Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Barnskydd"

Sort by: Order: Results:

  • Mellberg-Kultti, Sofia (2019)
    Detta är en kvalitativ studie om hur barnskyddet framställs i diskussionsforum på nätet. Syftet är att få en större förståelse för hurudana bilder som målas upp av barnskyddet i diskussionsforum på nätet, samt reda ut vilka röster som hörs i diskussionen. De två centrala frågeställningarna lyder: Hur framställs barnskyddet i diskussionsforum för föräldrar på nätet? Vilka subjektpositioneringar kan man identifiera i diskussionerna och hur relaterar de till framställningarna av barnskyddet? Den teoretiska referensramen baserar sig på socialkonstruktionism, subjektpositioneringar och teorier om kunskap och makt. Som analysmetod används kvalitativ innehållsanalys. Forskningsmaterialet består av fyra diskussionstrådar i tidningen Vauvas diskussionsforum ”Aihe vapaa” på nätet. I diskussionerna kan fyra olika bilder av barnskyddet urskiljas: barnskyddet som onödigt, nödvändigt, skadligt och hjälpande. Fördelningen mellan bilderna är relativt jämn. I analysen framkommer även två komponenter som har betydelse för hur bilden av barnskyddet konstrueras: behovsperspektiv och frivillighetsgrad. I de framställda bilderna av barnskyddet är utomstående röster mest representerade, medan brukare av barnskyddstjänster och professionella är i minoritet. Framställningen av barnskyddet påverkas av vem som deltar i diskussionen. Användare som inte har egen erfarenhet av barnskyddet argumenterar, kritiserar och försvarar både barnskyddet som system, de professionella och föräldrar. Brukarna framställer barnskyddet utifrån sina personliga erfarenheter och de missnöjda brukarna är dubbelt fler än de nöjda. De nöjda brukarna och de professionella framställer barnskyddet som nödvändigt och hjälpande. De slutsatser som har kunnat dras från analysen är att framställningen av barnskyddet är mer varierad i diskussionsforumet än i massmedia överlag. Utomstående röster om barnskyddet representerar motsatta perspektiv som argumenterar mot varandra, kritiserar eller försvarar barnskyddet och föräldrar. När barnskyddet konstrueras ur ett erfarenhetsbaserat perspektiv målas bilderna oftare upp som negativa. De missnöjda brukarna konstruerar bilden av barnskyddet utgående från känslomässiga upplevelser av den stigmatisering och skam som är förknippad med barnskyddet. Att frivilligt söka hjälp, att föräldrarna är av samma åsikt gällande målsättningarna med barnskyddsarbetet, och att de har en god relation till socialarbetaren bidrar till nöjda brukare som förmedlar en bild av barnskyddet som hjälpande. Det framkommer ett behov av professionella röster på nätet, som kan ge aktuell information och svara på anonyma frågor. Det kan ändra uppfattningen om barnskyddet och lugna ner tonen i diskussionsforum, där det annars förekommer hård kritik och hätsk argumentation. Barnskyddets uppgift och maktposition framstår som otydlig, vilket orsakar en mer negativ bild av det. Även motsättningar mellan barns och föräldrars behov samt mellan frivillighet och tvång påverkar framställningen av barnskyddet. Barnskyddets rykte har stor betydelse för föräldrars vilja att söka hjälp, och det är viktigt att uppmärksamma detta mera inom det strukturella sociala arbetet. Resultatet illustrerar barnskyddet som ett uttryck för de motsättningar och inre konflikter som är förknippade med barnskyddets dubbla roll som både stödjande och kontrollerande instans.
  • Lindroos, Martina (2024)
    Barnskyddets socialarbetare förväntas kunna bemöta alla slag av familjer. Det finländska samhället har under de senaste årtiondena blivit alltmer mångkulturellt, och vi kan nu tala om att samhället är superdiverst. Det ställer nya krav på socialarbetets praktiker. För att klienter tillhörande invandrargrupper ska känna att deras perspektiv och berättelser blir hörda, kan särskilda hänsyn behöva tas i socialarbetet med denna klientgrupp. Jag undersöker i den här explorativa forskningen en arbetsmodell; kultursensitivt släktträd, och om den kan svara på behoven i arbetet med klienter med invandrarbakgrund. Användandet av släktträd är allmänt i många barnskyddsteam i Finland, tack vare den systemiska arbetsmodellen i barnskyddet. Genom kultursensitiva släktträd läggs ytterligare ett djupare fokus på beskrivningen av den kulturella och religiösa verklighet som klientfamiljerna lever i. Jag ger möjlighet åt såväl klientfamiljer som socialarbetare att beskriva sin verklighet så som de uppfattar den. Detta enligt det socialkonstruktivistiska perspektiv med vilket jag har närmat mig forskningen. Inom socialkonstruktivistismen beaktar forskaren att individers olika versioner av verkligheten uppstår och konstrueras i det sociala samspelet mellan människor. I min forskning söker jag svar på dessa forskningsfrågor: 1. Hur upplever klienter med invandrarbakgrund att kultursensitiva släktträd som metod ökar förståelsen för deras synpunkter och för hur de beskriver sin verklighet? 2. Hur kan användningen av kultursensitiva släktträd bidra till förståelse och samarbete mellan barnskyddets socialarbetare och familjer med invandrarbakgrund? Jag har fått fram mina forskningsdata med hjälp av etnografiskt inspirerade forskningsmetoder. I ett barnskyddsteam genomfördes två möten där familjers kultursensitiva släktträd ritades. Jag bedrev deltagande observation vid mötena. Senare gjorde jag två semi-strukturerade intervjuer. Informanterna i dessa var två vårdnadshavare vars kultursensitiva släktträd hade ritats. Jag gjorde också en fokusgruppsintervju med fyra socialarbetare i barnskyddet, som hade deltagit vid ritandet av sina klienters kultursensitiva släktträd. Genom intervjuerna samlade jag in erfarenheter och åsikter från mötena. Min forskning är induktiv och den framskrider med hjälp av grundad teori. På så sätt utgår jag inte från en färdig teori. Min ambition har varit att komma fram till forskningsresultat som utmynnar i rekommendationer för det praktiska arbetet i barnskyddet. Med hjälp av reflexiv tematisk analys ordnade jag mina insamlade data i fem teman: 1) Det kultursensitiva släktträdets plats i barnskyddsarbetet, 2) facilitatorns roll, 3) socialarbetarens olika positioner, 4) klienten i strålkastarljuset och 5) den gemensamma förståelsen. Inom ramen för dessa teman diskuterar jag mina observationer och intervjusvar. Jag har använt mig av rekommendationer från andra forskare samt mina egna resultat för att utforma en kort och koncis lista med rekommendationer för lyckade strategier i bemötandet av klienter från invandrargrupper. Min avsikt är att socialarbetare ska känna sig trygga med att bemöta invandrarklienter, och att rekommendationerna bidrar till att göra socialarbetet i barnskyddet mer kultursensitivt.
  • Sevon, Emma (2023)
    Denna magisteravhandling presenterar resultaten av en kvalitativ intervjustudie vars syfte är att undersöka hur placerade barns rättighet till delaktighet i det egna ärendet förverkligas i praktiken. Studien har två frågeställningar som lyder: 1. Hur beskriver socialarbetare placerade barns och ungas delaktighet? och 2. Hur tillgodoser socialarbetare delaktighet i placerade barns och ungas vardag och konkret med vilka metoder?. Undersökningen är grundläggande då det till stor del saknas undersökning om hur placerade barns delaktighet förverkligas i praktiken Delaktighet under placeringen har stor inverkan för barnets rätt att bli hörd, få tillgång till information och barnets yttrandefrihet (Nordenfors, 2015, 17–19). I denna avhandling har tonvikten lagts på socialarbetarnas perspektiv och hur de resonerar kring delaktighet och beskriver hur det förverkligas i den vardagliga praktiken. Sju (7) intervjuer genomfördes med socialarbetare som arbetar inom barnskyddet och som har erfarenheter av placering av barn och unga. Intervjuerna ägde rum per videosamtalsforumet Microsoft Teams. Principerna för en kvalitativ teoristyrd innehållsanalys användes för att analysera materialet, vilket betyder att analysenheterna ur det insamlade materialet styrs av teorier och tidigare forskning. Som teoretisk referensram fungerar den socialkonstruktionistiska kunskapssynen. Centrala begrepp i den här studien är barns delaktighet och aktörskap. I materialet utmärktes fyra huvudkategorier: 1) Barns delaktighet, 2) Metoder socialarbetare använder för att delaktiggöra placerade barn, 3) Premisser för placerade barns delaktighet och 4) Befrämjande av placerade barns delaktighet. Under huvudkategorin Barns delaktighet utmärktes följande underkategorier: 1) Delaktighet i vardagen och 2) Socialarbetaren ansvarar över delaktigheten. Under huvudkategorin Premisser för placerade barns delaktighet utmärktes följande underkategorier: 1) Relationens betydelse för delaktigheten, 2) Barnets ålders inverkan på delaktigheten och 3) Faktorer som försvårar delaktiggörandet av placerade barn. I resultaten framkommer det att placerade barns delaktighet är väldigt komplext och svårt att definiera. Vad placerade barns delaktighet betyder för de socialarbetare som deltagit i den här studien är kontinuitet, samarbete, hörande av barnet och delaktigheten i vardagen. Socialarbetarna upplever att det är svårt att konstatera om barn blir delaktiga i sina egna ärenden, men socialarbetarna upplever att barnen alltid har möjlighet till att vara delaktiga och att förutsättningarna för att kunna göra barnet delaktigt är mycket bättre i dag än tidigare. Utmärkande faktorer som påverkar möjliggörandet av delaktighet är relationen mellan socialarbetaren och barnet och åldern på barnet.
  • Heimbürger, Tua (2021)
    De språkliga rättigheterna och socialservicens förverkligande på svenska och finska är tryggade genom lag i Finland. Syftet med avhandlingen är att granska hur individens rättigheter till svenskspråkig service förverkligas inom barnskyddet i Helsingfors. Utöver det utreds det vad för konsekvenser språket av servicen kan ha för klienten, den unga, och vad den unga som har fått service tänker i efterhand på servicen samt om språket hade en betydelse. Den kunskapsteoretiska referensramen för avhandlingen är socialkonstruktionism och den teoretiska referensramen för materialet är Millers (1996) tankeskola om jämlikhet och behovsprincipen. I avhandlingen har jag använt mig av metodkombination. Materialet för avhandlingen består av både dokument och intervjuer. Dokumentmaterialet består av sex olika klienters specifikt utvalda klientdokument över en viss tidsperiod, som jag har fått ta del av via forskningstillstånd. Intervjuer bestod av intervjuer med socialarbetare (5st) och unga (3st). Intervjuerna var personliga och semi-strukturerade intervjuer som hölls i mars och april 2021. Materialet är analyserat med hjälp av teoristyrd innehållsanalys. Efter analysen kan det konstateras att det finns ett behov av att få service på svenska inom barnskyddet i Helsingfors och att service på svenska förverkligas till en viss del, men inte på alla plan. Man får bl.a. socialt arbete på svenska, då socialarbetarna talar svenska men när det handlar om brådskande placeringar är det mera osannolikt att personalen på placerings stället talar svenska. Socialarbetare i intervjuerna samt det skriftliga materialet ger även en insyn i arbetet socialarbetaren gör för att försöka förverkliga de språkliga rättigheterna. De intervjuade i forskningen ser service på modersmålet som mycket viktigt och att ifall detta inte förverkligas kan det ha konsekvenser. I resultaten kommer konsekvenser som missförstånd, bristfällighet och kvaliteten i servicen som mest upprepade konsekvenser, men utöver det tangeras det effektivitet, samhörighet, samarbete och även fel service. De unga reflekterade retrospektivt på servicen de har fått samt språkets inverkan. Unga ser hjälpen som mycket viktig men anser språket vara betydelsefullt. Samtidigt diskuterade de över språkets betydelse i servicen och att det skall vara på hens modersmål bl.a. för att det påverkar delaktigheten och för att kommunikationen på eget modersmål känns lättare.