Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ranta, Janna-Maarit"

Sort by: Order: Results:

  • Ranta, Janna-Maarit (2012)
    Sociala och miljömässiga faktorer har fått allt större betydelse för företag överallt i världen. Medvetenheten kring företagens samhällsansvar har ökat också i de nordiska välfärdsstaterna där det sociala traditionellt har skötts av staten. I november 2011 publicerades statsrådets principbeslut om ägarstyrning i vilken företagens öppenhet, långsiktighet och ansvarsfullhet lyftes upp som centrala punkter för statens ägarpolitik. Enligt principbeslutet bör företag som ägs helt av staten eller där staten är majoritetsägare redovisa sin ansvarsfullhet på ett ingående och jämförbart sätt. Utgångspunkten för denna studie är statliga företag och deras sätt att redovisa sitt samhällsansvar före principbeslutet publicerades. I Finland finns ingen forskning som specifikt fokuserat på de statliga företagens sätt att redovisa sitt samhällsansvar. Syftet är att beskriva i vilken utsträckning företagen på frivillig basis redovisat sitt samhällsansvar och vad förklarar skillnaderna mellan företagens engagemang i samhällsansvarsfrågor. Studien syftar till att mäta i vilken utsträckning företagen redovisar sitt samhällsansvar. Som utgångspunkt för samhälls- och företagsansvar används definitionen som utgår från de ekonomiska, sociala och miljömässiga indikatorer som företagen bör ta i beaktande i sin verksamhet. I undersökningen används Global Reporting Iniative riktlinjer som utgångspunkt. Vidare ställs 2 hypoteser utifrån kontingensteorin med syfte att förklara variationen mellan företagens engagemang i samhällsansvarsfrågor. Det empiriska materialet består av de statliga företagens årsberättelser, hemsidor samt samhällsansvarsrapporter. För att få en djupare förståelse i vad samhällsansvar betyder för företagen har tre intervjuer med sakkunniga inom området utförts. Intervjuerna är utförda i Helsingfors hösten 2011. Resultaten fastslår hur de statliga företagen skiljer sig från varandra på basen av verksamhet, omgivningens externa faktorer och företags storlek. Stora företag som befinner sig i en dynamisk och ostabil omgivning har engagerat sig i samhällsansvarsfrågor medan SMF-företag inte ännu gjort det. År 2010 redovisade ungefär en tredjedel av de statliga företagen sitt samhälls- och företagsansvar medan en femtedel inte lyft upp samhällsansvarsfrågor överhuvudtaget. På basis av studiens resultat tydliggörs det att det fortfarande finns mycket att göra från statens sida om målsättningen är att öka antalet företag som redovisar sitt samhällsansvar. Att ta samhällsansvarsfrågor i beaktande i verksamheten är naturligtvis en resursfråga, men att rapportera om dessa kräver också kunskap, tid och pengar av företaget. Därför är det viktigt att finna lösningar som främjar också SMF-företagens engagemang i samhällsansvarsarbetet.