Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kvantitativ innehållsanalys"

Sort by: Order: Results:

  • Sillito, Nina (2017)
    Syftet med denna avhandling är att undersöka hur Helsingin Sanomat skriver om social- och hälsovårdsreformen. Avhandlingen svarar för det första på vilka teman som tas upp, vem som syns, vem som hörs och hurdant språkbruket är. För det andra strävar avhandlingen efter att svara på huruvida Helsingin Sanomat skriver om social- och hälsovårdsreformen utifrån principerna för medborgarjournalistik. Bland annat i Helsingin Sanomat har det framförts att medborgarna upplever att nyheterna om den finländska social- och hälsovårdsreformen är svårlästa. Avhandlingen undersöker social- och hälsovårdsreformen som ett mediefenomen och journalistikens roll i samhället. Den teoretiska referensramen för undersökningen är medborgarjournalistik. Medborgarjournalistik är en filosofi och praxis som utgår från en agenda som betjänar medborgarna. Den främsta källan är Jay Rosens What are journalists for? Andra forskare vilkas arbete den teoretiska grunden i stor utsträckning bygger på är Heikki Heikkilä, Leena Ripatti-Torniainen och Laura Ahva. Materialet består av 76 artiklar om social- och hälsovårdsreformen. Samtliga artiklar har publicerats i den finskspråkiga tidningen Helsingin Sanomat från början av november 2015 till slutet av februari 2016. Metoderna som används är kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ närläsning. Undersökningen visar att de mest allmänt förekommande temana i artiklarna är politik, strukturer och ekonomi. De aktörer som såväl syns som hörs mest är politiker, medan medborgare och synvinklar som anknyter till deras liv i hög grad är frånvarande. Teman, aktörer och språkbruk visar på ett klart samband med den information som samhälleliga institutioner producerar, vilket är ett typiskt drag för journalistik som bygger på en representativ demokratiuppfattning. Resultatet är att medborgarjournalistik inte förverkligas i det material som undersöks.
  • Järviniemi, Jon (2019)
    ”Hyvät ystävät, tuli iso jytky!” ropade Sannfinländarnas dåvarande partiledare Timo Soini på våren 2011 framför partimedlemmarna, när partiet lyckades med en historisk valframgång i riksdagsvalet 2011. ’’Jytky-året’’ som riksdagsvalet ofta kallas för, betydde att vi här i Finland fick se hur effektivt populism kan fungera som politisk retorik. Forskningen om populismen i Finland har länge kretsat endast kring Sannfinländarna, partiets partiledare Timo Soini och året 2011. Jag anser att forskningen om populism inte kan kretsa kring endast ett parti och en partiledare, utan populism bör undersökas i en bredare bemärkelse. I den här avhandlingen undersöker jag finländska partiledares användning av populism som en retorikstil i Yles partiledarintervjuer från år 2007 och 2015 inför respektive riksdagsval. Jag använder mig av Jagers och Walgraves definition om populism som en retorikstil och gör en kvantitativ innehållsanalys av intervjuerna. Avhandlingens syfte är att a) se vilka partiledare använde sig av populism i intervjuerna från år 2007 och 2015, samt vilken typ av populism det går att finnas och b) se ifall någon förändring har skett i populistisk retorikstil mellan riksdagsvalen 2007 och 2015 i Finland. Min hypotes är att populistisk retorik har spridits från Sannfinländarna till andra partier och blivit allt vanligare efter riksdagsvalet 2011. Hypotesen baserar sig på Cas Muddes hypotes om populistisk zeitgeist. Jag kom fram till att antielitisk populism användes av Sannfinländarnas partiledare i intervjun från år 2007. Deras antielitiska populism var en blandning av anti-politik, anti-stat och anti-media. Sannfinländarna var även den enda partiledare som kritiserade Europeiska unionen. I intervjuerna från år 2015 förekom det däremot tre partiledare som använde sig av antielitisk populism. Partiledarna var Sannfinländarnas Timo Soini, Gröna förbundets Ville Niinistö och Vänsterförbundets Paavo Arhinmäki. Dessa tre partiledares användning av antielitisk populism skilde sig markant från de övriga partiledarna och därmed kan de anses ha varit antielitiska populister i finländsk kontext. Även om dessa tre partiledare använde antielitisk populism i hög grad, så fanns det skillnader mellan deras antielitiska retoriker. De alla hänvisade ofta till folket, men Niinistö och Arhinmäki kritiserade klart oftare andra politiker och partier, än vad Soini gjorde. Däremot kritiserade Arhinmäki inte lika mycket statens offentliga institutioner och tjänster, som till exempel Soini gjorde. Soini skilde sig från de två andra politikerna genom att vara den enda som kritiserade Europeiska unionen och media. Uteslutande populism förekom väldigt sällan i de intervjuerna som jag analyserade. Ganska sällan talades politikerna överlag om specifika befolkningsgrupper och när de gjorde det så var det i en neutral eller positiv bemärkelse. Ur min analys är det klart att en ökning i användningen av populistisk retorik har skett och att det inte längre var endast Sannfinländarnas partiledare Timo Soini som använde sig av antielitisk populism. Men att tala om att Muddes hypotes om populistisk zeitgeist är rådande i Finland vore vara en vågsam generalisering utifrån mitt begränsade material. För att förstärka mina resultat vore det nödvändigt att fortsätta analysen och inkludera till exempel mera intervjuer, valprogram, inlägg på sociala media och så vidare. Men utifrån mina resultat går det att märka att något har skett i Finland och att populistisk retorik kan de facto ha blivit vanligare. Ifall vi är trogna till Muddes hypotes, så kan Sannfinländarnas valframgång i riksdagsvalet 2011 vara åtminstone en av bakomliggande katalysatorer för att populistisk retorik har blivit vanligare i Finland och därmed spridits från ett parti till övriga.