Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kutramoinen, Elina"

Sort by: Order: Results:

  • Kutramoinen, Elina (2014)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Suomessa asuvien somalitaustaisten nuorten historialle antamia merkityksiä sekä lukion historian opetusta somalitaustaisten nuorten näkökulmasta. Tutkielman lähtökohtana on monikulttuurinen Suomi. Tutkimus on kaksiosainen. Ensin tutkimuksessa käsitellään, miten lukion historian opetus vahvistaa somalitaustaisen nuoren identiteetin rakentamista: miten opetuksessa käsitellään Afrikkaa ja miten maahanmuuttajataustaiset opiskelijat otetaan opetuksessa huomioon. Tutkimuksen toinen puoli koskee sitä, millaisia käsityksiä toisen polven somalitaustaisilla maahanmuuttajilla on Somalian historiasta ja mihin historiatietoisuuden yhteisöihin he tuntevat kuuluvansa. Historiatietoisuuden empiirisen tutkimuksen alaan kuuluvan pro gradu -tutkielman alkuperäisaineistona ovat kahdeksan somalitaustaisen nuoren sekä kahden historianopettajan haastattelut, lukion opetussuunnitelman perusteet sekä Forum-kirjasarjan lukion historian oppikirjat. Haastateltavat nuoret kuuluvat väljän määritelmän mukaan maahanmuuttajien toiseen polveen. Tutkielma on tapaustutkimus yhdestä pääkaupunkiseutulaisesta lukiosta. Somalitaustaisten nuorten historiaa koskevia käsityksiä ja koulun historian opetusta lähestytään historian didaktiikan ja monikulttuurisuuskasvatuksen teoriapohjan kautta. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin laadullisin menetelmin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusaineistoa käsitellään sisällönanalyysillä. Aineiston perusteella lukion historian opetuksen pakollisten kurssien sisältö on hyvin Eurooppa-keskeistä ja tarjoaa vähän samaistumisen kohtia somalitaustaisille nuorille. Afrikkalaistaustaisten opiskelijoiden kohdalla rasismin historiallinen selittäminen aiheuttaa opettajille vaikeuksia: opetusmateriaali ei anna riittävästi tukea esimerkiksi orjuuden tai kolonialismin käsittelyyn. Nuoret ymmärtävät opetuksen näkökulmallisuuden, mutta eivät osaa suhtautua opetukseen välttämättä kriittisesti. Suomen somaliyhteisössä Somalian lähihistoriasta on vaiettu, ja suurin osa haastatelluista nuorista tunsi Somalian historianvaiheita heikosti. Tästä huolimatta Somalian historialla näyttää olevan voimakas merkitys somalitaustaisten nuorten identiteetille. Haastatellut nuoret kokivat Suomen historian vaikuttavan heihin arkipäiväisesti, mutta eivät tunteneet Suomen historiaan voimakasta sidettä. Somalian sisällissodasta vaikeneminen Suomen somaliyhteisössä on voinut osaksi vaikuttaa siihen, että nuoret kokevat somaliyhteisön yhtenäisenä Suomessa. Nuorten suhde Somaliaan on diasporinen: tietoisuus maailmanlaajuiseen somaliyhteisöön kuulumisesta on vahva, mutta Somalia on maana nuorille etäinen. Tutkimuksen perusteella monikulttuurisuuskasvatus voidaan nähdä historian opetuksen osalta epäonnistuneeksi, sillä opetus ei kykene ottamaan huomioon eri kulttuuritaustaisia opiskelijoita.