Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Gustafsson, Lillemor"

Sort by: Order: Results:

  • Gustafsson, Lillemor (2018)
    Skolfrånvaro är ett komplext problem som medför risker för marginalisering. Det har genom decennier forskats i fenomenet och preventiva och åtgärdsprogram har utarbetats. Trots detta fortsätter problemet. I lag stärktes elevens delaktighet 2014 då kravet på elevens samtycke för tillsättande av expertgrupp då det gäller enskild elevs hälsa. Lagen mottogs med stor oro över vad den skulle innebära för det mångprofessionella samarbetet i skolan vid elevs skolfrånvaro. I denna pro gradu avhandling undersöker jag professionellas syn på skolfrånvaro och hur detta påverkar synen på det mångprofessionella samarbetet. I avhandlingen använder jag vinjettmetoden för att undersöka de professionellas synsätt. De professionella är rektorer, lärare, skolpsykologer och skolkuratorer i fem svenskspråkiga grundskolor åk 7–9 i Helsingforsregionen. 28 respondenter deltog i undersökningen. Respondenterna har tagit del av två vinjetter och svarat på öppna frågor i anslutningen till dem samt frågor med fasta svarsalternativ. Materialinsamlingen har skett med webropol-survey. I resultaten framkommer att profession styr synsätt enligt bedömning av bakomliggande orsak till skolfrånvaro. Skolpsykologer uttrycker sig främst i termer av individuella inre omständigheter medan skolkuratorer främst reflekterar runt relationella frågor som familj och kamratskap. Lärarna uttrycker behov att förstå, men riktar sin uppmärksamhet på hur skolfrånvaron påverkar elevens studier. Grundskolan som organisation med sin undervisande uppgift är det som förenar och riktar de professionellas agerande. Denna förenande uppgift utgör grunden för det mångprofessionella samarbetet. De professionella uppvisar förväntningar på andra professioner och de professionella uppger att de hänvisar eleven till en annan professionell enligt dessa förväntningar. De professionella verkar försöka kringgå kravet på elevs samtycke vilket kan medföra att elevens delaktighet blir symbolisk utan någon som helst betydelse. Samarbetet ter sig ytligt där eleven sänds från professionell till professionell, vilket äventyrar tilliten mellan de professionella. Några uttrycker utanförskap och uteslutning. Därför är det viktigt att de professionella utnyttjar alla möjligheter att lära känna varandra och varandras profession för att skapa den tillit som krävs vid ett så komplext problem som skolfrånvaro. Mångprofessionellt samarbete, skolfrånvaro, elevens samtycke