Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vaikuttavuus sosiaalityössä"

Sort by: Order: Results:

  • Nyfors, Jonna (2024)
    Maisterintutkielman aiheena on asiakasvaikuttavuus kuntouttavassa työtoiminnassa. Vaikuttavuudesta käyty keskustelu yhteiskunnassa on lisääntynyt ja vaikuttavuutta vaaditaan myös sosiaali- ja terveydenhuollolta ja resursseja ohjataan tämän perusteella. Vaikuttavuus linkittyy myös palveluverkkojärjestelmien kehittämiseen ja uudistamiseen sekä sosiaalihuollon tiedolla johtamiseen. Sosiaalityössä keskustelu ja tutkimus vaikuttavuudesta on ollut hajanaista, mutta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ja lainsäädännön kautta vaikuttavuuteen on kiinnitettävä sosiaalityössä kasvavaa huomiota. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi syntyneet hyvinvointialueet velvoitetaan keräämään ja vertailemaan vaikuttavuuteen liittyvää tietoa. Vaikuttavuuden käsite on monimerkityksinen ja sitä voidaan tarkastella eri näkökulmista. Asiakasvaikuttavuus on yksi vaikuttavuuden ulottuvuuksista ja sen tutkiminen sosiaalityössä on oleellista sosiaalityön arvopohjan ja sosiaalityön muutokseen tähtäävän työskentelyn vuoksi. Kuntouttava työtoiminta on yksi sosiaalihuollon tarjoama palvelu, joka on tarkoitettu työikäisille ja sen tarkoituksena on edistää työllisyyttä, tukea elämänhallintaa ja hyvinvointia sekä ehkäistä syrjäytymistä. Kuntouttavaa työtoimintaa säätelee laki kuntouttavasta työtoiminnasta ja se on osa aktivoivaa työvoimapolitiikkaa. Tutkielman tavoitteena on tutkia asiakasvaikuttavuutta. Tällä tarkoitetaan asiakkaan tarpeisiin vastaamista ja muutosta asiakkaan tilanteessa asiakkaan näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on, mitkä tekijät edistävät tai estävät asiakasvaikuttavuutta kuntouttavassa työtoiminnassa. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää näitä tekijöitä ja jäsentää asiakasvaikuttavuuden ymmärrystä. Tutkielman aineisto koostuu kuntouttavan työtoiminnan haastatteluista ja haastattelut on analysoitu laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkielman tulokset vastaavat pääosin aikaisempia tutkimuksia kuntouttavasta työtoiminnasta. Asiakasvaikuttavuutta edistäviä tekijöitä ovat positiiviset muutokset asiakkaan arjessa ja hyvinvoinnissa, motivaation lisääntyminen, kuntouttava työtoiminta vaihtoehtona avoimille työmarkkinoille, sosiaaliset kontaktit ja vertaistuki sekä asiakkaiden saama tuki. Asiakasvaikuttavuutta heikentävät kuntouttavaan työtoimintaan pakottaminen, matala korvaus suhteessa työtehtäviin ja työtehtävien liiallinen vaativuus. Tutkielma osoittaa kuntouttavan työtoiminnan tarpeellisuuden, mutta kuntouttavan työtoiminnan tarkoitusta on silti syytä pohtia. Vaikuttavuuden näkökulmasta kuntouttava työtoiminta ei juurikaan edistä työllisyyttä, vaikka se on merkittävä asiakasvaikuttavuutta edistävä tekijä. Tutkielma nostaa esiin asiakasvaikuttavuuden käsitteen epäselvyyden ja siitä tehdyn tutkimuksen vähyyden. Sosiaalihuollossa vaikuttavuus on tuotava osaksi arkista työtä, joka edellyttää vaikuttavuuden tutkimusta ja mittareiden kehittämistä.