Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Puupponen, Terhi"

Sort by: Order: Results:

  • Puupponen, Terhi (2010)
    Tutkielmassa tarkasteltiin omaan yksikköön ja organisaatioon samastumisen sekä yksiköiden välisen kilpailun yhteyksiä tiedon ja osaamisen jakamiseen. Lisäksi tarkasteltiin samastumisen ja koetun kilpailun yhteyttä kommunikointi- ja neuvonantoverkostoihin. Tiedon jakaminen käsitteellistettiin van den Hoofin ja de Ridderin (2004) määritelmän mukaisesti prosessiksi, jossa yksilöt molemminpuolisesti vaihtavat tietoaan ja luovat uutta tietoa. Määritelmä viittaa siihen, että tiedon jakaminen koostuu sekä tiedon lahjoittamisesta/antamisesta että tiedon hankkimisesta/saamisesta. Organisatorinen samastuminen käsitettiin Ashforthin ja Maelin (1989) mukaisesti sosiaalisen samastumisen erityiseksi muodoksi, joka liittyy itsensä määrittelyyn koko organisaation pohjalta. Organisatorinen samastuminen tarkoittaa samastumista koko organisaation tavoitteisiin ja piirteisiin ja johtaa yksilön lojaalisuuteen ja solidaarisuuteen organisaatiota kohtaan. Aineisto kerättiin kesällä 2008. Tutkimus toteutettiin organisaatiossa, joka on erikoistunut hydraulisten koneiden ja -laitteiden suunnittelemiseen, valmistamiseen ja markkinointiin. Kysely kohdistettiin organisaation toimihenkilöille ja vastausprosentiksi muodostui 93 % (n = 68). Kyselystä ilmoitettiin työryhmien viikkokokouksessa ja linkki e-lomakkeelle lähetettiin vastaajien sähköposteihin. Tiedon jakamista, kommunikointi- ja neuvonantoverkostoja sekä samastumista ja koettua yksiköiden välistä kilpailua mitattiin kvantitatiivisesti. Lisäksi kyselyn lopussa oli avoin kysymys vapaata kommentointia varten. Samastumisen ja ryhmien välisen kilpailun yhteyttä tiedon jakamiseen ja verkostoasemien keskeisyyteen tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysillä. Omaan yksikköön samastumisen oletettiin olevan yhteydessä tiedon jakamiseen omalle yksikölle ja organisaatioon samastuminen oletettiin olevan yhteydessä tiedon jakamiseen myös muiden yksiköiden jäsenille. Koetun yksiköiden välisen kilpailun oletettiin vähentävän tiedon jakamista muiden yksiköiden jäsenille. Voimakkaampi omaan yksikköön samastuminen oli yhteydessä aktiivisempaan tiedon antamista oman yksikön jäsenille. Sen sijaan tiedon hankkimista omasta yksiköstä ei pystytty tutkimuksessa mukana olleilla muuttujilla selittämään. Koko organisaatioon samastuminen ennusti tiedon antamista ja hankkimista muiden yksiköiden jäseniltä sekä toimijan lähettäjäkeskeisyyttä kommunikointi- ja neuvonantoverkostoissa. Kokemus yksiköiden välisestä kilpailusta oli yhteydessä ainoastaan toimijan lähettäjäkeskeisyyteen kommunikointiverkostossa. Tärkeimmät käytetyt lähteet olivat tiedon jakamisen osalta: de Vries, R. E., van den Hooff, B. & de Ridder, J. A. (2006). Explaining knowledge sharing. The role of team communication styles, job satisfaction and performance beliefs. Communication Research, 33, 115-135. Organisatorisen samastumisen ja ryhmien välisen kilpailun osalta: Mael, F. & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123. van Knippenberg, D. & van Schie, E.C.M. (2000). Foci and correlates of organizational identification. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73, 137-147. Brown, R., Hinkle, S., Ely, P.G., Fox-Cardamore, L., Maras, P. & Taylor, L. (1992). Recognizing group diversity: Individualist-collectivist and autonomous-relational social orientations and their implicatioons for intergroup processes. British Journal of Social Psychology, 31, 327-342. Tiedon jakamisen verkostojen osalta: Johanson, J-E., Mattila, M. & Uusikylä, P. (1995). Johdatus verkostoanalyysiin. Kuluttajatutkimuskeskus, Menetelmäraportteja ja käsikirjoja 3/1995.