Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuuskoski, Aura Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Kuuskoski, Aura Emilia (2020)
    Tutkielma on osa Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa 2018-2019 toteutettua Tietoisuustaitoja opiskelijoille -tutkimushanketta. Kokonaishankkeessa tutkittiin tapoja vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin interventioilla. Interventioryhmiä oli kaksi; Mindfulness Based Stress Reduction -menetelmään (MBSR) perustuva lähiryhmä ja Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) perustuva Opiskelijan Kompassi -verkko-ohjelma alku- ja lopputapaamisella. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa, mitä asioita haastateltavat tuovat esille kokemuksenaan interventiosta. Kysyn myös, miten metatietoisuuden samanaikaista kokemista ja havainnoimista kuvataan. Tutkimus toteutettiin fokusryhmähaastatteluin, jotka litteroitiin ja analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui MBSR-ryhmästä 28 henkilöä ja HOT-ryhmästä 11 henkilöä. Haastatteluista selvisi, että tietoisuustaitoihin perehtyminen, ajan löytäminen harjoitteille ja mahdollisen orastavan rutiinin ylläpitäminen oli monelle haastavaa tai niiden arkeen sovittaminen ei aina onnistunut. Osa kertoi tietoisuustaitojen olevan kuitenkin ainakin satunnaisesti mielessä ja tietoisuustaitojen harjoittamisen liittyvän ainakin jossain määrin heidän arkeensa. Verkkointerventioon osallistuneiden mainitsemia ahdistuksen ja reaktiivisuuden kohteita olivat interventioon liittyvät hankalat tunteet, aikataulut ja omalle epämukavuusalueelleen meneminen. Heidän mainitsemiaan oivalluksen aiheita olivat vertaistuen merkitys sekä tietoisuustaidot metataitoina ja elämäntapana sekä arvot. Lähiryhmäinterventioon osallistuneiden mainitsemia ahdistuksen ja reaktiivisuuden kohteita olivat pääaineiden paineet, metodipohdinta ja -skeptisyys, pakko, aikataulut, tuntemusten kirjo ja intervention aikainen kehityskaari tuntemuksissa. Heidän mainitsemiaan oivalluksen aiheita olivat itsemyötätunto, suorittaminen, kehollisuus, tietoisuustaitojen harjoittaminen sekä arkisuus, hankalat tunteet, omien toimintatapojen kyseenalaistus ja tietoisuustaidot metataitoina. Metatietoisuudesta keskustelua herätti esimerkiksi se, ettei ihminen ole yhtä kuin ajatuksensa ja ajatukset eivät ole yhtä kuin todellisuus. Metatietoisuus ymmärrettiin muun muassa elämäntavaksi, elämänasenteeksi ja itsetuntemuksen pohjataidoksi. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että molemmissa interventioryhmissä tuotiin esiin sekä reaktiivisuutta ja ahdinkoa että oivalluksia, muttei kaikkien haastateltavien osalta. Oman reaktiivisuuden hyväksyvä tarkastelu voikin olla olennainen osa oivallusten syntymisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa suunniteltaessa tietoisuustaitointervention toteutustapoja.