Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ådahl, Pauliina"

Sort by: Order: Results:

  • Ådahl, Pauliina (2015)
    Tutkielma tarkastelee organisaation työnantajakuvan vaikutusta rekrytointeihin. Tutkielman tavoitteena oli selvittää vaikuttiko työnantajakuva digitaalisten osaajien rekrytointien onnistumiseen kohdeorganisaatiossa sekä mitkä osatekijät työnantajakuvassa olivat olennaisimmat kohdeorganisaation tapauksessa. Koska tutkielmassa tarkasteltiin organisaation vain Suomessa toteuttamia rekrytointeja, kiinnitettiin huomiota toimialan murroksen, sekä muuttuvien työmarkkinoiden, työsuhteiden ja itse työn vaikutukseen rekrytointeihin. Työmarkkinoilla on suuri kysyntä digitaalisen kehittämisen osaajista, jolloin organisaatiot joutuvat työnantajina taistelemaan keskenään onnistuakseen palkkaamaan tarvitsemansa työntekijät. Taistelussa osaajista yhdeksi keinoksi on esitetty erinomaista työnantajakuvaa, eli kuva organisaatiosta työnantajana. Aihetta tutkittiin tapaustutkimuksena media-alalla toimivassa organisaatiossa digitaalisen kehittämisen tehtävissä työskentelevien henkilöiden keskuudessa. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen keskiössä oli Brett Minchingtonin erinomaisen työnantajakuvan viitekehys, jonka valossa kohdeorganisaation työnantajakuvan vaikutusta rekrytointeihin tarkasteltiin. Näkökulma työnantajakuvaan on tutkielmassa konstruktivistinen, eli yksilön käsityksen organisaatiosta työnantajana nähdään syntyvän vuorovaikutuksessa muiden toimijoiden kanssa ja muuttuvan ajassa ja paikassa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka organisaation työnantajakuva oli pääsääntöisesti vaikuttanut hakemishalukkuuteen positiivisesti, se ei ollut hakukriteereistä merkittävin. Työnantajakuvan osatekijöistä merkittävimmäksi osoittautui tehtävänkuva. Kokemus rekrytointiprosessista oli pääsääntöisesti positiivinen ja huomionarvoista oli, että hakuhetkeen verrattuna kuva organisaatiosta työantajana oli parantunut lähes puolella vastaajista. Aineiston avulla päädytään siihen, että työntekijät arvioivat työnantajakuvan vaikutusta epäjohdonmukaisesti, koska käsite on vahvasti kokijakohtaisesti muodostava. Työnantajakuvan vaikutusta rekrytoinneissa onnistumiseen ei voitu todentaa, joskin digitaalisen kehittämisen tehtäviin rekrytoidut kokivat organisaation positiivisesti työnantajana.