Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuva, Salla"

Sort by: Order: Results:

  • Kuva, Salla (2024)
    Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia näkemyksiä kokoomuksen ja SDP:n koulutuspoliittisilla vaikuttajilla on koulutuksen tasa-arvosta yliopistojen opiskelijavalintauudistuksessa. Korkeakoulujen opiskelijavalintauudistus toteutettiin Suomen korkeakouluissa vuosina 2018–2020. Uudistuksen tavoitteina oli nopeuttaa ja helpottaa toiselta asteelta korkea-asteelle siirtymistä sekä selkeyttää opiskelijavalinnan prosessia, tarkoituksenmukaistaa opiskelupaikkojen kohdentumista ja luopua pitkäkestoista valmentautumista vaativista pääsykokeista sekä vähentää maksullisten valmennuskurssien roolia. Vaikka kyseinen uudistus toteutettiin kaikissa Suomen korkeakouluissa, keskitytään tässä tutkielmassa yliopistoihin. Opiskelijavalintaa ollaan kehittämässä ja vuonna 2026 tulee voimaan uusi pisteytysmalli yliopistojen todistusvalintaan. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla yhteensä kuutta kokoomuksen ja SDP:n koulutuspoliittista vaikuttajaa, kolmea kustakin puolueesta. Haastattelujen avulla kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen ja tutkimusongelmaan pyritään saamaan vastaus neljän tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuksen keskeisimpänä käsitteenä toimii koulutuksen tasa-arvo. Tutkimuksen teoreettinen kehys rakentuu koulutuksen mahdollisuuksien tasa-arvon, koulutuksen ehtojen tasa-arvon ja koulutuksen lopputulosten tasa-arvon ympärille. Tutkimusaineistosta esiin nousevia näkökulmia peilataan aiempaan tutkimukseen koulutuksen tasa-arvosta ja sen eri ulottuvuuksista sekä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) Opiskelijavalintauudistuksen seurantatutkimuksen loppuraporttiin, joka toimii tutkimuksen tausta-aineistona. Tutkielmassa havaitaan, että erityisesti koulutuksen mahdollisuuksien tasa-arvoon liitettävät näkökulmat korostuvat koulutuspoliittisten vaikuttajien näkemyksissä koulutuksen tasa-arvosta. Lisäksi kaikki haastatellut molemmista puolueista olivat huolissaan koulutuksen eriarvoistumisesta. Erityisen huolissaan molemmissa ryhmissä oltiin ammattiin opiskelevien mahdollisuuksista hakeutua yliopistoon. Koulutuksen tasa-arvosta yliopistojen opiskelijavalintauudistuksesta nousi esiin myös etninen-, taloudellinen-, alueellinen- ja sukupuolten koulutuksellinen tasa-arvo sekä sosioekonomisen aseman yhteys koulutukseen. Kokoomuslaiset korostivat erityisesti taloudelliseen tasa-arvoon ja SDP:läiset puolestaan etniseen tasa-arvoon liitettäviä näkemyksiä. Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa koulutuspoliittisten vaikuttajien näkemyksistä koulutuksen tasa-arvoon liittyen sekä siitä, millaisia ongelmia heidän mielestään yliopistojen opiskelijavalinnassa tällä hetkellä ilmenee ja miten he kehittäisivät sitä koulutuksen tasa-arvoa edistävämmäksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että koulutuksen mahdollisuuksien tasa-arvosta on tullut yleinen diskurssi koulutuspoliittisella kentällä ja samalla koulutuksen eriarvoistumiskehitys huolestuttaa laajalti.