Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "järjestöhistoria"

Sort by: Order: Results:

  • Tuovinen, Aino (2018)
    Tutkielma tarkastelee osakuntalaisidentiteetin rakentamista, ylläpitämistä ja ilmenemismuotoja Helsingin yliopiston Eteläsuomalaisessa osakunnassa (ESO) 1970–1989. Tutkimusjakso on mielenkiintoinen, sillä 1970-luku oli kuohunnan aikaa sekä yliopistossa, jossa taisteltiin muun muassa hallintouudistuksesta, että ylioppilaskunnassa, jota piti hallussaan poliittinen opiskelijaliike. 1980-luku taas on nähty 1970-luvulle vastakkaisena city-kulttuurin, individualismin ja postmodernismin aikana. Traditioihin tukeutunut osakuntatoiminta olikin vaikeuksissa 1970-luvun alussa, mutta voimistui jälleen vuosikymmenen lopulla. Identiteettiä tarkastellaan tutkielmassa Eric Hobsbawmin keksittyjen traditioiden käsitteen ja sukupolviin liittyvien teorioiden kautta. Keksityt traditiot valottavat erityisesti sitä, miten yhteistä osakuntalaisidentiteettiä rakennettiin. Sukupolvea tarkastellaan sekä mannheimilaisena yhteiskunnallisena sukupolvena, että rakenteellisena ilmiönä, joka syntyy yhteiskunnan erilaisista kasvuolosuhteista kullekin sukupolvelle. Tutkielman aineisto koostuu pääosin Eteläsuomalaisen osakunnan tuottamasta arkistomateriaalista, lähinnä kokouspöytäkirjoista ja osakunnan julkaisemasta lehdestä. Tutkielman keskeinen tulos on, että 1970-luvun alussa osakuntalaisidentiteetti lähes katosi, mutta se rakennettiin uudelleen vuosikymmenen vaihteessa ja vakiintui selkeäksi identiteetiksi 1980-luvulla. Identiteetin katoamiseen vaikutti 1960-luvun lopulla alkanut traditioiden vastustaminen sekä vähäiset taloudelliset resurssit, jotka haittasivat toiminnan järjestämistä. Eteläsuomalaisessa osakunnassa toimi sukupolvi, jolle osakunnan traditionaaliset arvot eivät olleet merkityksellisiä ja siten osakuntalaisuuden ympärille rakentunutta identiteettiä ei päässyt syntymään. Identiteetti rakennettiin uudestaan 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa, jolloin poliittinen opiskelijaliike hiipui ja osakunnat alkoivat kasvattaa jälleen suosiotaan yliopisto-opiskelijoiden parissa. Osakuntalaisidentiteetin rakentamisessa tärkeimmässä roolissa olivat traditiot, jotka uudelleenkeksittiin tietoisesti osakunnan historiasta. Traditioiden uudelleenkeksimisen lisäksi osakunnan sisäisellä historiapolitiikalla 1960-luvun loppu ja 1970-luvun alku leimattiin katkokseksi osakunnan olemassaolossa ja siten identiteettiä rakennettiin niille vastaiseksi. Traditiot muuttuivat 1980-luvun edetessä vakiintuneiksi rakenteiksi osakunnalla ja niitä leimasi humoristisuus ja kepeys. Identiteetin kehitykseen vaikutti myös sukupolven vaihdos: 1980-luvulla osakuntaan tullut sukupolvi oli leimallisen epäpoliittista ja siten kiinnittyi paremmin osakunnan kaltaiseen vapaa-ajanyhteisöön. 1980-luvulla ”esolaista” identiteettiä leimasi epäpoliittisuuden lisäksi helsinkiläinen city-kulttuuri ja niin ikään helsinkiläisyyteen liitetty pohjoismaihin suuntautuva kansainvälisyys. Tutkielmasta selviää, että vanhojen osakuntatraditioiden uudelleenkeksiminen oli ratkaisevassa asemassa identiteetin uudelleenrakentamisen kannalta 1970- ja 1980-lukujen puolivälissä. Traditioiden uudelleenkeksiminen oli hyvin tietoista, mutta pian tiedostava ulottuvuus hävisi ja traditioista tuli itsestään selviä osia osakuntaa. Osakuntalaisidentiteetin uudelleenrakentumiseen vaikuttivat kuitenkin myös parantuneet taloudelliset resurssit ja 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa yliopistomaailmaan tullut sukupolvi, joka innostui epäpoliittisesta ja traditionaalisesta osakuntatoiminnasta.
  • Eloranta, Timo (2019)
    Itsenäisyyden Liitto ry (IL) syntyi, kun Akateemisen Karjala-Seuran (AKS) sisäisen opposition jäsenet jättivät seuran vuonna 1924 tyytymättöminä seuran omaksumaan jyrkkään aitosuomalaisuuteen. Liiton näkyvin henkilö oli inkeriläinen Erkki Räikkönen. Liiton ohjelmaan kuului Karjalan asian ajaminen maltillisin keinoin, kaksikielisyyden korostaminen, maanpuolustustyö ja lippupropaganda. Liitto houkutteli kansallisen eheytyksen merkeissä toimintaansa mukaan myös sosialidemokraatteja, jotka kuitenkin 1920-luvun loppuun mennessä etääntyivät sen toiminnasta. Merkittävä muutos järjestön profiilissa tapahtui vuonna 1930, kun Erkki Räikkönen nousi perustamansa järjestön puheenjohtajaksi. Järjestö muuttui nopeasti Lapuan liikettä myötäileväksi valkoisen Suomen tukijärjestöksi. Oikeistoradikalismia käsittelevässä tutkimuskirjallisuudessa harvemmin käsitellään Itsenäisyyden Liittoa. Aiempi tutkimus vaikuttaa ristiriitaiselta sen suhteen, minkä laatuinen järjestö Itsenäisyyden Liitto oli. Toisaalta sitä kuvaillaan maltilliseksi, mutta toisaalta yhtä ekspansiohaluiseksi Suur-Suomi -haaveiluineen kuin AKS. Aiemman tutkimuksen keskenään ristiriitaiset arviot liitosta osoittavat tarpeen liiton tarkemmalle tutkimiselle. Tarkastelu alkaa Räikkösen puheenjohtajavalinnasta 1930 ja päättyy vuoteen 1946, jolloin liitto lakkautettiin fasistisena. Tutkielma syventyy erityisesti Räikkösen puheenjohtajakauteen 1930-1933, jolloin liiton linja ja asema poliittisella kentällä muuttuivat merkittävästi. Tutkimuksessa valotetaan, miten liiton toiminta ja aatteet kehittyivät. Tutkimus vastaa myös kysymyksiin liiton suhteista oikeistoradikalismiin, sosialidemokraatteihin ja edistyksellisiin porvareihin. Esille nousevat myös liiton linjaan vaikuttaneet keskeiset henkilöt. Pääasiallisen tutkimusaineiston muodostavat Itsenäisyyden Liiton johtokunnan, valtuuskunnan ja vakinaisten jäsenten kokousten pöytäkirjat, liiton toimintakertomukset, Erkki Räikkösen haastattelukertomus 1954 sekä liiton julkaiseman ”Itsenäinen Suomi” -aikakauslehden ja ”Spes Patriae” -lehden numerot. Maanpuolustustyön merkitys korostui liiton toiminnassa, ja se hakeutui yhteistyöhön muiden maanpuolustusjärjestöjen kanssa osallistuen Vapaaehtoisten Maanpuolustusjärjestöjen Yhteisvaliokuntaan. Myös lippupropaganda säilyi keskeisenä päämääränä, ja liitto osallistui maan lippulainsäädännön valmisteluun. Liitto otti näkyvästi osaa Helsingin yliopiston suomalaistamisesta käytyyn keskusteluun kannattaen ruotsinkielisen opetuksen eriyttämistä omaan korkeakouluunsa. Ulkopolitiikassa liitto kannatti pohjoismaista suuntausta ja tiivisti suhteitaan muihin Pohjoismaihin. Heimotyö säilyi myös tärkeänä, ja liitto piti erityisesti Itä-Karjalan ja Inkerin hädänalaista asemaa esillä. Liiton tavoite Suur-Suomen luomisesta näyttäytyy enimmäkseen aatteellisena ja kulttuurisena projektina. Jatkosodan aikana haaveet Suur-Suomen luomisesta näyttivät käyvän toteen, ja liitto asettui tukemaan sotatoimia Saksan kanssa ”uuden Euroopan” luomiseksi. Liitolla oli aktiiviset ja välittömät suhteet Lapuan liikkeen johtoon. Isänmaallisesta kansaliikkeestä liitto erkani sen alettua kannattamaan aitosuomalaisuutta. Räikkösen johdolla liitto kannatti Svinhufvudin hallitusta ja presidenttiehdokkuutta nostaen tämän asemaan, jossa on nähtävissä jopa henkilöpalvonnan merkkejä. Liiton suhtautuminen sosialidemokraatteihin oli epäileväistä, eikä heitä saatu takaisin mukaan liiton toimintaan. Lapualaismielisyys ja tuki Svinhufvudille erkaannutti myös monet edistysmieliset porvarit liitosta. Lapualaismielisyydestä huolimatta liitossa tuomittiin kansanliikkeen piirissä tapahtuneet kyyditykset ja väkivallanteot ja korostettiin lain noudattamista. Tämän johdosta tutkimuksessa ei katsota perustelluksi kutsua liittoa oikeistoradikaaliksi liikkeeksi. Työssä osoitetaan, että liittoon kanavoitui kuitenkin yksittäisiä henkilöitä, joilla oli yhteyksiä äärikansallismielisiin piireihin. Jatkosodan aikana liitto yritettiin myös kaapata kansallissosialistisille urille siinä kuitenkaan onnistumatta.