Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Hovi, Jaakko Matias (2015)
    Pro gradu -työssäni tutkin laadullisesti työuupumuksen kokemuksellisuutta käyttäen metodina tulkitsevaa fenomenologista analyysia (Interpretative phenomenological analysis). Ajatuksena on jäsentää ja analysoida työuupumuksen kokemiseen liittyviä teemoja; miltä työuupumus tuntuu, mitä se merkitsee kokijalleen? Metodin mukaisesti olen lähtenyt haastattelemaan työuupumuksen läpikäyneitä ihmisiä antaen heille mahdollisuuden kertoa omilla ehdoillaan kokemuksistaan. Haastatteluaineistosta abstrahoimani teemat muodostavat prosessikuvauksen, joka kartoittaa työuupumuksen ilmentymistä, sen vaiheita ja lopulta siitä ylitsepääsemistä. Aluksi haastateltavat kokevat eräänlaista työnimua ja suurta innostuneisuutta työssään. Sittemmin työ käy raskaaksi ja muita ongelmia ilmenee, mutta haastateltavat eivät osaa suhtautua ennen niin voimaannuttavan työn varjopuoliin. He työskentelevät erittäin paljon, eivätkä kykene reflektoimaan tilannettaan, saati rajaamaan taakkaansa suhteessa omaan jaksamiseen. Lopulta työuupumus käy ylivoimaiseksi ja seuraa katkos, kun vanhat toimintamallit eivät riitä. Osana toipumisprosessia haastateltavat pohtivat työn roolia elämässään ja laajemmin kysymistä siitä, keitä he oikein ovat. Toipumiseen tuntuu kuuluvan olennaisesti työuupumuskokemuksen selvittäminen itselle; miksi näin kävi ja mistä tässä oikein oli kyse? Asetan tutkimustulokset yhteiskunnalliseen kontekstiin. Työelämän laadusta on käyty vilkkaasti keskustelua 1990-luvun alusta alkaen. Työelämä tuntui olevan raadollisempaa ja kuormittavampaa kuin koskaan aikaisemmin. Työuupumus yleistyi terminä ja kiireen lisääntymisestä puhuttiin. Taustalla oli Suomen talouden vapautuminen kansainvälisille kilpailulle. Lisäksi aiemmin voimassa ollut, niin sanottu institutionalisoitu työmarkkinakonflikti, jossa työnantajat ja palkansaajat osapuolina neuvottelivat eduista ja asettuivat tasavahvoiksi voimiksi suomalaisessa yhteiskunnassa, oli nyt purkautunut. Uudessa tilanteessa on yhteiskuntatieteissä alettu puhua myös uudesta työstä. Uusi työ on luovaa, epävarmaa, aikaan ja paikkaan sitoutumatonta ja kokonaisvaltaista. Se kutsuu tekijänsä koko persoonallisuuden mukaansa. Sen kääntöpuolena kaikki vastuu ja paljon työ järjestelystä lankeaa yksilön niskoille. Tästä lähtökohdasta käyn keskustelua jäsentämieni työuupumisteemojen sekä uuden työn teorian välillä. Nähdäkseni uuden työn ulottuvuuksilla on vastaavuutensa haastateltavieni kokemuksissa. Lisäksi esittelen työhyvinvointi tilastoja Suomesta ja pohdin, mistä syystä työelämän huonontumisen diskurssi ei saa tukea luvuista. Luotaan myös työuupumustutkimuksen psykologista tutkimusperinnettä valottaakseni työuupumuksen monia puolia. Lopussa pohdin näiden mallinnusten suhdetta tuloksiini. Haastateltavien selonteot avaavat loputtoman rikkaan tulkintojen maailman, joka on sovitettavissa teoriapohjiin, mutta ennen kaikkea muodostaa äärimmäisen kompleksin kuvion, jossa henkilöhistorialliset tekijät kytkeytyvät kulttuurillisiin kehyksiin ja populaaripsykologiseen diskurssiin. Työuupumustutkimuksen tekniset mallinnukset tuntuvat näin hieman kömpelöiltä kuvantamaan työuupumuksen moninaisuutta sekä sen kiinnittymistä kokijansa identiteettiin ja elämäntarinaan. Samalla taas uuden työn teoria ei tee oikeutta haastateltavien henkilöhistoriallisille herkkyyksille.
  • Enbom, Leena (2013)
    Tutkimuksessa tarkastellaan työväen omaehtoisen vapaa-ajantoiminnan merkitystä vastarinnan ja poliittisen yhteisöllisyyden rakentajana 1920- ja 1930-lukujen tehdasyhdyskunnassa. Tarkastelun kohteena on Tampereen eteläpuolella sijaitseva Valkeakoski, joka oli kyseisellä aikakaudella noin 4000 asukkaan tehdaskauppala. Paperitehdasyhtiö Ab Walkiakoski (vuodesta 1934 Yhtyneet Paperitehtaat) työllisti 1920-luvun lopulla noin 85 % paikkakunnan työikäisistä miehistä. Tehdasyhtiö oli paikkakunnalla työnantajana täydellisessä monopoliasemassa ja saattoi siten taloudellisen valtansa turvin säädellä yhdyskunnan kehitystä haluamaansa suuntaan. 1930-luvun alussa tehdasyhtiö ulotti otteensa uusille yhdyskuntaelämän osa-alueille aloittamalla työläisille suunnattujen vapaa-ajanaktiviteettien ja muun sosiaalisen toiminnan organisoinnin. Yhtiö perusti muun muassa tehtaalta johdetun urheiluseuran ja näyttämön, jotka ryhtyivät kilpailemaan asianharrastajista ja yleisöstä työväentalolla toimineiden Työväen Näyttämön ja TUL:n urheiluseuran kanssa. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten tämä kilpailuasetelma vaikutti työväentaloa tukikohtanaan pitäneen vapaa-ajanyhteisön muotoon ja olemukseen. Tutkimus jäsentyy kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan yhteisön muodollista rakennetta, toisessa toimijoiden politiikkakäsityksiä ja kolmannessa työväen vapaa-ajanviettoon kietoutunutta vastarinnan kulttuuria muun muassa perinnemateriaalin kautta. Tutkimus on monimetodinen ja osin poikkitieteellinen. Tutkimuksen rungon muodostavat verkostoanalyyttinen tutkimusote sekä Oral History -tyyppisesti käsitelty muistitietomateriaali. Tutkimuksen aineisto koostuu 31 työväentaloaktiivin haastatteluista sekä kahdesta muistelmateoksesta. Tämän lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty muun muassa työväen urheiluseurojen ja näyttämön pöytäkirjoja ja aikalaishistoriikkeja, vaaliasiakirjoja ja tehdasyhtiön arkistoimaa henkilöstöhallinnon asiakirjamateriaalia. Tärkeässä osassa on myös työväentalon vapaa-ajantoimintaan liittyvä kokoelma paikallistarinoita, jotka eräs harrastajakeräilijä on kirjannut muistiin. Tutkimuksessa osoitetaan, että työväentalolla harrastettujen aktiviteettien ympärille muodostui yhteisö, joka valinnoillaan ja kulttuurillaan haastoi paikallista järjestystä ja tehtaanjohdon propagoimaa kansallista yhtenäiskulttuuria. Samaan aikaan tämä yhteisö kuitenkin kielsi oman poliittisuutensa. Siihen liittyy tutkimuksen toinen keskeinen havainto: työväentaloaktiivien politiikkakäsityksen suppeus. Politiikkana ymmärrettiin vain institutionalisoituneet politiikan muodot. Harrastaminen ja politiikka haluttiin erottaa jyrkästi toisistaan. Yhteisön omasta politiikkakäsityksestä poiketen tässä tutkimuksessa on omaksuttu laaja ja jälkimoderni politiikan käsite. Tästä lähtökohdasta pystytään tuomaan ilmi yhteisön harrastustoiminnan läpeensä poliittinen luonne. 1920- ja 1930-lukujen työväentalojen vapaa-ajankulttuuri oli vastarinnan kulttuuria ja arjen käytäntöjä, joilla yhteisö piti yllä omaleimaista työväen harrastajajoukon identiteettiään, hankki kollektiivisesti toiminnalleen resursseja ja takasi ydintoimijoidensa riippumattomuuden. Myös politiikan yksilöllinen ulottuvuus, oman ajan ja tilan haltuunotto sekä etäisyyden säilyttäminen kanssatoimijoihin tulevat tutkimuksessa esille. Tutkimuskohde ilmentää asetelmaa, jossa paikallisuus ja lähikontaktit välittävät luokan ja liikkeen suhdetta, politiikka limittyy arkeen ja valtasuhteiden kiistäminen elää jokapäiväisissä käytännöissä, kuten vapaa-ajanharrastuksissa. Tutkimus antaa aiheen jatkopohdinnoille muun muassa siitä, miten lähiverkostojen rapautuminen vaikuttaa arjen vastarinnan luonteeseen ja miksi alatasolta nousevat vastarinnan kulttuurit usein kieltävät oman poliittisuutensa.
  • Tierala, Tuomas (2017)
    Tutkimuksen aiheena on Työväen Urheiluliitto, nykyisin Työväen Urheilu ja Liikunta, TUL, sekä sitä koetelleet muutokset. Tutkimus käsittelee suomalaisen työväen liikunnan kestävyyttä ja muutoksia ja pyrkii sijoittamaan ne historialliseen kontekstiinsa. Historiallinen konteksti ja tarkastelun alla olevat useat muutokset luovat pohjaa varsinaisen tarkemman analyysin alla olevaa 1993 tapahtunutta suurta järjestömuutosta ja Suomen Liikunnan ja Urheilun, SLU, syntyä varten. Tutkimus selvittää kuinka TUL:n aatteellinen perintö ja sen ylläpitäminen näkyivät järjestön omissa julkisissa kannanotoissa TUL-lehdessä vuosina 1989-1994 suhteessa SLU:n syntyyn. Työväen urheilu ponnisti Suomeen 1800-luvun jälkipuoliskolla samalla kun muutkin liikuntamuodot alkoivat kasvattaa suosiotaan Suomessa. Liikunta oli ennen työläisurheilun yleistymistä mielletty pitkälti ylempien kansanosien vapaa-ajan huviksi. Työläisurheilussa kuitenkin haluttiin korostetusti tuoda liikunnan kasvatuksellisia mahdollisuuksia esiin ja muokata näin kehittyvää ja kasvavaa työläisnuorisoa. Suomalaisessa työväen urheilussa aatteellisuus oli hyvin voimakkaasti läsnä ja sen tavoitteet ja arvot kiinnitettiin vastaamaan laajemman työväenluokan tavoitteita. Luokkataisteluoppi ja tasa-arvon tavoittelu lisättiin suoraan osaksi työväen urheilun ohjelmaa. Suomen liikuntakulttuurissa TUL sekä sen porvarillinen vastinpari Suomen Voimistelu- ja Liikuntaliitto, SVUL, ovat luoneet pitkäaikaisen kilpakumppanuussuhteen. Tämä vastakkainasettelu ja siitä syntynyt kilpailu ajoivat suomalaista urheilua ja jopa arjen liikuntaa kahteen erivään suuntaan. Taustalla vaikutti kipeä sisällissota ja siitä syntyneet syvä haavat. Talvisota yhdisti myös näitä kahta järjestöä ja vähensi hetkellisesti niiden erimielisyyksiä, muuta sotien jälkeen poliittinen ilmapiiri muuttui ja vaikutti myös näiden kahden kilpailijan väleihin. Koko Suomen itsenäisyyden aika, lukuun ottamatta lyhyttä talvisodan aikaista yksimielisyyttä, heijastuu suomalaiseen urheilu- ja liikuntakulttuuriin jyrkän kahtiajakautuneena TUL:n ja SVUL:n välille. Vasta 1989 alkanut prosessi SLU:n perustamiseksi ja lopulta 1994 sen toiminnan alkaminen poistivat tämän vastakkaisasettelun.
  • Niiranen, Mari (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan rotu- ja rasismidiskurssia 1970- ja 1980-luvuilla Suomen Naisten Kansandemokraattisen liiton Uusi Nainen -lehdessä. Tavoitteena on selvittää, mitä rodusta ja rasismista puhuttiin Suomen kontekstissa, miten puhe yhdistyy ajan keskusteluun kolonialismista Suomessa, ja onko puhe valkoisen suomalaisuuden rodullistettuja rajoja purkavaa vai niitä ylläpitävää. Aineisto on Uusi Nainen -lehden vuosikerrat 1970-1989. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa pohjoismaisen postkolonialistisen feminismin perinteeseen, ja aineistoa analysoidaan diskurssianalyyttisen menetelmän avulla. Tutkimus osoittaa, että lehdessä käytiin kolonialismikriittistä ja rasisminvastaista keskustelua ottamalla kantaa saamelaisten, romanien ja muiden ei-valkoisiksi rodullistettujen puolesta. Keskustelua käytiin kuitenkin valkoisuusnormin sisältä, eikä se ollut hegemonista, mikä näkyy esimerkiksi paikoittaisessa rasistisessa kielessä, vähemmistöryhmiä eksotisoivissa jutuissa sekä valkoisen suomalaisuuden määrittelyissä. Tutkielma purkaa käsitystä siitä, että puhe rodusta ja rasismista olisi rantautunut Suomeen vasta 1990-luvun maahanmuuttoaallossa. Lisäksi se tarkentaa kuvaa suomalaisesta rasismista ja antirasismista, sekä luo uusia näkökulmia suomalaisen työväenliikkeen ja naisliikkeen historioihin.
  • Setälä, Vesa (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan viiden puolueen (Keskusta, Kokoomus, SDP, Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto) työvoimapolitiikkaan liittyvää Facebook-viestintää vuoden 2019 eduskuntavaalien alla. Tavoitteena on selvittää, millaisia metaforisia ilmauksia puolueiden Facebook-tilapäivityksissä on, ja kuinka niiden kautta työvoimapolitiikasta puhutaan. Analysoimalla poliittista retoriikkaa ja metaforien käyttöä voidaan tehdä näkyväksi, millaista sosiaalista todellisuutta ne rakentavat. Aineisto on muodostettu yhteensä 136 Facebook -tilapäivityksestä, jotka ajoittuvat aikavälille 1.1.–14.4.2019. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty retorista analyysia hyödyntäen retorisen diskurssianalyysin ja metafora-analyysien elementtejä. Metaforisten ilmausten tunnistamisessa on käytetty MIP (metaphor identification procedure) -metodia. Puolueiden tilapäivityksistä on hahmotettavissa neljä keskeistä metaforaluokkaa, joiden kautta puolueet kuvaavat työvoimapolitiikkaa ja sen osa-alueita: hoivan- ja huolenpidon metaforat, rakentamismetaforat, voimankäytön metaforat ja matkanteon metaforat. Hoivan ja huolenpidon metaforiin sisältyi ilmaisut, jotka kirjaimellisesti tarkoittivat sairautta, vammoja, hoivaa tai huolenpitoa. Rakentamismetaforiin liittyivät tekniset ilmaisut, jotka tarkoittavat jonkin fyysisen objektin rakentamista, korjaamista tai remontoimista kuin myös abstraktimmat ilmaisut kuten luominen. Voimankäytön metaforiin sisältyi voimankäyttöön, sotaan sekä kamppailuun liittyvät metaforiset ilmaukset. Matkanteonmetaforiin lukeutui matkantekoon viittaavien ilmaisujen lisäksi erilaiset kulkuneuvoja, polkuja tai suuntia tarkoittavat ilmaisut. Tutkielmalla avataan ymmärrystä siitä, kuinka puolueet puhuivat työvoimapolitiikasta Facebookissa keväällä 2019. Tulokset osoittavat, että työttömyys koetaan yhteiskuntaa ja yksilöä vahingoittavaksi ilmiöksi ja puolueiden jaettu tavoite on työllisyyden kasvattaminen sekä työelämää ja työllistymistä tukevien palveluiden kehittäminen. Työttömistä henkilöistä huolehtiminen ja työllistymistä lisäävien keinojen ja mahdollisuuksien lisääminen nähtiin ensisijaisesti yhteiskunnan vastuuna. Tämän lisäksi näkyväksi tulivat yhtäältä opposition kritiikki istuvan hallituksen työvoimapolitiikkaa kohtaan ja toisaalta hallituspuolueiden nimeämät saavutukset kuluneella kaudella.
  • Pietilä, Suvi (2015)
    Tutkielman aiheena ovat suomalaiset työväenkirjastot 1910-luvulla vuoden 1918 sisällissotaan saakka. Kirjastoja tutkitaan yhden esimerkkityöväenkirjaston eli Sörnäisten työväenyhdistyksen naisosaston kirjaston kokoelmaa ja lainausta analysoimalla. Tapaustutkimuksen avulla pyritään tuottamaan yksityiskohtaista tietoa työväenkirjaston lainauksesta ja lainaajista, joita on aiemmin tutkittu ainoastaan pinnallisesti. Tarkoituksena on tutkia, millaista kirjallisuutta työväenkirjastojen käyttäjät itse mieluiten lainasivat esimerkiksi työväenliikkeen johdon suositusten sijaan. Lainatuinta kirjallisuutta analysoidaan Sörnäisten työläiskaupunginosan ja vuoden 1918 sisällissodan kontekstissa. Millaisia teemoja luetuin kirjallisuus käsitteli? Lopuksi tutkimuskirjastoa verrataan alueen toiseen kirjastoon eli Helsingin kaupunginkirjaston Kallion toimipisteeseen. Vertailun tarkoituksena on tutkia, näkyikö työväenkirjastojen lainauksessa omalaatuisia piirteitä suhteessa yleisiin kirjastoihin. Tutkielmassa käytetään sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Pääasiallinen aineisto muodostuu Työväen Arkiston Sörnäisten työväenyhdistyksen kirjastoa koskevista dokumenteista, joiden sisältöä eritellään. Kirjaston lainaajakirjan perusteella lasketaan, kuinka monta lainaa kukin kokoelman nimeke saavutti vuosina 1911−1918. Kirjaston kirjat voidaan täten asettaa suosionmukaiseen järjestykseen. Lisäksi kullekin lainalle nimetään lainaaja, josta pyritään selvittämään työväenyhdistyksen jäsenluetteloiden avulla taustatietoja kuten jäsenyys työväenyhdistyksessä ja sukupuoli. Tieto lainaajista jää vajavaiseksi toisaalta lähdeaineistojen puutteellisten merkintöjen ja toisaalta kirjaston kuulumisen naisosastolle vuoksi. Naisosaston jäsenluetteloita ei ollut saatavilla, minkä vuoksi käytettävät koko yhdistystä koskevat jäsenluettelot antavat lisätietoa ainoastaan niistä lainaajista, jotka kuuluivat Sörnäisten työväenyhdistykseen. Joka tapauksessa tietämystä työväenkirjastojen käyttäjistä voidaan lisätä, mistä ovat osoituksena SPSS-ohjelman avulla laskettavat tunnusluvut ja piirrettävät kuvaajat. Tutkielman toisessa vaiheessa tutkimuskirjaston kokoelmasta valitaan kymmenen lainauksen perusteella kiinnostavinta nimekettä, joiden sisältöä analysoidaan. Tarkoituksena on kuvailla teoksia yksityiskohtaisesti kirjallisuustieteen kertomuksen tutkimuksen käsitteiden avulla. Luetun kirjallisuuden ominaispiirteet puolestaan osoittavat, millainen kirjallisuus tutkimuskirjaston käyttäjiä ensisijaisesti kiinnosti. Kirjallisuuden ominaislaatua verrataan tietoon työväenkirjastoista ja työväenkirjallisuudesta yleensä. Mahdolliset eroavuudet tuodaan esiin. Viimeisessä vaiheessa tietoa tutkimuskirjaston lainauksesta ja lainaajista peilataan vuoden 1920 Helsingin kaupungin tilastollisen vuosikirjan tilastoihin Kallion kirjastosta 1910-luvulla sekä kirjaston hankintaluetteloon 1900-luvun taitteesta. Tutkimuskirjastosta lainatut nimekkeet olivat lähinnä kaunokirjallisuutta, kun taas tietokirjallisuuden osuus lainauksesta oli ainoastaan arviolta kahdeksan prosenttia. Lainaajien enemmistö muodostui naisista, mutta myös miehiä oli lainaajien joukossa paljon etenkin tarkastelujakson alkupuolella. Ajan kuluessa miesten osuus lainaajien joukossa kuitenkin väheni. Kirjaston käyttäjistä arviolta puolet kuului Sörnäisten työväenyhdistykseen. Toinen puoli lainaajista on todennäköisesti ollut lähinnä työväenyhdistyksen naisosaston jäseniä. Vähintään muutama lainaaja on tullut täysin yhdistyksen ulkopuolelta, sillä he ovat jäsenluetteloista puuttuvia miehiä. Työväenyhdistyksen sisäisten lainaajien taustatiedot antavat viitteitä siitä, että työväenkirjastoja käyttivät heidän joukossaan eniten kirjastojen pitkäaikaiset aktiivijäsenet. Vuoteen 1918 mennessä yhdistyksen jäsenten osuus putosi kirjastonkäyttäjien joukossa ja lainaajat olivat lähinnä mahdollisia naisosastolaisia eli työväenyhdistykseen kuulumattomia naisia. Ylipäätään lainausaktiivisuus väheni tarkastelujakson edetessä, mikä saattaa viitata kokoelman vanhentumiseen: uusia kirjoja ei enää hankittu, minkä vuoksi kiinnostus kokoelmaa kohtaan oli myöhemmin vähäisempää. Tutkimuskirjastoa voidaan verrata muihin työväenkirjastoihin, mitä tehtäessä tulee kuitenkin huomioida kirjastonkäyttäjien naisenemmistö. Aiempi työväenkirjastoja koskeva tutkimus on osoittanut, että kaunokirjallisuutta lainattiin enemmän kuin tietokirjallisuutta, mikä pätee tutkimuskirjastoonkin. Kallion kirjastosta lainattiin puolestaan todennäköisesti hieman enemmän tietokirjallisuutta, vaikka sielläkin lähinnä työläisistä muodostunut lainaajakunta lainasi mieluiten kaunokirjallisuutta. Kallion lainaus ei näytä erityisesti poikenneen tutkimuskirjastosta. Seuraavassa vaiheessa lainatuista kirjoista valittiin kymmenen nimekettä tarkempaan analyysiin. Seitsemästä lainatuimmasta nimekkeestä viidessä on naispuolinen päähenkilö ja rakkaus-teema. Maurice Leblancin 813 ja Juhani Ahon Juha ovat poikkeus, mikä selittänee niihin kohdistuneita miesten lainoja. Lainatuinta kokoelmanosaa voi kokonaisuutena kuvailla rakkautta, uskontoa ja luokkaeroja korostaneeksi kirjallisuudeksi, joka ei ollut suoraan sosialistista tai aggressioon yllyttävää. Sörnäisten kirjaston tapauksessa naiset ja miehet ovat lainanneet osittain eri kirjallisuutta. Muissa työväenkirjastoissa, joissa lainaajat lienevät edustaneen tasaisemmin eri sukupuolia, lainatuin kaunokirjallisuus oli useammin miesten kirjoittamaa ja suoremmin yhteiskunnallisesti kantaa ottavaa kuin tutkimuskirjastossa. Kiinnostavaa on lainaajien taipumus suosia tutkimuskirjastossa uskontoa käsittelevää kirjallisuutta , mikä ei oletettavasti ollut työväenliikkeen johdon mieleen. Suosituimman kokoelmanosan taipumus korostaa luokkaeroja toisaalta kuitenkin osoittaa, että myös aikalaisten halveksima ajanvietekirjallisuus saattoi synnyttää luokkatietoisuutta ja edistää työväenliikkeen pyrkimyksiä. Tapaustutkimus osoitti, miten tärkeää kaunokirjallisuus on ollut työväenkirjaston käyttäjille. Juuri työläisten lainaaman kaunokirjallisuuden tutkimusta on jatkettava, sillä sitä ei ole juurikaan harjoitettu toisin kuin esimerkiksi sosialistisen teoriakirjallisuuden tutkimusta. Romaanit ovat kokoelmanosa, jolla on lainauksen perusteella ollut eniten vaikutusvaltaa työväenkirjastojen käyttäjiin. Vaikka niiden vaikutuksella työläisten maailmankuvaan voi ainoastaan spekuloida, on heidän ajattelunsa saanut lainatusta kirjallisuudesta vähintäänkin virikkeitä.
  • Myllys, Jukka-Pekka (2012)
    Tutkimuksessa sovelletaan organisaatioiden, johtamisen ja psykologian tutkimuksessa sekä työhyvin- ja -pahoinvoinvointitutkimuksessa käytettyä engagement-käsitettä viestinnän tutkimukseen. Työssä esitellään ensin työntekijän työssään kokemaa engagementia ja sen erilaisia määritelmiä sille omemmissa konteksteissa. Tämän jälkeen engagement tuodaan osaksi viestinnän tutkimusta asemoimalla se sen viestinnän tutkimuksessa käytettyihin lähikäsitteisiin. Työ kysyy, millaisia yhteyksiä engagementilla ja organisaation sisällä tapahtuvan viestinnän välillä on. Millä tavoin viestintä vaikuttaa engagementiin? Millaisia tarkastelumalleja työelämän muutostilanteisiin tarjoaa engagementin ja viestinnän yhdistäminen? Työn teoreettisesta luonteesta johtuen kuljetetaan tutkimuskysymyksiä läsnä läpi koko työn. Tutkimuksen tavoitteena on luoda yksi ensimmäisistä suomenkielisistä katsauksista engagementiin ja viestintään sekä tarkastella teoreettisesti organisaation sisäisen viestintäkulttuurin ja engagementin välisiä yhteyksiä. Lopulta työ tavoittelee uutta teoriaa, joka toimisi perusteltuna synteesinä kahden erilaisesta tutkimustraditiosta kumpuavan teorian välillä. Työ alkaa katsauksella engagement-käsitteestä tehtyyn tieteelliseen tutkimukseen. Engagement-kirjallisuuden uranuurtajana pidetään yleisesti yhdysvaltalaista organisaatiokäyttäytymisen professoria William A. Kahnia, joka on määritellyt engagementin psykologiseksi presenssiksi. Kahnin määritelmän rinnalle nostetaan valikoituja tuoreempia tutkimuksia, joilla pyritään yhtäältä täydentämään Kahnin määritelmää, toisaalta osoittamaan käsitteen monimuotoisuus ja se seikka, ettei määritelmästä vieläkään olla yksimielisiä. Samalla todetaan, että käsitteen tutkimus Suomessa on ollut vähäistä, mistä kertoo jo käsitteen suomentamiseen liittyvä problematiikka. Lisäksi koetaan tarpeelliseksi arvioida 1990-luvun Yhdysvalloissa luodun teorian soveltuvuutta 2010-luvun suomalaisen työelämän tarkastelemiseen. Engagement asemoidaan viestinnän tutkimukseen suhteuttamalla se käsiteanalyyttisellä tarkastelulla sen viestinnän tutkimuksessa esiintyneisiin lähikäsitteisiin kuten job involvementiin, flow’hun, mindfulnesiin, motivaatioon, luovuuteen ja commitmentiin. Viestinnän ja engagementin nivoutumista toisiinsa kuvataan tarkastelemalla engagementia viestinnän eri tutkimustraditioista – prosessimallista, semioottisista malleista ja lopuksi rituaalimallista – käsin. Viestinnän rituaalimalli osoittautuu perustellusti hedelmällisimmäksi jatkotutkimuksen alustaksi, minkä johdosta sitä käytetään pohjana työn loppupuolella esittävässä teorianmuodostuksessa. Rituaalimallin ja engagementin yhdistelmän havaitaan myös sopivan työelämän muutostilanteissa tapahtuvan toiminnan tarkastelemiseen. Viestinnän ja engagementin välillä on havaittavissa selviä yhteyksiä, joita työssä eritellään yksityiskohtaisesti. Viestintä vaikuttaa työntekijän mahdollisuuteen kokea engagementia työssään sekä suoraan että välillisesti. Työyhteisössä korostuu esimiehen rooli engagement-kokemuksen mahdollistajana. Viestinnän huomataan voivan parantaa myös sellaisia engagementin taustatekijöitä, jotka eivät suoraan ole viestinnästä riippuvaisia. Viestinnän nähdäänkin olevan kiinteässä yhteydessä tiettyihin engagementin psykologisiin ehtoihin. Työn loppupuolella esitetään kolmivaiheinen malli työyhteisön engagementista, joka pohjaa Kahnin tutkimukseen laajentaen sitä ja eritellen tarkemmin niitä viestinnällisiä tekoja, jotka saavat engagementin nousemaan tai taantumaan. Teoria sitoo työn tutkimuskysymykset yhteen kuvaamalla kuinka engagement voidaan tietyllä tasolla saavuttaa myös ilman viestintää, kuinka viestinnälliset teot voivat vaikuttaa siihen kannustavasti, ja kuinka valveutunut organisaatioviestinnän järjestäminen voi edesauttaa ja kasvattaa työyhteisössä koettavaa engagementia.
  • Salonen, Saara (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan työyhteisöviestintää. Työyhteisöviestintä ymmärretään tämän tutkielman kontekstissa viestinnän kanavia ja sisältöjä laajemmaksi ilmiöksi, johon liittyy muun muassa työn organisoinnin tavat ja organisaatiokulttuuri. Tutkielma on tapaustutkimus, jossa tutkitaan Kansaneläkelaitoksen (Kela) työyhteisöviestintää palvelu- ja ratkaisuasiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkielmassa keskitytään nimenomaan Kelan strategia- ja työyhteisöviestinnän ryhmän tuottamaan työyhteisöviestintään. Ryhmän työtä sekä työyhteisöviestinnän sisältöjä ja tavoitteita ohjaavat Kelan viestinnän linjaukset. Tutkielmassa tarkastellaankin sitä, miten haastatellut kokevat strategia- ja työyhteisöviestinnän ryhmän toteuttaman työyhteisöviestinnän ja miten he kokevat linjauksissa asetettujen tavoitteiden toteutuvan. Tutkittavaksi ryhmäksi valikoituivat nimenomaan palvelu- ja ratkaisuasiantuntijat pääasiallisesti neäljästä syystä. Ensinnäkin, he muodostavat 67 % Kelan kokonaishenkilöstömäärästä. Toiseksi, he tekevät ruohjonjuuritason työtä, joka konkreettisimmin näkyy Kelan asiakkaille: he ratkaisevat etuushakemuksia ja tekevät asiakaspalvelua. Kolmanneksi, työ on emotionaalisesti haastavaa, sillä se tapahtuu suorassa kontaktissa asiakkaaseen. Viimeiseksi, vaikka palvelu- ja ratkaisuasiantuntijat muodostavat edellä mainituista syistä merkittävän kohderyhmän työyhteisöviestinnälle, kaivattiin strategia- ja työyhteisöviestinnän ryhmässä aiemmin toteutettuja määrällisiä tutkimuksia syvällisempää tietoa tämän kohderyhmän ajatuksista ja toivomuksista työyhteisöviestintää kohtaan. Tutkielmassa käytettiin haastatteluaineistoa, joka kerättiin yhteensä 12 haastateltavalta teemahaastattelun menetelmällä. Lisäksi aineistonomaisena materiaalina käytettiin Kelan viestinnän linjauksia. Haastattelun runko rakennettiin viestinnän linjauksiin ja tutkimuskirjallisuuteen pohjautuen. Aineisto eriteltiin ja analysoitiin käyttämällä teemoittelun menetelmää. Analyysissa haastateltavien kertomaa verrattiin toisaalta tutkimuskirjallisuudessa ja toisaalta työyhteisöviestinnän linjauksissa asetettuihin tavoitteisiin, jotka muodostivat eräänlaiset ihanteet työyhteisöviestinnälle. Analyysin tuloksena havaitaan, että palvelu- ja ratkaisuasiantunijoiden työssä näkyy edelleen tayloristiseksi miellettyjä piirteitä, jotka vaikuttavat myös työyhteisöviestinnän kokemiseen ja käyttämiseen. Useat haastateltavat kertovat, että omalle työlle asetetut määrälliset tulostavoitteet luovat stressiä ja tunnetta siitä, että työytheisöviestinnän seuraaminen on turhaa tai jopa jollain tapaa kiellettyä. Tavoite yhtenäisestä organisaatiosta ja kaikkien työntekijöiden osallisuudesta näyttäytyy haastattelujen perusteella ristiriitaisuuden kautta: se on tavoite, jota työyhteisöviestinnän sisällöt tuovat jatkuvasti esille, mutta joka näyttäytyy monelle haastateltavalle kiiltokuvana. Tämä taas aiheuttaa ulkopuolisuuden tunnetta. Haastattelujen perusteella viestinnän kanavista aktiivisimmassa käytössä on intranet Sinetti. Sen etusivulta löytyviä uutisia luetaan pääasiallisesti silloin, kun ne koskettavat suoraan omaa työtä. Muut tässä työssä tutkitut kanavat, sisäinen uutiskirje ja Facebook-ryhmä, ovat haastateltaville tuntemattomampia ja vain harva käyttää niitä aktiivisesti. Analyysin perusteella työyhteisöviestinnän kehittämisessä tulisi ottaa paremmin huomioon kohderyhmän arki ja työympäristö. Samalla, kun kulttuuria pyritään jatkuvasti kehittämään niin, että tayloristiset piirteet häviäisivät, tulisi työyhteisöviestinnän sisällöissä huomioida se todellisuus, jossa palvelu- ja ratkaisuasiantuntijat tällä hetkellä tekevät työtä. Näin vältettäisiin liian suuri kuilu ihanteiden ja todellisuuden välillä. Tutkielman tuloksena ehdotetaan, että sekä työyhteisöviestinnän teoriassa että käytännöissä huomioitaisiin paremmin ruohonjuuritason näkökulma. Monesti työyhteisöviestintää käsitellään tutkimuskirjallisuudessakin johdon näkökulmasta. Käytännön työyhteisöviestinnän toteuttamiseen ja kehittämiseen ehdotetaan tässä tutkielmassa palvelumuotoilun menetelmiä, joilla voitaisiin luoda osallistumista ja sisältöä, joka aidosti vastaa kohderyhmän tarpeita. Tutkimus on tapaustutkimus, joten sen tulosten yleistämisessä on oltava maltillinen niin Kelan organisaation sisällä kuin laajemmallakin tasolla.
  • Huuhtanen, Tuija (2016)
    Suomalaisen työelämän kehittämisstrategian päämääriksi on määritelty työllisyysaseen, työelämän laadun, työhyvinvoinnin ja työn tuottavuuden parantaminen. Haastavassa taloudellisessa tilanteessa yhteistoimintaneuvotteluista ja irtisanomisista on kuitenkin tullut osa työyhteisöjen arkipäivää. Helsingin yliopisto käynnisti koko henkilöstöä koskevan yhteistoimintamenettelyn henkilöstön vähentämiseksi 16.9.2015. Tämä tarkoitti koko yliopistoyhteisöön vaikuttavaa suurta organisaatiomuutosprosessia. Organisaatiomuutoksilla on todettu olevan negatiivisia vaikutuksia työhyvinvointiin. Tutkielmassa tarkastellaan työyhteisöviestinnän ja henkilöstön työhyvinvoinnin suhdetta organisaation kriisitilanteessa, työvoiman vähentämiseen kohdistuvassa yt-prosessissa. Tutkielman tarkoitus on tuoda esiin kohdeorganisaation työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia osallistumismahdollisuuksistaan organisaatiomuutokseen ja näiden suhteesta työhyvinvointiin. Työelämän muutoksen seurauksena myös työyhteisöviestintä kohtaa uusia vaatimuksia. Tietotyöhön perustuvat työyhteisöt edellyttävät työyhteisöviestinnältä dialogisuutta ja vuorovaikutusta. Myös yhteistoimintalaki korostaa työnantajan ja henkilöstön välistä avointa ja aitoa vuorovaikutusta. Tutkimus edustaa tapaustutkimusta. Empiirinen aineisto kerättiin e-lomakkeella kutsumalla Helsingin yliopiston hallintohenkilöstöä vastaamaan kyselyyn HY:n intranet-sivuilla. Tutkimusaineiston voidaan sanoa syntyneen spontaanisti, se ei ole systemaattinen otos, eikä se pyri tekemään tilastollisia yleistyksiä koko HY:n hallintohenkilöstöön. Kysymyslomakkeella oli sekä Likertin asteikollisia että avoimia kysymyksiä. Aineistoa käsiteltiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto koostui 145 lomakkeesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta työyhteisöviestinnän ja työhyvinvoinnin tutkimuksesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin Elisa Juholinin ”Työyhteisöviestinnän uusi agenda –mallia sekä vastuullisen dialogin paradigman mukaista viestintää. Viestinnällä voidaan vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin yhtenä työhyvinvointikokonaisuuden osana. Vastaajien osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet yt-prosessin suunnitteluun ja päätöksentekoon olivat puutteelliset. Tiedon puute organisaatiossa tapahtuvista asioista lisäsi epävarmuuden kokemusta. Epävarmuuden kokemus heikentää työhyvinvointia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tietoperustainen työyhteisö tarvitsee ympärilleen vastuullisen dialogin paradigman mukaista viestintää työhyvinvointinsa tueksi, mutta rakenteeltaan hierarkkinen ja toimintatavoiltaan byrokraattinen yliopisto käyttää tayloristista lineaarisesti ylhäältä alas johdettua viestintää. Jatkuvasti muuttuvassa työelämässä tämän paradigmojen törmäyksen seurauksena ilmenee todennäköisesti tyytymättömyyttä sekä johdossa, että työntekijöiden puolella. Tutkimuksen keskeisiä lähteitä ovat Elisa Juholin, Pekka Aula & Leif Åberg.
  • Saloranta, Maiju (2018)
    Työyhteisöviestintä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti työntekijän hyvinvointiin ja työmotivaatioon. Työyhteisöviestinnän rooli organisaatiossa korostuu etenkin organisaatiomuutoksen yhteydessä, jolloin työntekijän tarve kysyä ja keskustella saamastaan tiedosta kasvaa. Tässä pro gradu -tutkielmassa kartoitetaan peruskoulun työyhteisöviestinnän tilaa vuonna 2016 voimaan astuneen peruskoulun opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä. Kouluorganisaation työyhteisöviestintää ei juurikaan ole viestintätieteellisistä lähtökohdista Suomessa aiemmin tutkittu. Tämän tutkielman tärkeimpänä tavoitteena on peruskoulun viestinnän liittäminen osaksi viestintätieteellistä tutkimusperinnettä. Aikaisemmin peruskoulun työyhteisöviestintää on tutkittu lähinnä koulun johtamisen näkökulmasta sekä kasvatustieteellisen tutkimusperinteen lähtökohdista käsin. Peruskoulun työyhteisöviestinnän tilaa tutkitaan tässä työssä opettajan näkökulmasta, opettajan omien kokemusten kautta. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä, joka lähetettiin valituille oululaisille peruskoulun vuosiluokkia 1–6 opettaville kouluille (N = 39). Kyselylomakkeen osioista muodostettiin tilastollisin menetelmin työyhteisöviestinnän eri osa-alueita kuvaavia summamuuttujia. Työyhteisöviestinnän osa-alueiksi määriteltiin aiemman tutkimuksen perusteella 1) asioiden vuorovaikutteista käsittely, 2) tiedon saatavuus, 3) tunnelman avoimuus, 4) osallistuminen ja vaikuttaminen, 5) yhdessä oppiminen sekä 6) työnantajamaine. Analyysin perusteella voidaan tulkita, että parhaiten koulussa toteutuvia työyhteisöviestinnän osa-alueita ovat avoin tunnelma (M = 4,1), työnantajamaine (M = 4,0) sekä asioiden vuorovaikutteinen käsittely (M = 4,0). Eniten kehitettävää työyhteisöviestinnän saralla on tutkimuksen perusteella tiedon saatavuudessa (M = 3,5). Työyhteisöviestinnän tilaa kuvaavia summamuuttujia verrattiin myös tutkittujen opettajien opetussuunnitelmauudistukseen suhtautumista kuvaavaan summamuuttujaan. Aineiston perusteella havaittiin, että opettajan suhtautumiseen opetussuunnitelmauudistusta kohtaan voidaan vaikuttaa työyhteisöviestinnän avulla: mitä parempana tutkittu opettaja koki työyhteisöviestinnän tilan, sitä positiivisemmin opettaja suhtautui opetussuunnitelmauudistukseen. Uudistukseen suhtautuminen korreloi kohtalaisesti kaikkien työyhteisöviestinnän osa-alueiden kanssa. Voimakkaimmin korreloivat asioiden vuorovaikutteinen käsittely (r = ,420), osallistuminen ja vaikuttaminen (r = ,410) sekä tiedon saaminen (r = ,404). Organisaatiomuutoksen aikana tiettyjä työyhteisöviestinnän osa-alueita ja prosesseja on suositeltavaa hioa paremmin muutoksen tarpeisiin sopiviksi. Tämän tutkimuksen perusteella kouluorganisaatiossa on kannattavaa keskittyä juuri näihin työyhteisöviestinnän osa-alueisiin, sillä ne vaikuttivat merkittävimmin opettajan positiiviseen suhtautumiseen muutosta kohtaan. Muutoksen aikana opettajan tiedontarve on normaalia suurempi ja asioiden vuorovaikutteisella käsittelyllä voidaan varmistaa, että jokainen työyhteisössä on ymmärtänyt käsiteltävän asian. Osallistuminen ja vaikuttaminen puolestaan kasvattavat opettajan motivaatiota ja sitoutumista muutokseen.
  • Frisk, Matleena (2008)
    Tutkimuksen kohteena ovat sukupuolidiskurssien muutokset 1960-luvulla kahdentyyppisissä nuoria käsittelevissä aineistoissa: Väestöliiton valistusoppaissa vuosilta 1959–1970, 1977 ja 1979 ja Suosikki-lehdessä 1961–1970. Näistä valistusoppaat edustavat institutionalisoitua sukupuolen tietoisen määrittelyn diskurssia ja Suosikki-lehti kaupallista populaarikulttuuria, jolla ei ainakaan 1960-luvun alussa ollut aktiivista päämäärää sukupuolen tuottamisessa. Tutkimus edustaa kvalitatiivista sisällönanalyysia, tutkimusote on diskurssianalyyttinen. Aineiston analysoimisessa on hyödynnetty Atlas.ti -ohjelmaa. Tärkeimpinä lähteinä tutkimuksessa on käytetty oppaiden ja Suosikki-lehden lisäksi Väestöliiton vuosikertomuksia ja toimintasuunnitelmia. Tutkimuksen teoreettinen asetelma nojautuu Michel Foucault'n näkemyksiin diskursseista, sukupuolesta ja seksuaalisuuden määrittelyihin liittyvästä vallasta. Tutkimuksessa rakentuvia käsityksiä sukupuolista verrataan myös Judith Butlerin ajatteluun. Tutkimuksessa oletetaan seksuaalisuuden olevan keskeinen sukupuolta koskevien "totuuksien" tuottamisen alue. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat molemmat sukupuolet, koska sukupuolten oletetaan muuttuvan suhteessa toisiinsa. Sukupuolta määrittävien ja tuottavien tahojen tarjoamien sisältöjen muuttuminen ja tahojen välisten valta-asemien uudelleenmäärittyminen muuttavat myös sukupuolia. Valistus ja kaupallinen populaarikulttuuri ovat esimerkkejä tällaisista tahoista. Syntyvät kuvat sukupuolista ovat erilaisia ja muuttuvat eriaikaisesti. Sukupuolidiskursseissa nähdään varsinkin valistuksen osalta muutoksen lisäksi myös pitkäikäistä jatkuvuutta. Suosikki-aineistossa näkyy, että populaarikulttuuriin liittyi sukupuolen rajojen asettamiseen liittyvää keskustelua, mutta myös kapinaa tai erottautumista sukupuolen "arveluttavina" pidetyillä puolilla. Kummassakin aineistotyypissä tulee esiin murrosvaihe suhteessa sukupuolten esittämiseen, Väestöliiton oppaissa vuosien 1965 ja 1967 välillä, Suosikissa vuonna 1968. Vuosikymmenen puolivälissä yliopistomaailmasta alkaneessa keskustelussa seksuaalisuudesta Väestöliiton valistus nähtiin riittämättömänä ja vanhanaikaisena. Liitto reagoi nopeasti tähän yhteiskunnalliseen keskusteluun ja muokkasi sanomaansa. Oppaissa esiaviollista seksuaalisuutta ei enää nähty luonnonvastaisena, vaan olikin luonnollista toteuttaa itseään ja omaa seksuaalisuuttaan. Suhteen oikeuttamista pelkällä rakkaudella ei enää vastustettu, vaan rakkaus kytkettiin vastuun kantamiseen kumppanista. Valistajien aiempaan tytön ihanteeseen kuului seksuaalinen koskemattomuus, tyttö torjui pojan sopimattomat lähestymisyritykset. Kun seksuaalisen koskemattomuuden merkitys tytön ihanteena väheni, poikaa kiellettiin yrittämästä murtaa tytön vastarintaa. Ihanteeksi tuli yhteinen päätöksenteko, luonnollinen seksuaalisuuden toteuttaminen. 1960-luvun loppuvuosina Suosikissa, jolla aiemmin ei ollut aktiivista agendaa seksuaalisuuden alueella, alettiin ottaa kysymyksiin avoimemmin kantaa ja haastaa vanhanaikaisiksi koettuja näkemyksiä. Tyttöjen ujous ja estoisuus muuttuivat ongelmallisiksi Suosikissa, ja tytön tuli olla vapautunut ja uudenaikainen seksuaalisuutensa suhteen. Kuitenkin Suosikissa tyttöjen seksuaalisuuden ilmaisuun liittyvä moraalinen arviointi jatkui. Toisaalta kahden aineistotyypin diskursiiviset asemat myös lähestyivät jonkin verran toisiaan. 1960-lukuun liitetty suuri seksuaalisuuden muutos paljastuu läheltä tarkasteltuna muotoutuvan pieninä katkeamina ja muutoksina sukupuolidiskursseissa.
  • Annala, Saana (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan tyttöaktivisteihin liitettäviä diskursseja. Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, millaisia maailmanpolitiikan tyttöaktivistidiskursseja on havaittavissa, millaisia diskursseja tyttöaktivistit Malala Yousafzain ja Greta Thunbergin lausunnoista on tunnistettavissa, toimivatko nämä diskurssit osana neoliberalistisia rakenteita, ja millaisia eroja sekä yhtäläisyyksiä näillä diskursseilla keskenään on. Näihin kysymyksiin vastattiin analyysillä postkolonialistisen feministisen maailmanpolitiikan teorian, sekä laajemman feministisen teorian näkökulmasta katsoen. Tutkielman aineisto koostui aikaisemmista tyttöaktivisteja koskevista tutkimuksista sekä kahdesta Yousafzain ja Thunbergin puheesta sekä haastattelusta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla. Tutkielma pyrki löytämään uutta tietoa maailmanpolitiikassa toimivista tytöistä, ja asettuu maailmanpolitiikan tutkimuksen lisäksi osaksi poikkitieteellistä tyttötutkimuksen perinnettä. Analyysi osoitti, että maailmanpolitiikan tyttöaktivistidiskurssi koostuu kolmesta tyttödiskurssista: poikkeuksellinen tyttö, haavoittuvainen ja/tai harmiton tyttö sekä häiritsevä tyttö. Analyysin perusteella Yousafzain puheesta ja haastattelusta oli tunnistettavissa diplomaattisen, harmittoman sekä ei-poikkeuksellisen tytön diskurssit, kun taas Thunbergin puheesta ja haastattelusta oli havaittavissa poikkeuksellisen, ulkopuolisen sekä ei-harmittoman tytön diskurssit. Tutkielman analyysin perusteella voidaan todeta, että Yousafzai ja Thunberg monipuolistavat maailmanpolitiikan tyttöaktivistidiskurssia omilla diskursseillaan. Thunbergin lausunnoista tunnistetut diskurssit luovat verrattain selkeämpää ristiriitaa tyttöaktivistidiskursseihin, mitä voi pitää yhtenä mahdollisena selityksenä sille, miksi Thunbergiin suhtaudutaan niin kriittisesti ympäri maailman. Yousafzain lausunnoista tunnistetut diskurssit puolestaan kertovat kolmannen maailman tytön kategorian muutoksesta, josta Yousafzain voi nähdä muuttuneen osittain länsimaalaiseksi tytöksi. Maailmanpolitiikan tyttöaktivistidiskurssit toimivat osana neoliberalistisia ja postkolonialistisia rakenteita, eivätkä siten välttämättä hyödytä tyttöaktivisteja muuten kuin mahdollistamalla heille julkisen tilan. Tyttöaktivistien merkitys tulee todennäköisesti korostumaan tulevaisuudessa, joten aiheesta tarvitaan lisää tutkimusta.
  • Lawson Hellu, Iris (2018)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ylirajaista hoivaa sekä siihen vaikuttavia tekijöitä intersektionaalisesta näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sukupuoli, luokka, sukupolvi ja kansalaisuus vaikuttavat ylirajaisen hoivan mahdollisuuksiin ja käytäntöihin. Lisäksi tutkielma tarkastelee hoivavelvollisuuksien neuvoteltavuutta ja tilannekohtaisuutta sekä tunteiden vaikutusta hoivaamisen tapoihin. Tutkielma osoittaa ylirajaisen hoivan olevan monimuotoinen kokonaisuus, johon vaikuttavat hoivan antajan ja saajan kykyjen ohella kulttuuriset ja moraaliset odotukset, yhteiskunnan rakenteet sekä yksilöllisesti muotoutuvat läheissuhteet ja tunteet. Tutkielma sijoittuu kriittisen perhetutkimuksen ja muuttoliikkeiden tutkimuksen kentille. Tutkimuskysymyksiä lähestytään laadullisten tutkimusmenetelmien avulla. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksän Suomessa asuvan bangladeshilaisen naisen puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, ja aineiston analyysimenetelmänä on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Perheiden ymmärretään tutkielmassa rakentuvan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tekemisen ja merkityksellisinä pidettyjen perhekäytäntöjen kautta. Hoiva on keskeinen tapa tehdä perhettä ja sen tavoitteena on edistää perheenjäsenten hyvinvointia. Käytännössä ylirajainen hoiva tarkoittaa taloudellista, materiaalista ja emotionaalista tukea, vierailuja sekä käytännön apua perheenjäsenten välillä. Vaikka perhesuhteet ovat joustavia sekä ajassa muuttuvia, ovat ne samalla moraalisesti velvoittavia ja erilaisten tunnesidosten muovaamia. Tutkielma tuo esiin, miten hoivaan liittyvät moraaliset odotukset ja käytännöt ovat sidoksissa sukupuoleen ja perheiden luokka-asemaan. Naisiin kohdistuu pääasiassa odotuksia emotionaalisesta ja ruumiillisesta hoivatyöstä. Toisaalta ylirajaisesti annettavan taloudellisen tuen tarve on sidoksissa perheiden taloudellisiin olosuhteisiin. Perheiden keskiluokkaisuus mahdollistaa fyysisen hoivatyön ulkoistamisen perheiden ulkopuolelle sekä pääsyn ylirajaiseen yhteydenpitoon. Lisäksi hoivan odotuksiin vaikuttaa kulttuuriseen sukupolvisopimukseen perustuva sukupolvien välinen työnjako. Aikuisten lasten vastuu ikääntyvistä vanhemmista näyttäytyy haastateltaville itsestäänselvyytenä, mutta he myös odottavat isovanhemmilta aktiivista roolia lastenlasten hoiva- ja kasvatustyössä. Maantieteellinen etäisyys perheenjäsenten välillä haastaa käsitykset hoivan oikeanlaisesta toteuttamisesta. Tutkielma osoittaa, miten naisten kokema syyllisyys poismuutosta sekä rakkaus perheenjäseniä kohtaan ilmenevät intensiivisenä hoivaamisena, kuten päivittäisenä yhteydenpitona ja Bangladeshiin lähetettävinä lahjoina. Samalla huoli läheisistä estää naisia jakamasta avoimesti omaan arkeensa liittyviä ikäviä kokemuksia. Ylirajaiseen hoivaan sisältyy moraalisen velvoittavuuden ja tunteiden lisäksi käytännön toiminta. Hoivaamisen todellisiin mahdollisuuksiin vaikuttavat perheenjäsenten tiedot toistensa hyvinvoinnista ja kyky toimia oikein tilanteen vaatiessa. Perheenjäsenen muutto ulkomaille tekee myös kansalaisuudesta merkittävän hoivaan vaikuttavan tekijän. Naisten ja heidän perheidensä liikkuvuutta rajoittavat Suomen lainsäädäntö ja maahantulokäytännöt, sillä perheenjäsenten väliset vierailut ovat riippuvaisia naisten oleskelulupatilanteesta sekä perheenjäsenten mahdollisuuksista saada viisumi tai oleskelulupa Suomeen. Maahanmuuttolainsäädäntö toimii siten ulossulkemisen mekanismina eikä huomioi ydinperhettä laajempiin perhesuhteisiin sisältyviä vastuita ja velvollisuuksia.
  • Teerikangas, Minni (2023)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani perhevastuun rakentumista ylisukupolvisissa suhteissa. Tutkimuksen kohteena ovat hoivaa tarvitsevan muistisairaan vanhemman aikuiset lapset. Vanhemmat asuvat hoivakodissa ja keskityn tutkielmassa siihen, miten perhevastuu näkyy tilanteessa, jossa hoivavastuuta on jaettu formaalien ja infomaalien tahojen välillä. Laajemmalla tasolla tutkielma ottaa osaa keskusteluun hoivan henkilökohtaistumisesta ja omaisten roolin merkityksen kasvusta suomalaisessa vanhuspalvelujärjestelmässä. Vastuuta jäsennän hoivan käsitteen avulla, jonka ymmärrän erityisesti Tronton (1993) hoivan neljän vaiheen mukaisesti jatkuvana prosessina. Perhevastuun taas näen syntyvän Finchin ja Masonin (1993) ajan saatossa käytävien neuvottelujen ja Tedren (1999) sanattomien sopimusten kautta, joita määrittävät sukupolvi- ja sukupuolisopimukset. Tutkimuksen aineisto koostuu 12 hoivakodissa asuvan muistisairaan henkilön tyttären teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Hoivakodissa tyttäret jatkoivat erilaisten tarpeiden tunnistamista ja vanhemman voinnin seuraamista. Huolestuttaneista asioista käytiin vuoropuhelua hoivakodin henkilökunnan ja eri terveydenhuollon toimijoiden, kuten terveyskeskuslääkärin kanssa. Hoivakodin asukkaiden lapset mainitsivat vähäisissä määrin myös varsinaisiin hoivatoimiin osallistumisen. Tutkimuksessa tuli esiin myös se, ettei hoivan vaiheilla ole selkeää päätepistettä. Huolehtimisen ja voinnin seurannan pohjalta tehtyä vastuun määrittelyä, varsinaista hoivaamista ja hoivan onnistumisen arviointia tehdään jaetuissa vastuissa, mutta tyttärillä on näissä keskeinen rooli. Tutkielmassa määrittelen perhevastuun vastuunottamisen, vastuusta luopumisen, vastuunkantamisen ja vastuunjakamisen kautta. Näitä eri perhevastuun ilmenemismuotoja määrittävät omaisen hoivatarpeet ja hoivan prosessin vaiheet. Ylisukupolvisen suhteen luonteen ja palvelujärjestelmän vaikutuksesta vastuu hoivan järjestämisestä ja toteutumisesta jakautuu usealle taholle, jolloin syntyy myös ristiriitoja, joita tyypillisesti ratkaistaan neuvottelemalla muiden toimijoiden kanssa.
  • Costa, Susanna (2013)
    Tämä tutkielma käsittelee brasilialaista tyttöjen 15-vuotisjuhlaa, ja sen yhteyttä tyttöjen sukupuoli-identiteetin muodostumiseen ja perheiden sosiaalisen statuksen ilmentämiseen. Juhla on alun perin merkinnyt tyttöjen yhteiskunnallisen aseman muutosta lapsuudesta ja aikuisuuteen ja täten juhla on nähtävissä siirtymärituaalina, mutta ajan saatossa juhlan merkitys on saanut uusia ulottuvuuksia. Tämän työn tarkoituksena onkin tarkastella juhlaa osana nykyaikaista ja urbaania Brasiliaa. Aineiston keruu on suoritettu Rio de Janeirossa haastattelemalla pääasiassa 14-17 –vuotiaita brasilialaistyttöjä ja heidän perheitään. Aineiston tuloksia ei siten voida yleistää koskemaan koko Brasiliaa, mutta juhla esiintyy varsin samankaltaisessa muodossa koko maassa, ja erityisesti suurten kaupunkien kohdalla on brasilialaisten mukaan hyvin paljon yhtäläisyyksiä. Rio de Janeiron kaupunkikulttuurilla on kuitenkin myös omia erityispiirteitään, jotka esiintyvät tyttöjen sukupuoli-identiteettiä muokkaavissa tekijöissä sekä niissä tavoissa, joilla juhlien kautta ilmennetään tyttöjen yksilöllistä identiteettiä ja perheiden sosiaalista statusta. Aineiston kautta tulee ilmi, että suoranaisen siirtymärituaalin sijaan 15-vuotisjuhla on osa tyttöjen kasvuprosessia aikuiseksi naiseksi. 15 vuotta on perinteisesti ollut Brasiliassa ikä, jolloin tytön katsotaan olevan valmis aloittamaan seurustelusuhteet, joten tähän ikäkauteen liittyy vahvasti ajatus tyttöjen seksuaalisuudesta ja sen kontrolloinnista. 15-vuotisjuhla ei kuitenkaan näyttäydy Riossa niinkään tässä valossa, vaan esiin nousevat tyttöjen yksilöllisyyttä korostavat piirteet sekä juhliin kytkeytyvä materialismi. Tytöt ovat aktiivia toimijoita oman juhlansa suunnittelussa ja järjestämisessä, ja kustakin juhlasta pyritään tekemään mahdollisimman hyvin tytön yksilöllisyyttä kuvaava. Yksilöinä tytöt ovat kuitenkin osa laajempaa sosiaalista todellisuutta, ja sukupuoli-identiteetti muokkaantuu sosiaalisesti yksilöä ympäröivissä diskursseissa. Tyttöjen identiteettiä muokkaavat erilaiset sosiaaliset näkemykset ja odotukset koskien naisten koulutusta, ulkonäkövaatimuksia ja -ihanteita ja yleistä asemaa yhteiskunnallisessa ajattelussa. Sukupuoli-identiteetin tarkastelussa nousee pinnalle myös brasilialaista yhteiskuntaa leimaava talouskasvu, joka on vaikuttanut monien kansalaisten sosiaalisen ja taloudellisen aseman nousuun ja muutokseen. 15-vuotisjuhlia leimaa vahvasti materialismi, ja perheet käyttävät juhlaan valtavia summia rahaa. Tutkielma tarkastelee juhlaa Grant McCrackenin teorian avulla kulutusyhteiskunnan hyödykkeenä, jonka kautta kulttuuriset merkitykset siirtyvät maailmasta hyödykkeen kautta aina kuluttajaan saakka. 15-vuotisjuhlan personointi ja juhlien järjestämiseen liittyvä kerskakulutus tarjoavat perheille mahdollisuuden ilmentää ja vahvistaa sosiaalista statustaan yhteiskunnassa, jossa valkoinen keskiluokka tapoineen näyttäytyy normina ja jäljittelyn kohteena. Juhlan ensisijainen motiivi on edelleen brasilialaisten näkemyksen mukaan juhlistaa tyttöjen sosiaalisen aseman asteittaista muutosta lapsesta aikuiseksi, mutta nykyisessä muodossaan juhla on nähtävissä brasilialaisen kulutusyhteiskunnan tuotteena, joka jäsentää kulttuurisia luokka-aseman ja sukupuolen kategorioita.
  • Nevala, Leea (2014)
    Väkivaltainen käyttäytyminen rikkoo yhteiskunnallista moraalista järjestystä ja määritellään usein poikkeavaksi toiminnaksi. Tyttöjen väkivaltainen käyttäytyminen rikkoo moraalista järjestystä usealla tavalla, koska kulttuurisesti perinteiseen tyttökuvaan ei liitetä avoimen väkivaltaista ja aggressiivista käyttäytymistä. Sekä tutkimuksen että julkisen keskustelun piirissä tyttöjen väkivaltainen käyttäytyminen nousee ajoittain esiin ja keskusteluissa esitetään huoli tyttöjen käyttäytymisen muutoksista. Tämän tutkimuksen lähtökohta on tarkastella tyttöjen käyttämää väkivaltaa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden tulkitsemana ja tutkia sosiaalityöntekijöiden muodostamia merkityksiä väkivallalle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tyttöjen käyttämän väkivallan aiemmasta tutkimuksesta sekä Mary Douglasin moraalisen järjestyksen teoreettisista näkemyksistä. Käytän Mary Douglasin näkemyksiä siitä, miten kulttuuriset perusarvot määrittävät kategorioita ja luovat sääntöjä, joiden varaan kulttuurit rakentuvat. Teorian lähtökohtana on, että ihmisen maailma asettuu moraalin ja politiikan sääntöjen alaiseksi, ja ihmisillä on taipumus selittää vastoinkäymisiä ja luoda niille erilaisia selittämisen malleja. Tässä tutkimuksessa väkivaltaa tarkastellaan moraalijärjestelmää rikkovana toimintana, jolle haetaan kategorioiden avulla merkityksiä. Väkivallan seurauksena moraalinen järjestys murtuu ja rikkomukselle on annettava selitys. Tutkimusaineisto koostuu neljästä fokusryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 14 lastensuojelussa työskentelevää sosiaalityöntekijää. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimuskohdetta lähestytään sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta, jossa tieto muodostuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja on sidoksissa puheessa muodostuviin tulkintoihin. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytetään kategoria-analyysia, jonka avulla tutkitaan sosiaalityöntekijöiden puheessa ilmenevää väkivallan luokittelua ja väkivallalle annettuja selityksiä eli selontekoja. Tutkimuksen ensimmäisenä tuloksena on väkivallan kaksijakoinen luonne. Sosiaalityöntekijät nimeävät väkivallan muodoiksi henkisen ja fyysisen väkivallan, joista fyysinen väkivalta päätyy lastensuojelun tietoon henkistä useammin. Fyysinen väkivalta saattaa olla lastensuojeluilmoituksen pääasiallinen syy ja sai sosiaalityöntekijöiden kuvauksissa selkeämmän roolin väkivallalle annetuissa merkityksissä. Henkinen väkivalta näyttäytyy piiloon jäävänä ja tulee ilmi lastensuojelun työskentelyssä ikään kuin sivutuotteena. Henkinen väkivalta tapahtuu tyttöporukoiden ja vertaissuhteiden sisällä ja sillä on vakavia seurauksia. Fyysinen väkivalta kohdistuu uhrin lisäksi myös osaltaan ympäristöön, koska fyysisen väkivallan muodot näyttäytyvät ympäristössä huomiota herättävinä ja niistä ilmoitetaan herkemmin viranomaisille. Toisena tutkimustuloksena ovat sosiaalityöntekijöiden väkivallalle antamat metodologisen individualismin ja metodologisen holismin selitykset. Keskeisenä selittävänä tekijänä tytön väkivaltaiselle käyttäytymiselle on tytön kasvuolosuhteet. Väkivalta ymmärretään osana moniulotteista elämäntilannetta, johon vaikuttavat niin perheen yksilöllinen sukuhistoria, kasvuolosuhteet ja vuorovaikutussuhteet kuin ystävyyssuhteet ja yhteiskunnalliset ja kulttuuriset olosuhteetkin. Analyysin perusteella sosiaalityöntekijät antavat tyttöjen käyttämälle väkivallalle merkityksiä monitieteellisistä taustatiedoista käsin ja osoittaa, että sosiaalityöntekijät hyödyntävät laaja-alaista tutkimustietoa työssään. Kolmantena tutkimustuloksena esitetään, että katumuksen osoittaminen toimii lastensuojelussa ritualistisena toimintana, jolloin tyttö puhdistautuu väkivallanteosta. Katumuksen osoitus, teosta puhuminen ja teon työstäminen näyttävät muodostavan keinon, jolla tyttö johdatellaan takaisin moraalisen järjestyksen maailmaan. Lastensuojelun asiakastapaamisessa on elementtejä ritualistisesta käytännöstä, jossa tapaamisen odotetaan menevät tietyllä tavalla ja katumuksen kautta nuoren on mahdollisuus luoda parempia toimintatapoja ja ymmärtää tekonsa moraalinen vääryys.
  • Kilpelä, Matleena (2011)
    Pro Gradu tarkastelee somalialaistaustaisista tytöstä muodostuneen draamaryhmän harjoitusprosessia ja esitystä antropologisen teatteri- ja esitystutkimuksen valossa. Tutkimuskohteena on Kassandara ry:n järjestämä monikulttuurinen tyttöjen draamatoiminta helsinkiläisen lähiön asukastilalla. Tutkimuksen aiheena ovat draamaprosessin sosiaaliset merkitykset sekä draaman tarinan merkitys monikulttuurisen lapsuuden näkökulmasta. Aineisto koostuu osallistuvasta havainnoinnista ja teemahaastatteluista. Työ analysoi draamaprosessin sosiaalisia ja yhteisöllisiä merkityksiä. Aineistoa tarkastellaan sukupuolisen segregaation sekä toimijuuden ja sen mahdollistumisen näkökulmista. Toimijuutta lähestytään Victor Turnerin liminaalisuus -käsitteen avulla sekä liminoidisena toimintana, joka mahdollistaa kapmoinnin ja kulttuuristen vaihtoehtojen tutkimisen. Draamakerho määritellään tyttöjen omaksi fyysiseksi ja ajalliseksi tilaksi. Näkökulmaa laajennetaan tytöistä heidän äiteihinsä, joita käsitellään vanhempina ja esityksen katsojina. Lisäksi analyysi kohdentuu teatteriesitykseen liittyviin lisärakenteisiin, kuten haijoitusjaksoon, esitykseen valmistautumiseen ja esityksen jälkeiseen tapahtumaan, josta aineistossa muodostui äitien ja tyttärien yhteinen juhla. Työssä tutkitaan myös draamaryhmän luoman fiktiivisen tarinan merkityksiä monikulttuurisen lapsuuden näkökulmasta. Tutkimus tarkastelee draaman ja sen tekijöiden kokemusmaailman suhdetta. Teatteri käyttää todellista elämää raakamateriaalinaan ja päinvastoin. Tutkimus lähestyy teatteria tilana, jossa todellisuuden ilmiöitä tai ongelmia voidaan tutkia ja tarkastella turvallisesti fiktion suojassa. Richard Schechnerin käsite käyttäytymisen toisinto kuvaa olemassa olevaa käytöstä, joka toimii mallina esitystilanteessa. Turnerin ja Schechner ovat yhdessä hahmotelleet ajatusta sosiaalisen elämän toimintojen käyttämisestä raakamateriaalina esteettisen draaman luomisessa. Tulkintakehyksenä sovelletaan Jean Rouchin antropologisen elokuvan etnofiktio -menetelmän lähestymistapaa. Etnofiktiossa tutkittavat henkilöt improvisoivat kameralle kohtauksia vastaavia ryhmiä edustavien fiktiivisten päähenkilöiden elämistä. Keskusteluun liitetään Johannes Sjöberg ajatuksia etnofiktion-menetelmän mahdollisuuksista tarkastella ongelmia ja niiden ratkaisuhorisontteja. Monikulttuuriset nuoret ovat usein ikä- ja kansalaisuuskategorioiden välimaastossa, jolloin taustatekijöillä sekä kontekstilla on erityinen merkitys toimijuudelle ja sen mahdollistumiselle. Toiminta kiinnittyy ennen kaikkea ihmissuhteiden verkkoon. Teatteri ja sen lisärakenteet vahvistavat tekijöidensä sekä katsojiensa sosiaalisuutta kuin myös yhteisöllisyyttä. Tyttöjen transkulttuurinen lapsuus heijastui tarinaan, johon materiaalia kumpusi kolmesta osittain keskenään sekoittuneesta alueesta: koti, kouluja elokuvallinen haavetodellisuus. Tutkimus vahvisti ajatusta, että draamaa tehdessään ihmiset käyttävät arkielämän kokemusmaailmaansa raakamateriaalinaan Teatteriesityksillä on erityistä merkitystä kulttuurin ilmaisijoina. Teatteri kehystää ja kontrolloi ihmisten vuorovaikutuksen ongelmallisimpia tilanteita. Draaman avulla kerrotaan omien ja muiden kokemuksiin pohjautuvia tarinoita, joiden kautta yritetään ymmärtää ympäröivää maailmaa.
  • Lehtikangas, Annukka (2016)
    Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee tyttöjen ystävyyskulttuuria. Tutkielmassa selvitetään, miten tytöt esittävät itseään sosiaalisesti kertoessaan ystävyyssuhteistaan sekä millaisille normeille ja jännitteille tavat esittää ystävyyttä perustuvat. Tyttöjen erilaisten ystävyyden esittämisen tapojen perusteella muodostetaan ystävyystyylejä, joita tarkastellaan valikoituina sosiaalisen minän esityksinä. Lähtökohtana on tutkia tyttöjen ystävyyssuhteiden muodostumista ja niiden käytäntöjä sekä kasvokkain että verkossa. Tutkimusaineisto koostuu 16 pääkaupunkiseudulla asuvan 13–17-vuotiaan tytön teemahaastattelusta. Tytöt saivat valita osallistuvatko haastatteluun yksin vai itse valitsemansa kaverin kanssa. Haastatteluun tarjoutuneista tytöistä 4 valitsi yksilöhaastattelun ja 12 parihaastattelun. Haastateltavat tytöt rekrytoitiin kolmen helsinkiläisen nuorisotalon kautta. Haastatteluaineistoa tarkastellaan tietyssä tilanteessa syntyneinä esityksinä, jotka heijastelevat osapuolten kulttuurisia näkemyksiä. Aineiston analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineistoa teemoiteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Toisen vaiheen muodosti tyttöjen erilaisten ystävyyden esittämisen tapojen analysointi. Aineiston analyysissa hyödynnettiin eri teorioita yhdistämällä sosiologiseen lähestymistapaan nuorisotutkimusta, tyttötutkimusta, feminististä teoriaa ja mediatutkimusta. Tutkimuksen perusteella ystävyyssuhteet ovat tyttöjen elämässä keskeisellä sijalla, mutta tavat esittää niitä vaihtelivat. Tutkimuksen tuloksena paikannettiin kaksi ystävyystyyliä: paikallisesti kiinnittynyt ystävyystyyli ja sukkulointiin perustuva ystävyystyyli. Tutkimus toi esille, kuinka ystävyystyylin muodostumiseen vaikuttaa keskeisesti ystävyysverkoston laajuus, verkoston muodostumistapa, suhteet poikiin, tapa puhua konflikteista ja päättyneistä ystävyyssuhteista sekä sosiaalisen median käyttötavat. Toisille tytöille ystävyystyylit muodostuivat pääasiassa paikallisesti, kun taas toisille paikallisuutta laajemmin. Sosiaalinen media oli kaikkien tyttöjen sosiaalisessa arjessa merkittävässä roolissa. Luottamus osoittautui keskeiseksi ystävyyssuhteita järjestäväksi teemaksi, jonka perusteella järjestettiin eriasteisia sosiaalisia siteitä ystävyysverkostoista sekä kontrolloitiin sosiaalisen median käyttöä. Tyttöjen ystävyyskulttuuri oli tasapainottelua yksityisyyden ja julkisuuden välisillä haaleilla rajoilla.
  • Niemistö, Ira (2022)
    Syftet med denna avhandling var att bilda en uppfattning om HBTQIA+-personers erfarenheter av stödtjänster relaterade till våld i nära relationer samt att analysera hurdant kunnande professionella önskar för att bättre kunna stöda HBTQIA+-personer som upplevt våld i nära relationer i Finland. Jag valde att fokusera på våld i specifikt HBTQIA+-relationer i och med att den tidigare forskningen om ämnet är begränsad både i Finland och internationellt. Även Justitieministeriet (2021) har i sin rapport konstaterat att det saknas kunskap om HBTQIA+-personers erfarenheter i stödtjänsterna relaterade till våld i nära relationer. Avhandlingen ämnade besvara följande forskningsfrågor: Vilka upplevelser har HBTQIA+-personer som brukare och professionella som arbetat med denna klientgrupp av stödtjänster relaterade till våld i nära relationer? Vilka särbehov kan identifieras hos dessa brukare i nuvarande stödtjänster? Hur kunde stödtjänster relaterade till våld i nära relationer utvecklas för att bättre tjäna även HBTQIA+-personers rehabiliteringsbehov? Avhandlingens teoretiska referensram utgjordes av queer-teori med fokus på heteronormativitet och minoritetsstress. Heteronormativitet syftar på antagandet om heterosexualitet och en binär könsindelning som utgångspunkt. Minoritetsstress innebär den strukturella ojämlikhet, de fördomar och de medvetna eller omedvetna kränkningar som personer möter på grund av att de tillhör en minoritet. Avhandlingens material bestod av två semistrukturerade intervjuer med HBTQIA+-personer som upplevt våld i nära relationer och sökt sig till stödtjänster. Utöver detta bestod materialet även av sex semistrukturerade intervjuer med professionella som mött eller kunde möta HBTQIA+-brukare som upplevt våld i nära relationer. Materialet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys som resulterade i fem kategorier: 1) minoritetsstress, 2) bemötandet av HBTQIA+-personer, 3) brist på tillgänglighet, 4) positiva upplevelser och möjligheter samt 5) en alternativ synvinkel. I avhandlingen tillämpades ett abduktivt tillvägagångssätt, vilket resulterade i att minoritetsstress lades till som teori i samband med innehållsanalysen. I resultaten presenteras brukarinformanternas erfarenheter av och tankar om nuvarande stödtjänster samt professionellas upplevelser av och inställning till dessa. Dessutom diskuterade informanterna utvecklingsidéer samt identifierade försvårande faktorer bakom hjälpsökandet för våld i nära HBTQIA+-relationer. Minoritetsstress som brukare kan uppleva då de söker sig till tjänsterna var en av dessa faktorer och den i de nuvarande stödtjänsterna rådande heteronormativiteten ansågs öka detta. Ytterligare betonade flera av informanterna ett sensitivt bemötande och lade vikt vid tillgänglighet av tjänsterna. Även möjligheter identifierades med tanke på utvecklingen av mer inkluderande våldstjänster.
  • Kiesiläinen, Jaana (2014)
    Tutkielma käsittelee menneisyyden käyttöä mainonnassa ja muussa markkinointiviestinnässä. Tutkielmassa tarkastellaan, miksi ja miten menneisyyttä käytetään – mitä sen käytöllä tavoitellaan ja millä kaikilla eri tavoilla menneisyyttä voidaan mainonnassa hyödyntää. Aihetta lähestytään kahden tapausesimerkkikampanjan kautta, jotka ovat Hartwall Jaffan vuonna 2012 alkanut, graafikko Erik Bruunin 1950- ja 1960-lukujen vaihteessa luomaan ilmeeseen perustuva retrokampanja sekä Coca-Colan 125 vuotta juhlistava kampanja vuodelta 2011. Pääasiallisena lähdeaineistona toimivat tapausesimerkkikampanjoiden kampanjamateriaalit, joihin lukeutuvat mainosvideot, kampanjasivut, tiedotteet sekä muut kampanjatoimenpiteet. Lisäksi lähdeaineistoina on käytetty kahta teemahaastattelua, jotka tehtiin Coca-Colan tuotepäällikön ja Hartwall Jaffan markkinointipäällikön kanssa. Brändien markkinointiviestintää tarkastellaan myös pidemmältä ajalta muun muassa historiikkien ja vanhempien mainosvideoiden avulla. Aineistoa analysoidaan semioottisen analyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu sekä historiakulttuurin että mainonnan ja markkinoinnin tutkimukseen. Tutkimuskirjallisuuden perusteella nyky-yhteiskunnan menneisyyssuhteesta on erotettavissa kolme ulottuvuutta, joita hyödynnetään myös mainonnassa: nostalgia, retro ja autenttisuuteen kytkeytyvä brändiperintö. Kaikki kolme menneisyyden käytön tapaa näkyvät myös tapausesimerkkikampanjoissa. Menneisyyden käyttö brändiperintönä näkyy siinä, miten kampanjoissa käytettiin brändien omaa historiaa tuomaan uskottavuutta kampanjoiden lupauksille. Kampanjoiden visuaalinen toteutus perustui puolestaan pitkälti menneisyyden käyttöön retrona. Nostalgisten elementtien roolina oli kytkeä kampanjat ja sitä kautta brändit kuluttajien omiin muistoihin ja tunteisiin. Tutkielma osoittaa, että menneisyyttä käytetään mainonnassa luovasti eri tapoja, tyylejä ja aikakausia yhdistelemällä. Menneisyyttä hyödyntävän mainonnan menneisyysviittausten paikkansapitävyyden todennäköisyys riippuu siitä, mitä menneisyyden käytöllä tavoitellaan. Jos menneisyys on vain retromainen tyylikeino tai nostalginen viittaus yleiseen menneisyyteen, käyttö voi olla luovempaa ja historiaan väljemmin perustuvaa. Silloin kun menneisyydestä haetaan uskottavuutta ja perusteluja brändin tämän hetken lupauksille, menneisyysviittausten tulee olla paikkansapitäviä. Muuten mainonta toimii omia tavoitteitaan vastaan. Hartwall Jaffan ja Coca-Colan kampanjat perustuivat kumpikin brändien omaan menneisyyteen. Menneisyyden pääasiallisena roolina oli toimia perusteluina tämän päivän lupauksille, minkä takia menneisyysviittausten totuudenmukaisuus oli erityisen tärkeää. Menneisyyden käyttö ei kuitenkaan muuta mainonnan peruslogiikkaa, vaan lopulta myös menneisyyttä hyödyntävä mainonta kertoo aina enemmän mainostettavasta asiasta kuin menneisyydestä sinänsä.