Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nuorten vertaissuhteet"

Sort by: Order: Results:

  • Suova, Aura (2017)
    Koulukiusaaminen on yleinen ilmiö ja sitä on tutkittu laajasti. Kiusaamisen vastaisia ohjelmia on kehitetty runsaasti ja niitä käytetään kouluissa paljon. Kuitenkin nuorten omia näkemyksiä toimivista kiusaamisen vähentämisen keinoista on selvitetty verrattaen vähän. Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan nuorten näkemyksiä koulukiusaamisesta, kiusaamisen ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen käytetyistä keinoista sekä sitä, millaisia keinoja nuoret ehdottavat kiusaamisen vähentämiseen. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, millaisena nuoret näkevät vertaisryhmän roolin kiusaamisen vähentämisessä ja miten nuorten näkemykset vertautuvat yleisesti kouluissa käytössä oleviin keinoihin ja tutkimustuloksiin toimivista kiusaamisen vastaisista keinoista. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus on osa Mannerheimin Lastensuojeluliiton kartoitusta nuorten kokemuksista koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin 12-20 –vuotiailta nuorilta ja se koostuu kiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista käsittelevistä haastatteluista, nettikeskusteluista, nuorten kirjoittamista eläytymismenetelmätarinoista ja kyselystä. Tutkielmassa käsitellään ensin tutkimuskirjallisuuden valossa koulukiusaamista ilmiönä ja etenkin ryhmäilmiönä sekä kouluympäristön vaikutusta koulukiusaamisen esiintymiseen. Tutkielmassa esitellään myös aiempaa tutkimusta vertaissuhteiden ja vertaisryhmältä saadun tuen ja sosiaalisen pääoman merkityksestä nuorille. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään myös tutkimustuloksia kouluissa käytössä olevien kiusaamisenvastaisten ohjelmien toimivuudesta ja aiempaa tutkimusta nuorten näkemyksistä toimivista kiusaamisen ehkäisemisen ja siihen puuttumisen keinoista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kiusaamisilmiö on nuorille hyvin tuttu. Nuorten pohdinnoissa nousi esiin koulun kaikkia oppilaita kunnioittava ja erilaisuuden hyväksyvä ilmapiiri tärkeimpänä kiusaamista vähentävänä tekijänä. Nuorten näkemyksissä korostui myös muiden oppilaiden kiusatulle antama emotionaalinen tuki kiusaamisen haitallisten vaikutusten ehkäisemisessä. Nuoret näkivät suoraviivaisen kiusaamistilanteisiin puuttumisen vaikeana. Nuorten näkemyksissä korostuikin toive siitä, että opettajat puuttuisivat vähäisiltäkin vaikuttaviin kiusaamistilanteisiin tiukasti. Opettajille kiusaamistapauksista kertominen nähtiin dilemmaattisena: toisaalta nuoret korostivat aikuisille kertomisen tärkeyttä, mutta pelkäsivät myös joutuvansa kertomisen seurauksena itsekin kiusaamisen kohteeksi. Nuorten puheessa esiintyi epäluottamusta siihen, että opettajat ottavat kiusaamisen ja siihen puuttumisen vakavasti. Opettajien ja muiden aikuisten nähtiin kuitenkin olevan ensisijaisesti vastuussa kiusaamiseen puuttumisessa. Nuoret näkivät netissä tapahtuvaan kiusaamiseen puuttumisen vaikeana. Tutkimustulosten perusteella koulujen myönteisen ilmapiirin kehittäminen ja ylläpitäminen on kiusaamisenvastaisessa työssä tärkeää. Myös vertaisryhmän kiusatulle antaman tuen merkitystä tulisi painottaa kiusaamisen haitallisten vaikutusten ehkäisemisessä. Nuorten luottamusta aikuisten haluun ja kykyyn kiusaamistapauksiin puuttumisessa tulisi pyrkiä lisäämään. Nuorille tulisi myös kertoa heidän oikeudestaan loukkaamattomuuteen myös netissä ja tarjota heille keinoja puuttua netissä tapahtuvaan kiusaamiseen.