Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "symbolinen pääoma"

Sort by: Order: Results:

  • Lätti, Aada (2018)
    Pro gradu -tutkielmani tarkastelee sosiaalisen pääoman tuomia mahdollisuuksia yksilön toiminnalle sosiaalisen median kontekstissa. Nykyisessä muodossaan esiintyvä sosiaalisen pääoman käsite rakentuu lukuisista erilaisista yksilöihin ja yhteisöihin kytkeytyvistä teorioista, mutta ensimmäistä kertaa se on esiintynyt akateemisessa tutkimuksessa 1970-luvun loppupuolella. Sosiaalisen median kontekstissa sosiaalista pääomaa on tutkittu verrattain vähän, mikä tekee siitä mielenkiintoisen tutkimuskohteen. Tutkielmani tarkastelee, miten yksilö kykene hankkimaan ja ylläpitämään sosiaalista pääomansa sosiaalisen median kontekstissa, ja millaisia toimintamahdollisuuksia se yksilölle sosiaalisessa mediassa luo. Vastaan tutkimuskysymyksiini pääomateorioiden, viiden keskeisen käsitteen - verkostoituneen individualismin, henkilökohtaisen minän, sosiaalisten verkostojen, tunnettuuden ja osallistumisen kulttuurin - sekä sosiaalisen median vaikuttajien haastatteluista kerätyn aineiston kautta. Tutkielmani aineisto koostuu yhdestätoista sosiaalisen median vaikuttajalle toteutetusta teemahaastattelusta, jotka tehtiin talven ja kevään 2018 aikana. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, ja esiin nousi neljä pääteemaa: sosiaalisten verkostojen merkitys toiminnan kannalta, vaikuttajien toiminnan tietoisuus, vallan epätasainen jakautuminen sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttajien oman persoonan asettaminen pelinappulaksi. Toimintaympäristönä sosiaalinen media on varsin nykyaikainen lähtökohta ilmiöiden tutkimiselle sen vuorovaikutteisen, globaalin ja monisäikeisen luonteensa ansiosta. Länsimaisessa yhteiskunnassa sen voidaan nähdä vaikuttavan lähes jokaisen yksilön elämään. Sosiaalinen media tarjoaa sosiaaliselle pääomalle monia tutkimusmahdollisuuksia, jotka olen rajannut tiiviimmäksi viiden yllä mainitun käsitteen kautta. Näistä sosiaaliset verkostot ovat ensiarvoisen tärkeitä sosiaalisen pääoman muodostumisen kannalta, ja ne nähdään kiinteänä osana länsimaisen yhteiskunnan ihmisten ja organisaatioiden vuorovaikutusta. Tutkielmani analyysista käy ilmi, kuinka sosiaaliset verkostot nähdään osana yksilön sosiaalista pääomaa, ja miten ne mahdollistavat yksilöiden toimintamahdollisuuksien saavuttamista. Verkostoitunut individualismi liitetään osaksi sosiaalisia verkostoja, sillä se korostaa yksilöiden pyrkimystä vaikuttaa aktiivisesti omiin sosiaalisiin suhteisiinsa. Osallistumisen kulttuuri on osa tätä kulttuurinmuutosta. Tunnettuus esiintyy tutkielmassani osana sosiaalista pääomaa ollen yksi sen näkyvimmistä muodoista. Henkilökohtainen minä puolestaan nousee esiin osana sosiaalisen pääoman tavoittelua, kun yksilöt välineellistävät omia sosiaalisia suhteitaan ja muokkaavat omaa minäkuvaansa tavoitteisiinsa pyrkiessään. Tutkielmani esittelee sosiaalisen pääoman teorioita eri tutkijoiden kautta pohjaten suurimman huomioin Bourdieun (1986) pääomateorialle, joka liittää symbolisen pääoman vahvasti osaksi sosiaalista pääomaa. Tutkielmani painottuu lähinnä yksilölle muodostuvan sosiaalisen pääoman varaan, sillä se sopii sosiaalisen median luonteeseen ja siellä vallalla oleviin arvoihin yksilöllisyydestä. Yksilölle muodostuvassa sosiaalisessa pääomassa on Bourdieun teorian mukaan kyse pitkälti resurssien valtakamppailusta. Saavutettu sosiaalinen pääoma mahdollistaa yksilöiden toiminnallisuutta ja tavoitteiden saavuttamista sosiaalisen median verkostoissa. Sosiaalinen pääoma voidaankin nähdä tapana vaikuttaa omaan sosiaaliseen asemaan sekä siihen, millaisia sisältöjä sosiaaliseen mediaan lopulta tuotetaan. Vaikka tarkastelen sosiaalista pääomaa pääosin yksilötasolla, vaikuttavat siihen yhteiskunnallisella tasolla aina arvo- ja valtakysymykset, jotka ovat tiivis osa Bourdieun (1986) pääomateoriaa. Tutkielmani analyysissa selviää, miten haastateltavina olleet sosiaalisen median vaikuttajat kokivat sosiaalisen pääoman rakentuvan vuorovaikutuksessa muiden toimijoiden kanssa yhteiskunnassa vallalla olevien asenteiden pohjalta. Sosiaalista pääomaa omaavat toimijat voivat halutessaan määritellä sosiaalisen median puheenaiheita ja luonnetta. Mediassa saavutettu valta on vaikutusvaltaa, jota monet sosiaalisen median vaikuttajat hyödyntävät omassa toiminnassaan päivittäin. Tutkielmani johtopäätöksissä totean sosiaalisen pääoman hankkimisen ja ylläpitämisen sosiaalisen median kontekstissa olevan monisäikeinen prosessi, jota on haastavaa tulkita yksiselitteisesti sen luonteen vuoksi. Johtopäätöksissä tuon esiin kolmannen tutkimuskysymykseni siitä, miten bourdieulaista pääomateoriaa voidaan soveltaa sosiaaliseen mediaan. Tutkielmani keskeinen johtopäätös on, että sosiaalisella pääomalla on merkittävä vaikutus siihen, millaisia toimintamahdollisuuksia yksilölle muodostuu sosiaalisessa mediassa.