Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "funktionshinder"

Sort by: Order: Results:

  • Sjöberg, Kajsa (2019)
    Denna studie undersöker hur finlandssvenska kvinnor med hörselskada upplever det att vara kvinna och leva med en hörselskada i Finland. Eftersom det finns faktorer som pekar på att särskilt kvinnor med funktionsnedsättning, kan råka ut för en flerfaldig diskriminering. År 2016 ratificerade Finland FN- konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, vilket också gör att ämnet är aktuellt. Studien är en kvalitativ intervjustudie som har utgått från svar av fem informanter varav en intervju utfördes skriftligen. Informanterna kontaktades via Svenska hörselförbundet rf. Som analysmetod har kvalitativ innehållsanalys använts, och den teoretiska referensramen utgår ifrån ett intersektionellt perspektiv med fokus på maktrelationer utgående från kategorierna funktionshinder, etnicitet och genus. Resultatet visar att det förekommer ojämlikheter till följd av informanternas funktionsnedsättning, etnicitet och genus, och att kvinnorna upplever olika utmaningar i vardagen. Kvinnorna upplever sig diskriminerade på olika vis där tillgång till information och vård på svenska var centrala teman. Informanterna upplevde också att de på många sätt lever ett liv som andra, även om de berättade att det i jämförelse med andra fanns små skillnader i vardagen. Studien visar även på att informanterna på många vis upplever att de får ta eget ansvar både gällande relationer och för att få den service och vård de behöver. Skillnaden mellan män och kvinnor upplevdes inte som central även om denna faktor också fanns närvarande. Även tekniken var en central faktor i informanternas vardag som upplevdes som positiv, men den hade också en negativ sida. Det fanns på så vis flera faktorer som visar på att informanterna på olika vis påverkades av maktrelationerna i det finska samhället gällande funktionsnedsättning, etnicitet och genus.
  • Holmberg, Felix (2018)
    Den digitala framfarten erbjuder ständigt nya innovationer med syftet att göra vår vardag smidigare. Det är ändå inte klart för vilka grupper den digitala framfarten ger nya möjligheter. Det finns alltså ett behov att undersöka i vilken utsträckning, och för vem IKT skapar möjligheter. Syftet med avhandlingen är att få mera kunskap om vilka möjligheter IKT kan skapa för unga personer (16–29-åringar) med en lindrig eller måttlig intellektuell funktionsnedsättning. I en större kontext är det frågan om att kunna säkerställa villkoren för att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska kunna ta del av informationssamhället på samma villkor som personer utan funktionsnedsättning. Studiens empiriska material består av deltagande observationer på en arbetscentral i huvudstadsregionen samt av semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Materialet från observationerna har samlats genom två veckors deltagande observationer på arbetscentralen, där tre ungas vardag följdes med. Fem intervjuer med unga hör ytterligare till det insamlade datamaterialet. De fem intervjuerna genomfördes i samband med observationerna. Den metateoretiska referensramen utgörs av socialkonstruktionism, medan de teoretiska begrepp som används i avhandlingen är levt medborgarskap och inkluderande medborgarskap. De unga kan baserat på det empiriska materialet klassas som nativa användare av digital teknik eftersom de har vuxit upp med tillgång till allt det IKT innefattar – och de unga tar således IKT-världen som en självklarhet. De unga beskriver sig själva som trygga användare av IKT, och de anser sig behöva stöd endast i liten grad för att kunna hantera IKT. Växelverkan mellan de unga och deras familj är inte enkelriktad, även om familjen har en betydande roll ifråga om att erbjuda sitt stöd för de unga också i en IKT-kontext. I och med att de unga är digital natives, och talar det digitala språket flytande, kan de också i många fall hjälpa till sina föräldrar då de har problem med IKT. Det empiriska materialet visar att de unga generellt sett inte vill använda bättre tillgängliga sidor, som webbsidor skrivna på Lättläst. Detta hänger ihop med att de unga inte vill fästa vikt vid sitt funktionshinder, utan istället vill de använda internet ”precis som alla andra” utan att skilja sig ur mängden. Viktigt att poängtera är att de unga ska ha möjlighet att få stöd i att använda IKT ifall de anser sig behöva det. Baserat på det empiriska materialet använder de unga IKT rikligt i en arbetskontext, och särskilt sociala medier använder de väldigt frekvent. Avhandlingen visar att det kan finnas vissa möjligheter med att använda IKT mer aktivt i en arbetsmiljö – till exempel för att ge de unga mer meningsfullhet. För att kunna se till att grundläggande aspekter av medborgarskap tas i beaktande behöver vi se på verkligheten utifrån ett perspektiv där vi ifrågasätter det självklara. Självbestämmande och respekt är nyckelord för att de unga, i enlighet med ett inkluderande medborgarskap, ska kunna delta i samhället på samma sätt som vilken som helst medborgare.
  • Haapalahti, Sara (2020)
    Min magisteravhandling är en studie om en teaterproduktion av DuvTeatern. Studien fokuserar på jubileumsföreställningen I det stora landskapet – en sagolik familjekrönika, som haft sin urpremiär 26 oktober 2019 på Svenska Teatern. Syftet med den här studien är att beskriva hur man med hjälp av ledarskap kan tillgängliggöra teaterverksamhet för skådespelare med funktionsvariationer. Mina forskningsfrågor är: vilka faktorer är betydelsefulla för att främja tillgänglighet i en teaterproduktion? Hur syns strävan för tillgänglighet i DuvTeaterns arbetssätt under repetitioner och föreställningar? Hurdant ledarskap används i produktionen och vad innebär ledarskap i det här sammanhanget? För avhandlingen har jag använt etnografiska forskningsmetoder. Med hjälp av deltagande observationer, intervjuer och diskussioner med DuvTeaterns ledning har jag samlat in mitt material som jag sedan analyserat med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. För analysen har jag specifikt letat efter olika arbetssätt som används av DuvTeatern för att göra teaterverksamhet tillgängligt. Jag har också lagt fokus på hur ledningen ser på sitt eget ledarskap och vilken betydelse ledarskapet har då det gäller tillgänglighet. Mina resultat har jag delat in i fem olika betydelsefulla arbetssätt. Jag har också samlat ihop ett sjätte kapitel om övriga arbetssätt. De här kategorierna är tid, grupparbete, samarbete, improvisation och kommunikation. De faktorer som gör ett teaterarbete tillgängligt i DuvTeatern, möjliggörs av ledarskapet i verksamheten. I DuvTeatern kan finns det olika typer av ledarskap. I min avhandling har jag valt att dela in ledarskapet i ledare i det konstnärliga arbetet och assistenter som leder det praktiska arbetet. Det krävs noggrann planering av både det praktiska och det konstnärliga arbetet för att göra teater tillgängligt. Min avhandling är en beskrivning om hur DuvTeatern arbetar för att göra teater tillgängligt. Det viktigaste med min forskning är bidraget till funktionshinderforskningen och en utökad kunskap om vad kan vara bra att tänka på då man leder en teatergrupp med funktionsvariationer.