Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Social and Moral Philosophy"

Sort by: Order: Results:

  • Sirviö, Jukka (2015)
    Tutkielman tarkoitus oli selvittää, pitävätkö Sterban kirjassa ’The Triumph of Practice Over Theory of Ethics’ (2005) esittämät väitteet paikkansa. Sterba väittää, että traditionaalisia kantilaisia ja utilitaristisia teorioita on jouduttu muokkaamaan nykyyhteiskuntaan sopiviksi siinä määrin, että teorioiden moraalisesti hyväksyttävimmät muotoilut eivät enää eroa toisistaan. Erityisesti käytännön ongelmien määrittelyjen ja ratkaisujen suhteen teoriat ovat samankaltaisia. Tähän liittyy myös kysymys, voidaanko yhdistää deonttinen etiikka ja seurausetiikka. Analysoin Sterban väitteitä yhtäältä hänen määrittelemiensä lähtökohtien perusteella ja argumentaation valossa ja toisaalta yleisten päätös- ja peliteoreettisten viitekehysten perusteella. Sterba kohdentaa ongelmat empiirisestä näkökulmasta seuraaviin seikkoihin: Ihmisten liian suuri kulutus, kulutuksen suhde luonnonvarojen rajallisuuteen ja ihmisten liian suuri määrä maapallolla. Hän laajentaa tarkastelun näkökulman globaaliksi ja tulevia sukupolvia koskevaksi, jolloin ongelmat kärjistyvät ja konkretisoituvat. Sterba keskittyy siihen, mikä on välttämätöntä ihmisen ja muiden lajien olemassaololle. Siten käytäntö määrittää teorioita. Sterba pyrkii helpottamaan preferenssien määrittelyjä ja perusteluja selkeillä lähtökohdilla. Hän määrittelee moraalisen päätöksenteon lähtökohdiksi egoistisen ja altruistisen näkökulman, jotka voidaan sovittaa yhteen rationaalisella kompromissimallilla. Hän laajentaa etiikan näkökulman antroposentrisestä biosetriseen etiikkaan yhdistäen nämä näkökulmat prinsiipeillään. Valittujen lähtökohtien määrittelyt ja niiden hyväksyttävyys jäävät kuitenkin avoimiksi. Sterba esittää lyhyessä tekstissä monia teemoja useiden näkökulmien valossa, jolloin hänen esityksensä jää hajanaiseksi ja luonnostelun tasolle. Tämä heikentää hänen argumentaationsa pätevyyttä ja vaikeuttaa hänen esityksensä ymmärrettävyyttä. Sterban mukaan perinteisiä moraaliteorioita on jouduttu muuttamaan voimakkaasti, jotta ne voitaisiin hyväksyä nyky-yhteiskunnassa. Vanhat teoriat joutuvat vastaamaan samoihin nykyajan käytännön ongelmiin ja ratkaisemaan ongelmat tässä ajassa hyväksyttävällä tavalla. On kuitenkin eri asia väittää, että teoriat olisivat samoja joko toistensa suhteen tai käytännön ongelmien määrittelemisen ja ratkaisujen suhteen. Tätä Sterba ei pysty todistamaan. Deonttisen ja konsekventalistisen etiikan yhdistäminen on mahdollista joiltakin osin. Tarvitaan myös kokonaisvaltainen käsitteellinen viitekehys. Sterban esityksen eri teemat ja prosessit jäävät yhtäältä määrittelemättä ja toisaalta irralleen, jolloin hänen väitteittensä todistamiseksi vaadittua pätevää kokonaisuutta ei synny. Myöskään Sterban rationaalinen kompromissimalli ei ratkaise vaikeita ristiriitatilanteita hänen väittämällään tavalla.
  • Räsänen, Joona (2016)
    Tässä käytännöllisen filosofian pro gradu -työssä käsitellään argumentteja sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan ja sen puolesta. Filosofisen argumentoinnin kautta osoitetaan, että sukupuolineutraali avioliitto on perusteltu ja moraalisesti oikeutettu. Tutkielmassa tarkastellaan niin sanottua käsitteellistä argumenttia, jonka mukaan avioliitto on määritelmällisesti miehen ja naisen välinen liitto, sillä ainoastaan miehen ja naisen välisestä suhteesta voi syntyä lapsia ja siten samaa sukupuolta olevien avioliitto on mahdoton. Argumenttia ja siihen kohdistettua kritiikkiä esitellään ja arvioidaan. Muun muassa hedelmättömyysargumentilla osoitetaan, että sukupuolineutraalin avioliiton vastustajat tekevät epäjohdonmukaisen erottelun lisääntymiskyvyttömien heteroparien ja homoparien välille. Työssä käsitellään myös kaltevan pinnan argumenttia ja väitettä siitä, että hyväksymällä sukupuolineutraali avioliitto, joudutaan hyväksymään myös sellaiset avioliitot ja suhteet, jotka ovat moraalisesti tuomittavia. Argumentti osoitetaan virheelliseksi useista syistä, muun muassa siksi, ettei kausaalista yhteyttä sukupuolineutraalin avioliiton ja esimerkiksi moniavioisuuden hyväksymisen välillä ole. Tutkielmassa tarkastellaan kriittisesti lasten oikeuksiin vetoavaa argumenttia, jonka mukaan sukupuolineutraali avioliitto rikkoo lapsen oikeutta biologisiin vanhempiinsa. Työssä argumentoidaan, että sukupuolineutraalin avioliiton hyväksyminen on lasten edun mukaista riippumatta sen väitteen todenmukaisuudesta, että lapsen paras kasvuympäristö on miehen ja naisen muodostamassa perheessä. Tutkielmassa osoitetaan, että perinteinen ainoastaan miehen ja naisen välinen avioliitto syrjii homoseksuaalisia pariskuntia, sillä avioliitto voidaan ymmärtää pariskunnan kollektiivisena oikeutena, jota osapuolet käyttävät yhdessä. Avioliiton merkitys ei myöskään heikkene sukupuolineutraalin avioliiton hyväksymisen myötä, ja väitteet eri sukupuolta olevien avioparien perheiden rikkoutumisesta sukupuolineutraalin avioliiton hyväksymisen myötä osoitetaan virheellisiksi. Johtopäätöksenä todetaan sukupuolineutraalin avioliiton olevan filosofisesti perusteltu, moraalisesti oikeutettu ja siten laillisesti hyväksyttävissä, sillä se lisää samaa sukupuolta olevien parien ja lasten hyvinvointia sekä onnellisuutta aiheuttamatta yhteiskunnalle tai muille ihmisille vahinkoa tai haittaa.
  • Lindholm, Sanna (2015)
    Sukupuoli on rakenteellinen kategoria, joka vaikuttaa yksilön identiteettiin, ruumiiseen sekä seksuaalisuuteen. Se jakautuu biologiseen sekä sosiaaliseen ulottuvuuteen. Sukupuoli on käsitteellinen kategoria, jonka avulla yksilön ruumis, seksuaalisuus sekä identiteetti pyritään saattamaan näennäiseen koherenssiin. Tämän työn tarkoituksena on tutkia, missä mielessä sukupuolen käsite voidaan ymmärtää vallankäyttönä ja mitä vaikutuksia tällä on yksilön kannalta. Tämän työn valtateoreettisena kontekstina toimii Michel Foucault’n filosofia ja feministisenä päälähteenä Judith Butler. Foucault’n mukaan valta on perusluonteeltaan tuottavaa, ja sillä on erityisiä kurinpidollisia muotoja. Foucault’n mukaan sukupuoli ei ole luonnollinen ilmiö, vaan osa vallankäytöllistä kontekstia, joka on muodostunut kapitalististen arvojen lomassa. Judith Butlerin mukaan sukupuoli ja seksuaalisuus asetetaan heteroseksuaaliseen matriisiin, jonka binaarinen jäykkyys rajoittaa yksilön itseilmaisua. Sukupuolen käsite jaetaan biologiseen ja sosiaaliseen muotoonsa, mutta Butler osoittaa tämän olevan lähinnä retorinen yritys parantaa kyseisen käsitteen selittävää voimaa. Tässä kontekstissa sukupuoli tulee ymmärtää keinotekoisena käsitteenä, jonka rajallinen selitysvoima rajoittaa yksilön ruumiista, seksuaalisuutta sekä identiteettiä. Sukupuolen käsitteen aiheuttamat vallankäytön jäljet on luettavissa yksilön ruumiista. Tämä ilmenee erityisesti naisen ruumiilleen suorittaman kurinpidon yhteydessä. Susan Bordo ja Sandra Lee Bartky kirjoittavat siitä, kuinka nainen valvoo omaa ruumistaan ja alistaa sen lukemattomille kurinpidollisille toimille. Bartkya seuraten voidaan todeta, että naisesta on tullut ruumiissaan kuin foucault’laisen panoptikonin vanki. Tämän työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että sukupuoli on vallankäytön kategoria, joka pyrkii luomaan keinotekoista koherenssia ruumiin sekä seksuaalisuuden eri olomuotojen välille. Sukupuoli sisäistetään subjektivaation kautta osaksi identiteettiä ja sen merkitys foucault’laisen tuottavan vallan ulottuvuutena on merkittävä. Sukupuoli tulee kuitenkin foucault’laisessa kontekstissa ymmärtää myös tuottavaksi kategoriaksi, eikä sitä tule nähdä ainoastaan negatiivisena käsitteenä. Aiheen jatkotutkimuksen tärkeinä teemoina voidaan pitää seksuaalisuuden luonnetta sekä miehen sukupuolisuutta.
  • Laihonen, Maarit (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suoran toiminnan oikeutusta poliittisen protestin muotona. Aihetta lähestytään yhteiskunnallisena ilmiönä, mutta moraalifilosofian näkökulmasta pyrkien löytämään yleisen oikeutuksen periaatteita. Suora toiminta muuttamaan välittömästi asiaa, joka koetaan epäoikeudenmukaiseksi. Suora toiminta eroaa kansalaistottelemattomuudesta ja muista protestin muodoista siinä, etteivät sen tavoitteet ole epäsuoria, välillisiä. Tutkielmassa esitellään aluksi suoran toiminnan suhde muihin yhteiskunnallisen vaikuttamisen muotoihin ja tarkastellaan niiden yhtymäkohtia. Myös muiden toimintamuotojen oikeutusta tarkastellaan lyhyesti liberalismiin ja demokratiaan keskittyvässä viitekehyksessään. Suora toiminta määritellään niin, että sitä voidaan tarkastella moraalifilosofisena kysymyksenä. Lisäksi eritellään joukko filosofisia näkökulmia, joista suoraa toimintaa toiminnan muotona voi yhteiskunta- ja moraalifilosofisesti kritisoida. Suoran toiminnan oikeutusta lähestytään preferenssiutilitarismin näkökulmasta keskittyen toimijan moraaliseen velvollisuuteen arvioida tekonsa seurauksia. Lisäksi oikeutusta tarkasteltaessa hyödynnetään suoran toiminnan historialliseen anarkistiseen taustaan liittyvää prefiguratiivista toiminnan etiikkaa. Utilitarismin kritiikkiä ja prefiguratiivisuuden erilaisia eettisiä ymmärrystapoja tutkitaan eri näkökulmista. Suoraa toimintaa tarkastellaan kriittisesti myös väkivallan kysymyksen ja määritelmien kautta. Suoran toiminnan oikeutuksen analyysissä otetaan huomioon sen historia osana yhteiskunnallisia kamppailuja tasa-arvosta. Tutkielmassa tarkastellaan kahta suoran toiminnan esimerkkiä: Tuotantoeläinkysymystä eläinoikeustoimijan toiminnan näkökulmasta sekä talonvaltausta toimintana, jossa ihmisen perustarpeet ja yksityisomaisuuden suoja asettuvat vastakkain. Tutkielmassa kysytään myös, millaisia moraaliarvostelmia liittyy keskenään erilaisiin toiminnan muotoihin ja mitkä niitä yhdistävät. Tuloksena esitetään preferenssiutilitarismiin ja prefiguratiiviseen etiikkaan perustuva suoran toiminnan oikeutus. Se edellyttää toiminnan muodon moraalisessa harkinnassa universaalin tasa-arvon huomioimista, tavoitteiden ja keinojen eettistä punnitsemista ja saavutettavien tulosten arviointia sen valossa, millaisia preferenssejä on niillä, joihin toiminta vaikuttaa: Suora toiminta on poliittisen protestin aktiivinen muoto, joka saa yleisen oikeutuksensa kaikkien hyvän tavoittelusta ja tekokohtaisen oikeutuksensa toiminnassa käytettyjen keinojen yhteensopivuudesta päämäärän kanssa.
  • Lahdenranta, Aino (2013)
    Tutkielma kuuluu filosofian historian alaan ja käsittelee taloustieteilijänä tunnetun Adam Smithin moraaliteoriaa. Smithin ajattelua lähestytään tekstuaalisesti The Theory of Moral Sentiments -teoksen pohjalta. Tutkielmassa keskitytään Smithin deskriptiiviseen teoriaan moraalitunteista ja esitetään yksityiskohtainen analyysi sen keskeisistä käsitteistä. Tekijä kiinnittää huomiota teorian aatehistorialliseen kontekstiin ja sijoittaa sen osaksi varhaismodernin etiikan traditiota. Smithin moraalifilosofista teosta käsitellään myös suhteessa hänen muuhun tuotantoonsa. Lisäksi tutkielmassa taustoitetaan Smithin moraaliteoriaa perehtymällä hänen käsitykseensä ihmismielen toiminnasta, erityisesti tunteiden ja mielikuvituksen suhteen. Smithin pyrkimyksenä on tarjota teoksessaan naturalistinen selitys moraalille eli yhteisille käsityksille hyveistä, paheista ja oikeudenmukaisuuden säännöistä. Hänen näkemyksensä edustaa Francis Hutchesonin ja David Humen teorioiden tapaan sentimentalismia, sillä teoria perustuu moraalitunteille, joita toisten tunteet ja käytös aiheuttavat katsojissa. Smithin keskeinen haaste on selittää, miksi tietynlaiset tunteet herättävät katsojissa säännönmukaisesti hyväksyntää tai paheksuntaa. Tässä selityksessä Smith vetoaa tunteiden ominaispiirteisiin, mielikuvituksen toimintaan sekä erityisesti sympatiaan. Smithin moraaliteoria muistuttaa monin tavoin Humen teoriaa, mutta on silti omalaatuinen. Tutkielmassa osoitetaan muun muassa sympatia-käsityksen omintakeisuus suhteessa Humen vastaavaan. Sympatia tarkoittaa Smithille kanssatunnetta eli katsojan taipumusta kokea tarkkailemansa henkilön tunteita muistuttavia tunteita tämän tilanteeseen eläytymisen johdosta. Tutkielman käsittelyluvut etenevät seuraten The Theory of Moral Sentiments -teoksen rakennetta. Ensimmäisessä käsittelyluvussa perehdytään Smithin käsitykseen tunteiden sopivuudesta, jota katsojien taipumus kanssatunteeseen määrittää. Luvussa argumentoidaan, että katsojan kokeman sympatian astetta eivät säätele aiemmat moraalikäsitykset, vaan ihmismielen säännönmukaisuudet, joita tutkielmassa nimitetään sympatian laeiksi. Smithin teoriassa ei siten ole kyse vain moraalinormien soveltamisen kuvaamisesta, vaan yrityksestä selittää niiden psykologinen perusta. Toinen käsittelyluku paneutuu Smithin käsitykseen oikeudenmukaisuuden hyveestä, joka perustuu katsojien taipumukselle tuntea suuttumusta asianosaisten puolesta, kun heille aiheutetaan tahallisesti haittaa. Viimeiseksi käsitellään Smithin näkemystä omastatunnosta, joka tarkoittaa yksilöiden kykyä omaksua puolueettoman katsojan näkökulma suhteessa omiin tunteisiinsa ja käytökseensä. Tutkielma osoittaa, että Smithin teoria moraalitunteista on naturalistinen. Moraalitunteiden herääminen selitetään ihmismielen toiminnan avulla vetoamatta Jumalaan, tuntemattomiin mielen kykyihin, kuten erityiseen moraaliaistiin, tai metafyysisesti epäilyttäviin moraalisiin ominaisuuksiin. Smithin teoria on myös koherentti, sillä hän ei joudu vetoamaan niihin moraalinormeihin, joiden perustan hän vasta yrittää selittää. Tutkielmassa argumentoidaan, että The Theory of Moral Sentiments sisältää täysin deskriptiivisen teorian moraalitunteista, vaikka teos kokonaisuutena kattaa myös hyveeseen kannustavia osuuksia. Edellisen perusteella tutkielmassa esitetään, että mikäli Smithin teoriaa halutaan peilata myöhempään filosofiseen ajatteluun, oikea vertailukohta ei löydy normatiivisen etiikan eikä semantiikkaan keskittyvän meta-etiikan piiristä. Smithin teoria kuuluu sitä vastoin filosofisen ja empiirisen moraalipsykologian alaan. Tutkielma avaa hyviä mahdollisuuksia jatkotutkimukselle. Esimerkiksi Smithin teorian suhde muiden brittimoralistien sekä ranskalaisen Nicolas Malebranchen ajatteluun vaatii lisäselvitystä.
  • Videnoja, Kalle (2011)
    Pyrin Pro gradu -tutkielmassani hahmottamaan ne tekijät, jotka konstituoivat julkista aluetta demokraattista legitimiteettiä tuottavana poliittisena foorumina. Työni keskiössä on deliberatiivisen demokratian teorian ydinajatus, että ihmiset ja ihmisryhmät kykenevät muodostamaan mielipiteensä ja tuomaan sen esille julkisissa keskusteluissa. Hyvin argumentoitu vaade ryhmän oikeuksien puolesta kerää julkista kannatusta muualtakin kuin asianomaisen ryhmän sisältä. Tämä puolestaan saa aikaan poliittisia muutoksia. Ryhmä, jota yhdistää epäoikeudenmukaisuuden kokemus, tuo agendansa julkisuuteen ja pyrkii vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen ja sitä kautta poliittiseen päätöksentekoon. Oleellinen kysymys tässä kontekstissa on, kuinka paljon yleisen mielipiteen tulisi vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon ja minkälaisiin aiheisiin poliittisesti vaikuttava yleinen mielipide on rajattu. Keskustelun julkisen alueen demokraattistra legitimiteettiä tuottavasta voimasta käynnisti Jürgen Habermasin teos Strukturwandel der Öffentlichkeit vuonna 1962. Olen käyttänyt kyseisen teoksen lisäksi lähteinäni Habermasin myöhäisempää tuotantoa. Habermasin pääasiallisina kommentaattoreina työssäni toimivat John Rawls, Nancy Fraser, Chantal Mouffe ja Seyla Benhabib. Tarkastelutapani on systemaattinen. Pyrin selventämään julkisen alueen käsitettä sekä liittyen julkiselle alueelle postuloituihin funktioihin, episteemiseen asemaan, sosiaaliseen ontologiaan, ekstensioon ja sitä konstituoiviin periaatteisiin. Käyn läpi deliberatiivisen demokratian teorian, poliittisen liberalismin ja agonistisen politiikan teorian käsitykset politiikan ja julkisen alueen luonteesta. Pyrin puolustamaan deliberatiivisen demokratian mukaista näkemystä julkisen alueen funktiosta. Käyn tutkielmassani läpi myös niitä ongelmia, jotka nousevat viime vuosikymmenien aikana demokraattisen päätöksenteon kannalta oleellisissa instituutionaalisissa rakanteissa tapahtuneista muutoksista. Keskeinen kysymys on, kykeneekö habermasilainen teoria vielä säilyttämään deskriptiivisen ja normatiivisen arvonsa globalisoituneessa maailmassa. Tutkimuksessani selvisi, että demokraattinen legitimiteetti vaatii tuekseen julkisen alueen mielipiteenmuodostusta. Julkista aluetta ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista hahmottaa yhtenä laajana diskursiivisena areenana vaan useiden kommunikatiivisten alueiden verkostona, joista jotkut alueet ovat kattavampia kuin toiset.
  • Hartonen, Mikko (2019)
    The thesis examines various claims about value-ladenness of the medical concept of disease. The focus is on the discussion about the boundaries of normality originating in the controversies around psychiatry in the 1960s and 1970s and currently still active. Primarily, the analysis is centered upon Christopher Boorse’s Biostatistical Model (BST) which aims at setting the boundaries between health and disease. The BST is a naturalist account portraying health and disease as scientific and value-free concepts. The critics of the BST either view health and disease as essentially normative concepts or just provide claims about the BST’s covert normativity ignoring the question of the correct account of the concepts. The main question considered is whether the BST or the concept of disease it analyzes are value-laden. Secondly – but even more importantly – it is assessed what it means for a scientific concept such as disease to be value-laden and what might be the implications of such value-ladenness. Conceptual analysis is applied throughout the thesis. The validity of different arguments for and against the value-freeness of disease and the BST is assessed. The primary argument is that disease as defined by the BST is value-laden even though the concept may be given a description in value-free terms. The values enter on the level of choice of either the goals of biological organisms or the reference classes applied in the BST. Given different values, alternative goals or reference classes could have been chosen. Choosing alternative goals or reference classes would lead to a different concept of disease. Hence, values affect the concept of disease that results from the BST and thus disease may be considered value-laden. The secondary argument is that while disease as defined by the BST may be considered value-laden, the value of this consideration is rather limited in the absence of further elaboration. From the observation that disease is value-laden in the way described above, it does not follow that the concept is not scientific or that the medical science and the concepts it applies are flawed. Moreover, the sort of value-ladenness in question does not necessarily imply any normative flaws in medical theory, the BST or the concept of disease. It is concluded that if the values driving the choices medicine and the BST make are shared enough, then the value-ladenness resulting from those choices may be considered inconsequential. The problematic issues would only arise in contexts where values are diverse and competing. Determining the correct role and meaning of values in construction of medical concepts is still a work in progress.
  • Vuorela, Aleksi (2020)
    Maisterintutkielmani käsittelee estetiikan ja moraalin välistä suhdetta. Pyrin ratkomaan tätä kysymystä tutkimalla erilaisia näkemyksiä, joita aiheesta on aikojen saatossa esitetty, sekä arvioimalla niitä kriittisesti. Aloitan käsittelemällä klassista kauneuden käsitystä sekä ajatusta kauneudesta sopivuutena. Totean kummankin olevan riittämättömiä kokonaisina kauneuden teorioina, mutta sisältävän kuitenkin elementtejä, jotka ovat sekä yhteydessä kauneuteen, että myös sisältävät moraalisia ulottuvuuksia. Käsittelen myös Platonin näkemystä kauneuden ja rakkauden välisestä suhteesta ja arvioin, että se tarjoaa keskeisen kriteerin etsiessämme oikeaa teoriaa kauneudesta. Otan seuraavaksi käsittelyyn Kantin teorian ylevyydestä. Kantin teoriassa on paljon hyvää, mutta hänen selityksensä sille, miksi ylevyys synnyttää meissä mielihyvää on epäuskottava. Käsiteltyäni Kantin teoriaa ylevyydestä nostan esiin hänen huomionsa koskien kauneuden ja moraalin välistä suhdetta. Käsittelen erityisesti Kantin näkemystä kauneusarvostelmien pyyteettömyydestä sekä sitä, kuinka kyseinen pyyteettömyys tulisi tulkita. Siirryn tämän jälkeen käsittelemään Thomas Reidin esteettistä teoriaa. Hänen mukaansa kauneus ja ylevyys perustuvat molemmat hyveisiin. Kaikki asiat, joita me pidämme kauniina tai ylevinä ovat joko hyveitä tai sitten objekteja, jotka joko merkitsevät tai toimivat assosiaatioina hyveisiin. Käsiteltyäni yksityiskohtaisesti Reidin teoriaa siirryn käsittelemään sen saamaa palautetta. Aloitan tarkastelemalla Reidin ranskalaisten seuraajien pyrkimyksiä kehittää Reidin teoriaa eteenpäin. Tämän jälkeen arvioin Colin McGinnin pyrkimyksiä eritellä tarkemmin moraalin ja estetiikan välistä suhdetta Reidin teorian pohjalta. McGinnin teoriasta siirryn vastaamaan kritiikkiin, jota Schellekens on esittänyt Reidilaiselle teorialle. Pyrin osoittamaan, että Reidilainen teoria selviää siihen kohdistetusta kritiikistä. Lopuksi eksplikoin Reidin teoriaa Linda Zagzebskin moraaliteorian avulla. Argumentoin tältä pohjalta, että kauneus ja ylevyys ovat pohjimmiltaan moraalisia ominaisuuksia, ja että estetiikasta tulee täten osa etiikkaa. Etiikka toisin sanoen osoittautuu sekä käsitteellisesti, että metafyysisesti perustavammaksi kuin estetiikka.
  • Lehto, Otto (2015)
    I provide a defence of the classical liberal tradition (from Locke and Smith to Hayek and Tomasi) as a blueprint for a 'bleeding-heart libertarian' framework of society. Such a society defends three principles: 1) Freedom from private coercion (Private Property), 2) Freedom from public coercion (Limited Government); and 3) Within these limits, the provision of a limited range of public goods and public welfare (Limited Welfare State). I show that principles can be abstracted from a reading of the classical liberal tradition. Then, through an extensive analysis of Locke, I show the importance, and consequentialist justifications, of the Three Principles for any liberal welfare state. Through a critique of Nozick, I show the inadequacy of the hardcore libertarian interpretation. Then, I show that John Tomasi, Adam Smith and Friedrich Hayek have all defended versions of limited welfare states. On this basis, I propose that the Basic Income Guarantee (BIG) is a good example, supported by Hayek, Buchanan and Friedman, of a welfare principle that is compatible with bleeding-heart libertarianism. I believe we can justify, on the basis of a consequentialist theory, that the limited welfare state, which combines welfare with liberty, and the free market with a social safety net, has highly beneficial effects on the society. It thus suggests itself as a viable competitor to rights-based libertarianism and social liberalism.
  • Ovaska, Anna (2013)
    Tutkielma tarkastelee bulgarialais-ranskalaisen Julia Kristevan (s. 1941) ajattelussa muodostuvaa kytköstä etiikan, politiikan ja taiteen välillä. Kristeva etsii taiteen kielistä sekä muista normaalista kielenkäytöstä poikkeavista diskursseista subjektia, kieltä ja yhteiskuntaa horjuttavaa käytäntöä. Päämääränä on uudenlainen etiikka: pyrkimys paljastaa näiden rakenteiden taustalla toimivat mekanismit. Kristevan näkökulma subjektiin, kieleen ja yhteiskuntaan on psykoanalyyttinen ja jälkistrukturalistinen. Ymmärrys puhuvasta subjektista yhtäaikaisesti viettiperäisenä sekä sosiaalisesti rakentuneena tarjoaa mahdollisuuden ylittää kielen ja ruumiin perinteisen vastakkainasettelun. Kristevan ratkaisu on herättänyt sekä kiitosta että kriittisiä näkökulmia. Tutkielmassa esitelläänkin Kristevan teoria subjektista ja sen rakentumisesta sisäisesti jakautuneena psykofyysisenä olentona sekä avataan siihen kohdistunutta kritiikkiä. Kristevan keskeiset käsitteet kuten ’semioottinen’ ja ’symbolinen’ sekä ’abjekti’ valottavat teorian taustalla olevaa näkemystä 'toiseudesta'; siitä mikä jää merkitsevien käytäntöjen ulkopuolelle tai tulee torjutuksi yksilön kohdalla tai yhteisöissä. Keskeisiksi, läpi Kristevan tuotannon kulkeviksi kysymyksiksi, nousevat erilaiset transgressiivisuuden muodot sekä ’eettinen käytäntö’. Kristevalle etiikka koskee sitä, miten erilaisia sosiaalisia järjestelmiä voidaan tarkastella sekä miten hahmottaa sitä, minkä ne sulkevat ulkopuolelleen. Niin subjekti, kieli kuin myös yhteiskunta tarvitsevat Kristevan mukaan erilaisia transgressioita, rajanylityksiä, joissa ero 'saman' ja 'toisen' ('sisä-' ja 'ulkopuolen') välillä kumotaan hetkeksi. Ilman tätä mahdollisuutta, muuttuisivat rakenteet staattisiksi ja totalisoiviksi. Psykoanalyytikkona Kristevan teoria liittyy kiinteästi yksilöiden hyvinvointiin: elämän mielekkyys, merkityksellinen kieli sekä yhteisöllinen elämä ovat sidoksissa transgression mahdollisuuteen. Ne ovat riippuvaisia kumouksista, jotka mahdollistavat liikkeen psyykkisten todellisuuksien sekä semioottisen ja symbolisen välillä. Taide esittäytyy Kristevan ajattelussa arvokkaana käytäntönä, jossa edellä mainittu liike tai kumoukset voivat tapahtua. Kristevan teoriaa on useimmiten sovellettu yksittäisissä teosanalyyseissa, mutta tutkielmassa hahmotellaan lisäksi kokonaisnäkemystä siitä, mitä Kristeva tarkoittaa puhuessaan taiteesta eettisenä käytäntönä sekä missä mielessä taide voi olla poliittista Kristevan ajattelun puitteissa. Taiteen kyky horjuttaa subjektia ja kieltä vertautuu Kristevalla poliittiseen vallankumoukseen. Taiteen taistelu erilaisia yhden totuuden diskursseja, konformismia ja normalisaatiota vastaan sekä kyky tuoda esiin diskurssien ja subjektien singulaaristen, intiimien psyykkisten tilojen moninaisuutta tekeekin Kristevan taiteen teoriasta poliittisen hyvin erityiseen tapaan.
  • Kallioinen, Päivi (2013)
    Tutkielmassani käsittelen turvallisuutta eri näkökulmista. Päälähteeni on professori Timo Airaksisen tuore julkaisu 'Yksilöturvallisuutta etsimässä', mutta koska yksilö on aina yhteisön jäsen, ei yhteiskuntaakaan ole unohdettu. Kysymykseni on mitä turvallisuus on ja mistä se syntyy. Turvallisuus on ensisijaisesti yksilön tunne, mutta tunteeseen voivat vaikuttaa sanat ja numerot, tieto. Turvallisuuden tunne voi olla oikea tai väärä. Turvallisuus on plastinen käsite; se merkitsee eri ihmisille eri asioita ja yksilöt voivat kokea turvallisuuden subjektiivisesti eri tavoin, vaikka objektiivisesti tilanne olisi samanlainen. Tilastotieto voi vaikuttaa turvallisuudentunteeseemme, mutta näin ei aina ole: ihmiset tupakoivat, vaikka tietävät, että se aiheuttaa syöpää tai pelkäävät lentämistä, vaikka se on tilastollisesti turvallisin tapa matkustaa. Turvallisuutta voi yrittää ymmärtää myös sen vastakohtien kautta: turvattomuuden, pelon ja epävarmuuden. Ihmisten pelot ovat moninaisia, ne ovat pieniä ja suuria. Joitain pelkoja voi pitää rationaalisina, sillä niiden tarkoitus on pitää meidät elossa, mutta ihmisillä on myös täysin irrationaalisia pelkoja, jotka ovat tunteina aivan yhtä tosia kokijoilleen. Ihmisten turvallisuudentarpeet ovat erilaisia: jotkut yrittävät pysytellä turvassa, luovat turvakuplan ympärilleen, toiset ovat riskihakuisia ja haluavat kokea pelkoa. Jännitystä tavoittelevat hakeutuvat vaarallisen tuntuisiin tilainteisiin, mutta silloinkin oletuksena on, että riskin pitää olla kontrolloitua. Turvallisuus voi olla myös tekoja. Turvatoimilla pyritään lisäämään turvallisuutta. Turvallisuuden paradoksi on kuitenkin se, että jos olisi täysin turvallista, turvatoimia ei tarvittaisi: ne eivät tuota turvallisuutta, vaan ne vain yrittävät vähentää turvattomuutta. Turvallisuudentunne on yksilön kokemus, mutta yksilö elää yhteiskunnassa, joka monin tavoin vaikuttaa tuohon tunteeseen. Yhteisö voi merkitä yksilölle suojaa ja turvaa, mutta myös vaaraa. Yhteiskunnallista turvallisuuskäsitettä voidaan tutkia joko valtiollisesta näkökulmasta tai siinäkin voidaan ottaa yksilö inhimillisine tarpeineen ensisijaiseksi.
  • Korkkula, Vesa (2013)
    Tutkielmassa tehdään filosofista käsiteanalyysia Karl Marxin työkäsityksistä. Keskeinen tutkimuskohde on Marxin työn ontologia ja siitä käydyt keskustelut. Tutkielman tavoite on käsitteellistää ja hahmottaa työtä inhimillisenä toimintana. Tutkielmassa esitetään, että Marx käsitteellistää työn ontologiaa eri kirjoituksissa erilaisilla tavoilla, kytkien siihen useita käsitteitä ja teemoja. Käytetyn lähdeaineiston pohjalta syvennytään neljään erilaiseen Marxilta löytyvään käsitykseen työstä. Nämä ovat yhteiskuntamuodosta riippumaton käsitys työstä, työ vieraantumisena, työ riiston kohteena ja työ yleisenä yhteiskunnallisena ymmärryksenä eli general intellectinä. Tutkielman metodi on filosofinen käsiteanalyysi. Tutkielman keskeisenä aineistona on käytetty Marxin Pääoman I osaa, Taloudellis-filosofisia käsikirjoituksia 1844 ja Vuosien 1857-58 taloudellisten käsikirjoitusten osaa II. Keskeisimpinä kommentaareina on käytetty Sean Sayersin teosta Marx and Alienation, David Harveyn kirjaa A Companion to Marx´s Capital, Paolo Virnon teosta Väen kielioppi Maurizio Lazzaraton kirjaa Kapitalismin vallankumoukset sekä Jussi Vähämäen ja Eetu Virenin teosta Perinnöttömien perinne. Tutkielman keskeinen tutkimustulos on Marxin työkäsitteen analysointi neljän erilaisen edellä mainitun käsitteellisen viitekehyksen kautta. Ensinnäkin yhteiskuntamuodosta riippumattoman työn käsite tarkastelee työtä tietystä yhteiskunta tai tuotantomuodosta riippumattomana toimintana. Toiseksi Marx kytkee yhteen työn ja vieraantumisen. Vieraantumisen käsitteen avulla Marx kritisoi palkkatyötä ja korostaa autonomian ja omaehtoisuuden tarvetta. Kolmanneksi työvoiman käsite hahmotetaan kahden piirteen kautta ensinnäkin yleiseksi ennalta määrittelemättömäksi potentiaksi ja toiseksi tavaraksi, jonka käyttöarvon keskeinen ominaisuus on sen kyky olla arvon lähteenä. Neljänneksi työtä tarkastellaan yleisenä yhteiskunnallisena ymmärryksenä tai älynä general intellectin käsitteen kautta. Tässä yhteydessä keskeisimpänä käsitteellisenä erotteluna voidaan pitää työ- ja tuotantoajan toisistaan erottamista. Tämän pohjalta tutkielmassa esitetään, että lisäarvo syntyy erosta sellaisen tuotantoajan, jota ei lasketa työksi, ja varsinaiseksi työksi laskettavan tuotantoajan välillä. Johtopäätöksenä todetaan, että Marx tarjoaa päteviä käsitteellisiä työkaluja työn ontologian tarkasteluun ja erittelyyn.
  • Kyrklund, Hanna (2014)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan uskonnon ja uskonnollisen argumentaation roolia saksalaisfilosofi Jürgen Habermasin yhteiskuntafilosofiassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selventää, millaisen roolin Habermas antaa uskonnollisille käsityksille muun muassa osana deliberatiivisen demokratian päätöksentekoa. Habermas on aiemmassa teoriassaan suhtautunut uskontoon joko välinpitämättömästi tai kielteisesti, mutta on nyt 2000-luvulla siirtynyt korostamaan uskonnollisten käsitysten merkitystä moraalisissa ja poliittisissa kysymyksissä. Tutkielmassa tuodaan esiin Habermasin uusi ajatus siitä, miten uskonnot tarjoavat pääsyn sellaisiin moraalisiin käsityksiin, joita nykyiset solidaarisuuden puutteesta kärsivät kansalaiset tarvitsevat. Habermasia motivoi pyrkimys erilaisten maailmankuvien yhteensovittamiseen sekä poliittisen sopusoinnun tukemiseen. Tutkielman tavoitteena on selventää, miten Habermasin ajattelu on muuttunut hänen aiempaan teoriaansa nähden, mitä se edellyttää ja mitä siitä seuraa. Tutkielmassa analysoidaan Habermasin kirjoituksia erityisesti 2000-luvulta. Ensisijaisina lähteinä tutkielmassa käytetään Habermasin alkuperäisteoksia. Näiden lisäksi toissijaisina lähteinä käytetään kommentaattoreiden, muun muassa Maeve Cooken, Cristina Lafontin sekä Melissa Yatesin, artikkeleita Habermasin uskontoajattelusta. Tutkielman alussa esitellään Habermasin käsitys uskonnon ja filosofian yhteisestä alkuperästä, jonka varaan rakentuu myös hänen muu teoretisointinsa uskonnon merkityksestä. Tutkielmassa tarkastellaan Habermasin näkemystä, jonka mukaan yhteisestä alkuperästä johtuen sekä uskolla että tiedolla on yhteinen perusta. Habermasin mukaan tämä yhteinen perusta mahdollistaa uskonnollisten ja sekulaarien kansalaisten välisen rationaalisen dialogin. Seuraavaksi tutkielmassa selvennetään Habermasin käsityksiä deliberatiivisesta demokratiasta ja sekulaarin valtionhallinnon tarpeesta. Keskeisen sijan tutkielmassa saa Habermasin käsitys uskonnollisesta argumentaatiosta osana julkisuutta. Habermas edustaa inklusiivista suhtautumista, jonka mukaan uskonnolliset argumentit tulee hyväksyä osana julkista keskustelua. Habermas näkee uskonnollisen argumentaation hyväksymisen keskustelua ja siten deliberatiivista demokratiaa vahvistavana. Tähän liittyy kuitenkin rajoitus, jonka mukaan uskonnolliset ilmaukset tulee kääntää sekulaarille kielelle ennen pääsyä poliittiseen päätöksentekoon. Tutkielman lopussa esitetään kootusti Habermasin ajatuksiin kohdistettua kritiikkiä sekä Habermasin vastaus saamaansa kritiikkiin. Tutkielmassa päädytään tulokseen, jonka mukaan Habermasin ajattelussa on havaittavissa selkeä muutos aiempaan nähden. Habermas näyttää pitävän sekulaaria järkeä riittämättömänä ja kaipaavan sen rinnalle uskoa. Tässä tutkielmassa esitetään, että Habermas pyrkii välttämään ristiriidan nykyisten ja aiempien näkemysten välillä esittämällä käsityksensä uskon rationaalisesta perustasta. Käytetyn aineiston avulla päädytään kuitenkin johtopäätökseen, että tämä ei onnistu ongelmitta. Habermasin teorian keskeisiksi ongelmiksi jäävät käsitys uskonnon erityisestä kyvystä välittää moraalisia intuitioita sekä vaatimus uskonnollisten käsitysten kääntämisestä sekulaarille kielelle.
  • Pentikäinen, Sini (2016)
    Työ tarkastelee Platonin rakkaudenfilosofiaa erôs-käsitteen kautta Pidot ja Faidros -dialogien pohjalta. Platonin rakkaudenfilosofiassa rakkaus ja filosofia tunnistetaan erottamattomasti toisiinsa liittyviksi projekteiksi. Filosofinen rakkaus avautuu erôksessa vastapariasetelmien välityksellä, joista keskeisimpiä ovat yksittäinen ja yleinen rakkauden kohde, sielullinen ja ruumiillinen rakkaus sekä pederastisessa rakkauden mallissa keskeinen aktiivinen ja passiivinen suhteen osapuoli. Työ päätyy tunnistamaan Platonin rakkaudenfilosofian olennaisimmaksi piirteeksi näiden vastaparien osapuolten yhdistymisen niin kutsutussa välimuotoisuuden tilassa. Platonin rakkaudenfilosofia ei siten määrity ainoastaan toisen vastaparin osatekijän kautta, vaan edustaa näistä molempia ja toteutuu kummassakin. Työssä osoitetaan, että myös vastaparit keskenään limittyvät toisiinsa erottamattomasti. Platonin edustama dialogimuotoinen kirjoitustyyli toimii osaltaan todisteena edellä esitetylle. Keskeinen rakkautta filosofisesti käsittelevä perinne on peräisin juuri Platonilta. Platonin rakkaudenfilosofia on noussut viimeaikaisessa tutkimuskeskustelussa esiin muun muassa Martha Nussbaumin, Anthony Pricen ja Gregory Vlastoksen kysymykseen kohdistaman huomion kautta. Työ keskittyykin erityisesti Nussbaumin The Fragility of Goodness (2001) ja Pricen Love and Friendship in Plato and Aristotle (1989) teosten analyysiin Platonin rakkaudenfilosofiasta. Myös Nussbaumin ja Juha Sihvolan toimittama teos Sleep of Reason (2002) toimii keskeisenä lähteenä. Pederastian ja sukupuolia koskevan kysymyksen yhteydessä on hyödynnetty David Halperinin aihetta koskevaa tarkastelua. Seksuaalisuutta sekä ruumiillisen ja sielullisen rakkauden kysymyksiä on avattu Nussbaumin ja Pricen lisäksi Stella Sandfordin Plato and Sex (2010) teoksen kautta. Erôksen välimuotoiseksi tulkitsemisessa nousevat esiin edellisten ohella Luce Irigarayn Sukupuolieron etiikka (1984) -teoksessa esittämät huomiot. Työ siirtyy Platonin kokonaisfilosofisen näkemyksen tulkinnasta rakkaudenfilosofian tulkintaan, jossa perinteistä mallia laajennetaan uuden laaja-alaisemman tulkintatavan kautta. Perinteistä, erityisesti Gregory Vlastoksen edustamaa tulkintaa ainutlaatuisten yksilöiden välisen rakkauden mahdottomuudesta haastetaan Platonin rakkaudenfilosofian uudella konsensuksella edellä mainittujen tutkijoiden ajattelun kautta. Tätä uutta ja laajempaa tulkintaa kuitenkin entisestään viedään eteenpäin erôksen vastaparit yhdistävän välimuotoisuuden analyysin avulla. Työn tulkinnan mukaan välimuotoinen erôs on olemuksellisesti liikkeen ja muutoksen värittämä tila. Se sijoittuu vastaparien välille palautumatta kumpaankaan. Myös Pidot-dialogin kuvaus Erôs-daimonin synnyinmyytistä eksplisiittisesti toteaa Erôksen olevan jumalaisen ja kuolevaisen väliin sijoittuva hahmo. Työssä korostetaan, että Erôs kuvataan sekä Pidoissa että Faidroksessa rakkau-den ja filosofian molempien kannalta tärkeäksi. Työn johtopäätöksenä onkin, ettei filosofian ja rakkauden toimintaa voi Platonin ajattelussa erottaa toisistaan, vaan niiden pitää nähdä osallistuvan samaan tehtävään toisensa tarvitsevina: filosofista viisautta ei voi saavuttaa ilman rakkautta. Tämän todistaa jo filosofia-sanan etymologia.
  • Sahamies, Miika (2020)
    Pro gradu -tutkimuksessani tarkastelen vammaisuuden käsitteen muodostumista sekä teoreettisesti että käytännön esimerkin avulla: analysoimalla Sanna Marinin hallituksen ohjelman Osallistava ja hyvinvoiva Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta (2019) vammaisia koskevia kirjauksia foucault’laisen diskurssianalyysin avulla. Työni kuuluu soveltavan filosofian alaan ja sen teoreettinen viitekehys on kriittisessä feministisessä vammaistutkimuksessa. Työssäni keskityn erityisesti vammaistutkija Shelley Tremainin tulkintoihin Michel Foucault’n (1926 – 1984) kirjoituksista. Niitä hyödyntäen Tremain muodostaa näkemyksensä vammaisuudesta dispositiivina eli historiallisesti syntyneiden diskurssien ja yhteiskunnallisten käytäntöjen muodostamana kokonaisuutena. Pro gradu -tutkimuksessani kuvaan vammaisuuden dispositiivin toimintaa eri näkökulmista. Ensimmäisessä osassa tutkin vammaisuuden dispositiivia yleisellä tasolla. Erittelen vammaisuuden käsitteen muodostumisen taustalla vaikuttavia diskursseja. Analysoin, mitä tarkoitetaan väitteellä, että henkilö on vammainen, ja mitä kyseinen määrittely kertoo laajemmin normaalina ja normatiivisena pidetystä. Esitän Tremainin performatiiviseen vammaiskäsitykseen vedoten, kuinka ymmärrys vammaisuudesta on sidottu aina vallitsevaan kulttuuriin ja historialliseen ajanjaksoon sekä kyseisen ajan tuottamiin vammaisuutta ja vammaisia henkilöitä koskeviin esityksiin. Tutkimukseni toisessa osassa analysoin vammaisuuden dispositiivin toimintaa yksityiskohtaisemmalla tasolla eli tutkimalla Marinin hallitusohjelman vammaisia käsitteleviä diskursseja. Esitän, että hallitusohjelmasta on löydettävissä ainakin kahdenlaisia vammaisuutta koskevia diskursseja, joiden molempien tavoitteena on lisätä vammaisten yhteiskunnallista osallisuutta toisistaan poikkeavin tavoin: aktiivisena työelämätoimijana tai yhdenvertaisena kansalaisena. Lopuksi arvioin, millaisia identiteettimahdollisuuksia kyseiset diskurssit avaavat subjektiviteettiaan muodostavalle, vammaiseksi luokitellulle yksilölle.
  • Vilja, Jaakko (2014)
    Poliittinen ajattelu linkittyy aina vähintäänkin implisiittisesti johonkin ajatukseen ihmisten yhteistoiminnan lainalaisuuksista. Erityisesti erilaisia hierarkiattomia tulevaisuuksia hahmotelleet anarkistit ovat joutuneet ottamaan kantaa siihen miten ja miksi ihmiset toimisivat tarkoituksenmukaisesti yhdessä ilman valta-asetelmien asettamia raameja. Oman ongelmansa yhteistyön ajattelemiseen tuo monien anarkistien ilmaisema epäluulo moraalisia kannanottoja kohtaan. Puhe moraalista koetaan yksilön vapautta rajoittavana. Mutta millaisilla perusteilla anarkistista poliittista toimintaa voisi perustella, ellei sitten jossakin mielessä moraalisilla perusteilla? Mihin valta-asetelmien vastaista argumenttia on pohjattu anarkismin historiassa ja miten nuo argumentit ovat liittyneet eettisen toimijan rooliin? Tässä tutkielmassa esittelen kolmen eri tavalla anarkistisen ajattelijan poliittista teoriaa yksilön eettisen aseman näkökulmasta. Olen valinnut tarkoituksellisesti mahdollisimman erilaiset ajattelijat tarkastellakseni erilaisia mahdollisuuksia lähestyä yksilön aseman ongelmaa. Lopuksi esittelen oman ajatukseni siitä, miten etiikan rooli olisi mahdollista nähdä samankaltaisena käsiteltyjen ajattelijoiden ajattelussa heidän poliittisen ajattelunsa erilaisuudet säilyttäen. Tutkimani ajattelijat ovat anarkismin kantaisä Pierre-Joseph Proudhon (1809–1865), jonka ajattelu keskittyi yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon; Max Stirner (1806–1856), jonka ajattelua voisi kutsua ääri-individualistiseksi; ja Simon Critchley (1960-), jonka anarkismi pohjaa levinasilaiseen etiikkaan.
  • Mursu, Noora (2013)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan villin luonnon (engl. wilderness) käsitehistoriaa. Villin luonnon käsitettä on käytetty uskonnollisissa yhteyksissä, eri aatteissa ja filosofian suuntauksissa. Se liittyy filosofiassa 1800-luvun amerikkalaiseen transsendentalismiin ja 1960-luvullla syntyneeseen ympäristöfilosofiaan. Ympäristöfilosofian piirissä käsitettä on varsinkin 1990-luvulta alkaen kritisoitu vanhentuneeksi. Historiallisesti se on kytköksissä myös luonnonsuojeluliikkeen syntyyn ja leviämiseen sekä ympäristötietoisuuden nousuun. Työn päälähteet ovat amerikkalaisen transsendentalismin teokset, villin luonnon historiaa käsittelevät teokset sekä sen 1990- ja 2000-lukujen ympäristöfilosofinen vastustus ja puolustus. Työssä käydään läpi villin luonnon käsitehistoriaa ja käsitettä vastaan esitettyä kritiikkiä. Siinä eritellään tapoja, joilla käsitettä on käytetty filosofiassa vuosisatojen aikana. Lopuksi siinä esitetään arvio siitä, mistä syistä käsitteen sisällöt ovat vaihdelleet ja miksi se on kohdannut niin suurta kritiikkiä ja on joutunut epäsuosioon nykyisissä ympäristökeskusteluissa. Työssä pyritään selkeyttämään villin luonnon käsitehistoriaa. Villin luonnon käsite sijoittuu sekä ympäristöfilosofiaan että sitä edeltävään aikaan. Ympäristöongelmat ovat olleet suurena syynä ympäristöfilosofian syntymiselle. Täten villin luonnon käsitteen ympärillä käydyssä keskustelussa näkyy, kuinka ihmisten aiheuttamat ympäristöongelmat ovat vaikuttaneet ymmärrykseemme ihmisyydestä, luonnosta sekä ihmisen ja luonnon suhteesta. Työssä esitetään, että ihmisen ja luonnon erottelun tavat sekä muutokset luontokäsityksissä ovat usein syynä erimielisyyksiin villin luonnon käsitteestä. Luonto on nähty staattisena, pahana, hyvänä, uhkaavana, pelottavana, muuttuvana sekä suojeltavana. Lisäksi työssä esitetään, että keskusteluissa villistä luonnosta ihmisen ja luonnon ero on usein ymmäretty pelkästään dikotomiana.
  • Ruokonen, Anssi (2020)
    One of the most debated areas of metaethics is whether moral beliefs should be understood as descriptive beliefs or as non-cognitive states of mind. If the former is true, then moral beliefs are truth-apt and should be understood to describe facts of the world. Expressivists think that moral beliefs are expressions of non-cognitive states of mind similar to desires and that moral beliefs do not get their meaning from any descriptive facts. Instead, the function of a moral judgement is to avow attitudes, express preferences, or the like. This thesis explores two problems, which arise from the expressivists understanding of moral beliefs. More specifically, the problems investigated are about how uncertainty and certainty in our moral beliefs should be understood by those endorsing expressivism. Expressivism neatly explains why moral beliefs have a motivational force, but faces problems in explaining why our everyday normative talk seems to behave as if moral beliefs are similar to all the descriptive beliefs we have. Quasi-realism is a project aimed to explain and justify everyday moral talk from the expressivist viewpoint. Moral error is one of the concepts our everyday moralizing uses, which quasi-realism aims to justify. Being wrong in moral matters should be possible, as should uncertainty on whether your own moral beliefs are erroneous. If moral beliefs are expressions of desire-like non-cognitive states of mind, it is not obvious how we can be uncertain of them. After all, desires are traditionally thought to be unquestionable. An explanation of moral uncertainty is, in this case, a crucial goal for quasi-realism. Andy Egan claims that quasi-realists cannot provide a good enough explanation of moral uncertainty. In particular, he argues that there are fundamental moral beliefs which quasi-realists are forced to judge as a priori true, while everyone else’s fundamental moral beliefs can be doubted. If so, this asymmetry means that quasi-realists are unpardonably smug and so fail to vindicate our everyday understanding of morality. Michael Smith provides another problem for quasi-realists and expressivists. He claims that moral beliefs have three features, and expressivists can only provide an explanation of two of them. These three features are the importance of a belief versus other beliefs, its stability when new facts and opinions are uncovered, and the certitude that the belief holder has regarding the truthfulness of the belief. From these three features, it is certitude that is widely regarded as the one which expressivists cannot explain, making quasi-realists’ goals once again unattainable. This thesis explores the different ways quasi-realists and expressivists have tried to answer these arguments and failed. I will argue that the two problems presented here are linked, and the solution to Egan’s argument can only be gained if Smith’s argument is also solved. Smith’s understanding of certitude is argued to be erroneous, and that his problem of explaining certitude poses no further problems for expressivists, which everyone else would not face as well. In addition, this thesis will have suggestions of how certitude should be understood regardless of metaethical views. As for Egan’s challenge, I will argue that his definition of fundamental moral beliefs is incomplete. I propose that fundamental moral belief should be understood as completely certain beliefs and that expressions of knowledge accompany those, and that no-one can doubt fundamental beliefs. We are all smug when it comes to our most fundamental moral beliefs.
  • Stein, David (2012)
    This study attempts to offer a consistent reading of Martin Heidegger’s notion of meaning within his philosophy of language. The reading widely utilizes Heidegger’s lifetime work, reaching from his earlier writings published prior to his first major work Being and Time (Sein und Zeit, 1927) to his later publications of the late 1950s. Through a discussion on the key concepts of Heidegger’s approach to language as introduced in Being and Time, an understanding of meaning as a dynamic process of execution, rooted in Heidegger’s earlier concept of Vollzugssinn, is suggested. The pre-predicative element of meaning, often viewed in secondary-literature as remaining beyond language and hence as being characteristically non-linguistic, is regarded in the presented reading as remaining within language. This is related to Heidegger’s effort to circumvent what he called the 'metaphysical distinction' (metaphysischer Unterschied), i.e., the traditional distinction between contingent sounds and the definitional meaning they refer to. The study elaborates the notion of meaning in Heidegger’s later publications as a process of continuous execution and connects it with the concept of movement. Movement as a distinctive character of language is distinguished from the idea of an unattainable chaotic stream. Here I briefly compare Heidegger’s standpoint to that of Wilhelm Dilthey (1833–1911) and his take on language. I show that Heidegger’s new notion of linguistic meaning leads to a transformed notion of experience. Finally, the acquired terminological tools are utilized to conceptually unfold language and to carefully examine the boundary between language and silence, music, gesture and dance. In this context, Heidegger’s terms 'earth' (Erde) and 'world' (Welt) are approached. My reading thus attempts to illustrate how Heidegger attains a renewed, broader notion of meaning beyond the metaphysical distinction and thus introduces an innovative and novel conception of language.
  • Varis, Sirkka Maria (2013)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen Ludwig Wittgensteinin Tractatus Logico-Philosophicus –teosta ja Muistikirjoja 1914-1916 neutraalin monismin ja subjektittomuuden näkökulmasta ja esitän tätä tukevaa aineistoa myös Wittgensteinin myöhemmältä kaudelta. Wittgensteinin varhais- ja myöhäisfilosofian kestävä ajatus on subjektittoman tietoisuuden idea, joka on neutraalin monismin pääargumentti. Wittgensteinin keskeiset väitteet ovat, että ajattelevaa, mieltävää subjektia ja asioiden apriorista järjestystä ei ole olemassa. Minuus häviää, kun solipsismin minuus kutistuu ulottuvuudettomaksi pisteeksi, johon on koordinoitu todellisuus. John W. Cook on todistanut lukuisin esimerkein Tractatuksen ja Wittgensteinin myöhemmän ajattelun neutraalin monismin mukaiseen ajatteluun pyrkiväksi. Kimberley Cornish korostaa Wittgensteinin filosofiassa esiintyvää tietoisuuden ilmiöiden omistajattomuutta, no-ownership –ideaa. Wittgensteinin filosofian muuttumaton piirre on mielen yksityisyyden kumoaminen ja schopenhauerilaisen tahto–metafysiikan laajentaminen koskemaan tietoisuuden kaikkia osa-alueita. Tractatuksen kuvaamaa todellisuutta voidaan tarkastella seeing-as –ilmiön kaltaisena vaihtuvana kuviona, jossa 'puhtaan realismin' sisältämä tietoisuuden subjektittomuus ja realismin sisältämä subjekti-objekti -jako vaihtelevat. Neutraalin monismin mukaisesti 'puhtaan realismin' maailma on julkinen ja ilmenee kokemuksena ilman kokijaa. Funken, Randallin ja Bizarron tulkinnat Tractatuksen olioista vahvistavat subjekti-objekti -jaon hylkäämisen. Oliot ovat maailman substanssi. Tarkastellut tulkinnat johtavat Wittgensteinin toisaalla esittämään ajatukseen 'korkeammasta', jolla on kyky antaa yksityisten asiaintilojen totuusarvot. Schlossbergerin, Armstrongin ja Jacquetten perusteltujen näkemysten mukaan kielen olemukseen liittyy Tractatuksen metafyysinen subjekti (filosofian minuus, maailman raja), joka on maailman kuvattavuus ja kielen merkityksellisyys. Tractatuksen etiikkaa ja mystistä käsittelevät loppusivut ovat ilmeisesti saaneet vaikutteita Ralph Waldo Emersonin luontokeskeisestä etiikkakäsityksestä ja Leo Tolstoin onnellisuuskäsityksestä. Etiikka on kätkeytynyt luonnon ja luonnontieteen lauseiden syvärakenteisiin sekä Emersonilla että Wittgensteinilla. Wittgensteinin mukaan filosofian täytyy pitäytyä luonnontieteen lauseissa