Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kaipainen, Isa"

Sort by: Order: Results:

  • Kaipainen, Isa (2018)
    Tämä tutkimus tarkastelee urheilijoiden sosiaalisen median käyttöä. Tutkimuksen taustalla on ilmiö sosiaalisen median mahdollistaman henkilöbrändäyksen yleistymisestä. Tutkimus selvittää miten urheilijat käyttävät sosiaalista mediaa itsensä brändäämiseen ja miten he näkevät sosiaalisen median osana urheilijan rooliaan. Tutkimus keskittyy yksilöurheilijoihin, sillä tarve sponsorien peräänkuuluttamaan näkyvyyteen on yksilöurheilussa joukkueurheilua kriittisempää. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto koostuu kahdeksan suomalaisen huippu-urheilijan haastattelusta sekä valmiista haastatteluaineistosta, jossa on haastateltu suomalaisia urheiluvaikuttajia. Tutkimuksen kirjallisuus koostuu urheilukulttuurin, sponsoroinnin sekä henkilöbrändien tutkimuksesta. Tutkimuksessa käy ilmi, että kaikki haastatellut urheilijat kokevat sosiaalisen median päivittämisen olevan osa huippu-urheilijan roolia nykypäivänä. Sisällön suhteen urheilijat eivät kuitenkaan koe velvoitteita tai pakkoa, mutta pyrkimys laadukkuuteen ja säännöllisyyteen tulee ilmi. Urheilijat kokevat sosiaalisen median olevan hyvä väline oman julkisuutensa hallitsemiseen sekä yhteistyösuhteiden luomiseen ja ylläpitoon. Analyysin pohjalta voi todeta, että sosiaalisen median henkilöbrändin onnistumiseen vaikuttavat ainakin seuraavat kolme tekijää: urheilumenestys, aitous ja persoonallisuus. Urheilijoille näyttäisi olevan hyötyä siitä, että he julkaisevat myös urheilun ulkopuolista sisältöä elämästään, jotta voivat sitouttaa laajemman kohderyhmän yleisöä. On kuitenkin tärkeä myös huomioida, ettei oma-aloitteinen itsensä brändääminen sovi kaikille ja voi pahimmillaan kuormittaa urheilijaa liikaa.