hyödyntäen. Aineistoa tarkasteltiin poikkileikkausasetelmana ennen fuusiota ja fuusion jälkeen sekä lopuksi pitkittäisasetelmana. Tulokset antoivat pääosin tukea hypoteeseille. Kaikki sosiaaliset voimavarat olivat poikkileikkausasetelmissa myönteisessä yhteydessä työn imuun. Pitkittäisasetelmassa vain myönteiset asiakaskontaktit olivat myönteisessä yhteydessä työn imuun. Myönteiset asiakaskontaktit nousivat työn imun vahvimmaksi selittäjäksi. Myönteisillä asiakaskontakteilla oli molemmissa poikkileikkausasetelmissa ja sosiaalisella tuella toisessa poikkileikkausasetelmassa yhteys siihen, että organisaatiossa tapahtuneita muutoksia arvioitiin myönteisemmin. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että muutosten arviointi osittain välittää myönteisten asiakaskontaktien ja työn imun välistä suhdetta. Tutkielma lisää ymmärrystä sosiaalisten voimavarojen ja työn imun suhteesta fuusion keskellä ja korostaa asiakaskontaktien roolia tärkeänä työn voimavarana sosiaali- ja terveysalalla. Tutkielma tuo uutta tietoa siitä, että myönteiset asiakaskontaktit ja sosiaalinen tuki voivat vaikuttaa siihen, että muutoksia arvioidaan myönteisemmin. Lisäksi tutkielma osoittaa, että muutosten myönteisellä arvioimisella on myönteinen vaikutus myöhempään työn imuun. Organisaatiomuutoksissa onkin tärkeää huomioida työntekijöiden kokemukset muutoksista ja huolehtia, että sosiaalisiin voimavaroihin panostetaan. Tutkielmassa tarkasteltiin myönteisten asiakaskontaktien ja työyhteisön ystävällisyyden yhteyttä työn imuun ja sosiaalisten voimavarojen yhteyttä muutosten arviointiin ensimmäistä kertaa pitkittäisasetelmassa. Jatkotutkimuksessa olisi mielekästä tarkastella sosiaalisten voimavarojen vaikutuksia myös hyvinvoinnin kielteisiin kehityskulkuihin sekä tarkastella, voiko muuttujien välillä olla kaksisuuntaisia vaikutussuhteita.
  • Perttula, Kati (2018)
    Mielenterveysongelmat ja poissaolot työelämästä ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Pelkästään vuonna 2009 64000 ihmistä sai sairauspäivärahaa perusteena psykiatrinen diagnoosi ja vuosittain jää ennenaikaiselle eläkkeelle noin 4000 ihmistä mielenterveysongelmien vuoksi. Monet mielenterveyskuntoutujat haluaisivat työllistyä, mutta sopivia palveluita ja työn muotoja ei ole aina tarjolla. Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä on moraalinen järjestys (Garfinkel 1967; Juhila 2012; Raitakari & Juhila 2011; Sacks 1992), joka voidaan käsittää yhteiskunnassa ilmeneviksi ikään ja aikuisuuteen liittyviksi odotusten tai kategorioiden kulttuurisesti määrittyneiksi järjestelmiksi. Näiden kategorioiden kautta voidaan määritellä ja tehdä näkyväksi, mikä on normaalia ja mikä on poikkeavaa ja toisaalta se, mitä onnistuneeseen elämään kuuluu. Kategorisointi saattaa myös rajoittaa ihmisen mahdollisuuksia ja toimijuutta. Tällöin voidaan puhua leimatusta identiteetistä. Tutkimuskäsitteiksi olen valinnut kategoriat, identiteetin ja leimatun identiteetin käsitteet. Tutkielmassani olen kiinnostunut siitä, minkälaisia moraalisia merkityksiä mielenterveyskuntoutujat antavat työlle tai sen puuttumiselle ja mitä se merkitsee heidän elämässään. Keräsin tutkimusaineiston viiden eri Facebook – ryhmän kautta lähettämällä niihin kirjoituspyynnön. Kirjoitelman tekemistä varten laadin muutaman ohjaavan kysymykseen. Kirjoitelmia analysoidessa käytin menetelmänä aineistolähtöistä teemoittelua, jonka kautta nostin esille tutkimusaineistosta nousevia näkökulmia ja asioita. Muodostin aineiston perusteella seuraavat kategoriat 1. Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi, kun minulla ei ole työtä 2. Työn puuttuminen estää saamasta sellaisen elämän kuin haluan 3. Kuntoutuminen on kokopäiväistä työtä. 4.Työssä ollessani olen arvokas itseni ja yhteiskunnan silmissä ja pääsen toteuttamaan itseäni. 5. Joustavia ratkaisuja ei ole. 6. Olen arvokas, vaikka minulla ei ole työtä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sopivia työllisyys- ja sosiaalipalveluita mielenterveyskuntoutujille. Tätä kautta voidaan vaikuttaa samanaikaisesti sekä mielenterveyskuntoutujien hyvinvointiin että yhteiskunnan toimivuuteen ja talouteen, ja pyrkiä osaltaan vaikuttamaan myös hyvinvointiyhteiskuntamme säilymiseen tulevaisuudessa.
  • Ilmavirta, Hanna (2017)
    Nykyisin pitkälti sosiaalisessa mediassa tapahtuva työntekijälähettilyys viittaa yksinkertaistettuna ajattelutapaan tai organisaatiokulttuuriin, jossa työntekijöitä rohkaistaan ja heillä on halu jakaa työnantajaansa ja työhönsä liittyviä sisältöjä, sekä herättää niiden kautta keskustelua omissa sosiaalisissa verkostoissaan. Tämän pro gradu –tutkielman pääasiallinen tavoite oli syventää ymmärrystä siitä, millainen viestinnällinen rooli työntekijöillä ja heidän henkilökohtaisilla sosiaalisen median verkostoillaan on suomalaisten B2B-organisaatioiden ulkoisen viestinnän tukena. Tutkielman lähtökohtana oli työntekijälähettilyyden tarkastelu strategisen viestinnän näkökulmasta. Tästä lähtökohdasta oli oleellista kartoittaa, kuinka tavoitteellista työntekijälähettilyys on ja millaisia hyötyjä, odotuksia sekä tavoitteita työntekijöiden viestinnällisen rooliin liittyy. Toisaalta oli myös tärkeää tuoda esiin työntekijälähettilyyteen mahdollisesti liittyviä haasteita. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää, miten työntekijöitä tuetaan ja ohjataan viestinnässään, sekä miten heidän viestintäänsä seurataan, mitataan ja arvioidaan. Tutkimuksen toteutuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin empiirisesti kahdeksan suomalaisen B2B-organisaation viestinnän avainhenkilöiden teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin eli teoria ohjasi analyysiä, mutta analyysiyksiköt valittiin aineistosta. Analyysi toteutettiin teemoittelemalla eli järjestämällä aineisto erilaisten aihepiirien mukaan. Pieni osa aineistoa myös kvantifioitiin eli tekstistä tuotettiin määrällisiä tuloksia analyysin tueksi. Lopuksi analysoitu aineisto koottiin jälleen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jolloin työntekijälähettilyydestä saatiin tuotettua uutta tietoa sekä teoreettisesti kestäviä näkökulmia. Tarkastelun kohteena olleissa B2B-organisaatioissa työntekijälähettilyys nähdään melko tärkeänä, sekä ulkoista että sisäistä viestintää tukevana ja työntekijöiden keskinäistä vuorovaikutusta aktivoivana toimintana. Strategia-ajattelu ilmenee näkyvimmin organisaatioiden työntekijöilleen jaettavaksi tuottamissa tai muokkaamissa viestinnän sisällöissä. Vaikka organisaatioilla on työntekijälähettilyyden suhteen brändiin, henkilöstöön ja asiakkuuksiin liittyviä odotuksia, ei työntekijöiden viestinnälle tyypillisesti ole strategiassa määritelty etenkään mitattavia tavoitteita. Seurannan tasoksi riittääkin viestinnän laadullinen arviointi eikä tarkempaan mittaamiseen toisaalta koeta olevan keinojakaan. Kokonaisuutena työntekijälähettilyyteen liitetään selvästi enemmän hyötynäkökulmia ja positiivisia odotuksia, kuin haasteita. Aineistosta ilmenneet haasteet liittyvät enemmänkin työntekijälähettilyyden omaksumiseen ja hyödyntämiseen sen sijaan, että ne olisivat seurausta työntekijöiden viestinnästä. Se, että suurin osa organisaatioiden odotuksista kohdistuu brändiin ja henkilöstöön, viittaa asiakasnäkökulman olevan organisaatio- ja brändikeskeisyyttä vähäisempää. Etenkin työntekijöiden passiivinen osallistuminen sisällöntuotantoon voidaan nähdä aidon vuorovaikutuksen sekä työntekijöihin viestijöinä kohdistuvan luotettavuuden ja uskottavuuden rakentumista haastavana tekijänä. Työntekijälähettilyyden strategisen hyödyntämisen tehostaminen edellyttäisi nykyistä tarkempia tavoitteita sekä lisää resursseja työntekijöiden viestinnän tukemiseen, seurantaan ja mittaamiseen.
  • Kinnunen, Suvituuli (2019)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan viestinnän ammattilaisten asennetta sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa työntekijälähettilyyttä kohtaan. Ilmiötä taustoitetaan viestinnän toimintaympäristön muutoksella entistä strategisempaan sekä työntekijälähtöisempään viestintään. Työssä hyödynnetään erityisesti Elisa Juholinin, Leif Åbergin ja Pekka Aulan näkymystä yksittäisen työntekijän kommunikatiivisen roolin kasvusta. Sosiaalisella medialla on kriittinen merkitys yllämainitun muutoksen kannalta ja se näyttelee yhä suurempaa roolia osana yritysten strategista viestintää. Sosiaalisen median ja työntekijälähtöisemmän viestinnän seurauksena on syntynyt työntekijälähettilyysohjelmia, joissa organisaation työntekijöistä valjastetaan organisaation sanansaattajia sosiaalisessa mediassa.  Työntekijälähettilyyden tiimoilta ei juurikaan löydy akateemista tutkimusta, vaikka viestinnän tutkimuksessa voidaankin havaita painopisteen siirtymisestä yksittäisten organisaation jäsenten lisääntyneen kommunikatiivisen roolin tutkimiseen. Työntekijälähettilyys on tosin ollut esillä ja tutkimuksen kohteena useassa pro gradu -tutkielmassa viime vuosien aikana. Nämä tutkielmat edustivat lähinnä laadullisia menetelmiä jättäen aukon omalle kvantitatiivista tutkimusperinnettä edustavalle tutkimukselleni, jonka avulla voitiin saavuttaa laajempi ja tilastollisesti relevantti otanta viestinnän ammattilaisten asenteesta viestinnän toimintaympäristön strategisuuden muutosta ja työntekijälähettilyyttä kohtaan.  Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 itsevalikoituneella verkkokyselyllä ja se oli suunnattu viestinnän sekä sosiaalisen median ammattilaisille. Kyselylinkki julkaistiin tutkijan sosiaalisen median profiileissa, ammatillisissa ryhmissä, sekä ProComin uutiskirjeessä. Vastaajia kyselylle tuli kuukauden aikana 107. Analyysissa hyödynnettiin tilastollisia tunnuslukuja sekä ristiintaulukointeja. Ainestoa tiivistettiin faktorianalyysilla, jonka perusteella voitiin luoda viisi ulottuvuutta, joiden avulla kuvataan viestinnän ammattilaisten asennetta työntekijälähettilyyttä kohtaan. Tilastollista merkitsevyyttä on testattu muun muassa khin neliö- sekä KMO-testillä.  Tutkimustulosten mukaan viestinnän ammattilaiset kokevat viestinnän toimintaympäristön muuttuneen strategisemmaksi sekä heidän asenteensa työntekijälähettilyyttä kohtaan on positiivinen. Tutkimuksen perusteella kävi myös ilmi, että kyseessä on viestinnän ammattilaisille tuttu ilmiö, jonka onnistuessaan nähdään tuottavan yrityksille lisäarvoa. Tulevaisuuden organisaatioiden isoin haaste tulevaisuudessa saattaakin olla kyky muotoutua ja tehdä tarvittavia rakenteellisia muutoksia sopeutuakseen työntekijälähettilyyden aikakauden vaatimuksiin.
  • Jokinen, Heini (2017)
    Sosiaalisessa mediassa kerrotaan omasta työstä samalla, kun päivitetään kuulumisia muistakin arjen askareista. Siellä jaetaan työnantajan uutisia, kirjoitetaan omaan asiantuntijuuteen liittyviä viestejä, verkostoidutaan omaa asiantuntija-asemaa tukevien ihmisten kanssa ja liitytään omaan työnkuvaan kytkeytyviin keskusteluryhmiin. Eri kanavissa tykätään työnantajayrityksestä, kilpailijoista ja asiakkaista, jaetaan näiden päivityksiä, kommentoidaan ja osoitetaan oma kytkös työhön ja ammattiin. Työnantajat ovat ryhtyneet strategisesti hyödyntämään ihmisten halua kertoa omasta työstään omille verkostoilleen. On syntynyt ilmiö työntekijälähettilyys, jonka puitteissa työntekijöitä kannustetaan ja koulutetaan yritysten sisältöjen jakajiksi ja promootion edistäjiksi heidän henkilökohtaisten sosiaalisen median kanavien kautta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan työntekijälähettilyyttä promootiokulttuurin teorian kautta. Promootiokeskeisessä yhteiskunnassa kaikilla eri toiminnan osa-alueilla promootiohenkinen retoriikka määrittelee puhetapoja. Ei ainoastaan yritykset promoa omaa toimintaansa, vaan myös yksityishenkilöt, politiikka ja julkinen sektori tuovat esille itseään promootion keinoin. Sosiaalinen media on entisestään vahvistanut eri toimijoiden ja myös yksityishenkilöiden puhetapaa promootion suuntaan. Sosiaalinen media on yksi promootioviestinnän työkaluista. Tutkimuksessa haastatellaan neljän suomalaisen tai Suomessa toimivan B2B-yrityksen edustajia. Jokaisesta yrityksestä tutkimuksessa on mukana yksi yrityksen edustaja, viestinnässä työntekijälähettilyydestä vastaava viestinnän suunnittelija tai viestintäjohtaja sekä 2−3 työntekijälähettiläänä sosiaalisessa mediassa toimivaa työntekijää. Tutkimuksen tavoitteena on teemahaastattelujen sisällönanalyysin avulla kartoittaa yritysten motiiveja, miksi ne haluavat työntekijöiden jakavan yrityksestä kertovia sisältöjä tai miksi työntekijöiden pitäisi tuoda työtään esille henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissaan. Kolikon kääntöpuolella on näiden työntekijälähettiläiden motiivien tarkastelu, miksi he haluavat kertoa omasta työstään omille verkostoilleen. Taustaoletuksena on promootiokulttuurin teorian lähtökohdat. Yritykset haluavat kattavampaa näkyvyyttä brändilleen ja työnantajamielikuvalleen, työntekijät puolestaan haluavat kasvattaa omaa henkilöbrändiään ja toisaalta rakentaa omaa identiteettiään osin työstään ja ammatistaan käsin. Tutkimuksessa nousee esiin, että yritysten pääasiallinen motiivi työntekijöiden sosiaalisen median aktiivisuuden hyödyntämisessä on työnantajamielikuvan parantaminen ja rekrytointiin vaikuttaminen. Vasta toissijaisena tulee esiin yritysten toiminnan, tuotteiden tai palveluiden promootio ja markkinointi. Laajemmat vastaanottajaverkostot ovat ennen kaikkea tärkeitä, kun jaetaan työpaikkailmoituksia, mutta toki kaikenlainen yrityksen arjesta kertova viestintä on tärkeä osa positiivisen työnantajamielikuvan tarinan rakentamiseksi. Toisaalta myös laajempien verkostojen kautta kaikelle yrityksen tekemiselle saadaan enemmän julkisuutta. Yritykset haluavat henkilöityä kiinnostavien asiantuntijoiden kautta, ja toisaalta johdon näkyminen sosiaalisessa mediassa alkaa olla yrityksille entistä tärkeämpää. Täten henkilöbrändien rakentaminen nousee varsinkin yritysten motiiveissa vahvasti esiin. Sen sijaan työntekijät eivät niin selkeästi tuo esille oman asiantuntijabrändin rakentamista. Tutkimuksessa haastatellut työntekijät ovat aktiivisia työntekijälähettiläitä, joilla on vahva ammattiylpeys ja identifioituminen työnantajaansa. Itse asiassa moni työntekijälähettiläs haluaa edistää työnantajansa asiaa ja tehdä promootiota vahvistaakseen tämän asemaa ja tunnettuutta. Identiteetin rakentamisen motiivi ei nouse esille haastatteluissa juurikaan. Työelämän murros ja pirstaloituminen voivat kuitenkin tulevaisuudessa korostaa työntekijän henkilöbrändin rakentamisen tarvetta ja sosiaalista mediaa käytettäneen yhä enenevässä määrin oman asiantuntijabrändin vahvistamiseen. Haastatellut yritykset toimivat toisaalta sellaisilla aloilla, joissa työ ei vielä ole vahvasti pirstaloitunut. Kaiken kaikkiaan työntekijälähettilyys on ilmiönä yleistynyt yritysten strategisessa promootioviestinnässä. Työntekijöitä koulutetaan sosiaalisen median kanavien käytössä, heille tarjotaan erilaisia työkaluja jakaa yritysten omia sisältöjä ja myös opastetaan luovaan sisältöjen tuottamiseen. Samalla kuitenkin työntekijälähettilyys on omaehtoista eivätkä yritykset voi pakottaa ketään toimimaan sosiaalisessa mediassa. Eri sosiaalisen median kanavat ja eri tyyppiset sisällöt tukevat eri tavoin promootion motiiveja. Varsinainen työntekijälähettilyyden promootioarvo on kuitenkin yrityksille vielä epäselvää. Työntekijälähettilyyden vaikutuksia ei ole laadullisesti mitattu haastatelluissa yrityksissä. Parhaimmillaan työntekijälähettiläiden joukko on kuitenkin muodostanut työyhteisön, jossa oma identiteetti työnantajaan vahvistuu ja näin ollen työntekijälähettilyydellä on sisäistä arvoa. Toistaiseksi työntekijälähettilyys tuntuu olevan ilmiö, johon yritykset kokevat jossain määrin olevansa pakotettuja lähtemään mukaan – eritoten jos kilpailijatkin ovat aktiivisesti läsnä eri kanavissa.
  • Tolvanen, Anni (2024)
    Työntekijän ja työympäristön yhteensopivuutta on tutkittu muun muassa tavoitteiden, persoonallisuuspiirteiden ja arvojen näkökulmista. Työympäristössä työntekijä voi kokea yhteensopivuutta työtehtävän, työryhmän, esimiehen ja organisaation kanssa. Hyvä yhteensopivuus on yhteydessä esimerkiksi työhön sitoutumiseen, suoriutumiseen ja tyytyväisyyteen. Arvot voivat organisaatioissa esiintyä virallisina arvoina, mutta myös työntekijätasolla ominaisina pidettyinä, sisäistettyinä arvoina sekä tulevaisuuteen suuntautuvina toivetiloina. Tutkielmani teoreettiseen viitekehykseen sisältyi Rossin ja kumppaneiden (1999) sekä Consiglion ja kumppaneiden (2016) työarvojen tutkimus. Analyysissa hyödynsin edellä mainittujen tutkimusten käsitteitä eli sisäisen, ulkoisen, sosiaalisen ja arvostuksen työarvoja (Ross ym., 1999) ja muutosvalmiuden ja säilyttämisen sekä itsensä korostamisen ja itsensä ylittämisen ulottuvuuksien työarvoja (Consiglio ym., 2016). Tutkimuksessani tarkastelin, millaisia arvoja Puolustusvoimien henkilöstöstrategiassa (2015) ja irtisanoutuneiden lähtökyselyssä (N=394) tuotiin esille ja kuinka henkilöstöstrategian ja irtisanoutuneiden työntekijöiden työarvot olivat keskenään yhteensopivia tai -sopimattomia. Henkilöstöstrategiasta analysoitu osuus oli 29 sivua ja kyselyaineisto sisälsi 118 sivua tekstitiedostoksi muutettuna. Teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin perusteella yhteensopivia arvoja olivat lähes kaikki Puolustusvoimien henkilöstöstrategiassa määritellyt arvot: vastuullisuus, yhteistyö, ammattitaito, luotettavuus ja isänmaallisuus. Näiden ohella tunnistin kyselyaineistosta yhteensopiviksi arvokategorioiksi kutsumuksen ja individualismin, joita osa irtisanoutuneista arvosti työssään, mutta joita ei mainittu samassa suhteessa henkilöstöstrategiassa. Vastuullisuuden arvossa yhteensopivuutta luoneita tekijöitä olivat motivaatio, palvelussuhteen ehdot ja työntekijöistä huolehtiminen. Yhteistyön arvossa eniten mainintoja saivat hyvä me-henki ja arvostus. Ammattitaidon arvossa irtisanoutuneet korostivat osaamisen kehittämistä ja työssä oppimista. Luotettavuuden arvoa määrittivät sotilaskuri/hierarkia ja legitimiteetti. Isänmaallisuus näkyi irtisanoutuneilla ennen kaikkea maanpuolustustahtona. Eriasteiset kutsumuksen kokemukset toivat osalle irtisanoutuneista yhteensopivuutta, osalle taas individualismin arvon mukainen itsensä haastaminen oli tärkeää työssä. Tulkitsin yhteensopimattomiksi arvoiksi ne arvostuksen kohteet, jotka tuotiin esille henkilöstöstrategiassa, mutta saivat kyselyaineistossa enemmän kielteisiä kuin myönteisiä mainintoja. Yhteensopimattomia arvoja olivat oikeudenmukaisuus, sekä arvojen yksittäisistä ulottuvuuksista luottamus esimiehen ja työntekijöiden välillä, byrokraattisuus, yksilön toimintakyky sekä työn ja vapaa-ajan tasapaino. Oikeudenmukaisuuden arvoon sisältynyt henkilöstöjohtaminen ja yhteistyön arvoon kuulunut luottamus esimiehen ja työntekijöiden välillä saivat kyselyaineistossa eniten kielteisiä mainintoja. Luotettavuuden arvoon sisältyneen byrokraattisuuden kuvattiin olevan työn motivoivuutta ja tuloksellisuutta vähentävä tekijä. Ammattitaidon arvoon kuulunut yksilön toimintakyky ilmensi tilannetta, jossa heikentynyt toimintakyky vähensi työssä suoriutumista ja siten ammattitaidon arvoa. Osa irtisanoutuneista koki, ettei työtehtävä mahdollistanut heidän arvostamansa työn ja vapaa-ajan tasapainon toteutumista. Arvojen yhteensopivuutta ja -sopimattomuutta irtisanoutuneet kokivat suhteessa organisaatioon, työryhmään, esimieheen ja työtehtävään. Aineistoissa esille tulleet arvot sijoittuivat aiemman tutkimuksen tunnistamien työarvojen yhteyteen.
  • Haurinen, Raija (2019)
    Organisaatiomuutokset ovat tämän päivän arkea. Yritykset fuusioituvat, jäsentävät uudelleen toimintaansa ja organisaatiorakenteitaan sekä muuttavat toimintaprosesseja. Muutosten toteuttaminen vie resursseja ja aiheuttaa kustannuksia. Suuri osa organisaatiomuutoksista kuitenkin epäonnistuu eikä saavuta tavoitteitaan, mikä tarkoittaa sitä, että muutokseen käytetty aika ja panostus valuu hukkaan. Tämä on herättänyt sekä yritysjohdon että tutkijat pohtimaan syitä epäonnistumisille. Yksi keskeinen löytö on, että organisaatiomuutosten yhteydessä kiinnitetään liian vähän huomiota yksilöiden eli työntekijöiden asenteisiin muutosta kohtaa. Yhtenä asenteena esiin on noussut negatiivinen kyynisyys, joka voidaan jopa joidenkin tutkimusten mukaan nähdä samana asiana kuin muutosvastaisuus. Kyynisyydellä on kuitenkin monet kasvot, ja vaikka kyynisen asenteen takana ei olisikaan todellisuuspohjaa, kyyniselle henkilölle hänen kokemuksensa ovat tosia. Tämä asenne saattaa joskus heijastua myös toimintaan, joka voi olla haitallista esimerkiksi organisaatiomuutoksen onnistumiselle. Organisaatiomuutoksia hankaloittaviin tekijöihin on syytä kiinnittää huomiota, jotta voitaisiin välttyä turhilta kustannuksilta ja mahdollisesti turhilta negatiivisilta ajatuksilta. Ihmiset eivät synny valmiiksi kyynisinä. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan aivan selvää, mitkä kyynisyyden muodostumismekanismit ovat. Tässä tutkielmassa valotetaan työntekijän kyynisyyteen yhteydessä olevia tekijöitä organisaatiomuutoksessa. Aineistona tutkielmassa käytettiin osaa vuosina 2012-2014 kerätystä kahden suomalaisen julkishallinnon laitoksen, Helsingin kaupungin sosiaaliviraston ja terveysviraston fuusion yhteydessä kootusta aineistosta. Aineistosta selvitettiin työn imun, luottamuksen ja toimintatapojen koetun oikeudenmukaisuuden yhteyttä kyynisyyteen. Koska tutkielma käsittelee valmisaineistoa yhden ajanhetken poikkileikkausaineistona, ei muuttujien välistä kausaliteettia voitu selvittää. Tutkielmassa saaduista tuloksista ilmenee, että kyynisyyteen eniten yhteydessä olivat edellä mainituista muuttujista luottamus ja toimintatapojen oikeudenmukaisuus. Ylimmän johdon nauttiessa työntekijöiden luottamusta ja toimintatapojen ollessa oikeudenmukaisia myös kyynisyyden taso oli matalampi. Kontrollimuuttujina analyysissa käytettiin ikää, sukupuolta ja koulutustasoa. Näiden yhteys kyynisyyteen jäi vähäiseksi. Saadut tulokset ovat yhdenmukaiset aiempien tutkimusten kanssa.
  • Tammi, Elisa (2019)
    Organisaatioiden kohtaama työelämän murros on luonut painetta kehittää johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä. Tämä muutos on tuonut työn ja sen vaatimukset lähelle yksilöä, jonka toivotaan hyödyntävän työssään omia henkilökohtaisia resurssejaan ja omaa subjektiuttaan. Uudenlaista työtä kuvaavan subjektivoituneen työn ja sen tekijän johtamiseen on kehitetty erilaisia malleja, joista myös julkisen puolen organisaatiot ammentavat toiminnassaan. Malleissa pyritään johtamaan sisäisesti motivoitunutta, itseohjautuvaa työntekijää, jolloin myös työn ongelmat kohdataan yksilötasolla. Tässä tutkielmassa tutkitaan kyseistä muutosta heijastavaa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan uudistettujen palvelujen johtamismallin kolmea ydintekijää, yhteistä työtä, itseohjautuvuutta, sekä sisäistä motivaatiota, mallia toteuttavien kotihoidon hoitajien näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena on, miten kotihoidon hoitajat määrittävät ja arvottavat ydintekijöitä, sekä millaiseksi heidän toimijuutensa rakentuu suhteessa mallin ydintekijöiden esittämään toimijaan. Näihin kysymyksiin vastaaminen edellyttää laadullista lähestymistapaa. Työssä teoreettisena lähtökohtana on relationistinen sosiaalipsykologia, jossa todellisuus ymmärretään sosiaalisesti rakentuvana. Tutkielman avulla voidaan ymmärtää johtamismallin ydintekijöiden hahmottumista kotihoidon hoitajien puheessa, sekä mahdollisia ristiriitoja, jotka tulee käytännössä huomioida mallin implementaatiossa. Tutkimuksen metodologiana on laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapa, jossa tarkastellaan sosiaalisena suhdekäsitteenä ymmärrettyä asennetta. Asenteiden ilmaisun funktioiden tulkintaa täydennetään positiointiteorian toimijuuden analyyttisella käsitteellä. Keskeiset analyyttiset käsitteet ovat asenne, sekä toimijuus, jotka ymmärretään tutkielman relationistis-konstruktionistisen metateorian mukaisesti sosiaalisissa prosesseissa rakentuvina, eikä yksilön sisäisinä ominaisuuksina. Tutkimuksen aineisto koostuu 9 kotihoidon työntekijän haastattelusta. Puolistrukturoiduissa haastatteluissa kaikille haastateltaville esitettiin samat 9 väittämää, joihin pyydettiin haastateltavien kommentteja argumentaatiota sisältävän aineiston tuottamiseksi. Väittämät perustuivat johtamismallin käsikirjaan ja johtamismallin mittaamiseen tarkoitettuun johtamismittariin, joilla kuvataan ja mitataan kolmea ydintekijää. Haastateltavat esittivät väittämiin kannanottoja ja perusteluja, joiden ryhmittelyn perusteella oli tulkittavissa laadullisesti 23 erilaista asennetta. Analyysissä edettiin laadullisen asennetutkimuksen metodologiaa noudattaen luokittelevasta analyysista tulkinnalliseen, jossa asenteiden tulkitsemisen jälkeen niiden funktioita tarkasteltiin toimijuuden käsitteen avulla. Tulokset osoittavat, että kotihoidon hoitajat asennoituvat ydintekijöihin eri tavoin riippuen niiden määritelmästä. Kokoavasti tulkiten ydintekijöitä arvotettiin myönteisesti silloin, kun hoitajat ymmärsivät niiden tarkoittavan esimerkiksi työhön kuuluvia, pakollisena näyttäytyviä asioita, työstään pitämistä sekä muiden osoittamaa arvostusta kotihoidon työtä kohtaan. Sitä vastoin ydintekijät arvottuivat kielteisesti, kun hoitajat ymmärsivät niiden tarkoittavan ylimääräistä aikaa ja jaksamista vaativia asioita, sekä esimerkiksi tarpeetonta muutosta ja ainoastaan asiakkaiden mieltymysten toteuttamista. Verrattuna tutkielman määritelmään kyseisistä tekijöistä, ydintekijät näyttäytyvät varsin erilaisina. Toimijuuden analyysin perusteella hoitajat positioivat itsensä sekä aktiivisiin että rakenteiden vuoksi non-agenttisiin positioihin suhteessa mallin ydintekijöiden tavoittelemaan toimijuuteen. Rakenteiden vuoksi hoitajat positioivat itsensä pakotettuina toimimaan ydintekijöiden mukaisella tavalla. Rakenteet saattoivat myös estää toimimasta sisäisesti motivoituneen, aktiivisen toimijan tavoin, jolloin hoitajat positioivat itsensä estyneeksi mallin ydintekijöiden mukaiseksi toimijaksi. Omia intressejä palvelevaksi toimijaksi positioituessaan hoitajien oli mahdollista rakentaa itselleen ydintekijöiden mukaisen toimijan positio, jolloin toiminnan päämiehenä on yksilö itse. Toisaalta, mallin mukaista toimijuutta myös vastustettiin. Hoitajat positioivat itsensä asiakkaan etua päämiehenään palvelevina toimijoina, minkä kanssa ydintekijöiden mukainen toimija näyttäytyi ristiriitaisena. Lisäksi hoitajat saattoivat positioida itsensä toimijoiksi jollain muulla kuin ydintekijöiden tavoittelemalla tavalla, palvellen päämiehenä itseään ja omia intressejään. Kotihoidon hoitajat ymmärtävät johtamismallin ydintekijät hyvin eri tavoin. Yhteistä työtä tekevän, itseohjautuvan ja sisäisesti motivoituneen työntekijän positio ei näyttäydy täysin ongelmattomana kotihoidon hoitajille, joiden toimijuutta ohjaa erilaiset päämiehet sekä rakenteet. Tutkimus antaakin johtamismallin implementaatioon tärkeän työntekijöiden näkökulman, joka kytkeytyy myös laajempaan kontekstiin muuttuvasta työelämästä.
  • Rautio, Ville (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan työllisyyden muotoutumista ja vakiinnuttamista suomalaisen yhteiskunnan sekä työmarkkinoiden yhdeksi keskeiseksi hyvinvoinnin ongelmaksi 1900-luvun lopulla. Tutkimusta on motivoinut erityisesti ajatus työllisyydestä taloudellisen kestävyyden ja hyvinvoinnin yleismittarina, joka on ohjannut julkista keskustelua yhä enemmän tehokkuuden, kilpailukyvyn ja tuottavuuden suuntaan. Tutkimuksen kohteena ovat työmarkkinoiden ja suomalaisen korporatismin kaksi historiallisesti merkittävintä toimijaa, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) ja Suomen Työnantajain Keskusliitto (STK). Tutkimus kohdentuu näiden kahden työmarkkinakeskusjärjestön työllisuuspuheeseen, näkemyksiin talous- ja työpolitiikasta, sekä talouden rakenteiden ja työmarkkinoiden muutoksen käsittelemiseen 1970-luvun puolivälin ja 1990-luvun laman työllisyyden kriiseissä. Tutkimusaineisto on muodostettu työmarkkinakeskusjärjestöjen edellä mainittujen ajanjaksojen keskeisimmistä järjestölehdistä, Palkkatyöläisestä (SAK), Työnantajasta (STK) sekä Teollisuusviikosta (STK). Tutkimus on rajattu ajallisesti tarkemmin korkean työttömyyden kausiin, 1970-luvun osalta vuosiin 1975–1976 ja 1990-luvun laman osalta vuosiin 1991–1992. Tutkimus on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin ja kriittisen diskurssianalyysin menetelmiä soveltaen. Tutkimuksessa hyödynnetään aiempaa työmarkkinoiden ja talouspolitiikan tutkimusta, sekä uusinstitutionalismin, sosiaalisen konstruktionismin ja korporatismin tutkimuksen näkökulmia. Työllisyysongelma ja työpolitiikka ovat perinteisesti ilmenneet Suomessa muille talouspoliittisille näkökannoille, kuten viennin kilpailukyvylle ja kasvupolitiikalle, alisteisina tulokulmina hyvinvointikysymyksiin. Työllisyyden laajempaan yhteiskunnallisen merkityksen kasvuun havahduttiin järjestölehdissä merkittävässä määrin vasta 1990-luvulla suurtyöttömyyden myötä. Esimerkiksi työttömyyden kustannusten ja kilpailukyvyn haasteiden ilmaiseminen työllisyyspuheessa yleistyi tutkimusajanjaksolla. Tästä huolimatta työllisyyden perinteinen toissijainen rooli muihin talous- ja hyvinvointitavoitteisiin nähden ei vielä murtunut työllisyyspuheessa, vaikka työllisyysongelman käsitteellistäminen alkoi yleistyä ja kehittyä. SAK:n ja STK:n yhteiskunnallinen vahva toimijuus työvoiman ja työllisyyden tehtävien määrittelyssä vahvisti jatkuvuutta myös työllisyyspuheessa. 1970-luvulta 1990-luvulle korporatistinen työmarkkinajärjestelmä sitoi osapuolten toimijuuden työmarkkinainstituutioihin, kuten tulopolitiikkaan. Tutkimus vahvistaa, ja työmarkkinajärjestöjen osalta täydentää, aiemman työmarkkinahistorian tutkimuksen käsityksiä työllisyydestä erillisenä yhteiskunnallisena ongelmana erityisesti ennen 1990-lukua, sekä tuo esiin suomalaisten työmarkkinajärjestelmän polkuriippuvuuden. 1990-luvun alussa työmarkkinasuhteet joutuivat koetukselle ja sidos löyheni, muttei rauennut. Elinkeinoelämän ja työnantajien intressien sekä vaikutusvallan jatkumo ja toisaalta uusi vahvistuminen työllisyyskysymyksissä on kuitenkin merkille pantavaa.
  • Kangas, Hanna (2012)
    Pitkittäistutkimuksessa tarkasteltiin Teknillisen korkeakoulun, Helsingin Kauppakorkeakoulun sekä Taideteollisen korkeakoulun henkilökunnan kokemuksia korkeakoulujen yhdistyessä Aalto-yliopistoksi vuonna 2010. Pitkittäisaineisto on kerätty sähköpostikyselynä kahtena ajankohtana, helmikuussa 2009, kun päätös yliopistojen yhdistämisestä oli julkaistu sekä toukokuussa 2010, kun Aalto-yliopisto oli aloittanut toimintansa. Aineisto on osa kolmevuotista 'Kolmen yliopiston yhdistymisen lähteet, voimat ja haasteet' -tutkimusprojektia ja tässä tutkielmassa käytetty aineisto koostuu ensimmäisen ja toisen kyselykierroksen yhdistetyistä vastauksista. Kyselyihin vastasi yhteensä 765 henkilöä. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä olivat stressi ja coping – näkökulma sekä proseduraalisen, eli menettelytapojen oikeudenmukaisuuden lähestymistapa. Tarkempana viitekehyksenä toimi Epävarmuuden hallinnan teoria, jonka pohjalta tehdyissä tutkimuksissa yhdistyvät työntekijöiden stressiarviot sekä menettelytapojen koettu oikeudenmukaisuus. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden stressiarviointeihin fuusion aikana. Tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan neljän tutkimushypoteesin avulla. Ensimmäinen hypoteesi tarkasteli työsuhteen määräaikaisuuden yhteyttä työntekijöiden uhan kokemuksiin fuusion aikana. Määräaikaisten työntekijöiden oletettiin kokevan fuusio uhkana voimakkaammin kuin vakinaisessa työsuhteessa olevien työntekijöiden. Toinen ja kolmas hypoteesi testasivat epävarmuuden hallinnan teorian mukaisia oletuksia työntekijöiden epävarmuuden kokemusten ja menettelytapojen koetun oikeudenmukaisuuden välisistä yhteyksistä. Neljännen hypoteesin mukaan työntekijöiden osallistumisen muutosta valmisteleviin työryhmiin oletettiin ennustavan fuusion kokemista mahdollisuutena. Työsuhteen määräaikaisuuden, menettelytapojen koetun oikeudenmukaisuuden sekä muutosta valmisteleviin työryhmiin osallistumisen vaikutuksia työntekijöiden uhan tai mahdollisuuden kokemuksiin fuusion edetessä tarkasteltiin tausta-analyysien jälkeen kahden hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Analyyseissa kontrolloitiin uhan ja mahdollisuuden kokemukset ensimmäisessä ajankohdassa, jotta selittävien muuttujien mahdolliset vaikutukset selitettävään voitaisiin todeta yli ajan menevänä ilmiönä. Kaksi hypoteesia neljästä sai analyyseista vahvistusta. Työntekijöiden positiiviset kokemukset menettelytapojen oikeudenmukaisuudesta ennustivat matalampia uhka-arvioita, eli työntekijät kokivat fuusion vähemmän uhkana. Toisena tutkimustuloksena osoitettiin, että työntekijöiden osallistuminen muutosta valmisteleviin työryhmiin ennusti työntekijöiden positiivista suhtautumista muutoksiin, eli fuusion kokemista mahdollisuutena. Taustamuuttujista työssäoloaika nousi tilastollisesti merkitseväksi selittäjäksi, ja sen mukaan korkeakouluissa pidempään työskennelleet työntekijät kokivat fuusion vähemmän mahdollisuutena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muutosprosesseihin liittyvillä käytännöillä ja työntekijöiden kohtelulla on merkittävä vaikutus työntekijöiden suhtautumiseen fuusiotilanteessa.
  • Vesa, Emilia (2018)
    Työntekijöiden itseohjautuvuus, sisäinen motivaatio, työssä viihtyminen sekä työhön sitoutuminen ovat saaneet paljon huomiota työelämän keskusteluissa – niin tutkimuksen parissa kuin arkisemmissa keskusteluissakin. Työelämän murros aiheuttaa muutospaineita organisaatioille työntekijöiden sitouttamisen ja hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu itseohjautuvuusteoriaan, joka on teoria ihmisen motivaatiosta ja kolmesta psykologisesta perustarpeesta yksilön hyvinvoinnin ja kasvun taustalla. Itseohjautuvuusteorian kolmea psykologista perustarvetta autonomiaa, yhteisöllisyyttä ja kyvykkyyttä on pidetty pohjana työntekijöiden hyvinvoinnille, sisäisen motivaation kehittymiselle ja sitoutumiselle. Tutkimuksessa tarkastellaan kokemuksia näiden kolmen psykologisen perustarpeen toteutumisesta teknologia-asiantuntijaorganisaatiossa. Tavoitteena on selvittää työntekijöiden puhetta tarkastelemalla perustarpeiden ilmentymisen muotoja sekä kokemuksia niiden täyttymiseen ja estymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tätä kautta tutkimus pyrkii selvittämään työntekijöiden viihtymiseen ja sitoutumiseen vaikuttavia asioita. Tutkimusaineisto koostuu viidestä työntekijän teemahaastattelusta, joissa selvitettiin psykologisiin perustarpeisiin liittyviä kokemuksia. Haastattelut toteutettiin jakamalla ne kolmeen eri teemaan perustarpeiden mukaisesti. Työntekijöiden kokemuksia tarkasteltiin litteroinnin jälkeen teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Työntekijät ilmentävät psykologisia perustarpeita puheessaan eri tavoin. Työntekijöiden autonomiaan liittämästä puheesta oli tulkittavissa autonomian edellytyksenä pidettäviä tekijöitä, autonomian elementtejä yleisemmin, eväitä sen toteutumiselle, autonomian seurauksia sekä autonomisen tekemisen kielteisiksi koettuja puolia. Yhteisöllisyydestä ja yhteyksistä eri tekijöiden välillä työntekijät puhuvat eri abstraktiotasoin. Sitä ilmennettiin käytännöllisenä ja konkreettisena yhteytenä viitaten esimerkiksi arkiseen yhteydenpitoon ja toisaalta henkisenä yhteytenä, viitaten esimerkiksi jakamisen sekä sitoutumisen kokemuksiin. Kyvykkyyttä työntekijät kuvasivat puhumalla henkilökohtaisesta kyvykkyydestään ja sitä kautta työssä pärjäämisestään. Lisäksi he kuvasivat, miten ympäristö vaikuttaa tai voi vaikuttaa kyvykkyyden kokemiseen. Perustarpeiden eri ilmenemismuotojen luokittelun jälkeen, eritellään työntekijöiden kokemuksia perustarpeita edistävistä ja estävistä tekijöistä. Autonomian koetaan toteutuvan työympäristössä monin eri tavoin. Autonomiaa kuvattiin esimerkiksi monin eri vapauden tasoin. Työntekijät viittasivat liialliseen vapauteen, yksinäisyyteen ja fokuksen puutteeseen autonomian kääntöpuolina. Yhteisöllisyys mahdollistui työntekijöiden kokemusten mukaan vaihtelevasti arkisessa tekemisessä, kommunikaatiossa ja henkisesti koettuna yhteytenä. Kyvykkyyden kokemukset vaihtelevat työntekijästä riippuen. Kyvykkyys ilmeni työntekijöille henkilökohtaisena varmuutena, epävarmuutena ja haastavasta tekemisestä selviämisenä. Kyvykkyydestä ympäristövälitteisesti puhuttaessa, ympäristöltä toivottiin enemmän tukea ja sitä, että se loisi koulutus- ja kehitysmahdollisuuksia. Tiimin kyvykkyyden koettiin edistävän omaa kyvykkyyttä. Kyvykkyys koettiin myös työtehtävistä sekä resursseista riippuvaiseksi. Itseohjautuvuusteoria ja psykologiset perustarpeet on todettu hyödyllisiksi organisaatioiden kehittämisen kannalta, sillä ne tarjoavat konseptin, joka ohjaa sellaisten käytäntöjen ja ympäristön luomista, jotka edesauttavat työntekijöiden hyvinvointia, laadukasta toimintaa, itseohjautuvuuden ymmärtämistä ja sitä kautta mahdollisuutta tukea sitä.
  • Karkkainen, Nina Kristiina (2013)
    Hyvän johtamisen kaava on kautta aikojen ollut ihmisten kiinnostuksen kohteena. Viimeisen sadan vuoden aikana johtamistutkimus on tuottanut tietoa hyvään johtamiseen liitetyistä sopivista luonteenpiirteistä, käyttäytymisestä tai vuorovaikutuksesta. Yleisesti puhutaan johtamistrendeistä kuten innovatiivisesta johtamisesta, jonka tiedottamiseen mm. Suomessa osallistuvat sekä yhteiskunta että media. Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, millaisia mielikuvia ja odotuksia työntekijät liittävät tutkitussa kontektissa hyvään esimiestyöhön. Tutkielman viitekehysteoria on sosiaalisten representaatioiden teoria, joka tutkii ihmisten arkijärkeä itsestään selvänä pitämistämme asioista. Sosiaalisten representaatioiden teorian yhtenä perusajatuksena on, että sosiaalista tietoa tuotetaan vuorovaikutuksessa ihmisten välisessä keskustelussa. Keskustelussa ihmiset jakavat erilaisin henkilökohtaisten valmiuksin omaksutun tiedon ja pyrkivät saavuttamaan yhteisymmärryksen keskusteltuun asiaan tai kohteeseen. Sosiaaliset representaatiot ovat siten sekä aikaan että historiaan sidottuja ilmiöitä. Tutkielma toteutettiin helmikuussa 2012 logistiikan alan yrityksessä, jossa haastateltiin viittä erillistä työryhmää. Osallistujia oli yhteensä seitsemäntoista, joista kolme oli miehiä. Menetelmä oli puolistrukturoitu fokusryhmähaastattelu, jossa ryhmää kannustetaan vapaaseen keskusteluun. Haastateltaville esitettiin kymmenen esimiestyöhön liittyvää väittämää, joihin haastateltavat ottivat kantaa puolesta ja vastaan. Väittämät perustuvat laadullisen asennetutkimuksen haastattelumenetelmään, jossa tarkastelun kohteena ei ole kannanoton arvotus, vaan kannanottoihin liittyvät perustelut, esimerkit ja kertomukset. Analyysin perustuen tämän aineiston päätulos on, että esimieheydestä on tässä yrityskontekstissa muotoutunut johtamisen representation vastinpari. Kun esimiestyöstä keskusteltiin, verrattiin sitä toistuvasti aineistossa johtamiseen. Etenkin identiteettiin liittyvässä keskustelussa esimiestyö nähtiin osana ryhmän toimintaa, kun taas johtaminen koettiin osaksi jotakin muuta. Samanaikaisesti aineistossa esiintyivät sosiaalisten representaatioiden perusprosessit ankkurointi ja objektivointi. Esimiestyö ankkuroitiin yleisellä tasolla johtamisen kategoriaan. Tämän lisäksi tässä kontekstissa kahdella työryhmällä liittyi hyvään esimiestyöhön henkilöobjektivointi, joka kohdistui yrityksessä aikaisemmin työskennelleeseen johtajaan. Johtopäätökset analyysin tuloksista ovat, että verrattuna johtamiseen työntekijät näkevät esimiestyön osana työryhmää ja sitoutumisena työntekijöihin. Tuloksista taas sekä ankkurointi että objektivointi määrittävät ja arvottavat tässä aineistossa mielikuvia ja odotuksia hyvästä esimiestyöstä. Yrityksessä, jossa tutkimus toteutettiin etenkin esimiestyöhön liittyvissä muissa arvioinneissa nämä arvottamisen perusteet tulisi ottaa huomioon. Yhteiskunnallisella tasolla tutkielma antaa pohdittavaa niistä yrityksiin liitetyistä mielikuvista kuten sitoutumisesta, joiden voidaan olettaa vaikuttavan esimerkiksi työhyvinvointiin.
  • Topo, Usva (2019)
    Taloustieteessä on laajaa näyttöä siitä, että osalla työttömistä työllistyminen ei lisää tuloja merkittävästi. Keskeistä työn tarjontapäätöksessä on, että työllistyminen tuottaa henkilölle taloudellista hyötyä. On tärkeää tunnistaa henkilöt, joiden taloudelliset kannustimet työllistymiseen ovat heikoimmat ja ymmärtää taustalla olevat tekijät, jotka heikentävät työllisty-misen kannustimia. Tällöin työttömyydestä työelämään siirtymisen taloudellisia kannustimia voidaan parantaa politiikka-toimilla keskittyen ryhmiin, joilla taloudelliset kannustimet työllistymiseen ovat heikommat. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, kuinka vuonna 2016 työttömyyskorvaukset ja muut saadut tulonsiirrot sekä verotus vaikuttavat täyspäiväisesti työllistyvän henkilön taloudellisiin kannustimiin työllistyä. Tämän lisäksi tarkastellaan, kuinka suuri osuus aineistoon kuuluvista henkilöistä on työttömyysloukussa. Kirjallisuuden mukaan henkilö on työttömyys-loukussa, jos työllistymisveroaste on vähintään 80 %, eli 10 euron bruttopalkan lisäyksestä käteen jää nettona enintään 2 euroa. Kysymystä tutkitaan empiirisesti laskemalla otokseen kuuluville henkilöille odotettu bruttopalkka heidän työllis-tyessään täyspäiväisesti. Odotetusta bruttopalkasta lasketaan henkilöiden nettopalkat työllisenä. Tarvittavat laskut netto-tuloista tehdään Sisu-mikrosimulointimallilla. Käytetyn aineiston otos muodostuu Tilastokeskuksen Sisu-mikrosimulointimallin pohja-aineistosta, joka sisältää rekisteritietoja henkilön perheestä, asumisesta ja tuloista, sekä henkilön maksamista veroista ja saamista tulonsiirroista. Tähän aineistoon yhdistetään tiedot työsuhteiden pituuksista, työttömyysjaksoista ja työpaikan toimialoista vuosilta 2014-2015 työntekijä-työnantaja-paneeliaineistosta. Tämän lisäksi aineistoon yhdistetään tuntipalkkatiedot Palkkarakennetilastosta. Tilastokeskuksen toteuttaman aineistojen yhdistelyn jälkeen aineistoon kuuluu noin 159 000 20-65-vuotiasta henkilöä. Aineistossa palkat havaitaan ainoastaan työllistyneille, jolloin kuukausipalkkojen laskentaan käytetty aineisto kuvaa ainoastaan työssäkäyviä henkilöitä, mutta ei työttömiä. Osa pienten lasten vanhemmista jää kotiin hoitamaan lapsia työskentelyn sijaan. Tällöin aineisto on valikoitunut, sillä pienten lasten vanhempien palkoista saadaan havaintoja vain joukosta vanhempia, jotka eivät jää hoitamaan lapsia kotiin. Pienten lasten vanhempien palkkaestimaatit vääristyvät aineiston valikoitumisen vuoksi, sillä heistä havaitut palkat eivät edusta vanhempia, jotka jäävät kotiin hoitamaan lapsia. Tätä aineiston valikoitumista työssäkäyviin kontrolloidaan huomioimalla perheen alaikäisten lasten lukumäärä ja asun-tokunnan koon vaikutus vanhempien töihin osallistumiseen, sillä osa vanhemmista jää kotiin hoitamaan lapsia. Palkka-estimaatit laaditaan kaksivaiheisella valikoitumisen huomioivalla Heckman-mallilla. Tutkielma edistää tutkimuskysymyk-seen liittyvää suomalaista kirjallisuutta keskittymällä valikoitumisen aiheuttamaan ongelmaan. Yksittäisistä tekijöistä koulutus vaikuttaa eniten sekä naisten että miesten työllistymispalkkaan. Alle 3-vuotiaiden lasten lukumäärä laskee merkittävästi naisten osallistumista töihin, kun aineiston valikoitumista kontrolloidaan lapsiluvulla ja kotitalouden henkilöiden lukumäärällä. Työllistymisveroasteeksi saadaan tässä tutkielmassa 67,8 %, mikä on linjassa aiemman suomalaisen tutkimuskirjallisuuden kanssa, jossa 2010-luvulla työllistymisveroaste on ollut 60-70 % tasolla. 2,34 % aineiston henkilöistä on työttömyysloukussa, ja yksinhuoltajista jopa 12,3 % on työttömyysloukussa. Naispuoli-sista yksinhuoltajista 13,9 % on työttömyysloukussa, ja miehillä vastaava osuus on 5,41 %. Työllistymispalkat jäävät naisilla miehiä matalammaksi, minkä takia taloudelliset kannustimet työllistymiseen ovat keskimäärin naisilla heikommat kuin miehillä. Työllistymisveroasteet ovat korkeimmat yksinhuoltajilla, joiden kannustimia täyspäiväseen työskentelyyn heikentää päivähoitomaksujen nousu tulojen kasvaessa samalla kun yleinen asumistuki ja työttömyyskorvaukset laskevat. Päivä-hoitomaksujen tulorajojen korottaminen tai päivähoitomaksujen laskeminen olisivat tehokkaita keinoja laskea yksin-huoltajien työllistymisveroastetta ja vahvistaa yksinhuoltajien taloudellisia kannustimia työllistyä. Erityisesti ansiosidon-nainen työttömyyskorvaus nostaa työllistymisveroastetta, ja sen pituutta onkin lyhennetty viime vuosina. Ansiosidon-naisen työttömyyskorvauksen tasoa laskemalla tai sen pituutta lyhentämällä taloudelliset kannustimet työskentelyyn parantuisivat.
  • Raittila, Simo (2016)
    Tutkimuksessa on tarkasteltu kunta-alalla työskentelevien ikääntyvien naistyöntekijöiden fyysisten ja psykososiaalisten työolojen eroja ammattiaseman mukaan sekä näiden työoloerojen kehittymistä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Tutkimus koostuu tutkimusartikkelista ja sitä taustoittavasta kirjallisuuskatsauksesta. Työn fyysistä rasittavuutta sekä työn vaatimuksia ja hallintaa on tarjottu aiemmassa kirjallisuudessa yhdeksi sosioekonomisten terveyserojen selittäjäksi. Myös muutokset työoloissa on aikaisemmissa tutkimuksissa yhdistetty erilaisiin terveysvasteisiin. Työolojen sääntelyä voidaan pitää yhteiskuntapolitiikan alueena, josta on yleensä vallinnut laaja konsensus työntekijöiden ja työnantajien välillä. Työsuojelua voidaankin pitää osana dekommodifikaatiota eli yhteiskuntaan vaikuttavien markkinavoimien rajoittamista. Sekä laadullinen että kvantitatiivinen tutkimus tuottavat tietoa yhteiskunnallisen toiminnan välineiksi. Tutkimusartikkelissa työoloja on tutkittu tilastollisesti, mallintamalla pitkittäiselle kyselyaineistolle sopivia lineaarisia sekamalleja. Mallintamisen avulla on pyritty selvittämään, onko eri ammattiasemassa olevien ikääntyvien työntekijöiden, alempien toimihenkilöiden, keskitason toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden välillä eroa työoloissa ja niiden kehittymisessä tarkastelujakson aikana. Tutkimuksessa on tarkasteltu erikseen ikä-, periodi- ja kohorttivaikutuksia sekä näiden ja ammattiaseman interaktiovaikutuksia kolmeen työolovasteeseen: työn fyysistä rasitusta on mitattu faktoripistemuuttujalla ja työn psykososiaalisia vaatimuksia ja hallintaa summamuuttujalla. Tutkimusartikkelin aineisto koostuu 2126 vastaajan kyselyvastauksista, jotka on kerätty vuosina 2000, 2007 ja 2012 osana Helsinki Health Study -kohorttitutkimusta. Vastaajat ovat 40-60-vuotiaita Helsingin kaupungin naistyöntekijöitä, jotka ovat työskennelleet kaikkina kyselyajankohtina. Eräs lineaaristen sekamallien etu on, että samojen vastaajien eri ajankohtina antamien vastausten välinen keskinäinen riippuvuus voidaan huomioida. Tulosten perusteella toimihenkilöiden ja työntekijöiden väliset erot työn fyysisessä rasittavuudessa kasvavat iän myötä. Työn psykososiaaliset vaatimukset ovat korkeampia ylemmillä toimihenkilöillä kuin alemmilla ryhmillä, mutta työn vaatimuksista ei löydetty tilastollisesti merkitseviä muutoksia tarkastelujakson aikana. Työn psykososiaalisessa hallinnassakin toimihenkilöt ovat työntekijöitä korkeammalla tasolla, mutta hallinta on vähentynyt eri ryhmissä samankaltaisesti iän myötä. Aineistossa ei näkynyt merkkejä taantuman vaikutuksista kunta-alan ikääntyvien naistyöntekijöiden työoloihin, mutta tähän voivat vaikuttaa vastaajajoukon vakaa asema työelämässä sekä myös julkisen sektorin mahdollisesti myöhäisempi sopeutuminen taloussuhdanteiden muutoksiin. Syntymäkohorttien välisiä eroja ei myöskään löytynyt, joskin vastaajat ovat keskenään suhteellisen saman ikäisiä. Tutkimuksen perusteella työoloissa tapahtuvat muutokset ovat osittain sosiaalisesti eriytyneitä ja ne muuttuvat iän mukana. Erityisesti alemmassa ammattiasemassa olevien työntekijöiden fyysisen rasituksen vähentämiseen ja autonomian edistämiseen kannattaa panostaa. Tulokset korostavat lisäksi interaktiovaikutusten huomioimisen tärkeyttä työolotutkimuksessa. Koska ikävaikutukset voivat olla erilaisia eri ryhmissä, voi koko vastaajajoukolle tehtävä iän kontrollointi olla riittämätöntä.
  • Kuikka, Maija Inkeri (2013)
    Suomessa esiintyy kuudenneksi eniten työpaikkakiusaamista Euroopan maista. Työpaikkakiusaaminen on organisaation toiminnalle haitallinen ilmiö, koska se voi aiheuttaa henkisiä ja fyysisiä oireita työntekijöissä ja tämä voi johtaa työstä poisjäämiseen. Työpaikkakiusaamisen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä voidaan tarkastella useasta eri näkökulmasta, ja tässä tutkimuksessa keskitytään työympäristöön liittyviin tekijöihin ja demografisiin tekijöihin. Organisaation ominaisuuksiin keskittyvää tutkimusta on tehty työympäristöhypoteesin mukaisesti, jolloin yksilön persoonalla ei katsota olevan vaikutusta työpaikkakiusaamisen riskiin. Tutkielman tavoitteena on saada selville, millaisia työpaikkakiusaamisen riskiryhmiä voidaan muodostaa aineiston avulla ja tutkimus vastaa tähän työsuojelulliseen tutkimustarpeeseen Suomessa. Aineistona tutkimuksessa käytetään Työolotutkimus 2008 -aineistoa, jossa on tutkittu laaja-alaisesti suomalaisen palkansaajakunnan työoloja. Analysoitavan aineiston koko on 4382 henkilöä, joista naisia on 2377 ja miehiä 2005. Aineiston henkilöt ovat iältään 15–64-vuotiaita. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään logistista regressioanalyysiä, jonka avulla tarkastellaan työpaikkakiusaamisen riskiryhmiä vakioimalla muuttujia, jolloin saadaan selville kunkin tutkimuksessa käytettävän muuttujan itsenäinen vaikutus työpaikkakiusaamisen riskiin. Tulosten mukaan ikä, koulutustaso tai sosioekonominen asema eivät niin miehillä kuin naisilla olleet yhteydessä työpaikkakiusaamisen riskiin lukuun ottamatta naisilla tuntematonta sosioekonomista asemaa. Työympäristön tekijöistä vaikutusmahdollisuudet työtehtäviin ei myöskään ollut tilastollisesti merkitsevä tekijä. Miehillä tyytymättömyys esimieheen, riittämätön keskustelu työn järjestämisestä tai sen ongelmista, ennakoimattomien muutosten kokeminen töissä sekä kunta-alalla työskentely olivat riskitekijöitä. Naisilla riskitekijöiksi muodostuivat niin ikään tyytymättömyys esimieheen, riittämätön keskustelu työn järjestämisestä tai sen ongelmista, ennakoimattomat muutokset ja kunta-alalla työskentely. Naisilla riskitekijöitä olivat myös työpäivän venyttäminen ja työn organisointiin tyytymättömyys. Interaktio löydettiin sukupuolen ja muuttujien toimiala ja työpäivän venyttäminen kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista muodostaa työpaikkakiusaamisen riskiryhmiä ja käyttää tutkimustietoa hyväksi päätettäessä, millaisiin asioihin organisaatiossa kannattaa kiinnittää huomiota työpaikkakiusaamisen ehkäisemiseksi. Tulosten tulkinnassa tulee kuitenkin ottaa huomioon tutkimuksen poikkileikkausasetelma, jolloin tuloksista on vaikea päätellä kausaalisuutta ja se, että työpaikkakiusaamista tutkittiin kiusatun subjektiivisesta näkökulmasta, kiusatuksi tulemisen kokemuksen avulla.
  • Masuda, Sanna (2022)
    Tutkielman aiheena on työpaikkakiusaaminen ja sen yhteys uniongelmien esiintyvyyteen alle 40-vuotiailla kunta-alan työntekijöillä. Työpaikkakiusaamisella tarkoitetaan työyhteisön jäseneen kohdistettua eristämistä, työn mitätöintiä, uhkaamista, selän takana puhumista tai muuta painostusta. Kiusaaminen liittyy tilanteisiin, missä kiusaamisen uhri on epätasa-arvoisessa asemassa kiusaajaan nähden. Kiusaajalla on yliote kiusattavaan ja alistaa häntä. Kiusaamisen kohteen on vaikeaa puolustaa itseään. Kiusaaminen on myös systemaattista ja jatkuvaa. Suomessa sen esiintyminen vaihtelee 5–10 % välillä. Kiusatuilla työntekijöillä on enemmän sairauspoissaoloja ja tällä on yhteys toimintaan ja tuottavuuteen työpaikalla. Työpaikkakiusaaminen on yhteydessä uniongelmiin yli 40-vuotiailla työntekijöillä, mutta vähemmän tiedetään, miten kiusaaminen vaikuttaa tätä nuorempien työntekijöiden uneen. Tämän tutkielman on tarkoitus tältä osin täydentää jo olemassa olevaa tutkimustietoa. Aineistona on vuoden 2017 Helsinki Health Study- poikkileikkausaineisto alle 40-vuotiaista Helsingin kaupungin työntekijöistä (N=5898, vastausprosentti 51,5 %). Lopullinen tutkimusaineisto sisältää 4766 havaintoyksikköä, kun puutteelliset vastaukset on poistettu. Kyselylomakkeella kerättiin tietoa muun muassa tutkittavien terveydestä, toimintakyvystä ja työoloista. Tutkielman tutkimuskysymys on seuraavanlainen:” Onko työpaikkakiusaamisella yhteyttä uniongelmiin alle 40-vuotiailla kunta-alan työntekijöillä?” Koko aineistossa 4 % raportoi kokevansa työpaikkakiusaamista tällä hetkellä. Työpaikkakiusaamisen kohteena oleminen aiemmin tässä tai toisessa työpaikassa oli tätä yleisempää, 9 % havaitsi kiusaamista jatkuvasti ja 49 % oli havainnut kiusaamista joskus. Lisäksi moni ei osannut sanoa oliko havainnut kiusaamista ja vielä useampi ei osannut sanoa oliko itse ollut työpaikkakiusaamisen kohteena. Koko aineistosta 31 % raportoi uniongelmia. Selitettävänä muuttujana on uniongelmat ja selittävinä muuttujina logistisissa regressioanalyyseissä ovat työpaikkakiusaamisen kohteena oleminen ja työpaikkakiusaamisen havaitseminen. Taustamuuttujina analyyseissa ovat ikä, sukupuoli, koulutus, työolosuhteet (ruumiilliset ja henkiset), lihavuus, pitkäaikaissairaudet sekä lapsuudessa koettu kiusaaminen. Koko aineistossa kiusaamisen kohteena oleminen tällä hetkellä oli yhteydessä myöhemmin ilmeneviin uniongelmiin, kun huomioitiin lisäksi koulutustason ja työolojen yhteys (OR 2,55, 95 % 1,92–3,39). Jatkuvasti työpaikkakiusaamista havainneet kärsivät uniongelmista, kun lihavuuden ja pitkäaikaissairauksien yhteys huomioitiin (OR 2,23, 95 % 1,79–2,79). Tutkielman tulokset osoittivat, että sekä työpaikkakiusaamisen kohteena olemisella että havaitsemisella on vahva yhteys uniongelmien esiintymiseen, kuten yli 40-vuotiaillakin aiemman tutkimuksen mukaan ja on tärkeää jatkaa tutkimusta työpaikkakiusaamisen ilmiön ymmärtämisen lisäämiseksi ja sen aiheuttamien haittojen korjaamiseksi.
  • Ho, Yue Ching (2008)
    Tutkimuksessa selvitetään 1980–1990 luvulla Hongkongista työn perässä muuttaneiden työllistymiskokemuksia Suomessa. Aineistona on käytetty yhdeksän palkkatyötä tekevän hongkongilaisen haastattelua. Tutkimuksen keskeisenä teemana on työllistyminen ja työn merkitys maahanmuuttajien kokemina. Vastoin yleistä mielikuvaa yhtenäisestä yhteisöstä kiinalaiset muodostavat hyvinkin heterogeenisen joukon Suomessa. Tänä päivänä mannerkiinalaiset opiskelijat ja työntekijät muodostavat suuren osan Suomen kiinalaisista. Hongkongista suuntautuva maahanmuutto on vähentynyt verrattuna 1990 –lukuun, jolloin hongkongilaisten omistamien kiinalaisten ravintoloiden määrän voimakas kasvu oli houkutellut monia ravintolatyöntekijöitä Hongkongista Suomeen. Masseyn ja Leungin tulkinnat työn perässä muuttavien asettumisesta uuteen maahan ovat keskeisiä teorioita tutkimuksessa. Asettumisen eri vaiheiden kautta voidaan selvittää maahanmuuttajien työllistymistä pitkällä aikavälillä sekä niitä elementtejä, jotka tekevät maahanmuutosta pysyvän. Työmarkkinoiden ja yksilön omien resurssien hyödyntäminen työelämässä on pohdittu työmarkkinoiden lohkoutumisen, etnisen talouden sekä resurssiteorioiden kautta. Tutkimuksessa keskeisinä ovat myös aiemmat tulkinnat suomalaisen työelämän murroksesta ja yksilötason työhön kohdistuvista odotuksista ja vaatimuksista. Tutkimuksessa on selvitetty työperäisen maahanmuuton eri vaiheita yksilötasolla työllistymisen ja sopeutumisen kautta. Tutkimuksessa tuodaan esiin etnisen talouden työmarkkinoiden merkitys työllistymisen onnistumisen kannalta maahanmuuton alkuvaiheissa. Tarkoituksena on lisäksi löytää uusia näkökulmia lähestyä maahanmuuttajien työllistymistä muutoin kuin ongelmalähtöisesti. Kiinalaisissa ravintoloissa oli mahdollista työskennellä omalla äidinkielellään, lähtömaata muistuttavasta työkulttuurissa sekä ylläpitää sosiaalisia yhteyksiään muihin kiinalaisen yhteisön jäseniin, mikä antoi viitteitä kiinalaisten ravintolatyöntekijöiden jonkin tasoisesta separaatiosta muusta valtaväestöstä. Tutkimuksessa tuli ilmi, kuinka työn merkitys muuttui siirryttäessä kiinalaisten ravintoloiden työmarkkinoilta yleisille työmarkkinoille. Haastateltavien käyttämä termi 'suomalainen työ' kuvastaakin heidän tulkintaansa suomalaisesta työelämästä. Suomalaisessa työssä työskenteleminen merkitsi työehtojen ja työympäristön muuttumisen lisäksi kokonaisvaltaista muutosta elämäntyylissä ja arjessa. Työperäistä maahanmuuttoa tulisi ymmärtää laajemmassa merkityksessä kokonaisvaltaisesti eikä pelkästään työn perässä virallisesti muuttaneiden kautta. Työn perässä muuttaneiden ja heidän perheenjäsentensä kotiutumisen ja työllistymisen onnistuminen (tai epäonnistuminen) näkyy niin yksilö kuin yhteiskunnallisella tasolla.
  • Kuisma, Minna (2010)
    Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani työriitojen sovittelujärjestelmän kehitystä ja uudistamista 1950–60-luvun vaihteessa. Tutkin, miksi sovittelujärjestelmä haluttiin uudistaa, miten uudistaminen tapahtui ja miten siihen suhtauduttiin. Suhtautumisen selvittämisessä keskityn puolueisiin ja työmarkkinakeskusjärjestöihin, koska ne olivat muutosprosessissa tärkeimpiä toimijoita. Tarkastelen lyhyesti myös pohjoismaisen työmarkkinamallin omaksumista Suomessa, ja tutkin, oliko sovittelujärjestelmän uudistaminen osa tätä työmarkkinapolitiikan murrosta. Pohjoismaisella mallilla viittaan yhteiskuntaan, jossa yhteistyö sekä työmarkkinaosapuolten kesken että niiden ja valtiovallan välillä on laajaa. Oleellinen osa pohjoismaista mallia on työrauhajärjestelmä, joka nimensä mukaisesti pyrkii takaamaan rauhan työmarkkinoilla ja siten myös yhteiskunnassa. Työriitojen sovittelu on osa työrauhajärjestelmää. Tärkeimpiä lähdeaineistoja tutkimuksessani ovat eduskuntatyöhön liittyvät mietinnöt ja pöytäkirjat, Suomen Ammattijärjestön (SAJ) ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön (SAK) arkistomateriaalit, valtakunnansovittelijan toimiston arkiston asiakirjat sekä useat sanomalehdet. Tutkimuskirjallisuudesta haluan nostaa esiin Aarne Mattilan kirjoittaman Työriitojen sovittelun historian, Markku Mansnerin laatimat Suomen työnantajain keskusliiton (STK) historiikit sekä Tapio Bergholmin kirjoittamat SAK:n historiikit. Sodanjälkeiset vuodet olivat Suomen työmarkkinajärjestelmän muotoutumisen ja työmarkkinasuhteiden kehityksen kannalta merkittäviä. Työmarkkinakeskusjärjestöjen välisten suhteiden paraneminen, ammattiyhdistysliikkeen voimistuminen ja yleisen poliittisen tilanteen muuttuminen muuttivat työmarkkinoiden toimintaperiaatteita. Muun muassa työmarkkinoiden levottomuus ja koko maan kattavien työehtosopimusten yleistyminen loivat tarvetta työriitojen sovittelujärjestelmän uudistamiselle. Uudistusta valmistelemaan asetettu komitea, joka koostui työmarkkinajärjestöjen edustajista, otti ehdotuksessaan mallia muiden Pohjoismaiden järjestelmistä ja jätti lähes yksimielisen mietinnön. Eduskunnassa vaa’ankieliasemassa olleet sosiaalidemokraatit saivat valiokuntakäsittelyssä muokattua komiteamietintöön perustuneen lakiesityksen haluamaansa muotoon, mutta puolue kääntyi vastustamaan lakia juuri ennen hyväksymiskäsittelyä lakiin ilmeisen myöhään heränneen SAJ:n painostuksen takia. Karkeasti jaoteltuna työnantajapuoli ja oikeisto kannattivat lakiesitystä, kun taas ay-liike ja vasemmisto vastustivat. Lakiuudistus meni läpi vasta, kun porvaripuolueet saivat enemmistön eduskunnassa. Vasemmiston käymä keskinäinen taistelu vallasta ja kannattajista näkyi sovittelulain käsittelyn yhteydessä niin eduskuntapuheenvuoroissa kuin lehtien palstoilla. Laki työriitojen sovittelusta tuli voimaan vuonna 1962. Sen toteuttamista uudistuksista tärkein oli sovittelujärjestelmän keskittäminen: sovittelutoiminnan johtaminen annettiin valtakunnansovittelijan tehtäväksi. Aiemmin työriitojen sovittelu oli kuulunut lähinnä sivutoimisille piirisovittelijoille. Uudistus myös lisäsi työriitojen sääntelyä. Työriitojen sovittelulain uudistus liittyi selvästi pohjoismaisen työmarkkinamallin omaksumiseen Suomessa, vaikka asiasta ei uudistuksen yhteydessä puhuttukaan. Työnantajat ja työntekijät loivat välilleen neuvottelusuhteet, jotka 1960-luvun alussa vakiintuivat konsensukseen ja luottamukseen perustuviksi, ja valtio alkoi puuttua enenevässä määrin työmarkkinoiden toimintaan turvatakseen yhteiskuntarauhan säilymisen.