Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Luotonen, Tiina"

Sort by: Order: Results:

  • Luotonen, Tiina (2018)
    Tutkielma keskittyy sosiaalityön asiantuntija- ja ammattiosaamiseen sosiaalityön johtamisen yhteydessä. Tavoitteena on selvittää, millaisena sosiaalialan johtajien tämänhetkinen substanssiosaaminen ja sen merkitys näyttäytyy terveyssosiaalityön parissa työskentelevien ja työskennelleiden johtavien ja johdettavien sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Sekä sosiaalityön pätevyysvaatimuksiin liittyvä ajankohtainen keskustelu että tutkielman sijoittuminen ajallisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistusta edeltävään vaiheeseen ovat herättäneet mielenkiinnon kyseisen aihealueen tutkimiseen. Tutkimuksen teoreettisen viitekehys muodostuu aiemmasta aihetta sivuavasta tutkimuksesta. Kyseessä on pääsääntöisesti tutkimusaihetta laadullisesti lähestyvä tutkimus, jonka aineisto on hankittu sähköisellä kyselylomakkeella keräten ajalla 27.5. –30.6.2018. Analysoitavan aineiston koko oli 54 vastausta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia avointen kysymysten ja kuvailevaa tilastollista analyysia määrällisessä muodossa olevien kysymysten kohdalla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikilla sosiaalityötä johtavilla henkilöillä ei ole sosiaalityöntekijän pätevyyttä. Johtajina toimii sekä sosiaalialan että terveydenhuoltoalan koulutuksen suorittaneita henkilöitä. Sosiaalityön ammatillinen ja hallinnollinen johtaminen saattaa olla eriytetty eri johtajille terveydenhuollon toimintaympäristössä, jolloin sosiaalityön ammatilliselle johtamiselle lainsäädännöllä asetetut vaatimukset täyttyvät. Sosiaalityöntekijöiden näkemys sosiaalityön johtajien substanssiosaamisen laadusta vaihtelee korkealaatuisesta heikkoon tai jopa olemattomaan. Substanssiosaamisessa ilmenneet puutteet ja kehittämiskohdat ilmenevät joko täydellisenä sosiaalityön asiantuntijaosaamisen puutteena, puutteina sosiaalityön yleisen asiantuntijaosaamisen osa-alueilla tai erityis- ja toimialakohtaisen osaamisen alueilla. Sosiaalityön asiantuntija- ja ammattiosaamisella on sosiaalityön johtamisessa merkitystä johdettavien ja johtavien sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta niin johtajan toimintakyvyn ja johtamisen sisällön, alaisten kokemusten kuin sosiaalityön tarjoamien palvelujen laadun kannalta. Substanssiosaamisella on positiivinen merkitys sosiaalityön johtamisessa ammatillisen tuen, osaamisen johtamisen, sosiaalityön asiantuntijuuden sisällöllisen määrittelyn ja aseman turvaamisen, toiminnan johtamisen, työhyvinvoinnin sekä johtajan ja johdettavan välisen suhteen laadun kannalta. Sosiaalityön asiantuntija- ja ammattiosaamisen saama merkitys ja johtajaan kohdistuvat odotukset vaihtelevat riippuen johtajan asemasta ja siitä, onko kyse ammatillisesta vai hallinnollisesta johtamisesta. Aineiston avulla päädytään tulokseen, että sosiaalityöntekijöiden näkemykset ja kokemukset substanssiosaamisen merkityksestä poikkeavat vastaajakohtaisesti. Osalle sosiaalityöntekijöistä substanssiosaamisen merkitys sosiaalityön johtamisessa on ensisijainen suhteessa yleiseen johtamisosaamisen, kun taas osa arvostaa substanssiosaamista enemmän johtajan yleisiä johtamistaitoja tai muita johtajan ominaisuuksia. Substanssiosaaminen antaa valmiuksia sekä ihmisten että toiminnan johtamiseen sosiaalityössä, muttei välttämättä yksistään ole riittävä tae johtamisen onnistumisesta. Substanssiosaamisen merkitys tulisi huomioida sosiaalityön johtamisessa entistä paremmin otettaessa huomioon sen potentiaali sosiaalityön johtamista rikastuttavana tekijänä.