Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Eurooppaoikeus"

Sort by: Order: Results:

  • Tarvainen, Ilona (2024)
    Viime vuosina on käyty laajaa keskustelua yrityskauppavalvonnan tehokkuudesta. Haasteeksi on etenkin osoittautunut yrityskaupat, joissa vakiintuneen markkina-aseman omaava toimija ostaa pois markkinoilta pienemmän, vasta kehittymässä olevan innovatiivisen toimijan, tarkoituksenaan vahvistaa omaa asemaansa yrityskaupan avulla. Markkinoiden kehitys on tuonut mukanaan kasvavan määrän yrityskauppoja, joissa mukana olevien yritysten liikevaihto ei välttämättä heijasta yritysten todellista tai potentiaalista kilpailuasemaa markkinoilla. Jos yrityskauppa ei ylitä EU:n sulautuma-asetuksessa tai kansallisessa lainsäädännössä asetettuja liikevaihtorajoja, siitä ei tarvitse ilmoittaa kilpailuviranomaiselle, jolloin yrityskauppa jää kilpailuviranomaisten tarkastelun ulkopuolelle. Tästä ilmiöstä on käytetty nimikettä killer acquisitions. Euroopan unionin tuomioistuimen maaliskuussa 2023 antama tuore ratkaisu asiassa Towercast (C-449/21) nosti aiheen entistä vahvemmin pinnalle. Ratkaisu selvensi, että EU-sääntely yrityskauppojen etukäteisestä ilmoitusvelvollisuudesta ei estä kansallisia viranomaisia ryhtymästä jälkikäteisiin tutkimuksiin niissä tapauksissa, joissa yrityskauppaa ei ole siirretty komission käsiteltäväksi sulautuma-asetuksen 22 artiklan mukaisesti ja joissa yrityskauppaa epäillään täyttävän määräävän markkina-aseman väärinkäytön tunnusmerkit. Asetelma korostaa yritysjärjestelyihin osallistuvien osapuolten tarvetta varautua ennakkoon SEUT 102 artiklan mahdolliseen soveltamiseen ja samalla tarvetta hankkia tarkempaa tietoa SEUT 102 artiklan soveltamisen konkreettisista edellytyksistä. Tutkielman pääasiallisena tarkoituksena on arvioida, missä määrin EU:n ja kansallisten liikevaihtorajojen alle jääviä yrityskauppoja voidaan tutkia jälkikäteisesti SEUT 102 artiklan nojalla, etenkin Towercast-tapauksen tuoman oikeuskäytännön mukaisesti. Tutkielmassa kartoitetaan yrityskauppavalvonnan täytäntöönpanovajetta killer acquisitions -järjestelyiden osalta ja pohditaan, mikä merkitys uudella Towercast-oikeuskäytännöllä on tässä suhteessa. Tämän tarkastelun myötä hahmotetaan tuomion vaikutuksia niin yleisesti kuin killer acquisitions -järjestelyihin. Tutkielmassa havaitaan, että Towercast-tapauksen kautta täsmentyneellä oikeuskäytännöllä voi olla yrityskauppavalvonnassa esiintyvän täytäntöönpanovajeen vuoksi täydentävä ja aukkoja paikkaava tehtävä. Towercast-tapauksen tarkastelun jälkeen todetaan, että vaikka SEUT 102 artiklan soveltaminen voi lisätä joustavuutta ja mahdollisuuksia puuttua killer acquisitions -järjestelyihin, sen soveltamisala pysyy kuitenkin rajallisena. Johtopäätöksenä todetaan, että kilpailuviranomaisilla on uusi, mutta rajallinen väline puuttua killer acquisitions -ilmiöön. SEUT 102 artiklan soveltamisen sisältö jää vielä täsmentymään tulevassa oikeuskäytännössä.
  • Hollmén, Laura (2022)
    Kohdennetut pakotteet eriytyivät kokonaisvaltaisista kattavista pakotekokonaisuuksista monivaiheisesti yhteiskunnallisen paineen alla. Euroopan unionin pakotteet eli rajoittavat toimenpiteet ovat nykyisin keskeinen yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toteuttamisväline, jolla se edistää politiikalle perussopimuksissa asetettuja tavoitteita. Unioni on syyskuun 11. päivä terrori-iskujen jälkeen asettanut rajoittavia toimenpiteitä myös terrorismiin osallisille, mikä on osa sen kokonaisvaltaista terrorismin torjumisstrategiaa. Otsikko kysyy, ovatko rajoittavat toimenpiteet tässä kontekstissa luonnollisille henkilöille asetettuina legitiimiä ulkopolitiikkaa vai pohjimmiltaan sellaiseksi verhoiltua rikosoikeutta. Unioni on käsitellyt terrorismipakotteita rikosoikeudellisista puitteista täysin irrallisena yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan työkaluna. Tutkielmassa tätä lähtökohtaa on arvioitu Kööpenhaminan turvallistamisteorian avulla kriittisesti tuomalla esille yhtymäkohtia, mitä rajoittavilla toimenpiteillä on rikosoikeudelliseen viitekehykseen. Merkitystä ei ole ainoastaan sillä, miten terrorismi määritellään lainsäädännössä, vaan myös sillä, minkälaisia toimenpiteitä määrittelyllä oikeutetaan. Tutkielmassa vastataan siihen, millaisia rajoittavia toimenpiteitä unioni asettaa luonnollisille henkilöille terrorismin torjumiseksi sekä vastaako näiden toimenpiteiden luonnehdinta de jure niiden luonnetta de facto.
  • Wik, Joachim (2019)
    Digitalisaation tuomat muutokset näkyvät sekä taloudessa että yhteiskunnassa. Palveluiden ja tuotteiden digitalisoituminen on johtanut merkittävien markkinoiden siirtymiseen digitaaliseen maailmaan. Tämän seurauksena alustatalous on jatkanut kasvuaan ja suurin osa maailman isoimmista yrityksistä toimivat digitaalisina alustoina. Merkittävimpinä yrityksinä voidaan pitää Googlea, Applea, Facebookia ja Amazonia, jotka muodostavat niin kutsutun GAFA:n. Kilpailuoikeuden katsotaan olevan yksi tehokkaimmista sääntelyvälineistä digitaaliselle alustataloudelle. Digitaalisen alustatalouden ominaispiirteet, kuten digitaaliset alustat, kaksipuoliset markkinat sekä verkostovaikutusten ja datan korostunut merkitys ovat muuttaneet lähestymistapaa kilpailuoikeuteen. Euroopan unioni (EU) on ottanut pioneerin roolin teknologiajättien valvojana. Markkinavoima on yksi kilpailuoikeuden ydinkäsitteistä ja sitä arvioidaan useiden kilpailuoikeudellisten menettelyjen osana. Yrityksen toiminta markkinoilla ei yleensä aiheuta kilpailulle haittaa, mikäli yrityksellä ei ole tietyn asteista markkinavoimaa. Markkinavoiman arvioiminen muodostaa siten keskeisen seikan kilpailuoikeudellisessa tarkastelussa ja sillä on erityisen keskeinen asema yrityskauppavalvonnassa sekä arvioitaessa mahdollista määräävää markkina-asemaa. Markkinavoiman arvioimiseen digitaalisilla alustamarkkinoilla liittyy lukuisia haasteita, sillä alustatalouden ominaispiirteistä johtuen vakiintuneet kilpailuoikeudelliset opit ovat vanhentuneet, eivätkä sellaisenaan päde. Markkinavoiman arviointi digitaalisilla alustamarkkinoilla on tällä hetkellä keskiössä oikeus- sekä taloustieteellisessä tutkimuksessa. Tutkielmassa selvitetään, miten EU:n kilpailuoikeudessa käytössä olevat markkinavoiman arviointimenetelmät soveltuvat digitaalisessa alustataloudessa toimivien yritysten markkinavoiman arvioimiseen, mitkä seikat osoittavat markkinavoimaa digitaalisilla alustamarkkinoilla sekä mihin seikkoihin markkinavoiman arvioimisessa on keskityttävä. Tutkimalla oikeus- ja taloustieteellistä kirjallisuutta sekä EU-oikeuskäytäntöä selvitetään, miten vakiintuneesti käytössä olevat markkinavoiman arviointimenetelmät soveltuvat digitaalisille alustamarkkinoille. Kilpailuviranomaisilla on käytössään eri menetelmiä markkinavoiman arvioimiseen. Niin sanotut suorat menetelmät koostuvat taloustieteellisistä malleista ja liittyvät yrityksen hinnoitteluun ja käyttäytymiseen sekä tuotteiden kysyntäjoustoon. Suorien menetelmien soveltaminen vaatii yksityiskohtaisia tietoja markkinoista ja hinnoista. Toista arviointimenetelmää kutsutaan epäsuoraksi menetelmäksi. Siinä painotetaan markkinoiden rakenteellista tarkastelua ja tutkitaan esimerkiksi yritysten markkinaosuuksia, markkinoiden keskittymisastetta sekä alalle tulon esteitä. Komissio sekä EU:n jäsenmaiden kilpailuviranomaiset käyttävät pääsääntöisesti epäsuoraa menetelmää arvioitaessa yritysten markkinavoimaa. Tutkielmassa päädytään esittämään, että markkinavoiman arvioimiseen vakiintuneesti käytössä olevat menetelmät eivät sellaisinaan sovellu digitaalisille alustamarkkinoille. Osa menetelmistä eivät digitaalisten alustamarkkinoiden erityisten ominaispiirteiden johdosta ole käyttökelpoisia. Rakenteellisessa tarkastelussa arvioinnin painopiste on siirtynyt pois markkinaosuuksista, sillä markkinaosuudet eivät digitaalisilla alustamarkkinoilla aina anna luotettavaa kuvaa markkinoiden voimasuhteista. Arvioitaessa digitaalisten alustojen markkinavoimaa arvioinnissa on entistä enemmän keskityttävä alalle tulon esteisiin, kuten verkostovaikutuksiin, dataan ja vaihtamiskustannuksiin sekä innovaation ja potentiaalisen kilpailun korostuneeseen merkitykseen.
  • Sormunen, Sofia (2022)
    Transparency of the Commission is as important as ever considering the ever-expanding nature of EU’s influence. In current digital era, EU’s access to documents regime is increasingly also conducted through technological solutions assisting and replacing previously predominant tangible and human solutions. An example of the technological solutions equipped for transparency in the context of the Commission are document registers, which are founded in law and created in the name of transparency. However, the practical and legal effects of document registers materialising transparency is largely unstudied aspect of the Union’s transparency. Therefore, this thesis is devoted to examining how we can observe the materialisation of transparency in practice, focusing on the European Commission’s Register of Documents. Aim is to show the (often) hidden ways in which the technological solutions influence transparency in their own right. To be able to study transparency in practice, it is necessary to understand the concept not only as talk but also an action. The related legal instruments are studied in order to get a full picture of the realm in which transparency conducted through document registers function. The technology is studied to bring fore ways in which the technological solutions are able to govern transparency on their own right. Institutional and expert interviews were conducted and incorporated in the analysis to support the findings from the usability of the registers. The thesis shows how technological construction of the Register of Documents is able to largely limit access to documents precisely due to the way in which it has been constructed. Together with the technological solutions, soft law instruments as well as institutional specific guidelines prove to have enormous influence in practicing transparency through the registers. Main finding suggests that access to documents is not an equal right in practice but high level of expert knowledge is required to gain information. This raises question on the nature of transparency as an ideal principle in a democratic society which would allow to hold the governing entities responsible on their decision and actions. What is needed is renewed attention to the ways in which designing technology creates, in itself, silent rules and shapes the reality of transparency in practice. Tämän tutkielman keskiössä on se, miten Komission läpinäkyvyys materialisoituu digitaalisessa ympäristössä asiakirjarekisterien kautta ja mitä vaikutuksia tällä on asiakirjoihin perustuvalle läpinäkyvyydelle. Euroopan Unionin demokratiavaje on ollut puheenaiheena jo pitkään. Hallinnon läpinäkyvyys on ajateltu olevan yksi keino parantaa demokraattista päätöksen tekoa ja tuoda se lähemmäksi kansalaisia. Läpinäkyvyyttä, kuten monia muitakin hallinnon osa-alueita on digitalisaation myötä lähdetty toteuttamaan myös teknologian avulla. Esimerkkinä tästä on Euroopan Komission Asiakirjarekisteri (RegDoc), joka on tämän tutkielman keskiössä. Teknologian oikeusvaikutukset on oikeustieteen tutkimuksessa aiemmin jo tunnistettu. Komission toimien ja päätösten läpinäkyvyyttä lainopillisesti sääntelee perussopimuksien ja perusoikeuskirjan lisäksi tarkempi asetus asiakirjojen saamisesta yleisön tutustuttavaksi (1049/2001). Nämä luovat pohjan, jonka päälle Komissio on säätänyt päätöksiä, menettelyohjeita, sekä -sääntöjä, niin sanottuja soft law instrumentteja. Vaikkakaan näillä instrumenteilla ei ole yhtäläistä lainpohjaa kuten perussopimuksilla tai asetuksilla, ne vaikuttavat olevan vahvemmassa asemassa asiakirjarekisterien yksityiskohtaisemmassa sääntelyssä. Yksi tutkimuksen löydös osoittaakin, että soft law:sta tuleva sääntely osittain poikkeaa asetuksen vaatimuksista liittyen asiakirjojen metadataan tietokannassa. Tutkielma keskittyy siihen, kuinka rakennettu teknologia itsessään pystyy sääntelemään Komission läpinäkyvyyttä. Komission Asiakirjarekisterin analyysi tuo uutta tietoa ensinnäkin siitä, miten tietyt ratkaisut Asiakirjarekisterin rakennuksessa itsessään vaikeuttaa asiakirjojen saantia. Toiseksi analyysi näyttää miten läpinäkyvyys materialisoituu soft law:n ja teknologian pohjalta. Tutkimuksessa käytetään instituutio- ja asiantuntija haastatteluja, jotka tukevat kirjallisuuteen perustuvaa, lainopillista sekä empiiristä tutkimusta. Tutkielman keskeinen löytö on kuinka Komission läpinäkyvyys ei ole käytännössä saavutettavissa jokaiselle. Erityisesti teknologiset ratkaisut ovat johtaneet vaikeuksiin käyttää asiakirjarekisteriä tai löytää sieltä tietoa. Samalla asiantuntijat, joilla on täsmällistä tietoa haluamistaan asiakirjoista eivät monesti pysty löytämään niitä rekistereistä. Asiakirjoihin pääsy vaikuttaa olevan hyvinkin elitistinen oikeus, jos sitä tarkastellaan rekisterien kautta, ja asiakirjarekisterit vaikuttavat olevat enemmän symbolinen ideaalin läpinäkyvyyden ilmentymä. Kuitenkin asiakirja rekisterien ongelmilla on vaikutuksia muihinkin kansalaisten oikeuksiin, kuten asiakirjapyyntöihin. Näin ollen asiakirja rekisterien käytettävyyteen tulisi kohdistaa enemmän huomiota ja resursseja.
  • Tuomola, Nicole (2023)
    Medicintekniska produkter regleras kraftigt av MDR. Den styr vad en tillverkare ska göra för att få sin produkt ut på marknaden. Medicintekniska produkter kan vara mjukvara, vilket innebär att de kan vara AI-baserade. Detta leder till att EU:s harmoniserade regler för artificiell intelligens (AIA) kan bli tillämpliga för AI-baserade medicintekniska produkter. EU:s mål med AIA är att marknaden endast ska bestå av tillförlitlig AI, eftersom det uppmuntrar till användningen av AI och till investeringar i teknologin. Situationen och rättsläget är osäkert för tillfället och både företag som individer är medvetna om riskerna som förknippas med AI. Det finns dock även flera fördelar som AI-teknologin kan leda till eller bidra till vilket betyder att man vill få kontroll över marknaden. Syftet med AIA är således att reglera teknologin genom att ställa krav och skyldigheter på AI-systemet samt de olika AI-aktörerna, som till exempel leverantören av en AI-baserad medicinteknisk produkt. Vad är tillförlitlig AI och hur uppnås det? För en leverantör, eller utvecklare av en sådan produkt, finns det intresse att få en inblick i hur den framtida miljön kommer att se ut då både MDR och AIA tillämpas på samma produkt, så att man kan förbereda sig och reagera proaktivt. Avhandlingens syfte är att ta reda på hur AIA kommer att påverka utvecklandet av AI-baserade medicintekniska produkter och hur det kommer att se ut i praktiken.
  • Thessler, Fanni (2021)
    Tutkielmassa käsitellään eurooppalaisen ne bis in idem -periaatteen ja sitä koskevan oikeuskäytännön kehitystä. Siinä käsitellään kattavasti ne bis in idem -periaatteen ja laajemmin perusoikeuksien rajoittamista EU-oikeudessa sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen (EIS) alalla. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan eurooppalaisen ne bis in idem -periaatteen sisältöä ja sen suhdetta muihin EU:n yleisiin oikeusperiaatteisiin. Ne bis in idem -periaatteen kehityksen lisäksi tutkielmassa keskitytään Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) väliseen suhteeseen ja tuomioistuinten periaatetta koskevan oikeuskäytännön keskinäiseen vertailuun. Tutkielma on luonteeltaan lainopillinen ja sen oikeuslähteet koostuvat pitkälti EUT:n ja EIT:n ratkaisuista. EUT:n osalta ne bis in idem -periaatetta koskeva oikeuskäytäntö perustuu Euroopan unionin perusoikeuskirjan 50 artiklan ja Schengenin yleissopimuksen 54 artiklan mukaisille kielloille. EIT:n oikeuskäytäntö puolestaan nojaa EIS:n 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan kieltoon. Ne bis in idem -periaatteesta on erityisesti 2000-luvulla tapahtuneiden muutosten seurauksena kehittynyt vahva perusoikeudellinen oikeussääntö, jonka luoman yksilönoikeuden nojalla voidaan tehokkaasti rajoittaa julkista rankaisuvaltaa (ius puniendi) myös rikosoikeudellisten menettelyjen ulkopuolella hallinnollisissa sanktiomenettelyissä. Yleisemmin perusoikeuksien osalta voidaan todeta, että perusoikeuskirjan 50 artiklaa ja Schengenin yleissopimuksen 54 artiklaa koskeva oikeuskäytäntö on nostanut perusoikeudelliset kysymykset perinteisesti taloudellisiin oikeuksiin keskittyvän EUT:n toiminnan keskiöön. Tutkielman fokus on ne bis idem -periaatetta koskevassa viimeaikaisessa oikeuskäytännössä. Sekä EUT:n että EIT:n voidaan havaita omaksuneen ne bis in idem -kiellon rajoittamista koskevissa ratkaisuissaan uuden lievemmän kannan, jonka mukaan ne bis in idem -periaatetta voidaan tietyissä olosuhteissa rajoittaa sallimalla kaksinkertaiset rikosoikeudelliset ja hallinnolliset menettelyt.
  • Sundström, Julia (2021)
    SEUT 13 artikla tunnistaa eläimet tunteviksi olennoiksi ja edellyttää, että unioni ja jäsenvaltiot ottavat eläinten hyvinvoinnin vaatimukset täysimääräisesti huomioon laatiessaan ja pannessaan täytäntöön unionin maatalous-, kalastus- ja liikennepolitiikkaa, sisämarkkinoita sekä politiikkaa tutkimuksen, teknologisen kehittämisen ja avaruuden aloilla. Samalla kuitenkin edellytetään erityisesti uskonnollisiin rituaaleihin, kulttuuriperinteeseen ja alueelliseen perintöön liittyvien jäsenvaltioiden lakien ja hallinnollisten määräysten sekä tapojen kunnioittamista. Tuntevien olentojen lisäksi eläimet ovat unionin oikeudessa kuitenkin maataloustuotteita, minkä seurauksena eläinten oikeudellinen asema unionissa on ristiriitainen. Tämä ristiriita ilmenee esimerkiksi teurastusta koskevassa sääntelyssä, jossa yhtäältä eläinten asema tuotteina on kohtalaisen selvä, mutta toisaalta eläinten hyvinvointia pyritään parantamaan sääntelyllä osittain juuri eläinten tuntoisuuden vuoksi. Yksi keskeinen tapa, jolla eläinten hyvinvointia on pyritty suojaamaan, on edellyttämällä, että eläimet tainnutetaan ennen teurastamista tarpeettoman kärsimyksen välttämiseksi. Tätä lähtökohtaista vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta lopetusasetuksen (Neuvoston asetus N:o 1099/2009 eläinten suojelusta lopetuksen yhteydessä) 4 artiklan 4 alakohdan nojalla teurastettaessa eläimiä uskonnollisten rituaalien määrittämiä erityismenetelmiä käyttäen, edellyttäen, että teurastus tapahtuu teurastamossa. Tutkielmassa tarkastellaan tainnutusvaatimusta eri näkökulmista. Alussa tutkielmassa luodaan katsaus jakoon yhtäältä eläinten hyvinvointiin tähtäävien toimenpiteiden ja toisaalta eläinten oikeuksia vaativien suuntausten välillä. Eläinten hyvinvointiin pyrkivällä lainsäädännöllä on perinteisesti katsottu olevan tavoitteena tarpeettoman kärsimyksen välttäminen kuitenkaan kyseenalaistamatta eläinten käyttämistä ihmisten erilaisten tarpeiden ja halujen täyttämiseksi. Eläinten oikeuksiin tähtäävien suuntausten taustalla puolestaan on esimerkiksi pyrkimys lopettaa eläinten hyväksikäyttö ja ihmisten kanssa tasavertaisen aseman tunnustaminen eläimille. Muun muassa eläinten aseman parantamiseen liittyvän muutoksen vaatiman tahdin on perinteisesti aiheuttanut ristiriitaa näiden kahden suuntauksen välillä. Lisäksi suuntaukset ovat olleet erimielisiä siitä, johtaako eläinten oikeuksien tavoittelu vai hyvinvointipyrkimykset lopulta tehokkaampaan eläinten suojeluun. Näiden kahden suuntauksen esittelyn jälkeen tarkastellaan eläinten oikeudellista asemaa unionissa ja sitä, mikä rooli eläinten hyvinvoinnilla unionin oikeudessa on. Tämän jälkeen tutkielmassa perehdytään tarkemmin tainnutusta ja teurastusta koskevaan sääntelyyn. Kahtiajaon eläinten hyvinvoinnin ja eläinten oikeuksien välillä ei kuitenkaan tarvitse olla niin jyrkkä. Nykyään on jo useita oikeustieteilijöitä, joiden mukaan eläimillä voidaan jo katsoa olevan oikeuksia. Näitä oikeuksia on mahdollista tunnistaa esimerkiksi eläinten hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävästä lainsäädännöstä. Asia vaikuttaa olevan näin ainakin tarkasteltaessa oikeuksia intressiteorian näkökulmasta, jossa oikeuksien olemassaolo kytketään yksinkertaistettuna siihen, onko esimerkiksi tietyn asian suorittaminen tyypillisesti jonkin yksilön intressissä. Tutkielmassa luodaan katsaus intressiteoriaan ja pohditaan tämän pohjalta sitä mahdollisuutta, että vaatimus eläimen tainnutuksesta ennen teurastamista loisi eläimelle oikeuden tulla tainnutetuksi ennen teurastamista. Lopuksi tutkielmassa perehdytään Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) viimeaikaiseen ratkaisukäytäntöön, jossa vastakkain ovat olleet eläinten hyvinvoinnin suojelemiseksi säädetty tainnutusvaatimus sekä perusoikeuskirjan (POK) 10 artiklan takaama uskonnollinen vapaus. Tapaukset ilmentävät sitä punnintaa ja tasapainottelua, johon SEUT 13 artikla velvoittaa. Se, että EUT on ottanut ennakkoratkaisulla kantaa kolmeen aiheeseen liittyvään tapaukseen viiden vuoden sisällä osoittaa, että aihe on ajankohtainen. Eläinten hyvinvoinnin voidaan katsoa saaneen tapausten ratkaisussa suuren painoarvon. Nähtäväksi jää, miten tuomioistuimen antamat ennakkoratkaisut vaikuttavat teurastusta koskevaa sääntelyä uudistettaessa osana komission vuonna 2020 julkaisemaa Pellolta pöytään -strategian toimeenpanoa.
  • Dahlfors, Jessica (2023)
    The State aid regime has developed into a tool that can be used for assisting the achievement of environmental and energy objectives under the European Green Deal. This tool must however be properly used, to enable an achievement of these objectives. That is, State aid decision-making must be conducted based on complete information, to be able to support the achievement of these objectives. Subsequently, it has been assessed in this thesis, if complete information is gathered by the Commission, before adopting a final State aid decision. This assessment has resulted in the finding that the limited participation rights during the State aid procedure, and the limited possibilities to be allowed to enjoy these rights, could result in the Commission basing its decisions on incomplete information regarding the aid measure in question. The importance of ensuring complete information has been concluded to be of especially high importance when granting aid for measures supporting the clean energy transition, as it is a complex area, under constant development. Correspondingly, broader public participation during the administrative State aid procedures has in this thesis been suggested to assist the gathering of complete information that, in turn, enables aid measures to be designed to provide a positive contribution, instead of undermining, the clean energy transition. In conclusion, not allowing members of the public to substantially participate in the State aid procedures under Article 108(2) of the Treaty on the Functioning of the European Union, is not in line with the ambitions of the European Green Deal.
  • Grabinski, Savija (2024)
    The setup of the Recovery and Resilience Facility as a response to the COVID-19 pandemic in 2020 was by many seen as a watershed moment for the European Union. Under the program, national plans realize long-pending reforms and investments that support the continent's green and digital transitions. Furthermore, the Commission issues EU-Bonds at a large scale on the financial markets for the first time, and the introduction of performance-based funding introduces numerous innovations in fund disbursement and oversight. This novelty however demands heightened scrutiny, that lays open under which considerations measures were included in the national plans, subsequently evaluated by the Commission, and how funding is disbursed now. With Italy serving as a case study, this thesis seeks to evaluate the practical outcomes of this innovative approach and suggest improvements for the regulatory framework moving forward. By integrating legal analysis of both the underlying European legislation and the national legal framework, along with political considerations specific to Italy, this study aims to unveil an organizational structure within the country ill-prepared for the heightened administrative and organizational demands posed by funding from the Recovery and Resilience Facility. For performance-based funding mechanisms to continue to be used on a large scale in the future, and remain effective, it would be imperative to better involve stakeholders at every stage of the process, simplify the publication of preparatory and methodological documents, and improve the overall transparency framework.
  • Salonen, Satu Meri (2022)
    Objectives and theory. Competition means of competition and competitive advantage – when delivering in the EU internal market – create the map of research and its red thread. The purpose of the study is to determine the components of a genuine competitive advantage and to identify opportunities for further development. Background theories are EU Competition Law (especially Articles 101 and 102 TFEU), Law and Economics (the effectiveness of the law and the means of competition), Consumer Law (the status of consumers and the safeguarding of their rights) and Philosophy of Law (background values and ethics of activity). Research questions are: How to find and determine the factors of a genuine and developable competitive advantage? How can a genuine competitive advantage that can be further developed be achieved through permitted and profitable means of competition? Methodology. The research approach was mainly qualitative, quantitative played a supporting role, in connection with examples and material. It was a hermeneutic study, and the methods were interpretation, argumentation, specification, and reasoning; in addition, forensic science played a part in efficiency assessment. The study progressed from more general to more private, from competition to competitive advantage; from a potential competitive advantage to a further competitive advantage – a permitted, profitable, genuine, and further competitive advantage were reviewed. The study was conducted in theory (written law, regulations, guidelines, rules, scientific research, and other relevant literature) and in practice (business examples and case law). Results. A genuine competitive advantage arises from a combination of the admissibility and profitability of a means of competition. Genuine and further competitive advantage complement each other. Genuine competitive advantage is enshrined in law and has an economic impact on the business, the consumer and society. The existence of a genuine competitive advantage in the context of the 8P competitive means of marketing can be determined in theory and in practice. The competitive means of 8P marketing can be ranked based on their overall goodness based on theory and practice. According to this study, the order is product (t), physical environment (p), process (t), place (t), price (p), promotion (t), personalization (p) and people (t) (stronger perspective of the means of competition, t = theory and p = practice). Furthermore, the simultaneous use of several means of competition leads to better results than the use of a single means of competition. Conclusions. All 8P competition tools for marketing are both genuine and evolving. When examining the overall goodness of the means of competition, most of the means of competition prove to be better in theory than in practice – there is an order for the development of activities in the market. In all reviews, there is room for improvement in the means of competition, both in theory and in practice. The interpretation is based on the four theoretical perspectives of this study, the empirical partition, and the examination of the competitive means of 8P marketing in the light of their historical development.
  • Rekonen, Saga (2023)
    Avhandlingen behandlar konkurrensrättsliga påföljder, med konkurrensrättsligt skadestånd i fokus, samt återkrav av statligt stöd inom EU:s och Finlands konkurrensrätt. Målet har varit att undersöka dessa områden och hur principen om ekonomisk kontinuitet tillämpas i samband med dem. I vilka situationer kan en efterföljare till ett företag som var inblandat i en avslutad konkurrensbegränsning bli skadeståndsansvarig baserat på de handlingar som den förstnämnda utförde? Konkurrensrättsliga påföljder och återkrav av statligt stöd skiljer sig stort i karaktär. Offentligrättsliga och privaträttsliga påföljder kan vara till exempel böter eller skadestånd. Företag som agerar konkurrensbegränsande kan åläggas att betala böter som straff, eller skadestånd som gottgörelse. Återkrav av statligt stöd handlar däremot om att återställa balansen på marknaden genom att kräva tillbaka stöd som är otillåtet och förvränger konkurrensen. Principen om ekonomisk kontinuitet kan göra efterträdande företag ansvariga för överträdelser, vilket förhindrar företagen att undvika betalningsansvar genom ägarbyten. Konkurrensskador avser skador som orsakats genom överträdelse av bestämmelserna i artiklarna 101 och 102 i EUF-fördraget samt motsvarande nationell konkurrenslagstiftning. I målet Skanska Industrial Solutions tillämpades ekonomisk kontinuitet för första gången på skadeståndsanspråk i EU:s konkurrenslagstiftning. Före detta mål var läget för ekonomisk kontinuitet i konkurrensrättsligt skadestånd länge oklart i unionsrätten. Tillämpningen av ekonomisk kontinuitet på andra privaträttsliga påföljder är dock fortfarande öppen. Vid återkrav av statligt stöd kan efterträdande företag hållas ansvariga för att återbetala otillåtet stöd även om det beviljades innan de blev ägare. Domarna i målen Helsingfors Busstrafik Ab och Fortischem illustrerar vikten av att företag är medvetna om det potentiella ansvaret för återbetalning av statligt stöd som kan försträckas till dem vid företagsköp. Sammanfattningsvis ger avhandlingen insikter om hur principen om ekonomisk kontinuitet främjar en sund konkurrens på marknaden samt ansvarsfulla affärspraktiker genom att förhindra enkla undanflykter från ansvar i form av ägarbyten eller omstruktureringar av ett företag.
  • Consoli, Elisa (2023)
    The acquis of chemical legislation in the EU is probably one of the most comprehensive and complex in the world. Often, the European Union has been the pioneer in the adoption of legislation aimed at protecting its citizens as well as the environment. The field of chemical management is not different; the EU has paved the way to a new and reinforced concept of systematic protection of human health and the environment from hazardous chemicals that has initiated a global approach. In this work, I focus on the public accessibility aspect of the EU legislation on chemicals, providing an analysis of the current framework as well as some reflections on whether the system provides the expected level of accessibility. Overall, the main research question at the core of this thesis is: “is the EU chemical legislation accessible enough? And if not, can we deduce areas for improvement?”. After sharing an overview of the legal framework and of the key actors involved in the implementation of the EU chemical legislation, by using the case study of REACH restrictions, in my conclusions, I provide suggestions for improvement points relating to the identified shortcomings in terms of public accessibility.
  • Brandt, Mikael (2021)
    Puolustustarvikemarkkinat ovat valtava kauppapaikka, jossa vaihdetaan sotilaalliseen käyttöön tarkoitettuja tavaroita ja palveluja vuosittain satojen miljardien eurojen edestä. Puolustustarvikemarkkinoiden volyymiä kuvastaa hyvin HX-hankinta, josta tulee toteutuessaan Suomen historian kallein hankinta. EU:n toimielimet ovat jo pitkään pyrkineet markkinoiden uudistamiseen kasvaneiden kustannusten, jäsenvaltioiden tuotekehitystyön päällekkäisyyden ja markkinoiden tehottomuuden takia. Euroopan komissio on ottanut tehtäväkseen EU:n puolustustarvikemarkkinoiden kehittämisen. Saavuttaakseen tämän tavoitteen komissio on pannut alulle useita puolustusteollisuuden alan strategisia hankkeita sekä ajanut markkinoiden yhtenäistämistä vaalivaa linjaa. Kruununjalokivenään komission toimesta säädettiin PUTU-direktiivi, joka oli ensimmäinen ylikansallinen puolustus- ja turvallisuushankintoja koskeva säädös. Perinteisesti puolustus- ja turvallisuushankinnat ovat kuuluneet jäsenvaltioiden kansallisen suvereniteetin alaan, ja hankinnat on suoritettu pitkälti EU:n valvovan silmän ulottumattomissa. Näitä perinteitä on viime aikoina rikkonut niin EUT:n tiukentunut linja SEUT 346 artiklan tulkinnassa kuin myös edellä mainitun PUTU-direktiivin voimaantulo. Jäsenvaltioiden keinovalikoimat mielivaltaiseen puolustustarvikekauppaan ovat kaventuneet. Tutkielmassa luodaan katsaus näihin keinovalikoimiin ja esitetään tutkimustulokset kootusti.
  • Viiri, Elisa (2021)
    Rahapelialalla on selvästi nähtävissä jännite toisaalta kansallisen tilanneherkkyyden ja toisaalta Euroopan unionin perusvapauksien edistämisen välillä. Alalla esiintyy jäsenvaltioiden välillä moraalisesti, kulttuurisesti ja uskonnollisesti toisistaan eroavia näkökantoja. Tästä syystä ala on jätetty harmonisoimatta, eikä alaan sovelleta vastavuoroisen tunnustamisen periaatetta. Alan sääntely on siten jätetty osaksi jäsenvaltioiden toimivaltaa toissijaisuusperiaatteen nojalla. Jäsenvaltiot pyrkivät suojelemaan kansalaisiaan ja yhteiskuntaansa rahapelien aiheuttamilta haitoilta rajoittamalla alueellaan harjoitettavaa rahapelitoimintaa. Täysin vapaita käsiä alan herkkyydestä huolimatta jäsenvaltioilla ei ole, vaan rahapelitoimintaan taloudellisena toimintana soveltuvat kuitenkin EU:n perusvapaudet. Lähestulkoon kaikki jäsenvaltiot soveltavat lisenssi- tai yksinoikeusjärjestelmää, jotka molemmat muodostavat rajoituksen sekä palvelujen vapaalle liikkuvuudelle että sijoittautumisvapaudelle. Harmonisoimattomuuden vuoksi EUT on ajautunut tilanteeseen, jossa sen on pitänyt antaa alaan liittyen useita kannanottoja perusvapauksien ja niiden rajoitusten oikeuttamisen tulkintaa varten. Kansallista harkintavaltaa on korostettu EUT:n ratkaisuissa ensimmäisestä alaa koskevasta ratkaisusta Schindler lähtien. Ajan myötä EUT:n kannanotot ja tulkintaohjeet ovat muuttuneet kriittisemmiksi, jotta jäsenvaltioiden protektionistiset intressit eivät vie liikaa alaa perusvapauksien turvaamiselta. Tutkielmassa jäsennetään EUT:n oikeuskäytäntöä rajoitusten oikeuttamisesta kokonaisuudeksi, jossa käsitellään tätä kehitystä kriittisyyden ja kansallisen harkintavallan kaventumisen suuntaan sekä yleisellä tasolla että suhteessa erilaisiin sääntelyjärjestelmiin. Nykypäivänä muita rahapelejä enemmän riskejä aiheuttavien online-pelien tarjoaminen kuluttajille kiertämällä jäsenvaltioiden asettamia rajoituksia on yksinkertaista ja muodostunut ongelmaksi. Rahapelimarkkinaa on oikeastaan mahdotonta pitää enää jäsenvaltion sisäisenä, vaikka siihen pyrittäisiin esimerkiksi yksinoikeusjärjestelmän avulla. Kansallisten rajoitusten toimivuus jäsenvaltioiden asettamien tavoitteiden saavuttamisessa voidaankin kyseenalaistaa. Kansallisten rajoitusten kiertämisen helppoudesta johtuen yksi EU:n jäsenvaltioista, Suomi, on käynnistänyt lainsäädäntöhankkeen, jonka avulla kiertämisestä johtuvien laittomien rahapelien saatavuutta yritetään torjua. Suomi suunnittelee asettavansa tietyin edellytyksin maksuliikenteen estoja mannersuomalaisten pelaajien ja yksinoikeuden ulkopuolisten rahapelejä tarjoavien toimijoiden välille. Tutkielmassa arvioidaan mahdollisen tulevan lainsäädännön yhdenmukaisuutta EU:n perusvapauksien ja tutkielmassa esitellyn EUT:n oikeuskäytännön kanssa ja kyseenalaistetaan maksuliikenteen estojen asettamisen todellinen syy ja toimivuus käytännössä. Jos lainsäädäntöhanke toteutuu, tullaan lopputulokseen, ettei EU-oikeuteen voida yksinoikeuden kattavan alueen ulkopuolella sijaitsevan Ahvenanmaan ja siellä toimivan rahapeliyhtiö Paf:n osalta vedota.
  • Nissilä, Nea (2023)
    Digitalization requires new legislative tools that can effectively address the issues that are specific to digital markets. In the European Union, cases concerning dominant platforms used to fall under EU competition law and Article 102 TFEU, but this legal framework was sometimes ineffective in regulating issues that exist in digital markets. For instance, the Google Shopping case illustrates one of the difficulties of Article 102 TFEU in relation to digital markets, which are the abuses that are specific to digital markets, such as self-favouring. Digital markets evolve rapidly, and thus they require quick and effective responses from legislators. In order to further regulate digital markets, the European Commission introduced the EU Digital Markets Act (DMA) in 2020 and the DMA rules start to apply in May 2023. The overall objective of the DMA is to increase contestability and fairness in digital markets while simultaneously creating a more effective legal framework. The DMA is a sector-specific EU regulation that regulates the actions of the biggest digital platforms that are called gatekeepers, which offer their services to business users and end users located in the European Union. When the Commission designates a platform as a gatekeeper, the platform must follow the obligations set out by the DMA within six months after the designation. The main goal of this thesis is analysing the effectiveness of the regulation of digital markets after the DMA. As this thesis is finalized in April 2023 and the DMA rules start to apply in May 2023, this thesis focuses on the elements of effectiveness that can be evaluated now. In order to illustrate the effectiveness of the DMA, one of the central elements is the application of the DMA rules to the Google Shopping case. By applying the new legal framework to a case that was judged under the Article 102 TFEU framework, improvements in effectiveness will be portrayed in a more concrete manner. Furthermore, this thesis also examines the potential shortcomings when it comes to the effectiveness of the DMA. One of the most significant issues of the DMA is its inflexibility towards future developments. This thesis argues that while the DMA provides an effective framework for addressing the current issues in digital markets, it is unable to address future developments in digital markets effectively.
  • Syvänen, Meri (2023)
    This thesis has been carried out in circumstances where the European security climate has changed due to the Belarusian regime’s hybrid operations as well as the Russian Federation’s attack on Ukraine. In this thesis, answers are sought to four research questions: 1) has instrumentalization been defined as a security threat, 2) has there been an attempt to securitize asylum seeking in itself, 3) why or why not has there been an attempt to securitize instrumentalization and/or asylum seeking in itself, 4) do the Finnish legislator, the Commission and the CJEU have differing motivations behind their decisions to either attempt to securitize, or not to securitize, instrumentalization and/or asylum seeking in itself. Answers to these questions are sought by analysing the Finnish legislator’s, the EU Commission’s, and the CJEU’s responses to instrumentalization. More precisely, the research subjects are 1) the Finnish Border Guard Act, 2) two Commission Proposals, and 3) the CJEU’s judgement in case C-72/22. This research utilizes multiple methods such as legal dogmatic method, discourse analysis, teleological interpretation, and methods borrowed from political studies. The answers to the first research question are that the Finnish Border Guard Act as well as the Commission Proposals define instrumentalization as a security threat. In contrast, the CJEU does not define instrumentalization as a security threat. Answers to the second question are that both the Finnish Border Guard Act and the Commission Proposals attempt to securitize asylum seeking. However, this is not the case with the CJEU’s judgement. Regarding the third question, it was found that the motivation behind the Finnish legislator’s choice to securitize was that it wanted to be able to react to anything out of the ordinary as soon as possible. Also, the Finnish politicians seemed to have wanted to safeguard as wide national leeway as possible. The Commission, in turn, was motivated by the goal of keeping the Member States content enough so that they will not close their borders. The CJEU chose to act in a manner that would safeguard the primacy, unity, and effectiveness of EU law. To summarize, and answer the fourth question, the Finnish legislator, the Commission, and the CJEU had differing motivations.
  • Heikkonen, Sofia (2023)
    Policies and regulations are increasingly enacted in the EU as well as the Member States to combat climate change. As the actions taken by the regulators necessarily have vast impacts, legitimacy of the climate actions should be ensured. The Aarhus Convention is an international agreement created precisely for ensuring the inclusion and judicial protection of peoples in environmental matters. As a dual agreement it binds the EU as well as the Member States, and the Court of Justice of the European Union (CJEU) has embraced open legal question related to the Aarhus Conventions’ impact in relation to EU policies and legislation. This thesis examines how the CJEU has interpreted the Aarhus obligations for EU institutions and for Member States. More specifically the aim is to gain empirical evidence on whether the obligations are given the same weight for both levels of the Union legal order. To examine this, the thesis engages with empirical case-law analysis of the CJEU judgments which mention the Aarhus Convention. The case-law analysis shows that there is a tendency for the CJEU to interpret the obligations relevant to the Convention restrictively for EU institutions and broadly for the Member States. It reaches to these conclusions largely through restrictive literal interpretation for the obligations for EU institutions, and teleological interpretation for the obligation for Member States. The findings illustrate that the EU as a party to an international agreement takes a role as a ‘guardian’ to make sure that the obligations are followed on the Member State level but prefers to refrain from the influence of the obligations for the institutions. The responsibility for legitimate environmental governance seems thus be spilled to the Member States.
  • Kauppinen, Johanna (2021)
    Ilmastonmuutoksen eteneminen sekä Hollannin kilpailuviranomaisen tapaukset Chicken of Tomorrow ja hiili-voimaloiden sulkemistapaus ovat nostaneet myös kilpailuoikeudelliseen keskusteluun sen, miten kilpailupoli-tiikan tulisi suhtautua kestävän kehityksen näkökantoihin. On selvää, ettei kilpailupolitiikalla pysäytetä ilmas-tonmuutosta, mutta senkin piirissä pyritään tekemään osansa ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Pro Gradu -tutkielmani tarkoituksena on tarkastella SEUT 101 artiklan 3 kohdan soveltuvuutta ympäristövas-tuullisuus- ja kestävää kehitystä edistäviin sopimuksiin. Lisäksi pro gradu -tutkielmallani on tarkoitus antaa vastaus kysymykseen siitä, miten EU:n kilpailuoikeudessa on suhtauduttu ympäristövastuullisuus- ja kestä-vän kehityksen sopimuksiin sekä miten niihin tulisi jatkossa suhtautua kestävän kehityksen näkökannat huomioiden, mutta kuitenkin toimivan kilpailun ja markkinatalouden toiminta turvaten. Tällä hetkellä SEUT 101 artiklan 3 kohdan poikkeusedellytysten täyttymisarvioinnissa ei ole mahdollista huomioida kuin taloudellisia tai taloudellisesti määriteltäviä hyötyjä, mikä osaltaan vaikeuttaa poikkeusedelly-tysten täyttymistä kestävän kehityksen ja ympäristövastuullisuussopimusten osalta. Keskustelua käydään myös siitä, onko tämä kilpailuoikeuden puhtaan taloudellinen näkökulma ristiriidassa SEUT 11 artiklan kans-sa. Lisäksi EU:n jäsenvaltioiden kansallisten kilpailuviranomaisten käytäntö SEUT 101 artiklan 3 kohdan osalta on selkeästi epäyhdenmukaista ja näin ollen kilpailulainsäädännön yhdenmukainen soveltaminen jä-senvaltioissa ei ole toteutunut. Epäyhdenmukaisella soveltamiskäytännöllä on EU:n kilpailuoikeuden sekä vielä laajemmin EU-sisämarkkinaoikeuden kannalta suuri merkitys, koska kilpailua todistetusti suojataan eri tavoilla eri jäsenvaltioissa. Nykyisen epäyhtenäisen ja sekavan soveltamiskäytännön takia on yritysten kan-nalta toivottavaa saada konkreettisia ja selkeitä ohjeita siitä, miten yritykset voivat ryhtyä yhteistyöhön esi-merkiksi sellaisten ulkoisvaikutusten huomioimiseksi, mihin sääntelyllä on vaikea vastata.
  • Tiainen, Jonni (2022)
    Tutkielmassa tulkitaan ja systematisoidaan SEUT 102 artiklan mukaisen väärinkäytön yleisiä edellytyksiä suhteessa artiklan tavoitteisiin erityisesti viimeaikaisen oikeuskäytännön, kuten Servizio Elettrico Nazionale ym. (C-377/20), Google Shopping (T-612/17), Intel v. komissio (T-286/09 RENV), Qualcomm v. komissio (T-235/18) ja Google Android (T-604/18), valossa. Lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, kuinka SEUT 102 artiklan mukaista väärinkäyttöä tulisi tulkita erityisesti verkkomainontateknologian yhteydessä, verkkomainontateknologian erityispiirteet ja SEUT 102 artiklan tavoitteet huomioiden. Väärinkäytön käsitteen tulkinnan reunaehtoja selvennetään niin markkinoilta syrjäyttävien vaikutusten aiheuttamiskyvyn ja vaikutuksilta edellytettävän todennäköisyyden kuin ansiokilpailun piirin ja yhtä tehokkaan kilpailijan periaatteen osalta. Verkkomainontateknologia (engl. advertising technology, ad tech) on alustapalveluiden kautta kerätyn datan kaupallistamisen ytimessä. Kyseisellä teknologialla muun ohella automatisoidaan verkkomainontaa. Verkkomainontateknologialla on kasvava sosiaalinen, taloudellinen ja yhteiskunnallinen merkitys EU:n digitaalisilla sisämarkkinoilla, ja sen erityispiirteet haastavat SEUT 102 artiklaa sopeutumaan. Muun ohella intressikonfliktit ohjaavat tarkastelemaan markkinavoiman vipuamisen ja omien palvelujen suosimisen oikeudellista arviointia. Erityisenä huomiona tutkielmassa todetaan omien palvelujen arvioinnin soveltuvan verkkomainontateknologian yhteydessä kuluttajan hyvinvoinnin viimesijaista tavoitetta toteuttaen, kun väärinkäytön tulkinnassa huomioidaan erityisesti (i) toiminnan vaikutusten perustuminen vipuvaikutukseen; (ii) integroituneen toimijan omien palvelujen suhteellinen suosiminen kilpailijoiden palveluihin nähden; (iii) verkostovaikutuksia edistävän resurssin suuntaaminen kilpailijoilta määräävässä asemassa olevalle yhtiölle itselleen; (iv) kuluttajien todellisen käyttäytymisen taipumus vahvistaa verkostovaikutuksia ja/tai toiminnan syrjivyyttä sekä (v) palvelun, jonka yhteydessä suosiminen tapahtui, tosiasiallinen korvaamattomuus kilpailijoiden näkökulmasta. Kuluttajien hyvinvoinnin tavoitteen toteutuminen voi edellyttää lisääntyvää kilpailuoikeuden ja käyttäytymistaloustieteen vuoropuhelua, mitä EU:n tuomioistuinten viimeaikainen tulkintakäytäntö tukee aiempaa vahvemmin. Lisäksi problematisoidaan väärinkäytön käsitteen tulkintaa suhteessa tulevaan digimarkkina-asetukseen, jonka aineelliset velvoitteet jakavat SEUT 102 artiklan mukaisen väärinkäytön tulkinta-alaa, kilpailuoikeuden koherenssin näkökulmasta.
  • Mikkola, Onni (2023)
    Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti parrasvaloihin pitkään kyteneet heikkoudet eurooppalaisessa puolustuskyvykkyydessä. Budjettileikkauksista, päällekkäisyyksistä ja yleisestä tehottomuudesta kärsinyt eurooppalainen puolustus on muodostunut heterogeeniseksi ja osiensa summaa heikommaksi kokonaisuudeksi. EU:n pyrkimys kehittää vapaalle kilpailulle perustuvia yhteiseurooppalaisia puolustusmarkkinoita on nojannut vuodesta 2011 lähtien puolustus- ja turvallisuushankintoja säätelevään ”PUTU-direktiiviin” 2009/81/EY, jonka soveltamista jäsenvaltiot ovat kuitenkin tehokkaasti kiertäneet vetoamalla perussopimusten määräykset ohittavaan SEUT 346 artiklan turvallisuuspoikkeukseen. Tutkielmassa analysoidaankin lainopillisesti ja sisämarkkinaintegraation teleologiset tavoitteet huomioiden EU:n puolustusmateriaalimarkkinoiden sisäistä jännitettä selvittämällä SEUT 346 artiklan soveltamisalaa puolustushankinnoissa. Tutkielman alussa SEUT 346 artiklan tulkintataustaa pohjustetaan perehtymällä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden oikeuttamisperusteisiin sisämarkkinoilla. EUT:n tulkintalinjan kehitystä jatketaan analysoimalla SEUT 346 artiklan rajallinen oikeuskäytäntö, jonka jälkeen kriittinen huomio kiinnitetään PUTU-direktiivin relevantteihin säännöksiin sekä erityisesti sen puutteisiin suomalaisen huoltovarmuusajattelun näkökulmasta. Lopuksi analyysi tuodaan menneisyydestä nykyisyyteen ja teoriasta käytäntöön käsittelemällä Puolustusvoimien strategisia suorituskykyhankkeita SEUT 346 artiklan soveltamiskäytännön näkökulmasta. Tutkielman johtopäätöksenä SEUT 346 artiklan soveltamisala todetaan de jure varsin suppeaksi, mutta jäsenvaltiot voivat de facto vedota siihen yhä jatkuvalla menestyksellä. EUT:n voidaankin olettaa puuttuvan ainoastaan jäsenvaltioiden selkeästi suhteettomiin toimenpiteisiin, mistä syystä PUTU-direktiivin vaikutus yhteiseurooppalaisten puolustusmarkkinoiden avaamisessa on jäänyt torsoksi. PUTU-direktiivin epäonnistuminen sekä SEUT 346 artiklan kestosuosio on moderni ilmentymä Euroopassa vuosikymmeniä kuiskitun puolustusintegraation perusongelmasta, jossa omien kansalaistensa turvallisuuden priorisoivat jäsenvaltiot eivät ole valmiita tätä perusvelvoitetta uhkaaville integraatiomyönnytyksille. Ilman epätodennäköistä vastuunvaihtoa kansallisen turvallisuuden järjestämisvelvoitteessa jäsenvaltioiden ja hypoteettisen EU-liittovaltion välillä SEUT 346 artiklan rooli puolustushankinnoissa tulee pysymään siis olennaisena myös tulevaisuudessa.