Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "haaste"

Sort by: Order: Results:

  • Rapp-Juvonen, Marianne (2024)
    Nuorten tekemät vaaralliset sosiaalisen median haasteet ovat olleet esillä viime vuosina julkisessa keskustelussa. Haasteella tarkoitetaan toimintaa, joka kuvataan ja ladataan sosiaalisen median sovellukseen kannustaen muita yrittämään samaa. Vaarallisen haasteesta tekee se, jos haasteen seurauksena nuoren terveys tai henki vaarantuu. Tässä tutkielmassa tarkastellaan syitä nuorten vaarallisiin sosiaalisen median haasteisiin osallistumiselle. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin eri tietokannoista rajaamalla sekä englanninkielisiin että suomenkielisiin vertaisarvioituihin teksteihin vuosina 2020–2024. Valitut 16 tekstiä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tuloksena muodostettiin pääluokat: altistavat tekijät ja yksilölliset tekijät. Altistavien tekijöiden alaluokkia ovat kehitykselliset tekijät ja nuorista riippumattomat tekijät ja yksilöllisten tekijöiden alaluokkia ovat hyväksytyksi tuleminen, suosio ja keholliset tuntemukset. Nuorten vaarallisiin haasteisiin osallistumisen syyt ovat moninaisia. Altistavia tekijöitä ovat nuorten kehittyvät aivot, jotka ovat alttiina riskikäyttäytymiselle ja muiden käytöksen matkimiselle. Tämän lisäksi haasteisiin voi altistaa uutismedia, sosiaalinen media ja nuorten vanhemmat. Uutismediassa ja sosiaalisessa mediassa esitetyt vaaralliset haasteet voivat normalisoida riskikäyttäytymistä nuorten silmissä. Vaarallisten haasteiden seuraaminen voi kannustaa haasteiden tekoon. Tätä varten toimittajat käyttävät raportoidessaan itsen vahingoittamisesta ohjeistusta, jonka tarkoituksena on vähentää raportoidun tiedon matkimista. Sosiaalisessa mediassa harmia voi aiheuttaa sovellusten sisällönsuosittelualgoritmit. Algoritmit voivat suositella haasteita nuorelle, vaikkei nuori niitä aktiivisesti hakisi. Lisäksi vanhempien tietämättömyys haasteista ja nuoria huonompi sosiaalisen median tuntemus vähentää vanhempien tarjoamaa tukea nuorille sosiaalisen median turvallisessa käytössä. Altistavien tekijöiden lisäksi on myös yksilöllisiä tekijöitä, jotka selittävät haasteisiin osallistumista. Haasteen kautta voidaan havitella hyväksytyksi tulemista, jolloin taustalla voi olla ryhmäpaine, yllyttäminen ja ryhmään kuuluminen. Lisäksi suosio voi kannustaa mahdollisimman shokeeraavien haasteiden tekemiseen näkyvyyden, tykkäysten ja sisällön monetisoinnin toivossa. Haasteiden avulla saavutettujen kehollisten tuntemuksien kautta haetaan esimerkiksi hapenpuutteesta johtuvaa euforista tunnetta. Altistavat tekijät ja yksilölliset tekijät ovat aina jollain tavalla yhteydessä toisiinsa, esimerkiksi taipumus käytöksen matkimiseen, haastevideoiden katsominen sosiaalisessa mediassa ja halu kuulua ystäväporukkaan voivat johtaa vaarallisen haasteen tekemiseen. Vaaralliset haasteet ovat osa nuorisokulttuuria, mutta nuoret eivät yleensä tiedä niiden vaaroista. Etenkin nuorten henkisen pahoinvoinnin lisääntyessä, vaarallisten haasteiden tekeminen voi lisääntyä selviytymiskeinona huonoon oloon. Tässä apuna voi olla digisosiaalityö, joka on internetissä tehtävää sosiaalityötä. Sen näkyvyys ja tunnettuus on tärkeää, jotta nuoren on mahdollista saada tukea viipymättä. Myös koulujen tulisi kouluttaa nuoria ja heidän vanhempiaan vaarallisten haasteiden riskeistä.