Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Bärlund, Hanna Victoria"

Sort by: Order: Results:

  • Bärlund, Hanna Victoria (2013)
    Syftet med denna pro gradu-avhandling är att studera ungdomars övergångsskeden med tonvikt på arbetslösa ungdomars identitetsuppfattning. Inspiration för denna avhandling fick jag från ungdomsgarantins förberedande diskussion och den debatt kring ungdomsarbetslöshet som pågår. De centrala forskningsfrågorna är vad som kunde göras annorlunda för att undvika att de unga blir arbetslösa? Hurdana val gör de, vilka motgångar har de upplevt och vilka problem har de stött på vid olika övergångsskeden? Avhandlingens teoretiska utgångspunkt riktar sig mot risksamhället och de utmaningar som individualiseringen medfört ungdomar i dagens samhälle. Problematiken kring ungdomars övergångsskeden är mångfacetterad och bland annat valmöjligheterna vid utbildningsalternativen är idag oändliga. Materialet består av tio stycken narrativt uppbyggda intervjuer. Jag har intervjuat ungdomar som medverkar i ungdomsverkstadens Sveps verksamhet. Materialet samlade jag in i september och oktober månad under hösten 2012. Jag analyserade en del av materialet med den narrativa analysmetoden och en del med innehållsanalys. Jag valde att använda mig av båda analysmetoderna, eftersom både innehållet i berättelserna och berättarstrategierna intresserade mig. Därmed fick jag också ett bredare forskningresultat. Ungdomarna som medverkar i ungdomsverkstadsverksamheten kommer alla från olika omständigheter och har olika bakgrunder. Ett centralt forskningsresultat är att många ungdomar varit mobbade och känt utanförskap i grundskolan och detta har påverka ungdomarnas osäkerhetskänsla i livet. Särskilt vid övergångsskeden då det är frågan om att göra självständiga beslut har många varit osäkra om vad de vill eller kan. Många ungdomar som är på en ungdomsverkstad behöver också hjälp med att stärka den sociala kompetensen och bygga upp en uppfattning kring sin identitet. Resultatet av studien visar att ungdomarnas övergångsskeden har försvårats på grund av ovisshet kring möjligheterna och alternativen samt den egna förmågan att ta beslut och väga sina val.