Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkoistaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Soininvaara, Helmi (2023)
    Tutkielman tavoitteena on täydentää kuvaa julkishallinnon hyödyntämistä ulkopuolisista asiantuntijoista sekä selvittää, minkälaista tietoa selvityshankkeissa tuotetaan päätöksenteon tueksi. Tutkielmaa ohjaa tutkimuskysymys ”Minkälaisena tiedontuotannon ja päätöksenteon suhde hahmottuu valtiorahoitteisessa selvitystoiminnassa?”. Tätä pääasiallista tutkimuskysymystä lähestytään kolmen alakysymyksen kautta: 1. Millaisiin tarpeisiin vastaamisella tiedontuotannon ulkoistamista perustellaan? 2. Miten ulkopuoliset asiantuntijat asemoituvat osaksi päätöksenteon valmistelua? 3. Minkälaisin menetelmin ja käytännöin ulkopuoliset asiantuntijat tuottavat tietoa julkishallinnolle? Tutkielman aineisto koostuu kuudesta puolistrukturoidusta asiantuntijahaastattelusta ja Demos Helsingin toimistolla järjestetystä keskustelutilaisuudesta. Tapausesimerkiksi valittiin valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimintaan (VN TEAS) kuuluva hanke ”Sosiaaliturvan indikaattorit hyvinvointitaloudessa – ohjausmalli päätöksentekoon ja seurantaan”, jonka ohjausryhmän ja konsortion jäsenistä haastateltavat valittiin. Aineisto analysoitiin Atlas.ti-ohjelmalla laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysi eteni koodauksesta teemoitteluun ja neljän ulkopuolisen asiantuntijan tyypin luomiseen. Ulkopuolisten asiantuntijoiden tyypit kuvaavat eri piirteitä, tehtäviä tai työkaluja, joita ulkopuolisilla asiantuntijoilla on käytettävissään. Tutkielmassa tunnistetut neljä tyyppiä ovat Käytännön osaaja, Verkostoituja, Yhteiskunnallinen vaikuttaja ja Visionääri. Ulkopuolisten asiantuntijoiden neljä tyyppiä vastaavat neljää tiedontuotannon tavoitetta: tiedon hyödynnettävyys, tiedon sosiaalinen vankkuus, tiedon poliittinen vaikuttavuus, ja uusilla ajatuksilla herättely. Tutkielman tulosten perusteella tiedontuotannon odotetaan vastaavan monenlaisiin tarpeisiin julkishallinnossa ja tarjoavan päätöksenteon tueksi uusia ajatuksia ja osaamista, johon julkishallinnolla ei muuten olisi pääsyä. Tiedontuotannon hyödyntäminen ei ole niinkään instrumentaalista kuin käsitteellistä, vuorovaikutuksellista ja symbolista.  
  • Hiilamo, Tuomas (2024)
    As the Finnish population ages the costs of publicly funded around-the-clock elderly care facilities rises. Contracting elderly care out has been suggested as a way of reducing the costs of expensive elderly care, utilizing the private sectors competition and stronger incentives for cost reduction. However, the theory of the proper scope of government provision highlights a concern that the possible efficiency gains of outsourcing may come at a cost to non-contractable (unmeasurable or unpredictable) quality of care provision. In this thesis, I investigate the effects of outsourcing municipal elderly care provision on the mortality rates of the elderly, using municipal level data from 2001 to 2022. During this period, most Finnish municipalities had some form of private elderly care provision. However, in the 2010s, some municipalities shifted to providing almost all around-the-clock elderly care through private providers. Replicating a study from Sweden by Bergman et al. (2016), I utilize a triple difference method to study these major shifts towards private provision of elderly care, using individuals aged 60 to 69 as a population whose mortality rates are unaffected by changes in elderly care provision. I formulate a control group that is comparable to the outsourcing municipalities in terms of demographical characteristics using nearest neighbour propensity score matching. I estimate the effects on social and healthcare costs of outsourcing using a difference-in-differences design. The triple difference estimation results indicate a 6 percent increase in the mortality rates of the elderly following the shift to private provision. The difference-in-differences estimation found no observed effects on costs. These findings suggest that vital non-contractable quality dimensions of elderly care are adversely affected by municipalities seizing most of publicly provided around-the-clock elderly care.