Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laine, Essi"

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Essi (2022)
    Tiivistelmä Tiedekunta: Valtiotieteellinen tiedekunta Koulutusohjelma: Sosiaalitieteiden maisteriohjelma Opintosuunta: Sosiaalityö Tekijä: Essi Laine Työn nimi: Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia mentoroinnista ja sen yhteydestä työhön sitoutuvuuteen Työn laji: Maisterintutkielma Kuukausi ja vuosi: 2/2022 Sivumäärä: 75 Avainsanat: lastensuojelu, työhyvinvointi, mentorointi, sitoutuminen Ohjaaja: Irma Lehtonen Tiivistelmä: Lastensuojelun sosiaalityön rekrytointiongelmat ja työntekijöiden sitouttamisen haasteet ovat olleet keskustelun- ja huolenaiheena niin sosiaalisessa mediassa kuin alan työyhteisöissäkin. Mentorointi on yksi alan haasteisiin liittyvän Sosiaali- ja terveysministeriön selvitysraportin ratkaisuehdotus. Kansainvälinen tutkimus aiheesta osoittaa, että mentorointi on yhteydessä parempaan työssä jaksamiseen, kokemukseen työyhteisön tuesta ja työhön sitoutuvuuteen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia mentoroinnista ja työhön sitoutuvuudesta. Tutkielmassa oltiin kiinnostuneita mentoroinnista osana lastensuojelutyön toteuttamista sekä sosiaalityöntekijöiden kokemuksista mentoroinnin yhteydestä työhön sitoutuvuuteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui talven 2021-2022 aikana kerätyistä lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden yksilöhaastatteluista. Kaikki tutkimukseen osallistuneet sosiaalityöntekijät olivat saaneet mentorointia omassa lastensuojelutyössään. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Sisällönanalyysia ohjaavana teoreettisena viitekehyksenä toimi koetun organisaation tuen ja sosiaalisen vaihdon teoriat. Tulosten perusteella mentorointi näyttäytyi lastensuojelun sosiaalityöntekijöille erittäin hyödyllisenä ja työtä monipuolisesti tukevana toimintana. Mentoroinnin hyödyiksi sosiaalityöntekijöiden työlle tutkimuksessa tunnistettiin työn konkreettinen tuki, psykososiaalinen tuki ja rakenteellinen tuki mentoroinnin mahdollistajana. Kokemusten perusteella mentorointi hyödyttää yksittäistä työntekijää, mutta edellyttää myös rakenteellista tukea työnantajalta.