Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Huuskonen, Mari"

Sort by: Order: Results:

  • Huuskonen, Mari (2024)
    Yritysaktivismin suosio kasvaa alati sekä Suomessa että maailmalla. Yritysaktivismi on vastuullisuusteko, jolla yritys ottaa kantaa yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin epäkohtiin. Aktivismilla yritys tuo esiin arvojaan: yritysaktivismin on soinnuttava yhteen yrityksen toiminnan kanssa. Sidosryhmät tunnistavat epäautenttisen toiminnan ja arvoilla ratsastamisen, mikä voi johtaa maine- ja luottamuspulaan. Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, kuinka yritysaktivismia käytetään yritysten strategia- ja mainetyön välineenä. Lisäksi pohdin, minkälaisena yritysaktivismin määritelmä näyttäytyy tutkielmassani suhteessa alan kirjallisuuteen ja tutkimusperinteeseen. Teoreettinen viitekehys muodostuu yritysaktivismin, yritysvastuun ja vastuullisuuden, strategian, vastuullisuusviestinnän, maineen ja sidosryhmien käsitteistön varaan. Teoriaosuudessa esitän, kuinka yritysaktivismi vastuullisuustekona on yhteydessä strategiaan ja maineeseen sekä niiden työkaluihin, kuten vastuullisuusviestintään ja sidosryhmähallintaan. Tutkimusaineistoni olen kerännyt haastatellen kahdeksaa viestinnän ja vastuullisuuden ammattilaista tammi-maaliskuussa vuonna 2023. Haastattelut ovat laadultaan puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimusmetodinani käytän teoriaohjaavaa analyysia. Menetelmän mukaisesti tutkimuskirjallisuus ja teoria ohjaa analyysia, mutta jättää tilaa myös aineiston itsenäiselle tulkinnalle. Tutkielma avaa, kuinka yritysaktivismilla voidaan toteuttaa strategia- ja mainetyötä. Aktivismilla yritys muun muassa rakentaa ja ylläpitää mainetta ja luottamuspääomaa. Maine rakentuu sidosryhmien arvioiden varaan, joten sidosryhmien huomioon ottaminen aktivismia toteuttaessa on tärkeää, joskaan yritysaktivismi ei tyypillisesti ole sidosryhmälähtöistä. Aktivismin motiivina toimii useimmiten halu vaikuttaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Tunteita herättävä, joskus poliittinenkin toiminta voi jopa karkottaa osan yrityksen sidosryhmistä, mutta myös toisaalta vahvistaa yrityksen ja sidosryhmän välistä suhdetta. Yritysaktivismi on myös erinomainen tapa vaikuttaa myönteisesti liiketoimintaan ja edistää strategisia tavoitteita, kuten yrityksen arvon kasvattamista. Suhteessa tutkimuskirjallisuuteen yritysaktivismi näyttäytyy tutkielmassani viestinnällisenä ilmiönä, jolla on eri tasoja. Tasoluokituksen olen perustanut lähtökohtaisesti sen varaan, kuinka rohkeaa ja näkyvää aktivismi on. Yritysaktivismia toteutetaan viestinnän keinoin ja se voidaan nähdä myös yhtenä vastuullisuusviestinnän muotona. Viestinnän ammattilaiset ovat tiiviisti mukana yritysaktivismin suunnittelu- ja toteutusvaiheissa.