Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Hackneyn malli"

Sort by: Order: Results:

  • Pekkanen, Lise-Lotte (2021)
    Tässä maisterintutkielmassa selvitetään laadullisen tutkimuksen avulla, millaisia havaintoja lastensuojelun työntekijät ovat tehneet systeemisen toimintamallin asiakastyön toteutumisesta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan toimintamallissa käytettyjen työvälineiden merkityksiä. Systeemisen toimintamallin kehittäminen on alkanut itä-lontoolaisen Hackneyn alueen lastensuojelussa ilmenneistä tarpeista. Systeemistä toimintamallia on kehitetty ja juurrutettu suomalaiseen lastensuojeluun vuodesta 2016 alkaen. Asiakastyön keskiössä on suhdeperustainen lähestymistapa, jossa kiinnitetään tavanomaista korostetummin huomiota lapsen, hänen perheensä ja elinympäristönsä välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Suhteen luomisen tärkeys korostuu systeemisessä lastensuojelutyössä myös työntekijän ja asiakkaan välillä. Yhteistyötä tehdään terapeuttisia työvälineitä, kuten esimerkiksi sukupuuta tai aikajanaa hyödyntämällä. Työn kuormittavuutta pyritään vähentämään tiimityön ja systeemisen työnohjauksen avulla. Systeemisen tiimin tarkoituksena on auttaa sosiaalityöntekijää pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja perheen tilanteen tueksi. Keskeinen ero systeemisen lastensuojelun ja niin sanotun tavanomaisen lastensuojelun välillä muodostuu kokonaisuudessaan siitä, että työyhteisö on päättänyt siirtyä noudattamaan järjestelmällisesti tiettyä, yhteisten toimintaperiaatteiden mukaista toimintamallia. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta lastensuojelussa systeemisen toimintamallin mukaisesti työskentelevää sosiaalityöntekijää ja yhtä sosiaaliohjaaja. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan systeemisen toimintamallin asiakastyö toteutuu systeemisen ajattelutavan tukemana. Kaikkien perheenjäsenten ääni pyritään saamaan tavanomaista korostetummin kuuluvaksi ja luottamuksen rakentamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Asiakastyötä ohjaa pääosin systeemisen tiimin viikkokokoukset, jotka lisäävät systeemistä ajattelutapaa ja systeemisten työvälineiden käyttöä. Työvälineet vaikuttavat haastateltujen mukaan tuovan keskusteluihin syvyyttä ja lisäävät suhdeperustaista yhteistyötä. Vaikka systeemisen toimintamallin soveltaminen ei toteutuisi kaikkien asiakkaiden kohdalla, voi asiakastyössä silti olla läsnä systeeminen tapa ajatella. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että haastatellut työntekijät arvostavat omaa työpanostaan ja kohtaamista asiakkaidensa kanssa aiempaa enemmän.