Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yritykset"

Sort by: Order: Results:

  • Järvinen, Lassi Sakari (2013)
    Tutkielmassa on tutkittu pohjoismaisten yritysten joukkovelkakirjojen ja luottoriskinvaihtosopimusten (CDS-sopimusten) välistä hintaeroa eli CDS-basista. Työssä pyritään selvittämään, miksi riskiltään samankaltaisten sijoitusten hinnat ja tuotot eroavat toisistaan paikoitellen merkittävästi. Tutkimuksen aineistona käytetään pohjoismaisten yritysten joukkovelkakirjojen ja CDS-sopimusten hintadataa vuosilta 2005–2011. Datan pohjalta tehtyjä havaintoja verrataan aihetta käsittelevään aiempaan tutkimukseen. Aineiston perusteella tarkastellaan ensin sitä, eroaako pohjoismaisten yritysten CDS-basis edeltävässä tutkimuksessa pääasiassa käytetystä yhdysvaltalaisesta aineistosta. Tämän jälkeen tutkimuksessa pyritään erittelemään pohjoismaisille yrityksille ja markkinoille tyypillisiä CDS-basikseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten markkinaolosuhteiltaan poikkeava tutkimusajankohta on vaikuttanut CDS-basikseen. CDS-sopimuksella voidaan luoda käytännössä joukkovelkakirjaa vastaava positio sijoituksen riskin näkökulmasta. Arbitraasiehdon mukaan sijoitusten tuottojen tulisi tällöin olla samat. Markkinoilla on kuitenkin havaittu useita jaksoja, jolloin CDS:ien ja joukkovelkakirjojen hinnat ja tuotot ovat poikenneet toisistaan merkittävästi. Tämän vuoksi tässä työssä tarkastellaan ensin joukkovelkakirjojen ja CDS:ien tuoton muodostumista erikseen. Tämän jälkeen tarkastellaan tekijöitä, jotka saattavat mahdollisesti selittää, miksi CDS-basis poikkeaa nollasta. Työssä tarkastellaan myös CDS-basikseen liittyvää aiempaa empiiristä tutkimusta. Aiempaan tutkimukseen perustuen käydään läpi tekijöitä, joilla on havaittu olevan tilastollisesti merkitseviä vaikutuksia CDS-basikseen. Työssä käytetty aineisto on koottu yhteensä 31 pohjoismaisen yrityksen joukkovelkakirjojen ja CDS:ien päivittäisestä hintadatasta vuoden 2005 alun ja vuoden 2011 lopun väliltä. Datan saatavuuden ja erityisesti joukkovelkakirjojen pienen määrän vuoksi ainoastaan noin kolmasosa yrityksistä päätyi mukaan lopulliseen tutkimukseen. Käytetty aineisto on peräisin Bloombergilta. Aineistosta kootun CDS-basiksen perusteella havaitaan, että basiksen kehitys on ollut pitkälti samankaltaista kuin aiemmissa aihetta käsitelleissä tutkimuksissa. Pohjoismaisten yritysten CDS-basis on ollut lievästi positiivinen vuosien 2005 ja 2008 välillä, minkä jälkeen se on painunut voimakkaasti negatiiviseksi finanssikriisin aikana. Kriisin eskaloitumisen jälkeen basis on palannut jälleen lievästi positiiviseksi. Pohjoismaisten yritysten CDS-basikseen vaikuttavia tekijöitä pyrittiin selvittämään lineaarisen regressiomallin perusteella. Mallissa CDS-basista pyrittiin selittämään erilaisilla yrityskohtaisilla ja markkinakohtaisilla selittävillä tekijöillä. Tekijöiden valinnassa oli otettu huomioon aiemmissa tutkimuksissa havaitut selittävät muuttujat sekä Pohjoismaille ominaiset tekijät. Selittävistä tekijöistä erityisesti tutkittavan yrityksen velkaisuusasteen, markkinoiden yleisen luottoriskitason sekä korkotason havaittiin olevan tilastollisesti merkitseviä selittäjiä CDS-basikselle. Tältä osin tutkimuksen tulokset ovat samankaltaisia aiemman tutkimuksen kanssa. Sen sijaan Pohjoismaille erityisiä, CDS-basista selittäviä tekijöitä ei löydetty. Myöskään finanssikriisin aikaisille selkeästi negatiivisille CDS-basiksille ei löydetty työssä merkittäviä selittäviä tekijöitä. Tutkimuksen keskeisinä havaintoina voidaan kuitenkin todeta, että sekä CDS-basiksen taso että basikseen vaikuttavat tekijät ovat pohjoismaisilla yrityksillä pitkälti samankaltaisia kuin aiemmassa tutkimuksessa käsitellyillä yhdysvaltalaisilla yrityksillä.
  • Tanhuanpää, Kerttu (2012)
    Vaikka yrityksen yhteiskuntavastuusta keskustellaan laajasti niin liike-elämän kuin talous- ja yhteiskuntatieteidenkin piireissä, ei yhteiskuntavastuun käsitteelle ole muodostunut yleisesti hyväksyttyä kaiken kattavaa määritelmää. Pro gradu -tutkielmani perusajatuksena on ymmärtää yrityksen yhteiskuntavastuu sosiaalisesti konstruoituna eli ihmisten välisen vuorovaikutuksen kautta rakentuvana ilmiönä. Tutkielman tavoitteena on osallistua keskusteluun siitä, mitä yrityksen yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan ja miten sen merkitykset rakentuvat yrityksen ja sen sidosryhmien välisessä vuorovaikutuksessa. Siinä tarkastellaan tutkimuskirjallisuutta aineistona käyttäen yrityksen yhteiskuntavastuun käsitteen kehittymistä ja sitä, minkälaisia määrittelyjä ja merkityksiä sille on käsitteen historian aikana annettu erityisesti suomalaisen metsäteollisuuden historiallisessa kontekstissa. Analyysiä syvennetään tapausesimerkin kautta tarkastelemalla sitä, miten yrityksen yhteiskuntavastuun merkitykset rakentuvat Stora Enson Kemijärven sellutehtaan lopettamisen yhteydessä eri osapuolten eli Stora Enson, useita sidosryhmiä koonneen Kemijärven massaliikkeen sekä kansanedustajien lausunnoissa syksyllä 2007 ja keväällä 2008. Aineistona käytetään Stora Enson ja Kemijärven massaliikkeen aihetta koskevia lehdistötiedotteita sekä valtiopäiväpöytäkirjoja kyseiseltä ajalta. Tarkastelun metodologisena viitekehyksenä käytetään diskurssianalyyttistä lähestymistapaa puheen ja tekstien analysointiin. Diskurssien analysoinnin teoreettisena viitekehyksenä käytetään Tuomo Takalan tekemää jakoa kolmeen yrityksen yhteiskuntavastuun ideologiaan, joita ovat omistajalähtöinen, sidosryhmälähtöinen ja laajan sosiaalisen vastuun ideologia. Analyysin perusteella todetaan, että yritysten tapa ottaa vastuuta on kehittynyt muiden yhteiskunnallisten ja liike-elämän muutosten mukana. Yritykset ovat yleisesti ja suomalaisessa metsäteollisuudessa alkaneet kiinnittää huomiota toimintansa vastuullisuuteen ja siihen minkälaista tämän vastuunoton tulisi olla sitä mukaan, kun niiden sidosryhmät ovat sitä vaatineet. Yrityksen yhteiskuntavastuusta käytävä keskustelu on ollut määrittelykamppailua, jossa jokaisella on ollut omat tavoitteensa. Yritykset ovat pyrkineet oikeuttamaan toimintaansa sopeutumalla sidosryhmien vaatimuksiin. Samalla on kuitenkin pidetty tiukasti kiinni yrityksen omasta edusta ja yrityksen päätehtävästä eli taloudellisen voiton tavoittelusta. Tapausesimerkin analyysissä osapuolten kannanotoista nostetaan esiin erilaisia yhteiskuntavastuun diskursseja, joita ovat uhrausdiskurssi, diskurssi vastuusta irtisanottaville työntekijöille, epäluotettavuuden ja epäpätevyyden, kestävän kehityksen, hyvin käyttäytyvän omistajan ja taloudellisen järjettömyyden diskurssit sekä metsäfundamentalismin metadiskurssi. Norman Fairclough:n kriittisen diskurssianalyysin avulla tullaan siihen tulokseen, että omistajalähtöinen näkemys saavuttaa keskustelussa dominoivan merkityskokonaisuuden aseman. Sen ideologia vastuun ensisijaisuudesta yrityksen osakkeenomistajille taloudellisen voiton tekemisen muodossa on koko keskustelun lähtökohtana ja eräänlaisena itsestäänselvyytenä, jota keskusteluun osallistutujat eivät kyseenalaista. Myös yrityksen ja yhteiskunnan sidoksen merkitystä korostava sidosryhmälähtöinen näkemys on keskustelussa kuitenkin voimakas ja haastaa omistajalähtöisen näkemyksen dominanssia. Tämän vuoksi omistajalähtöinen näkemys ei lopulta saavuta vuoropuhelussa asemaa ainoana luonnollisena ja puhtaan legitiiminä ideologisena vaihtoehtona. Tutkielman keskeisenä päätelmänä on, että vaikka yrityksen yhteiskuntavastuun merkitys on määrittynyt pitkälti vuoropuheluna sidosryhmien kanssa, ovat yritykset usein itse muodostaneet sen kielen ja määritelleet ne merkityskokonaisuudet, joilla yrityksen yhteiskuntavastuusta on puhuttu. Näin ollen myös yritysten vastuunoton todellisuuden arvioidaan muodostuneen pitkälti yrityksen omista lähtökohdista. Koska myös sidosryhmien vaatimuksiin on usein vastattu, ei sidosryhmien peräänkuuluttamien yrityksen yhteiskuntavastuun määritelmien voida siten katsoa olleen todellisuuden rakentumisen kannalta kuitenkaan täysin merkityksettömiä.
  • Berg, Mona (2012)
    Tutkimuksen aiheena on sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen positiivisen maineriskin näkökulmasta. Tutkielmassa perinteisesti uhkia painottavaa maineriskimääritelmää avataan uudelleen siten, että siihen sisältyy myös positiivinen näkökulma. Positiivisen maineriskin määrittelemisen lisäksi selvitetään niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat riskin muodostumiseen. Tutkielman kontekstina toimii sosiaalisen median muodostama, uusi viestintä- ja merkitysympäristö, jota pidetään yhtenä merkittävimpänä syynä yrityksen maineriskin merkityksen kasvuun viimeisten vuosien aikana. Teoreettinen lähtökohta on, että maineriskit voidaan jakaa riskienhallinnan näkökulmasta kahteen tyyppiin: positiivisiin ja negatiivisiin maineriskeihin. Kun negatiivisten maineriskien hallintaan kuuluu mainetta uhkaavien seikkojen arviointi, on positiivisissa maineriskeissä kyse toimista tai valinnoista, joilla yrityksessä pyritään tietoisesti parantamaan mainetta. Tutkimuksen tärkeimmät lähteet ovat Charles Fombrunin, George A. Neufeldin sekä Sophie Gaultier-Gaillardin, Jean-Paul Louisotin ja Jenny Raynerin näkemykset maineriskistä sekä Robert G. Ecclesin, Scott C. Newqvistin ja Roland Schatzin näkemys maineriskiin vaikuttavista tekijöistä. Työn analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkielman empiirisessä osiossa analysoitiin 17 viestinnän ja riskienhallinnan asiantuntijan asiantuntijoiden teemahaastatteluista koostuvaa aineistoa. Tutkielman keskeisin tulos on se, että maineriskimääritelmään voidaan sisällyttää uhkanäkökulman ohella myös positiivinen ulottuvuus. Positiivisessa maineriskissä on näin ollen kaksi ulottuvuutta: 1) mahdollisuus, jolloin maineriski nähdään asiana, jota yritys tavoittelee, sekä 2) uhka, jolloin maineriski nähdään mainetta uhkaavana seikkana, jonka yritys pyrkii kääntämään mahdollisuudeksi. Positiivisen maineriskin kannalta sosiaalisen median keskeisimpinä ominaisuuksina nousi esiin sen vuorovaikutuksellisuus, avoimuus ja ennakoitavuus. Sosiaalisen median myötä sidosryhmien muuttuvia odotuksia voidaan helpommin tunnistaa, jolloin toimintaa voi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä kehittämään sidosryhmien toivomaan suuntaan. Lisäksi sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää oman liiketoiminnan kannalta merkittävien, mainetta uhkaavien tekijöiden ennakoimiseen tai maineen kannalta merkittävien mahdollisuuksien tunnistamiseen.
  • Grönberg, Torsti (2023)
    Ilmastonmuutos on tutkijoiden mukaan ehkä suurin ympäristöriski, jonka maailma kohtaa 2000-luvulla ja jatkuva osa yhteiskunnallista keskustelua. Sosiaalisen median alustat, kuten Twitter, mahdollistavat suoran yhteyden yleisöihin ja sekä kansalaisjärjestöt että yritykset hyödyntävät tänä päivänä sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia ilmastoviestinnässään. Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella suomalaisten kansalaisjärjestöjen ja yritysten Twitterissä tapahtuvaa ilmastonmuutosta koskevaa viestintää ja selvittää, millä erilaisilla tavoilla kansalaisjärjestöt ja yritykset kehystävät ilmastoviestintänsä. Kehys on tulkinta, joka liittää asiaan tiettyjä arvotuksia, painottaa tiettyjä näkökulmia ja kertoo meille miksi jokin asia on tärkeä tai ongelmallinen. Pyrin selvittämään, miten näkökulma, suostuttelu, ihmisten tarpeet ja viestinnän strateginen ulottuvuus kehystetään ja millaisia kehysyhdistelmiä ja kehysten synergioita kansalaisjärjestöt ja yritykset hyödyntävät viestinnässään. Tutkimukseni teoriaosuudessa tarkastelen aluksi ilmastoviestinnän haasteita ja sosiaalisen median alustoilla toteutettavan ilmastoviestinnän erikoispiirteitä. Määrittelen kehystämisen konseptin, esittelen aiempaa tutkimusta tavoista, joilla kansalaisjärjestöt ja yritykset ovat kehystäneet ilmastoviestintäänsä ja siirryn näiden askelten kautta esittelemään erilaisia ilmastoviestinnän kehystämisen typologioita. Tutkimukseni menetelmänä toimii teorialähtöinen laadullinen sisällönanalyysi, jonka toteuttamisessa on hyödynnetty kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että tarkastelemani yritykset olivat ilmastoviestinnässään keskittyneet ratkaisujen esittelyyn ja itsensä asemoimiseen näiden ratkaisujen tarjoajina ja tuottajina. Yritykset kehystivät ilmastoviestintänsä useimmiten toimintansa positiivisten seurausten kautta ja pyrkivät antamaan itsestään kuvan vastuullisina ympäristön hoitajina. Kokonaisuudessaan yritysten viestintä oli erityisesti esillä olevien näkökulmien osalta huomattavan yksipuolista. Tarkastelemieni kansalaisjärjestöjen viestinnässä oli esillä todella monia erilaisia näkökulmia. Poikkeuksellisesti suomalaiset kansalaisjärjestöt hyödynsivät kaikista eniten kehyksiä, joissa tarkasteltiin yritysten ja valtioiden roolia ilmastoasioissa ja yritysten ja valtioiden toiminnan yhteensovittamista. Järjestöt kehystivät ilmastoviestintänsä suurimmaksi osaksi ilmastonmuutosten negatiivisten seurausten kautta. Ihmisten tarpeet jäivät molemmilla ryhmillä useimmiten huomioimatta. Järjestöjen viestintä ei seuraa uusimpien kehystämistä koskevien tutkimusten suosituksia. Erityisesti ihmisten tulosherkkyyden huomioimisen näkökulmasta yritykset kehystivät viestintänsä vaikuttavammilla tavoilla kuin kansalaisjärjestöt. Sekä järjestöt että yritykset voisivat hyödyntää toisiaan tukevia kehysten yhdistelmiä suuremmassa määrin.
  • Loikkanen, Kaisa (2013)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yhteiskuntavastuudiskurssi artikuloidaan UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportoinnissa. Tarkoituksena on ymmärtää, mitä asioita yhteiskuntavastuudiskurssiin liitetään ja mitä asioita rajataan sen ulkopuolelle. Yhteiskuntavastuudiskurssi ei ole koskaan valmis, vaan kyse on jatkuvasta merkityksenannosta ja diskursiivisesta liikkeestä. Yhteiskuntavastuuraportointiin ja diskurssin rakentumiseen liittyy vallankäyttöä: päätös siitä, mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta on politiikkaa. Tutkimuksen aineistona käytetään suomalaisen metsäyhtiön UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportteja vuosilta 2002 ja 2011. Tutkimuskohteeksi valittiin suuri suomalainen metsäyhtiö, koska yrityksen toiminnalla on erityisen laajat ja kansainväliset vaikutukset. Toisaalta valintaan vaikutti myös se, että suomalaisilla metsäyhtiöillä on pitkä traditio yhteiskuntavastuun toteuttamisesta. Tutkimuksen metodina käytetään laclaulaista ideologia- ja diskurssianalyysiä ja tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Archie B. Carrollin moraalisen kypsyyden yhteiskuntavastuuluokittelu, Liisa Rohwederin teoria yhteiskuntavastuun kannustimista sekä Paul J. DiMaggion ja Walter W. Powellin institutionalisoitumisteoria. Tutkimuksen mukaan UPM-Kymmene määrittelee yhteiskuntavastuun ennen kaikkea taloudellisena hyödyn näkökulmasta käsin. Yhteiskuntavastuun toteuttamisen nähdään tuovan muun muassa kilpailuetua, konkreettista taloudellisten resurssien säästöä sekä henkilöstön hyvinvointia. UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportoinnissa ajatus yhteiskuntavastuun positiivisuudesta ja hyödyllisyydestä toimii yhdistävänä tekijänä muuten hajanaisessa merkityksenannon kentässä. Yhteiskuntavastuullinen toiminta legitimoidaan taloudellisen vastuun näkökulmasta. Tarkasteltaessa UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportointia vuosilta 2002 ja 2011, nousee metsäyhtiöiden yhteiskuntavastuun traditio esille toistuvasti ja se muodostaakin yhteiskuntavastuudiskurssissa myytin aseman. UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraporteissa yhteiskuntavastuudiskurssille annetaan eri merkityksiä luomalla diskurssille sisältöä. Toisaalta yhteiskuntavastuudiskurssista rajataan ulos tiettyjä merkityksiä. Ulos rajaus voidaan tehdä artikuloinnin kautta ilmaisemalla selkeästi, mitä yhteiskuntavastuudiskurssi ei pidä sisällään. Usein kyseessä on kuitenkin ulos rajaaminen vaikenemisen kautta: yhteiskuntavastuudiskurssissa vaietaan asioista, jotka kuuluvat yhteiskuntavastuun ulkopuolelle. Laclaulaisen ideologia- ja diskurssianalyysin mukaan diskurssi on hajautunut merkitysjärjestelmä, jossa merkityksistä käydään jatkuvasti kamppailua. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportointi tuottaa yhteiskuntavastuuta erilaisten prosessien kautta, joissa sisään- ja ulosrajataan erilaisia merkityksiä.
  • Reinimäki, Saara (2010)
    Yritysten yhteiskuntavastuu sisältää monia merkityksiä ja on käsitteenä epäselvä. Tutkielman tarkoitus on hahmottaa ja selventää yhteiskuntavastuukeskustelussa käytettyjä käsitteitä ja teorioita. Sidosryhmäteoriasta on tullut keskeinen osa yhteiskuntavastuukeskustelua ja yhteiskuntavastuun muodostumisen selittäjä. Sidosryhmäteorian mukaan yritysten yhteiskuntavastuu koostuu erilaisista velvollisuuksista ja vastuista sidosryhmiään kohtaan. Sidosryhmät ovat tahoja, ihmisryhmiä tai entiteettejä, joihin yrityksen toiminta vaikuttaa, tai jotka ovat vaikuttaneet yrityksen toimintaan. Yritykset sidosryhmineen myös osittain mahdollistavat toistensa olemassaolon. Sidosryhmäteoria jäsentää yrityksen toimintaympäristöä ja siten yhteiskuntavastuu -käsitteen sisältöä. Tutkielma käsittelee sidosryhmäteorian suhdetta yhteiskuntavastuuseen ja erityisesti teorian moraalifilosofista viitekehystä. Esitän sidosryhmäteorian olevan seurauseettinen teoria, joka määrittelee yrityksen moraalisia velvollisuuksia. Yhteiskuntavastuu syntyy toisaalta yritysten toiminnan seurauksista sidosryhmille ja toisaalta sidosryhmien oikeuksien kunnioittamisesta. Seuraukset ja oikeudet ovat moraalisen velvollisuuden keskeisiä elementtejä. Tutkielmani keskittyy vastaamaan kysymyksiin, miksi ja miten yritys on vastuussa tai velvollinen sidosryhmille. Velvollisuuden rakentumiseen vastaan yhteiskuntavastuun sidosryhmäteorian, erityisesti R. Edward Freemanin muotoilun avulla ja Michael J. Zimmermanin moraalisen velvollisuuden käsitteen avulla. Yhdistämällä Freemanin ja Zimmermanin määritelmät esitän seurauseettisen sidosryhmäteorian moraaliseksi velvollisuudeksi seuraavaa määritelmää: 'Yrityksen pitää valita ja tehdä se teko, jonka voi tehdä, ja joka huomioi sidosryhmät, eli ryhmät ja yksilöt, joille koituu yrityksen toiminnasta seurauksia ja joiden oikeuksiin yrityksen toiminnalla on jotain vaikutuksia, siten, että teko aiheuttaa sidosryhmille enemmän hyötyä kuin haittaa sekä kunnioittaa sidosryhmien oikeuksia.' Zimmermanin ja Freemanin tekstien lisäksi keskeisiä lähteitä ovat useat yritysetiikka käsittelevät kokoelmateokset, kuten Contemporary Issues in Business Ethics (DesJardins & McCall 1985) ja Ethical Theory and Business (Beauchamp & Bowie 2001) Lopuksi esittelen moraalisen kollektiivisen agenttiuden ongelmaa, sillä usein esitetty kritiikki yhteiskuntavastuulle on, ettei kollektiivinen entiteetti kuten yritys voi kantaa moraalista vastuuta tai velvollisuutta. Esitän, ettei sidosryhmäteorian näkökulmasta kritiikki ole riittävä kumoamaan yrityksen moraalista velvollisuutta.
  • Tiitinen, Juha (2011)
    Implisiittisiä sopimuksia ja miten ne määräytyvät on tutkittu paljon 1970-luvulta alkaen. Yrityksen pääomarakenne ja sen optimaalisuus on kysymyksenä kiehtonut taloustieteilijöitä 1950-luvulta lähtien. Näiden asioiden keskinäistä vaikutusta ei ole kuitenkaan juuri tutkittu. Berk, Stanton ja Zechner (2010) ovat tutkineet kyseistä asiaa. Heidän artikkelinsa sekä Harris & Holmström (1982) artikkeli luovat perustan tälle pro gradu -työlle. Harris ja Holmström (1982) ovat pystyneet rakentamaan teoreettisen mallin, joka mandollistaa optimaalisen alaspäin jäykän palkkasopimuksen olemassaolon, kun kyseessä on riskinkaihtaja työntekijä ja riskineutraali työnantaja. Berk et al (2010) puolestaan lisäävät Harris & Holmströmin malliin tekijäksi yrityksen pääomarakenteen ja konkurssikustannukset. Konkurssi aiheuttaa työntekijälle kustannuksia, sillä mikäli yritys ajautuu maksuvaikeuksiin työnantaja voi vetäytyä implisiittisestä palkkasopimuksesta työntekijän kanssa. Mitä velkaisempi yritys sitä suurempaa riskipreemiota työntekijät vaativat, sillä velkaisuusasteen kasvaessa palkanmaksun epävarmuus kasvaa, koska velkarahalle maksettava korko maksetaan ennen palkkoja. Toisaalta velkaraha tuo yritykselle veroetua, joten yrityksen eli työnantajan tavoitteena on optimoida yrityksen pääomarakennetta samalla huomioiden pääomarakenteen vaikutus työntekijöiden palkkavaatimuksiin.
  • Turku, Friida Johanna (2012)
    Yhteiskuntavastuuta on lähestytty niin akateemisessa keskustelussa kuin käytännön vastuullisuustoimienkin tasolla perinteisesti hyvin yrityskeskeisesti ja sen yhteiskunnallisten vaikutusten arviointi usein alistettu vastuullisuuden liiketaloudellisten vaikutusten tarkastelulle. Viimeistään talouden globalisoituminen ja sen poliittisen luonteen kehittyminen yhä ilmeisemmäksi on kuitenkin kyseenalaistanut yrityskeskeisen yhteiskuntavastuun paradigman ja pakottanut yrityskeskeiset vastuullisuusteoriat arvioimaan lähtökohtiaan uudelleen. Yrityskansalaisuus on yhteiskuntavastuukeskustelun uusin käsite, jonka avulla pyritään aiempaa paremmin huomioimaan yrityksen poliittinen luonne ja osallistuminen yhteiskunnan poliittiseen prosessiin. Yrityskansalaisuus siirtää yhteiskuntavastuukeskustelun painopisteen yrityskeskeisyydestä yhteiskuntakeskeisyyteen tuomalla talouden sektorille perinteisesti sijoitetun yritystoiminnan sosiaalisen vastuullisuuden ja poliittisen toimijuuden piiriin. Tutkimuksessa muotoillaan yhtenäinen viitekehys yhteiskuntavastuun evoluution tarkasteluun. Viitekehys hahmottelee yhteiskuntavastuun toimintaympäristössä, yrityksen yhteiskunnallisessa roolissa sekä yhteiskuntavastuun teoreettisessa paradigmassa tapahtuneita muutoksia, jotka ovat tapahtuneet siirryttäessä yrityskeskeisen yhteiskuntavastuun lähtökohdista kohti globaalin yrityskansalaisuuden kategorioita. Tutkimuksessa etsitään vastausta kolmeen keskeiseen tutkimuskysymykseen: (1) minkälaisia muutoksia yritysten toimintaympäristössä on tapahtunut yhteiskuntavastuun alkuajoista tähän päivään, (2) kuinka muutokset yhteiskuntavastuun kontekstissa ovat vaikuttaneet yrityksen roolin ja yhteiskuntavastuun painotusten muotoutumiseen, sekä (3) voiko yrityskansalaisuus käsitteenä suunnata yhteiskuntavastuukeskustelua paremmin nykyaikaa kuvaavaan suuntaan ja luoda teoreettisen pohjan yritysten yhteiskuntavastuun kehitykselle 2010-luvun globaalissa talousjärjestelmässä. Tutkimuksessa osoitetaan, että yhteiskuntavastuukeskustelu nojaa edelleen pitkälti sellaisiin käsitteisiin ja argumentteihin, jotka eivät 2010-luvun globaalissa poliittisessa taloudessa enää ole ajanmukaisia. Yrityskeskeiset yhteiskuntavastuun teoreettiset ja käsitteelliset mallit eivät kykene tarvittavalla tasolla tavoittamaan yrityksen selkeästi poliittista luonnetta globaalissa yhteiskunnassa. Yhteiskuntavastuujärjestelmä voi todellisuudessa muuttua yhteiskuntakeskeiseksi vasta sitten, kun yrityksissä ymmärretään, että klassisen talousteorian oppi yrityksen kapeasta taloudellisesta vastuullisuudesta on moraalisesti kestämätön. Yrityskansalaisuuden käsitteen avulla on mahdollista perustella yhteiskuntavastuun paradigman muutos yrityskeskeisyydestä yhteiskuntakeskeisyyteen. Käsitteen kautta on mahdollista teoreettisesti perustella, että yrityksen sosiaalinen vastuullisuus on määritelmällisesti yhtäläisessä asemassa yrityksen taloudellisten päämäärien kanssa.