Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Media and Communication Studies"

Sort by: Order: Results:

  • Koskinen, Anna (2016)
    Internet on läsnä kaikkialla elämässämme. Ei kuitenkaan ole itsestään selvää, että pelkkä verkon olemassaolo tekee siitä kaikille saavutettavan. Digitaalisten palveluiden suunnittelussa on otettava huomioon käyttäjien erilaisuus – on olemassa eri erityisryhmiä, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluita ongelmitta, jollei heidän tarpeitaan ole otettu huomioon jo palveluiden suunnitteluvaiheessa. Selvitän tässä työssäni, mitkä ovat nämä erityisryhmät, joilla on haasteita verkon käytössä, ja minkälaisia verkkosivujen tulisi olla, jotta he pystyisivät niitä käyttämään. Kiinnitän huomiotani myös yritysvastuuseen ja yrityksiin, jotka ovat tuoneet esiin haluunsa olla vastuullisia toimijoita yritysmaailmassa. Lähtökohtanani tässä työssä on vammaisuuden yhteiskunnallinen malli, jonka mukaan vammaisten kokemat ongelmat eivät johdu heidän vammoistaan, vaan yhteiskunnan kyvyttömyydestä tehdä elinympäristöstä esteetön. Haluan työlläni tuoda esiin, että vammaisten elämänlaatua voidaan parantaa esteettömän suunnittelun periaatteita noudattamalla, ja että nämä periaatteet tulee huomioida myös alati digitalistoituvassa maailmassa. Tällä työllä on kaksi eri tavoitetta.Haluan työssäni koota esiin eri lähdeaineistoista erityisryhmät, jotka käyttävät verkkosivuja eri tavalla normaaleista käyttäjistä. Lisäksi halusin saada selville, onko vastuullisten yritysten toiminta kuluttaja-asiakkaina toimiviin yksilöihin kohdistuvaa vastuullisuutta, jossa ihmisten erilaisuus otetaan huomioon. Tutkimuksessani halusin selvittää, toimivatko vastuulliset yritykset eri tavalla paperilla kuin käytännössä – onko yritysten vastuullisuusraporteissa tuotu esiin erityisryhmiä ja huomioidaanko nämä erityisryhmät verkkosivujen suunnittelussa. Työssäni tutkin esteetöntä suunnittelua kahdesta eri lähestymiskulmasta. Sukellan ensin esteettömän suunnittelun teoriaan ja selvitän sisällönanalyysin keinoin, mitkä ovat ne erityisryhmät, jotka verkkosivujen suunnittelijoiden tulisi ottaa työssään huomioon. Sen jälkeen tutkin kolmen suomalaisen suuryrityksen yritysvastuuraportteja ja tarkastelen, onko niissä mainintoja näistä erityisryhmistä vai nähdäänkö kaikki asiakkaat ja muut sidosryhmät yhtenä homogeenisenä joukkona. Lopuksi tein Web Content Accessibility Guidelinesin (WCAG) mukaisen esteettömyysanalyysin tutkimukseeni valikoituneiden yritysten verkkosivuista, jolla sain näkemyksen, ovatko vastuuliset yrityksen huomioineet erityisryhmiä verkkosivujensa suunnittelussa. Tutkimukseni tuloksissa esittelen eri erityisryhmät, jotka verkkosivujen suunnittelussa tulisi huomioida. Aineistoanalyysini perusteella vastuulliset yritykset eivät ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta maininneet näitä erityisryhmiä yritysvastuuraporteissaan. Esitän tutkimuksessani myös, että erityisryhmien tarpeita ei ole huomioitu verkkosivujen suunnittelussa. Vastuullisten yritysten verkkosivuilla on paljon elementtejä, jotka tekevät niistä erityisryhmille haastavia käyttää. Johtopäätökseni on, että havaintojeni perusteella julkisen sektorin tekemistä ponnisteluista huolimatta erityisryhmien tarpeisiin ja verkkosivujen esteettömyyteen ei edelleenkään kiinnitetä riittävää huomiota. Verkkosivujen suunnittelijat suunnittelevat verkkosivuja usein itsensä kaltaisille käyttäjille. Tuon työssäni esiin, että esteettömien verkkosivujen kehittämiseksi tarvitaan verkkosivujen suunnittelijoille enemmän tietoutta ihmisten erilaisuudesta ja eri tavoista käyttää verkkopalveluja.
  • Soininen, Maisa (2016)
    Englantilainen seurajoukkuejalkapallo, etenkin sen korkein taso Valioliiga, on 1960-luvulta lähtien kuulunut suomalaiseen penkkiurheilukulttuuriin. Ensimmäisenä mediavälitteisenä ulkomaalaisena urheilusarjana Valioliiga saavutti Suomessa nopeasti merkittävän aseman ja teki lukuisista suomalaisista jalkapallon ystävistä englantilaisten seurojen faneja. Tämän pro gradu -tutkielman keskiössä on englantilaisen jalkapalloseura Arsenalin suomalaiset kannattajat, etäfanit. Teemahaastatteluaineistoon perustuen tutkimuksessa analysoidaan sitä, miten suomalainen etäfanius on muuttunut teknologisen kehityksen, sosiaalisen median ja internetin yleistymisen seurauksena. Kaikki haastateltavat kuuluvat suomalaiseen Arsenal Finland ry –faniyhteisöön, jonka kautta tutkimuksessa tarkastellaan yhteisöllisyyden roolia pitkälle medioituneessa etäfaniudessa. Tutkimuksesta käy ilmi, että vaikka faniyhteisöt ovat siirtyneet verkkoon, Arsenal Finlandin jäsenille kasvokkaiset tapaamiset ovat yhä tärkeässä asemassa. Faniyhteisön rooli korostuu etäfanien elämässä, sillä heiltä puuttuu perinteiseen, paikallisuuteen perustuvaan faniuteen automaattisesti kuuluva paikallisyhteisö. Vaikka teknologinen kehitys ei ole poistanut etäfanien tarvetta reaalimaailmassa tapahtuvalle yhteisöllisyydelle, verkkoyhteisöt ovat tulleet oleelliseksi osaksi fanien elämää. Arsenal Finlandin jäsenten tärkein verkkoyhteisö on Facebook, joka interaktiivisena mediana toimii jäsenille virtuaalisena sporttibaarina ja face-to-face –tapaamisten jatkajana. Ottelupäivinä Facebookissa tapahtuva kommunikaatio simuloi suomalaisille Arsenal-faneille jalkapallostadionin tunnelmaa: se tarjoaa etäfaneille tilan, jossa keskustella ja kiroilla yhdessä muiden fanien kanssa. Tutkimuksen perustella näyttää selvältä, että teknologinen kehitys on muuttanut etäfaniutta peruuttamattomasti. Sosiaaliset mediat ja verkosta löytyvä informaatio on tehnyt perinteisestä mediasta lähes tarpeetonta etäfaneille. Uuden vuosituhannen etäfanilla, Etäfani 2.0:lla on käytössään kaikki verkon tarjoama apu harrastukselleen. Siinä missä vielä 1990-luvulla fanit olivat perinteisen median armoilla, nyt ottelut näkee internetin suoratoistopalveluiden kautta ja informaation saa blogeista ja englantilaisten lehtien verkkoversioiden kautta. Ainoana perinteisenä mediana elossa on sinnitellyt televisio, josta etäfanit katsovat – streameistä huolimatta - suurimman osan otteluista. Etäfanius on jo lähtökohtaisesti mediavälitteistä, joten median murros ei voi olla vaikuttamatta siihen. Faniuden konventiot muuttuvat sitä mukaa, kun media kehittyy ja muuttuu. Internet on tehnyt etäfaniudesta interaktiivista ja jatkuvaa 24/7-faniutta. Kehityksen myötä etäfanien jalkapalloon ja Arsenaliin käyttämä aika on lisääntynyt ja limittynyt osaksi heidän jokapäiväistä elämää. Oli kyseessä sitten online tai offline yhteisöt, tässä tutkimuksessa haastateltujen elämäntapafanien kaltaisille etäfaneille tunne yhteisöllisyydestä on tärkeä. Etäfanius alkaa individualistisesta oman identiteetin rakentamisesta, mutta päättyy yhteisöllisyyteen ja ryhmäidentiteetin omaksumiseen.
  • Rytty, Tiina (2018)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Brasilia-uutisointia Helsingin Sanomien ja Ylen verkkojulkaisujen artikkeleissa vuonna 2017. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita ja diskursseja Brasiliaa käsittelevistä verkkoartikkeleista löytyy, ja millainen kuva Brasiliasta muodostuu verkkojulkaisujen uutisoinnissa. Tutkielma sijoittuu osaksi ulkomaan uutisten ja verkkojournalismin tutkimusta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi ja jälkikoloniaalinen teoria. Keskeisiä käsitteitä tutkielmassa ovat representaatio, länsi, toiseus ja diskurssi. Tutkimusmenetelmänä toimii diskurssianalyysi. Aineisto on kerätty Helsingin Sanomien ja Ylen verkkojulkaisujen 1.1.-31.12.2017 julkaistuista artikkeleista. Määrällisellä osiolla on kartoitettu otsikoissa useimmin esiintyviä sanoja ja uutisten vallitsevia teemoja. Teemoittelun kautta analyysin fokukseen on valikoitu vallitsevia teemoja edustavat artikkelit. Tutkimuksessa nimetään Brasilian representaatioiksi Etelä-Amerikan jättiläinen, moniongelmainen ja koeteltu maa ja presidenttijohtoinen maa. Brasilian presidentit ovat aineistossa vahvasti esillä. Brasilia esitetään aineistossa vahvasti osana Etelä-Amerikkaa ja Latinalaista Amerikkaa maantieteellisenä ja kulttuurisena alueena. Brasilian identiteetiksi muodostuu aineiston perusteella Latinalaisen Amerikan veturi ja vastuunkantaja. Diskursseina nousevat esiin suuruus, maan tapa, uhka, maine ja skandaali sekä globalisaatio. Diskurssien todetaan kietoutuvan yhteen. Suuruuden diskurssi korostaa asioiden suuren mittakaavan luomaa merkityksellisyyttä. Vahva ja hegemoninen maan tapa-diskurssi painottaa ongelmien pitkää historiaa sekä kulttuurisia ja rakenteellisia juuria. Uhan diskurssissa korostuu väkivalta ja rikollisuus. Maineen ja skandaalin diskurssissa korostetaan maan maineen merkittävyyttä ja skandaalien yleistymistä. Globalisaation diskurssi osoittaa Brasiliaa koskevia asioita pidettävän kansainvälisesti merkittävinä. Johtopäätöksenä todetaan uutisoinnin aiheiden olevan melko yksipuolisia ja negatiivisesti painottuneita. Brasilia-uutisoinnissa korruptio ja yhteiskunnallinen sekä poliittinen levottomuus todetaan yleisiksi stereotypioiksi. Uutisoinnissa korostuu talouden ja globalisaation merkitys. Uutisointi todetaan paikoitellen sävyltään myös positiiviseksi ja myönteisiä muutoksia huomioivaksi. Suomen todetaan asemoivan itseään uutisoinnin kautta osaksi lännen yhteisöä ja rakentavan omaa identiteettiään. Tutkimus tuottaa uutta tietoa siitä, miten Brasiliasta uutisoidaan vuoden 2016 Rio de Janeiron olympialaisten jälkeen. Suomalaisen median todetaan kaipaavan monipuolisempia aiheita brasilialaisesta arjesta, tieteestä ja kulttuurista. Jatkotutkimusehdotuksina esitetään laajemman aineiston tutkimista määrällisellä menetelmällä, printtilehtien tutkimusta ja vertailevaa tutkimusta uutisoinnin muutoksista eri vuosikymmenillä. Brasiliaa käsitteleviä uutisia olisi mahdollista tutkia myös suhteessa muihin Latinalaisen Amerikan maihin ja BRICS-maihin.
  • von Kügelgen, Michaela (2011)
    Sedan sekelskiftet har dagstidningar gått igenom stora förändringar och står nu inför fler utmaningar än någonsin förr. Webbmedierna ökar i omsättning i samma takt som dagstidningarna tappar prenumeranter och annonsintäkter. Det nuvarande medieklimatet ställer nya krav på dagstidningarna och tvingar till förändringar. Syftet med den här pro gradu-avhandlingen är att granska förändringar i framställningen av Hufvudstadsbladets (Hbl) huvudnyheten med fem års intervaller under perioden 1995–2010. Från varje undersökt år granskas en månad. Hur har huvudnyheten strukturerats och presenterats under den här tidsperioden? Vilka faktorer har bidragit till förändringen och hur syns förändringarna i tidningen? Studien baserar sig på kvantitativ innehållsanalys av materialet samt intervjuer med Hbl:s chefredaktör Hannu Olkinuora och layoutchef Marita Granroth. I studien granskas antalet ingångar i huvudnyheten och hur väl huvudrubriken och huvudbilden korrelerar. Intervjuerna ger djup för den kvantitativa analysen och belyser hur man på Hbl resonerat kring de förändringar som skett under perioden 1995–2010. Resultatet visar att antalet ingångar har ökat med 21 procent från år 1995 till år 2010. Bland annat upplyfta citat, grafik och faktarutor har ökat avsevärt. Samtidigt har korrelationen mellan bilden och rubriken blivit sämre, endast 39 procent av bilderna år 2010 stod i direkt korrelation till rubriken, då samma siffra år 1995 var 50 procent. På basis av förändringarna i presentationsformerna kan man dra slutsatser om att dagstidningen har fått en ny roll i dagens medievärld. I stället för direkt hårda nyheter ska dagstidningarna erbjuda fördjupningar och bakgrunder till de nyheter som de flesta redan läst på webben. Dagstidningarna är tvungna att komma på nya lösningar och vara redo att gå ett steg vidare för att hänga med i mediekonkurrensen. I stället för att direkt rapportera nyheter blir dagstidningens roll mer kompletterande i förhållande till de övriga medierna. Forskningen inom det här området är liten och den här studien baserar sig i huvudsak på Hannu Pulkkinens och Pekka Mervolas forskning om de finländska dagstidningarna. Pulkkinen har forskat om tidningens arkitektur och uppbyggnad och Mervola har gjort en historisk översikt på den finländska pressen.
  • Semkina, Soili (2012)
    The European Union is often argued to be an elite project with which common citizens are not associated. One of the problems is claimed to be the absence of a common public sphere where Europeans can debate societal issues. However, recent developments in communication technology call for rethinking on the European public sphere. The internet provides solutions to many technical obstacles often presented as barriers to transnational debate. The development has beared fruit: There are an increasing number of online publications dealing with the EU or Europe in general. However, the online media’s potential for the European public sphere has not been much researched. This research attempts to fill the gap. The object of this research are European online media that write about the EU or Europe. The main interest is in discovering their possibilities to promote debate on European issues, and the research question is: What kind of a European public sphere do online publications construct? To answer the question, a test model of the European public sphere is constructed based on the descriptive models developed by Erik Eriksen and Marianne van de Steeg. The theory of deliberative public sphere of Jürgen Habermas forms the normative background of this study. In addition, ideas of Chantal Mouffe on agonistic public sphere are elaborated. The developed model is tested in the empirical part. As thorough research has not been conducted previously on the European online media, first a general categorization is made. Fifty online publications are researched and grouped in eight categories. The second phase of empirical research consists of qualitative content analysis. Twelve publications from four categories are analysed. The material comprises news articles on the European sovereign debt crisis. Text samples are analysed with the aid of four indicators actors, topics, sources and virtual contact. One of the most important observations of both categorisation and analysis of the European online media is its diversity in topics, actors or political opinions. The analysis also shows that the debt crisis is a very political topic and holds conflict of interests on the left-wing and right-wing level, contrary to the common claim that the EU is lacking such a political tension. There are only a few references to particular European values even though Europe is the main frame. Also, international news media such as Reuters is often used as a source what indicates to common Western features rather than European features. This applies especially to the online dailies covering the EU issues. Another observation is a sign of an emerging European civic society discovered in the European volunteer and opinion media both of which operate mostly on a volunteer basis. Yet, as citizens play as small role in the debt crisis news coverage, the ideal European public sphere is far from being realised. The European online media is believed to gain more importance and reputation as the online media will develop furher. This research reveals the abundance of it and demonstrates that there is plenty to explore in the Europe Wide Web.
  • Rehana, Sajeda (2016)
    Development is a fundamental issue for many countries especially, developing nations. The media can play an important role in national development by connecting the government, people and development process. Thus, development journalism is one form of media function that emphasizes on advancement of living conditions of people by investigating and scrutinizing development plans, policies and actions of the government. This is why I decided to examine development issues in the media of developing country, Bangladesh. Specifically, my purpose was to explore how Bangladeshi journalists represent development issues in their media as notion of development journalism implies that it should focus on advancement of ordinary people. To conduct the research, I selected three most popular and influential newspapers (e-version) of Bangladesh in which one English and two other Bengali. These are: The Daily Star, Prothom Alo and Jugantor and the data regarding the development news stories were selected from January 2018 to June 2018. By applying mixed method, I carried out the quantitative and qualitative content analysis of development issues, for qualitative approach frame analysis was used. The study was based on the Modernization and Participatory theory of development communication and it explored representative nature of development news published by those newspapers in that period as well frequency of development news and themes in those papers. The findings revealed that development issues get little attention to the Bangladeshi media. Newspapers of this study published less than 3 percent development news in the time duration of January 2018 to June 2018 which showed a disappointing trend towards the practice of development journalism. The analysis also showed that among 13 development news themes, energy and infrastructure was the most published news topic followed by trade and business, education; on the contrary, gender equality and women empowerment, ethnic and minority rights, environmental sustainability, good governance and administrative reforms were the least preferable themes. Among three papers The Daily Star and Prothom Alo covered more diverse themes than that of Jugantor. In addition to those, development priorities exhibited in three newspapers overall reflected Bangladesh’s government development goals; however, discrepancies among them implied development journalism differ on the basis of each newspapers’ structural imperatives. Finally, this study examined the representative nature of development news in three newspapers of Bangladesh. The analysis revealed that journalists of Bangladeshi print media prefer unidirectional or modernization development communication approach (59%) in development journalism practice, it also showed a moderate portion (41%) of the representation of the participatory approach. This indicate they represent a combined approach of development communication approach with persuasive communication and Western-styled development model along with acknowledging the general peoples’ view although the participatory portion is not satisfactory to the expectation level of development journalism practice.
  • Martevo, Essi (2019)
    Journalismi on muuttunut viime vuosien aikana muun muassa digitalisaation, resurssitilanteen muutoksen ja sosiaalisen median takia. Faktantarkistus on iso osa journalismia ja siksi on mahdollista olettaa, että myös faktantarkistus on muuttunut samalla. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten ja mitkä journalistisen alan muutokset ovat vaikuttaneet faktantarkistukseen ja mitä faktantarkistus merkitsee journalismissa. Aihe on tärkeä kartoittaa, koska toimittajien tekemä faktantarkistus on kaikkien nähtävillä ja voi vaikuttaa siihen miten journalististen sisältöjen kuluttajat näkevät maailman. Tutkielman teoreettinen tausta muodostuu journalistisen muutoksen teemojen kartoituksesta aikaisemman tutkimuksen avulla. Teoriaosuudessa käydään läpi tärkeimmät muutoksen tekijät eli resurssien muutos, digitalisoitumisen kautta mahdollistunut sosiaalisen median nousu ja portinvartijuuden muutos, valeuutisten ja disinformaation tulo sekä journalismin etiikan merkitys. Lisäksi kappaleessa avataan faktantarkistuksen määritelmä sekä käsitellään aikaisempaa faktantarkistuksen tutkimusta. Tutkimuksen metodi on puolistrukturoitu haastattelututkimus. Tutkimusaineistona on kahdeksan suomalaisen toimittajan yksilöhaastattelut. Haastatelluista toimittajista seitsemän edustaa Suomen suurimpia mediataloja (YLE, Sanoma, Alma) ja yksi on freelance-toimittaja. Seitsemän haastatelluista on aikaisemmin osallistunut erityiseen faktantarkistusprojektiin ja yksi on erikoistunut faktantarkistukseen työnsä kautta. Erityinen tuntemus faktantarkistuksesta nähtiin tärkeäksi ominaisuudeksi haastatelluille toimittajille, jotta he pystyivät keskustelemaan faktantarkistuksesta mahdollisimman laajasti. Tutkielmassa kuitenkin käsitellään enimmäkseen toimittajien jokapäiväiseen työhön liittyvää faktantarkistusta. Haastatteluissa kävi ilmi, että faktantarkistuksesta on alettu puhumaan enemmän toimituksissa ja toimittajien mielestä faktantarkistus on noussut niin sanotusti ilmiöksi. Tähän ilmiöksi nousemiseen ja faktantarkistukseen ovat vaikuttaneet resurssit, sosiaalinen media ja portinvartijuuden muutos sekä disinformaatio eli samat teemat kuin journalismiin muutenkin. Resurssien tekemä muutos ei ole toimittajien mielestä kovin suuri vaan vaikka toimituksissa onkin kiire, faktantarkistus pitää aina tehdä hyvin. Sosiaalisen median ja digitalisoitumisen takia lukijoilla on enemmän mahdollisuuksia antaa toimittajille palautetta ja kommentoida sekä kritisoida heidän tekemiään valintoja. Disinformaation nousun myötä taas toimittajilla on yhä enemmän tarvetta pitää kiinni faktojen laadukkaasta tarkistamisesta. Toimittajat eivät kuitenkaan nähneet kilpailevansa vaihtoehtoisten medioiden kanssa vaan näkivät faktapitoisen journalismin tarjoamisen kilpailuetuna. Faktantarkistus on aina ollut suuri rooli journalismissa ja vaikka journalismi on muuttunut, faktantarkistuksen merkitys ei ole muuttunut. Faktantarkistus on toimittajille työn punainen lanka, jota noudatetaan kysymättä, vaikka siihen ei olekaan koskaan tehty tarkkoja sääntöjä. Faktantarkistus on osa toimittajien ammattietiikkaa, joka on edelleen toimittajille tärkeimpiä työn arvoja. Korkeasta etiikasta kertoo myös se, että haastatellut toimittajat suhtautuivat reilusti journalismin alan muutoksiin ja siihen, että heitä haastetaan nykyään enemmän ja vaaditaan paljon, koska kaikki mikä tekee journalismista parempaa, on hyvä asia. Toimittajilla oli myös mietteitä faktantarkistuksen kehityksen suhteen ja heidän etiikasta kertoo se, että he olivat myös valmiita kehittämään prosessejaan. Toimittajat toivoivat faktantarkistuksen yhteisistä säännöistä ainakin keskustelua sekä faktantarkistusorganisaatiot osaksi jokapäiväistä toimitusta. Haastateltavat toivoivat myös, että faktantarkistus kehittyisi analyyttisempään suuntaan, jossa avattaisiin esimerkiksi enemmän väitteiden taustalla olevia agendoja niiden pelkän kumoamisen sijaan. Tähän he kuitenkin näkivät tarvitsevansa panosta myös esimiehiltä. Faktantarkistukseen panostaminen on kannattavaa, koska se on erinomainen tapa erottautua suoraselkäisyydellä muista toimijoista. Lisäksi faktantarkistuksen kehittäminen palvelee myös kuluttajia, koska keskustelevampi tapa käsitellä asioita voi auttaa tulkitsemaan väitteitä paremmin eikä mustavalkoinen väitteiden tarkistaminen ole enää välttämättä tehokasta kenenkään kannalta. Faktoista on nykyään tullut mielipideasioita, jolloin ei pelkkien virheiden huomioiminen riitä.
  • Lundahl, Outi (2020)
    Moral panics are instances of public anxiety in response to a problem regarded as threatening the moral standards of society. Extant literature on moral panics has then tended to focus on individual deviants. In contrast, this study focuses on a moral panic where the morally objectionable actor is an entire industry which is portrayed as having intentionally manufactured the societal problem for their own personal gain. Thus, this study investigates how does the media create a moral panic around an industry? The context of this study is social media addiction. In order to answer this research question, a longitudinal, mixed methods media analysis of British newspapers in 2015–2019 is conducted. The constructivist media frame analysis then shows that while previously social media addiction was seen as an individual disorder, media then framed social media addiction as a manufactured epidemic. Thus, the study shows that a moral panic around social media addiction was created and that there were increased calls for regulation of the industry. However, it also that as these calls were seen as being responded to by the government, the moral panic dissipated. In addition, an automated text mining analysis also shows that, contrary to extant literature, the media framing does not rely on increasingly emotional rhetoric. The study then firstly contributes to extant literature on moral panics by showing how an industry, instead of groups of individuals, can become seen as the “folk devil”. This happens through powerful metaphors which are formed around social media companies. This can have considerable implications for the industry as even if this particular moral panic around social media addiction may remain short-lived, it may prove to be only one wave in the so-called spiral of signification, in other words, the increasing anxiety towards the social media industry. Secondly, the study also contributes to the understanding of emotions in a moral panic by showing that moral panics do not necessitate increased emotional rhetoric in the media framing. The study concludes with a discussion of the implications of the recent public policy measures in the UK.
  • Ritter, Susanne Aline (2015)
    Although there are a multitude of different aspects to the Western beauty standard, being thin has become the most important condition. These norms and standards of beauty are transported through mass media such as the television, which plays an important role in the reproduction of ideologies and beliefs. Makeover shows as a subgenre of reality TV shows reveal stereotypical expectations and subtle dynamics of power through the implication that the participants body is defective and has to be altered for her to fit in with society. Through production techniques and the contents of these makeover shows, dynamics of power between the genders become visible and they are reinforced and maintained through stereotypical representations. This thesis analyses the implications of the thin ideal for women and how these are portrayed, distributed and reinforced in the Canadian makeover TV shows Bulging Brides and My Big Fat Revenge. The main question guiding the research is: To what extent can the thin body standard for women be understood as a tool in the process of supporting gender hierarchies and reinforcing unequal power dynamics between the genders? A detailed analysis of five scenes of one episode of each show revealed that being thin is portrayed as the most important aspect for each female candidate to be happy in her life, to be successful, and to have a husband – in other words, to be a ‘proper’ woman. The representations are stereotypical and there is no room for individual deviations from the narrow beauty and body standard. Ostensibly, women have become more powerful in society. The thin ideal however serves to reinforce gender hierarchies. Fat bodies are bigger than thin bodies and pose more resistance; these characteristics are not commonly valued in women, who are expected to be small, fragile and powerless. In addition, working on and worrying about the perfection of their bodies keeps women occupied, thus making it difficult for them to dedicate their mental and financial resources on other issues. The thin ideal can thus potentially be seen as an important means of keeping women under control by keeping them mentally occupied, physically powerless and not allowing them to take up space with their bodies.
  • Limniati, Laida (2017)
    The aim of this thesis is to present how Japanese manga were presenting female heroines during the 1970s and how they were presenting them during the 2000s and if this portrayal is representative to the changes that took place in the Japanese society. This is examined by analysing the two most popular manga of the 1970s and 2000s and the covers of nine other popular manga from the time period between 1970 and 2010. The analysis which was used was a mixed research method which combines a quantitative research for the four most popular manga and a multimodal text analysis of a sample of them. This analysis is supported by a semiotic analysis of the nine popular manga. This thesis is divided in five main chapters. The first one is the introductory part, followed up by the literature review where basic terms such as gender representation, manga and the role of women in Japan is presented. The third chapter explains the methodology that was followed. The methodology chapter is followed by the analysis, which in turn ends up with the conclusions that were derived from the research. Interestingly enough, although the manga in question were timely, meaning that they were dealing with issues that they were actually taking place in society, they did not follow the trends. For instance, in the 1970s, 40% of the marriages were arranged, a fact that we did not encounter in any of the investigated manga. Hence, they are not representative to the actual position women held in the society but they are acting more as a means of inspiration and empowerment.
  • Itäinen, Sandra (2014)
    Avhandlingen undersöker hurudana kulturella identitetskonstruktioner och konstruktioner av kulturell tillhörighet som uppstår då andra generationens somaliska ungdomar talar om sin medieanvändning. Kulturer och identitetsprocesser existerar i en ny globaliserad omgivning som präglas av massinvandring och massutvandring. I Finland har det aldrig tidigare funnits en lika stor grupp av andra generationens invandrare. Det förändrade medielandskapet med nya kommunikationsteknologier i spetsen, och den allt mångkulturellare kontexten utgör utgångspunkten för undersökningen. I undersökningen intervjuades sju finlandssomaliska ungdomar i gymnasie- och yrkesskoleåldern. Somalierna utgör den största enskilda invandrargruppen från Afrika och somaliskan är den tredje största främmande språkgruppen i Finland. Materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. För att tolka intervjumaterialet användes kritisk diskursanalys (CDA) enligt Norman Faircloughs modell som teoretisk referensram. I intervjumaterialet uppstod fem diskurser av kulturell identitet: 'Jag e somalier', 'vilken klan', 'jag e somalier' där den somaliska diasporan formar den finlandssomaliska kulturella identiteten; Islam som kommer från hjärtat där identiteten formas av religionen islam; 'Kvinnor har också en plats i världen' där i sin tur genderperspektivet formar den kulturella identiteten; Flyktingaktig men ingen flykting formas av socioekonomiska faktorer, normer och språkliga uttryck; och i Beyoncé, fotboll och Kevin Hart formar ungdomskulturen i allmänhet den kulturella identiteten genom fritidsintressen och språkliga uttryck. Undersökningen visar att andra generationens somaliska ungdomar utgör en mycket heterogen grupp som karakteriseras av en mångfald av personligheter, sociala bakgrunder och mediavanor. Ungdomarna identifierar sig inte bara på basen av traditionella uttryck för kulturell identitet som exempelvis etnicitet och religion utan till stor del på basen av olika kulturella och socioekonomiska faktorer. Unga människor använder sig aktivt av vänner och bekanta, och kända personligheter från musik- och idrottsvärlden för att definiera sig själv och sina kulturella värderingar. Med hänsyn till processer av identitetskonstruktion spelar nya kommunikationsteknologier, framförallt sociala medier, en central roll för att hålla kontakt, följa med och diskutera, och för att diskursivt konstruera nya kulturella betydelser som överstiger tid och plats. Ungdomarnas tal präglas av motstridigheter, vilket speglar kulturella förändringar såväl inom det finlandssomaliska samfundet som inom det finländska samhället över lag. Trots att samhället blir mer mångkulturellt och tolerant vill ungdomarna uttrycka sin kulturella säregenhet på ett eller annat sätt, vilket sociala medier tillåter. Undersökningen påvisar att mångfaldigare medieinnehåll behövs för att skapa goda förutsättningar och fler plattformar för diskussion om kulturell identitet och tillhörighet. Detta möjliggör deltagande i samhällelig debatt och senare i beslutsfattandeprocesser.
  • Salminen, Marja (2017)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan fitnesskilpailijoiden ylläpitämiä blogeja. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia aineiston fitnessblogit ovat, millaisia merkityksiä fitnesskilpailijat liittävät kehoon blogipäivityksissään sekä miten fitnessbloggaajat rakentavat identiteettejään blogeissa. Fitnessblogeja ei ole Suomessa toistaiseksi viestinnän näkökulmasta tutkittu. Fitness on kuitenkin muotoutunut osaksi populaarikulttuuria ja se saa eri medioissa paljon huomiota. Tutkimus osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun fitnessistä laihuuden ihannoinnin, lihavuuden negatiivisen jäsennyksen sekä liikunnan terveysvaikutusten näkökulmista. Tutkimus on verkkoviestinnän tutkimusta. Fitnessblogeja tutkitaan fitnessin, terveysviestinnän ja kuluttajakulttuurin konteksteissa diskurssianalyysin keinoin. Viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisesti. Tutkimusaineisto perustuu harkinnanvaraiseen näytteeseen ja se koostuu viiden eri fitnessbloggaajan 27:stä blogipäivityksestä. Tutkimusaineistoon valitut blogikirjoitukset on julkaistu 12.11.2013–23.12.2016 välisenä aikana. Analyysin perusteella aineiston fitnessblogeista löytyy muotiblogeille tyypillisiä piirteitä. Keskeisiä ovat myös fitnessiin elämäntyylinä läheisesti liittyvät esitykset ruokavaliosta, kehosta ja identiteetin rakentamisesta. Aineiston fitnessblogit jäsennetään elämäntyyli-blogeiksi. Kyse ei vaikuta olevan pelkästään fitnessistä, vaan laajemmin elämäntyyliin liittyvistä esityksistä. Aineiston fitnessblogit vaikuttavat toimivan projektin parempi minä -areenana. Analyysin perusteella kysymykseen, miten fitnessbloggaajat rakentavat blogeissa identiteettejään, nimetään diskursseiksi uuden normin rakentajat ja nöyrät itsensä ylittäjät. Identiteettejä rakennetaan vahvasti uuden normin hyväksymisen -diskurssissa, jossa voimakkaasti ja toistuvasti muuttuva keho halutaan hyväksyttävän ”normaaliksi” myös muiden silmissä. Syömättömyys jäsennetään osaksi terveellistä elämäntapaa. Identiteettejä rakennetaan myös nöyrän itsensä ylittämisen -diskurssissa, jossa fitnesskilpailijat taistelevat aikaa, kiirettä ja nälkää vastaan. Tutkimuskysymykseen, millaisia merkityksiä fitnessbloggaajat liittävät kehoon, diskursseiksi muodostuvat voimaantuneet, rikkinäisen koneen vangit ja riittämätön keho. Fitnessbloggaajat ovat analyysin perusteella tulkittuna voimaantuneita. He pitävät elämäntapaansa terveyttä edistävänä. Rikkinäisen koneen vangit -diskurssissa fitnesskilpailijat käyvät ankaraa taistoa itsensä kanssa tilanteissa, joissa keho ei toimi halutunlaisesti. Fitnessbloggaajien esityksistä tulee vaikutelma riittämättömistä kehoista, jotka ovat jatkuvan arvostelun kohteena. Ideaalikeho näyttää tarkoittavan kilpailuissa esiteltävää kehoa, josta luopuminen on kilpailupäivän jälkeen hankalaa. Johtopäätöksenä todetaan, että mediassa on tärkeää tuoda esille myös vaihtoehtoisia tapoja jäsentää kehoja. Etenkin laihuuden ihannointiin ja jäsentämiseen tavoittelun arvoisena ideaalina tarjotaan tilalle riittävän hyvän -paradigman omaksumista.
  • Ihalainen, Niina (2015)
    Tutkielman aihe liittyy yhteisöviestinnän formatiiviseen, ennakoivaan arviointiin. Toinen tutkielman keskeinen teema on profilointi eli tavoitekuvan rakentaminen. Tavoitekuvan rakentamisen rinnalla tarkastellaan myös maineen rakentamista. Profilointi on maineen rakentamiseen liittyvää viestinnällistä toimintaa, ja tavoitekuvan rakentaminen on yksi strategisen viestinnän tehtävistä. Tutkielman painotus on viestinnän strategisessa suunnittelussa ja johtamisessa. Viestinnältä vaaditaan strategista tukea organisaation toiminnalle. Viestintä on siirtynyt monissa organisaatioissa perinteisestä tukitoiminnasta yhdeksi ydintoiminnoista. Viestinnän tulee tukea koko organisaation strategian ja tavoitteiden saavuttamista. Viestinnän mittaamisen kytkeytyminen organisaation tavoitteisiin ja strategiaan ei ole kuitenkaan itsestään selvää. Edellä mainittuja viestinnän ilmiöitä tutkitaan Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman Älybussi-projektin yhteydessä. Älybussin ideana on turvata lähipalvelut kunnissa ja tuoda ne harvemmin asutuille alueille liikkuvina palveluina Päijät-Hämeessä. Kuntasektori on suurten muutosten äärellä, johtuen muun muassa pitkään vireillä olleesta Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksesta (Sote-uudistus). Tutkielman tavoitteena on tutkia, millainen tavoitekuva täysin uudenlaiselle älybussille halutaan yhteistyössä, monen eri toimijan ja yhteistyötahon kesken luoda ja miten formatiivisen arvioinnin avulla voidaan hyvään maineeseen tähtäävää tavoitekuvaa rakentaa. Tutkielman tarkoituksena on tutkia ja antaa suuntaviivoja tavoitekuvan rakentamiselle ja formatiiviselle arvioinnille, joiden perustella valintoja ja yhteistä näkemystä on helpompi lähteä Älybussi-projektissa yhteisesti muodostamaan ja systemaattisesti rakentamaan. Toinen keskeinen tutkimustavoite on formatiivisen arvioinnin ja hyvään maineeseen tähtäävän tavoitekuvan synteesin rakentaminen teorian pohjalta ja sen soveltaminen käytäntöön haastatteluaineiston avulla. Tutkimuksen keskeisinä lähteinä ovat Elisa Juholinin ja Leif Åbergin kirjat ja tutkimus liittyen erityisesti tavoitekuvan rakentamiseen ja viestinnän formatiiviseen arviointiin. Mainetutkimuksen puolella keskeisinä lähteinä toimivat Pekka Aulan, Jouni Heinosen ja Saku Mantereen näkemykset. Kansainvälistä tutkimusta keskeisesti edustavat Paul Argenti, Anne Gregory, Paul Noble, Tom Watson ja Paul Willis. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä on teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu 11 haastattelusta: 10 Älybussi-projektin ohjausryhmän jäsenen haastattelusta ja yhdestä viestinnän asiantuntijan haastattelusta. Työn analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkielman haastatteluaineiston perusteella määriteltiin formatiivista arviointia hyödyntäen hyvään maineeseen tähtäävän tavoitekuvan rakentamisen tärkeitä osatekijöitä: 1) keskeiset sidosryhmät ja palvelut, 2) menestystekijät, 3) tavoitekuvan avainsanat ja 4) määrälliset sekä laadulliset arvioinnin mittarit älybussille. Tutkielman keskeisenä tuloksena muodostetussa formatiivisen arvioinnin ja hyvään maineeseen tähtäävän tavoitekuvan synteesissä organisaation tavoitteet ovat hyvään maineeseen tähtäävän tavoitekuvan rakentamisen lähtökohtana. Formatiivisen arviointi mahdollistaa tarkoituksenmukaisten ja tosiasioihin perustuvien suunnitelmien muodostamisen ennen varsinaista toteuttamista. Sen avulla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita asioita oikein. Tavoitekuvan rakentaminen vaatii tärkeimpien sidosryhmien määrittämistä ja heidän tarpeidensa tunnistamista sekä keskeisten avainmenestystekijöiden täsmentämistä, joissa organisaation tulee olla hyvä menestyäkseen. Menestystekijöiden pohjalta voidaan määrittää tavoitellun tavoitekuvan avainsanat ja perusviestit, jotka tulee testata sidosryhmien keskuudessa. Testausvaiheen jälkeen tehdään varsinainen viestintästrategia ja -suunnitelma ja siirrytään toteutusvaiheeseen. Toteutusta seuraa muutoksen seuranta ja arviointi suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja mittareihin formatiivisen suunnittelun vaiheessa. Tavoiteltava muutos tapahtuu asenteissa, tunteissa tai käyttäytymisessä. Arvioinnin jälkeen siirrytään jatkuvan seurannan ja arvioinnin syklin mukaisesti takaisin organisaation strategisiin tavoitteisiin. Malli korostaa formatiivisen arvioinnin tärkeyttä ja arvioinnin jatkuvaa luonnetta viestinnän johtamismallien mukaisesti. Muutokset maineessa kehittyvät hitaasti. Nimensä mukaisesti kehitetty malli tähtää hyvään maineeseen, ja formatiivisella arvioinnilla on merkittävä rooli hyvän maineeseen tähtäävän tavoitekuvan rakentamisessa.
  • Zhang, Dennis Zhibin (2015)
    China’s economy is highly relevant to European decision-makers and citizens, and has also become a high-profile news topic in Europe’s news media. This thesis focuses on the economic coverage and media performance of Euronews, the most watched news channel in Europe. This research aims to explore how the news on China’s economy is framed by Euronews, and discusses how Euronews implements its public service role, connecting to European citizens with a European perspective in its economic coverage of China. This study prudently revisited the previous academic studies on Euronews, particularly those published in the New Millennium. Two critical issues in relation to its media performance are crystallised – one is how Euronews can perform as an independent 'fourth estate' which provides news information for European citizens based on their holistic public interest, and the other is whether or not Euronews is able to achieve the goal of supranational news-reporting while excluding national viewpoints. This study employed news framing analysis on the basis of content analysis with both qualitative and quantitative approaches. The research design was formulated in accordance with Van Gorp’s method of news framing coding. The use of issue, economic consequence, source and stereotype frames were respectively analysed. Chi-square and Cramer’s V tests were employed to prove the correlations between the economic consequence frame and the source and issue frames. The findings of this study demonstrated that Euronews somewhat prefers to use economic statistics and analyses to report China’s economy. Euronews pays more attention to the statistics which indicate a negative outlook on China’s economic growth. Euronews basically recognises the importance of China’s role in the global economy. However, the coverage does not give prominence to the intimate economic bond between the EU and China. The results can also confirm the previous research that Euronews is only able to provide a limited European perspective and partial voice of the public. The findings altogether indicate that Euronews has not achieved the ideal of reporting economic coverage in terms of social responsibility journalism. The analysis endorses that the deficiency in the European perspective results from Euronews’ special news sourcing procedure which was installed for accommodating the constriction of its limited production budget. However, eventually, the failure of supranational news-reporting is deemed to be a consequence of the absence of a consolidated European journalistic culture. After all, as for the case of economic coverage of China, Euronews is overall deficient in communicating the European perspective in a fair and impartial manner. Even though a supranational public service broadcaster appears glamorous for the European viewers, this study has to raise the concern that the concept can hardly be implemented into reality by the hands of the current Euronews.
  • Holmberg, Frida (2020)
    Syftet med den här avhandlingen är att se på hur svarta brottsoffer har representerats i tidningen New York Times under åren 1955, 1991, samt 2020. I avhandlingen ligger fokus på tre uppmärksammade brottsfall, mordet på Emmett Till 1955, misshandeln av Rodney King 1991 samt mordet på George Floyd 2020. Jag ser i avhandlingen på hur svarta brottsoffer representerats i New York Times under tre olika tidsperioder, samt hur rapporteringen kring de tre olika fallen skiljer sig från varandra. Tidigare studier visar att svarta män sällan ses som legitima offer och att svarta överlag representeras stereotypt i medier. Avhandlingen baserar sig på en kvalitativ undersökning av tre händelser som alla ledde till demonstrationer mot rasism och övervåld och som fick stor medieuppmärksamhet. Materialet i analysen består av tjugo artiklar per fall. De har analyserats utgående från ett kodningssystem som tar fasta på vem som får komma till tals i artiklarna, hur offren benämns, samt huruvida en bredare samhällsdiskussion går att skönja i artikeln. I materialet går att se hur representationen av svarta går från att vara schablonartad och stereotyp 1955, till att bli bredare och mer nyanserad 1991 och 2020. Samhällsdiskussionen är också bredare och mer balanserad i de senare fallen. Det amerikanska samhället har förändrats mycket mellan 1955 och 2020 och det syns också i materialet. Offren representeras mindre stereotypt i de senare fallen och representationen blir allt mer mångfacetterad och nyanserad. Däremot finns en del stereotypa tendenser kvar också 1991 och 2020, bland dem hur våldet mot svarta kroppar beskrivs.
  • Kurtén, Anna (2014)
    Syftet med denna pro gradu-avhandling är att jämföra programledarrollen i TV-nytt med en videoblogg på Youtube för att ta reda på vilka skillnader det finns mellan programledarskap i tv-journalistik och programledarskap i videobloggar. Målet är att ta reda på om programledare som arbetar med traditionell television kunde ta till sig någon av de tekniker videobloggare på Youtube använder sig av. Min huvudsakliga forskningsfråga är: Vilka presentations-/berättartekniker använder programledare i TV-nytt jämfört med videobloggare? Mitt material består av tre av TV-nytts huvudsändningar och tre avsnitt av bloggaren smoukahontas videoblogg på Youtube. Materialet är från tidsperioden februari-april 2014. Materialet har analyserats med hjälp av Erving Goffmans dramaturgiska analys. Samma metod har tidigare använts för att bland annat studera det iscensatta talet i tv. Centrala element i min analys är programledarnas manuskript, deras personliga fasad samt framträdandenas inramning. Den teoretiska delen av denna pro gradu-avhandlng behandlar bland annat tv-journalistik i förändring, journalistiskt tv-berättande och tv-dramaturgi, journalistens roll i tv, Youtube som medium och genre, videobloggtekniker samt kvalitet och estetik på Youtube. Centrala källor är Ari Nykvists forskning om formaterade tv-nyheter, samlingsvolymen The Youtube Reader av Pelle Snickars och Patrick Vonderau samt artiklar ur tidskriften New Media & Society. I min analys av presentations-/berättartekniker utgår jag från Ari Nykvists sammanfattning av journalistiska berättartekniker. Resultaten av den empiriska undersökningen visar att programledare i TV-nytt använder sig av traditionella journalistiska berättartekniker som förenkling-konkretisering och intensifiering-dramatisering av nyhetshändelser och –skeenden. Jag identifierar även flera andra berättartekniker utöver de som Nykvist nämner. Programledarna i TV-nytt använder sig till exempel av small talk och publikdialog. Videobloggaren smoukahontas använder sig delvis av samma teknker som programledarna i TV-nytt men hon använder sig också av andra tekniker, bland annat personliga avslöjanden, rollspel och sketcher, humor/ironi sam innehållsutveckling och -diskussion. Förutom journalistiska berättartekniker identifierar jag en rad estetiska berättartekniker som programledarna använder sig av. Med estetiska berättartekniker avser jag andra berättartekniker än de rent verbala. Både i TV-nytt och i smoukahontas videoblogg använder man sig av rekvisita, visuell presentation, leenden samt övrigt kroppsspråk, rörelse samt klädsel och styling. smoukahontas använder sig dessutom av musik, överraskningsmoment och tekniskt berättande. Även om urvalet är litet, tre nyhetssändningar och tre videoblogginlägg, kan resultatet anses vara generaliserbart eftersom både tv-nyhetsformatet och videobloggformatet är rätt standardiserade format. Det som skiljer videobloggaren smoukahontas programledarroll mest från programledarrollen i TV-nytt är möjligheten till dialog med publiken. Sammanfattningsvis, när det gäller vilka tekniker programledarna i TV-nytt kunde ta till sig av de tekniker som videobloggare använder kommer jag till slutsatsen att humor och överraskningsmoment ganska långt saknas i TV-nytt. Det här är tekniker som smoukahontas skickligt tillämpar och som programledarna i TV-nytt med fördel kunde använda sig av.
  • Podshivalova, Polina (2013)
    The aim of this thesis is to examine the representations of Russian-European relations in the articles covering the Pussy Riot case in four Russian newspapers: Rossiyskaya Gazeta, Kommersant, Vedomosti, and Izvestia. The subject matter is relevant due to the fact that in recent years relations between Russia and Europe have become stagnant and unproductive. There are a variety of reasons that underpin the deterioration of Russian-European relations, including the world economic crisis and NATO expansion. However, coverage of these changes in the Russian press is influenced not only by the actual situation, but also by the discourses of political parties as well as by Russian national political culture. Because media representations convey values, beliefs, and meanings, the representations in Russian newspapers play a crucial role in shaping the way people see themselves and the country they live in. Media representations also have potential to influence how people perceive their relations with others and have an impact on their behavior. It means that Russian-European relations are eventually partly constructed by the way they are represented in the Russian press. The main research question is: how are relations between Europe and Russia represented in the articles covering the Pussy Riot case and in the context of Russian political culture and the discourses of different Russian political powers? The Pussy Riot case and associated events are a suitable angle for the research because they have invoked wide spread discussion in mass media and demonstrated some fundamental differences in Russian and European cultures. The Pussy Riot case is a criminal process of three members of the punk band Pussy Riot who were charged with hooliganism. The research is conducted within the theoretical frames of media discourse and international relations theory. The basic supposition implies that media discourse is, to a large extent, shaped by the discourses of diverse political forces and by a national political culture. In order to answer the research question, a critical discourse analysis of the relevant texts has been conducted on three levels: linguistic, intertextual, and the macro level of social structures. In the course of the analysis, it has been possible to retrieve a variety of representations of Russian-European relations. These representations are: political, cultural, and religious collision, Europe as a mentor, Europe as a savior, Europe as an economic partner, Russia as an integral part of Europe. The first one is more widely employed by the pro-government publications. The second and the third seem to be more relevant for the liberal press, while the last two representations are associated with the opinions of particular experts and politicians. Overall, the results enable us to conclude that the representation of Russian-European relations as a collision is hegemonic. It purports that regardless of what Putin’s government states in official papers and speeches meant for the European audience, it still does not consider Europe as a friend.
  • Thure, Aino Salla Katariina (2017)
    The Finnish TV-series Downshiftaajat is a story of couple whose company goes bankrupt and they need to start a new life. The couple moves to a suburb and tries to hide their money troubles by telling everyone that they are downshifting. The story then follows the couple’s balancing act in between their old and new lives: keeping up appearances and while working to find new work. In this thesis, I examine class constructs in Downshiftaajat. Social hierarchies and classes are not always very visible in societies. According to contemporary class research, class is made up of multiple elements, such as job, taste, wages, and hobbies. Skeggs writes of how when certain symbols are inscribed onto different groups of things, characters or physical object, these symbols then became markers of the group to which that object belongs. Bourdieu and Wright gives additional insights into classes, first from the perspective of style and the latter from a more economical way. Alain De Botton explains how and why humans behave in groups. This research was conducted using thematic analysis as a method. Thematic analysis is a method for finding repetitive patterns in data and then organising these patterns in hierarchical order. After watching the series closely, I made memos about the events and dialogue in the show. These memos I then turned into more detailed sections I call descriptions. These descriptions I organised under five main headings: infrastructure, morality, money, style, and behaviour. The results of the analysis showed that Downshiftaajat constructs class by representing things in the suburb, such as buildings, trains, and neighbours as distant form the main characters. Class also informs the morals of characters: the morality of the main characters are usually depicted as having higher standards than other characters’ morality. Money contributes to the construction of class in the dialogues between the main characters concerning the lack of it. Style is also used to construct class by giving examples of brands that the main characters prefer over other brands. Class is also depicted by means of behaviour: people from different classes behave differently and have different eating habits. The series does not explicitly criticise how Finnish society treats its unemployed. It does, however, reflect contemporary Finnish unemployment policies, where the sole responsibility for finding work and managing one’s life is placed on individuals.
  • Lyu, Bingying (2014)
    Modern China has entered an era of risk society. The emerging public crises are challenging the government's reactions including the openness and speed of information, the reconstruction of credibility and reputation. On the other hand, the media environment has changed enormously. Despite the tight censorship of China's traditional media, social media provide both opportunities and challenges for government crisis communication in terms of its fast speed of transmitting and instantaneous sharing of information, reliance on user-generated content, and openness of public opinions and easiness to access. Since social media are empowered to reshape the public opinion field, media manipulation from the government changes accordingly. Therefore, this study focuses on the way social media was used actively in the crisis communication in the 2013 Ya'an earthquake by the Chinese government and respond from the public. Mixed research methods are used in the study, including content analysis as quantitative method, and frame analysis as qualitative method. This research first identifies how did the state-owned media presented the crisis. Subsequently, it explores what crisis communication strategies the state-owned media applies on social media during the earthquake, and how effective those strategies are based on attitudes of the public. As an authoritarian country, the Chinese government used to cover crisis and suppress discussions to maintain stability of the society, which caused distrust among the public. However, different from the stereotype, the Chinese government tends to guide public opinion to the positive direction rather than hiding the truth nowadays. Based on the analysis, the conclusion can be drawn clearly how the Chinese government managed and responded to the crisis through the state-owned media.
  • Li, Xianyun (2016)
    China has captured global attention due to its rapid development of Internet infrastructure owing to the introduction of economic reform and marketization over the recent decades. The Internet regulation in China also has its Chinese characteristics. China has long been an authoritarian country whose censorship tradition is deep seated in its historical background and political entity. It has spawned a prosperous Internet culture to ironize the censorship action itself, netizens willingly use “to harmonize” as a synonym of “to censor”. My thesis aims to investigate the complex view of China’s Internet regulation and its Chinese characteristics, and how the censorship is practiced to secure the harmonious socialist society, from both existing research and news media. By investigating existing literature, I unfold the governmental development of the massive cyberspace surveillance and the ways in which the censorship works. On the basis of the theoretical understanding of China’s Internet regulation, my research continues to explore the specific cases of censorship programmes happened in the 2010s represented by news reporting, i.e. anniversaries of the Tiananmen Protest, Occupy the Central, the 50 Cents Army and the banned Internet spoofs, in order to see how China’s Internet censorship was portrayed in the real cases. The research primarily adopts case study and content analysis methodology, carefully identifies novel censorship phenomena appeared during the recent decade to embody the harmonization censorship processes. This paper serves to encapsulate the intricate Chinese Internet regulation system for both Chinese and western scholars, and most significantly, for the young generation of Chinese Internet consumers, to gain an improved understanding of the status quo of China’s cyberspace landscape.