Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Orko, Pia"

Sort by: Order: Results:

  • Orko, Pia (2024)
    Tässä tutkielmassa selvitettiin suojaavien tekijöiden merkityksiä sijaishuollossa olleiden korkeakouluun hakeutumiseen. Muihin ikäisiin verrattuna, sijoitettuina olleet ovat harvemmin korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Tutkielmassa on haastateltu sijoitettuina olleita, jotka opiskelevat tai ovat opiskelleet korkeakoulussa. Tutkimuskysymys oli: Miten sijaishuollossa olleet henkilöt kuvailevat suojaavien tekijöiden merkityksiä heidän korkeakouluun hakeutumiseen? Tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin kriittisen realismin ja resilienssin teoreettisten käsitteiden avulla. Tutkielma on toteutettu teemahaastatteluina, laadullisena tutkimuksena. Haastattelut on teemoitettu ja analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineisto koostui viidestä haastattelusta. Analyysissä muodostui neljä pääteemaa, jotka ovat: Henkilöiden kuvaukset itsestään, perhesuhteet ja sosiaalinen verkosto, rakenteelliset tekijät sekä koulutuksen merkitys tulevaisuuden kannalta. Näiden teemojen alta löytyy 11 alateemaa, jotka tarkemmin kuvailevat pääteemoja. Tuloksia peilattiin koulutusuraan, kouluttautumiseen sekä kriittisen realismin mukaisesti tapahtumat aikaansaaviin mekanismeihin. Tämän tutkielman tulosten perusteella suojaavilla tekijöillä on moniuloitteisia ja eri tasoilla vaikuttavia merkityksiä sijoitettuina olleiden henkilöiden elämään ja koulutuspolkuun. Merkityksellisiä suojaavia tekijöitä olivat kannustavat aikuiset henkilöiden läheisverkostosta sekä oma kiinnostus koulua ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan. Kokemukset sijaishuollon merkityksestä vaihtelivat. Jälkihuollon sosiaalityöntekijä koettiin merkityksellisempänä kuin lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Korkeakouluun hakeutumisen kannalta erityisen merkityksellisenä näyttäytyi aineiston perusteella henkilöiden oma motivaatio ja kiinnostus opiskelua kohtaan sekä kyky suunnitella omaa tulevaisuutta ja tavoitella unelmia.