Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Niemi, Inka-Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Niemi, Inka-Maria (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen sosiaalihuollon asiakkaiden kategorisaatiota rakenteellisen sosiaalityön toimintamalleihin kuuluvan sosiaalisen raportoinnin kontekstissa. Tutkielma tuottaa uutta tietoa toistaiseksi vähän tutkituista rakenteellisen sosiaalityön sisällöistä. Tutkielman aineisto koostui Varsinais-Suomen alueella vuosina 2019–2022 kerätyistä, sosiaalialan ammattilaisten tuottamista sosiaalisista raporteista. Sosiaalisen raportoinnin avulla kerätään tietoa sosiaalityön asiakastyössä esiin nousevista ilmiöistä ja raportteja hyödynnetään sekä alueellisessa kehittämisessä että valtakunnallisessa vaikuttamistyössä. Tutkielman analyysimenetelmänä toimi kategoria-analyysi. Kategoria-analyysi on Harvey Sacksin alun perin kehittämään jäsenkategoria-analyysiin pohjautuva analyysimenetelmä, joka kohdistuu ihmisten, asioiden ja ilmiöiden luokitteluun. Kategoria-analyysin keskiössä ovat arkisen kanssakäymisen, kulttuurin ja moraalin yhteenliittymät. Käsitys todellisuudesta kielellisen toiminnan seurauksena rakentuvana kokonaisuutena liittää tutkimukseni sosiaalisen konstruktionismin tutkimusperinteeseen. Analyysissäni olen tunnistanut raporteista seitsemän asiakaskategoriaa, jotka ovat palvelujärjestelmän armoilla oleva asiakas, ongelmainen asiakas, aktiivinen asiakas, puolustettu asiakas, tarvitseva asiakas, toiminnan kohteena oleva asiakas sekä osallistuva asiakas. Rakenteellisen sosiaalityön ydintä on ymmärrys siitä, että sosiaalityössä kohdatuilla ilmiöillä on perusta yhteiskunnallista eriarvoisuutta tuottavissa ja uusintavissa rakenteissa. Analyysini perusteella tämä rakenteellisen sosiaalityön ydinajatus ei ole kaikissa raporteissa läsnä, vaan asiakkaiden kategorioita rakennetaan osin sisäsyntyisten ongelmien kuvauksena. Rakenteellisen sosiaalityön tekstien tutkimus on jatkossakin tarpeen, sillä niillä on merkittävää valtaa sosiaalityön asiakastodellisuuden viestimisessä sekä palvelujärjestelmän sisällä että laajemmassa yhteiskunnallisessa keskustelussa.