Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Häkämies, Paula"

Sort by: Order: Results:

  • Häkämies, Paula (2016)
    Tutkimuksen aiheena on yrityksen mainekriisi ja tavoitteena selvittää, mitä mainekriisit tarkoittavat yrityksille. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten media käsittelee mainekriisejä ja millainen median merkitys on mainekriisin muodostumiselle. Mainekriisin määritelmä on muodostettu yhdistämällä maineteorioita ja kriisiviestinnän tutkimusta. Tutkimuksessa maine tarkoittaa yrityksen sidosryhmien muodostamaa kokonaiskäsitystä yrityksestä ja hyvän maineen nähdään muodostavan kilpailuedun yritykselle. Mainekriisissä kriisin muodostama uhka kohdistuu yrityksen maineeseen ja yritys on vaarassa menettää maineensa. Mainekriisin muodostuminen edellyttää sidosryhmien huomiota ja yleensä mediajulkisuutta. Mainekriisit ovat useimmin seurausta yrityksen epäeettisenä pidetyn toiminnan paljastumisesta, mutta myös epäonnistuminen jonkin toisen kriisin hallinnassa voi aiheuttaa mainekriisin. Mainekriisin määritelmän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan kriisiviestinnän merkitystä mainekriisien hallinnassa. Tutkimuksessa mainekriisiä lähestytään käytännön ilmiönä ja tapausta tutkien. Kilpailuviranomaiset ovat syyttäneet Valio Oy:tä määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä suomalaisilla maitomarkkinoilla. Viranomaisten mukaan Valio on syyllistynyt saalistushinnoitteluun. Valio puolustautui aktiivisesti sitä vastaan esitetyiltä syytöksiltä. Viranomaisten esittämiä syytöksiä ja Valion vastareaktiota on käsitelty näkyvästi mediassa etenkin kesällä 2014. Saalistushinnoittelusyytösten ympärille muodostuneen mediakohun laannuttua, Valio kohtasi lähes välittömästi kriisin Venäjän liiketoiminnoissaan Venäjän asettaessa elintarvikkeita tuontikieltoon. Tutkimuksen aineisto koostuu Helsingin Sanomissa ja Kauppalehdessä julkaistuista lehtijutusta, jotka käsittelevät Valion kriisejä. Aineiston analysointiin on käytetty diskurssianalyysia. Analyysin keskeisin tulos on, että Valio onnistuu välttämään mainekriisin muodostumisen saalistushinnoittelusyytösten aiheuttamassa mediajulkisuudessa. Aineiston lehtijutuissa viranomaisten syytösten ei nähty vaikuttavan kielteisesti Valion maineeseen. Venäjän tuontikiellon vaikutukset yhtiön liiketoimintaan näyttäytyvät lehtijutuissa perinteisenä yrityksen liiketoimintaan kohdistuvana kriisinä. Lukuisat eri asiat vaikuttavat mainekriiseihin, joten suoraviivaisia ja jokaiseen mainekriisiin päteviä toimintaohjeita on vaikea antaa. Tutkimuksessa esitetään teoriaan perustuvia suuntaviivoja mainekriisien viestintään ja parhaimmaksi tavaksi mainekriisien hallintaan kiteytyy toimiminen vastuullisesti ja tavalla, jonka sidosryhmät hyväksyvät.