Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Aalto, Pilvi"

Sort by: Order: Results:

  • Aalto, Pilvi (2015)
    Tutkimuksen aihetta kehystää internetin ja sosiaalisen median myötä tapahtunut muutos organisaatioiden toimintaympäristöissä. Odotukset julkishallinnon organisaatioiden avoimemmasta ja vuorovaikutteisemmasta toiminnasta ovat lisääntyneet sosiaalisen median yleistymisen myötä. Viestintä on noussut avainasemaan, kun globalisoituvasta maailmasta ja muuttuvista toimintaympäristöistä on tullut organisaatioiden arkipäivää. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten julkishallinnon organisaatio viestii strategisesti sosiaalisessa mediassa ja millaisia sosiaalisen median strategioita se hyödyntää viestinnässään. Ilmiötä tarkastellaan tapaustutkimuksen lähtökohdista. Tutkimuksessa selvitetään, miten Suomessa julkishallinnon alalla toimiva palvelu- ja tutkimusorganisaatio käyttää Twitteriä viestinnässään, millaisia strategisia tavoitteita viestinnälle on asetettu, miten tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan organisaatiossa ja miten asetetut tavoitteet aineiston perusteella näyttävät toteutuvan Twitterissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta strategisen viestinnän ja sosiaalisen median tutkimuksesta. Tutkimuksessa strategista viestintää ja sosiaalista mediaa lähestytään julkishallinnon organisaatioiden kontekstissa. Keskeisiä teoreettisia teemoja ovat julkishallinnon organisaatioiden strateginen viestintä ja sosiaalinen media osana organisaatioiden viestintää. Tutkimuksen kohteena on Ilmatieteen laitoksen viestintä Twitterissä. Aineisto koostuu Ilmatieteen laitoksen viestintästrategian ja laitoksen viestinnän työntekijöille tehtyjen sähköpostihaastattelujen muodostamasta strategiapuheen kokonaisuudesta sekä Ilmatieteen laitoksen Twitter-tileiltä kerätyistä twiiteistä. Tutkimusaineistoa on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn menetelmin. Sähköpostihaastattelujen analyysin osalta laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä on täydennetty laadullisen asennetutkimuksen metodein. Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä julkishallinnon organisaatioista strategisinä viestijöinä. Tulosten mukaan julkishallinnon organisaatiot viestivät strategisesti ja hyödyntävät sosiaalisessa mediassa erilaisia viestintästrategioita. Eri strategioiden hyödyntäminen sosiaalisessa mediassa viestiessä kytkeytyy siihen, kuinka tottuneesti organisaatio käyttää sosiaalista mediaa. Tulokset osoittavat, että kaikkia sosiaalisen median mahdollisuuksia ei hyödynnetä vielä täysmääräisesti ja erityisesti vuorovaikutuksen lisäämisessä ja dialogin vahvistamisessa on kehitettävää. Tulokset osoittavat lisäksi, että vuorovaikutteinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa vaatii organisaatioilta aikaa ja resursseja. Tutkimuksen keskeisiä lähteitä ovat muun muassa Ines Mergel, Kirk Hallahan et. al., Seungahn Nah ja Gregory D. Saxton, Michael L. Kent ja Maureen Taylor, Saku Mantere, Elisa Juholin sekä Pekka Aula ja Leif Åberg.