Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Loukiainen, Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Loukiainen, Riikka (2014)
    Pyrkimys turvallisuuteen on noussut merkittävään rooliin yhteiskunnan muutoksen myötä. Monimutkaistuneissa toimintaympäristöissä turvautuminen vanhoihin tapoihin ja rutiineihin ei varmista turvallisuuttamme tai turvallisuuden tunnettamme. Riskien ja uhkien hallitsemiseen pyritään keksimään uusia keinoja. Tämä yhteiskunnallinen muutos näkyy myös siinä, miten puhumme lasten turvallisuudesta ja turvallisuuden hallinnasta lasten arjessa. Suomessa suuren huomion on saanut peruskoulun turvallisuustilanne, joka mediakeskustelun perusteella on heikentynyt. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena lasten vanhemmat näkevät mediassa käytävän turvallisuuskeskustelun sekä miten he itse puhuvat koulun toiminnasta ja turvallisuudesta. Lisäksi tarkastellaan vanhempien näkemyksiä lapsia koskevan turvallisuuskeskustelun ja toimintatapojen muutoksista yhteiskunnassa. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu yhteiskunnallisen muutoksen kuvauksesta. Aihetta lähestytään esittelemällä riskin käsitettä ja yksilöllistymisprosessin merkitystä riskien kohtaamisessa. Sitten tarkastellaan turvallisuuspyrkimyksiä ja niiden vaikutuksia ihmisten välisessä toiminnassa. Tutkielmassa käsitellään myös median keinoja tuottaa mielikuvia turvallisuudesta ja turvattomuudesta sekä median merkitystä riskitietoisuuden lisääntymisessä. Aineisto koostuu yhdeksästä teemahaastattelusta, joihin osallistui yhteensä kaksitoista alakouluikäisen lapsen vanhempaa. Haastatteluista kuudessa oli mukana äiti ja kolmessa äiti ja isä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Aineiston perusteella voidaan todeta, että vanhemmat arvioivat lapsia ympäröivän maailman muuttuneen vaarallisemmaksi. Tästä syystä lapsia valvotaan aiempaa tarkemmin. Omassa toiminnassaan vanhemmat pyrkivät luovimaan riskinoton ja turvatun toiminnan välimaastossa. Koulun arjen vanhemmat kokevat tällä hetkellä melko turvallisena. Monenlaisten uhkakuvien vuoksi vanhemmat kuitenkin hyväksyvät kouluihin tarvittaessa erilaisia teknisiä turvallisuusratkaisuja. Koulun henkilökunnalle toivotaan riittäviä mahdollisuuksia ylläpitää järjestystä. Keinovalikko ei ole kuitenkaan pelkästään kontrolloiva, sillä vanhemmat pitävät turvallisuuden kannalta tärkeänä myös koulun ilmapiirin ja lasten sosiaalisten taitojen kehittämistä.