Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Huilla, Aino-Maria (2023)
    Tutkimuksessa tarkastellaan yhtä esimerkkiä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistukseen kytkeytyvästä kehittämisestä suomalaisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kontekstissa. Tutkimuskohteena ovat Terapiat etulinjaan -hankkeen ja erään hyvinvointialueen työntekijöiden kokemukset yhteistyöstä perustason mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämisessä kyseisellä hyvinvointialueella. Tutkimuskysymyksinä on, millaisena kahden organisaation välinen yhteistyö näyttäytyy siihen osallistuneiden näkökulmasta ja millaiset tekijät ovat edistäneet ja toisaalta vaikeuttaneet kahden organisaation yhteistyötä. Tutkimus kytkeytyy ajankohtaiseen keskusteluun siitä, miten kahden organisaation välistä yhteistyötä olisi tarkoituksenmukaista toteuttaa ja millaiset tekijät toisaalta edistävät ja toisaalta hankaloittavat tällaista yhteistyötä suomalaisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tutkimuksen aineistona toimivat tutkimukseen valikoituneen hyvinvointialueen ja Terapiat etulinjaan -hankkeen työntekijöiden haastattelut (n=8). Tutkimuksessa tarkastellaan yhtä hyvinvointialuetta ja siihen kytkeytyvää yhteiskehittämistä tapaustutkimuksen tyyppisesti. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teema- eli puolistrukturoitu haastattelu. Aineiston analyysi aloitettiin koko aineiston temaattisella analyysillä, ja kunkin tunnistetun teeman sisällöistä toteutettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen perusteella kokemukset kehittämisestä ja arviot sen onnistumisesta ovat voittopuolisesti myönteisiä, ja tehtyyn yhteistyöhön ollaan laajasti tyytyväisiä. Keskeisiä kehittämistä edistäneitä tekijöitä ovat johtamiseen, dialogiseen toimintatapaan ja ongelmanratkaisuun liittyvät toimintatavat. Terapiat etulinjaan -toimintamalliin kuuluvan, hyvinvointialueella muutosta koordinoivan terapiakoordinaattorin keskeinen rooli paitsi toimintamallin alueellisena räätälöijänä, myös hankkeen ja hyvinvointialueen kumppanuuden keskeisenä mahdollistajana nousee vahvasti esiin. Johtajuudessa korostuvat hyvinvointialueen linjaorganisaation kokema vahva omistajuus, mutta myös jaettu johtajuus alueen ja hankkeen välillä. Dialogisessa toimintatavassa painottuvat avoimeen keskusteluun, yhteiseen oppimiseen ja molemminpuoliseen luottamukseen liittyvät piirteet. Ongelmanratkaisun tyyliä kuvaa pyrkimys mahdollisten ristiriitatilanteiden nopeaan selvittämiseen matalalla kynnyksellä. Yhteistyötä haitanneita tekijöitä nousee aineistossa esiin vain vähän. Alueellisten erityispiirteiden ajoittainen sivuuttaminen kuvautuu niistä keskeisimpänä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että erityisesti hyvinvointialueen johtamisella, kehittämisestä koetulla omistajuudella ja alueellisten erityistarpeiden huomioimisella tavoiteasettelussa on ollut erityisen keskeinen rooli onnistuneessa kehittämisyhteistyössä. Luottamuksen, dialogisuuden ja matalan kynnyksen ongelmanratkaisutapojen rakentamiseen on tällaisessa yhteistyössä erityisen tärkeää kiinnittää huomiota. Tutkimus vahvistaa käytännön toiminnassa syntyneen käsityksen terapiakoordinaattorimallin toimivuudesta mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia kannattaisi hyödyntää kumppanuus- ja verkostojohtamisen suunnittelussa ja organisoinnissa esimerkiksi toimivien päätöksenteko- ja johtamisrakenteiden luomisessa, vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon suunnittelussa sekä yhteisen tavoiteasettelun merkityksen ja alueellisten erityistarpeiden huomioimisessa.
  • Vanamo, Tuuli Maria (2013)
    Kolmannen sektorin, ja tarkemmin uskonnollistaustaisten organisaatioiden sairaanhoitotoiminnan juuret ulottuvat Tansaniassa jo siirtomaavallan ajalle, jolloin modernit terveydenhuoltopalvelut tuotiin maaseudulle osana kristillistä lähetystyötä. Vaikka itsenäistymisen jälkeen perusterveydenhuoltoa siirrettiin julkisen sektorin vastuulle, uskonnollistaustaisiin organisaatioihin luokiteltavien toimijoiden merkitys terveydenhuollossa on edelleen suuri. Kustannusten nousu ja pitkällä aikavälillä tapahtunut ulkomaisen rahoituksen supistuminen on kuitenkin heikentänyt viime vuosikymmenien aikana toimijoden mahdollisuuksia rahoittaa ja ylläpitää terveydenhuollon palveluita. Julkishallinnon uudistaminen ja 1990-luvulla toteutetut terveydenhuollon reformit ovat luoneet pohjaa julkisen ja kolmannen sektorin välisen yhteistyön vahvistamiselle, samaan aikaan, kun rajanveto julkisen ja kolmannen sektorin välillä on hämärtymässä. Tutkimuksessa tarkastellaan julkisen vallan ja uskonnollistaustaisten organisaatioiden välisten suhteiden kehitystä ja kehitykseen vaikuttaneita tekijöitä tansanialaisen terveydenhuollon kontekstissa. Tutkimuksessa selvitetään Tansanian evankelisluterilaisen kirkon sairaalassa toteutetun tapaustutkimuksen sekä tapauksen kontekstin kautta, minkälaisena kirkon ja laajemmin uskonnollistaustaisten organisaatioiden toimintamahdollisuudet näyttäytyvät muuttuneessa toimintaympäristössä, ja missä määrin kumppanuudet yhteistyön muotona toteutuvat tänä päivänä toimijoiden välisessä yhteistyössä. Aineisto on kerätty haastattelu- ja dokumenttianalyysin menetelmin. Tutkimusasetelmani rakentuu kolmannen sektorin tutkimuksen lisäksi organisaatioteorioiden varaan, jotka selittävät organisaatioiden välisissä suhteissa tapahtuneita muutoksia niiden ympäristötekijöiden kautta. Yhteistyön toteutumista tarkastellaan yhteistyön organisoinnin kenttänä, mihin myös kumppanuus yhteistyön muotona voidaan sijoittaa. Tutkimuksen perusteella on löydettävissä sekä poliittisessa ilmapiirissä että resurssien jakautumisessa tapahtuneita muutoksia. Vaikka poliittisen ilmapiirin avautuminen ja uskonnollistaustaisten järjestöjen pitkät perinteet tarjoavat hyvät lähtökohdat kumppanuuksien edistämiseen, käytännön tasolla toimeenpanoa estää resurssien niukkuudesta johtuvat intressiristiriidat sekä epäluottamus päivittäisessä yhteistyössä koettujen pettymysten seurauksena. Uskonnollistaustaisten organisaatioiden näkökulmasta tiivistynyt yhteistyö voi jatkossa toisaalta vahvistaa sairaanhoitotyön edellytyksiä turvaamalla toiminnan kannalta oleelliset taloudelliset resurssit ja sitä kautta palveluiden jatkuvuus. Toisaalta taas julkisen sektorin hallitseva asema keskeisten resurssien kontrolloinnissa saattaa johtaa uskonnollistaustaisten organisaatioiden neuvotteluaseman heikentymiseen; yhteistyön hallintatavoissa onkin löydettävissä piirteitä kontrollisuhteen vahvistumisesta sekä julkisen hallinnon tuomisesta takaisin politiikan keskiöön.
  • Airola, Susanna (2016)
    Vanhempien kyky yhteistoimintaan lapsesta huolehtimiseksi on keskeinen tekijä lapsen hyvinvoinnin rakentamisessa. Yhteishuoltajaperheissä erityisenä haasteena on, miten lapsen arkielämän eheys voisi säilyä huolimatta siitä, että vanhemmat eivät asu samassa osoitteessa keskenään. Tutkimuksessa selvitetään yhteishuoltajavanhempien yhteistoiminnan rakentumista perheissä, joissa vanhemmat huolehtivat lapsistaan sovussa ilman huoltajuusriitelyä. Tutkimusraportti koostuu kolmesta osasta. Alussa määritellään, mitä yhteishuoltajavanhempien yhteistoiminta on ja miten vanhempien yhteistoiminta jäsentyy teoreettisesti. Toinen osuus koostuu kerätyn aineiston aineistolähtöisestä analysoinnista ja tulosten raportoinnista. Kolmannessa osassa vertaillaan tutkimustuloksia muiden tutkimusten tuloksiin ja kootaan yhteen yhteisvanhemmoinnin kriteerit. Metodina tutkimuksen eri vaiheissa on käytetty aineisto-, teoria- ja menetelmätriangulaatiota. Aineiston keruu ja analyysi perustuu Layder Derekin adaptiiviseen teoriaan. Tutkimuksen kokonaisuuden jäsentämisessä ja sen eri vaiheissa on käytetty apuna yhteistoiminnan teoriaa. Tutkimuksen haastatteluaineisto koostuu seitsemän (7) vanhemman haastattelusta viidestä (5) eri perheestä. Haastattelumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi haastateltavat vastasivat kahteen kyselyyn. Haastateltaviksi valittiin vanhempia, jotka ovat toteuttaneet yhteishuoltajuutta sopimuksellisesti ja ilman huoltajuusriitelyä. Haastatellut vanhemmat käyttivät yhteisvanhemmoinnin saavuttamisen välineinä sopimuksellisuutta, luottamuksen osoittamista ja luottamuksen hankkimista, arvostuksen osoittamista, sitoutumista, kontrollia, joustamista ja yhteisesti neuvoteltuja omaisuudenjako- ja asumisratkaisuja. Yhteisvanhemmointi toteutui perheissä vaihtelevasti, mutta kuitenkin niin, että suurin osa toteutettiin aitona jaettuna yhteistoimintana ja niissä toteutui dialogisuus, kunnioittaminen, vastuu, luottamus, toimijuus sekä resurssien hyödyntäminen yhteisen päämäärän suuntaisesti. Yhteisvanhemmoinnin kahdeksan kriteeriä koottiin vertailemalla tutkimustuloksia ja jäsentämällä tuloksia yhteistoiminnan teorian avulla. Yhteisvanhemmoinnin kriteerejä ovat sitoutuminen, vastuu, luottamus, kunnioittaminen, resurssit, riittävä tiedonkulku, joustavuus ja suunnitelmallisuus. Tutkimuksessa yhteisvanhemmointi on tärkeä vanhemmoinnin sisältöä kuvaava käsitteellinen väline. Yhteisvanhemmointi kuvaa yhteishuoltajavanhempien aitoa yhteistoimintaa lapsen huoltajina. Yhteisvanhemmoinnissa vanhempien yhteistoiminnan päämäärä ja yhteistoiminnan ala määrittyvät lapsilähtöisesti. Yhteisvanhemmoinnissa molemmilla vanhemmilla on aktiivinen rooli ja molemmat vanhemmat kantavat lapsestaan vanhemmuusvastuuta.
  • Säde, Sakari (2022)
    Euroopan unionin vaalilainsäädäntö asettaa kehykset niille säännöille, joita jäsenvaltioiden pitää noudattaa Euroopan parlamentin vaaleissa. Säännöt määrittelevät, että vaalien tulee olla suhteelliset. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin itse päättää, millaista suhteellista vaalitapaa ne käyttävät. Euroopan parlamentin vaalit ovat nykyisin hyvin sekavat vaihtelevien vaalitapojen vuoksi. Tutkielman tavoitteena onkin löytää yksi ideaali vaalijärjestelmä, joka voisi olla käytössä Euroopan parlamentin vaalien kaikissa vaalipiireissä. Mikäli tulevaisuudessa mahdollisesti käyttöön otettava Euroopan laajuinen eli ylikansallisella vaalilista toteutuu, tarvitsee sillekin valita yksi vaalijärjestelmä. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen. Tämä maisterintutkielma selvittää, miten nämä moninaiset vaalijärjestelmät vaikuttavat Euroopan parlamentin vaalien lopputuloksiin. Tutkielma vertaa avointa listavaalia, puoliavointa listavaalia, suljettua listavaalia ja siirtoäänivaalitaa, ja selvittää, miten ne vaikuttavat vaalien äänestysaktiivisuuteen, valittavien parlamentin jäsenten sukupuolijakaumaan ja edellisen parlamentin jäsenten todennäköisyyteen tulla valituiksi uudelleen. Tutkielma selvittää yhteyttä vaalijärjestelmien ja vaalien lopputuloksen välillä lineaarisen regressioanalyysin keinoin. Aineistona toimivat Euroopan parlamentin vaalit vuosilta 2009, 2014 ja 2019. Regressioanalyyseissa verrataan muita vaalitapoja avoimen listan vaalitapaan. Kontrollimuuttujien valinta johdetaan aiempien tutkimusten merkittäviksi toteamista tekijöistä. Tutkielman tulokset ovat kaksijakoiset. Osasta tutkimuskohteista löytyy tilastollisesti merkitsevä yhteys. Siirtoäänivaalitapa vaikuttaa nostavan valituksi tulleiden naisten määrää ja edellisen parlamentin jäsenten todennäköisyyttä tulla valituksi seuraavaankin parlamenttiin. Puoliavoin listavaali vaikuttaa laskevan äänestysaktiivisuutta. Näitä tuloksia pitää kuitenkin arvioida kriittisesti erityisesti siirtoäänivaalitapaa koskevan tutkimuksen rajallisen otannan vuoksi. Päätöstä parhaasta mahdollisesta vaalitavasta ei kuitenkaan pysty tekemään tämän tutkielman tulosten perusteella. Yksikään järjestelmä ei nouse joukosta selvästi muita parempana, vaan eri järjestelmät ovat vahvempia eri kategorioissa. Yhden järjestelmän valitseminen muiden yli vaatiikin normatiivisia linjanvetoja.
  • Hiltunen, Aino (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan YK:n rauhanrakennusta ja diskursseja toimijuudesta. Toimijuutta analysoidaan feminististen ja postkoloniaalisten näkökulmien kautta. Tutkielman tavoitteena on näyttää, millaisia rauhanrakennuksen subjektipositioita YK:n rauhanrakennusta käsittelevässä aineistossa luodaan diskursiivisesti, millaista maailmaa subjektipositioiden tietynlainen rakentuminen luo, ja millaisia mahdollisuuksia toimijuuden rakentuminen sulkee ulkopuolelle. Tutkielman aineistona on YK:n turvallisuusneuvoston, yleiskokouksen ja pääsihteerin päätöslauselmia sekä raportteja liittyen YK:n rauhanrakennuskomissioon. Subjektipositioiden diskursiivista muodostumista analysoidaan diskurssianalyyttisen luennan avulla, jossa toimijuutta tarkastellaan predikaation, subjektien asemoitumisen ja taustaolettamusten tekstuaalisten mekanismien kautta. Tutkielman analyysi näyttää, kuinka YK:n rauhanrakennusta käsittelevässä aineistossa muodostuu viisi subjektipositiota: YK rationaalisena ja legitiiminä toimijana, abstrakti ja suvereeni sekä liberaaleille oletuksille perustuva valtio, YK:lle ja valtiolle alisteinen kansalaisjärjestöistä muodostuva kansalaisyhteiskunta, naiset essentiaalisena ja yhtenäisenä ryhmänä, sekä nuoret toimijoina, jotka tulee sisällyttää rauhanrakennustoimiin. Subjektipositioiden muodostuminen perustuu yhtenäiselle logiikalle, jossa toimijuus muodostuu hierarkkisesti, ennalta määriteltynä ja subjektit empiirisesti oletettuina. Toimijuuden muodostuminen nojaa liberaaleille oletuksille, mikä estää sukupuolistuneiden ja koloniaalisten valtasuhteiden merkitysten tarkastelun osana konfliktien juurisyitä ja rauhanrakennuksen dynamiikkoja. Aineistossa muodostettavat rauhanrakennuksen subjektipositiot uudelleentuottavat liberaaleja oletuksia, mikä luo tietynlaisia toimintamahdollisuuksia sulkien vaihtoehtoisia tapoja ulkopuolelle.
  • Honkala, Kaisa (2011)
    Tutkimukseni aihe on Marraskuun liike, vuosina 1967-1972 toiminut suomalainen kontrollipoliittinen yhdistys. Marraskuun liike kuului 1960-luvun protestisykliin ja oli yksi rauhanliike Sadankomitean mallin mukaan perustetuista ns. yhden asian liikkeistä. Marraskuun liike ilmoitti ajavansa inhimillisempää ja järkiperäisempää kontrollipolitiikkaa. Se puolusti kontrollipolitiikan kohteiksi joutuneiden ihmisten eli vankien, asunnottomien alkoholistien, koulukotinuorten ja muiden kontrollitoimenpiteiden kohteeksi joutuneiden ja poikkeaviksi kutsumiensa ihmisten oikeuksia. Tutkimuskysymykseni koskivat Marraskuun liikkeen vaatimuksia, toimintaa ja ideologiaa. Näkökulmia tutkimuskohteeseen olivat tieteellisten teorioiden ja tiedon, ihmisoikeuksien ja vallankäytön merkitys liikkeen toiminnassa ja ideologiassa. Viitekehyksenä käytin liiketutkimusta ja aatehistoriallista tutkimusta. Lähdemateriaalina käytin Kansan arkistossa sijaitsevia Marraskuun liikkeen papereita, aikalaiskirjallisuutta ja lehtiartikkeleita. Lisäksi haastattelin seitsemää liikkeen entistä aktivistia. Marraskuun liikkeen lähtökohdat olivat vahvasti kytköksissä 1960-luvun yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen, erityisesti poikkeavan käyttäytymisen sosiologiaan. Siinä tutkijan katse kääntyi poikkeavasta yksilöstä kontrolloivaan järjestelmään. Marraskuun liikkeelle tärkeitä vaikutteita tuli sosiologi Kettil Bruunilta ja hänen johtamansa Alkoholipoliittisen tutkimuslaitoksen piirissä tehdyistä tutkimuksista, joista osa oli liikkeen jäsenten itsensä tekemiä. Pohjoismaisen kesäakatemian kautta saatiin vaikutteita norjalaisilta kriminologeilta. Erving Goffmanin laitoskritiikki tarjosi lähtökohdan suomalaisten laitosten kritisoitiin. Marraskuun liike järjesti teematempauksia, kuten asunnottomien alkoholistien juhlan, vankilaviikon ja koulukotiviikon. Se kritisoi hallinnollisia vapaudenriistoja eli 'pakkoauttamista' sekä hoitoideologiaa jonka se käänsi päälaelleen: yhteiskunta tarvitsi hoitoa, ei poikkeava yksilö. Liike vaikutti vahvasti julkisuuden kautta ja sillä oli hyvät yhteydet lehdistöön. Marraskuun liike kritisoi suomalaisia laitosoloja, ja halusi korvata suuren osan laitoshoidosta, varsinkin pakkoon perustuvan, avohoidolla ja ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä. Hyvätekeväisyys haluttiin korvata ihmisoikeuksilla, ja poikkeavat ihmiset saada järjestäytymään. Konkreettisten vaatimusten taustalla vaikutti kriittinen suhtautuminen kontrollipolitiikan vallankäyttöön, jonka katsottiin ulottuvan laajalle ja heijastavan suomalaista luokkayhteiskuntaa. Aktiivisen ensimmäisen toiminnan vuoden 1968 jälkeen osa jäsenistä vaati liikkeen asettumista vallankumouksen kannalle. He pitivät kiinni kontrollipolitiikan sortavasta luonteesta ja asettivat Marraskuun liikkeen ideologian marxilaiseen kehykseen. Kiistoilla 'vallankumouksellisen' ja 'reformistisen linjan välillä oli toimintaa lamauttava vaikutus, mutta sitä kuitenkin jatkettiin yhdessä. Muuttuvat laitosolot, liikkeen jäsenten pääseminen vaikuttamaan politiikassa ja komiteoissa sekä poikkeavien ihmisten oma järjestäytyminen tuottivat tilanteen, jossa Marraskuun liikkeen toiminta päättyi vuoden 1972 alussa.
  • Haaranen, Päivi (2013)
    Rauhanrakentamisen tarve on lisääntynyt huomattavasti kylmä sodan jälkeen. Rauhanrakentamisella pyritään saavuttamaan pysyvä rauha konfliktista kärsineeseen maahan. Tämä tehtävä on vaikea ja sen onnistumiseen vaikuttaa monet eri tekijät yhteiskunnan kaikilta eri aloilta. Tärkeää rauhantyössä on pyrkiä poistamaan ne perimmäiset syyt, miksi konflikti syttyi. Rauhanrakentamisen työhön osallistuu erittäin laaja joukko erilaisia toimijoita kansainvälisistä organisaatioista valtioihin, kansalaisyhteiskunnan toimijoista alueellisiin järjestöihin, unohtamatta itse paikallista väestöä. Näiden toimijoiden rooli on ollut suuressa kasvussa viime vuosina, mikä on johtanut toimijoiden välisen koordinointiongelman syntymiseen. Yhdistyneet kansakunnat perustivat turvallisuusneuvoston ja yleiskokouksen alaisien YK:n rauhanrakennuskomission vuonna 2006, jonka yhdeksi tavoitteeksi asetettiin juuri koordinoinnin selkeyttäminen. Tässä tutkielmassa tarkastellaan YK:n rauhanrakennuskomission roolia rauhanrakentamisen kentällä juuri koordinointihaasteeseen liittyen. Tämän saavuttamiseksi YK:n rauhanrakentamisen kenttää tutkitaan organisaatioiden valossa, etenkin verkostomallin kautta. Verkostomallin mukainen toiminta edesauttaa koordinoinnin paranemista organisaatioiden välillä. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia haasteita rauhanrakennuskomission toiminnassa on sen ensimmäisten vuosien aikana ollut ja millaiseksi sen roolin toivotaan muodostuvan. Lisäksi tarkastellaan millainen organisatorinen malli sopisi parhaiten YK:n rauhanrakentamisen kentällä ja millainen rooli rauhanrakennuskomissiolla voisi siinä olla. Lopuksi pyritään selvittämään komission tulevaisuuden näkymiä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa aineistona toimii rauhanrakentamisen tutkijoiden arvioita komission toiminnasta sekä YK:n rauhanrakennuskomission toiminnan viisivuotisselonteko. Aineiston käsittelyssä käytetään apuna teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoittaa, että YK:n rauhanrakentamisen kentässä on verkostomallin piirteitä mutta täydellinen verkosto ei ole kyseessä. Tutkimuksen edetessä keskusorganisaatiollinen verkostohallinnon malli nousee kuitenkin koordinointihaasteen kannalta parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Tutkimustulosten mukaan YK:n rauhanrakentamisen kentällä on runsaasti sekä rakenteellisia että laajempialaisia haasteita, joiden ratkaiseminen on vaativaa. Tulokset komission tulevaisuuden roolista ovat kuitenkin positiivisia ja toiveikkaita. Rauhanrakennuskomission ja YK:n rauhanrakentamisen kentän tarttuessa haasteisiin voi myös keskusorganisaatiollisen verkostohallinnon mallin sisäistäminen olla mahdollista.
  • Sjö, Petja (2016)
    Suomessa on käyty keskustelua mahdollisuudesta rajoittaa kaksoiskansalaisten oikeuksia. Keskustelun kehyksenä voidaan pitää kansallista turvallisuutta. Poliittisella tasolla huolen aiheena on kaksoiskansalaisten kahteen maahan kohdistuvat siteet, eli toisin sanoen se voiko kaksoiskansalaisten luottaa toimivan Suomen etujen mukaisesti vai ajavatko he kenties toisen valtion etuja? Historiallisesti kaksoiskansalaisuuteen on aina liittynyt sisällöllisesti samankaltainen keskustelu. Tässä tutkielmassa tutkittiin, miten tämä poliittisen tason keskustelu näyttäytyy kansalaisten asenteissa. Työn teoreettinen tausta perustuu sosiaalisen identiteetin lähestymistapaan (Tajfel & Turner, 1979; 1986, Turner, ym. 1987), jonka perusteella kansalaisuutta tarkastellaan osana ihmisen sosiaalista identiteettiä. Sen mukaisesti kansalaisuutta voidaan pitää merkityksellisenä kategoriana, jonka perusteella ihmisiä jaotellaan sisä- ja ulkoryhmiin (ns. me ja ne). Kansallisella identiteetillä on taipumus rakentua jo läsnä olevien kategorioiden, kuten kieliyhteisöjen tai etnisten ryhmien päälle. Tästä syystä se muodostaa usein homogeenisen ryhmän, jolloin ryhmän tyypillisestä jäsenestä poikkeavat ihmiset saattavat kokea syrjintää tai heidät pyritään sulkemaan pois ryhmästä. Tutkielma perustuu kehystysmetodiin (framing), jossa tietty ilmiö pyritään kehystämään eri lailla ja tarkastellaan miten tämä kehystys vaikuttaa koehenkilöihin. Koeasetelmassa koehenkilöille (n = 170) esitettiin etnisesti venäläisen henkilön työnhakuprofiili, jossa koeryhmästä riippuen työnhakijan kansalaisuudeksi oli ilmoitettu Suomen, Venäjän tai molempien maiden kansalaisuus. Koehenkilöt vastasivat lomakkeen kysymyksiin työnhakijan kansalaislojaalisuudesta niin Suomea kuin Venäjää kohtaan sekä Suomessa asuvien venäläisten luotettavuudesta. Lisäksi lomakkeessa kartoitettiin koehenkilöiden etnisiä asenteita ja kansallisen identiteetin tasoa. Tutkimuskysymyksinä oli, vaikuttaako kansalaisuusstatuksen manipulointi lojaalisuus- ja luottamusarvioihin ja onko yhteydessä näiden muuttujien kautta etnisiin asenteisiin. Koeryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja lojaalisuusarvioinneissa. Suomen kansalaisten lojaalisuuden arvioitiin kohdistuvan enemmän Suomea kuin Venäjää kohtaan. Venäjän kansalaisten lojaalisuuksien arvioitiin puolestaan kohdistuvan enemmän Venäjää kohtaan. Kaksoiskansalaisten arvioitu lojaalisuus sijoittui näiden ryhmien väliin. Arvioitu lojaalisuus Suomea kohtaan oli epäsuorasti ja positiivisesti yhteydessä etnisiin asenteisiin. Lisäksi kansallisen identiteetin taso kovarioi lojaalisuus- ja luottamusmuuttujien kanssa. Tutkimustulosten perusteella kaksoiskansalaisuuden säilyttämistä pidetään tärkeänä. Vaikka kaksoiskansalaisten lojaalisuuksien arvioitiin kohdistuvan myös Venäjää kohtaan, eivät nämä lojaalisuudet olleet yhteydessä etnisiin asenteisiin. Venäjän kansalaisten kohdalla havaittua negatiivista yhteyttä Suomeen kohdistuvissa lojaalisuuksissa ei kuitenkaan kaksoiskansalaisten kohdalla havaittu.
  • Launiainen, Tiina (2011)
    Tutkielmassa tarkasteltiin Schwartzin (1992) arvojen yhteyttä muutokseen suhtautumiseen ennen muutosprosessia ja muutoskokemukseen muutosprosessin jälkeen organisaatiofuusion kontekstissa. Tutkimuksessa oletettiin, että muutosvalmiuteen ja säilyttämiseen liittyvät arvot ennustavat muutokseen suhtautumista sekä mandollisuutena että uhkana. Arvojen ja muutoskokemuksen välille oletettiin epäsuora yhteys. Toisin sanoen oletettiin, että muutokseen suhtautumisesta muodostettu käsitys (mandollisuus/uhka) välittää arvojen ja muutoskokemuksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen aineistona käytettiin pitkittäisaineistoa, joka kerättiin kyselytutkimuksena Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) perustamisprosessista. Aineisto kerättiin kahtena eri ajankohtana. Molempiin aineistonkeruisiin osallistui 159 vastaajaa. Analyysimenetelminä käytettiin hierarkkista regressioanalyysia. Hypoteesit saivat osittain tukea. Muutosvalmiuteen ja säilyttämiseen liittyvät arvot ennustivat odotusten mukaisesti tulevaan muutokseen suhtautumista uhkana. Vastoin odotuksia muutosvalmiuteen ja säilyttämiseen liittyvät arvot eivät olleet tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä tulevaan muutokseen suhtautumiseen mandollisuutena. Välittäjäanalyysi antoi osittain tukea tehdyille oletuksille arvojen epäsuorasta yhteydestä muutoskokemukseen. Suhtautuminen muutokseen uhkana välitti osittain muutosvalmiuteen ja säilyttämiseen liittyvien arvojen yhteyttä muutoskokemukseen, kun tuloksia tarkasteltiin välittäjäanalyysin väljempien ehtojen mukaan. Oletus muutokseen suhtautuminen mandollisuutena -muuttujan välittävästä roolista arvojen ja muutoskokemuksen välillä ei sen sijaan saanut tukea. Tutkimus antoi viitteitä arvojen ja muutoksen välisestä yhteydestä, mutta tuloksia tarkasteltaessa on huomioitava, että selitysosuudet jäivät suhteellisen vaatimattomaksi.
  • Lehto-Lundén, Tiina (2012)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kehitysvammaisten henkilöiden kokemuksia Kehitysvammaliiton ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiön yhteisessä Tiedän mitä tahdon! - Henkilökohtaisen budjetoinnin kehittämisprojektissa. Tutkielmani edustaa vammaistutkimusta korostaen kehitysvammaisten henkilöiden omaa kykyä kertoa elämästään. Erityisesti 2000-luvulla kehitysvammaisten ihmisten mahdollisuus osallistua omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon on noussut keskeiseksi kysymykseksi. Samalla myös yksilökeskeisyyden ja henkilökohtaisuuden painottaminen ovat tulleet kiinteäksi osaksi sosiaalihuoltoa. Tutkielmani tarkoituksena on tavoittaa ja välittää projektin pilottivaiheessa mukana olevien kehitysvammaisten henkilöiden omakohtainen kokemus yksilökeskeisestä elämänsuunnittelusta. Projektissa pyritään uudenlaisella tavalla, yksilökeskeisen elämänsuunnittelun avulla, vahvistamaan kehitysvammaisen henkilön omaa määrittelyvaltaa ja päätöksentekoa palvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tutkielman toteutustapana on kokemuksen tutkimus, jossa eksistentiaalinen fenomenologia toimii tieteenfilosofisena sekä teoreettisena viitekehyksenä. Valittua otetta perustelee pyrkimys kuvailla kehitysvammaisen henkilön kokemuksia yksilökeskeisestä elämänsuunnittelusta sellaisina kuin ne hänelle itselleen ilmenevät. Tutkielmaani ohjaa holistinen ihmiskäsitys. Tutkielma on toteutettu havainnoimalla projektin valmennuspäiviä sekä haastattelemalla kehitysvammaisia henkilöitä. Tutkimushenkilöinä on yhdeksän Tiedän mitä tahdon! -projektin pilottivaiheessa mukana ollutta kehitysvammaista henkilöä, jotka ovat iältään 20–49 -vuotiaita. Tuloksina esitellään esimerkin omaisena kahden tutkimukseen osallistuneen kehitysvammaisen henkilön yksilökohtainen merkitysverkosto. Analyysin toinen vaihe kiteyttää yksilökeskeisen elämänsuunnittelun kolmeksi kokemusten yleisiksi ulottuvuuksiksi: osallisuus – osallistuja, tekeminen – tekijä, päätösvalta – päättäjä. Kehitysvammaisten henkilöiden kokemusten variaatio osoittautuu varsin moniulotteiseksi mutta laajalti positiiviseksi. Tulokset kertovat, kuinka merkittävä asia esimerkiksi osallisuus ja oikeus omaan päätöksentekoon ovat kehitysvammaisille henkilöille. Tulokset heijastelevat myös palvelujärjestelmän ja yleisen poliittisen tahtotilan muutosta ja niiden merkitystä kehitysvammaisten henkilöiden huomioimisessa yhteiskuntamme täysivaltaisina kansalaisina. Myös sosiaalityön merkitys tässä prosessissa on olennainen. Kehitysvammaisille henkilöille kokemus on ollut merkityksellinen ja tärkeä, jota toivottavasti lähdetään laajentamaan myös muihin sosiaalihuollon asiakasryhmiin. Kokoavasti voikin todeta, että kehitysvammaisten henkilöiden kokemukset yksilökeskeisestä elämänsuunnittelusta muodostuvat moniulotteiseksi ja dynaamiseksi prosessiksi. Siihen vaikuttavat monet asiat, kuten kokemus päätösvallasta, prosessia eteenpäin vievät tehtävät ja mahdollisuus osallistua toimintaan yksin, läheisten tai yhdessä muiden päämiesten kanssa.
  • Savolainen, Juha (2017)
    Psykoterapia on vuorovaikutukseen perustuva psykososiaalinen hoitomuoto, jonka tutkimus voidaan päälinjoiltaan jakaa vaikuttavuus- ja prosessitutkimukseen. Tutkimuksen historiassa kokeellisen ja korrelatiivisen tutkimusparadigman rinnalle on rakentunut kehitysparadigma, joka hahmottaa psykoterapeuttisen muutoksen kehitystapahtumana. Helsingin Psykoterapiatutkimus taas on suurin Suomessa toteutettu psykoterapian vaikuttavuustutkimus. Tutkimuksessa yhtenä potilasarvioinnin osa-alueena olivat puolistrukturoidut, diagnostiset arviointihaastattelut ennen psykoterapiaa sekä terapian jälkeen toteutuneissa seurantapisteissä. Osana potilasarvioinnin lomakkeistoa käytettiin Target Complaints –kohdeongelmakyselyä, jossa potilaat määrittelivät kolme keskeisintä psykoterapiaan hakeutumisen syytä. Yksilölliset kohdeongelmat luokiteltiin ja muodostettiin edelleen kaksi yhdistelmämuuttujaa, Oireryhmä- sekä Persoonallisuus- ja toimintakykyongelmat -muuttuja. Tämän systemaattisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli analysoida potilaan ilmaisuissa välittyvää muutosta ennen lyhytpsykoterapiainterventiota ja sen jälkeen. Lisäksi havaittua muutosta tarkasteltiin suhteessa Persoonallisuus- ja toimintakykyongelmat –yhdistelmämuuttujan määrällisiin tuloksiin. Aiemman tutkimuksen perusteella kyky itsereflektioon on osa psykologista kyvykkyyttä. Lisäksi on havaittu, etteivät psykologiselta kyvykkyydeltään heikommat potilaat hyötyneet merkitsevästi lyhytpsykoterapiasta. Näihin tuloksiin perustuvana taustaoletuksena tutkimuksessa oli, että potilaan raportoinnin keskittyessä oireryhmämuuttujan sisältöihin kyky ongelmien reflektioon saattaa psykoterapian alkutilanteessa olla heikompi. Tämä saattaa edelleen erityisesti lyhytpsykoterapiassa näyttäytyä heikompina muutoksina. Vastaavasti raportoinnin keskittyminen persoonallisuus –ja toimintakykyongelmiin saattaa ennakoida merkitsevämpää hyötymistä lyhytterapiasta. Tutkimuksen aineisto muodostui kahden Helsingin Psykoterapiatutkimukseen osallistuneen potilaan haastatteluaineistosta. Aineistoa tarkasteltiin ennen psykoterapiaa toteutuneista haastatteluista sekä kahdesta seurantapisteestä terapian jälkeen. Aineistoa rajattiin niin, että toinen potilaista oli kuvannut useita Persoonallisuus- ja toimintakykymuuttujan mukaisia ongelmia, toinen ei lainkaan. Lisäksi aineistoa rajattiin molempien potilaiden osalta psykodynaamiseen lyhytpsykoterapiaan sekä terapian toteutumiseen suunnitellulla seitsemän kuukauden ajanjaksolla. Aineistoa analysoitiin dialogisen sekvenssianalyysin (DSA) menetelmällä. DSA on teoriaperustainen, mikroanalyyttinen menetelmä ilmaisun tutkimiseen. Analyysi toteutui datasessioryhmässä haastattelunauhoitteiden ja litterointien avulla. Työskentelyssä muodostettiin tapausformulaatio alkuarviohaastatteluissa näyttäytyvästä ongelmallisesta kokemuksesta, jota vasten seurantapistehaastatteluiden ilmaisua tarkasteltiin. Havaittua muutosta tarkasteltiin edelleen suhteessa potilaan raportoimien persoonallisuus- ja toimintakykyongelmien määrään. Analyysin tuloksena oli, että useita persoonallisuus –ja toimintakykyongelmia ennen terapiaa raportoineen potilaan kokemuksessa näyttäytyi kehityksellinen muutos. Toisen, kyseisiä ongelmia raportoimattoman potilaan kohdalla muutoksia ongelmallisen kokemuksen suhteen ei juurikaan tapahtunut. Toteutunut laadullinen analyysi tukee näiltä osin kohdeongelmista laadittua luokittelua sekä oletusta oireryhmämuuttujaan painottuvan raportoinnin ja heikomman lyhytterapiasta hyötymisen yhteydestä. Lisäksi analyysin tulos tukee kehitysparadigman näkökulmaa psykoterapeuttisen muutoksen kehityksellisestä luonteesta, sekä useimpien psykoterapiasuuntausten jakamaa hahmotusta jonka mukaan onnistuneen psykoterapian myötä myös potilaan itsehavainto kehittyy.
  • Myllykangas, Kira (2021)
    Genomitiedon entistä laajempi käyttö terveydenhuollon piirissä ja suoraan kuluttajille tarjottavien genomitestien yleistyminen ovat herättäneet kysymyksen siitä, kuinka terveyttä koskevasta genomiriskitiedosta tulisi viestiä yksilöille, mikä puolestaan lisää tarvetta selvittää, kuinka yksilöt reagoivat geeniriskitietoon ja arvioivat sitä. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella maallikoiden geneettiseen riskitietoon perustuvia arvioita koskien hypoteettisia genomitutkimuksen sekundaarilöydöksiä neljän eri sairausalttiuden (Lynchin oireyhtymä, Li-Fraumenin oireyhtymä, familiaalinen hyperkolesterolemia ja pitkä QT -oireyhtymä) kohdalla seuraavan kysymyksenasettelun avulla: Mistä tekijöistä uhka- ja selviytymisarviot muodostuvat maallikoiden reaktioissa hypoteettisiin genomitutkimuksen sekundaarilöydöksiin? Millä tavoin maallikoiden uhka- ja selviytymisarvioihin liittyvät tekijät eroavat toisistaan eri sairauksien välillä? Minkälaisia suojaavaa terveyskäyttäytymistä koskevia aikomuksen ilmaisuja maallikoiden uhka- ja selviytymisarvioihin liittyy? Tutkielmassa käytettävä aineisto on vinjettimenetelmän avulla kerätty valmis laadullinen aineisto, joka koostuu maallikoiden reaktioista kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa he saavat kirjeitse tiedon perinnölliselle syöpä- tai sydänsairaudelle altistavasta sekundaarilöydöksestä. Aineisto käsittää 29 reaktiovastausta, joita on analysoitu laadullisen temaattisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Rogersin suojelumotivaatioteoriaa, joka kuvaa kahta pelkoon vetoavan viestin käynnistämää, toisistaan riippumatonta, rinnakkaista, kognitiivista prosessia, uhka-arviota ja selviytymisarviota. Uhka-arvioon liittyviä tekijöitä olivat koettu sairauden vakavuus, johon sisältyvät reaktioiden tunnepitoisuus ja käsitykset sairauksista, sekä havaittu sairastumisalttius, johon sisältyvät lähisuvun sairaushistoria ja ajankohtainen terveydentila. Selviytymisarvioon liittyviä tekijöitä puolestaan olivat terveyskäyttäytymisen tehokkuus ja hyödyt, joihin sisältyvät mahdollisuus vaikuttaa sairauteen ja tiedon hyödyllisyys lähisuvulle, terveyskäyttäytymisen toteuttamisen kustannukset, joihin sisältyvät käytännön haasteet, lääkitykseen liittyvä huoli ja henkinen kuormitus, sekä pystyvyyden tunne, johon sisältyvät kielteiset omakohtaiset ja sijaiskokemukset sekä fysiologisten ja tunnereaktioiden tulkinta. Uhka- ja selviytymisarvioihin liittyvät tekijät erosivat toisistaan jonkin verran eri sairauksien välillä: familiaalinen hyperkolesterolemia esimerkiksi herätti neutraalimpia reaktioita, kun taas erityisesti syöpäsairauksiin liittyvät reaktiot olivat suurimmaksi osaksi tunnepitoisempia. Suojaavaa terveyskäyttäytymistä koskevia aikomuksen ilmaisuja olivat suojaavan terveyskäyttäytymisen toteuttaminen, johon sisältyivät tutkimuksiin hakeutuminen, lisätiedon hankkiminen, terveiden elintapojen ylläpitäminen, hoitomenetelmien kokeileminen ja tiedon välittäminen sukulaisille, sekä suojaavan terveyskäyttäytymisen toteuttamatta jättäminen, johon sisältyivät tutkimuksiin hakeutumatta jättäminen, hoidoista kieltäytyminen sekä sukulaisille kertomatta jättäminen. Maallikot suhtautuivat pääosin myönteisesti genomiriskitiedon saamiseen. Keskeisenä haasteena aineistosta nousi kuitenkin esiin geeniriskitiedon välittäminen sukulaisille. Myös lisätiedon tarve sairauteen ja sairausalttiuteen liittyen sekä tuen tarve geeniriskitiedon saamisen yhteydessä nostettiin esiin reaktioissa. Nämä yksilöllisiin arvioihin liittyvät tekijät olisikin tärkeä ottaa huomioon genomitutkimuksen sekundaarilöydöksistä viestimiseen liittyviä käytäntöjä pohdittaessa.
  • Stenroos, Rosanne (2017)
    Akrasia on jo Antiikin filosofiassa esiintynyt ilmiö, jonka ongelma on se, voiko ihminen toimia vapaasti omaa parempaa arvostelmaansa vastaan. Kreikankielinen termi ”akrasia” tarkoittaa voiman, kratoksen, vajavuutta. Akrasia voidaan kääntää itsekontrollin puutteeksi tai vajavaiseksi itsekontrollin kyvyksi. Akrasia nousi uudelleen filosofiseksi kiinnostuksen kohteeksi 1900-luvun puolivälissä, ja siitä lähtien akrasiaa on tarkasteltu toiminnan filosofisena ongelmana. Toiminnan filosofian kontekstissa on tarkasteltu akrasiaa yksilön toimintaa koskevana ongelmana, jolloin kyseessä on jonkinlainen häiriö toimijan arvostelmien, intentioiden ja toteutetun toiminnan välillä. Tällaisissa käsittelyissä toiminnan perusteet ovat puhtaan yksilöllisiä. Kuitenkin inhimilliseen toimijuuteen kuuluvat olemuksellisesti sosiaaliset perusteet. Tutkielma tarkastelee noiden sosiaalisten perusteiden, eli sosiaalisen ulottuvuuden, vaikutuksia yksilön toiminnassa ilmenevään akrasiaan. Tutkielman lähtökohtana on, että inhimillinen toimija on sosiaalinen toimija. Akrasian voidaan Antiikin filosofien tavoin katsoa tarkoittavan luonteen heikkoutta. Nykyaikana akrasia sijoittuu toiminnan filosofian tutkimuskohteeksi, ja tässä tutkielmassa akrasiaa tarkastellaan myös pikemminkin toiminnan kuin luonteen ulottuvuudessa. Tutkielman toisen luvun tarkoituksena on määritellä akraattiselle toiminnalle olemuksellisia tekijöitä. Koska akraattinen toiminta tarkoittaa intentionaalista, vapaata toimintaa vastoin toimijan omaa parempaa arvostelmaa, tarkastellaan toisessa luvussa intentioita, vapaata toimintaa, sekä parempaa arvostelmaa. Akraattista toimintaa käsittelevän alaluvun tarkoituksena on ensinnäkin selventää sitä, mitä akraattinen toiminta voi olla ja toiseksi tuoda ilmi akraattisen toiminnan moninaisia ilmenemismuotoja. Luvussa käsitellään myös itsekontrollia, sillä on esitetty, että akrasiaa ja akraattista toimintaa ei voida ymmärtää ilman käsitystä itsekontrollista. Itsekontrolli mahdollistaa esimerkiksi ryhmään kuulumisen ja laajemmin ilmaistuna sosiaalista toimintaa. Tutkielman kolmas luku tarkastelee sitä, miksi akrasia on filosofinen ongelma. Akrasia on sekä teoreettinen että käytännöllinen ongelma. Teoreettiset ongelmat liittyvät siihen, onko akrasia ylipäätään mahdollinen ilmiö. Esimerkiksi Sokrates on kiistänyt olevan mahdollista, että ihminen voisi toimia vastoin sitä, minkä tietää olevan hyvää. Akrasian loogisuutta ja todellisuutta on problematisoitu myös nykyajan filosofisissa käsittelyissä. Tutkielmassa oletetaan, että akrasia on mahdollinen ilmiö. Tutkielman näkökulma on teoreettisten ongelmien sijaan akrasian käytännön ongelmissa. Akrasia vaikeuttaa esimerkiksi suunnitelmien toteuttamista. Lisäksi akrasian ilmentämä puutteellinen itsekontrolli on itsessään ongelma: toimija ei niin sanotusti ole itsensä hallinnassa. Tutkielman neljäs luku tuo ilmi akraattiseen toimintaan kykenevän toimijan ominaisuuksia sekä toimijuuden sosiaalisuutta. Toimijuuden sosiaalisuuteen liittyvät tekijät ovat osa akrasian sosiaalista ulottuvuutta. Sosiaalista ulottuvuutta voidaan tarkastella läheisten ja kaukaisten suhteiden kautta. Läheistä suhdetta edustaa esimerkiksi toimijan ryhmä ja kaukaisia suhteita edustavat puolestaan esimerkiksi kulttuuri tai sosiaaliset instituutiot, joita toimijat puolestaan voivat ilmentää toiminnassaan. Toiminnan filosofiassa akrasia tarkoittaa vapaata, intentionaalista toimintaa toimijan omaa parempaa arvostelmaa vastaan. Tämä määritelmä rajaa osaltaan sitä, mitä yksilön toimintaan vaikuttavat sosiaaliset tekijät voivat olla. Esimerkiksi hypnoosi ja pakottaminen ovat poissuljettuja, sillä niiden voidaan yleisimmissä tapauksissa katsoa kumoavan toimijan vapaan tahdon. Akrasian sosiaalisessa ulottuvuudessa voi olla kyse sosiaalisesta vaikutuksesta, mikä tarkoittaa sitä, että vaikka toimija ei voi vaikuttaa suoraan esimerkiksi sosiaalisiin instituutioihin, niin hän voi päättää, toimiiko hän niiden mukaan. Akraattisen sosiaalisen ulottuvuuden tekijöiden on oltava toimijalle volitionaalisia ollakseen akraattisia. Edellä mainitusta huomataan, että akraattisella toimijalla on oltava kehittynyt itsereflektion kyky tietääkseen toimintansa perusteet ja niihin mahdollisesti vaikuttavat tekijät. Tutkielman pääluvut ovat viides ja kuudes luku. Viidennessä luvussa esitellään akrasiastrategíoita, eli keinoja, joilla akraattiseen toimintaan voidaan päätyä. Näitä keinoja ovat huomion akrasiastrategia, habituaalinen akrasiastrategia sekä sosiaalisuuden akrasiastrategia. Sosiaalisuuden akrasiastrategia ilmentää selkeästi akrasian sosiaalista ulottuvuutta: esimerkiksi karismaattinen johtaja voi vedota toimijaan siten, että toimija toimii akraattisesti. Lisäksi sosiaaliset instituutiot voivat myötävaikuttaa akrasian ilmenemiseen toiminnassa. Kuudennessa luvussa käsitellään akrasiakatkoksia eli niitä käytännön järjen päätöksenteon kohtia, joissa akrasia voi ilmetä. Näitä kohtia ovat luonteen akrasia, suunnan tai tähtäyksen akrasia, irrationaalisuuden akrasia, sekä tulkinnan akrasia. Tulkinnan akrasiakatkos voi ilmetä puolestaan akraattisena havaitsemisena tai akraattisena puheena, kognitiivisena akrasiana tai emotionaalisena akrasiana. Kukin näistä käytännöllisen järjen päätöksen teon kohdista voi olla toimijan volition alaisuudessa, jolloin ne voivat olla akraattisia: esimerkiksi emootioita voidaan säädellä, jolloin toimijan on mahdollista pykriä vaikuttamaan esimerkiksi emootioidensa voimakkuuteen. Tutkielman seitsemäs ja viimeinen luku tuo ilmi tutkielmaan liittyviä pohdintoja sekä mahdollisia lisätutkimuksen aiheita. Tämän tutkielman näkökulma on yksilön akraattinen toiminta ja siihen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Tutkielmassa oletetaan ja esitetään, että toimijuus on sosiaalista. Tätä toimijuuden sosiaalisuutta ei oteta usein huomioon yksilön akraattista toimintaa tarkasteltaessa. Akrasiaa ja siihen liittyviä sosiaalisia tekijöitä on mahdollista tarkastella myös kollektiivisesta näkökulmasta, mutta aihe vaatii oman tutkielmansa. Akrasia on melko arkipäiväinen ilmiö, minkä mahdollistanee sen useat strategiat ja käytännön päätöksen teon kohdat, joissa akrasia voi ilmetä.
  • Walldén, Jenna Karoliina (2017)
    Lasten ja nuorten urheiluseuratoiminta herättää suuria tunteita kentän laidan ja keskustelupalstojen lisäksi määrärahojen oikeudenmukaisesta jakamisesta koko kansan liikuttamisen ja huippu-urheiluun sijoittamisen välillä. Harrastustoiminnan suhteen ajankohtaista keskustelua käydään nuorten seuraharrastusten lopettamisesta, harrastusten korkeista kustannuksista sekä kohderyhmien polarisoitumisesta. Keskustelut kytkeytyvät urheiluseuratoiminnan taustalla vaikuttaviin arvoihin ja tavoitteisiin. Yleisellä tasolla näitä tavoitteita ja toiminnan arvopohjaa määritellään liikuntalaissa, jonka olemassaoloa pidetään myös suomalaisena erityispiirteenä. Liikunta- ja urheilutoiminnan tavoitteeksi määritellään muun muassa eri väestöryhmien liikuntamahdollisuuksien sekä lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen liikunnassa. Toiminnan arvoperustaksi kuvataan tasa-arvo, yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys, monikulttuurisuus, terveet elämäntavat, ympäristön kunnioittaminen sekä kestävä kehitys. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin lasten ja nuorten jalkapalloseuroissa rakentuvia arvoja. Sosiaalipsykologiassa arvot määritellään tyypillisesti asioiksi, joita jokin ihminen, ihmisryhmä tai yhteiskunta pitää tärkeinä tai arvokkaina. Arvojen avulla perustellaan ja kuvataan normeja, jotka ohjaavat toiminnan tasolla ihmisten käyttäytymistä. Tässä tutkielmassa arvoja lähestyttiin sosiaalisessa vuorovaikutuksessa rakentuvina periaatteina ja tavoiteltavina asioina sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta. Tarkempana analyyttisena menetelmänä hyödynnettiin diskurssianalyysiä ja diskursiivista psykologiaa. Aineistona käytettiin yhdeksää lasten ja nuorten toimintaa järjestävän jalkapalloseuran toimintasuunnitelmaa, joiden kautta tavoitettiin konkreettisten käytäntöjen sijaan seuratasolla määriteltyä normistoa. Analyysin perusteella muodostettiin neljä keskeistä arvokonstruktiota: yksilön korostaminen, yhteisöllisyys, reiluus ja kasvatuksellisuus. Jokainen näistä pitää sisällään useampia tulkintarepertuaareja, jotka kuvaavat näiden sisäistä moninaisuutta sekä keskinäistä jännitteisyyttä. Yksilön korostaminen ja yhteisöllisyys asettuvat osin vastakkain joukkueurheilun kontekstissa, kun yksilöä korostettaessa yksilö irrotetaan joukkueesta. Yksilön korostamisessa konstruoidaan yksilöllistä vastuuta, omaehtoisuutta ja kilpailullisuutta. Yhteisöllisyyteen liitetään puolestaan seuratoiminnassa rakentuvaa me-henkeä, ryhmäidentiteettiä ja näihin kytkeytyvää kuuliaisuutta. Reiluuden arvokonstruktio sisältää tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviä abstrakteja arvolupauksia sekä käytännön tasolla monipuolisen toiminnan järjestämistä eri kohderyhmille. Kasvatuksellisuuden arvokonstruktiossa korostuu aikajänne tulevaisuuteen, jolloin seuratoiminnan tavoitteena ja arvona näyttäytyy pelaajan kasvattaminen esimerkiksi terveisiin elämäntapoihin ja kanssaihmisten kunnioittamiseen urheilun ohella. Kasvatuksellisuuden arvokonstruktio pitää sisällään yksilö- ja yhteisökasvatuksellisia päämääriä. Kokonaisuudessaan urheiluseurojen dokumenteissa rakennetut arvokonstruktiot näyttäytyivät moninaisina niin saman seuran toimintasuunnitelmassa kuin eri seurojen välillä. Jännitteisyys eri suuntiin vetävien arvojen välillä asettaa haasteita myös käytännön tason toimintaan seuroille, valmentajille, vanhemmille sekä pelaajille. Toimintasuunnitelmissa nousi esille vaihtelevia ja moniulotteisia arvolupauksia, joiden merkitystä ei kuitenkaan useissa kohdin avattu tai tuotu esille mitä kyseinen arvo nimenomaisessa kontekstissa tarkoittaa ja herättää kysymyksen arvojen ”todellisuuskuilusta” eri toimijoiden välillä. Ristiriitaisten ja moninaisten arvojen toteuttaminen herättää pohdinnan näiden prioriteettijärjestyksestä sekä kentällä toimivien tietoisuudesta ja vastuusta. Kun analyysin tuloksia verrattiin liikuntalain arvopohjaan, niin ympäristön suojelemiseen ja ekologisuuteen sekä monikulttuurisuuteen liittyviä teemoja ei noussut esille vastaavalla tavalla ja herääkin kysymys siitä, miten kyseiset arvot ovat läsnä seuratoiminnan normistossa sekä laajemmin sosiaalisessa todellisuudessa.
  • Niiniranta, Juulia (2013)
    Tutkielma lähtökohta on tarkastella yksilön vastuuta globaalissa maailmassa moraalifilosofian näkökulmasta. Pyrkimyksenä on hahmottaa tapoja arvioida yksilön moraalista vastuuta maailmassa, jossa yksilötason toiminnan vaikutuskenttä on laajentunut sekä maantieteellisesti että ajallisesti. Tutkielmassa tarkastellaan kriittisesti yksilön moraalisten vastuiden ehtoja ja määritelmiä, sekä pyritään antamaan vastaus kysymykseen, miten yksilön moraaliset vastuut tulisi määritellä ja ottaa huomioon suhteessa ajankohtaisiin ja globaaleihin eettisiin ongelmiin. Tutkielman keskeinen teema on moraalisten vastuiden arviointi yksilön velvollisuuksien kautta. Päälähteenä on Thomas Poggen teos World Poverty and Human Rights (2008), jossa Pogge määrittelee yksilön moraaliset vastuut ihmisoikeuksien kautta. Poggen mukaan ihmisoikeuksia koskevat vain negatiiviset velvollisuudet, eli velvollisuus olla aiheuttamatta vahinkoa toiselle. Poggella yksilön moraalinen vastuu on negatiivinen velvollisuus olla loukkaamatta toisen ihmisoikeuksia tai estämättä niiden toteuttamista. Työn alussa pyritään kartoittamaan aihealuetta koskevia kysymyksiä laajemmin Peter Singerin, Henry Shuen, Simon Caneyn sekä David Millerin näkökulmista. Poggen teoria syventää moraalista vastuuta koskevaa analyysiä, ja tarjoaa rungon, jota vasten näitä muita vastuita ja velvollisuuksia koskevia teorioita tarkastellaan. Koska sekä tutkielman aihe että päälähteenä käytetty Poggen teoria ovat sisällöltään laajoja, on tutkielma pyritty rajaamaan vain yksilötason vastuiden ja ihmisoikeuksia koskevien velvollisuuksien tarkasteluun. Poggen teoria ihmisoikeuksia koskevista vastuista on kattava ja laaja, mutta se sisältää myös kiistakysymyksiä ja käsitteellisiä epäjohdonmukaisuuksia. Poggen teorian kriittinen tarkastelu tuokin ehkä parhaiten esiin moraalisten vastuiden arviointiin liittyvät ongelmat. Tutkielman lopussa nostetaan esiin vielä yksi kysymys, joka koskee moraalisten vastuiden ja positiivisten ja negatiivisten velvollisuuksien tarkastelun vakiintuneita menetelmiä. Judith Lichtenberg ottaa kantaa vallitsevaan keskusteluun ja väittää, että käsitykset ihmisten velvollisuuksista toisia kohtaan eivät ole enää ajankohtaisia, koska globalisaation seurauksena sekä vaikutuskenttämme että oma roolimme maailmassa on muuttunut.
  • Svartholm, Ria (2015)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Paltamon Työvoimatalon työllisten näkemyksiä aktivointiin, työhön ja elämänhallintaan liittyen. Kainuun maakunnassa sijaitsevassa vajaan 4000 asukkaan Paltamossa oli vuosina 2009–2013 käynnissä täystyöllisyyteen tähtäävä Työtä Kaikille -hanke. Hankkeessa kaikki kunnan työttömät työnhakijat työllistettiin työsuhteeseen. Työllistetyistä tuli työllisiä välityömarkkinoille. Saadusta tulosta muodostui vastikkeellista, sillä työlliset työskentelivät työpajoissa Työvoimatalolla. Tarkoituksena oli, että välityömarkkinoilta siirrytään avoimille työmarkkinoille. Hanke korosti aktivoinnin merkitystä. Työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei kuitenkaan toteutunut kaikilla ja välityömarkkinat jäivät monelle pitkäaikaiseksi työllistäjäksi, kuten myös haastatteluaineiston työllisille. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten aktivointi on toteutunut Paltamossa välityömarkkinoille jääneiden mielestä ja millaista aktivointia hanke edusti. Lisäksi selvitetään, tuottaako Työtä Kaikille -hankkeen mukainen aktivointi parannuksia työllisten hyvinvointiin ja elämänhallintaan. Tarkastelutapana on yksilönäkökulma. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluin Paltamossa keväällä 2012. Haastattelu on hyödyllinen tapa kerätä tietoa silloin, kun halutaan tietää ihmisten subjektiivista näkemyksistä ja kokemuksista. Haastatteluja kerättiin kymmeneltä Työvoimatalon työlliseltä, jotka olivat eri-ikäisiä. Heistä viisi oli naisia ja viisi miehiä. Analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä, jossa käytetty aineisto järjestetään selkeämpään muotoon menettämättä aineiston tuottamaa sisältöä. Sisällönanalyysi oli tässä tutkielmassa yhdistelmä aineistolähtöistä ja teoriaohjautuvaa päättelyä. Aineiston avulla päädytään siihen tulokseen, että aktivoinnin toteutumisessa välityömarkkinoilla on ongelmia. Työvoimatalon työt olivat pääosin työpajatyyppisiä. Osa työllisistä oli talolla toimettomana vailla työtehtäviä, mikä johti osaltaan sosiaalisiin ongelmiin. Kannustinongelmat ja subjektiiviset esteet hidastivat työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Työvoimatalolla työskentely oli pakollista kunnan työttömille työnhakijoille. Osa kyseenalaisti pakolla työllistämisen oikeutuksen ja myös kapinoi sitä vastaan. Moni haastatelluista koki, että ei saanut riittävästi tukea ja yksilöllistä ohjausta. Aktivoinnissa on kaiken kaikkiaan paljon liikkuvia osia, jotka voivat epäonnistuessaan myös heikentää hyvinvoinnillisia tavoitteita. Yksilöllisen tilanteen kartoitus ja tuen tarjoaminen ovat asioita, joita vähintään tarvitaan, kun tavoitteena on ihmisten osallisuuden lisääminen työelämän suhteen. Aktivoinnin piirissä työskentelevien ammattitaito on myös tärkeä osa onnistunutta tuen antamisen prosessia. Työvoimatalolla työntekoa korostettiin ehkä liiaksikin siinä, että se lisää hyvinvointia. Yksilöllisen tuen tarpeisiin kiinnitettiin vähemmän huomiota. On tärkeää ymmärtää, että tukea tarvitsevien ihmisten hyvinvointi ja elämänhallinta vahvistuvat sillä, että osallisuutta lisätään. Tämä ei välttämättä tarkoita esimerkiksi pitkiä työpäiviä, vaan sen tunnustamista, että ihmisillä on ylipäänsä tarve tehdä jotakin.
  • Autere, Sanna (2020)
    Tarkastelen pro gradu -työssäni ilmastonmuutosta koskevaa yhteiskunnallista keskustelua yksilön vastuun ja vaikutusmahdollisuuksien näkökulmasta. Aineistoni muodostuu aihetta käsittelevistä sanomalehtikirjoituksista Helsingin Sanomissa vuonna 2019. Yhteensä tarkastelussa on mukana 339 kirjoitusta. Tutkin, millä tavoin kyseisissä sanomalehtiteksteissä representoidaan yksilön vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia ilmastonmuutokseen. Erottelen ilmastonmuutosjulkisuuden representaatioista diskurssianalyysin avulla useita itsenäisiä merkitysjärjestelmiä eli diskursseja, jotka merkityksellistävät yksilön vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia eri tavoin. Aineistosta esiin nousevat merkitysjärjestelmät eli diskurssit ovat vapaaehtoisten valintojen diskurssi, sääntelydiskurssi, poliittisen vastuun diskurssi sekä erilaiset vastuun kyseenalaistamisen diskurssit. Vapaaehtoisten valintojen diskurssi korostaa yksilön vastuuta omista kulutusvalinnoistaan. Tässä diskurssissa yksilö representoidaan vastuullisena ja ekologisesti motivoituneena kuluttajana, joka tekee kestäviä valintoja. Kuluttajavalinnat toimivat markkinavoimien lailla ja ohjaavat yrityksiä ekologisempaan tuotantoon. Vapaaehtoisten valintojen diskurssissa oletetaan, että tieto ympäristövaikutuksista ohjaa yksilön valintoja. Sääntelydiskurssissa ei kielletä yksilön vastuuta ilmastotoimiin, mutta päättäjien vastuu korostuu: heillä on vastuu yksilön valintojen mahdollistamisesta. Sääntelydiskurssin mukaan kestävät kulutusvalinnat vaativat ohjausta ja sääntelyä. Tarvittava muutos on mittakaavaltaan niin suuri, että pelkät kuluttajien vapaaehtoiset valinnat eivät riitä. Poliittisen vastuun diskurssissa yksilö on kansalainen, jonka ensisijainen vastuu ja vaikuttamismahdollisuus ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi on poliittinen vaikuttaminen. Tässä diskurssissa ilmastonmuutos representoidaan rakenteellisena ongelmana, jonka ratkaisemiseksi vaaditaan laajamittaisia järjestelmätason toimia ja poliittista päätöksentekoa. Kyseenalaistamisen diskurssit pyrkivät kyseenalaistamaan vastuun ilmastonmuutoksesta monin eri tavoin. Vapaaehtoisten valintojen diskurssi nousee aineistossa ilmastonmuutoskeskustelun hallitsevaksi yksilön vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia representoivaksi merkitysjärjestelmäksi. Diskurssilla voi olla vaikutusta siihen, minkälaiset politiikkatoimenpiteet nähdään keskeisinä.
  • Hietanen, Veera (2012)
    Tutkielma käsittelee yksilön, yhteisön, yhteiskunnan ja sosiokulttuuristen rakenteiden välistä vuorovaikutusta tapaustutkimuksen kautta. Tarkastelun keskiössä on Intian Keralassa sijaitseva koulutuskeskeinen yhteisö nimeltä Mitraniketan. Yhteisö on perustettu vuonna 1956 ja sen jatkaa toiminnassaan Gandhin ja Tagoren perintöä nuorten kouluttamisesta ja yhteisökeskeisyydestä. Mitraniketan-projekti sai alkunsa kastijärjestelmän aiheuttaman syrjinnän vastustamisesta ja yhteiskunnan syrjäytyneiden auttamisesta. Tutkimuksessa analysoin yksilön ja yhteisön mahdollisuuksia vaikuttaa ympärillään oleviin sosiokulttuurisiin rakenteisiin. Teoreettinen viitekehys käsittää kaksi suuntausta. Toimijuusteorian, jota ovat kehittäneet Bourdieu (1977), Giddens (1979), Sahlins (1981) sekä Ortner (1989) ja Goffmannin (1969) teorian totaalisista laitoksista. Toimijuusteoriassa painottuu historiallis-sosiaalinen näkökulma, joka johdattaa Ortnerin mallin mukaan kysymään, miksi Mitraniketanista tuli Mitraniketan. Tämän kysymyksen avulla sijoitan tutkimuskohteeni historialliseen kontekstiinsa ja analysoin, kuinka Mitraniketan sosiokulttuurisena mikrokosmoksena on vuorovaikutuksessa sitä ympäröivän sosiokulttuurisen makrokosmoksen, Keralan, kanssa. Samalla, kun Mitraniketanin toiminta on kasvanut, se on saanut myös totaalisen laitoksen muotoja. Valtaosa oppilaista pysyy lukukauden ajan Mitraniketanissa, joka johtaa siihen, että he elävät, opiskelevat, syövät ja nukkuvat samassa tilassa ja saman auktoriteetin valvonnassa. Tämä aiheuttaa Goffmannin (1969) mukaan saartotaipumuksia yhteisön taholta. Tarkastelen Goffmannin teorian valossa Mitraniketania yhteisönä. Aineistona tutkielmassa on käytetty kahden kuukauden mittaisessa kenttätyössä Mitraniketanissa syksyllä 2010 kerättyä materiaalia, joka sisältää kenttätyöpäiväkirjan, viisi haastattelua ja kaksi kyselytutkimusta. Aineiston kautta tarkastelen yhteisön perustamiseen liittyneitä seikkoja sekä sen historiaa ja nykyisyyttä. Yhteisön rinnalla tarkastelen myös Keralan historiaa ja nykyisyyttä. Sosiokulttuuriset rakenteet ovat sisäänkirjoitettuina yksilöihin, yhteisöihin ja yhteiskuntiin, joten niitä on vaikea tiedostaa saati kyseenalaistaa. Mitraniketanin strategiaa leimaa voimakkaasti toiminnan korostaminen. Oikean suunnan on uskottu löytyvän toiminnan kautta. Tutkielmani johtopäätös on, että niin yksilöllä kuin yhteisölläkin on mahdollisuus vaikuttaa ympärillä oleviin rakenteisiin, mutta muutos on hidas. Vaikuttaminen voi olla joko tietoista tai tiedostamatonta.
  • Hyssy, Paula (2016)
    Suomi on saanut Euroopan ihmisisoikeustuomioistuimelta 19 langettavaa tuomiota sananvapauden rikkomisesta. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on pureutua suomalaisen sananvapauden ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen välillä vallitseviin ristiriitoihin. Tarkastelun näkökulmana ovat sananvapauden yhteiskuntafilosofiset lähtökohdat. Tutkielman teoriaosuudessa tarkastelen yksilön, yhteisön ja vapauden käsitteiden rakentumista eri filosofisista lähtökohdista. Käsitteiden erittelyn kautta pyrin muodostamaan kuvaa sananvapausajattelun loogisesta muodostumisesta filosofisten lähtökohtien pohjalta. Esitän tältä pohjalta näkemyksen yksilölähtöisestä ja yhteisölähtöisestä sananvapaudesta. Empiirisessä osuudessa tarkastelen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja Suomen korkeimman oikeuden päätöksiä sananvapauden filosofisten lähtökohtien näkökulmasta. Tavoitteena on luoda kuvaa siitä, miten yksilön, yhteisön ja vapauden käsitteisiin liittyvät filosofiset lähtökohdat näyttäytyvät tuomioistuinten sananvapausajattelussa. Tutkielman perusteella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen sananvapaus määrittyy vahvemmin yhteisöllisenä ja positiivisena vapautena. Korkeimman oikeuden sananvapaus puolestaan näyttää kehittyneen positiivisen, vastuullisen sananvapauden käytön käsityksestä kohti negatiivista yksilöoikeuksia korostavaa vapauskäsitystä.
  • Leinonen, Saara (2018)
    Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkin yksin adoptoineiden kokemuksia tuesta. Kansainväliset adoptiot Suomeen yleistyivät 1980-luvulla lapseksiottamislain tultua voimaan. Noin 10 % kansain-välisistä adoptioista on yksinhakijoiden adoptioita. Yksin adoptoivien adoptioprosessit ovat usein kestoltaan pitempiä ja he adoptoivat usein erityistarpeisempia ja iältään vanhempia lapsia kuin pariskunnat. Tämän tutkielman tarkoituksena on jäsentää ja käsitteellistää yksin adoptoi-neiden kokemuksia tuesta. Millaista tuen tarvetta yksin adoptoineet ovat kokeneet, millaista tukea saaneet ja millaista tukea he olisivat kaivanneet, mutta eivät jostain syystä saaneet. Lähestyn tutkielmani aihetta fenomenologis-hermeneuttisesta viitekehyksestä. Tarkastelen yksin adoptoineiden käsityksiä tuesta kokemuksellisesta näkökulmasta ja lähtökohdista. Adoptiovanhemmuudessa tuen käsite on vahvasti kietoutunut vanhemmaksi tulemisen tapaan. Adoptiovanhemmaksi ei voi tulla ilman tuen läsnäoloa vanhemmuudessa. Tästä lähtökohdasta on hyvä tutkia sitä, miten saatu tuki on koettu ja millaista tuen tarvetta on koettu tuen läsnäolosta huolimatta. Tutkielman aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta. Haastatteluun osallistuneet yksin adoptoineet ovat asuneet eri puolilla Suomea ja heillä on ollut eri-ikäisiä lapsia. Haastattelut on analysoitu aineistolähtöisesti sisällön analyysin menetelmällä. Yksin adoptoineet ovat tarvinneet monenlaista tukea adoptiovanhemmuuteensa. Olen nimennyt tuen lähteet aineiston pohjalta verkoston tueksi, ammatilliseksi tueksi sekä henkilökohtaisiksi strategioiksi. Verkoston tuki ja ammatillinen tuki ovat osa sosiaalista tukea. Pääasiassa saatuun tukeen oltiin hyvin tyytyväisiä. Läheisverkostolta odotettiin ja saatiin käytännön tukea, kuten lapsen hoitoapua. Ystäviltä ja vertaisilta saatiin keskustelu- ja reflektointitukea. Tuki, jota toivottiin, mutta ei jostain syystä saatu näyttäytyi tutkimuksessa pettymyksen tunteina. Pettymystä voitiin tuntea niin omaa läheisverkostoa kuin ammatillistakin tukea kohtaan tilanteissa, joissa tarjottu tuki ei vastannut tuen tarvetta. Ammattilaisten tuntemukseen adoptiolasten erityisyydestä ei aina voitu luottaa. Tuen tarpeet vaihtelivat lapsen eri ikävaiheissa ja korostuivat siirtymätilanteissa, esimerkiksi kun lapsi aloitti päiväkodin, koulun tai yläasteen.