Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tuovinen, Maria (2022)
    Seurasaaren Karunan kirkossa esillä oleva, Suomen kansallismuseon kokoelmiin kuuluva taulumaalaus Taivaallinen suudelma on aikaisemmassa tutkimuksessa liitetty siihen hengelliseen taustaan, joka pietistisen kulttuurivirtauksen vaikutuksen myötä nosti kristillisen mystiikan tärkeään asemaan yksityisessä hartaudenharjoituksessa. Varhainen pietismi, tai arndtilaisuus, levisi 1600-luvulla Suomen alueella pappi ja hartauskirjailija Johann Arndtin (1555–1621) kirjojen välityksellä. Arndtilaisessa hurskaudessa Kristuksen rakastaminen nousi keskiöön. Tätä rakkautta Arndt havainnollisti morsiusmystiikan kielellä, kihlautumisen ja avioliiton käsittein. Tässä maisterintutkielmassa tutkin taulumaalausta Taivaallinen suudelma ikonografisella menetelmällä ja avaamaan sitä hengellistä taustaa ja morsiusmystiikkaa, johon maalaus on liitetty. Tutkimuksessani tarkastelen maalauksen aihetta arndtilaisen hurskauselämän hartaudellisen teeman ilmentäjänä ja avaan niitä tulkintoja, joita tämän hengellisen perinnön valossa voi nähdä. Tutkimusmetodina on ikonografinen tutkimus, joka tunnetaan erityisesti saksalaisen taidehistorioitsija Erwin Panofskyn (1892–1968) kehittämänä. Ikonografinen tutkimus on kuva-aiheiden tutkimusta, jossa pyritään selvittämään kuvien aiheet ja niiden merkitykset. Ikonografisessa tutkimuksessa kuva kontekstualisoidaan aikansa aatehistoriaan sen syvemmän merkityksen avaamiseksi ja teema asetetaan historiallisen jatkumon osaksi. Arndtin pääteoksen keskeinen sanoma on, että tosi kristityt rakastavat Jumalaa ja tämän rakkauden lähde on yhdistyminen Kristuksen kanssa. Jumalan lahjat tulevat Kristuksen kautta uskovan omaksi, kuten ne Kristuksen persoonassa välittyvät jumalalliselta luonnolta inhimillisen luonnon osaksi. Sielu saa takaisin jumalallisen arvonsa, ja Jumalan kuva palautuu. Tulkitsemalla maalauksen laajempaa merkitystä tätä taustaa vasten ikonografisella menetelmällä, voidaan todeta, että maalaus esittää Arndtin teologiassa keskeistä ajatusta sielun ja Kristuksen yhdistymisestä, jota Arndtin tekstissä kuvaillaan Laulujen laulua lainaamalla hääjuhlana ja suudelmana. Maalauksessa Taivaallinen suudelma morsiamena esitetty ihmissielu vastaanottaa Kristuksen suudelman. Yhdistymistä Kristukseen Arndt käsittelee morsiusmystiikalle ominaisesti kokemuksellisesti kuvaillen, ja uskova voi kaikilla aisteilla havainnoida Jumalan hyvyyttä ”kuullen”, ”nähden” ja ”maistaen”, ja tekstin affektiivisuus näkyy myös maalauksessa Taivaallinen suudelma 1600-luvulle ominaisin viittauksin ihmisen aisteihin. Maalauksessa autuaat henget laulavat ja liehuvan nauhan teksti ”Hallelüja Hallelüja” viittaa paitsi Jumalan ylistämiseen, myös laulamiseen. Ruusut ja liljat tuoksuvat ja morsian maistaa sulhasensa suudelman. Juuri suudelma on teologisen merkityssisällön kannalta olennainen, kun sen voi arndtilaisessa morsiusmystiikassa nähdä viittaavan Jumalan itsensä vuodattamiseen ihmissieluun Kristuksen persoonan kautta. Maalauksessa morsiamen ja sulhasen silmät ja kulmakarvat muodostavat toisistaan peilikuvan ja sommittelussa voi nähdä viittauksen Arndtin pääteoksen sanomaan Jumalan kuvan palauttamisesta. Maalaus Taivaallinen suudelma kuvastaa sitä arndtilaista teologista viisautta, joka uuden ajan alussa levisi oppineiden piireissä.
  • Telakivi, Timo (2013)
    Tutkielma tarkastelee tanskalaisen Søren Kierkegaardin filosofista ajattelua. Tämä tehdään tutkimalla kolmea hänen kirjaansa Pelkoa ja vavistusta, Filosofisia Muruja ja Päättävää epätieteellistä jälkikirjoitusta. Näitä tutkitaan suhteessa Raamatun tarinaan Abrahamista, joka toimii eräänlaisena tapaustutkimuksena kierkegaardilaisesta eksistentialismista. Eräs Kierkegaardin filosofisen tuotannon tunnetuimmista piirteistä on hänen käsityksensä eksistenssitasoista esteettisestä, eettisestä ja uskonnollisesta eksistenssistä. Tämä tutkielma käsittelee myös eksistenssitasojen sisäisiä suhteita ja niiden yhteyttä Abrahamin tarinaan. Aluksi lukija johdatellaan Kierkegaardin filosofian maailmaan käsittelemällä yleisesti hänen filosofiansa keskeisiä piirteitä. Tutkielman yksi mielenkiinnon kohteista on Kierkegaardin salaniminen kirjallisuus: hän kirjoitti suurimman osan teoksistaan pseudonyymeillä, mikä antaa oman mausteensa hänen filosofiansa tulkitsemiseen. Tutkielmassa keskitytään erityisesti kahteen pseudonyymiin: Murusten ja Jälkikirjoituksen kirjoittajaan Johannes Climacukseen ja Pelon ja vavistuksen kirjoittajaan Johannes de Silentioon. Johdantoluvun lopuksi käsitellään Abrahamin tarinaa. Abrahamia arvostetaan suunnattomasti, vaikka hän näyttäisi olevan valmis tekemään hirvittävän, epäinhimillisen teon. Tämän tutkielman kannalta Abrahamin ratkaisu on olennainen kysymys. Ensimmäisen luvun lopussa tulee selväksi, miten Abrahamia voidaan käsitellä suhteessa eri eksistenssitasoihin. Tämän jälkeen tutkielma siirtyy käsittelemään tarkemmin eksistenssitasojen filosofiaa. Lukija perehdytetään esteettisen ja eettisen tason peruspiirteisiin: toinen pääluku käsittelee ihmisen sisäistä subjektiivista elämää näillä tasoilla. Selviää, että esteettisellä tasolla eksistoiminen tarkoittaa elämästä nauttimista: ihmiset etsivät hyvää elämää ja kehittävät halujaan ja toiveitaan. Käy myös selväksi, että Abrahamia ei voi ymmärtää esteettisellä tasolla. Eettinen eksistenssi sen sijaan on tämän tutkielman kannalta hyvin tärkeä: minkälainen on etiikan ja uskonnon välinen suhde? Tällä tasolla käsitellään Abrahamin (uskonnollinen taso) ja traagisen sankarin (eettinen taso) välistä eroa. Traaginen sankari on valmis uhraamaan lapsensa noudattaakseen korkeampaa eettistä periaatetta, kun taas Abraham on valmis uhraamaan lapsensa, koska Jumala antaa hänelle sellaisen käskyn siis itsensä (tai oman suhteensa Jumalaan) takia. Kolmannessa pääluvussa käsitellään uskonnollista eksistenssiä. Tutkielmassa kiinnitetään huomio Kierkegaardin käsitykseen subjektiviisen ja objektiivisen erosta: hänen mukaansa objektiivisilla asioilla kuten historiallisella tiedolla tai rationaalisilla todisteilla ei ole juurikaan tekemistä uskonnollisen uskon kanssa. Lukijalle selviää, kuinka Kierkegaard erottaa toisistaan yleisen uskonnollisuuden (uskonnollisuus A) ja paradoksaalin uskonnollisuuden (uskonnollisuus B), eli kristinuskon. Lopuksi käsitellään Abrahamia uskonnollisesta näkökulmasta: voiko Abrahamin ratkaisua itse asiassa lainkaan ymmärtää.
  • Korpikoski, Ilari (2023)
    Tutkielma perehtyy Hyrynsalmi-Kuusamon kenttäradan ja toisen maailmansodan vaikutuksiin Taivalkoskella. Hyrynsalmi-Kuusamon kenttärataa rakennettiin vuosien 1942–1944 välisenä aikana saksalaisten toimesta auttamaan joukkojen huollossa. Kunta koki muutoksen, sillä kenttärataa rakennettiin Taivalkosken alueelle. Uuteen arkeen aseveljen kanssa oli sopeuduttava jotenkin. Talvisodan aikana rintama kävi lähellä Taivalkoskea, mutta jatkosodan aikana rintamat olivat kauempana. Kenttärata toi kuitenkin toisen maailmansodan osaksi Taivalkosken paikalliselämää. Sodan raakuus ja tuntemattomien inhimillisyys korostuvat kenttäradan parissa. Entisen kenttäradan varrelle on pystytetty opastekylttejä, jotka kertovat kenttäradasta, paikallisen muistitiedontutkimuksen parissa käsitellään kenttärataa ja siitä on kirjoitettu myös lehdissä ja romaaneissa. Kenttärata on ollut selvästi merkittävä kohde paikallisille. Tutkimusmetodi on laadullinen ja tutkimus kallistuu uuteen sotahistoriaan. Pääaineistona toimivat paikallisia toimijoita kuvanneet arkistoaineistot, yhteysesikunta Roin raportit kenttärataan liittyen, sekä kenttäradan evakuointitoimikunnan materiaali. Arkistoaineistojen lisäksi työssä on käytetty tutkimuskirjallisuutta ja muistitietoa, joita on voitu vertailla alkuperäislähteisiin.
  • Kiseleff, Heikki (2018)
    Tämä tutkimus selvittää, mikä ja millainen on suomalainen sähköinen kirkko. Tutkimus kartoittaa yhteiskristillisellä Taivas TV7 -kanavalla esitettyjä ohjelmia ja niissä toistuvasti esiintyviä elementtejä. Näin muodostuu kuva tekijöistä, joista kanavan ohjelmisto rakentuu. Samalla selviää, kuinka erilaiset viestintänäkemykset tulevat ohjelmistossa esille. Tutkimusta varten analysoin yhden viikon arkipäivien aikana maaliskuussa 2017 TV7:llä lähetetyt 79 ohjelmaa. Olen pyrkinyt tunnistamaan ohjelmista esiin nousevat ja niissä toistuvat sisällölliset elementit. Elementit ovat TV7:n ohjelmantekijöiden puheessa toistuvasti esiintyviä teemoja tai aihealueita. Yhdysvaltalaisessa uskonnollista televisiota, sähköistä kirkkoa käsittelevässä tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota televisiosaarnaajien ohjelmissa tapahtuvaan rahankeruuseen ja ihmeiden korostamiseen. Nämä kaksi teemaa on otettu mukaan omina elementteinään myös tähän tutkimukseen. Analyysi on tehty sisällön erittelynä yhdeksää muuttujaa käyttäen. Yleisin toistuvasti esiintyvä elementti TV7:n ohjelmissa on Raamatun lukeminen. Sen lisäksi ohjelmissa on paljon uskoville suunnattua opetusta, henkilökohtaisia todistuspuheenvuoroja ja rukoilua. Rahallista tukea ohjelmien tekemiseen ja televisiokanavan toimintaan pyydettiin lähes yhtä usein kuin lähetyksissä rukoiltiin. Myös ihmeet ja Israel löytävät paikkansa ohjelmistossa. Ohjelmissa kerrottiin sairauksien paranemisesta ja tapahtumista, joita kertojat pitivät yliluonnollisina Jumalan voiman kohtaamisina. Israel on mukana kanavan lähetyksessä päivittäin. Kanava lähettää Jerusalemista uutis- ja ajankohtaislähetyksiä, joissa puhutaan Israelin tapahtumista ja maan poliittisesta tilanteesta. Israel näyttäytyy lähetyksissä erityisenä Jumalan asettamana eskatologisena merkkinä. Ohjelmatyypistä toiseen esiintyvistä elementeistä rakentuu suomalaisen sähköisen kirkon ohjelmaformaatti. Kanavan ohjelmissa näkyy sekä transmissionaalinen että rituaalinen viestintäkäsitys. Lähes joka viidennessä TV7:n ohjelmassa on transmissionaalisen viestintäkäsityksen mukaista, katsojan uskonratkaisuun tähtäävää puhetta. Ohjelmaformaattinsa sisällä TV7:stä muodostuu rituaalitila, joka mahdollistaa kommunikaation ohjelmien esiintyjien, katsojien ja Jumalan välillä. Pyrkiessään siirtämään, vahvistamaan ja luomaan yhteisössä tärkeitä uskomuksia ja arvoja, rituaali tarvitsee symboleja, jotka syntyvät lähetyksissä esiintyvien elementtien kautta. TV7:n on henkilökohtainen. Ohjelmien esiintyjät kertovat menneisyydestään, vaikeuksista, siunauksista ja Jumalan tekemistä ihmeistä. Lähetyksissä puhe kohdistuu katsojille, heidän lähettämiensä aiheiden puolesta rukoillaan ja joissain ohjelmissa katsojille suunnataan henkilökohtaisia profetioita. Saadakseni käsityksen suomalaisesta sähköisestä kirkosta, kysyin ohjelmien tekijöiltä, millaista kristillisyyttä he edustavat. Ohjelmien analyysi ja kyselyn vastaukset muodostavat suomalaisesta sähköisestä kirkosta kuvan, jossa vahvasti korostuu karismaattinen kristillisyys ja sen erilaiset painotukset
  • Lappalainen, Tellervo (2015)
    Tutkielmani käsittelee Kiinan kulttuurivallankumouksen (1966-1976) aikaisia malliteoksia (yangbanxi) poliittisen uskonnon näkökulmasta. Malliteokset olivat aikaisempaan Peking-oopperatraditioon nojaavia näyttämöteoksia, joista suurin osa filmatisoitiin 1970-luvun alussa. Teoksia valmistui kulttuurivallankumouksen aikana yhteensä 18 kappaletta, ja ne muodostavat olennaisen osan ajanjakson visuaalista historiaa. Tutkielmani keskittyy näistä kahteen suosittuun balettifilmatisointiin, Punaiseen naiskomppaniaan (1971) ja Valkohiuksiseen tyttöön (1972), sekä niiden aiempiin kulttuurivallankumousta edeltäneisiin filmatisointeihin, vuosilta Valkohiuksiseen tyttöön vuodelta 1950 ja Punaiseen naiskomppaniaan vuodelta 1961. Lisäksi aineistoni sisältää Punaisen naiskomppanian myöhemmän oopperaversion (1972). Pyrin tarkastelemaan malliteoksia Robert N. Bellahin kansalaisuskonnon teorian ja poliittisen uskonnon käsitteen kautta. Näen ne olennaisena osana Mao Zedongin henkilökulttia, joka huipentui poliittisuskonnollisena liikkeenä kulttuurivallankumoukseen. Tänä aikana Maon henkilökultti ja laajemmin hänen luomansa idea kommunismista kiinalaisin erityispiirtein pyrki ottamaan aiemmin vallalla olleiden uskontojen – buddhalaisuuden, taolaisuuden ja konfutselaisuuden - paikan. Samalla liike käytti kuitenkin hyväkseen aiemmista uskonnollisista traditiosta vakiintuneita konsepteja, kuten konfutselaista Taivaan mandaatti –käsitettä ja keisarikultin jättämää tyhjiötä. Hyödyntämällä sekä esitys- että elokuvatutkimuksen perinnettä pyrin tarkastelemaan, miten tämä näkyi malliteosten visuaalisuudessa ja muutoksissa verrattuna aiempiin filmatisointeihin. Malliteosten merkityksen näen tämän liikkeen uskonnollisena kuvastona, jonka tarkoitus oli markkinoida uutta, perinteisen konfutselaisen mallin korvaavaa yhteiskuntarakennetta suurille kansanjoukoille. Tähän pyrittiin saattamalla perinteinen, suosittu Peking-oopperamuoto palvelemaan kommunistista ideologiaa. Vaikka malliteosten tarinat ja sanomat ovat näennäisesti uusia, ne kuitenkin säilyttivät useita tyylillisiä seikkoja vanhemmista kulttuurimuodoista ja perinteistä. Teosten henkilöhahmot, erityisesti naispääosat, perheettömyys, armeijateema ja epäseksuaalisuus kuvastavat uudenlaista utopiayhteiskuntaa.
  • Holm, Stefan (2020)
    Utopia-ideologiat ja utopiakirjallisuus ovat kulkeneet historiassa käsikädessä. Yleisesti ajatellaan, että erilaisia utopioita on esiintynyt kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa. Tutkimukseni osoittaa kuitenkin, että utopismi on länsimaisen kristillisen kulttuurin tuotos ja sen alku voidaan ajoittaa Thomas Moren teokseen Utopia vuodelta 1517. Suurin osa klassisista utopioista onkin kristittyjen kirjailijoiden käsialaa. Myöhempien utopia-ideologioiden viha kristinuskoa kohtaan on kuitenkin vaikuttanut myös utopiakirjallisuuteen. Tutkimukseni selvittää, missä määrin kristillisen maailmankuvan ja utopismin suhde on tästä huolimatta nähtävissä modernin utopiakirjallisuuden uranuurtajan, H.G. Wellsin, tuotannossa. Keskityn hänen tuotantonsa ääripäihin dystooppiseen teokseen When the Sleeper Wakes (1899) ja utooppiseen A Modern Utopiaan (1905). Wells suhtautui kielteisesti kristinuskoon, mutta näki uskonnon yhteiskunnalle välttämättömäksi. Tämän näkyy myös hänen mainituissa teoksissaan. Tarkastelen teosten maailmankuvaa ja sen suhdetta kristilliseen maailmankatsomukseen hyödyntäen Ninian Smartin teoriaa uskonnon seitsemästä ulottuvuudesta. Tutkimus osoittaa, että uskonnolliset elementit ovat vahvasti läsnä kummassakin teoksessa. When the Sleeper Wakes pyrkii osoittamaan, minkälainen yhteiskunnasta tulee, kun se edistyy materiaalisesti, mutta taantuu moraalisesti. Teos paikantaa moraalisen rappion perimmäisen syyksi perinteisen uskonnon häviämisen. A Modern Utopia osoittaa puolestaan yhteiskunnan ihannetilanteen, joka nojaa niin ikään hallitsijaluokan ”nykyaikaiseen uskontoon”. Tutkimukseni osoittaa kristinuskon ja tämän uuden uskonnon välillä paljon yhteistä pinta-alaa, mutta myös tärkeitä eroja. Osoitan myös mainittujen teosten vaikutuksen niitä seuranneeseen utopiakirjallisuuteen ja esitän jatkotutkimusta varten hypoteesin sille, miksi positiivinen utopia vaikuttaa hävinneen.
  • Jeshoi, Anniina (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan verbejä pudota, tippua ja tipahtaa ja niiden polysemiaa. Tutkimuskysymykset keskittyvät verbien jakamiin merkityksiin ja verbien ilmaisemien liikeprosessien muuttujien ominaisuuksiin: Millaisia erilaisia merkityksiä verbeillä pudota, tippua ja tipahtaa on? Millaisia rajoitteita verbit asettavat liikkeessä olevalle oliolle? Työssä pyritään lisäksi löytämään eroja verbien välillä ja muodostamaan kuva niiden tyypillisistä käytöistä. Aineisto on koottu Kielipankin Korp-palvelimen Suomi24-internetfoorumikeskustelujen kokoelmasta ja se koostuu yhteensä 300 esiintymästä. Aineiston kieli on vapaamuotoista kirjoitettua puhekieltä. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat kognitiivinen kielentutkimus, Langackerin kognitiivinen kielioppi ja Goldbergin konstruktioteoria. Lisäksi tutkielmassa hyö-dynnetään kognitiivisen kielentutkimuksen teorioita polysemiasta, metaforista ja voimadynamiikasta. Työssä osoitetaan, että verbien merkitykset voidaan jakaa viiteen pääryhmään: ’liikkua painovoiman vaikutuksesta alaspäin’, psykofyysinen asennonvaihdos alaspäin, ’metaforisesti liikkua alaspäin vastaanottajan luo’, statuksen muutos eli ’metaforisesti liikkua alaspäin ryhmästä toiseen’ ja arvon metaforisesti alaspäin suuntautunut muutos. Päämerkitykset voidaan jakaa kahteen ryhmään liikeprosessin luonteen mukaan. Merkitysten esiintymislaajuus vaihtelee verbeittäin. Tutkielmassa selviää myös, että pudota on verbeistä neutraalein, tippua suosii abstraktisen ja subjektiivisen liikkeen merkityksiä, ja tipahtaa esiintyy yleensä objektiivisen liikkeen merkityksessä. Tutkielman tulokset osoittavat, että kieli muuttuu ja merkitykset kehittyvät. Aineistossa esiintyy useita sellaisia merkityksiä, joita ei ole 1960-luvun sanakirjan tai tuoreimman Kielitoimiston sanakirjan määritelmissä. Lisäksi aineistosta käy ilmi, että 2000-luvun vaihteessa pelätty ”kielenhuolto-ongelma” eli verbien käyttö laajentuneessa merkityksessä on levinnyt 2010-luvun kieleen, jossa ilmiö elää vahvana. Tutkielma antaa lähtökohdat jatkotutkimukselle, jossa tarkoituksenmukaista olisi tutkia verbien käyttöä muissakin kielimuodoissa.
  • Vuorinen, Verna (2023)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan naisten sijoittamiseen liittyvää keskustelua suomalaisessa mediajulkisuudessa vuosien 2018 ja 2022 välillä. Tutkielmassa tunnistetaan, eritellään ja tulkitaan naisten sijoittamiseen linkittyviä diskursseja, sekä sitä, mitä diskurssit kertovat käsityksistä naisista taloudellisina toimijoina. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, miten erityisesti naisten sosiaalisessa mediassa ja julkisuudessa peräänkuuluttamaan taloudellisen tasa-arvon tavoitteeseen otetaan kantaa sijoitusdiskurssien puheessa. Viime vuosina erityisesti nuorten naisten harjoittama rahapuhe on saanut uusia mittasuhteita erilaisissa medioituneissa verkostoissa. Motiivi tutkielmaan on tarkastella ajankohtaista keskustelua merkittävissä suomalaissa uutismedioissa. Tutkielman menetelmänä käytetään kriittistä diskurssianalyysia, joka on toteutettu kolmivaiheisen prosessin avulla. Diskursseja tarkastellaan prosessissa syvenevällä otteella alkaen tekstuaaliselta tasolta, jossa huomiota kiinnitetään tekstin rakenteeseen ja mekaanisuuteen. Seuraavalla, eli tulkitsevalla tasolla tarkastellaan kontekstin ja representaatioiden merkityksiä. Kriittisellä tasolla diskursseja tulkitaan osana yhteiskuntaa ja sen valta-asemia, ideologioita ja arvoja. Analyysi toteutettiin Helsingin Sanomien ja Yle Uutisten 44 naisten sijoittamista käsittelevää verkkoartikkelia hyödyntäen. Analyysin tuloksena aineiston artikkeleista nousi esiin viisi diskurssia. Muodostetut diskurssit ovat muutoksen diskurssi, taloudellisen toiminnan diskurssi, yhteiskunnallisten rakenteiden diskurssi, voimaantumisen diskurssi ja eroavaisuuksien diskurssi. Kussakin diskurssissa naisten sijoittamisesta puhutaan omalaatuisella tavalla, jossa erilaisten äänten, sävyjen, kuvauksen, näkökulmien, suhtautumisen sijoittamiseen ja naisen toimijuuden painotukset ja muodot vaihtelevat. Naisten sijoittamiseen linkittyvässä puheessa korostuvat kuvaukset asenteiden muutoksesta, henkilökohtaisesta vaurastumisesta, kollektiivisesta toiminnasta ja sukupuolen voimaantumisesta sekä yhteiskunnallisten rakenteiden ja sukupuolten piirteiden merkityksestä. Aineiston perusteella muodostetut diskurssit kertovat, että käsitykset naisten taloudellisesta toimijuudesta ovat moninaisia ja yhteiskunnallisella kontekstilla on niihin merkittävä vaikutus. Julkinen keskustelu edesauttaa naisten omaa toimijuutta, taloudellista päätöksentekokykyä ja aktiivisuutta korostavien käsityksien muodostumista. Toisaalta osa keskustelun puheesta myös toistaa sukupuolittuneita representaatioita. Diskurssit edistävät naisten omaa ääntä rahankäyttöön liittyvässä puheessa. Lähes kaikki diskurssien puhe ottaa kantaa taloudellisen tasa-arvon tavoitteeseen, mutta tavoitteen tulkinta vaihtelee aktiivisesta tavoitteesta mahdottomasti saavutettavaan ideaaliin. Diskurssit osoittavat, että puhe sijoittamisesta ja rahankäytöstä sukupuoli- ja tasa-arvonäkökulmista on ollut moniulotteinen teema suomalaisessa julkisessa keskustelussa viimeisten vuosien aikana.
  • Salonen, Laura (2014)
    Lihansyönnin oikeutusta kyseenalaistetaan nykypäivänä jatkuvasti julkisessa keskustelussa, ja lihateollisuuden yritykset joutuvat entistä enemmän perustelemaan toimintaansa haitallisten ympäristövaikutusten, eläinten hyvinvoinnin ja erilaisten ruokaskandaalien ansiosta. Tämän vuoksi lihayritykset pyrkivät viestimään eettisestä ja vastuullisesta toiminnastaan vakuuttaakseen kuluttajat toimintansa oikeutuksesta ja tuotteidensa turvallisuudesta. Jotta mainonta olisi tarpeeksi tehokasta, sen on pystyttävä sulautumaan ympäröivään kulttuuriin ja yhteiskuntaan, jolloin se muuttuu uskottavaksi myös kuluttajan silmissä. Tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan, kuinka suomalaisten lihayritysten vastuusta kertova markkinointi ilmentää ympäröivän kulttuurinsa ja yhteiskuntansa piirteitä, ja saavuttaa vakuuttavuutensa niiden avulla. Tutkimuksessa analysoitiin suomalaisten lihayritysten vastuusta kertovaa mainontaa. Aineisto koottiin kolmen suurimman suomalaisen lihayrityksen mainoksista. Näistä valittiin 23 mainosta, jotka viittasivat yrityksen vastuuseen ympäristöä, eläinten hyvinvointia, työhyvinvointia, taloutta, ravitsemusta, tuoteturvallisuutta ja paikallisuutta kohtaan. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa toimi kulttuurinen diskurssianalyysi, jota hyödyntäen mainoksista etsittiin sellaisia kulttuurille ominaisia piirteitä, jotka muodostivat erilaisia kulttuurisia diskursseja aineistossa. Lopuksi kulttuurisia diskursseja verrattiin niiden historialliseen ja kulttuuriseen taustaan, jonka avulla pystyttiin pohtimaan kulttuuristen diskurssien muodostumiseen vaikuttaneita tekijöitä. Analysoimalla aineistoa kulttuurisen diskurssianalyysin avulla, suomalaisten lihayritysten vastuusta kertovista mainoksista pystyttiin erottelemaan viisi erilaista kulttuurista diskurssia, jotka näkyivät vallitsevina koko aineistossa. Lihayritysten vastuusta kertovaa mainontaa määrittävät maaseutumaisuuden, luonnonläheisyyden, suomalaisuuden, luotettavuuden ja yhteisöllisyyden diskurssit. Tarkasteltaessa mainoksia ympäröivää yhteiskunnallista ja kulttuurista taustaa, pystyttiin erittelemään sellaisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet kaikkien aineistosta löytyneiden kulttuuristen diskurssien muodostumiseen. Lihayritysten vastuullista mainontaa määrittävien kulttuuristen diskurssien perusteella voidaan huomata, että lihateollisuuden yritysten vastuullinen mainonta nojaa vahvasti suomalaisesta kulttuurista ja historiasta nouseviin tekijöihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritykset ovat onnistuneet mainoksillaan vetoamaan kulttuuriseen kohdeyleisöönsä, sillä aineistosta eritellyille diskursseille on löydettävissä selkeitä yhteyksiä niitä ympäröivään kulttuuriin ja historiaan, joista ne saavuttavat vakuuttavuutensa. Perustelut näiden diskurssien muodostumiselle usein myös limittyvät toisiinsa, ja esimerkiksi luotettavuuden, kotimaisuuden ja luonnonläheisyyden diskurssien voidaan nähdä perustelevan lihan turvallisuutta, mikä on yksi tärkeimpiä tekijöitä elintarvikkeita koskevissa kulutuspäätöksissä. Tutkimuksessa eriteltyjen kulttuuristen diskurssien perusteella voidaan sanoa, että lihayritykset rakentavat kuluttajille suunnattua mainontaansa edelleen sellaisille kulttuurisille ja yhteiskunnallisille merkityksille, jotka pohjautuvat pitkälti entisaikojen ajatukseen maaseutuelämästä ja lihatuotannosta osana sitä.
  • Björkroth, Kiira (2013)
    Tutkielman aiheena on takaisinsaannin toteuttaminen eurooppalaisessa konkurssissa. Tutkielmassa tuodaan esiin neuvoston maksukyvyttömyysmenettelyistä antaman asetuksen (N:o1346/2000 annettu 29.5.2000, MKA) järjestelmää mm. pää- ja sekundäärimenettelyn osalta sekä menettelyn takaisinsaantiin liittyviä piirteitä. Eurooppalaisen takaisinsaannin osalta käsiteltäviä aiheita ovat lainvalinta, torjuntastatuutin asema (MKA 13 artikla) ja sen prosessuaalinen käyttäminen, liitännäisasioiden käsite ja määrittely sekä tuomioistuimen toimivalta tutkia liitännäisasioita. Tutkielman rajauksen johdosta autonominen konkurssioikeus ja pohjoismainen konkurssisopimus jäävät pääasiassa tutkielman ulkopuolelle. Tutkielman keskeinen tarkoitus on esittää, mitä kaikkia seikkoja tulee ottaa huomioon takaisinsaantikanteen nostamisessa eurooppalaisen konkurssin yhteydessä. Erityisesti tutkielmassa otetaan kantaa torjuntastatuuttiin ja liitännäisasioiden tuomioistuimen toimivaltakysymykseen. Tarkoituksena on esittää de lege ferenda näkökulma juuri näihin kahteen tutkimuskohteeseen. Tutkielma on nivelletty osin Suomen konkurssi- ja takaisinsaantioikeuden periaatteisiin, koska tämä on helpottanut tutkimuskohteen hahmottamista ja sen kriittistä tarkastelemista. Aihe on erittäin ajankohtainen, koska Euroopan komissio on vuoden 2012 loppupuolella laatinut MKA:ta koskevan muutosehdotuksen, jossa on otettu kantaa mm. liitännäisasioiden toimivaltakysymykseen. Tätä ennen liitännäisasioita koskeva tuomioistuimen toimivalta on ollut esillä yhteisöjen tuomioistuimen antamassa päätöksessä Seagon v. Deko Marty. Päätöksen jälkeen toimivaltakysymys onkin ollut laajan keskustelun kohteena, lähinnä siitä näkökulmasta, onko toimivalta tarkoitettu olevan yksinomainen vai valinnainen. Ehdotuksesta ja yhteisöjen tuomioistuimen päätöksestä seuraa, että toimivalta tulee olemaan yksinomainen niin, että konkurssimenettelyn aloitusvaltion tuomioistuimella on pääasiassa oikeus tutkia kaikki liitännäiskanteet. Tutkielman tarkoituksena on arvioida de lege ferenda, ottaen huomioon annettu muutosehdotus ja kyseinen päätös, minkälaiseksi liitännäisasioita koskeva toimivalta tulisi muotoilla. Kannanotto on tarkoitus antaa punninnan kautta. Torjuntastatuutin osalta puolestaan arvioidaan, onko sitä koskevan 13 artiklan säilyttäminen asetuksessa tarkoituksenmukaista vai, tulisiko sitä muuttaa tai jopa poistaa asetuksesta. Artikla on saanut sen asetukseen ottamisesta lähtien osakseen huomattavan laajaa kritiikkiä. Tutkielmassa on tarkoitus esittää olennaisimmat kritiikin aiheet ja arvioida niiden pohjalta, onko artiklan säilyttäminen asetuksessa edelleen tarpeellista.
  • Mustonen, Ilari (2014)
    Konkurssiyhtiöiden maksukyvyttömyyttä edeltäneessä varojenkäytössä voi ilmetä velkojien kannalta vahingollisia toimia. Velkojille jaettavien varojen määrä riippuukin konkurssissa realisointituloksen lisäksi siitä, miten tehokkaasti vahingolliseen varojenkäyttöön voidaan konkurssipesän toimesta jälkikäteen puuttua. Vaikka velallisen oikeustoimiin puuttumista ja siten varojen palauttamista käsitellään perinteisesti lähinnä TakSL:n takaisinsaantiperusteiden valossa, sisältyy Suomen lainsäädäntöön myös useita muita oikeudellisia perusteita, joilla konkurssia edeltäneeseen varojenkäyttöön on mahdollista puuttua. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, missä määrin muilla varojenpalautusperusteilla on merkitystä takaisinsaantiperusteiden rinnalla. Tämän selvittämiseksi tutkimuksessa vertaillaan varojenpalautusperusteiden tehokkuutta. Varojenpalautuskeinojen tehokkuuteen liittyviksi piirteiksi tutkimuksessa on katsottu käyttöedellytysten monipuolisuus erilaisiin oikeustoimiin puuttumiseksi, vaatimusten kohdistamismahdollisuudet järjestelyn eri osapuoliin, menestyvältä kanteelta vaaditun näytön määrä, ajallinen ulottuvuus konkurssia edeltäneisiin tapahtumiin, varojenpalautuskeinoon liittyvät määräajat ja mahdolliset muut prosessuaaliset erityiskysymykset. Tutkimus on rajattu koskemaan osakeyhtiön konkurssia, sillä niitä esiintyy konkursseista eniten. Tutkielmassa käsitellään varojenpalautuskeinoina TakSL 5 §:n yleistä takaisinsaantiperustetta, TakSL 6 §:n lahjan peräyttämistä ja TakSL 10 §:n maksun peräyttämistä. Takaisinsaantiperusteisiin verrataan OYL 13 luvun laitonta varojenjakoa koskevia säännöksiä, KonkL 4:11 keinotekoisen varallisuusjärjestelyn syrjäyttämistä ja rikosprosessin yhteydessä esitettävää yksityisoikeudellista vaatimusta, joka on yleensä vahingonkorvausvaatimus. Edellytysten ja menettelyllisten erityispiirteiden vertailun valossa takaisinsaantiperusteet muodostavat ennakko-oletusten mukaisesti yleensä tehokkaimman keinon varojenpalautukselle. Oikeusvoiman laaja objektiivinen ulottuvuus tekee lisäksi muiden varojenpalautuskeinojen pidemmistä määräajoista tai määräajattomuudesta merkityksettömiä, mikäli varojenpalautusta vaaditaan ensisijaisesti takaisinsaantiperusteiden nojalla. OYL:n mukaisella laittomasti varoja saaneen palautusvelvollisuudella tai KonkL 5:11 keinotekoisen varallisuusjärjestelyn syrjäyttämisellä katsotaan tutkimuksen valossa olevan vain harvoin itsenäistä merkitystä varojenpalautuksessa takaisinsaantiperusteiden rinnalla, koska objektiivisten takaisinsaantiperusteiden olemassaolo on useimmiten niitä helpompaa näyttää toteen. Toisaalta voidaan havaita, että OYL:n mukainen johdon vahingonkorvausvastuu täydentää takaisinsaantia tuomalla konkurssipesälle uuden, varojensaajasta erillisen tahon, jolta varoja voidaan vaatia korvattavaksi. Lisäksi rikosprosessin yhteydessä esitetyllä vahingonkorvausvaatimuksella on mahdollista saavuttaa velkojien kannalta vähäriskisempi, vähemmän selvitystä sekä toimenpiteitä vaativa ja korkovaatimuksen osalta tehokkain palautusvaatimus. Rikosprosessin yhteydessä esitettävällä vahingonkorvausvaatimuksella on kuitenkin korkeammat ja hyvin erilaiset käyttöedellytykset verrattuna muihin käsiteltyihin varojenpalautuskeinoihin, sillä yksityisoikeudellisen vaatimuksen täyttymisen kriteerit liittyvät kiinteästi rikosvastuun edellytyksiin. Tutkimuksessa on päädytty siihen lopputulokseen, että takaisinsaannilla on varojenpalautuskeinona perustellusta syystä ensisijainen asema muihin palautuskeinoihin nähden. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vaihtoehtoiset keinot voitaisiin täysin jättää huomioimatta. Tietyissä erityistilanteissa myös tutkimuksessa käsiteltyjen vaihtoehtoisten keinojen avulla voidaan päästä tehokkaammin tavoitteeseen varojen palauttamiseksi. Lisäksi niillä voi olla merkitystä silloin, jos takaisinsaantiperusteita ei voida jostain syystä hyödyntää.
  • Pelkonen, Saana (2018)
    Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millä edellytyksillä takaisinsaanti on mahdollinen trustista eurooppalaisessa konkurssissa. Tuomioistuimen toimivalta tutkia takaisinsaantikanne eurooppalaisessa konkurssissa määräytyy maksukyvyttömyysasetuksen mukaan. Tässä työssä tarkastellaan englantilaista trustia, jonka asettaja on konkurssissa ja edunsaajana on asettajan lapsi. Trusti on Suomen oikeusjärjestelmälle tuntematon omistusoikeuden instrumentti, jossa trustin perustamisen jälkeen omistusoikeus jakautuu omaisuuden hoitajan eli trusteen muodolliseen omistusoikeuteen ja edunsaajan aineelliseen omistusoikeuteen. Lähtökohta on, että perustamisen jälkeen trustiomaisuus ei ole enää trustin asettajan omaisuutta eikä kuulu hänen konkurssipesään. Tulevaan konkurssiin varautuva velallinen voi pyrkiä siirtämään omaisuuttaan läheisilleen, jotta omaisuus ei kuuluisi hänen konkurssipesään. Takaisinsaannin edellytysten käsillä olon arvioiminen on sitä vaikeampaa, mitä vanhempi peräytettävä oikeustoimi on. Asiallisesti lahjaan rinnastettavan trustin kohdalla kannattaa soveltaa rinnakkain TakSL 6 § ja TakSL 5 §:iä. Kun takaisinsaanti kohdistuu velallisen läheiseen, takaisinsaantilaki mahdollistaa oikeustoimen peräyttämisen ilman takarajaa sovellettaessa TakSL 5 §:ää. Edellytykset tähän ovat varsin tiukat. Peräyttäminen TakSL 5 §:n nojalla edellyttää takaisinsaantikanteen vastaajan vilpillistä mieltä. Sen sijaan TakSL 6 §:ää sovellettaessa edellytyksenä ei ole vastaajan vilpillinen mieli. Läheistä koskevana pidennettynä takaisinsaantiaikana sovelletaan käännettyä todistustaakkaa. Takaisinsaantikanteen vastaajana oleva läheinen voi pyrkiä näyttämään, että takaisinsaannin edellytykset eivät ole käsillä. Lisäksi vastaajalla voi tämän lisäksi olla mahdollisuus vedota MKA 16 artiklan torjuntastatuuttiin. Torjuntastatuuttiin vetoavan on näytettävä, että oikeussuhteeseen on sovellettava toisen jäsenvaltion lainsäädäntöä, eikä tämän lainsäädännön nojalla ole mitään mahdollisuutta peräyttää kyseistä oikeustoimea. Se, että omaisuus sijaitsee toisessa jäsenvaltiossa, ei tarkoita, että siihen tulisi soveltaa tuon valtion lainsäädäntöä. Yleensä vaaditaan, että osapuolet ovat tehneet lakiviittauksen oikeustoimeen sovellettavasta laista. Trusti on Englannissa varsin tavanomainen järjestely, joten ei voida poissulkea sitä, että lakiviittauksen sijaan osapuolet ovatkin tarkoittaneet soveltaa trustiin Englannin lainsäädäntöä.
  • Jäske, Janni (2020)
    Hankositeen proksimaaliosan vauriot ovat yleinen ontuman syy ratsuhevosilla. Vammoja esiintyy kaikenlaisilla hevosilla ikään, sukupuoleen ja käyttötarkoitukseen katsomatta. Vauriot johtuvat liiasta kuormituksesta hankositeeseen, joka voi olla seurausta liiallisesta tai vääränlaisesta rasituksesta, mutta usein vaurion syntymistä edesauttaa hevosen takajalan rakenteelliset asiat kuten suora kinnet ja vento vuohinen. Tässä kirjallisuuskatsauksessa keskitytään takajalkojen vammoihin, mutta vammoja esiintyy myös etujaloissa. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on perehtyä hankositeen monimutkaiseen anatomiaan hieman syvemmin ja löytää yhtenäinen tapa diagnosoida ja hoitaa hankositeen yläkiinnityskohdan vammoja. Hankoside sijaitsee plantaarisesti sääriluun ja syvän koukistajajänteen välissä puikkoluiden ympäröimänä kiinnittyen sääriluun proksimoplantaaripäähän yläkiinnityskohdastaan. Vammojen vakavuuteen vaikuttaa hankositeen anatominen sijainti, koska mahdollinen vamma voi vaikuttaa myös sitä ympäröiviin kudoksiin; esimerkiksi avulsiomurtuma sääriluussa on mahdollinen löydös hankositeen yläkiinnityskohdan vamman yhteydessä. Yleensä ensimmäisenä oireena hevosella havaitaan ontuma tai suorituskyvyn alenema, mutta sen vakavuus vaihtelee. Mahdollinen ontuma usein pahenee rasituksessa. Muita kliinisiä oireita kuten turvotusta tai lämpöä havaitaan vain harvoin. Vammojen diagnosointi aloitetaan kuten minkä tahansa ontuman selvitys; ensin palpoidaan raajat huolellisesti, tarkastellaan hevosen liikkumista, tehdään tarvittavaksi todetut taivutuskokeet ja diagnostiset puudutukset. Epäiltäessa hankositeen yläkiinnityskohdan vammaa kuvantaminen aloitetaan yleensä ultraäänitutkimuksella. Röntgenkuvantamisella poissuljetaan mahdolliset luuvauriot vamman yhteydessä. Nykyään käytetään myös yhä enemmän magneettikuvantamista, jonka avulla pystytään kuvantamaan sekä pehmyt- että luukudos samanaikaisesti. Vamman diagnosoiminen vaatii kuitenkin kokemusta ja anatomian tarkkaa tuntemusta johtuen hankositeen monimutkaisesta anatomiasta. Hankoside sisältää kaksi lohkoa. Molempien lohkojen sisällä on pienempi juoste, jota ympäröi varsinainen jännekudos. Juoste sisältää löyhää sidekudosta, verisuonia, hermoja, lihaskudosta ja rasvaa. Erilaiset kudokset ja niiden määrän vaihtelu eri yksilöiden välillä aiheuttavat heterogeenisyyttä ultraäänikuvaan. Diagnoosiin pääsy ja hoidon aloitus varhaisessa vaiheessa parantaa ennustetta. Varhaisesta diagnoosista ja hoidosta huolimatta ennuste on kuitenkin varauksellinen. Yleisesti käytettyjen hoitojen tehosta on ristiriitaisia tuloksia, eikä yhtenäistä hoitoprotokollaa ole löydetty. Akuutissa tapauksessa hoito aloitetaan konservatiivisella hoidolla ja paranemista voidaan tukea lääkityksillä, esimerkiksi kortisonilla, PRP:lla ja kantasolu-hoidolla. Myös esimerkiksi shock wave-terapiaa on käytetty hankositeen yläkiinnityskohdan vammojen hoidossa. Hoidossa voidaan turvautua myös kirurgiaan, jolloin hankositeen yläkiinnityskohtaa hermottava syvä lateraalinen plantaarihermo katkaistaan. Hoitomuodosta riippumatta paraneminen kestää pitkään ja sen edistymistä tulee seurata ultraäänitutkimuksen avulla ennen liikunnan lisäämistä. Vammat myös usein kroonistuvat tai uusivat heikentäen ennustetta edelleen.
  • Halmkrona, Esa (2020)
    Preparatory courses have established themselves as a part of higher education admissions in certain fields of study in Finland. In my thesis I set out to study preparatory courses as shadow education nested within the higher education system. My interest is especially in applicants that are currently studying in a secondary study programme and applying for a place in their primary programme. The purpose of my thesis is to outline the role of preparatory courses in the higher education admissions game as a partly invisible part of the applying process. In my thesis I used both quantitative and qualitative data. As a study design I looked at the phenomenon from two different perspectives with triangulation. The aim of the quantitative analysis was to outline the background of the phenomenon. I used the qualitative data to further deepen the understanding with individual stories. As quantitative data I used survey data from The Student Barometer 2016 by Research Foundation for Studies and Education OTUS (n = 5341). The qualitative data consisted of three interviews, which I executed as narrative interviews. The informants who took part in the interviews had taken a preparatory course and studied in a secondary study programme at the time. I analyzed the qualitative data using expectation analysis and small stories as a framework. In this study the preparatory courses are outlined as an integral part of admissions game, where the interviewed applicants have a position weaker than their perceived peers regarding the forms of capital. Preparatory courses are regarded as products in line with the idea of educational consumerism. The producers of the courses are critically compared with each other as with other products in the market. The community within a preparatory course appears to be highly competitive, there appears to be no peer-support, community-building or similar functions in the courses.
  • Tolonen, Topias (2018)
    Tutkielma kertoo takaperäisistä stokastisista differentiaaliyhtälöistä, joiden tutkimus käynnistyi laajamittaisesti vasta 1990-luvulla matemaatikkojen Etienne Pardoux ja Peng Shige toimesta. Mielenkiinto näitä yhtälöitä kohtaan on kasvanut nopeasti sen jälkeen, kun myös takaperäisillä stokastisilla differentiaaliyhtälöillä nähtiin rahoitusteoreettisia sovelluskohteita esimerkiksi optioiden suojausstrategioissa. Tutkielman painopiste on teoreettinen, ja tutkielman suuressa osassa on lukijan johdattelu niin kutsutun Itô-analyysin maailmaan. Todistamme lähteisiin nojautuen useita tuloksia, joista keskeisimpänä on yleisen Itôn integraalin olemassaolo, takaperäisten stokastisten differentiaaliyhtälöiden ratkaisujen olemassaolo- ja yksikäsitteisyyslause sekä näiden yhtälöiden yhteys eurooppalaisen osto-option hinnoitteluun. Aloitamme tutkielman Anders Haldin kirjoihin perustuen kertaamalla todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen historiaa, ja nykypäivää lähentyessä motivoimme lukijan ensiksi Itô-analyysin ja sitten stokastisten differentiaaliyhtälöiden maailmaan. Toisessa luvussa määrittelemme yleisen todennäköisyysavaruuden ja alamme rakentamaan todennäköisyyslaskennallista maailmaa tämän pohjalta. Luvun aikana luomme pala palalta tarpeen erilaisille todennäköisyyslaskennan käsitteille, määrittelemme Lebesguen integraalin ja odotusarvon ja tarkastelemme satunnaismuuttujajonojen raja-arvoja. Siirrymme nopeasti stokastisten prosessien käsittelyssä tarvittaviin työkaluihin, kuten martingaaleihin ja filtraatioihin. Lopuksi siirrymme käsittelemään Brownin liikettä, jonka määrittelemme kolmella eri tavalla. Kolmannessa luvussa esittelemme Itôn integraalin ja perustelemme sen tarpeen ja esittelemme neliöheilahtelun käsitteen yhdessä Itôn lemman kanssa. Näiden jälkeen siirrymme luontevasti kohti moniulotteista Itô-integraalia, kunnes lopulta perustelemme integraalin määritelmän yleisille integrandeille. Luvun lopussa alamme käsittelemään stokastisia differentiaaliyhtälöitä diffuusioprosessien lähtökohdista. Yhtälön esittelyn jälkeen pääsemme stokastisten differentiaaliyhtälöiden tärkeiden tuloksien – olemassaolo- ja yksikäsitteisyyslauseiden – piiriin. Ratkaisun olemassaolon todistamisen jälkeen käymme läpi ominaisuuksia näille yhtälöille, ennen kuin siirrymme kohti takaperäisiä yhtälöitä. Takaperäiset stokastiset differentiaaliyhtälöt (lyhennetään TSDY) astuvat kuvaan luvussa neljä. Tarkastelemme luvussa tavanomaista takaperäistä stokastista differentiaaliyhtälöä. Tarkastelemme ongelman mielekkyyttä ja perustelemme yhtälöiden tarvetta. Nopeasti siirrymme tarkastelemaan, miten generaattorin muoto vaikuttaa yhtälöön ja sen ratkaisuihin. Tämän jälkeen esittelemme Pardoux'n ja Pengin kuuluisan tuloksen näiden yhtälöiden ratkaisun olemassaolosta ja yksikäsitteisyydestä. Olemassaolo- ja yksikäsitteisyyslauseen jälkeen esittelemme takaperäisten stokastisten differentiaaliyhtälöiden vertailulauseen, ja lopulla tarkastelemme yhtälöiden ratkaisuja löyhemmillä oletuksilla. Viimeisessä luvussa siirrymme tarkastelemaan erästä takaperäisten stokastisten differentiaaliyhtälöiden tärkeintä sovelluskohdetta: rahoitusteoriaa. Esittelemme klassisen rahoitusteorian Black ja Scholes -markkinamallin ja avaamme tämän maailman stokastisten differentiaaliyhtälöiden silmin. Todistamme tuloksen, missä yhdistetään eurooppalaisen option arvo takaperäisen stokastisen differentiaaliyhtälön ratkaisuihin ja mallinnamme hintatiheysprosessin. Lopuksi osoitamme, että tällaisen eurooppalaisen option arvo tulee takaperäisten stokastisten differentiaaliyhtälöiden avulla täsmällisesti samaan hintaan kuin Black ja Scholes -artikkelissa osoitettiin.
  • Mynttinen, Sonja (2023)
    Ranskalainen Jean-Michel Bismut esitteli vuonna 1973 stokastisen version niin kutsutusta Pontryagin maksimiperiaatteesta käyttäen ensimmäisenä takaperoisia stokastisia differentiaaliyhtälöitä lineaarisessa tapauksessa. Seuraava harppaus TSDY:n tutkimisessa tapahtui kun kiinalainen Peng Shige ja ranskalainen Ètienne Pardoux julkaisivat vuonna 1990 artikkelin takaperoisten stokastisten differentiaaliyhtälöiden yleisestä teoriasta. Tutkimus keskittyi tuolloin jatkuva-aikaisiin yhtälöihin, ja diskreettiaikaisia yhtälöitä tarkasteltiin lähinnä apuvälineenä simuloimaan ja approksimoimaan jatkuva-aikaisia yhtälöitä. Tammikuussa 2010 ilmestyneessä artikkelissa Samuel N. Cohen ja Robert J. Elliott tarkastelevat diskreettiaikaisia yhtälöitä sinänsä, ei approksimoinnin välineenä. Vuonna 2018 julkaistussa artikkelissa edellä mainitut Cohen ja Elliott yhdessä Tak Kuen Siun kanssa esittelevät Malliavin laskennan sovelluksia takaperoisiin stokastisiin differenssiyhtälöihin liittyen diskreettiaikaisessa binomimallissa. Tässä työssä esittelen takaperoisten stokastisten differenssiyhtälöiden, lyh. TSDY, teoriaa ja lyhyesti myös stokastisen kontrollin teoriaa. Lähden liikkeelle perusteista; toisen luvun aluksi esittelen sigma-algebran, mitallisen avaruuden, mitallisen kuvauksen, mitan ja mitta-avaruuden käsitteet. Näiden avulla on helppo määritellä todennäköisyysteorian käsitteet todennäköisyysmitta, todennäköisyysavaruus ja satunnaismuuttuja. Siirryn odotusarvon pariin ja yritän hahmotella ajatusta siitä että odotusarvo on aina integraali, myös diskreetissä tapauksessa. Ehdollisen odotusarvon määrittelen Hilbertin avaruuden ortogonaaliprojektiona, luvun päätteeksi määrittelen martingaalin käsitteen. Kolmannessa luvussa käyn läpi arbitraasin käsitteen, ja määrittelen sitä varten salkun, strategian ja omavaraisen strategian käsitteet. Käyn läpi myös martingaalimitan ja binomimallin käsitteet ja lasken esimerkiksi erään riskineutraalin todennäköisyyden. Neljännessä luvussa käyn lyhyesti läpi TSDY:n historiaa ja esittelen olemassaolo- ja yksikäsitteisyyslauseen ja vertailuteoreeman. Lisäksi näytän miten TSDY:tä voi käyttää option arvostukseen, sitä varten näytän myös mitanvaihdon näille yhtälöille. Luvun lopuksi tarkastelen vielä niin kutsuttua ajurifunktiota useampitilaisessa viitekehyksessä ja esittelen epälineaarisen odotusarvon käsitteen. Viimeisessä luvussa kirjoitan myös hieman stokastisesta kontrollista ja käyn lyhyellä esimerkillä läpi näiden liitoskohtaa.
  • Mattila, Anna (2022)
    Tutkielman aiheena on takauksen vanhentuminen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten takaus vanhenee. Tutkimuskohteena on takauksen vanhentumissääntöjen lisäksi niiden pakottavuus. Takaussitoumus voi ja usein pitääkin sisällään usean eri velvoitteen takauksen. Jokainen näistä velvoitteista muodostaa oman takausvelkansa, jolle lasketaan oma vanhentumisaikansa. Jokaista velkaa koskee kaksiportainen vanhentumisjärjestelmä. Takauslain 19 §:n 1 momentin mukainen erityinen kolmivuotinen vanhentumisaika lasketaan päävelan erääntymisestä. Päävelan erääntyminen määräytyy päävelkaa koskevien sääntöjen mukaan. Toisen portaan muodostaa takaussitoumuksen antamisesta laskettava kymmenvuotinen vanhentumisaika, johon sovelletaan vanhentumislain 8 §:ää. Takausvelkaa koskevat vanhentumisajat kulkevat rinnakkain. Takaus vanhenee, jos jompikumpi vanhentumisajoista kuluu loppuun. Sekä erityinen että kymmenvuotinen vanhentumisaika ovat katkaisukelpoisia. Katkaisu määräytyy vanhentumislain 10 ja 11 §:ien nojalla. Takausvelan vanhentumisesta ei ole mahdollista sopia takaajan vahingoksi. Takaajan vahinkona pidetään vanhentumisajan pidentämistä, vanhentumisajan alkamisajankohdan myöhentämistä, katkaisukeinojen laajentamista tai sopimista siitä, ettei velka lainkaan vanhene. Takaajan eduksi tehtävä sopiminen on sallittua, mikäli sopiminen ei johda kohtuuttomuuteen. Kohtuuttomuutta määritettäessä huomiota tulee kiinnittää velkojan oikeuteen vaatia suoritusta. Lopullista vanhentumista koskevat säännöt vaikuttavat myös takauksen vanhentumiseen. Myös lopullisesta vanhentumisesta on mahdollista sopia takaajan eduksi. Kun takaaja suorittaa päävelkaa, hänelle syntyy takautumisoikeus päävelallista kohtaan. Takaajalla on aina vähintään kolme vuotta aikaa periä suorittamansa määrä päävelalliselta (TakausL 33.1 §). Vähimmäisvanhentumisaika alkaa kulua siitä, kun takaajalla on oikeus periä suorittamansa osuus päävelalliselta. Muutoin päävelallisen regressivelan vanhentuminen määräytyy päävelan vanhentumissääntöjen mukaan. Vähimmäisvanhentumisajasta ei ole mahdollista sopia, jos takaajana on yksityistakaaja. Muutoin sopimusvapaus määräytyy päävelkaa koskevan lainsäädännön mukaan. Jos takaajia on useampi, saattaa takaajalle syntyä takautumisoikeus toista takaajaa kohtaan. Takaajan takautumissaatava kanssatakaajaa kohtaan vanhentuu kolmessa vuodessa (TakausL 33.2 §). Vanhentumisaika lasketaan siitä hetkestä, jolloin takaajalla on ollut oikeus periä velka kanssatakaajalta. Regressivelan katkaisu määräytyy vanhentumislain mukaan. Vanhentumisesta on todennäköisesti mahdollista sopia vapaasti.
  • Tarvainen, Sanna (2014)
    Tutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten käsityksiä englannin sähköisestä ylioppilaskokeesta. Tarkoituksena on selvittää, mitä opiskelijat ajattelevat uudistuksesta ja miten he kokevat sen käytännössä sekä millaisena he näkevät sähköisen ylioppilaskokeen ja lukion englannin opetuksen suhteen. Vaikka sähköisiä kokeita ja tietokoneavusteista oppimista on tutkittu maailmalla paljon, kyseessä on tiettävästi ensimmäinen vieraiden kielten ylioppilaskokeen sähköisiä tehtäviä koskeva tieteellinen tutkimus. Ylioppilaskokeet muutetaan sähköisiksi vaiheittain vuosina 2016 - 2019, ja ensimmäinen englannin sähköinen ylioppilaskoe on vuonna 2018. Suullinen osa kielten kokeisiin lisätään vuonna 2019. Tutkimuksen aineisto koostuu 93 toisen vuoden lukio-opiskelijan kyselyvastauksesta. Ennen kyselyyn vastaamista opiskelijat tekivät neljä esimerkkitehtävää englannin sähköisestä ylioppilaskokeesta. Nämä tehtävät luotiin Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemien esimerkkitehtävien pohjalta ja esitettiin opiskelijoille ViLLE-oppimisympäristöä käyttäen. Yksi tehtävistä oli suullinen ja se toteutettiin lähtökohtaisesti hyödyntäen kouluista valmiiksi löytyviä laitteita ja ohjelmia. Aineistonkeruu toteutettiin kuudessa lukiossa pääkaupunkiseudulla huhti-toukokuussa 2014. Koska kysely koostui sekä monivalinta- että avoimista kysymyksistä, aineisto analysoitiin yhdistäen kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijat kokivat uudistuksen merkittäväksi muutokseksi englannin ylioppilaskokeeseen ja näkivät sen tuovan mukanaan muutoksia myös lukion englannin opetukseen. Kokeen sähköistämisen tärkeydestä opiskelijoilla oli eriäviä mielipiteitä, mutta suullisen osaamisen testaamista pidettiin keskeisenä. Kuten aiemmissa tutkimuksissa on todettu, naispuoliset opiskelijat suhtautuivat digitaalisuuteen varauksellisemmin kuin miespuoliset. Sen sijaan ATK-taidoilla ei tässä tutkimuksessa nähty olevan selkeää yhteyttä asenteisiin tai kokemuksiin sähköisestä ylioppilaskokeesta tai esimerkkitehtävistä. Esimerkkitehtävien hyvinä puolina opiskelijat pitivät lisääntynyttä autenttisuutta ja interaktiivisuutta, jotka yhdistettiin erityisesti suulliseen tehtävään ja useita artikkeleita käsittävän aineiston luetunymmärtämistehtävään. Oman koesuorituksensa opiskelijat arvioivat hieman heikommaksi sähköisessä kokeessa paperikokeeseen verrattuna. He painottivat koejärjestelmän helppokäyttöisyyden tärkeyttä ja toivoivat parannuksia suullisen osan käytännön järjestelyihin. Opiskelijat toivat vahvasti esille näkemyksensä siitä, että englannin opetukseen tarvitaan uudistuksen myötä lisää tietokoneiden käyttöä ja suullisen osaamisen harjoittelua. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sähköiseen ylioppilaskokeeseen, sähköisiin kokeisiin ja opetusteknologian hyödyntämiseen liittyvää tutkimusta kaivataan Suomessa lisää. Tämän tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin osana normaalia koulutyötä, mutta paremmat puitteet opiskelijoiden kokemusten ja suoritusten vertailuun ja tarkasteluun tarjoaisivat sähköiset kurssikokeet, joissa koetilanteen työrauha ja opiskelijan motivaatio vastaisivat normaalin koetilanteen vastaavia. Erityisesti suullisen kielitaidon testaamista teknologisia apuvälineitä käyttäen pitäisi tutkia ja kehittää ennen suullisen osuuden käyttöönottoa 2019.
  • Thomas, Allyana Hollisier (2015)
    This thesis analyzes the U.S. debate on cultural competency and problematizes it theoretically using Lo’s (2008) concept of hybrid habitus and also critiques the gaps in Lo’s (2008) concept. In my thesis I rely on the concept of hybrid habitus as means to contribute to a growing body of literature that theoretically informs already firmly embedded goals of culturally competent care. I fuse together the theoretical underpinnings of hybrid habitus with the concept of cultural health capital to better address the growing acknowledgement of power and social injustice within the U.S. healthcare system. This thesis explores the existing literature on cultural competence in the U.S. healthcare system from 2000 to 2015. The literature review found that the five existing categories proposed by Lo (2008) were still persistent in cultural competency discussions. These consist of normative persuasion, implementation recommendations, and issues of measurement, issues of thin description and issues of implementation. However, an additional category surfaced: alternatives and complements. Based on the literature several points become apparent. Debates around thin description reveal a burgeoning recognition that current understandings are not clinically relevant. In the face of this acknowledged increased hyper- or super-diversity, training continues to rely on overly simplistic conceptual models. The application of culturally competent care to the clinical context is guided by an ambiguous understanding of culture and rigid measures of competency that cannot account for diversity at this scale, their interactional nature and the contexts and structures in which it is situated. As result, alternatives and complements to cultural competency have begun to emerge in the literature along with an acknowledgment of the need to link cultural with context. Therefore there is still room for a theoretically informed understanding of culture that addresses these issues. The concept of hybrid habitus can serve to systematically explain individual idiosyncrasies and patterned variations through the multiplicity of schemas and resources available to patients, their specific patterns of integrations and application in specific context, and the constitutive role of clinical encounters. The concept has it is presented by Lo (2008) does not however account for the role of power. I posit that the concept of cultural health capital can move discussions of hybrid habitus forward by highlighting the duality of structure and acknowledging that patients’ ability to exercise agency is shaped by their social position.