Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rännälä, Ronny"

Sort by: Order: Results:

  • Rännälä, Ronny (2020)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan tuloerojen, koulutuksen ja talouskasvun välistä yhteyttä Yhdysvalloissa pääosin vuosien 1979-2011 aikana. Tutkimukseen on valittu 16 osavaltiota tuloerojen kehityksen perusteella: kahdeksassa osavaltioissa köyhimmän viidenneksen keskimääräiset reaalitulot olivat laskeneet vuosina 1977-2007, muissa kahdeksassa nousseet verrattain paljon. Tutkielman aineistona on McNicholin et al. vuoden 2012 tutkimus, jossa on tutkittu köyhimmän ja rikkaimman viidenneksen keskimääräisten reaalitulojen kehitystä Yhdysvalloissa osavaltiotasolla. Pohjana tutkielman analyysille – tuloerojen vaikutus koulutukseen ja talouskasvuun - on OECD:n vuoden 2014 tutkimus, jonka mukaan kasvavat tuloerot ja etenkin köyhempien tuloluokkien tulojen suhteellisen heikko kehitys on aiheuttanut sen, että köyhemmät kotitaloudet investoivat vähemmän omaan koulutukseensa, minkä johdosta talouskasvu heikkenee. Tätä tutkimushypoteesia testataan tässä tutkielmassa Yhdysvaltojen osavaltioiden kautta. Analyysi koostuu kolmesta osasta: tuloerojen, koulutusmuuttujien ja talouskasvun tarkasteluista. Tuloeroissa tarkasteltiin tuloluokkien keskimääräisten reaalitulojen muutoksia sekä Gini-kerrointa. Koulutusosiossa tarkasteltiin toiselta asteelta valmistuneiden sekä kolmannen asteen opiskelijoiden määrien suhdetta tiettyihin ikäluokkiin. Talouskasvun osalta tarkasteltiin reaalista BKT per capitaa. Tilastot koottiin useista julkisista ja virallisista lähteistä sekä tieteellisistä tutkimuksista. Osavaltioissa, joissa köyhimmän viidenneksen keskimääräiset reaalitulot olivat laskeneet, koulutusmuuttujien muutokset olivat hyvin vaihtelevia. Sen sijaan talouskasvu oli kyseisissä osavaltioissa lähes poikkeuksetta heikompaa toisiin osavaltioihin verrattuna. Köyhempien tuloluokkien suhteellisen heikolla tulojen kehityksellä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä pienempiin valmistumisprosentteihin tai opiskelijamääriin, mutta ne toisaalta korreloivat positiivisesti paremman talouskasvun kanssa. Lisäksi koulutusmuuttujat korreloivat positiivisesti ja lähes poikkeuksetta tilastollisesti merkitsevästi paremman talouskasvun kanssa.