Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "narratiivianalyysi"

Sort by: Order: Results:

  • Pekkinen, Mira (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan henkilöautoja koskevaa kulutusta Suomessa vuosina 1980–2021 laadullisen tutkimuksen keinoin. Autokannan nuorentaminen, liikenteen sähköistäminen ja päästöjen leikkaaminen ovat ajankohtaisia diskursseja, joihin autoilijoita tarkasteleva kulutustutkimus voi tuoda täydentäviä näkökulmia. Tarkoituksena on ymmärtää yhteiskunnallisen muutoksen ja ihmisten elämänvaiheiden suhdetta autojen hankintaan sekä sitä, miten kuluttajat itse kuvaavat omaa toimintaansa. Tutkielman aineisto koostuu kymmenestä teemahaastattelusta. Haasteltavat ovat 28–65-vuotiaita naisia ja miehiä kaupunki- ja maaseututaustoista. Haastatteluissa henkilöt pohtivat autojen vaihtoon ja valintaan liittyneitä olosuhteita ja kokemuksia elämänsä varrelta. Aineisto on kertomuksellista luonteeltaan, ja narratiivianalyysin avulla aineistosta tarkastellaan erityisesti kertomusten rakentumista sekä kertojan omaa asennoitumista ja esitystapaa. Kertomuksista hahmottuu kaikkien ikäryhmien kohdalla kulutusasenteiden muutosta, joka on sidoksissa sosioekonomisen aseman kehitykseen, arvoihin, sosiaaliseen piiriin ja identiteettiin. Ydinnarratiiveiksi nousevat järjellisyys eli kulutuspäätösten esittäminen rationaalisina syy-seuraussuhteina, edistyksen viehätys eli uusimpaan teknologiaan keskittyvä kulutus sekä juurtuminen eli kulutuksen kohdistuminen tietyn aikakauden autoihin. Teknologisen uutuuden viehätys ja autojen kulutuksen lisääntyminen suhteessa vaurastumiseen on nähtävissä erityisesti 1980- ja 2000-luvuille sijoittuvissa kaupunkilaiskertomuksissa. Ympäristödiskurssi puolestaan alkoi vaikuttaa kertojien ostopäätöksiin ja kuluttajaidentiteetteihin selkeämmin vasta 2010-luvulla. Tulosten pohjalta on todettavissa, että teknologian viehätys, kehittyvä mukavuus sekä sosiaalinen hyväksyntä voivat olla voimakkaammin kulutusta ohjailevia tekijöitä kuin autokaupan poliittinen ja verollinen ohjailu. Kuluttajat siirtyvät elämänsä aikana eri kuluttajasegmentteihin, joilla on myös yleistettävissä olevia tarpeita ja ominaisuuksia, mutta elämänhistoria tuottaa yksilöllisiä ratkaisuja. Kuluttajien sosiaalisen ja paikallisen todellisuuden ymmärtämiseen tähtäävä tutkimus on suositeltavaa esimerkiksi verotuksellisia muutoksia pohdittaessa
  • Mäkilä, Katariina (2024)
    Tutkielmassa tarkastelen, miten Suomen sotilaallinen liittoutuminen ja valtiollisen Venäjä-suhteen murros ovat mahdollisesti vaikuttaneet Suomi-kuvan muutokseen Venäjällä. Näkökulma rajautuu Venäjän mediassa esiintyneisiin strategisiin narratiiveihin Suomen virallisen Nato-prosessin alussa ja sitä edeltäneeseen ulkopoliittiseen keskusteluun Naton laajentumisesta. Tutkimuskysymykseni on, millaisia narratiiveja Suomesta rakennetaan venäläismedian Nato-jäsenyysaiheisessa uutisoinnissa Nato-keväänä 2022. Tutkimuskohteenani on Venäjän venäjänkielinen informaatiopsykologinen vaikuttaminen, joka suuntautuu venäläismedian kautta sekä venäjänkieliseen yleisöön että läntisiin toimijoihin. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu strategisten narratiivien tutkimukseen ja pääkäsitteisiin informaatiosodankäynti, vihamielinen informaatiovaikuttaminen ja strateginen narratiivi. Vihamielistä informaatiovaikuttamista tarkastellaan informaatiosodankäynnin venäläisen tutkimusperinteen pohjalta. Lisäksi tutkielma käsittelee Venäjän mediapolitiikan ja mediakulutuksen muutosta sekä kyselytutkimuksissa heikentynyttä Suomi-kuvaa Venäjällä. Aineistona käytän Integrum-tietokannasta hankittua venäjänkielistä uutisaineistoa. Tarkasteltaviksi uutistoimijoiksi on valittu Venäjän suurin valtio-omisteinen tietotoimisto TASS, valtio-omisteinen hallituksen äänenkannattaja Rossijskaja Gazeta ja yksityisomisteinen talouslehti Kommersant. Tutkimusaineisto on rajattu aikavälille 1.12.2021–30.6.2022, ja se käsittää 77 Nato-aiheista uutistekstiä, joiden yhteydessä mainitaan Suomi ja joissa siteerataan Venäjän valtionjohtoa. Tarkastelen aineistoa laadullisesti ulkopolitiikan narratiivianalyysin (Oppermann & Spencer 2023) keinoin. Analyysissä olen tunnistanut kuusi päänarratiivia ja 11 alanarratiivia. Venäjän strategisissa Suomi-narratiiveissa Suomen omaa toimintaa luonnehditaan heikon, Nato-painostuksen alla taipuvan poliittisen eliitin ja sotilaspoliittisen päätöksenteon epädemokraattisuuden kautta. Muilta osin narratiivit keskittyvät Suomeen kohdistuvaan toimintaan toisaalta läntisen painostuksen ja katteettomien lupausten, toisaalta Venäjän uhkausten ja ohjailevien vetoomusten muodossa. Jatkotutkimuksessa voidaan syventää ymmärrystä Suomi-kuvan nopean heikentymisen muutosajureista. Lisäksi Suomen narratiivisen aseman ja venäläisvaikuttamisen viitekehyksen tarkentaminen on tärkeää venäläisen informaatiosodankäynnin mutta myös suomalaisen informaatiopuolustuksen ja informaatiosodankäynnin tutkimuksen kannalta.
  • Tuomela, Maria (2017)
    This thesis examines crisis communications at the Finnish Immigration Service (Migri) during the intensified influx of asylum seekers in 2015-2016, which is commonly referred to as the ‘refugee crisis’. The study aims to uncover what kind of a self-narrative Migri constructed in its press releases about the refugee crisis and its own role as the government body in charge of crisis management. The work also examines how the organization’s crisis communications evolved during the crisis. The data consists of 98 press releases published between May 2015 and late December 2016. The data was analyzed through narrative theme analysis. The theoretical background is based on literature about crisis communications in the Finnish and Nordic government sector. Literature conceptualizing organizational crisis communications through theoretical frameworks was used to examine the temporal aspect of Migri’s crisis communications. The study identified five main narrative themes contributing to Migri’s self-narrative: efficiency, exceptionality, security, humanity and responsibility. All themes reinforced a self-narrative of a law-abiding and efficient, yet humane organization, which has successfully surmounted challenging circumstances. The narrative themes fortified either operational or strategic communication. The former refers to communication about the day-to-day management of the crisis, while the latter addresses legitimacy and organizational survival. Operational communication unitized themes of efficiency and exceptionality. Strategic communication appeared mostly in conjunction with themes of security, humanity and responsibility. Three temporal stages of crisis communication were identified; a pre-crisis stage, an active stage and a lingering stage. Early stages of the crisis focused on operational communication, while the active and lingering stages of the crises emphasized strategic communication. The prominence of strategic communication in the press releases suggests that maintaining a favorable organizational identity and ensuring legitimacy amid public scrutiny were some of the most important drivers for Migri’s crisis communications in the refugee crisis. Migri’s self-narrative negotiated organizational identity in relation to the surrounding society and took part in the narrative struggle about interpretations of the refugee crisis. The findings indicate that at the end of the studied period, Migri’s crisis communications had not returned to a ‘normal’ pre-crisis state, contrary to what theoretical crisis communication frameworks assume. Furthermore, crises in the government context can be understood as dynamic and complex processes. Crisis preparedness in the government sector could better consider the longevity and complexity of societal crises, especially since public organizations have an important responsibility in managing said predicaments.