Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by master's degree program "Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelma"

Sort by: Order: Results:

  • Vuorikko, Johanna (2023)
    Tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä suomalaisilla kuluttajilla on ruokapetoksista sekä millainen heidän luottamuksensa on elintarviketoimijoita kohtaan. Teoriaosuudessa käsitellään ensin ruokapetoksia ja niiden luonnetta, jonka jälkeen tarkastelussa on kuluttajien luottamus elintarviketoimijoita kohtaan. Tutkimus toteutetaan puolistrukturoituna haastatteluina eri ikäisille suomalaisille kuluttajille. Aineiston analyysissä hyödynnetään sisällönanalyysia, jonka avulla selvitetään mistä aineisto kertoo ja mitä haastateltavilla on sanottavana. Aineistoni koostuu pääosin englanninkielisistä materiaaleista, joita hyödynnän teoriaosuudessa. Ruokapetoksia on ollut niin kauan kuin elintarvikkeista on käyty kauppaa, mutta viime vuosikymmeninä niihin on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota. Ruokapetoksille ei kuitenkaan löydy vielä määritelmää, joka olisi yhteisesti jaettu. Suomessa ruokapetoksia tehdään lähinnä väärentämällä dokumentteja ja pakkausmerkintöjä tai tehottomalla jäljitettävyydellä, jolloin alkuperän selvittäminen on hankalaa. Kuluttajien luottamus elintarviketoimijoihin on Pohjoismaissa kuitenkin hyvällä tasolla, mutta ruokapetokset voivat uhata hyvää luottamusta, jos kuluttajilla ei ole niistä tarpeeksi selvää käsitystä. Tutkimuksen aineistosta selviää haastateltavien käsitysten ruokapetoksista olevan kohtuullisella tasolla, sillä haastateltavat tietävät ruokapetoksia olevan, mutta eivät sitä missä mittakaavassa. Aineiston mukaan luottamus elintarviketoimijoita kohtaan on korkea. Vaikka luottamus on korkea, olisi käsitysten myös hyvä olla selkeämpiä ruokapetoksista. Parempi käsitys ruokapetoksista ja korkea luottamus parantavat kuluttajien varmuutta toimia markkinoilla.
  • Heikkinen, Katri (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuluttajien käsityksiä tuontielintarvikkeiden kestävyydestä sekä kestävyyden merkitystä kuluttajan ostopäätöksessä. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota vain kestävyyden ympäristönäkökulmaan ja ympäristöystävällisyyteen. Erityisesti tutkimuksessa huomioitiin kuluttajien asenteita sekä motiiveja tuontielintarvikkeita ja niiden kestävyyttä kohtaan. Kuluttajien valinnoilla on vaikutusta ympäristöön ja kestävyyteen, mikä on tärkeä asia tulevaisuuden kannalta. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin teemahaastattelu tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen teoria pohjautuu itseohjautuvuusteoriaan sekä asenne- ja motivaatioteorioihin. Haasteltavana oli yhdeksän nuorta suomalaista kuluttajaa. Haastatteluille muodostettiin haastattelurunko, joka mukaili teorian elementtejä. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään kuluttajien suhtautumista tuontielintarvikkeiden kestävyyteen ja omaan kulutukseen vaikuttavia asenteita, motiiveja ja yhteisön vaikutusta. Analysointimenetelmänä käytettiin sisältöanalyysiä. Tutkimuksen haastatteluiden perusteella haastateltavalle kuluttajaryhmälle tuontielintarvikkeiden kestävyys ei ole erityisen tuttu aihe, mutta jokainen valitsisi kestävämmän tuotteen, jos sellainen olisi tiedossa. Halu suosia kestäviä tuotteita ei kuittenkaan näkynyt aina käytännössä. Haastateltavien ostopäätöksissä ei ollut kestävyys erityisen tärkeässä roolissa ja kotimaista suosittiin muista syistä. Helppous, hinta ja ulkoiset asenteet ja motivaatiot johtivat yleisimmin kestäviin ratkaisuihin eikä sisäiset asenteet tai motiivit olleet kestävien valintojen tekijänä. Kulutusta ohjasi enemmän kulutustottumukset ja hinta kuin kestävyys. Kuluttajien tietoutta lisäämällä voitaisiin saavuttaa kestävämpiä kulutusmalleja.
  • Johansson, Julia (2024)
    The housing sector plays a crucial role in global energy consumption and emissions, with the European Union (EU) emphasizing citizen participation in sustainability, and Finland targeting carbon neutrality by 2035. Despite legislative efforts, the extent of residents' active involvement in sustainability remains uncertain. Current housing sustainability studies often overlook the role of individual actors like residents, who actively participate in various phases of sustainability initiatives. This study focuses on resident-driven sustainability projects in housing and understanding residents' perspectives, and then comparing them with those of housing experts in the Helsinki metropolitan region. Utilizing qualitative interviews, this study investigates the perspectives and experiences of both residents (n=9) and housing experts (n=9) regarding sustainability initiatives in housing. The thematic data analysis focuses on understanding residents' priorities, their experiences of sustainability initiatives in housing, and the factors influencing their engagement. The analysis identifies resident-driven sustainability projects that benefit housing communities, including adding biodiversity to the yard areas, neighborhood collaboration, shared investments (bikes and cars), energy repairs, material changes, insulation improvements and urban farming. The results reveal differences in perspectives between housing experts and residents. Residents prioritize practical benefits and cost-efficiency and express the need for low-threshold avenues for communication. Knowledge determines residents' perceptions and engagement with sustainability initiatives. Moreover, transparent governance, accessible communication channels, and inclusive decision-making processes encourage the feeling of ownership within residents and therefore foster their active participation in shaping sustainable housing. Housing experts draw attention to the lack of strategies in housing companies and the slow decision-making processes, where housing companies often react rather than act strategically. They emphasize the importance of tailored engagement strategies. The study highlights the need for strategic planning, including ongoing education and awareness-building efforts to address residents' limited understanding of the practical benefits of sustainability. By presenting sustainability as a solution to everyday housing challenges and recognizing its tangible benefits for residents, housing management can enhance resident buy-in and support for sustainability initiatives. The study calls for a holistic approach to sustainability in housing, integrating the perspectives and experiences of all residents to create more resilient, inclusive, and sustainable communities for the future. This study contributes to the field of housing sustainability by shedding light on resident-driven sustainability initiatives and creating more resilient and inclusive housing.
  • Mattila, Sakari (2022)
    The objective of this master’s thesis is to explore the values that are most important for consumers pursuing financial independence. This thesis also examines value conflicts related to the pursuit of financial independence. The theoretical approach is based on Schwartz's theory of universal basic values and their interrelations. Previous research has shown that consumers pursuing financial independence seek to increase their leisure time, improve their quality of life, enable them to withdraw from the labor market, escape unsatisfactory work and resist consumerism. No previous studies examining the values of those pursuing financial independence have reportedly been conducted. The research material consists of Finnish blog posts about financial independence. A total of 53 blog posts about financial independence from 23 different authors were collected from online blogging websites. Theoretical thematic analysis was used as the method of analysis. The analysis was conducted from an essentialist point of view. The most important values for bloggers pursuing financial independence were self-direction, benevolence, and universalism. A unifying factor of these three values is that in Schwartz's value theory they are positioned on the same value dimension of self-transcendence. Two value conflicts were found in the data. The first value conflict was a conflict between the values of universalism and benevolence in relation to the values of power and achievement. Another value conflict was a conflict between the value of self-direction in relation to the values of tradition and conformity. Based on the results, more flexible working time arrangements, better management, greater meaningfulness of work and a greater sense of control could reduce the exit of these consumers from the labor market. Ecological products and services that increase leisure time, improve well-being, and enhance personal financial management are some examples of goods, which could potentially be targeted at consumers pursuing financial independence.
  • Friman, Amos (2023)
    Tieliikenteen päästöt ovat merkittävä ongelma ja siksi niitä pyritään vähentämään erilaisin keinoin. Henkilöautoilu on vakiintunut arjen liikkumisen tapa, jonka vuoksi on tärkeää tutkia keinoja, joilla sen aiheuttamia päästöjä saataisiin vähennettyä. Aiemman tutkimuskirjallisuuden valossa täyssähköautot tarjoavat päästöongelmaan potentiaalisia ratkaisukeinoja ja useat valtiolliset tahot ovatkin ottaneet tavoitteekseen vähentää merkittävästi tieliikenteen päästöjä erityisesti lisäämällä täyssähköautojen osuutta autokannassa. Täyssähköautot ovat toiminta- ja käyttöperiaatteiltaan tavanomaisiin polttomoottoriautoihin verrattuna hyvin erilaisia, joten on ymmärrettävää, että niiden hankintaan liittyy paljon pohdittavaa. Koska täyssähköautojen määrän lisääntymistä toivotaan, on tärkeää ymmärtää kuluttajien arvioita täyssähköautojen hyödyistä ja haitoista. Aihetta on tutkittu Suomessa aiemmin vain vähän, ja laadullista tutkimusta aiheesta ei löydy juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää laadullisin menetelmin, millaisia hyötyjä ja haittoja kuluttajat liittävät täyssähköautoihin ja kuinka ympäristöystävällisenä täyssähköautot koetaan. Lisäksi tavoitteena on selvittää mahdollisen ympäristöystävällisyyden kokemuksen merkitystä. Tutkimusta ohjaa kaksi tutkimuskysymystä; 1. Miten täyssähköautojen hankintahalukkuutta ja -haluttomuutta on mahdollista selittää ja tulkita laajennettua teknologian hyväksymismallia käyttäen? 2. Minkälaisia motivaatioita ja perusteluita erilaiset kuluttajat tuovat esiin täyssähköauton hankintaan liittyen? Teoreettisen viitekehyksen muodostivat disruptiivisten innovaatioiden käsite sekä teknologian hyväksymismalli, jota tutkimuksessa laajennettiin koskemaan myös ympäristönäkökulmia. Tutkimuksessa haastateltiin puolistrukturoitua haastattelutekniikkaa hyödyntäen yhteensä kahdeksaa, suurten kaupunkien alueella tai niiden välittömässä läheisyydessä asuvaa kuluttajaa. Otannasta 50 % omisti täyssähköauton, ja 50 % joko toisenlaisen auton tai ei autoa lainkaan. Haastateltavista puolet kertoi olevansa miehiä ja puolet naisia. Lisäksi puolella haastateltavista oli tai olisi mahdollisuus ladata täyssähköautoa kotonaan. Latausmahdollisuus otettiin osaksi otannan valintakriteerejä, jotta tutkimuksessa voitaisiin havainnoida sen vaikutuksia täyssähköautoihin suhtautumiseen. Tuloksien mukaan kokemus täyssähköauton helppokäyttöisyydestä ja hyödyllisyydestä oli suoraan yhteydessä myönteiseen suhtautumiseen täyssähköautoista, ja suhtautumisen laatu oli yleisesti myönteinen. Keskeisimmät motiivit täyssähköauton hankinnalle liittyivät täyssähköauton koettuun ympäristöystävällisyyteen, taloudellisiin hyötyihin ja mukavuuteen. Kun täyssähköautoon suhtauduttiin myönteisesti, viitattiin useimmiten täyssähköauton lähipäästöttömyyteen, edullisempiin käyttökustannuksiin, arkisen latauksen ja käytön helppouteen, sekä täyssähköauton ajo- ja käyttömukavuuteen tai suorituskykyyn. Kun täyssähköautoon suhtauduttiin kielteisesti, viitattiin useimmiten latausinfrastruktuurin rajoitteisiin, matkanteon hitauteen tai ohjelmisto-ongelmiin. Kielteisimmin täyssähköautoon suhtautuivat muut kuin täyssähköautoilijat, ja myönteisimmin täyssähköautoilijat. Kotilatausmahdollisuus tai sen puute ei vaikuttanut merkittävästi suhtautumiseen täyssähköautoilusta. Puolelle haastatelluista koettu ympäristöystävällisyys oli joko tärkeä tai erittäin tärkeä hankintaa puoltava kriteeri. Ympäristöystävällisyyden merkityksellisyys näkyi altruistisempana ja objektiivisempana ulottuvuutena, jota tarkasteltiin moniulotteisemmasta, sosiaalisesti sekä yhteiskunnallisesti laajemmasta näkökulmasta kuin muita myönteisen tai kielteisen arvottamisen argumentteja. Ympäristönäkökulmien lisääminen teknologian hyväksymismalliin osoittautui hyväksi ratkaisuksi, kun tavoitteena on tutkia ympäristöystävällisyyden puolesta disruptiivisia teknologioita. Tätä olisi perusteltua käyttää myös jatkotutkimuksessa.
  • Ahl, Ia (2022)
    The Scandinavian countries are behind the EU’s plastics recycling targets for consumer plastic packaging waste. Packaging design plays a major role in achieving recycling targets, as it can influence the sorting carried out by the consumer and the success of the recycling. This master's thesis examines the factors that influence the design for recyclability of labeled food plastic packaging. The sorting conducted by the consumer and the plastics processed at the recycling plant determine the success of the recycling, i.e., a high-quality recyclate with several ends use options. Furthermore, packaging design can enable the consumer to separate the parts of the packaging and allow recyclability. The thesis aims to raise awareness of the importance of packaging design and factors related to recyclability to increase the recycling rate, a legislative target by the EU. In particular, the aim is to understand the role of packaging designers and other decision-makers working with packaging design. The thesis examines the role of the label in plastic packaging and the recycling process and thus leads to new knowledge discovery about the meaning of the label. Eight experienced packaging designers were interviewed for this thesis, and an online survey was conducted for decision-makers participating in the packaging design process. The respondents (N = 23) worked with packaging design either as designers, in printing houses, or in a commercial role. The literature review of the thesis deals with two types of plastic waste treatment in the Scandinavian countries - primary, i.e., recycling of PET bottles, and secondary, i.e., recycling of other, non-deposit plastic packaging. The key difference between these flows is their value due to their differences in quality. Recycled PET bottle material is a valuable raw material for new bottles, while other packaging is made into products unfit for the food products. This does not support the principles of a circular economy and thus does not meet companies' sustainability commitments. The findings show uncertainty within design choices, as it's sometimes unclear who is responsible for ensuring the packaging recyclability. The level of knowledge of those working with packaging design about plastic recycling and the importance of labels also varied significantly. More guidance was needed, although there are several guides on the markets to ensure a better recycling rate, such as the design guide provided by the Finnish Plastics Recycling, which was also evaluated in interviews. However, few participants were aware of these guides. On the other hand, many felt they were necessary and wanted more available information on the importance of packaging design for recyclability. Theoretically, the thesis serves as a comprehensive overview of the factors affecting recyclability that had not previously been brought together. Looking at the role of the label in both food plastic packaging and the recyclability process brings novelty. The thesis also contributes to rectifying the lack of information found in the literature review by guiding designers to familiarize the design guide evaluated. The thesis was commissioned by UPM Raflatac.
  • Pulkkinen, Aleksis (2023)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys ristiinmyynnillä on päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla alan liikkeenjohdollisissa tehtävissä työskenteleviltä päivittäistavarakaupan toimijoilta. Tavoitteena oli näin onnistua keräämään mahdollisimman intensiivistä ja syvällistä tietoa, joka kuvaa mahdollisimman todenmukaisesti alan päivittäistä liiketoimintaa. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui tuoteryhmäjohtamiseen sisältyvästä hyllysuunnittelun teoriasta sekä myynnin johtamisen teoriaan sisältyvästä ristiinmyynnin käsitteestä. Tuloksista kävi ilmi, että ristiinmyynnillä on vahva merkitys tuoteryhmäjohtamiseen sisältyvässä hyllysuunnittelussa. Sillä näyttäisi olevan merkittävä rooli varsinkin asiakaskokemuksen parantajana, kun ristiinmyynti nähtiin ikään kuin päivittäistavarakaupan omana ratkaisumyyntinä. Ilmiötä kuvasi se, että ristiinmyynnin avulla sekä kaupan että asiakkaan intressit oli mahdollista yhdistää – lisätä myyntiä ja tarjota asiakkaille ratkaisuja. Toinen merkittävä löydös oli ero perushyllyjen ja muiden myymäläkalusteiden välillä. Tuloksista kävi ilmi, että ristiinmyynnin merkitys perushyllyissä on vähäinen, mutta sen merkitys on huomattava hyllynpäädyissä, massapaikoilla ja palvelutiskeillä.
  • Mikkonen, Nelli (2024)
    Ihmisten ruoankulutustottumuksilla on suuri vaikutus ympäristöön, minkä vuoksi tulee tarkastella tekijöitä, joiden avulla ympäristöystävällistä ruoankulutusta voidaan edesauttaa. Tuuppaaminen on yksi tavoista, jonka avulla kuluttajien toimintaan ja ruoankulutukseen voidaan vaikuttaa. Tuuppaamisessa pyritään muokkaamaan valintaympäristöä ja ohjaamaan ihmisten päätöksiä kohti valittuja päämääriä. Tuuppaamista on kuitenkin myös kritisoitu liittyen sen oikeutukseen ja eettisyyteen. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan kulutusta ruoan verkkokaupassa. Ruoan verkkokaupan käyttö on ollut kasvussa viime vuosina, ja kulutus verkkokaupassa voi olla erilaista verrattuna perinteiseen ruokakauppaan. Tutkielman tavoitteena oli lisätä tietämystä kuluttajien käytöksestä verkkokaupassa. Tutkielma pyrki vastaamaan siihen, minkälaisena kuluttajat kokevat erilaiset tuuppausmenetelmät ja niiden vaikutuksen ympäristöystävällisen kulutuksen edesauttamisessa, sekä mitä etuja ja uhkia he kokevat tuuppaamiseen liittyen suomalaisessa ruoan verkkokaupassa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan kuluttajaa. Haastateltaviksi valittiin kuluttajia, joilla oli aikaisempaa kokemusta ruoan verkkokaupan käytöstä sekä jonkin verran taustatietoa ympäristöystävällisestä kulutuksesta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, joka toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkielman tuloksena todettiin, että tuuppausmenetelmillä voidaan vaikuttaa kuluttajien toimintaan ruoan verkkokaupassa ja että etenkin tuotteiden kategorisoinnilla ja tuote-ehdotuksilla on vaikutusta ostopäätöksiin. Tuuppaamisella voidaan myös mahdollisesti edesauttaa ympäristöystävällistä kulutusta. Tuuppaamisessa tulee kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, miten ja minkälaisten menetelmien avulla tuuppaaminen toteutetaan. Yleinen suhtautuminen tuuppaamiseen oli melko positiivinen, vaikka tuuppaamiseen liittyen koettiin myös uhkia.
  • Kemppainen, Katariina (2024)
    Vähittäiskauppaketjut ovat vähitellen siirtäneet omia kanta-asiakasohjelmiaan digitaalisiin älypuhelimiin ladattaviin sovelluksiin. Tämä digitalisaation mahdollistama muutos tarjoaa vähittäiskauppaketjuille uusia keinoja toteuttaa omia asiakasuskollisuusohjelmiaan ja yksi näistä keinoista on pelillisyyden lisääminen kanta-asiakassovelluksiin. Tässä kontekstissa pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisiin komponentteihin, kuten kilpailuihin ja saavutuksiin perustuvia palkitsemisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voidaanko pelillisten kanta-asiakasohjelmien avulla luoda tyytyväisempiä ja täten uskollisempia asiakkaita. Tutkimus tarjoaa sen toimeksiantavalle vähittäiskaupanalan yritykselle selityksen siitä, kuinka kanta-asiakasohjelmien pelillistämisellä rakennetaan asiakaskokemusta ja täten - uskollisuutta. Lisäksi tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka sovellusta voitaisiin kehittää, jotta nämä tekijät pääsisivät kehittymään entisestään. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella toimeksiantajan kanta-asiakassovelluksen kautta. Lomakkeen kysymykset koostuivat kahdeksasta monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä, joiden tekstimuotoiset vastaukset ovat tämän tutkimuksen pääosassa. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa laadullisia menetelmiä, mutta suuresta aineistosta (n= 73 380) johtuen analyysiin sisällytettiin myös määrällisiä elementtejä. Analyysimenetelminä käytettiin kvantifiointia, määrällistä sisällön erittelyä sekä teemoittelua, jotka helpottivat laajan aineiston käsittelyä sekä mahdollistivat sen objektiivisen käsittelyn. Avoimien vastausten perusteella löydettiin kolme selkeästi toistuvaa teemaa: tarjoukset, viihdyttävyys ja tyytymättömyys. Tulokset osoittavat, että suurin syy käyttää pelillistettyä etusovellusta on sen mahdollistamat tarjoukset, jotka saavat asiakkaan palaamaan sovellukseen kerta toisensa jälkeen. Kuitenkin tyytymättömyyttä tarjousten tasoon sekä sovelluksen käyttökokemukseen esiintyy jonkin verran. Toisaalta sovelluksen pelilliset elementit koetaan selkeästi myös viihdyttävinä niiden johtaessa jännittävämpään ja hauskempaan asiakaskokemukseen. Tällöin ominaisuudet ruokkivat käyttäjien niin kutsuttua sisäistä motivaatiota, joka johtaa kohti vahvempaa asiakasuskollisuutta. Tulosten mukaan sovellus siis aikaansaa vahvempaa asiakasukollisuutta mutta, mikäli uskollisuuden tasoa halutaan korottaa entisestään, tulee asiakaskokemusta parantaa esimerkiksi toimintojen nopeuttamisella ja tarjousten parantamisella esimerkiksi personoinnin keinoin.
  • Laurila, Nita (2020)
    Tämä tutkielma tarkastelee, mitkä ovat ne mainosmuodot, jotka podcast ympäristössä välittävät mainostajan viestin kuluttajalle kaikista tuloksellisimmassa ja käyttäjäkokemukseltaan miellyttävimmässä muodossa. Toiseksi tutkimuksessa selvitetään, miten eri tavoin podcastissa tuotetut kaupalliset sisällöt vaikuttavat kuluttajien ostoaikomuksiin. Kolmantena tutkimuksen tavoitteena on selvittää se, johtaako mainosten välttäminen podcastin välttämiseen ja missä kulkee kuuntelijan ”ärsytysraja”. Tutkielman pääpaino on suomalaissa podcasteissa, joista ei toistaiseksi ole vielä tehty juurikaan tutkimuksia. Tavoitteeseen päästään analysoimalla ja vertailemalla tutkimuksen aineistoja, sekä tarkastelemalla aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia ja jo julkaistua kirjallisuutta. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta aktiivisesti podcasteja kuuntelevaa henkilöä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, käyden läpi viisi ennalta suunniteltua teemaa. Haastatteluiden teemat käsittelivät (1) kuuntelutottumuksia, (2) motiiveja kuunteluun, (3) podcastien sisältöä, (4) kaupallisuutta sekä (5) uskottavuutta. Tutkimuksen perustella näyttäisi siltä, että erityisen tärkeää on löytää vaikuttaja, jonka arvot ja kohderyhmä kohtaavat yrityksen edustamien arvojen kanssa, jotta kohdeyleisöä kiinnostaa vaikuttajan ja yrityksen tekemä yhteistyö. Toinen tulosten perusteella tärkeäksi noussut ominaisuus on aitous: on tärkeää että podcastaajan mainostama tuote tai palvelu sopii tälle itselleen tai muuten yhteistyö ei tunnu kuuntelijasta uskottavalta. Tehdyn kirjallisuustutkimuksen perusteella voidaan esittää, että luonnollisesti toteutettu tuotesijoittelu saa kuluttajat kiinnostumaan tuotteesta ja että halu tuotteen kokeiluun syntyy varmemmin kuin perinteisessä mainonnassa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää kvantitatiivista dataa esimerkiksi tietyn podcast-yhteistyön tuloksista
  • Mansikkamäki, Neea (2024)
    Valmisruoka on kasvava trendi ruokamarkkinoilla ja yhä useampi ihminen kuluttaa valmisruokaa omassa arjessaan. Valmisruoan kasvavaan kulutukseen vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten esimerkiksi kiireellisen elämäntyylin lisääntyminen, kotitalousrakenteiden muutokset, naisten osallistuminen työelämään sekä ihmisten mukavuuden halu eli esimerkiksi ajansäätäminen ruoanvalmistuksessa. Valmisruoan avulla voidaankin helpottaa ja nopeuttaa ruoanlaittoa, jolloin jää enemmän aikaa muille asioille. Vaikka valmisruoka kuuluukin tänä päivänä monen ihmisen elämään, aiheuttaa se edelleen joillakin kuluttajilla negatiivisia mielikuvia ja ajatuksia. Yleisesti valmisruoan ajatellaan olevan epäterveellistä niin sanottua einesruokaa, joka sisältää paljon kovia rasvoja ja suolaa. Nykyään markkinoilla on kuitenkin myös terveellisempiä valmisruokavaihtoehtoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miksi valmisruokaa kulutetaan ja ketkä sitä kuluttavat, millaiset tekijät vaikuttavat valmisruoan valintaan ja ostamiseen sekä tarkastellaan valmisruokamarkkinoilla sekä kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuneita muutoksia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä suoraan kohde henkilöille kahden viikon ajan keväällä 2024. Kyselyyn vastasi 195 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta henkilöä. Kyselylomake sisälsi 23 kysymystä liittyen kuluttajien ajatuksiin ja asenteisiin valmisruoasta sekä valmisruoan valintaan, ostamiseen, kuluttamisen tilanteisiin ja kulutuksessa tapahtuneisiin muutoksiin. Kyselyyn vastanneet ryhmiteltiin kolmeen eri ryhmään, sen mukaan, kuinka usein he kuluttavat valmisruokaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmisruokaa kulutetaan kiireeseen sekä arjen helpottamiseksi. Valmisruokaa näyttivät kuluttavan eniten 36–55-vuotiaat työelämässä olevat naiset, mutta valmisruoan kuluttajia löytyi kaikista ikäluokista, sukupuolista ja elämäntilanteista. Mitä useammin kuluttaja kulutti valmisruokaa, sitä vähemmän hän näytti kiinnittävän huomiota erilaisiin tekijöihin valmisruoan valinnan taustalla. Tuloksista selvisi, että valmisruokaa useasti kuluttavien kulutus on lisääntynyt viime vuosien aikana, kun taas harvemmin kuluttajilla kulutus on vähentynyt. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että valmisruoka on vaihtoehto kiireiseen arkeen ja kuluttajat suhtautuvat siihen pääosin myönteisesti.
  • Salonen, Sonja (2020)
    Leafy vegetables are quickly perishable foods that are usually stored in bright lighting and transparent packaging. They contain a lot of bioactive components, which are easily destructed by lighting. Rocket (arugula) contains a lot of vitamin E, vitamin C and folate and there are not many studies about rocket. The aim of this study was to investigate how lighting affects the vitamins and quality of rocket during storage. In addition to lighting, the effect of different packaging materials, their light transmittances and their perforations to rocket’s sensory quality and tocopherols contests were studied. The hypothesis of the study was that when stored under lighting, the spoilage of samples is faster than when stored in dark and that perforated bags have the weakest preservation of sample quality and vitamins. Rocket samples were stored under three different lighting conditions which were continuous darkness, continuous fluorescent light (65 μmols-1m-2) and continuous LED light (125 μmols-1m2). The rocket was packaged in five different plastics (OP20, OP20-30-35, PET12-PE40, OPP20CP30, PET30-PE40) and there were perforated and non-perforated versions of them. A weeklong storage test was carried out in a chamber with constant conditions (5 °C, RH 40–50 %) and measurements were performed on days 1, 5 and 7. The tocopherol content of rocket was analyzed from lyophilized day 7 samples later by HPLC. The results of this study imply that lighting reduces the color and sensory quality of the packaged rocket, so the hypothesis was partly fulfilled. However, the spoilage was not significantly faster in the perforated materials. Lighting affected the gas composition of the bags through photosynthesis and respiration, as the oxygen and carbon dioxide concentrations remained unchanged, while in the dark the oxygen content decreased, and the carbon dioxide content increased. The quality of the rocket was best preserved in dark, as in LED and fluorescent light the samples lightened and yellowed faster and the structure of the samples deterioraetd. When stored in dark, non-perforated materials retained the alpha-tocopherol content of the rocket better than the perforated materials. Conversely, when stored in light, rocket packed in perforated materials had higher alpha-tocopherol contents than the those packed innon-perforated materials. The maximum differences in alpha-tocopherol contents between the rocket samples in different lighting conditions were 180 µg/g for the samples in non-perforated materials and 50 µg/g for the samples in perforated materials. The opaque materials (OPP20-CPP30 and PET30-PE40) retained the sensory quality of the rocket better than the transparent ones. There were no significant differences in alpha-tocopherol contents between the samples in different materials.
  • Kivelä, Essi (2021)
    Vähittäiskaupan yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän vastuullisuutta niiden oman toiminnan lisäksi koko toimitusketjun suhteen. Ruokakaupat eivät ole tässä poikkeus ja hankinnalla on keskeinen rooli kaupan vastuullisuuden toteuttamisessa käytännössä. Kolmannen osapuolen sertifioinnit tarjoavat kaupalle kustannustehokkaan tavan esittää minimivaatimuksia tuotannon suhteen ja siksi sertifiointeja onkin jo jossain määrin käytetty hankinnan työkaluina varmistamaan tuotanto-olosuhteita esimeriksi tuoteturvallisuuden suhteen. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli kuitenkin tarkastella saatavilla olevien kasvistuotannon sertifiointien soveltuvuutta hankinnan työkaluiksi kokonaisvaltaisen vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa tarkastelun kohteeksi valittiin Suomessa eniten käytössä olevia ja potentiaalisia sertifiointeja: Laatutarha, IP Kasvikset Perussertifiointi, IP Sigill Kasvikset, IP Ilmastosertifiointi, IP Työehdot, GlobalG.A.P. ja GRASP. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja tutkittavana ainestoina toimivat tarkasteltaviin sertifiointeihin liittyvät dokumentit kuten yleiset ehdot ja auditointien tarkastuslistat. Analyysissä tarkasteltiin sertifiointien sisältöä suhteessa vastuullisuuden ulottuvuuksiin (tuoteturvallisuus, ympäristö, työhyvinvointi, paikallinen hyvinvointi, ravitsemus ja talous) ja tarkasteltiin sertifiointien toimintatapoja ja luotettavuutta. Tutkittavat sertifioinnit eivät tarjonneet valmista kokonaisvaltaista vastuullisuutta varmistavaa työkalua, sillä ravitsemuksen, paikallisen hyvinvoinnin ja talouden huomiointi sertifioinneissa oli vähäistä tai olematonta. Sen sijaan vastuullisuuden ulottuvuuksista tuoteturvallisuus, ympäristö ja työhyvinvointi on sertifioinneissa ja niiden yhdistelmissä otettu jo laajasti huomioon, joten kaupalla on käytettävänä tältä osin toimivia työkaluja hankintaan. Pääsääntöisesti sertifiointien toiminta vaikutti luotettavalta, mutta nykyisissä sertifioinneissa on nähtävissä myös selkeitä kehityskohteita luotettavuuteen ja etenkin kokonaisvaltaisen vastuullisuuden suhteen. Niistä olisi kuitenkin mahdollista tehdä paremmin kokonaisvaltaista vastuullisuutta varmistavia työkaluja laajentamalla ja kehittämällä niitä.
  • Anttila, Jutta (2024)
    Kiinnostuksen yrityksen kestävyyttä kohtaan voidaan katsoa lisääntyneen merkittävästi viimeisen kahden vuosikymmenen aikana (Meuer, Koelbel & Hoffman, 2019). Kiinnostus on kasvanut sellaisten maailmanlaajuisten ongelmien kuten ilmastonmuutoksen johdosta, mutta myös siksi, että kansa odottaa yritysten tarjoavan ratkaisuja näihin ongelmiin (Benn, Edwards & Williams, 2014). Yrityksen kestävyyteen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joista yksi keskeisimmistä on kestävyyden määritelmään ja mittaamiseen liittyvä epämääräisyys. Se on yksi niistä tekijöistä, jotka monimutkaistavat ja hidastavat yritysten kehitystä kohti kestävää toimintaa ja vihersiirtymää. Viime vuosina yhteisymmärrys on kuitenkin kasvanut ja kestävyyden jako kolmeen ulottuvuuteen, eli taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen, voidaan katsoa olleen ollut 1990-luvulta alkaen yleisin filosofia yritysmaailman kestävyydessä (Caradonna, 2022, s. 171-172). Käytännössä sitä ei kuitenkaan voida edelleenkään pitää itsestäänselvyytenä, mitä tulee yritysten harjoittamaan raportointiin ja mittaamiseen, sillä yhä edelleenkään ei ole olemassa yleistä standardia, jota kaikki yritykset noudattaisivat. Tämän tutkimuksen on tarkoitus lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä liittyen yritysten harjoittaman kestävyysraportoinnin monimuotoisuuteen ja haasteisiin. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa keskitytään termien vastuullisuus ja kestävyys historiaan ja nykytilaan. Toisessa osassa käydään läpi kestävyyden mittaamista ja raportointia sekä muutamia yleisimpiä kestävyysstandardeja, joita tutkimuksen aineiston yritykset sekä yritykset yleisesti käyttävät kestävyysraporteissaan. Viimeinen teoriaosuus puolestaan käsittelee vahvan ja heikon kestävyyden käsitteitä sekä yrityksen kestävyyden tasoja. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin: 1. Onko eläinperäisen ja kasviperäisen maitoalan yritysten kestävyysraporteissa käytetyissä raportointistandardeissa eroja? 2.Ilmentävätkö eläinperäistä ja kasviperäistä maitoa valmistavat yritykset raporteissaan vahvaa vai heikkoa kestävyyttä, ja mikä on yritysten kestävyyden taso? Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kahden ruotsalaisen maitotuotteita valmistavan yrityksen, Arlan ja Oatlyn, yritysvastuu- ja kestävyysraporteista aikajaksolta 2018-2022.Yritykset eroavat toisistansa siinä, että Arla valmistaa eläinperäisiä maitotuotteita ja Oatly puolestaan kasviperäisiä. Raporttien analysointiin ja vertailuun on käytetty kriittistä sisällönanalyysiä, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kriittisellä sisällönanalyysin menetelmällä voidaan analysoida dokumentteja, kuten raportteja, systemaattisesti ja objektiivisesti. Sen avulla tutkittava aineisto ja siinä esiintyvä ilmiö kuvataan sanallisesti tiivistetyssä muodossa johtopäätösten tekemistä varten. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eläinperäisen ja kasviperäisen maitoalan yritysten raportoinnissa on eroja, mitä tulee käytössä olevien kestävyysstandardien määrään ja raporttien ilmentämään yrityksen kestävyyden tasoon. Tutkimuksen tuloksien pohjalta voidaan sanoa, että tutkimuksen kohteena oleva eläinperäisen maitoalan yritys käytti määrällisesti enemmän kestävyysstandardeja, mutta sen määrittelemä kestävyyden taso oli alhaisempi verrattuna kasviperäisen maitoalan yritykseen, joka puolestaan käytti vähäisempää määrää kestävyysstandardeja mutta jonka määrittelemä kestävyyden taso oli korkeampi. Toisaalta myös yhteneväisyyksiä havaittiin: raportointi oli systemaattista, eli molemmat yritykset raportoivat ympäristöllisestä ja sosiaalisesta ulottuvuudesta ja käytössä oli esimerkiksi samoja kestävyysstandardeja. Hankalaa tulosten muiden samalla tai eri toimialalla toimivien yritysten raportointiin vertailusta ja suhteuttamisesta teki vastaavien tutkimusten vähäisyys. Tutkimustulosten vahvistamiseksi aiheesta tulisi tehdä lisää tutkimusta, niin yritysten sisäisistä kestävyyskäytännöistä kuin raportoinnistakin, jotta parhaat kestävyys- ja raportointikäytännöt löydetään ja niitä voidaan kehittää entistä toimivammiksi ja kestävyyteen ohjaaviksi.
  • Minkkinen, Alex (2023)
    Tutkielma tarkastelee vastuullisuuden mittaamista liiketoiminnassa ja strategisessa yhteistyössä elintarvikealalla. Vastuullisuus on noussut merkittäväksi keskusteluaiheeksi sidosryhmien keskuudessa, mikä on vaikuttanut organisaatioiden käyttäytymiseen ja toimitusketjujen väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan minkälaisia vastuullisuuteen liittyviä raportointimenetelmiä ja periaatteita organisaatiot soveltavat elintarviketeollisuudessa. Lisäksi tutkitaan minkälaiset tekijät kannustavat yrityksiä ja yhteistyökumppaneita investoimaan vastuullisuusohjelmiin. Vastuullisuus sisältää monenlaisia käsityksiä ja tulkintoja tutkijoiden keskuudessa, mikä tekee vastuullisuuden tarkastelusta haastavaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin useita tieteellisiä artikkeleita ja viitekehyksiä, jotka täsmentävät minkälaisia vastuullisuuden periaatteita käytetään organisaatioissa ja strategisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa. Tutkimuksen lähestymistapana sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa organisaatioiden asenteista ja kokemuksista. Haastatteluissa keskityttiin havaitsemaan, minkälaisia vastuullisuuden mittareita, periaatteita ja strategista yhteistyötä harjoitetaan yritystoiminnassa. Haastateltavat valittiin kahdeksasta organisaatiosta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen koko, osaaminen ja resurssit vaikuttavat vahvasti yrityksen arvoissa, periaatteissa, viestinnässä ja strategiassa. Suuryritykset kiinnittävät enemmän huomiota vastuullisuuden mittareihin, joita pyritään hyödyntämään strategian suunnittelussa ja liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa yritysten pitäisi osata integroida tehokkaammin vastuullisuusteemat strategiaan. Liiketoiminnan strategiassa tulisi huomioida taloudelliset ja ei-taloudelliset ulottuvuudet. Vastuullisuus tulee vaatimaan organisaatioilta enemmän osaamista ja resursseja, koska sidosryhmien vaatimukset ja lainsäädäntö tulevat todennäköisesti tiukentumaan tulevaisuudessa. Olennaista vastuullisuudessa ja strategisessa yhteistyössä on hyödyntää tutkimuksen mukaan erilaisia digitaalisia apuvälineitä toimitusketjussa, jonka avulla pystytään edistämään kommunikaatiota, läpinäkyvyyttä, tiedonjakoa ja luotettavuutta.
  • Lindqvist, Ida (2022)
    Coffee is one of the largest commodities in the world and Finland is known to be a coffee nation. There are a lot of inequalities in coffee cultivation and climate change is also causing various problems now and in the future. Various organizations have sought to improve working conditions for farmers and help with the problems caused by climate change by setting up various responsibility labels and certifications. These measures aim to guarantee better wages and safer working conditions for workers. The aim of this master's thesis was to find out the grounds on which young consumers buy coffee. The study also sought to find out in what situations coffee is consumed and the importance of responsibility and sustainability labels in consumption. There has not been much research on the subject, so it is interesting to study it. In addition, sustainability is a topical and important topic to explore. The theoretical framework of the study was based on the food choice model and the model of factors influencing coffee consumption. The study was conducted as a qualitative study and a semi-structured thematic interview was chosen as the method. A total of ten people participated in the study. The participants were all 18-30 year old coffee drinkers from the Helsinki metropolitan area. Both men and women participated in the interviews. The material collected in the interviews was analyzed using thematic design. The results of the study showed that the main consumption situations were breakfast, after-meal and coffee consumed in the afternoon. In situations of coffee consumption, there was a strong emphasis on sociality and coffee was often enjoyed with others. The most important purchase criteria were the taste of the product and the price-quality ratio. Willingness to experiment was variable, and routines often strongly influenced the selection of the product. Sustainability labels were high-quality, but also more expensive products, which also affected the willingness to buy labeled products. Based on the results of this study, among young consumers, responsibility labels do not seem to play a major role in coffee selection. According to this study, young consumers would also like more information from companies about their responsibility measures.
  • Poutiainen, Oona (2019)
    Vegaanisuus ilmiönä on herättänyt keskustelua viimeisten vuosien aikana, ja vegaanisten elintarvikkeiden kulutus on kasvanut sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa. Vegaanien määrä väestöstä on vähäinen, mutta ilmiö kiinnostaa yhä enenevissä määrin kuluttajia ja yrityksiä, joiden on vastattava kuluttajien nopeasti muuttuvaan kysyntään. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä siitä, mitä merkityksiä kuluttajat liittävät vegaanisten elintarvikkeiden kuluttamiseen, minkälaisia ominaisuuksia kuluttajat liittävät vegaanisiin elintarvikkeisiin, minkälaisia seurauksia näiden tuotteiden käytöstä koetaan ja minkälaisia arvoja ja päämääriä kuluttajat tavoittelevat vegaanisten elintarvikkeiden kulutuksella. Tavoitteiden saavuttamiseksi ruokaa tarkastellaan kulutuksen kohteena erityisesti vegaanisuuden ja vastuullisuuden näkökulmasta. Kuluttajien kokemien merkitysten tutkimisella voidaan tarjota lisätietoa vegaanisten elintarvikkeiden markkinointiin, viestintään ja tuotekehitykseen. Tutkimus toteutettiin täsmäryhmähaastatteluna, jossa pyrittiin keskustelunomaiseen, uutta tietoa luovaan keskusteluun tutkimuksen kannalta olennaisesta ja rajatusta aiheesta. Menetelmälle on ominaista ryhmän pieni koko, tarkoin määritelty tavoite ja se, että ryhmän jäsenet ovat kohderyhmään sopivia tutkittavia, joiden mielipiteillä ja asenteilla on vaikutusta tarkasteltavana olevaan ilmiöön. Haastateltavat olivat vegaaneja kuluttajia. Merkitysten ja arvojen mielleyhtymäteoria muodostaa pohjan tutkimuksen teoreettiselle viitekehykselle. Teorian oletus on, että kulutus perustuu tavoitteisiin, ja kuluttajien tuotteiden valintaan vaikuttavat tilanteesta riippuen tavoitellut seuraukset, jotka puolestaan perustuvat kuluttajan henkilökohtaisiin arvoihin ja päämääriin. Tuotteiden merkitykset on jaoteltu merkitysten ja arvojen mielleyhtymäteorian mukaisesti tuoteominaisuuksiin, käytöstä koettuihin seurauksiin ja arvoihin. Vegaaniset elintarvikkeet saivat monitasoisia merkityksiä. Tuoteominaisuuksien tasolla maku, ravintosisältö, hinta, alkuperä ja saatavuus sekä tuotteen nimeäminen korostuivat aineistosta. Tuotteiden käytöstä tavoitellut hyödyt olivat tunteisiin liittyviä seurauksia, kuten mielihyvä terveellisyys, luonnollisuus ja puhtaus. Arvojen tasolla korostuivat terveys ja ympäristö, joihin motivoivat yksilölliset ja yhteistä hyvää edistävät arvot. Vegaanisten elintarvikkeiden kulutus on arvolatautunutta, ja taustalla vaikuttavat arvot liittyvät useimmiten terveellisyyteen ja ympäristöön. Kulutus on vahvasti tilannesidonnaista ja siinä korostuu kuluttajan elämäntyyli.
  • Mikkonen, Hanna (2024)
    Ilmastokriisin uhatessa ja yhteiskunnallisten ongelmien lisääntyessä yritysten tulisi kiinnittää yhä enemmän huomiota toimintaansa ja siihen, miten yritys ympäröivässä yhteiskunnassa vaikuttaa. Viinialan odotetaan kasvavan tulevaisuudessa, joten sektorin vastuullisuuteen on syytä kiinnittää huomiota. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen rooli maahantuojilla on viinin arvoketjussa ja sen vastuullisuudessa. Tutkimus vastaa myös kysymykseen siitä, mitä asioita viinin maahantuontiyritykset ottavat toimijasuhteissaan huomioon ja missä määrin eri toimijasuhteet vaikuttavat maahantuojien vastuullisuustoimiin. Tarkastelussa hyödynnetään toimijuusteoreettista näkökulmaa, joka käsittelee erityisesti toimijasuhteita ja esittelee muun muassa kaksoisagentin käsitteen. Toimijasuhteisiin liittyy erilaisia toimijaodotuksia ja -sopimuksia. Toimijuusteoria antaa mielenkiintoisen näkökulman viinin arvoketjun tarkasteluun, sillä maahantuojien voidaan katsoa toimivan ketjussa kaksoisagentteina, jolloin ne samanaikaisesti palvelevat päämiehiään ja toimivat itse päämiehenä toimittajilleen. Maahantuojia yhdistäviä päämiehiä ovat Alko, kuluttajat ja ympäristö. Tutkimuksen tulosten perusteella viinin maahantuojat ovat keskeisiä koordinoijia arvoketjussa sekä vastuullisuusarvojen eteenpäin viemisessä ja niiden toteuttamisessa. Vastuullisuus ohjaa maahantuojien toimintaa niin omien arvojen kuin päämiesten odotusten täyttämisen näkökulmasta. Maahantuojien arvoissa nousivat esiin yhtä lailla sosiaalinen, ympäristöllinen kuin taloudellinen vastuullisuus. Tutkimuksen mukaan maahantuojien vaikutusmahdollisuudet vastuullisuuteen ovat rajalliset, mutta merkittävät. Toimintatavat, kuten pitkät yhteistyösuhteet, arvojen välittäminen, auditoinnit ja sertifikaatit, auttavat maahantuojia varmistumaan toimittajien vastuullisuustoimien toteutumisesta ja agentteihin kohdistuvien odotusten täyttymisestä. Tutkimus syvensi ymmärrystä viinin maahantuojien roolista ja vaikutusmahdollisuuksista arvoketjun vastuullisuudessa. Lisäksi se toi esille keskeisiä tekijöitä viinin arvoketjun toimijasuhteista, erityisesti siinä, miten Alko ja tuottajat vaikuttavat maahantuojien työhön. Tutkimus täyttää tärkeän tutkimusaukon, koska mahdollinen viinien vähittäismyynnin laajeneminen Alkon ulkopuolelle edellyttää jatkotutkimusta, jota nyt tehty tutkimus on omiaan taustoittamaan. Tulevaisuuden tutkimuksessa voitaisiin syventyä tarkastelemaan tarkemmin arvoketjun eri toimijoiden rooleja ja vaikuttavuutta vastuullisuuden näkökulmasta. Erityiskysymys voisi olla, miten Alkon päämiesasema, tai sen puuttuminen, vaikuttaa viinin arvoketjun vastuullisuuteen.
  • Juvonen, Siri (2022)
    Coffee is one of the most traded goods in the world, and Finns are the ones consuming the beverage the most on a per capita basis. In terms of sustainability, the value chain of coffee is of interest from an environmental, social and economic perspective. Being a global value chain, coffee production, processing and trade is affected by regulation and therefore several certification schemes and voluntary sustainability standards are trying to address multiple sustainability issues in the coffee industry. The aim of this thesis is to explore which stakeholder groups effect the decisions related to sustainability practices of organization’s operating in the Finnish coffee business, and to understand to what extent the choice of different voluntary sustainability standards by coffee value chain (VC) stakeholders is a function of "legitimacy trade-offs", in terms of balancing an organization’s internal expectations and norms with external expectations and norms. The overall research question is as follows: To what extent is the choice of different voluntary sustainability standards by coffee value chain (VC) stakeholders a function of "legitimacy trade-offs", in terms of balancing an organization’s internal expectations and norms with external expectations and norms? This is studied first through a short literature review on stakeholder theory, institutional theory and a recourse-based theory. The subsequent empirical study part was based on survey research, which was executed through a self-administrative web questionnaire. The questionnaire was sent out to Finnish companies in the coffee business. The results of the empirical study highlighted that there is pressure from both internal stakeholders (employees and shareholders) and from some external stakeholders (including domestic customers) to adopt or not to adopt different standards, confirming that coffee businesses in Finland (roasters/ processors) must indeed be balancing the needs and wishes of different stakeholders in the coffee value chain. The results also suggest why different organizations adopt different certification schemes while some did not use any. In sum, the views on the usefulness and stakeholder expectations regarding certifications varied, and some organizations hope that certifications contribute to improved coordination and cost savings.
  • Lehto, Johanna (2020)
    Tutkin pro gradu työssäni ihmisten käytänteitä ja rutiineja arjen kulkuneuvovalintoihin liittyen. Taloyhtiöiden tarjoamat yhteiskäyttöautot osoittautuivat kiinnostavaksi tutkimusaiheeksi, sillä ne eivät ole yleistyneet kuluttajien käytössä palveluiden olemassaolosta huolimatta. Tavoitteena oli tutkia, millaisia käytänteitä ja rutiineja kuluttajien arkielämän kulkuneuvovalintoihin liittyy, miten rutiineihin vaikuttavat elementit vaikuttavat kulkuneuvon valintaan ja miten käytänteitä voisi muuttaa, jotta ihmiset omaksuisivat yhteiskäyttöautot osaksi arkirutiineja. Tutkimukselle oli tarve, koska jakamistalouden markkinoille on ennustettu suurta kasvua lähitulevaisuudessa, mutta Suomessa palvelujen käyttö on yleistynyt hitaasti. Tutkimuksen taustateoriana käytettiin käytäntöteoriaa, joka sopii arkielämän ja sen rutiinien tutkimiseen. Työssäni hyödynnettiin käytäntöteoriassa käytettyä kolmijakoa, missä arjen käytäntöä tarkastellaan materiaalien, kompetenssien sekä merkityksien ja symbolien kautta. Käytin kolmijakoa tutkimusten tulosten analyysin pohjana. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, ja sen aineisto kerättiin keväällä 2019. Tutkimuskohteena olivat sellaiset helsinkiläiset, joilla on mahdollisuus käyttää yhteiskäyttöautoja taloyhtiöissä. Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat antavat monia erilaisia merkityksiä arjen kulkuneuvolle. Haastateltavat listasivat ensisijaiseksi arjen kulkuneuvokseen oman auton, polkupyörän ja julkisen liikenteen. Materiaalielementeistä esiin nousivat valittu kulkuneuvo, matkaan tarvittavat muut investoinnit kuten pyöräilyvarusteet, sekä perheellisillä vastaajilla lastentarvikkeet. Kompetensseista eniten keskusteltiin kulkuneuvon varaamisesta, mikä on välttämätöntä yhteiskäyttöauton kanssa. Varaamista ei kuitenkaan vaadita muiden kulkuneuvojen käytössä. Kulkuneuvon valinnalle löytyi erilaisia merkityksiä. Auton omistajat arvostivat auton tuomia mahdollisuuksia ja sen helppoutta. Polkupyöräilijälle työmatka oli liikuntaa, omaa aikaa ja harrastus. Julkisen liikenteen käyttäjille matka-aika oli rauhoittumista kiireen keskellä ja helppo tapa liikkua keskustaan. Jotta arjen kulkuneuvon valintaan liittyviä rutiineja voisi muuttaa, tulisi palvelua tarjoavien yritysten yhdessä taloyhtiöiden ja kaupungin kanssa kehittää palvelujaan vastaamaan paremmin arjen tarpeita. Haastateltavien mielipide yhteiskäyttöautoista oli, että ne ovat liian kalliita, hankalia käyttää ja varata, niitä on vaikea parkkeerata ja yhteiskäyttöhyödykkeiden uhkana on, että muut käyttäjät sotkevat yhteisen auton. Yhteiskäyttöautoa ei pidetty realistisena vaihtoehtona muille arjen kulkuneuvoille. Autoista tulisi tiedottaa enemmän, infrastruktuuria tulisi kehittää ja asukkaille tulisi mahdollistaa nykyistä halvempi autojen käyttö.