Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Fagerström, Ilona"

Sort by: Order: Results:

  • Fagerström, Ilona (2015)
    Syftet med avhandlingen pro gradu är att bidra med kunskap om delaktighet för barn och unga inom handikappservicen. Studien är praktiskt förankrad eftersom jag studerar serviceplaneringsprocessen. Mina forskningsfrågor är: Hur ofta deltar barnen i serviceplaneringen? Hurudana subjektpositioner för barn förekommer i serviceplanen? Vilka möjliggörande och förhindrande faktorer för barns deltagande förekommer i serviceplaneringsprocessen? Serviceplanen kan ses bilda ett centralt redskap inom handikappservicen (Kivistö 2014; Autio&Nurmi-Koikkala 2015). Jag var nyfiken på vad detta dokument kan bidra med i kunskapsproduktion om barnets möjlighet till deltagande. Materialet i studien består av 32 serviceplaner och tre intervjuer med professionella som skrivit dessa serviceplaner. Studien är i sin helhet en kvalitativ teoristyrd studie där jag studerar barnets möjligheter till deltagande på ett djupare plan ur ett kritiskt realistiskt perspektiv (t.ex. Bhaskar 1986; Danermark et al. 2003). Materialet analyseras med hjälp av innehållsanalys. I studien utgår jag från modellen för subjektposition (Pekkarinen 2010). Den viktigaste dimensionen i subjektpositionsmodellen för socialt arbete formas av den förståelse för hur olika positioner bildas till individer i olika omgivningar vid olika tidpunkter. Förklaringen till dessa olika positioner hittas inte enbart hos individen, den hittas även i de mångfacetterade relationerna mellan individer och strukturer. (Pekkarinen 2010, 232.) Möjliggörande och förhindrande faktorer för barns och ungas delaktighet bildas av mångfacetterade yttre omständigheter och relationer. Resultaten i min studie tyder på barnens passiva position i serviceplaneringen. Barn deltar sällan i serviceplaneringen och barnets röst hörs sällan i serviceplanen. Själva serviceplanen fungerar som ett styrande element i serviceplaneringen och de vuxenstyrda arbetssätten förhindrar barnets delaktighet. Barnen har inte en uppgift i serviceplaneringsprocessen. Professionellas blick riktas enbart till föräldrar. Barnets position bildas dels av det sätt föräldrar berättar om barnet och beskriver barnet under serviceplaneringsmötet. Dels bildas det av skribentens val vid skrivprocessen (Kääriäinen 2006). Barnets inre livsvärld representeras enbart lite i serviceplaner, vilket lätt medför att barnen representeras i serviceplanen som objekt för åtgärder. För att få en uppfattning om barnens inre livsvärld behöver professionella ha insyn i barnet. Detta möjliggörs med barnets närvaro vid serviceplaneringsmötet eller vid ett annat tillfälle och med att professionella ställer sig på barnets nivå och formar en relation till barnet. På detta sätt kan barn och unga uppnå inflytande och vara delaktiga i serviceplaneringsprocessen.