Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Säästäminen"

Sort by: Order: Results:

  • Aavila, Elina (2023)
    Kotitalouksien taloudelliseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on tutkittu paljon. Tutkijat ja asiantuntijat ovat tarkastelleet syitä, miksi kotitalouksien kyvyssä hallita talouttaan on eroja. Yhdeksi merkittäväksi syyksi on noussut kuluttajan nuorena saama talouskasvatuksen määrä. Talouslukutaito on kuluttajan tiedot ja taidot, joita hänellä on tehdessään tietoisia päätöksiä omasta taloudestaan. Talouslukutaitoon kuuluu erilaisten talouskäsitteiden esim. budjetoinnin, säästämisen, sijoittamisen ja velanhallinnan ymmärtäminen. Se sisältää myös kyvyn analysoida rahoitustuotteita, jotta yksilö voi määrittää mitkä niistä sopivat parhaiten hänen taloudelliseen tilanteeseen. Käyttäytymistaloustiede on osoittanut, että ihmiset eivät aina tee rationaalisia päätöksiä taloutensa suhteen. Yksilöt voivat esim. tehdä päätöksiä tunteiden, sosiaalisten vaikutusten tai kognitiivisten harhojen perusteella puhtaasti taloudellisten tekijöiden sijaan. Talouslukutaito on tärkeää, koska se voi auttaa ihmisiä tekemään parempia taloudellisia päätöksiä, välttämään taloudellisia sudenkuoppia ja parantamaan yleistä taloudellista hyvinvointiaan. Taloudellisesti lukutaitoiset henkilöt voivat paremmin hallita rahojaan, säästää eläkkeensä ja sijoittaa viisaasti. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, kuinka talouslukutaito vaikuttaa kotitalouksien taloudelliseen hyvinvointiin. Kontrollimuuttujina toimii demografiset ja kognitiiviset muuttujat, jotka selittävät nuorten aikuisten rahoitusomaisuuden ja velan määrän. Johtopäätöksenä tutkimuksessa todetaan, että taloudellinen kasvatus on keino lisätä kotitalouksien taloudellista hyvinvointia. Samalla täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen kuluttaja on yksilö, ja samat metodit eivät välttämättä sovi kaikille. Yksinkertaistettuna, henkilökohtainen taloudellinen neuvonta on kaikista tehokkain tapa lisätä kotitalouksien taloudellista hyvinvointia.