Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ajaste, Tanja"

Sort by: Order: Results:

  • Ajaste, Tanja (2013)
    Suomessa maahanmuuttajien jälkeläiset eli niin kutsuttu toinen polvi on 2000-luvulla noussut osaksi tutkimusta ja julkista keskustelua. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan toisen polven vietnamilaisten peruskoulun jälkeisiä koulutukseen ja työhön liittyviä valintoja. Tutkimuksessa selvitetään, miten kotitausta vaikuttaa nuorten peruskoulun jälkeisiin koulutusvalintoihin. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, mitä polkuja pitkin nuoret ovat päätyneet työpaikkoihinsa. Tutkimuksen aineisto koostuu 12 vietnamilaisen nuoren teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat iältään 15–25-vuotiaita. Vietnamilaiset valittiin tutkimuskohteeksi heidän pitkän Suomessa asumisajan ja aiempien tutkimusten perusteella. Aineisto analysoitiin temaattisesti sisällönanalyysin avulla. Teoreettisena työkaluna hyödynnettiin Pierre Bourdieun kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitettä. Tutkimukseen osallistuneista nuorista yhdeksän oli valinnut peruskoulun jälkeen lukion ja kolme ammatillisen koulutuksen. Viisi nuorta oli jatkanut opintojaan lukion jälkeen yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Kotitaustan tarkastelu vanhempien ammattiaseman ja koulutuksen mukaan ei näytä selittävän nuorten koulutusvalintoja ja kouluttautumista. Keskeinen tutkimustulos kotitaustan vaikutukseen liittyen on perheen merkitys. Perheen tarjoama sosiaalinen pääoma näyttää osittain selittävän nuorten kouluttautumista ja koulutusvalintoja. Nuoret hyödynsivät erityisesti sisaruksille kertynyttä sosiaalista ja kulttuurista pääomaa resursseina koulutuksessa. Tutkimukseen osallistuneiden nuorten koulutus- ja urapolkujen muotoutumiseen vaikutti erityisesti koulutuksen arvostus perheissä. Perheen lisäksi nuorten toimijuus korostui koulutukseen vaikuttavana tekijänä. Haastatteluhetkellä kaikilla nuorilla oli työpaikka. Nuorten työelämään siirtyminen oli tapahtunut vaiheittain. Suurin osa nuorista oli aloittanut työuransa ennen 18-vuoden ikää. Työpaikkoihin päätymisessä korostui nuorten oma aktiivisuus sekä sisarusten, serkkujen ja ystävien antamat työnhakuun liittyvät vihjeet ja apu.