Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laatio, Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Laatio, Maria (2012)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella suomalaista muotiblogikulttuuria kriittisestä näkökulmasta ja pohtia syitä muotiblogien kirjoittamisen taustalla. Huomattava osa suomalaisista yksityishenkilöiden ylläpitämistä blogeista keskittyy kirjoittajansa vaatteiden, pukeutumistyylin sekä muiden kulutustottumusten esittelyyn. Ilmiö on kiinnostava, sillä sosiaalisen median nousun myötä keskustelu blogikulttuurista näyttää usein liittyvän blogien yhteiskunnalliseen potentiaaliin. Esimerkiksi maissa, joissa journalistinen vapaus on rajoitettu, yksityisten kansalaisten blogit ovat osoittautuneet tärkeiksi ilmaisukanaviksi. Työn keskeisenä lähtökohtana on ajatus, jonka mukaan muotiblogit liittyvät läheisesti itsensä esittämiseen ja eräänlaisen ideaalin verkkominän tai -identiteetin rakentamiseen. Muotiblogin tehtävänä on toimia kirjoittajansa minäesityksen näyttämönä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miksi muotiblogit ovat sellaisia kuin ovat? 2. Millä tavoin muotiblogien kirjoittajat esittävät blogeissa itseään? Tutkimuksen aineisto koostuu viiden suositun suomalaisen muotiblogin merkinnöistä aikavälillä 1.–14.2.2012. Blogimerkinnät sisälsivät sekä kirjoitettua tekstiä että valokuvamateriaalia. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisen lähiluvun että kuva-analyysin keinoin. Muotiblogien kirjoittajat paljastavat blogeissaan kasvonsa, nimensä, ikänsä ja asuinpaikkansa. Nämä arkiset identiteetin määreet toimivat blogissa tuotetun minäesityksen rakenteellisena perustana. Blogimerkintöjen teksteissä käsitellään muodin, pukeutumisen ja kulutuksen lisäksi muita arkisen elämän osa-alueita. Blogeissa tuotettu minäesitys muodostuu pitkälti arkisen toiminnan kuvailun ja itsestä kerrotun tarinan kautta ja syvenee jokaisen julkaistun blogimerkinnän myötä. Kyseessä on kuitenkin eräänlainen lavastettu arki, sillä tosiasiassa bloggaaja paljastaa yleisölleen vain tarkoin rajatun osa-alueen virtuaalimaailman ulkopuolisesta elämästä. Kyse on ikään kuin tosi-televisio-ohjelmasta, jonka esiintyjä toimii samalla myös ohjelman kuvaajana, tuottajana ja leikkaajana pyrkimyksenään näyttää ohjelman päähenkilö mahdollisimman ihanteellisessa valossa. Erityisen selvästi tämä näkyy tarkasteltaessa blogeissa julkaistua kuvamateriaalia. Valokuvien tehtävänä on kuvata paitsi arkea blogia kirjoittavan henkilön perspektiivistä, myös kirjoittajaa itseään. Blogeissa julkaistut omakuvat esittävät kohteensa huoliteltuna ja harkitusti kameralle poseeraten. Valokuvien tarkoituksena on siten asukokonaisuuksien esittelyn sijaan pikemminkin esitellä vaatteiden kantajaa. Kirjoittajien pyrkimys rakentaa blogeissaan niin sanottu ideaaliminä tarjoaa osaselityksen siihen, miksi muotiblogit ovat sellaisia kuin ovat. Muita mahdollisia osaselityksiä ovat blogien teknologiset ominaisuudet sekä muotiblogikulttuurin kaupallistuminen, sillä yhä useampi muotibloggaaja hyötyy blogistaan taloudellisesti.