Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Political History"

Sort by: Order: Results:

  • Poutiainen, Marika (2014)
    Tutkielma käsittelee suomalaisten ulkopolitiikan asiantuntijoiden Neuvostoliittoon ja Venäjään liittämiä turvallisuusuhkia ja tulevaisuudenvisioita kylmän sodan päättymisen jälkeen vuosina 1989–93. Selvitän millaisiksi yhteistyön ajateltiin tulevaisuudessa kehittyvän ja minkälaisia uhkakuvia ja muita odotuksia Neuvostoliiton hajoaminen ja uuden Venäjän valtion muodostuminen synnyttivät. Lisäksi tutkin miten asiantuntijat tulkitsivat tämän vaikuttavan Suomen kansainväliseen asemaan ja ulkopolitiikkaan. Käytän apunani Reinhart Koselleckin käsitteitä odotushorisontista (horizon of expectations) ja kokemusavaruudesta (space of experience). Kylmän sodan päättyminen ja Neuvostoliiton hajoaminen muuttivat merkittävällä tavalla Suomen geopoliittista ympäristöä. Samaan ajanjaksoon ajoittui myös muutos turvallisuuskäsityksessä ja uhkakuvan määrittelyssä. Kylmä sota oli ohjannut uhkakuvien analyysiä kaikilla tasoilla globaalista yksittäisen kansalaisen tasoon. Poliittinen realismi leimasi uhkakuvamalleja, ja tyypillinen analyysitaso oli valtion turvallisuus. Uhkakuva-termin merkitys laajentui sotilaallisista uhkakuvista moninaisemmiksi, toimivan yhteiskunnan uhkiksi ja haasteiksi, kuten järjestäytyneeksi rikollisuudeksi, ympäristökatastrofeiksi, pakolaisuudeksi tai sosiaalis-taloudellisiksi näkökulmiksi. Myös turvallisuutta alettiin laajentaa horisontaalisesti koskemaan muitakin aspekteja kuin valtion olemassaolon uhkaa. Tutkin, näkyikö tämä kansainvälinen kehitys suomalaisten asiantuntijoiden keskustelussa ja kannanotoissa. Suomalainen uhkakuvatutkimus on keskittynyt pääosin sotilaallisiin uhkakuviin tai yksittäisten uhkatekijäkokonaisuuksien tarkasteluun sekä niiden merkitykseen puolustuspolitiikassa. Myös uudet uhkat ovat konkretisoituneet Venäjään. Käytän lähteinä Suomen Kuvalehdessä, Kanavassa ja Ulkopolitiikassa julkaistuja artikkeleita, tutkimuslaitosten ja yliopistojen tuottamia tutkimuksia sekä ulkopolitiikan keskusteluareenoilla, kuten Paasikivi-Seurassa, pidettyjä esityksiä. Asiantuntijat ovat pääosin tutkijoita tai politiikan taustahahmoja – tutkielma ei käsittele Suomen ulkopolitiikan muodostajien tai ulkopolitiikan virallisia näkemyksiä. Lähdeaineistosta nousi esille neljä eri teemaa, joihin kohdistui odotuksia tai jotka koettiin uhkiksi: poliittisen järjestelmän muutos, talous, ympäristö sekä konventionaalinen sotilaallinen turvallisuus. Yhtenäistä odotushorisonttia ei ollut, mutta itänaapuriin liitetyt odotukset olivat uhkakeskeisiä jokaisella osa-alueella. Uudet ja vanhat uhkakuvat yhdistettiin Venäjään. Sotilaallista turvallisuutta edustaneita puheenvuoroja oli aineistossa suhteessa runsaasti. Konventionaalista turvallisuutta käytettiin myös perusteena EY:hyn liittymiseen, EY:n ulkopuolella pysymiseen ja Venäjän taloudelliseen avustamiseen. Turvallisuuskäsityksen muuttuminen näkyi lisäksi siten, että geopolitiikkaan perustuvaa poliittista realismia kritisoitiin runsaasti. Uusista uhkista ympäristöön kohdistuvat uhat olivat eniten esillä ja ympäristöasiat nousivat uutena kokonaisuutena ulkopolitiikan agendalle Venäjä-suhteissa. Kokonaisuudessaan odotushorisonttia leimasi epävarmuus ja venäjän kaaoksen pelko. Merkittävänä uhkana nähtiin venäläisten erilaisuus ja 'orientaalisuus'. Se oli myös suurin uhka Venäjän kehittymiselle valtiona, sillä venäläisten epäiltiin sopeutuvan hankalasti länsimaiseen yhteiskuntajärjestykseen. Venäläisistä muodostetusta kuvasta toisena on käytetty pitkään suomalaisen identiteetin luojana, eikä materiaalini muodostanut poikkeusta. Uhkakuva Venäjästä ja venäläisistä kietoutui ajanjakson lopussa yhteen EY-keskustelun kanssa.
  • Nikunen, Ville (2020)
    Kansainvälinen humanitaarinen oikeuden päämääränä on vähentää inhimillistä kärsimystä konfliktitilanteissa. Kansainvälinen oikeus on hyvin valtiokeskinen järjestelmä. Konflikteissa on kuitenkin osapuolena usein myös valtioiden ulkopuolisia ryhmiä. Tilanteesta ja näkökulmasta riippuen nämä ryhmät on voitu nähdä esimerkiksi vapaussankareina tai terroristeina. Tutkielmassa selvitetään, kuinka ja millä perusteilla valtioiden ulkopuoliset aseelliset toimijat on otettu huomioon kolmessa humanitaarisen oikeuden sopimuskokonaisuudessa: Brysselin julistuksessa 1874, Haagin yleissopimuksissa 1899 ja 1907 sekä Geneven yleissopimuksissa 1949. Tutkielman aineisto koostuu sopimusteksteistä, niiden esitöistä sekä aikalaiskirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä on kontekstointi. Vastauksia tutkimuskysymyksiin etsitään sopimusneuvotteluiden aikaan ajankohtaisista konfliktitilanteista, kansainvälisen politiikan ilmiöistä sekä sopimusneuvottelijoiden argumenteista. Valtioiden suhtautumisessa epävaltiollisiin aseellisiin toimijoihin näkyy humanitaarisen ideologian vaikutus. Humanitaarisuuden kanssa on jännitteisessä asetelmassa valtioiden pyrkimys kansallisen suvereniteetinsa säilyttämiseen mahdollisimman laajana. Tutkielman perusteella valtioiden ulkopuolisten ryhmien hyväksyminen humanitaarisen oikeuden piiriin on ollut valtio-osapuolille vaikea kysymys. Pelkona on ollut sotilaan ja siviilin rajan hämärtyminen sekä tavallisten rikollisten tai kapinallisten siirtyminen kansallisesta tuomiovallasta kansainväliseen säätelyyn. Ratkaisuna sopimusneuvotteluissa on päädytty kirjaamaan sodan osapuolen määritelmä ja ehdot tiukasti rajattuun muotoon, joka on käytännössä sulkenut suurimman osan esimerkiksi sissi- ja partisaanisodankäynnin tavoista humanitaarisen oikeuden suojan ulkopuolelle. Kansainvälisen oikeuden instituutiot ovat muuttuneet jähmeämmin kuin sodan todellisuus. Tutkielman perusteella sopimusneuvotteluiden keskusteluasetelmissa vallitsi jatkuvuus, vaikka sodankäynti oli muuttunut. Samoja argumentteja käytettiin Genevessä 1949 kuin jo Brysselissä 1974. Toisessa vaakakupissa on painanut valtioiden suvereeni oikeus käyttää oman lainsäädäntönsä keinoja laittomiksi katsottuihin taistelijoihin, toisessa puolestaan sopimusten yleinen pyrkimys vähentää humanitaarista kärsimystä mahdollisimman kattavasti.
  • Vuorinen, Lauri (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkielman aiheena on neuvostoliittolaisten P-15-meritorjuntaohjusten hankinta Suomen puolustusvoimille 1960-luvulla. Suomessa ohjukset saivat sittemmin nimikkeen meritorjuntaohjus 66 (MTO 66). Tutkielmassa rekonstruoidaan P-15- meritorjuntaohjushankkeeseen liittynyt hankinta- ja päätöksentekoprosessi ensimmäisistä meritorjuntaohjusten hankintaa koskeneista suunnitelmista ohjuskaluston vastaanottoon. P-15-meritorjuntaohjuksen hankintaa on sivuttu muutamissa aiemmissa tutkimuksissa. Aiempi tutkimus on kuitenkin keskenään ristiriitaista, eikä esimerkiksi ohjusten hankinta-ajankohdasta tai lukumäärästä ole päästy yksimielisyyteen. Aiemmassa tutkimuksessa ei ole myöskään paneuduttu siihen Suomen ja Neuvostoliiton väliseen sopimus- ja kaupankäyntijärjestelmään, jonka puitteissa P-15-ohjusten hankinta tapahtui. Näitä aiemman tutkimuksen puutteita paikataan arkistoaineistoon, valtiosopimuksiin ja tutkimuskirjallisuuteen perustuvalla analyysilla. Ohjukset oli kielletty Suomelta Pariisin rauhansopimuksessa 1947. Ohjushankinnat mahdollistuivat vuodenvaihteessa 1962–1963, kun voittajavaltioilta saatiin uusi tulkinta rauhansopimuksen asettamiin rajoituksiin. Meritorjuntaohjushankinnan taustalla oli Suomen ja Neuvostoliiton välillä solmitun vuosien 1966–1970 tavaranvaihtosopimuksen salainen lisäpöytäkirja, jossa sovittiin vuosittaisista sotilasmateriaalihankinnoista. Ennen lisäpöytäkirjan pohjalta käytävien hankintaneuvottelujen aloittamista sotilasjohto pyysi presidentti Kekkoselta suostumusta ilmatorjuntaohjusten ja meritorjuntaohjusten hankintoihin. Presidentti kuitenkin hyväksyi ainoastaan meritorjuntaohjusten hankinnan ilmeisesti siksi, että hän ei uskonut niiden muodostavan edes potentiaalista uhkaa ulkovalloille. Meritorjuntaohjuksia koskevat hankintaneuvottelut alkoivat Neuvostoliitossa maaliskuussa 1965. Neuvostoliitto ei kuitenkaan tarjonnut pelkkiä ohjuksia vaan ohjusveneitä ohjuksineen. Tutkielman tuloksena havaitaan, että hankintaneuvottelut jatkuivat ilman ratkaisevia tuloksia Neuvostoliitossa huomattavasti pidempään kuin aiemmin on luultu; lähes kesään 1965 saakka. P-15-ohjuksia koskevat jatkoneuvottelut alkoivat elokuussa 1965 Helsingissä. Neuvotteluihin sisältyi muun muassa kaksi uutta Neuvostoliittoon suuntautunutta neuvottelumatkaa ja lukuisia tapaamisia Neuvostoliiton edustajien kanssa. Lopulta Neuvostoliitto suostui myymään ohjukset ilman veneitä. Aiemmissa tutkimuksissa esitetyt tiedot ohjusten hankinta-ajankohdasta ja niiden määrästä tarkentuvat huomattavasti. Tutkielma osoittaa, että hankintasopimus solmittiin vasta 15.7.1966. Sopimukseen kuului ohjusjärjestelmän muiden osakokonaisuuksien ohella ainoastaan 24 ohjusta. Tämä määrä ohjuksia myös toimitettiin Suomeen. Tutkielman tuloksena havaitaan, että Suomen ja Neuvostoliiton välinen sotilasmateriaalikauppa muodosti kolmitasoisen sopimusjärjestelmän, joka toimi keskeisiltä osiltaan erillään siviilisektorin idänkaupasta. Ensimmäisen ja toisen tason sopimukset olivat Suomen ja Neuvostoliiton välisiä valtiosopimuksia. Kolmannen tason sopimukset eivät olleet valtiosopimuksia vaan kaupallisia sopimuksia, joissa sopimuspuolina olivat Suomen puolustusministeriö ja Neuvostoliiton ministerineuvoston ulkomaisia taloudellisia suhteita hoitavan valtionkomitean insinööripäähallinto. Insinööripäähallinnon vastuualueeseen kuului Suomen ja muiden ulkovaltojen kanssa käytävä sotilasmateriaalin kauppa. Hankintaprosessiin liittyvän päätöksenteon osalta tutkielma vahvistaa aiemmassa tutkimuksessa ilmi tullutta käsitystä siitä, että tasavallan presidentin hyväksyntä oli välttämätön edellytys kaikille potentiaalisesti ulkopoliittisesti merkityksellisille puolustusvoimien hankinnoille, jollainen P-15-meritorjuntaohjushankintakin oli. Sen sijaan puolustusneuvostossa ja valtioneuvostossa keskityttiin tämän hankinnan osalta enemmänkin yleisiin Neuvostoliiton-hankintojen rahoituskysymyksiin kuin ulkopoliittisiin näkökohtiin. Eduskunnan vaikutusmahdollisuudet hankintojen suhteen vaikuttavat olleen todella vähäiset. Eduskunnalle ei annettu kunnollisia tietoja hankintojen taustalla olleesta tavaranvaihtosopimuksen salaisesta lisäpöytäkirjasta, joka oli valtiosopimus. Myöskään kyseisen lisäpöytäkirjan perusteella laadituista uusista sopimuksista tai hankittavista nimikkeistä ei eduskunnalle kerrottu. Hankintasopimusten maksamiseen kuitenkin käytettiin eduskunnan puolustusministeriölle myöntämiä perushankintavaroja, jotka sisältyivät normaaliin valtion tulo- ja menoarvioon.
  • Mehtiö, Jarno Ilari Henrikki (2012)
    Pro gradu -tutkielma tutkii Suomen Euroopan neuvostoon liittymisen (1989) yhteydessä käytyä julkista keskustelua 1987–1989 ja siinä luotua kuvaa Suomen ulkopoliittisesta asemasta ja toiminnasta. Suomen länsi-integraatiota kylmän sodan kaudella on perinteisesti tulkittu joko politiikan tai talouden näkökulmasta. Yhteistä aiemmille tutkimuksille on vähäinen kiinnostus julkiseen keskusteluun Suomen ulkopoliittisen aseman ja toiminnan määrittelyssä. Julkinen keskustelu on kuitenkin merkittävä tekijä päättäjien tavoitellessa omille näkemyksillensä yleistä hyväksyttävyyttä. Toteutuva toiminta ei voi myöskään olla täysin ristiriidassa aiemmin julkituotujen näkemysten kanssa. Työ nostaa esille julkisen keskustelun merkityksen aseman ja toiminnan määrittelyssä. Työssä luodaan konstruktionistinen lähestymistapa ulkopolitiikan tutkimukseen, joka soveltuu myös yksittäisten ratkaisujen käsittelyyn eikä pelkästään laajempien kokonaisuuksien tulkintaan. Aiemman tutkimuksen avulla hahmotellaan erilaisia tapoja tulkita Suomen ulkopolitiikkaa, jakaen tavat kahteen pääryhmään: moralismiin ja realismiin. Julkista keskustelua tarkastellaan tämän jälkeen sanomalehtien, viikkolehtien, aikakausilehtien ja eduskunnan pöytäkirjojen avulla. Tutkimuksessa saadaan selville, että keskustelussa liittymisestä Euroopan neuvostoon Suomen ulkopoliittista asemaa ja toimintaa määriteltiin useiden erilaisten yksittäisten teemojen kautta. Tärkeinä teemoina nousivat esille Suomen maantieteellinen asema, pohjoismaisuus, suhtautuminen Eurooppaan, puolueettomuus, aktiivinen ulkopolitiikka ja ihmisoikeudet. Yksittäisen teeman kohdalla voitiin Suomelle soveliaaksi katsottua asemaa ja toimintaa tulkita erilaisilla tavoilla, mutta yhteistä erilaisille tulkinnoille oli Euroopan neuvoston jäsenyyden yhteensopivuus oman tulkinnan kanssa. Tutkimuksessa saadaan selville myös, että erilaiset teemat sopivat hyvin yhteen moralistisen ja realistisen kahtiajaon kanssa. Näin havaitaan, että Suomen ulkopoliittista toimintaa ja asema hahmotettiin 1980-luvun lopulla sekä moralistisesti että realistisesti, mutta molemmille hahmottamistavoille oli yhteistä Euroopan neuvoston jäsenyyden yhteensopivuus oman hahmottamistapansa kanssa. Hyväksyntä Suomen jäsenyydelle Euroopan neuvostossa oli siis suurimmalle osalle erilaisen näkemyksen omaavia keskustelijoita yhteistä, eroja oli siinä, miksi Euroopan neuvosto sopi jokaisen puhujan maailmankatsomukseen.
  • Taskinen, Juho (2018)
    Tutkielma perehtyy ranskalais-saksalaiseen oppikirjahankkeeseen, jonka tuloksena ilmestyi vuosina 2006-2011 kolme yhteistä historian oppikirjaa Ranskan ja Saksan lukioiden käyttöön. Aihetta on tutkittu aiemmin pääasiassa oppikirja-analyysin keinoin, mistä poiketen tässä työssä tarkastellaan koko hanketta ja sen piirissä luotua eurooppalaisuutta. Aineisto koostuu hankkeen piirissä julkaistuista materiaaleista, kirjantekijöiden ja hankkeen taustavoimien julkilausumista sekä oppikirjoja käsittelevästä uutisoinnista ja tutkimuksesta. Kirjantekijöiden ja poliitikkojen lausunnoista ilmenee, että hankkeella oli pelkkää historianopetusta laajempia poliittisia tavoitteita, jotka kytkeytyivät Euroopan yhdentymiseen. Hanke tarjosi mahdollisuuden Euroopan unionin julkisuuskuvan muokkaamiseen, eurooppalaisen identiteetin rakentamiseen sekä Euroopan unionin legitimoimiseen. Hankkeen viestinnässä toistettiin hankkeen syntytarinaa johdonmukaisesti muodossa, jossa hankkeen kansalaislähtöisyys ylikorostui ja valtiollisten toimijoiden rooli ei tullut kokonaisuudessaan esiin. Tämä palveli hankkeen ja sen edustaman ylikansallisen kehityksen legitimointia esittämällä ne pikemminkin kansalaisten toivomina kuin poliittisen eliitin ajamina asioina. Hankkeen taustavoimat loivat omilla kertomuksillaan kuvaa läpikotaisin tasapuolisena yhteistyönä laadituista kirjoista. Näiden kertomusten mukaan hankkeessa onnistuttiin yhdistämään ranskalainen ja saksalainen opetusperinne uudenlaiseksi synteesiksi, josta muu maailma voi ottaa mallia. Tarkempi tarkastelu osoittaa, että kirjojen toteutuksessa on hyvin tarkasti noudatettu ranskalaista mallia ja opetusperinnettä, eikä niihin ole juurikaan tuotu saksalaiseen opetusperinteeseen leimallisesti kuuluvia elementtejä. Tasapuolisen synteesin ja esimerkillisen yhteistyön korostaminen sopi Euroopan unionin mielikuvapyrkimykseen, johon kuului perinteisiä valtiotoimijoita parempi valmius katsoa yli kapeiden kansallisten etujen ja tehdä yleisen edun mukaisia ratkaisuja. Ranskalais-saksalainen oppikirja on hankkeen viestinnässä esitetty usein siihenastisena huipentumana kehityskululle, jossa vuosisataiset veriviholliset Ranska ja Saksa onnistuivat Euroopan yhdentymisen myötä löytämään kestävän sovun ja muodostamaan läheisen kumppanuuden. Tämä narratiivi auttaa Euroopan unionin oikeuttamisessa kuvaamalla sen tuomia pitkäaikaisia hyötyjä ja samalla tukee mielikuvaa Euroopan unionista stabiloivana voimana maailmanpolitiikassa. Oppikirjahanketta käsiteltiin laajasti kansainvälisessä mediassa ja tutkimuksessa, mutta vain harvoin niissä kyseenalaistettiin hankkeen viestinnässä tarjoiltuja narratiiveja. Useimmiten sekä uutisissa että tutkimuksissa päädyttiin toistamaan niitä. Oppikirjahankkeessa rakentui kuva Euroopasta, jonka ytimenä on Ranska-Saksa-moottori. Eurooppalaisuus määrittyi hankkeessa melko perinteisten rakennuspalikoiden kautta, ja oppikirjojen moninäkökulmaisuus rajoittui lähinnä Ranskan ja Saksan kansallisten myyttien esittämiseen rinnakkain. Eurooppalaisen identiteetin rakentamisen osalta oppikirjojen ansioksi voi lukea sen, että niissä ei ole käytetty siirtolaisväestöjä eurooppalaisuudelle "toisena". Toisaalta kirjoissa ei myöskään onnistuttu tarjoamaan eurooppalaisille materiaalia inklusiivisempaan identiteetinmuodostukseen, eikä niissä saavutettu todellista perspektiivinvaihdosta, joka antaisi tilaa myös "toisen" historialle ja kannustaisi luomaan dynaamisempia määritelmiä "meille".
  • Jerjomin, Linda (2016)
    Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö (Etyj) on osa laajempaa eurooppalaista turvallisuusajattelua ja -järjestelmää. Se on kuitenkin järjestönä hyvin erilainen verrattuna muihin kansainvälisiin järjestöihin, sillä sen historiallinen tausta Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssina (Etyk) kylmän sodan aikaisen liennytyksen käynnistäjänä on ennennäkemätön sekä lisäksi järjestön kokonaisvaltainen turvallisuusajattelu ja legitimiteetti mahdollistavat laajan osallistumisen konfliktinestoon ja kriisinhallintaan. Etyjin panos menneen ja nykyisyyden rauhaan, tasapainoon, kehitykseen ja muutokseen Etyj-alueella on paljon suurempi, kuin mitä on huomioitu tai mistä järjestö on saanut kiitosta. Kylmän sodan päättymisen jälkeen Etyk/Etyj haki paikkaansa Euroopan turvallisuuskentällä. 2000-luvulle tultaessa alkoivat uudet haasteet ja ongelmat kansainvälisten järjestöjen työnjaon vuoksi sekä osallistujamaiden erilaisten näkemysten ja yleisen kansainvälispoliittisen tilanteen johdosta. Tuolloin ei Etyjin piirissä haluttu kuitenkaan myöntää järjestön kriisiä tai painottaa ongelmia liikaa. Puhuttiin järjestön toiminnan uudelleenfokusoinnista ja risteyksessä olemisesta. Tutkimukseni liittyy Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön heikentyneeseen rooliin Euroopan turvallisuuskysymysten ratkaisussa ja laajemmin järjestön kriisiytymiseen 2000-luvun alusta lähtien. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kriisin kehityskulku on edennyt sekä mitä aiheesta tehty aiempi tutkimus on saanut selville Etyjin kriisiin johtavista syistä ja minkälaisia ratkaisuehdotuksia tutkijat ovat antaneet Etyjin roolin vahvistamiseksi ja järjestön organisaatio-ongelmien ratkaisemiseksi. Esimerkkitapaukseksi Etyjin roolista kriisinhallinnassa olen ottanut Kirgisian vuoden 2010 kriisin, sillä Etyj oli päätoimijana tilanteen neutraloimisessa ja saattamisessa päätökseen. Työssäni tutkin, miten Etyjin heikentynyt asema vaikutti järjestön käytännön toimintaan ja mitä järjestö oppi Kirgisian kriisin hoidosta. Lähestymistavassa keskeisellä sijalla on tarkastella tutkimuskohdetta Etyjistä tehtyjen kehittämisraporttien kautta ja vetää johtopäätöksiä eri tutkijoiden antamista päätelmistä ja suositusehdotuksista Etyjin potentiaalin ja merkityksen nostamiseksi. Kirgisian kriisin käyttäminen esimerkkinä on perusteltua, sillä kyseessä on puhtaasti Etyj-alueen sisäinen kriisi, jonka ratkaisemisessa Etyjillä oli merkittävä rooli. Tarkastelen aihetta keskeisten tutkijoiden näkökulmasta ja pyrin selvittämään, miten eri toimijat määrittelevät ongelmia ja ratkaisuja. 2000-luvun alussa Etyjin painoarvo Euroopan järjestökentällä oli vähenemään päin, kun etenkin Euroopan unioni ja Nato niittivät mainetta ja lisäsivät jäsenpohjaansa. Ongelmia, jotka ovat akuutteja vielä 15 vuotta myöhemminkin ovat Venäjän muuttunut poliittinen tilanne, järjestön oikeushenkilöyden ja perustamisasiakirjan puute, entisen Neuvostoliiton alueella olevien jäätyneiden konfliktien jatkuminen ja etenkin osallistujamaiden haluttomuus uudistaa järjestöä uutta aikaa vastaavaksi. Lisäksi uusia haasteita 2000-luvun lopulla ovat aiheuttaneet rajat ylittävät uhkat ja Etyjin sisäinen kehitys etenkin instituutioiden suhteen. Parannusehdotuksia tarjosivat niin tutkijat kuin yksittäiset osallistujamaat, mutta osallistujamaiden ei ole onnistunut saavuttaa konsensusta järjestön kehityksen laadusta tai tavasta, joten Etyjn työ ei ole edennyt toivottavalla tavalla. Tilanne on muuttunut jälleen kerran merkittävästi vuonna 2014 Krimin miehityksen ja Ukrainan sodan myötä. Etyj on ollut tärkeä toimija neuvotteluissa ja konfliktinhallinnassa, kun yksi Etyjin merkittävimmistä valtioista, Venäjä, taistelee suuren eurooppalaisen maan Ukrainan kanssa. Näyttää siltä, että Etyjin työ on saanut Ukrainan sodan myötä uutta puhtia ja että osallistujamaat osaavat arvostaa entistä paremmin Etyjin kokemusta turvallisuuspolitiikan saralla.
  • Vihiniemi, Paula (2014)
    Euroopan naapuruuspolitiikka (ENP) on Euroopan unionin (EU) tapa tehdä yhteistyötä sen lähinaapurimaiden kanssa tarkoituksena tukea naapurimaiden rauhanomaista uudistusta ja kehitystä sekä toisaalta välttää uusia jakolinjoja. Työssä tarkastellaan miten aineistossa tuodaan esiin rajat, rajalinjat ja valvonta varsinkin suhteessa laittomaan liikkuvuuteen, sekä onko linja tämän suhteen ollut johdonmukainen vai onko se muuttunut. Aineistosta haetaan komission näkökulmaa ns. 'linnake-ajatukseen' ja rajojen tiukentamiseen tai avaamiseen. Tutkimuskysymys on: Mitä velvoitteita rajojen suhteen ENP-maille asetetaan laittoman liikkuvuuden suhteen? Tarkasteltavina ovat komission tiedonannot vuodesta 2001 vuoteen 2012 rajattuina käsittelemään naapuruuspolitiikkaa, muuttoliikettä sekä rajaturvallisuutta. Analyysimenetelmänä on dokumenttiaineistoon pureutuva sisällönanalyysi, jossa on käytetty hyödyksi dokumenttianalyysia ja analyyttista lukemista. Teoriaperusta tulee geopolitiikasta, joka osuu vahvasti yksiin naapuruuspolitiikan lisäksi rajojen ja liikkuvuuden kanssa. Kun vaikutusvaltaa käytetään oman maantieteellisen yhteisön eduksi, voidaan puhua geopolitiikasta. Kriittisessä geopolitiikassa tutkitaan miten maailma on poliittisessa toiminnassa kuvattu, kartoitettu ja hallittu. Eurooppaa on vaikea rajata maantieteellisesti, lisäksi perinteiset rajat näyttävät muuttuvan. Sisäisiä rajoja ei varsinaisesti enää ole ja ulkorajoja, tai niiden tehtäviä, ulkoistetaan naapurimaihin. Eurooppalaisessa rajapolitiikassa on kyse liikkumisen hallinnasta ja siirtolaisten reittien ohjaamisesta. Luvattomien muuttovirtojen pysäyttäminen on kuitenkin vaikeaa. Tapa, jolla henkilö saapuu EU:hun, vaikuttaa suoraan hänen oikeuksiinsa. Huomattava osa laittomasti oleskelevista henkilöistä tulee laillisesti maahan voimassaolevalla viisumilla tai viisumivapaassa järjestelmässä, mutta jää sallittua kauemmaksi ajaksi tai muuttaa oleskelutarkoitusta ilman viranomaisten lupaa. EU pyrkii yhteistyöhön naapurivaltioiden kanssa maahanmuutto ja turvapaikka-asioissa. Sopimussuhteet ovat tärkeitä liikkuvuuden kannalta. EU solmi useimpien naapuruuspolitiikan kohdemaiden kanssa assosiaatio- tai kumppanuus- ja yhteistyösopimukset 2000-luvun vaihteessa. Kumppanuus naapuruuspolitiikan puitteissa voidaan nähdä eräänlaisten sisäkkäisten ja limittäisten kehien uloimpana alueena, missä EU pyrkii toimimaan. Alueet näkyvät hierarkkisessa suhteessa toisiinsa, milloin vahvemmin, milloin heikommin riippuen kehän sisäkkäisyydestä. Rajojen hämärtyminen (tai hämärtäminen) antaa EU:lle voimakkaampana toimijana mahdollisuuden puuttua naapurin alueella tapahtuviin toimiin. Suuntauksena on muuttoliikkeen valvonnan siirtäminen kolmansiin maihin. Vuoropuhelu kolmansien maiden kanssa korostuu laittoman maahanmuuton estämisessä. EU haluaa, että laittoman maahanmuuton syihin puututaan jo lähtömaissa. Rajojen suhteen komissio painottaa yhteistyötä erityisesti kontrolloinnissa. Yhdeksi naapuruuspolitiikan painopisteeksi on nostettu raja-alueyhteistyön korostaminen maa- ja merirajoilla. EU asettaa laittoman liikkuvuuden suhteen ENP-maille velvoitteita naapuruuspolitiikan ehdollisuuden kautta; rajavalvonta, liikkuvuuden kontrolli, takaisinottosopimukset sekä siirtolaisten pysäyttäminen jo lähtömaahan ja kauttakulun estäminen. ENP:n linja rajojen ulkoistamisen osalta on ollut johdonmukainen ja pitkäjänteinen, mutta samalla se on hioutunut tarkemmaksi ja tätä kautta saanut enemmän painoarvoa tukien ja avun suuntaamisessa. Euroopan linnake on voimissaan, mutta ulkoistettuna; EU on ENP:n avulla siirtänyt linnakkeen ulkorajat kauemmas EU valtioiden rajoista. Linnaketta on voitu purkaa EU:n rajoilta sitä mukaa kun sitä on rakennettu ENP-maiden ulkorajoille.
  • Danielsson, Anette Kaarina (2019)
    Nord Stream 2 has sparked an unprecedented amount of discussion within the European Union. Its proponents see it as a crucial and welcomed addition to the European energy infrastructure, while those opposing it consider the pipeline a geopolitical tool of Russia. This division has centred especially around Germany and the eastern Member States, Poland and the Baltic States in particular. This thesis adopts a qualitative approach and utilises tools from discourse and argumentation analyses to provide an in-depth analysis of the intra-EU debate on Nord Stream 2. The source material used is a large variety of different EU documents ranging from parliamentary questions to different types of official reports. The debate is found to feature arguments from three dimensions: environmental, economic and political. The central argument advanced is that the EU is less divided on the topic of Nord Stream 2 than has been commonly argued, especially in the media. The EU’s internal debate has been dominated by those opposing Nord Stream 2 and support for the project is rarely voiced. Furthermore, all three main EU institutions – the European Commission, the Council of the European Union and the European Parliament – have voiced concerns over the pipeline project. The second main result of the analysis, achieved through the systematic classification of different types of arguments into the three dimensions, is that the pipeline project has been most commonly framed in a political context, with appeals to the EU’s core principles such as solidarity and diversification of energy supplies being some of the most important characteristics of the internal debate. This thesis supports earlier research on the EU-Russia energy relationship by highlighting the negative perceptions of Russia within intra-EU debate. However, this thesis also challenges the Russia-focused angle of analysis, as the analysed documents show that the debate has focused on internal issues of the EU. These results are highly interesting because they show that although Russia is undoubtedly tied to the EU’s energy policy, the real issues might be structural and go beyond just questions related to energy policy.
  • Jarmala, Veikko (2017)
    Oikeudellinen jatkuvuus (vir. õiguslik järjepidevus) on Viron tasavallan valtioidentiteetin perusta. Vuodesta 1944 lähtien pakolaisyhteisö oli alusta alkaen maanpaossa haaveillut Viron vapauttamisesta ja tasavallan palauttamisesta. Se piti yllä pakolaistoiminnassaan oikeudellista jatkuvuutta, vaikkakin sen määrittelyprosessi ei ollut lainkaan sovinnollista pakolaisuuden alkuvuosina. Ulko-Viro ja koti-Viro olivat etäällä toisistaan aina 1980-luvun loppuun asti, jolloin Neuvostoliiton uudistuspolitiikka avasi mahdollisuuden yhteydenpitoon. Perestroika nosti ensin vaatimukset Eestin SNT:n suuremmasta itsehallinnosta, jota alkoi ajaa perestroikan tueksi perustettu Viron kansanrintama johtajanaan Edgar Savisaar. IME-ohjelman (Isemajandav Eesti) tuli pelastaa neuvosto-Eesti, mutta kansanrintaman vastustajaksi perustettu Interliike alkoi taistella kaikkia uudistussuunnitelmia vastaan. Vuoteen 1989 alussa tasavallan palauttamista tavoitelleet restitutionistit keksivät idean rekisteröidä kaikki jäljellä olevat Viron tasavallan kansalaiset. Ennen miehitystä voimassa olleen vuoden 1938 perustuslain mukaan valta Virossa kuului Viron kansalle eli kansalaisille. Se oli ainoa legitimiteetin lähde, joka Viron tasavallasta oli jäljellä. Tuli siis rekisteröidä Viron kansalaiset ja palauttaa tasavalta sen kansalaisten kautta. Näin syntyi kansalaiskomitealiike, joka syksystä 1989 alkaen käänsi Eestin SNT:n itsehallintosuunnitelmat kohti itsenäisyyttä ja hyvin pian kohti tasavallan palauttamista. Kyse on tiettävästi ainoasta laatuaan maailmassa, että de facto hävitetyn valtion kansalaiset palauttavat oman kansalaisyhteisön ja valitsevat oman edustuslaitoksen. Maaliskuun 30. päivänä Eestin SNT:n johtoa edustanut korkein neuvosto ja kansalaisten edustuslaitos Viron kongressi päättivät tehdä yhteistyötä ja maahan julistettiin siirtymäaika, jonka tuli päättyä Viron tasavallan perustuslaillisen tilan palauttamiseen. Vuonna 1991 Neuvostoliitto yritti pitää vaikka väkisin Baltian maat osana itseään, vaikka käytännössä ne olivat jo itsenäisiä. Tasavallan palauttajat korostivat, että neuvostomiehityksen jättämää perintöä ei saa legitimoida. Neuvostoliiton paineen alla käytiin yhtä aikaa kamppailua palauttajien ja kansanrintaman sekä muiden enemmän tai vähemmän Eestin SNT:n pohjalta itsenäisyyttä ajaneiden välillä. Lopulta elokuun vallankaappausyritys 1991 pakotti osapuolet sopuun ja julistamaan Viron tasavallan itsenäisyyden palautetuksi. Siirtymäkausi kuitenkin jatkui aina syksyyn 1992, joten palautetun itsenäisyyden ensimmäinen vuosi maata johdettiin neuvostoaikana valitun parlamentin kautta. Tasavallan palauttamisen varmisti vuoden 1938 kansalaisuuslain käyttöönotto, jonka pohjalta Viron tasavallan kansalaisuus palautettiin henkilöille, jotka olivat olleet Viron kansalaisia päivä ennen neuvostomiehitystä eli 16.6.1940, tai heidän jälkeläisilleen. Tämän jälkeen vuoden 1992 aikana Viron tasavallan kansalaiset palauttivat maan perustuslaillisen järjestyksen hyväksymällä yli 90 prosentin osuudella maan uuden perustuslain. Viron ulkopuolella maan kansalaisuuslegalismia ei ole aina kunnolla ymmärretty, kuten ei myöskään sitä, kuinka radikaaleja muutoksia neuvostoaika Viron väestöön jätti. Tästä huolimatta maa on kyennyt juurikin oikeudelliseen jatkuvuuteen nojaten toteuttamaan maaassa omaisuusreformin ja myöntämään kansalaisuuksia vierasmaalaisille lähes Ison-Britannian tahtiin. Virolaisessa nationalismissa kansalaisuuslegalismiin pohjautuvan kansalaisnationalismin (civic nationalism) asema on merkittävä, ja se yhdistyy omalaatuisella tavalla perustuslain asettamaan velvoitteiseen säilyttää viron kieli, kansa ja kulttuuri kautta aikojen.. Samoin periaate “vääryydestä ei seuraa oikeutta” on ollut yksi keskeinen periaate, joka on taannut Viron nopean kehittymisen länsimaiseksi liberaalidemokratiaksi. Historiasta kumpuava jatkuvuus yhdistyy nyky-Viron identiteettiin niin voimakkaasti, että palauttamisesta on tullut jatkuva prosessi. Viron tasavalta on ollut nyt kauemmin itsenäinen kuin se ehti olla vuosina 1918-1940, mutta silti sen tasavaltaa palautetaan joka päivä. Näin ollen historian nojaavalla kumpuavalla periaatteella on yhteiskuntaa eteenpäin työntävä vaikutus. Restitutionistien pelkäämää ns. kolmatta tasavaltaa ei tullut, mutta valtiota ei voi palauttaa tasan samankaltaiseksi kuin se ennen miehitystä oli, eikä se ole ollut tarkoituskaan. Tärkeämpää on identiteetti ja periaate, ettei vääryydestä seuraa oikeutta. Toisaalta Virossa käydään jatkuvasti keskustelua historiasta ja jatkuvuudesta; ja ennen kaikkea siitä, mikä mahdollisesti heikentää jatkuvuutta. Tähän teemaan liittyen on tutkielman lopussa osuus, joka käsittelee Viron ensimmäisen presidentin Konstantin Pätsistä käytävää keskustelua.
  • Tuusvuori, Arja (2020)
    Suomen sisällissota syttyi, ennen kuin itsenäisyysjulistuksesta oli kulunut kahta kuukautta. Vuoden 1918 kriisi viilsi haavan, jonka paraneminen on kestänyt kauan. Sisällissota on ollut suomalaisen historiantutkimuksen keskeisimpiä kohteita 1960-luvulta alkaen. Tutkimus jatkuu yhä, yli sata vuotta sisällissodan jälkeen, muun muassa Suomen sotasurmat 1914–1922 -hankkeessa. Vuotta 1918 kuvaavaa kotimaista kaunokirjallisuutta ja draamaa on julkaistu ja esitetty runsaasti, ja muistovuosi 2018 antoi uuden sysäyksen tieteen ja taiteen tekijöille. 2000-luvun, etenkään 2010-luvun, fiktiota ei toistaiseksi ole tarkasteltu historiatieteissä erityisen syvällä luotauksella. Tämä poliittisen historian tutkielma erittelee, mitä näkökulmia tuore kaunokirjallisuus ja draama ovat tuoneet ja luoneet vuoden 1918 muistamisen historiaan, eritoten punaisen naisen osaan. Pro gradu arvioi, miten nykykirjailija tuottaa ja käsittelee sisällissodan merkityksiä. Muistin politiikan ohella pro gradu sivuaa muistitietotutkimusta ja sotafiktion diskurssianalyysia sekä pohtii tunteiden historiaa. Tärkeimpänä tutkimusaineistona on kuusi fiktiivistä teosta: Anneli Kannon ja Heini Tolan Erottaja 1917–18 (2017), Leena Landerin Käsky (2003), Kjell Westön Kangastus 38 (2013), Heidi Köngäksen Sandra (2017), Anni Kytömäen Kultarinta (2014) ja Jari Järvelän Kosken kahta puolta (2018). Tutkielma valottaa, mikä näissä varsinkin punaisten naisten kohtaloita kuvaavissa nykykirjallisuuden teoksissa on merkityksellistä poliittisen historian näkökulmasta. Erottaja 1917–18 on näytelmäteos, jonka Teatteri Avoimet Ovet kantaesitti Helsingissä syksyllä 2017 itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan ja sisällissodan muistovuoden tiimoilta. Myös Kangastus 38 sai oman näyttämötulkintansa Kansallisteatterissa syyskaudella 2017. Tutkimuksellisia innoittajia ja taustoittajia pro gradulle ovat olleet muun muassa Seppo Hentilän Pitkät varjot. Muistamisen historia ja politiikka (2018), Tiina Lintusen Punaisten naisten tiet (2017), Tuomas Teporan ja Aapo Roseliuksen toimittama Rikki revitty maa. Suomen sisällissodan kokemukset ja perintö (2018, englanninkielinen alkuteos 2014) sekä Ulla-Maija Peltosen Muistin paikat. Vuoden 1918 sisällissodan muistamisesta ja unohtamisesta (2003). Pro gradu tarkastelee, millaisin keinoin ja päämäärin kaunokirjallisuus rakentaa vuoden 1918 muistokulttuuria lähes 100 vuoden perspektiivillä. Vuotta 1918 käsittelevässä 2000-luvun kotimaisessa kirjallisuudessa ja draamassa esiin nousevat tavallisen naisen sotakokemus, yksilöpsykologia ja sekä selviämisen että traumatisoitumisen kuvaukset. Sisällissotaa käsittelevä fiktio eläytyy epäpoliittisen siviilin osaan ja lapsen sotakokemukseen sisällissodan ylisukupolvista jälkeä hahmotellen. Nykyfiktiossa painottuvat vastakohtaisuuksien ylittäminen ja allegoriat yhteiskuntarauhan, sovinnon ja demokratian vahvistumisesta. Kirjailijat pohtivat tutkijoiden tavoin, miten Suomen sisällissodan historia on heijastunut sekä yksilöiden kohtaloon että yhteiskuntaan. Kirjallisuus käsittelee ja tuottaa merkityksiä sodasta ja osallistuu siten vuoden 1918 muistamisen politiikkaan.
  • Jakobsen, Morten (2017)
    The present study examines the discursive construction of Nordic identity in a contemporary movement of the twenty-first century known as New Nordic Cuisine (NNC). It contributes to the sparsely researched topic of food and nationalism by uncovering how New Nordic Cuisine relies on a shared history of the Nordic nation-states and roots itself in a primordialist conception of nations in order to create a Nordic identity movement. The thesis incorporates theories and concepts from history, human geography, and political science as its foundation for answering how a Nordic identity is discursively constructed by the movement and what the societal implications are of this construction. The methodology used for this type of interdisciplinary analysis is Critical Discourse Analysis as envisioned by Norman Fairclough. The data consists of two cookbooks, three reports by the Nordic Council of Ministers (NCM), and one promotional brochure also by NCM. This range of material ensures that the main figures and initiators of the movement, meaning the chefs and the politicians of NCM, are represented. The analysis locates three discourses on globalization, terroir, and identity respectively. NNC adopts the French gastronomic term ‘terroir’ in order to explain a close connection between food, nature, and identity. The movement defines terroir as the eternal conditions in which produce grows, meaning all the natural elements of the weather and the soil, which together make a place unique. Due to the produce coming to life in these conditions, it is thought to embody the culture of that location. When humans consume the food, their conception of themselves transforms. Thus, the timeless identity of the land is experienced through food and, at the same time, affects the identity of people. The implications of this idea are that societies, who legitimize themselves based on a shared identity, are at least partly created based on the nature of that location. Such a terroir is argued to exist in Norden. The idea of a Nordic terroir means that the Nordic people, in order to establish a stable identity, need to experience the terroir-dimension in the food they consume. However, according to the movement the emergence of globalization has obfuscated a previously close connection to nature by industrializing and homogenising the production of food. This has resulted in a lack of Nordic identity. This thesis argues that the NNC movement due to their romantic vision of nature and people fail to see the creation of Nordic nation-states and the idea of Norden in a historical perspective. Globalization is not antithetical to nation-states, but was instead an essential facilitator in their emergence during the nineteenth century. Only by acknowledging the historical specificity of Norden and its nation-states as well as the changing nature of terroirs throughout history can we live with a vision of the world that complements history and scientific evidence.
  • Léger, André (2012)
    The European Union was widely contrived by French leadership, and based on a French system. Until the joining of the United Kingdom in 1973, the status of the French language had remained unchallenged in the European Economic Community. Since then, France has had to extensively defend the significant status of their language in the European Union and, more precisely, in European institutions. With every enlargement, the use of French statistically suffered. Nevertheless, its status as a working language remained the same. The 2004 and 2007 enlargement of the European Union introduced a total of twelve new countries, none of which had French as a primary lingua franca. With a continual rise in the use of English on one side, and the addition of thirteen official languages by the enlargements on the other, France needed to legitimise the important status its language had.historically possessed in the European Union. The fear of a monolingual Europe was apparent and France needed to orchestrate a new language stegy in order to combat the predicted outcome. A makeover of its own language policy was employed, and this study seeks to find the new methods applied by France. As such, an in dept examination of Frances language policy, concentrating on the European enlargement of 2004 and 2007, is presented by using the thirteen point language-spread method developed by Ulrich Ammon. By Analysing French government reports on language issues, and European Union documents on multilingualism, an overview of the political history of the French language inside EU institutions is presented, including an analysis of the historical and important relation France has had with its language. The results of the study conceptualise the French language spread-policy by using two counteracting strategic models. On one hand, France sought to safeguard the status of its language by speaking and demanding French in European institutions, while on the other hand, by presenting their language as one respecting multilingualism and European cultural plurality. With a policy focused on teaching the French language Central and Eastern European elites, the main objective of France was to solidify their language as a second European lingua franca alongside English. In concluding terms, the language-spread policy is presented as something more than merely influencing the European population on the need to know French. It is used as instrument helping a nation achieve political power by having a strong language status in a Union with 23 official languages.
  • Hakalisto, Liisi (2018)
    The topic of this thesis is to observe how the Centre Party of Finland (Suomen Keskusta), the Social Democratic Party of Finland (Suomen Sosialidemokraattinen Puolue, SDP) and the National Coalition Party (Kansallinen Kokoomus) have perceived the information and communication technology (ICT) and its role in the Finnish society between 1999 and 2015 in their party statements and manifestos. The role of ICT in the society is observed especially through the concepts of information society and digitalisation. The topic of this thesis thus ties into the broader 1990s and 2000s discussion on information society and digitalisation. The primary sources for the study include the Centre Party, the Social Democratic Party and the National Coalition Party's party programmes, general election manifestos, municipal election manifestos and party conference statements from 1999 to 2015. The primary sources are analysed by the following electoral terms: 1999-2003, 2003-2007, 2007-2011 and 2011-2015. The 2015 general election manifestos are also included in the set of primary materials, as are the government programmes for each electoral term. The role of government programmes in the study is to support the analysis of the party statements and manifestos. The parties' arguments and perceptions of information and communication technology are analysed using post-structural policy analysis. The main framework for the analysis is Carol Bacchi's What's the problem represented to be analysis. The objective of the thesis is to observe how the parties have represented information and communication technology as a policy problem in their statements, programmes and manifestos during each electoral term. In addition, the objective is to analyse both in the case of each party and between different parties how the problem representations are constructed, with which policy areas ICT is associated in the texts and how these problem representations change and evolve from one electoral term to the other. In addition to Bacchi's WPR-analysis, the analysis also draws from Kari Palonen's concept of politicisation which describes politics as action. In this thesis, the main function of politicisation is to describe how by politicising an issue, the parties open up both political space surrounding the politicised issue and also new opportunities for political action. The main findings of this thesis are that information and communication technology is represented in the parties' general election manifestos and party conference statements using two main representations; either as a means for solving existing social and public policy problems or as a part of a broader discourse on societal change. When represented as a means for solving existing social and public policy problems, ICT is discussed positively, optimistically and mostly to suit the perspective of the party's ideological standing. In the parties' statements and manifestos, the discourse on societal change is strongly tied into economic factors, such as the national competitiveness. ICT is depicted as a matter supporting and enhancing national competitiveness, and information society and digitalisation, in particular, as objectives that will strengthen future national competitiveness. Another finding is that the term “information society” disappears from the parties' manifestos and statements in the early 2010s, when the discussion surrounding ICT in the manifestos and statements shifts to digitalisation.
  • Tuokko, Katja (2012)
    The accession to the European Union (EU) in 1995 has been one of the most important decisions made in the post-Cold War Finland. A decade after the end of the Cold War period, Finland had become a full member of both the EU and the European Economic and Monetary Union (EMU) entering the inner circle of European decision-making. Deepening European integration created a challenge for Finnish parties which had traditionally based their ideology on national default lines. For Vasemmistoliitto (VAS), the dimension of European integration created a challenge. In the 1990’s, VAS, established as a successor of Suomen Kansan Demokraattinen Liitto (SKDL), had to form its opinion on European integration. As other European radical left parties, VAS too, struggled to find its ideological basis on the post-Cold War Europe. This study discusses VAS position on European integration from the establishment of the party in 1990 until 1998. By means of qualitative content analysis, it seeks to answer what the VAS position on European integration was and why did it change. Party archives, two interviews of VAS party secretaries and newspaper material have been used as primary sources of the analysis. The main finding of this study is that VAS position on European integration was characterized by the party’s will to be seen as fit to govern. VAS leadership avoided taking an official position to the EU membership and finally in 1997, after a member referendum, the party adopted a pro-EMU line. As all major parties supported European integration, anti-EU and anti-EMU positions would have meant a role in opposition ranks for VAS for years to come. In the 1990’s, VAS was characterized by inner conflict and the rise of social populism inside the party. As the majority of VAS voters were against European integration, VAS position on Europe did not reflect the opinions of the voters of the party very well. VAS was traumatized by the deep inner split of its predecessor SKDL and isolation from the mainstream Finnish politics. The long path in opposition that SKDL had experienced was a frightening future scenario for VAS. In order to advance values and politics central to the party, VAS had the urge to be seen as fit to govern and as a reliable coalition partner. The Nordic sister parties’ decades long path in opposition only strengthened the will of VAS to be there where the decision were made. The accelerating pace of European integration in the 1990’s partly urged VAS to rethink in which direction it as a radical left-wing party was heading to. The questions on the EU and the EMU were a stimulus for VAS to define what kind of values it aimed to advance.
  • Korvensyrjä, Aino Emilia (2015)
    Tutkielma käsittelee NASA:n eli Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallinnon Apollo-avaruusohjelman yhteydessä syntyneiden valokuvien poliittista historiaa. Tarkastelen Apollo-valokuvien käyttöä osana poliittisia diskursseja, jotka puhuvat 'koko maailman' ja 'ihmiskunnan' nimissä. Kysyn, millainen aikakäsitys näihin kuviin on liitetty sekä millaisia poliittisia tehtäviä tämä käsitys historiasta on saanut, ja toisaalta, millaiseen historiaan se itse liittyy. Rakennan tutkimuksessa kuvien tulkitsemiseksi kehykseen, jota kutsun globaalin kuvitteluksi. Tällä viittaan tapaan, jolla maapallo on rakentunut länsimaisissa diskursseissa visuaalisena tai visualisoitavissa olevana kokonaisuutena. Kyse on niin maapallon näkemisen kuin myös sen tietämisen, kuvailun tai siihen vetoamisen mahdollistavasta kehyksestä. Tarkastelen kolmea Apollo-­kuvien käyttöyhteyttä ja tulkitsen niille kussakin annettuja merkityksiä suhteuttamalla niitä mainittuun tulkintakehykseen: Earthrise-valokuvan ilmestymistä Life- ja Time-lehdissä tammikuussa 1969, YK:n Tukholman ympäristökokouksen 1972 tapaa käyttää Apollo-kuvia sekä viittauksia niihin 1990-luvun globalisaatiokeskustelussa. Esitän, miten näissä kolmessa tapauksessa vedotaan tähän diskursiivinen repertuaariin sekä toisaalta uusinnetaan sitä erityisissä historiallisissa tilanteissa. Lopuksi avaan kysymyksen, voidaanko tutkimuksen valossa Apollo-valokuvat ymmärtää osana banaaliksi historismiksi kutsumaani ilmiötä.
  • Haakana, Anna (2016)
    2000-luvulle tultaessa yritysten yhteiskuntavastuu on noussut esille julkisessa keskustelussa. Tähän keskusteluun liittyy tutkimukseni Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) Global Compact -aloitteesta ja sen viestimisestä yritysten vastuullisuusviestinnässä. Global Compact -aloite on kiinnostava tutkimuskohde. Se nivoo yhteen osallistujia kansallisten yhteiskuntien joka sektorilta, mutta myös kansainvälisen järjestelmän eri sektoreilta. Global Compact on kiinnostava tutkimuskohde myös sen takia, että se asettaa yritysten yhteiskuntavastuulle raamit. Tutkimuksessa keskitytään siihen, millainen aloite Global Compact oikeastaan on ja myös mitä se on tehnyt eli mihin aloite ja siihen sitoutuneet toimijat oikeastaan ottavat kantaa, osallistuvat ja mitä he tavoittelevat. Tutkimuksessa perehdytään aloitteen taustoihin, kehitykseen ja sisältöön. Lisäksi esitellään, millaisesta toimijajoukosta on ollut aloitteen kohdalla kyse. Tutkimuksessa tuodaan esille millaisia asioita yritykset kohtaavat raportoidessaan vastuullisuudesta ja Global Compact -aloitteesta. Yritysten vastuuviestintää tarkastellaan tapaustutkimuksen kautta kolmea suomalaisyritystä. Näiden yritysten kautta tuodaan erityisesti esille sitä, miten yritykset esittävät itsensä yhteydessä Global Compact -aloitteeseen. Yritykset toimivat esimerkkinä siitä, miten aloite toimii käytännön raportoinnissa. Tutkimuksen aineistona on YK:n tuottamaa materiaalia Global Compact -aloitteesta ja kolmen suomalaisyrityksen vastuullisuus- tai vuosikertomuksia. YK:n tuottama materiaali perustuu sekä aloitteen osallistujille tarjolla oleviin oppaisiin että aloitteen omiin verkkosivuihin. YK:n tuottamaan materiaaliin sisällytetään aloitteen suunnittelussa mukana olleiden kirjoitukset aloitteen synnystä ja tarpeellisuudesta sekä YK:n pääsihteeri Kofi Annanin pitämän puheen. Näkökulmia yritysvastuuseen käsitellään teorioiden ja käsitteiden kautta. Esitellyt teoriat, kuten kolmen pilarin teoria ja sidosryhmä-teoria ja käsitteet, kuten yrityskansalaisuus, kuuluvat tutkimuskohteeseen niiden ollessa yritysten yhteiskuntavastuun perusteluja ja sen kehittämisen suuntaviivoja. Yritysten yhteiskuntavastuun historiallisen taustoituksen kautta esitetään aloitteen historiallista taustaa ja esitetään mihin tilanteeseen aloite luotiin. Kofi Annanin puhetta yritysmaailmalle analysoidaan erityisesti retorisen analyysin keinoin. Historiallisen taustoituksen perusteella esitetään, että yritysten yhteiskuntavastuu on pidempi aikainen ilmiö ja näin ollen Global Compact -aloite asettuu siihen jatkumoon. Tutkimuksen perusteella aloite on huomattava sen lukumäärän jäsenten vuoksi. Lisäksi huomattavuutta lisäävät osallistujien monimuotoisuus eri maantieteellisiltä alueilta, teollisuusaloilta ja yhteiskunnan muilta sektoreilta. Aloitteen perustuminen tunnetuille kansainvälisille julistuksille lisää myös sen merkittävyyttä. Aloite saa legitimiteettiä YK:n instituution kautta ja sen institutionaalisesta rakenteesta. Global Compact sisällöllisesti on laaja aloite, jossa näkyy useita eri yhteiskuntavastuun perusteluja ja sen kehittämisen suuntaviivoja. Tutkimuksen mukaan aloite itse määrittelee itsensä kutsuna tai alustana, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kehittää, toteuttaa ja paljastaa vastuullisuustoimiaan. Lisäksi Global Compact -aloite pyrkii tuomaan esille YK:n ja kestävän kehityksen tavoitteita. Global Compact -aloite kuvailee tarjoavansa yrityksille arvoihin perustuvan alustan kannustaen institutionaaliseen oppimiseen. Kaiken kaikkiaan aloite rakentaa itsestään kuvaa paikkana, jossa yritykset voivat käsitellä yhdessä muiden toimijoiden kanssa vastuullisuuden ongelmia ja mahdollisuuksia. Tutkimuksessa esitetään, että Global Compact -aloite ja siihen liittyvät materiaalit voi nähdä YK:n pyrkimyksenä rakentaa kollektiivisesti omaa rooliaan ja vastuullisuuttaan nykyisessä kansainvälisessä järjestelmässä. Lisäksi YK:n tuottaman materiaalin aloitteesta tehtävänä voi vakuuttaa ja sitouttaa sidosryhmiä aloitteeseen ja YK:n arvoihin. Global Compact -aloite ottaa kantaa ja rakentaa kuvaa siitä, miten hyvä yritys toimii. Lisäksi aloitteen nähdään ottavan kantaa miten hyvä yhteiskunta ja kansainvälinen järjestys rakentuvat ja miten ne toimivat. Aloitteen määritelmän mukaan vastuullinen yritys toimii vastuullisesti sovittamalla kymmenen periaatetta yritystoimintaansa ja tukemalla ympäröiviä yhteiskuntia. Lisäksi vastuullinen yritys sisällyttää vastuullisuuden toimintansa ytimeen. Lisäksi yritysten tulee raportoida säännöllisesti ja toimia paikallisesti ollakseen vastuullinen. Osallistumalla aloitteeseen yritykset sitoutuvat tähän määritelmään ja hyväksyvät sen luoman kuvan vastuullisuudesta. Global Compact -aloitteen voi sijoittaa keskusteluun yhteiskuntavastuuta koskevista keinoista ja tavoitteista, joita on kehitelty ja perusteltu viime vuosikymmeninä uusin teoreettisin ja käsitteellisin välinein
  • Toots, Liisa (2020)
    This thesis examines the use of sexual violence against men during the Bosnian War in 1992-1995, based on the case files of the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY). Previous studies on the victimization of men in conflict-related contexts, including in Bosnian War, are lacking and are not researched enough. The objective is to contribute to the research on sexual violence against men in conflict-related contexts, to find the motives behind committing such actions and to combine the areas of research – conflict, war crimes and human rights studies. The primary source for this thesis is the database of the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, the first-ever international war crimes tribunal to indict and convict individuals with charges of sexual violence against men. The case files on individuals that have been charged of using sexual violence or include charges of sexual violence in their indictments were analysed to clarify if they fit into the criteria of this research. Sexual violence against men during Bosnian War was used as tactic, a method to create and spread fear. It was part of widespread and systematic attack against the civilian population and to dehumanise the victims. In the case of the Bosnian Serbs and Bosnian Croats the data reveals an intent to forcibly remove a specific ethnic group from an area to ensure control and to depopulate certain areas. Analysis shows that in many instances the person convicted of his or her crime(s) was not directly involved in committing the crimes but bore the responsibility of the acts of their subordinates.
  • Ruotsalainen, Lotta (2019)
    Pro gradu-tutkielmani käsittelee Neuvostoliitossa ja Venäjällä vuosina 1986-2018 tehtyä Gulag-historiapolitiikkaa julkisen historiakulttuurin näkökulmasta ja sitä, miten Gulag-historiaa on käytetty poliittisiin ja yhteiskunnallisiin tarkoituksiin. Tässä työssä Gulagia käytetään sen arkikielisessä merkityksessä sateenvarjokäsitteenä, jolla tarkoitetaan Neuvostoliiton aikaisten vankileirien lisäksi myös kaikkea Neuvostoliiton yhteiskuntajärjestelmään sisältynyttä poliittista väkivaltaa. Historiapolitiikalla tarkoitetaan tietoisesti tapahtuvaa historian poliittista käyttöä, jonka avulla pyritään saavuttamaan tiettyjä yhteiskunnallisia tavoitteita. Julkisella historiakulttuurilla viitataan julkisessa tilassa tapahtuvaan historian poliittiseen käyttöön, esimerkiksi erilaisiin muistomerkkeihin ja muistopäiviin. Aikarajaukseni alkaa vuodesta 1986, jolloin glasnost-periaatteen käyttöönotto mahdollisti ensimmäistä kertaa avoimen keskustelun Neuvostoliiton vankileirihistorian kaltaisesta aiemmin vaietusta aiheesta. Aikarajaukseni päättyy vuoteen 2018, johon mennessä on mielestäni ollut kestävää tarkastella Gulag-historiapolitiikan pitkäkestoisten suhdanteiden lisäksi myös 2010-luvun Venäjän yhteiskunnallisen tilanteen uudenlaista heijastumista vankileirihistorian tulkintaan. Tutkimukseni näkökulma perustuu siihen, että Neuvostoliiton ja sittemmin Venäjän yhteiskunnalliset olosuhteet ovat vaikuttaneet ratkaisevasti siihen, miten Gulag-historiaan on suhtauduttu. Tutkimuskysymykseni mukaisesti tarkastelen, millaista Gulag-historiapolitiikkaa Neuvostoliitossa ja Venäjällä on tehty, ja miten sitä on hyödynnetty poliittisiin ja yhteiskunnallisiin tarkoituksiin. Gulag-historiapolitiikan ajallisten painotusten ja ominaispiirteiden lisäksi kiinnostukseni kohdistuu historiapolitiikan taustalla olevien historiapoliittisten motiivien havainnointiin. Hypoteesini on, että Gulag-historiapolitiikka on luonteeltaan ja sisällöiltään alueellisesti ja sosiaalisesti jakautunut ilmiö, jonka ilmenemisessä on paikallistasolla suuria eroja. Oletus perustui siihen, että historiapolitiikan kentällä ovat vaikuttaneet melko tasaisesti muutamat keskenään erilaiset toimijat, joiden historiakulttuuri on lähes poikkeuksetta ollut tiiviisti sidoksissa poliittisten repressioiden historian kannalta tärkeisiin paikkoihin. Tästä voisi päätellä, että Gulag-historiapolitiikka olisi luonteeltaan epäyhtenäistä, ja että tämä epäyhtenäisyys näkyisi venäläisessä yhteiskunnassa kollektiivisen muistamisen ja yleisen Gulag-historiatietoisuuden puutteellisuutena. Tutkimusmetodini on lähdeaineiston laadullinen sisällönanalyysi, jonka perusteella analysoin Gulag-historiapolitiikan ilmenemistä ja Gulag-historialle aineistossa annettavia merkityksiä. Tekemäni johtopäätelmät kontekstoin Neuvostoliiton ja Venäjän yhteiskunnallisiin kehitysprosesseihin. Aineiston sisällönanalyysin perusteella käy ilmi, että tutkimushypoteesini toteutui osittain. Gulag-historiapolitiikka osoittautui hypoteesini mukaisesti yhteiskunnallisesti jakautuneeksi ja monimuotoiseksi ilmiöksi. Tätä perustelee ennen kaikkea sen historiapoliittisten toimijoiden monimuotoisuus: voidaan katsoa, ettei koko aikarajauksen aikana ole ollut olemassa yhtä yhtenäistä Gulag-historiapolitiikkaa, vaan pikemminkin useiden yksittäisten toimijoiden suhteellisen tarkasti rajattuja historiapoliittisia näkemyksiä ja niiden perusteella tuotettua historiakulttuuria. Etenkin kansalaisjärjestö Memorialilla ja ortodoksisella kirkolla on ollut omat selkeän yhtenäiset näkökulmansa, jotka ovat näkyneet niiden historiakulttuurien erilaisuutena. Niiden historiakulttuurit osoittautuivat omiksi, yhtenäisiksi kokonaisuuksikseen, joiden vaikutukset vastoin hypoteesiani ylittävät paikkakuntakohtaiset rajat, ja joilla on molemmilla ollut huomattava vaikutus Gulag-muistamiseen valtakunnallisella tasolla ympäri Venäjää. Kaikkia historiapolitiikkoja yhdisti niiden motiivien sisäpoliittisuus, pyrkimys kansallisen yhtenäisyyden luomiseen ja Stalinin hallintokauden aikaisten repressioiden suhteellinen korostaminen. Tästä huolimatta Venäjällä ei ole yksiselitteistä, kollektiivista käsitystä siitä, kuinka Gulag-historiaan tulisi suhtautua ja kuinka sitä tulisi julkisesti muistaa ja käsitellä. Tulevaisuuden kannalta huomionarvoista on etenkin valtion 2010-luvulla Gulag-historiaa kohtaan herännyt kiinnostus, jonka taustalla näyttäisi olevan pyrkimys rajoittaa ja kontrolloida valtiosta riippumatonta Gulag-historiapolitiikkaa. Tämä koskee etenkin sellaista historiapolitiikkaa, jonka taustalla on pyrkimys liberaalidemokraattisten arvojen edistämisestä. Nähtäväksi jää, tuleeko Gulag-historiasta tosiasiallinen osa kollektiivista kansallista muistia, ja missä määrin mahdollisesti valtion uusi historiapoliittisen vallankäytön väline.
  • Fabritius, Mari (2016)
    Tämä tutkimus tarkastelee Meksikossa 19. syyskuuta 1985 tapahtuneen 8,1 Richterin maanjäristyksen aiheuttamia tulkintoja maan lehdistössä ja aiheesta lähivuosina julkaistuissa kronikkateksteissä. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan pääkaupunki Méxicon roolia maanjäristyksessä, sillä maanjäristyksen merkittävimmät tuhot kohdistuivat juuri pääkaupunkiin. Tutkimus tarkastelee, millaisena tapahtuma maanjäristys esitettiin maan julkisessa keskustelussa ja millaisia kertomuksia ja kiistakysymyksiä maanjäristyskirjallisuus tapahtumista tuotti. Maanjäristyksen nähtiin teksteissä aiheuttaneen maahan poliittisen kriisin, joka oirehti kirjallisuudessa voimakkaana hallinnon syyttelynä, uhrien kokemusten välittämisenä sekä loppuvaiheessa konkreettisten poliittisten projektien esittämisenä. Hallinnon epäonnistuessa maanjäristyksen jälkihoidossa tavalliset kansalaiset syöksyivät kaduille pelastustöihin, mutta hallinnon toipuessa tapahtumista se alkoi ottaa menettämäänsä auktoriteettia takaisin vaikeuttaen vapaaehtoisten pelastustöitä. Tutkimuksen näkökulma on poliittisessa vallankäytössä ja kansalaisten asemoitumisessa vallankäyttäjiä kohtaan. Työn pääasiallisena aineistona ovat päivälehdet La Jornada, Excelsior ja El Universal sekä aikakauslehdet Proceso ja Nexos. Lisäksi tarkastellaan maanjäristyksen tuottamia puolifiktiivisiä kronikkatekstejä, joilla on ollut latinalaisamerikkalaisessa kirjallisuudessa merkittävä rooli. Maanjäristyksen aiheuttamaa keskustelua ja tulkintoja tarkastellaan erityisesti kolmen teeman kautta, jotka ovat pelastustöihin liittyvät kysymykset, hätäapuun ja jälleenrakennukseen liittyvät kysymykset sekä korruptioon ja väärinkäytöksiin liittyvät kysymykset. Nämä teemat esiintyivät lehdistössä taajaan ja niiden ympärillä käytiin maanjäristyksen poliittista merkityksenantoa. Työn johtopäätöksenä on, että maanjäristyksen myötä Meksikossa aktivoituivat uudelleen monet vanhat poliittiset kiistankohteet, kuten asuntopula, korruptio, kansalaisten puutteelliset osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet sekä maan autoritäärinen hallintotapa. Maanjäristys nähtiin mahdollisuutena raivata kansalaisille tilaa poliittisella pelikentällä ja saada aikaan yhteiskunnallista muutosta. Konkreettisina poliittisina muutoksina kirjallisuudessa esitettiin pääkaupungin pormestarin valintatavan muutos ja urbaanin keskittymisen vähentäminen. Suurena poliittisena voittona oli naapurusto-organisaatioiden yhdistyminen suureksi Coordinadora Única de Damnificados -järjestöksi, joka onnistui solmimaan yhdessä hallinnon kanssa sopimuksen maanjäristyksen uhrien asuttamisesta toukokuussa 1986. Voitto juontui sekä pienempien naapuristoyhdistysten aiemmista onnistuneista kamppailun kokemuksista, että lehdistön tuesta uhrien asialle. Työn pohjalta voi esittää, että kirjallisuudella oli merkittävä rooli maanjäristyksen uhrien vaatimusten välittäjänä ja erityisesti kronikkatekstit osallistuivat voimakkaasti merkitysten luomiseen maanjäristyksen kontekstissa. Lehdistössä kriittisten tekstien osa oli maan lehdistönvapaustilanteeseen nähden yllättävän suuri, mitä on pidettävä merkittävänä tekijänä maanjäristyksen kontekstissa. Kriittiset tekstit varmistivat osaltaan maanjäristyksen tulkintojen moninaisuuden. Maajäristyksen suureksi kertomukseksi nousi kansalaisten valtaannousun mahdollisuus: organisoituessaan kansalaiset pystyisivät toimimaan hallinnosta itsenäisinä toimijoina. Maanjäristyksessä ääneen pääsy ei kuitenkaan ollut tasapuolista – tarkastelluissa teksteissä 'uhri' -käsitteellä viitattiin useimmiten asuntonsa menettäneeseen henkilöön kuolonuhrin sijaan, ja kotinsa menettäneistä vahvimmin vaatimuksiaan esittivät verrattain hyväosaiset kaupunkilaiset.
  • Hiilamo, Simo (2012)
    Tutkielman tutkimuskohteena on Suomen puolustusvoimien Hawk-harjoitushävittäjähankinta poliittisessa päätöksentekoprosessissa sekä hankintaan liittyneet vastakaupat. Vuonna 1977 tehty kauppa oli siihen asti Suomen kaikkien aikojen suurin ulkomaankauppa ja puolustusmateriaalihankinta sekä ensimmäinen kerta kun myyjäosapuolilta edellytettiin sadan prosentin vastakauppojen toteuttamista. Miljardin markan puolustusmateriaalihankinnasta oltiin tekemässä hankintapäätöstä aikana, jolloin Suomen talous oli taantumassa ja vasemmistopuolueet hallituksessa. Hawk-hankintaa ja sen vastakauppoja käsiteltiin useassa poliittisessa päätöksentekoprosessissa: puolustusneuvoston tehdessä konevalintaa syksyllä 1976, eduskunnan päättäessä vuoden 1977 tulo- ja menoarvioesityksestä alkuvuodesta 1977, hallituksen päättäessä hankintasopimuksesta vuoden 1977 lopussa sekä vuoden 1978 lisämenoarvion yhteydessä eduskunnassa kesällä 1978. Näitä tapahtumat tarkastellaan tutkielmassa erityisesti vastakauppojen näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään, mitä intressejä Hawk-vastakauppoihin liittyi, sekä miten intressien toteuttamisessa onnistuttiin. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, miksi Hawk-vastakaupat ajautuivat vaikeuksiin syksyllä 1977, jolloin ne olivat jopa kaataa koko harjoitushävittäjähankinnan, kun pääministeri Kalevi Sorsa uhkasi perua kaupat konkreettisten vastakauppojen vähäisyyden takia. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että Hawk-vastakaupat liittyivät läheisesti suomalaisen lentokoneteollisuuden kehitysohjelmaan. Vastakauppojen avulla pyrittiin turvaamaan kotimaisen lentokoneteollisuuden osaaminen ja työllisyys sekä samalla riippumaton huoltovalmius. Hawk-hankintaan liitetyt vastakaupat palvelivat myös sekä puolustusvoimien johdon että suomalaisten poliitikkojen tarkoitusperiä. Vastakaupat olivat heille keino oikeuttaa kallis puolustusmateriaalihankinta, perustelemalla hankintaa vastakauppojen tuomilla talous- ja työllisyysvaikutuksilla.Vastakaupat osoittautuivat myös keinoksi harjoittaa kotimaista teollisuuspolitikkaa. Lisäksi vastakauppojen avulla pyrittiin tasapainottamaan valtiontaloutta sekä edistämään kotimaisen teollisuuden tuotteiden vientiä Iso-Britannian ja kolmansien maiden markkinoille. Hawk-vastakauppojen toteutus osoittautui luultua vaikeammaksi ja lentokoneteollisuuden sekä kotimaisen teollisuuden vienninedistämisen tavoitteita jouduttiin laskemaan. Lisäksi vastakauppojen solmimisaikaa jouduttiin pidentämään useaan otteeseen. Puolustusvoimien johdon näkökulmasta Hawk-vastakaupoille asetetut tavoitteet toteutuivat kun harjoitushävittäjähankinnalle saatiin poliittinen päätös ja rahoitus. Hawk-hankinta ja niiden vastakaupat olivat suomalaisille virkamiehille ja poliitikoille oppimisprosessi vastakauppaperiaatteen käytöstä sekä keino integroida Suomea länteen.