Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kaksisuuntainen kotoutuminen"

Sort by: Order: Results:

  • Pesonen, Nia (2019)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan kotoutumista matalan kynnyksen kotouttavan toiminnan kuvausten kautta. Tarkempina näkökulmina ovat: 1) Millaisia tavoitteita maahan muuttaneiden kotoutumiselle asetetaan, ja millaisiin kotoutumisen osa-alueisiin nämä tavoitteet kytkeytyvät? 2) Mitä kotouttavaa toimintaa maahan muuttaneiden kotoutumisen tavoitteiden saavuttamiseksi esitetään? 3) Miten kotoutumisen kaksisuuntaisuus huomioidaan toiminnassa? Tutkimuksen teon taustalla on ollut aiheen yhteiskunnallinen tärkeys ja ajankohtaisuus sekä erityisesti tutkijan oma kiinnostus kotoutumista kohtaan ja sitoutuminen jokaisen maahan muuttaneen oman paikan löytämisen ajatukseen. Teoreettisesti tutkielmaa taustoitetaan akkulturaatioteorialla sekä integraatiosta, kotoutumisesta, kotouttamisesta, monikulttuurisuudesta ja kotoutumisen kaksisuuntaisuudesta kirjallisuudessa käydyllä keskustelulla. Tutkimuksen taustoituksessa jäsennetään myös erilaisia näkemyksiä kotoutumisen ulottuvuuksista ja viitekehyksistä sekä tarkastellaan matalan kynnyksen toimintaa osana kotoutumisen tukemisen kenttää. Tutkimus kiinnittyy tieteenfilosofisesti sosiaaliseen konstruktionismiin ja sen tiedonintressinä on praktisuus. Tavoitteena on kotoutumisen ja sen kaksisuuntaisuuden kuvaaminen ja ymmärrettävämmäksi tekeminen sekä osaltaan aikaisemman kotoutumisen teorian testaaminen. Aineisto koostuu Kotoutumisen tukena -sivuston matalan kynnyksen kotouttavan toiminnan 91 toimintailmoituksesta. Aineiston analyysitapoina käytetään teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä sekä pienessä osassa sisällön erittelyä. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin kehyksenä on Agerin ja Strangin muodostama kansainvälisestikin tunnettu kotoutumisen malli. Tutkimuksen perusteella kotoutumista tapahtuu Agerin ja Strangin kotoutumisen viitekehystä mukaillen kymmenellä osa-alueella. Nämä kotoutumisen osa-alueet ovat työllisyys, asuminen, koulutus, arjen hyvinvointi, sosiaaliset sillat, sosiaaliset siteet, sosiaaliset linkit, kieli ja kulttuuritietous, turvallisuus ja jatkuvuus sekä oikeudet ja velvollisuudet. Kotoutuminen on prosessi, joka jakautuu tutkimuksessani vielä näiden erilaisten kotoutumisen osa-alueiden sisältämiin alatavoitteisiin, joiden toteutuminen siis edesauttaa kotoutumista kullakin osa-alueella. Analyysissä muodostuneiden alatavoitteiden perusteella kotoutumisessa on kyse monenlaisten resurssien kuten tietojen, taitojen, verkostojen, arjen tekemisen ja etenemismahdollisuuksien saamisesta ennen sellaisia lopullisia tavoitteita kuin esimerkiksi työllistyminen tai koulutuspaikan saaminen. Kotoutumista on myös itsetuntemuksen lisääntyminen uudessa maassa, oman kulttuurin ylläpitäminen ja jakaminen sekä hyvinvointia tuottavien asioiden löytäminen. Lisäksi kotoutumiseen kuuluu turvallisten ja hyväksyvien olosuhteiden muodostuminen sekä kantaväestön kanssa tasavertaisen aseman saavuttaminen. Matalan kynnyksen toiminnan kotouttaminen rakentuu tutkimukseni perusteella kotoutumisen alatavoitteiden saavuttamisen ja resurssien lisäämisen pohjalle, mutta myös kaksisuuntaisuuden eli yhteiskunnan ja maahan muuttaneen vuorovaikutuksellisen kehityksen lähtökohdalle. Matalan kynnyksen toimintaa on monenlaista, aina retkistä ja työpajoista palveluohjaukseen ja vertaisryhmätoimintaan, vierailuista suomen kielen opetukseen ja erilaisiin työpajoihin. Matalan kynnyksen monien toimijoiden voidaan tavallaan katsoa itsessään ilmentävän kaksisuuntaisuutta sitoutuessaan kotoutumisen tukemiseen. Toiminnasta on löydettävissä kuitenkin myös kootusti tiettyjä elementtejä, jotka lisäksi kuvastavat kotoutumisen kaksisuuntaisuutta: maahan muuttaneiden näkeminen osaavina, kykenevinä ja arvokkaina yhteiskunnalle, kieli- ja kulttuuritaustan sekä muiden tarpeiden huomioiminen, avointen monikulttuuristen kohtaamistilanteiden mahdollistaminen, kulttuurin ylläpitoon ja kulttuurivaihtoon kannustaminen, yhdenvertaisuuden ottaminen tavoitteeksi, kotouttavan toiminnan kohdistaminen laajemmin yhteiskunnan toimijoihin sekä monikulttuurisuuteen liittyvien kysymysten nostaminen yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tämä tutkimus osoittaa, että kotoutuminen on monitahoinen ja kaksisuuntainen prosessi, jossa on kyse myös pienemmistä tavoitteista ja erilaisista asioista kuin mistä julkisuudessa usein puhutaan ja minkä kautta kotoutumista mitataan. Entistä enemmän tutkimuksen tulisikin keskittyä kotoutumiseen yksilöllisenä prosessina sekä yhteiskunnan ja maahan muuttaneiden aidosti vuorovaikutuksellisena kehityksenä.
  • Jyrkinen, Jannika (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen kotoutumista, sen ulottuvuuksia ja kaksisuuntaisuutta sekä sosiaalityön roolia kotoutumisen edistämisessä. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Miten kotoutumisen eri ulottuvuudet ja kaksisuuntaisuus ilmenevät uuden kotoutumislain valmistelevissa asiakirjoissa? 2) Millaisena sosiaalityön rooli näyttäytyy uuden kotoutumislain valmistelevissa asiakirjoissa? Tutkielmani keskeisiä käsitteitä ovat integraatio ja kotoutuminen sekä kotoutumista edistävä sosiaalityö. Tutkimuksen aineistona on hallituksen esitys uudeksi kotoutumislaiksi (HE 208/2022 vp), ja siitä erityisesti säännöskohtaiset perustelut koskien lakia kotoutumisen edistämistä. Lisäksi aineistossa on mukana esityksen pääasiallinen sisältö, asian tausta ja valmistelu sekä tavoitteet. Analyysimenetelmänä toimii teoriaohjaava sisällönanalyysi. Kotoutumisen ulottuvuuksien osalta nojaan tutkielmassani Heckmannin (2006) jaotteluun. Hän jaottelee kotoutumisen ulottuvuudet rakenteelliseen, kulttuuriseen, vuorovaikutukselliseen ja identifioivaan kotoutumiseen. Tutkielmani osoittaa, että kotoutumisen ulottuvuuksista uuden kotoutumislain esitöissä korostuu kotoutumisen rakenteellinen ulottuvuus, ja sen osa-alueista erityisesti työllistyminen. Kotoutumisesta halutaan uuden lain myötä tehdä yhä enemmän markkinalähtöistä, tehokasta ja nopeaa. Rakenteellisen kotoutumisen osalta esitöissä käsitellään myös maahan muuttaneiden ”aktiivista kansalaisuutta” ja osallisuuden edistämistä. Muut kotoutumisen ulottuvuudet ilmenevät aineistossa vähemmän. Kotoutumisen kulttuurista ulottuvuutta käsitellään lähinnä tiedon lisäämisen suomalaisesta yhteiskunnasta ja kielen oppimisen kautta. Kotoutumisen vuorovaikutuksellista ulottuvuutta käsitellään uuden lain esitöissä vain vähän. Vaikuttaa siltä, että sen edistäminen toteutuu lähinnä kolmannen sektorin toimintaan ohjaamisen kautta. Kotoutumisen ulottuvuuksista identifioiva kotoutuminen puuttuu aineistosta kokonaan, johon voi osaltaan vaikuttaa kotoutumisajan lyhentäminen entisestään. Kotoutumisen kaksisuuntaisuudella tarkoitetaan sitä, ettei sopeutuminen uuteen yhteiskuntaan ole pelkästään maahan muuttaneiden vastuulla, vaan vaatii toimia myös vastaanottavan yhteiskunnan edustajilta. Aineistosta ilmenee, että teoriatasolla kotoutuminen tunnistetaan kaksisuuntaiseksi prosessiksi, mutta käytännön toimenpiteet sen edistämiseksi jäävät epäselviksi. Tämä on havaittu myös muussa suomalaisessa kotoutumista koskevassa tutkimuksessa. Vaikka uuden kotoutumislain esitöissä todetaan muun muassa hyvien väestösuhteiden edistämisen ja maahan muuttaneiden yhdenvertaisuuden edistämisen olevan sen tavoitteita, esitöissä käsitellyt käytännön toimenpiteet kohdistuvat lähes yksinomaan maahan muuttaneisiin. Kotoutumista edistävän sosiaalityön tarkoituksena on tukea maahan muuttaneita asiakkaita löytämään paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa. Uuden kotoutumislain esitöistä ilmenee, että kotoutumisen edistäminen siirtyy uuden lain myötä nykyistä vahvemmin kunnan työvoimaviranomaisen vastuulle. Lain yhtenä tarkoituksena on selkeyttää viranomaisvastuita kotoutumisen edistämisessä. Aineiston perusteella yhteistyö sosiaalihuollon ja työvoimaviranomaisen välillä kotoutumisen edistämisessä tulee lisääntymään haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille yhdessä toteutettavien palvelutarpeenarviointien ja kotoutumissuunnitelmien myötä. Tiettyjen asiakasryhmien (kiintiöpakolaiset, ihmiskaupanuhrit, alaikäisinä ilman huoltajaa saapuneet ja muutoin kuin tilapäisesti toimeentulotukea saavat) kohdalla arvioinnit toteutetaan aina monialaisina, ja asiakkaat ohjataan automaattisesti sosiaalihuollon palveluiden piiriin.