Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Consumer Economics"

Sort by: Order: Results:

  • Hutri, Juhani (2013)
    Aim of this study was to find out consumers expectations about electric vehicles (EV) range, charging and price. In addition, aim was to identify Finnish EVs early adopters, based on Everett Rogers (2003 [1962]) Diffusion of Innovation theory. Data was collected using an online survey. Questionnaire was published in several web pages and on Facebook. Total sample was 1871 responses. This study’s target group was people over the age of 20 or older and target area was Helsinki region. 938 responses of all sample belong to the target group. Data was analyzed with quantitative research methods. EVs current driving range 150 kilometers seem be to too short. The respondents expect about 300 kilometers range for EV. For daily movement 150 kilometers range is enough for most of the respondents. 150 kilometers driving range is also enough for households’ second car. Besides limited range, slow charging and lack of charging points are seen as barriers for EVs market penetration. In this study it was found that 58 per cent of the respondents have possibility to charge EV at home and the charging time at home (6–8 hours) is not significant problem. There is less than 20 public charging points in Finland. Increase of public charging point will increase the respondents’ interest in EV. There was a significant difference between males and females expectations of EVs range and charging. Males were more demanding. Females appreciate more EVs green values. According to the respondents EVs current price seem to be too high. With a lower price the respondents are willing to buy EVs. EVs early adopters accept higher price than other the respondents. In this study, as in previous international studies, green consumers and technical enthusiasts are the early adopters of EV. A stereotypical early adopter is a 30–35-years-old person who lives in a house. Suchlike person drivers under 50 kilometers per day and tries to be environmentally friendly and/or keen on new technologies.
  • Määttänen, Maria (2015)
    Tutkielmani tarkastelee samppanjan kulutuksen elämyksellisyyttä ja monimuotoisuutta. Tulkitsen samppanjan kulutuksen elämyksellisyyden kulttuuriin sidottuna ja kulttuurisesti tuotettuna ilmiönä. Teoreettinen viitekehys rakentuu kulutussosiologian ja kulttuuriantropologian tutkimusperinteiden lisäksi ylellisyyskulutuksen näkökulmaan. Kuluttajaekonomian tulokulma ilmenee samppanjaa koskevien puhetapojen kautta, joita analysoin kulutuseetosten kontekstissa. Tutkimukseni aineisto koostuu yhdeksästä samppanjan kuluttajalle ja harrastajalle tehdystä teemahaastattelusta. Haastatteluaineistoa olen analysoinut laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Työssä kysytään, miten elämyksellisyys ilmenee samppanjan kulutuksessa ja miten kuluttajat perustelevat samppanjan kulutustaan. Lisäksi tarkastelen kuluttajien samppanjaan liittämiä mielikuvia. Tutkimuksen mukaan samppanjan kulutuksen elämyksellisyys on kokonaisvaltaista ja sitä kuvaa hyvin moniaistillisuus: kuluttajat juovat ja nauttivat samppanjaa kaikilla aisteillaan. Aistiensa avulla kuluttaja uppoutuu kulutuselämykseen ja kokee sen voimakkaana. Samppanjaelämys koostuu tutkimuksen mukaan useista osatekijöistä. Ensinnäkin samppanjan ja yhdistäminen ruokaan tekee samppanjaelämyksestä entistäkin nautinnollisemman. Myös laseilla on samppanjan maun ja kauneuden kannalta olennainen merkitys. Ruoan ja lasien lisäksi samppanjan elämyksellisyyteen vaikuttavat ympäristö, tilanne sekä samppanjan lämpötila. Tärkeintä on kuitenkin itse samppanja, sillä se kruunaa elämyksen. Samppanjanautinto pitää ansaita ja kulutustilanteet ovat monesti harkittuja ja ennalta suunniteltuja. Kuluttajat palkitsevat sekä hemmottelevat itseään samppanjalla. Yllättävää on, että kuluttajat perustelevat samppanjan juontiaan säästäväisyydellä ja järkevyydellä. Myös odottelusta ja nautinnon lykkäämisestä on mahdollista saada nautintoa. Vaikka samppanjan juontia suunnitellaan usein etukäteen, saattaa se olla myös täysin spontaania edellyttäen kuitenkin, että nautinto on ansaittu. Samppanjan valmistustapa on myös merkityksellinen kuluttajalle, koska käsityönä tehty tuote korostaa samppanjan elämyksellisyyttä. Kuluttajat pyrkivät suosimaan pientuottajien samppanjoita ja he ovat valmiita maksamaan niistä jopa enemmän kuin suurten tuottajien ”brändisamppanjoista”. Tutkimuksessa samppanja nähdään merkkinä taloudellisesta menestyksestä ja statuksesta. Samppanjaan liitetään pröystäily- ja snobbailumielikuvia, ja mielikuvat elävät tiukassa. Suomalaiselle kulutuskulttuurille tyypilliseen tapaan pröystäilyä ei sallita. Hillityt nautinnot sen sijaan ovat sallittuja, kunhan ne ovat keskiluokkaisen kulutuseetoksen mukaisesti kovalla työllä ansaittuja.
  • Laitinen, Sara-Ellen (2020)
    Maapalloon kohdistuu monia erilaisia ympäristöuhkia. Uhkia pienentääkseen Euroopan unionin yhtenä tavoitteena on ohjata jäsenmaitaan kiertotalouteen ja lisätä syntyvien jätteiden kuten pakkausten kierrätystä. Suomalaisten nykyisillä pakkausten kierrätysmäärillä ei vielä ylletä Suomen omiin eikä Euroopan unionin tavoitteisiin. Kierrätystä tulee siten lisätä. Tämä tutkielma pyrkii ymmärtämään kotitalouksien pakkausten kierrätyskäytänteitä. Tutkielman tavoitteena on etsiä käytänteitä, jotka estävät tai mahdollistavat pakkausten kierrättämistä kotitalouksissa. Kierrättämistä on aiemmin tutkittu melko yksilölähtöisesti, joten tutkielman teoreettisena viitekehyksenä käytetään käytäntöteoriaa. Käytäntöteorian mukaan ihmisten käyttäytymistä eivät ohjaa vain yksilön valinnat vaan myös historiallisesti rakentuneet sosiaaliset käytännöt. Pakkausten kierrättämistä ei ole aiemmin tutkittu käytäntöteoreettisesta näkökulmasta, joten tutkielmassa pyritään myös vastaamaan siihen, miten käytäntöteoriaa voidaan soveltaa pakkausten kierrätyksen tutkimiseen. Olen tutkinut aihetta etnografisin menetelmin. Aineistoni koostuu 14 virikkeellisestä teemahaastattelusta, haastateltavien ottamista valokuvista kotitaloudessa tyhjentyneistä pakkauksista ja haastattelijan ottamista valokuvista haastateltavien kierrätystiloista kotona sekä taloyhtiössä. Analyysissa on hyödynnetty temaattista analyysia. Tutkimuksen mukaan pakkausten kierrätys kotitalouksissa tapahtuu rutinoituneesti. Kierrätystä ei siten juuri mietitä, vaan se tapahtuu muiden arjen kotitöiden ohella. Jotkin kierrätykseen liittyvät käytänteet tekevät pakkausjätteen heittämisen sekajätteeseen helpoksi. Pakkausten kierrättämistä estävät tai mahdollistavat materiaaliosaaminen, aikaan sekä paikkaan liittyvät ongelmat ja merkitykset. Materiaaliosaaminen tarkoittaa pakkausten ominaisuuksia, omaa sekä tarjolla olevaa tietoa ja osaamista. Aikaan ja paikkaan liittyvät ongelmat taas tarkoittavat kierrätysastioita sekä tilan puutetta, pakkausjätteen määrää sekä likaisuutta, hektisyyttä ja elämäntilannetta. Merkitykset syntyvät ympäristöarvoista, halusta noudattaa normeja ja taloudellisista syistä. Tutkin kierrätyskäytänteitä kolmen elementin – materiaalien, kompetenssien ja merkitysten – avulla. Nämä elementit eivät riitä kierrätyksen tutkimiseen, sillä lisäksi ajalla ja sen puutteen synnyttämillä tunteilla on vaikutusta kierrätykseen. Käytäntöteoria soveltuu pakkausten tutkimiseen, kun ottaa huomioon, että käytänteen ajallisuus mahdollistaa sen rikkomisen.
  • Nieminen, Tuuli (2013)
    The objective of my thesis is to portray small investors' views on ethical investing. The study material consists of 427 writings collected from Internet's Finnish investment discussion web pages. The focus of the study is on small investors' perceptions and on the methods they use. I examine whether investors are willing to put time and effort to ensure ethical issues, and the challenges and obstacles they confront. Furthermore, I study investors' views on ethical investments profit making possibilities compared to ordinary investing. Small investors prefer stocks and funds, and thus I take a closer look at these types of investments. As a method, ethical investors prefer negative screening. Their motive to invest ethically is the good feeling they get. Small investors define ethical investing based on their own, individual values. By using qualitative research methods I discovered four themes that are important reasons to invest ethically. These themes are financial profits, the environment, supporting domestic production and responsibility to take care of other people. Only few investors are willing to sacrifice profits for ethics if needed. Some investors defined ethical investing as aiming for best financial profits possible, without taking other issues into consideration. Environment itself is considered as important, but also because ignoring environmental issues has a negative impact on profits. Investors prefer domestic companies' stocks and are worried that companies move production to foreign countries. In decision-making, investors consider future generations, especially their own offspring. Ethical investing is considered as challenging and time-taking. They also find that there is a lack of ethical investment products and it is difficult to find objective information. In addition to interest towards ethical investing, there were different attitudes that characterized the investors. Neutral investors concentrate on facts and they consider ethical issues if they have an impact on profits. Orthodox investors believe that ethics do not belong to investing. Unethical investors are experimental and they believe that unethical investments provide high returns.
  • Uotila, Maija (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien päivittäistavaraketjujen hintoihin liittämiä mielikuvia sosiaalisessa mediassa. Tutkimus rakentaa käsitystä hintamielikuvista kulttuurin sidottuina ja kulttuurisesti tuotettuina ilmiöinä. Tutkimusaineisto koostuu 448 viestistä, jotka on kerätty Suomi24-verkkosivuston keskustelupalstoilta. Verkkokeskusteluviestien analyysiin sovelletaan kulttuurista luentaa ja netnografiaa. Työssä kysytään, millaisia päivittäistavaroiden rahankäyttöön liittyviä käytäntöjä pidetään hyväksyttävinä sekä millaisia hintaan liittyviä mielikuvia kuluttajilla päivittäistavaraketjuista on ja miten he perustelevat mielikuviaan. Tutkimuksen mukaan kuluttajille numeerista hintaa tärkeämpiä ovat tunnelma ja mielikuva, jotka ostoksesta jäävät. Kuluttajalle syntyy myönteinen mielikuva ostoksiensa hinnasta, jos hän kokee saaneensa ne edullisemmin kuin mitä niiden normaalihinta olisi ollut tai mitä ne olisivat maksaneet jossain toisessa liikkeessä. Olennaista on myös tunne siitä, että hän on suorittanut ostoksensa nopeammin, sujuvammin, miellyttävämmin ja järkevämmin kuin jossakin muualla. Näistä tulkinnoista rakentuu tunne säästöstä. Sen sijaan kaupassa asiointi koetaan kalliiksi, jos ostoksien teko koetaan pakolliseksi uurastukseksi, jonka eteen joudutaan uhraamaan ylimääräistä aikaa ja vaivaa. Kielteiseen arvioon vaikuttaa myös se, jos kaupan tarjous-, kanta-asiakas- ja omistuspolitiikkaa ei koeta kannustavaksi. Nämä näkemykset puolestaan myötävaikuttavat ostosten teon tulkitsemisessa tuhlaukseksi. Kuluttajat voivat myös poiketa tavallisista hintatulkinnoistaan ja siirtyä nopeasti yhdestä määritelmästä toiseen. Hinnat ja raha saavat erilaisia tulkintoja kuluttajien mielikuvissa, jotka ovat sidoksissa markkinapaikan kulttuuriin ja ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen kontekstiin. Tutkimus haastaa käsityksen rahan neutraalisuudesta. Verkkokeskusteluissa alennuksien ja kanta-asiakasjärjestelmien avulla kerrytetyt säästöt näyttäytyvät ikään kuin ylimääräisenä rahana, jota on mahdollista käyttää muuhun kuin arkiseen kulutukseen. Näiden korvamerkittyjen säästöjen kautta suomalaiset kuluttajat rakentavat itselleen pelivaraa kulttuuriin, joka korostaa niukkuutta ja nautinnoista pidättäytymistä. Tutkimuksessa esitetään, että hintamielikuvien kulttuurinen tarkastelu lisää ymmärrystä päivittäistavaraketjuihin ja niiden hintoihin liitetyistä odotuksista ja käsityksistä.
  • Pekkonen, Hannele (2009)
    The purpose of my thesis was to portray the contemporary flea markets as a phenomenon. I examined flea markets by using three themes, relationship to products, cleanliness and the flea market tourism. The emipirical part of the thesis consisted of 11 interviews that covered all three themes and of observations made at flea markets. Interviewees were found through an ad posted at flea market Valtteri at the Vallila storehouses. Furthermore, I also found intervieewes when I had my own stall at flea market Valtteri on 15th November 2008. I wrote summaries of the interviews and analysed the information by themes. The relation to used goods and clothing is not unambiguous. At flea markets, products evoke personal memories. Sometimes the buyer does not even want to know the history of the item. Associating background information with the item can hinder the creation of personal connection with the item and thus complicate custody. Old or used products also create a sense of nostalgia. The most important thing is not necessarily the product itself or its history, but rather a personal nostalgic memory that is created. Cleaning used goods and clothes is a ritual-like procedure, through which custody of the product is taken. The aim of the cleaning ritual is to cut the bond between the product and its previous owners. According to my findings, especially the elderly may be suspicious about the cleanliness of flea markets. However, feelings of disgust, previously associated with flea markets, do no longer exist. It is very difficult to define and measure cleanliness despite civilization and public standardsystem. According to my findings, people gladly browse through flea markets in their spare time. A flea market tourist perceives the environment, the people and the flea market culture, which may differ from the conventional culture. At flea markets, the flea market tourist also meets his or her fellowmen. Although conversing and socialising at flea markets is often relaxed, the throng can aggravate tourists spending time at the flea market. In addition, spending time at flea markets meets the criterion of shopping, hence it can be difficult to leave without a “souvenir”.
  • Kortelainen, Kimmo (2015)
    Advertising creates images around products. The idea of advertising images is to bring value to the product in the eyes of the consumer. Advertising links various images to products. Images are designed to bring more allure to the products. For example advertising associate products with images of social relationships and well–being. The image that is linked to the product usually represents something positive from the view point of the consumer. The research goes through Finnish beer advertising from the years of 2000–2010. In the material of the research there are 62 different commercials. With content analysis there have been formed different advertising images theme classifications from the base material. 8 commercials have been selected. These commercials represent the most common image themes. These commercials have been analysed more qualitatively. In this qualitative analysis have been used semiotics, advertising formats and advertising theories. In the research the focus has been on what kind of images there is in the commercials, what is the structure of the images and what are the reasons behind these images. For example the advertising images in beer advertising are social person, humour, masculinity and nature. Different elements are used in the commercials in order to create the images mentioned before. Beer is linked to these stories and images of the commercials. The stories of the commercials appeal more to feelings than contain a lot of information. For example the advertising images are creating feelings about being fun and being a social person or being in the social situation linked with beer consumption. The commercials are intended to entertain and create humour. The alcohol law prohibits advertising that describes increase of enjoyment and social success as result of beer consumption. The allure and persuasiveness meaning of the commercials is less exposed or it is not clearly stated in the messages of the commercials. The entertainment in the commercials diminishes the meaning of clear sales purpose of the messages.
  • Kylmäsuo, Anna (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajalähtöistä palautteenantoa päivittäistavarakaupalle: syitä palautteen antamiselle ja antamatta jättämiselle sekä eri palautteenantomenetelmien hahmottamista ja käytön mielekkyyttä. Markkinoinnin ja palvelun johtamisen kirjallisuuteen perustuen tutkielmassa rakennetaan käsitystä kuluttajasta palautteenantomenetelmien valitsijana ja käyttäjänä. Tutkimus on tehty toimeksiantona suomalaiselle kaupan alan organisaatiolle. Tutkimusaineisto koostuu 123 kuluttajan teemahaastattelusta. Haastattelut on toteutettu toimeksiantajaorganisaation kaupparyhmään kuuluvissa 20 päivittäistavarakaupassa pääkaupunkiseudulla sekä kolmessa muussa kunnassa Etelä- ja Länsi-Suomen alueella. Haastatteluaineisto on analysoitu teemoittelua käyttämällä. Aineistossa esiintyvät seuraavat palautteenantomenetelmät: palautteenanto suullisesti, puhelimitse, sähköpostitse, Internet-lomaketta ja paperista lomaketta käyttäen, elektronisella palautelaitteella ja sosiaalisen median kautta. Tutkimuksen mukaan palautteenantotavan valintaan vaikuttavat ennen kaikkea menetelmän käytön helppous ja nopeus sekä palautteen aihe ja kohde. Kielteisen palautteen ollessa kyseessä turvaudutaan monesti virallisiksi luokiteltuihin käytännössä kirjallisiin tapoihin, jotka myös mielletään vahvimmin palautteenantomenetelmiksi niiden pysyvän luonteen vuoksi. Internet-lomake ja sähköposti mahdollistavat palautteenannon etäältä niin ajallisesti kuin paikallisesti. Tämä on tärkeää etenkin aroille kuluttajille sekä niille, jotka haluavat hahmotella palautteensa huolella mahdollisten kielteisten tunteiden laannuttua. Myönteistä palautetta antamalla halutaan varmistaa, että palvelu säilyy hyvänä jatkossakin. Myönteistä palautetta on monesti helpompi antaa kasvotusten kuin kielteistä palautetta. Suullinen palaute halutaan usein antaa kauppiaalle, koska hänellä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Suora palautteenanto mielletään myös reiluksi. Kuluttajat valitsevat suullisen vuorovaikutuksen ennemmin kuin jonkin muun palautteenantomenetelmän. Palaute jätetään antamatta, jos kaupassakäynnillä kaikki on mennyt odotusten mukaan tai palautteen aihe tuntuu kuluttajasta mitättömältä. Koettu ajan niukkuus ja laiskuus ovat myös keskeisiä syitä kuluttajien hiljaisuuteen. Elektroniset palautelaitteet ja sosiaalinen media ovat uusia palautteenantomenetelmiä, joilla voidaan tavoittaa aiemmin vaienneita kuluttajia. Palautelaitteet kannustavat etenkin kehujia sekä palautteensa mitättömäksi kokevia kuluttajia ilmaisemaan mielipiteensä. Toisaalta menetelmän käyttö koetaan jopa liian yksinkertaiseksi ja sen leikkisän ulkonäön vuoksi painikkeita saatetaan painaa väärin perustein. Sosiaalinen media on puolestaan yleisesti käytössä kuluttajien vapaa-ajan toiminnoissa ja tiedonhaussa, mutta palautteenantomenetelmäksi sitä ei vielä juurikaan hahmoteta.
  • Eliasson, Anni (2011)
    Purpose of this study is to investigate how the economic downturn affected the attractiveness of investing in housing and mortgage markets in the debate in 2008. At that time, Finland's economy declined sharply and quickly surprising also forecasting experts. Economists' opinions lacked the consistency and accuracy. Forecasts also could change significantly in the short term. In the recession housing investment communications is conservative and well-formatted. Investors like to believe in other investors’ opinions and ideas even though their background should not always be verified. Investors want to believe in experts’ statistics even though there are doubts towards them. On the other hand investors want to believe in the profitability of investing in housing and economic returns although experts are able to prove otherwise. The study was conducted qualitative case study which is analyzed in Greimas' actantial model. The material consisted of 14 articles published in Helsingin Sanomat and 13 writings in Taloussanomat Internet pages. Meanings of the messages were analyzed semiotically defining roles for actants. In the story object of the investor subject is financial return from housing. Senders include experts creating statistics and investment advisers. All the optimal investment decision affecting actants are decined in the end of the study.
  • Lucenius, Iris (2015)
    E-commerce is constantly growing. Possibilities to shop via internet has been growing as technology has developed. At the same time consumers are facing more and more problems and the number of consumer complaints have increased. This master´s thesis studies the problems consumers experience in e-commerce by analyzing the situations in which consumers feel they have been mistreated. The data used in this thesis consists of 186 written complaints sent by consumers to the Finnish Competition and Consumer Authority. These have not been collected specifically for this study and therefore the data can be referred as real or natural. Consumers wishing to report or complain about specific trader have entered their stories through an electronic form. The data has been outlined and all the cases are just about e-commerce. The consumers’ written complains have been analyzed by using qualitative methods and organized in different main themes and types. This master´s thesis does not take into consideration any legal aspects of the stories used. The two main themes in this study are customer service and internet site problems. Consumers feel that contacting with customer service is challenging and even finding the contact information is difficult. Customer service does not contact directly the consumer when promised and the consumers need to take an active role themselves to deal with the problem. Consumers experience that companies are not interested in their issues and are lacking hugely in service attitude. The second theme on internet sites indicate that websites give wrong and misleading information to consumers. Information about product price or terms of agreement are not shown to the consumers. Product or service do not match consumers’ expectations formed from visiting websites. Also one of the main experienced problems is that consumers have trouble in buying the products mentioned to be on sale in internet. In those situations the problem is more in technical limitations of the websites and in the lack of information what coming from scheduled product sales time. If consumers do not have an opportunity to act face to face with customer service this limits established interaction. In this data consumers describe that they feel they have been cheated, betrayed and misled. Companies treat consumers more as a subordinates instead of a king.
  • Niemi, Reija (2018)
    Tutkielmani tarkastelee naisten näkemyksiä ulkonäöstä sekä maksullisiin kunto- ja laihdutusvalmennuksiin osallistumisesta. Teoreettinen viitekehys rakentuu kulutuskulttuurin, ruumiintutkimuksen ja identiteettiin liittyvien teorioiden näkökulmaan. Postmoderni kulutuskulttuuri näkee kehon välttämättömänä osana kulutuksen olemusta ja tärkeänä identiteettin muokkaajana. Oma ulkonäkö on päättymätön projekti, jota muokataan vastaamaan kulloinkin vallalla olevia käsityksiä kauniista ulkonäöstä. Tutkimukseni aineisto koostuu kahdeksasta kaupalliseen kunto- ja laihdutusvalmennukseen osallistuneen naisen teemahaastattelusta. Iältään vastaajat olivat 32‒37-vuotiaita. Haastatteluaineistoa olen analysoinnut laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tutkimukseni mukaan moni nainen kokee tyytymättömyyttä vartaloonsa ja ulkonäköönsä. Enemmistö kokee painetta olla hoikempi ja kiinteämpi, mutta myös liiallinen laihuus aiheuttaa tyytymättömyyttä. Ulkonäkö koetaan tärkeäksi, koska se viestii tärkeitä ominaisuuksia kantajansa elämäntyylistä, hyvinvoinnista ja henkisistä ominaisuuksista. Hoikka ja lihaksikas ulkomuoto liitetään positiivisiin ominaisuuksiin, kuten menestymiseen työelämässä, arvostukseen, itsekuriin ja terveyteen. Ulkonäköön liittyvien paineiden ja tyytymättömyyden syynä nähdään median ja mainonnan esittämät mallit, jotka luovat kuvaa hoikasta ja urheilullisesta ihannevartalosta. Vaikka haastatteluissa nousi esiin myös pehmeämmät terveyteen liityvät arvot, yllättävää on se, kuinka syvälle hoikkuuden normi on juurtunut käsityksiimme. Kunto- ja laihdutusvalmennuksiin osallistumisten taustalla vaikuttavat ulkonäköön sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät. Valmennuksista haetaan apua ja tukea laihduttamiseen ja kuntoiluun. Valmennukset toimivat tukena myös kokonaisvaltaisissa elämäntapamuutoksissa, jotka tähtäävät fyysisen hyvinvoinnin lisäksi myös henkiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Valmennukset koetaan hyödyllisinä niiden avulla saavutettujen tulosten sekä niiden opettamien ravintoon ja kuntoiluun liittyvien tietojen ansiosta. Tärkeäksi tekijäksi nousi myös ryhmävalmennuksista saatava ryhmän tuki ja kannustus.
  • Nikander, Maria (2017)
    Tässä maisterintutkielmassa selvitetään päivittitäistavarakaupan kuluttajien näkemyksiä verkkoruokakaupasta sekä sen innovaatioista. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miksi päivittäistavarakaupan kuluttajat eivät käytä ruoan verkkokauppaa ja ovatko he tietoisia verkkoruokakaupan mahdollisuuksista. Lisäksi tarkastellaan kuluttajien ajatuksia ruoan verkkokaupan kolmesta innovaatioista. Nämä innovaatiot olivat: ruokapostilaatikko, tuotteiden lisääminen elektroniseen ostoskoriin skannauksen avulla sekä kanta-asiakaskortin liittäminen verkkoruokakaupan palveluun. Tutkimukseen haastateltiin yhtätoista päivittäistavarakaupan kuluttajaa, joilla ei ollut aikaisempaa kokemusta ruuan verkkokaupasta. Haastatteluissa esiin nousi hinta aikaisempia tutkimuksia mukaillen. Haastateltavat kokivat verkkoruokakaupan palvelut sekä uudet innovaatiot kalliiksi. Haastatteluissa kuluttajat kertoivat myös ruoan verkkokauppojen kotiinkuljetusten olevan kalliita. Aikaisemmissa tutkimuksissa kävi kuitenkin ilmi, että kuluttajat eivät kokeeneet ruoan verkkokaupan olevan kallis, kun kuluttajia muistutettiin päivittäistavarakaupan käymisen ja sinne matkustamisen kustannuksista. Päivittäistavarakaupan kuluttajat kokivat aistinvaraisuuden puuttumisen ongelmana ruoan verkkokaupassa. Aistinvaraisuuden puuttuminen vaikuttaa verkkoruokakaupasta ostettuihin tuotteisiin. Kuluttajat eivät koe, että tuoretuotteet ovat hyvälaatuisia tai palvelun tarjoaja valitsisi kuluttajalle mieltymysten mukaiset ja oikeat tuotteet. Haastateltavat ovat valmiita ostamaan verkkoruokakaupasta niin sanottuja perustuotteita, joiden laatu ei muutu valitsijan muuttuessa. Lisäksi kuluttajat mainitsevat harkitsevansa luomu- ja erikoistuotteiden ostoa ruoan verkkokaupasta. Esimerkiksi luomutuotteet koetaan laadultaan paremmiksi kuin muut ostettavat tuotteet. Haastatteluissa nousi selvästi esille kuluttajien tietämättömyys verkkoruokakaupasta ja sen palveluista. Osa kuluttajista olivat tietoinen verkkoruokakaupan toiminnasta, mutta eivät sen innovaatioista. Kukaan haastateltavista ei tuntenut kolmea esiteltyä innovaatiota. Jotta haastateltavat aloittaisivat verkkoruokakaupassa käynnin, mainitsivat he yhdeksi tärkeäksi tekijäksi mainostamisen. Haastateltavat kokivat, että verkkoruokakaupan palveluita ei mainosteta tarpeeksi ja näin edellä mainitut innovaatiot jäävät kuluttajien epätietoisuuteen.
  • Kousa, Ilona (2020)
    Tutkielmani tarkastelee kuluttamisen ja identiteettipolitiikan yhtymäkohtia sosiaalisen median ilmastonmuutoskeskustelun kontekstissa. Lähestyn ilmiötä hermeneuttisella tutkimusotteella kulutuskulttuurin tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäni yhdistää ontologian opettamiseen perustuvaa automatisoitua etäluentaa laadulliseen lähiluentaan ja tulkinnalliseen analyysiin. Tutkimusaineistoa ovat sosiaalisen median tietokantapalvelusta poimitut 204 454 ilmastonmuutosta koskevaa kommenttia, jotka on julkaistu Suomi24-keskustelupalstalla vuosina 2015–2019. Aineistoni suuren koon vuoksi käytän sen sisältämien aiheiden luokittelussa automaattista tekstianalyysiä, jonka tuloksia tulkitsen laadullisesti. Määrällisiä ja laadullisia elementtejä yhdistävä tutkimusmenetelmä mahdollistaa yhtäältä kokonaiskuvan hahmottamisen ja toisaalta merkitysten syvällisen ymmärtämisen. Kuluttaminen on kulttuurisesti rakentuva ilmiö, joka saa kuluttajien vuorovaikutuksessa symbolisia merkityksiä. Kuluttajat tekevät kulutuspäätöksiä suhteessa kulttuuriin ja monimuotoisiin kulutuseetoksiin, jotka heijastavat yhteiskunnan arvoja, rakenteita ja käytäntöjä. Kuluttaminen on myös keskeinen tapa määritellä sekä yksilöllistä että kollektiivista identiteettiä. Suomi24-palstan kuluttamista koskeva ilmastonmuutoskeskustelu rakentuu etenkin seitsemän kuluttamiseen liittyvän luokan kautta, jotka ovat autoilu, liha, lentäminen, julkinen liikennne ja pyöräily, kasvisruoka, lemmikit ja vaatteet. Aikajanalla tarkasteltuna luokkien suhteellinen osuus aineistosta kasvoi vuodesta 2015 vuoteen 2019 mennessä 5,9 prosentista 15 prosenttiin. Havaintojeni perusteella Suomi24-palstan ilmastonmuutoskeskustelua hallitsevat ilmastoskeptikot, jotka vähättelevät ilmastonmuutosta ja sen torjunnan keinoja. Heidän kommenteissaan toistuu kaksi kuluttajan stereotyyppiä: ilmastoskeptikoiden omaa viiteryhmää edustava ”tolkun kuluttaja” ja vastapuolen viiteryhmää edustava ”ilmastovouhottaja”. Stereotyypit rakentuvat muun muassa kuluttamiseen ja sosio-ekonomisiin tekijöihin liittyvien vastakkainasettelujen kautta. Kommenteissa oman viiteryhmän symboleja kuten autoilua ja lihaa puolustetaan. Toisaalta vastapuolen symboleja kuten sähköautoja ja kasvisruokaa vastaan hyökätään esimerkiksi luomalla uhkakuvia kuluttamiseen kohdistetuista kielloista ja veronkorotuksista. Esitän tutkielmassani, että kuluttamisen symboleja käytetään keskusteluissa identiteettipoliittisen vaikuttamisen välineenä. Ääritapauksessa keskustelija voi olla provosointiin pyrkivä trolli, jolloin symbolit on irrotettu aidosta kuluttajakontekstista. Aineistossani on viitteitä siitä, että taustalla on myös muita identiteettipoliittisia agendoja kuten feminismin ja maahanmuuton vastustaminen.
  • Kylkilahti, Eliisa (2012)
    Tutkielmassa tarkastellaan kulttuurista tarinaa nuoruuden ihanteista ja normeista sekä nuorten suhtautumista niihin. Tutkimuksen aineistona on 51 alle 25-vuotiaiden nuorten kirjoittamaa omaelämäkerrallista tekstiä. Aineisto kerättiin kirjoituskilpailulla, jossa pyydettiin kirjoittamaan, millaista on olla nuori tämän päivän Suomessa. Tutkimuksessa käytetty teoreettinen lähestymistapa on kaksitasoinen. Yhtäältä tarkastellaan kulttuurisia normeja ja toisaalta kirjoittajien henkilökohtaisia kokemuksia. Aineiston analyysin menetelmänä on käytetty lähilukua. Tutkimuksessa tarkastellaan aineistoa tarinoina. Tarinoiden avulla kulttuuriin sosiaalistetut nuoret saavat tarinan malleja kotoa, koulusta, mediasta ja kavereilta. Kulttuurisesti nuorten odotetaan aikuistuvan, etenevän tietyillä elämänalueilla ja tekevän elämässään hallittuja valintoja. Nuoret kirjoittavat nuoruudesta perinteiseen tapaan vapautena ja huolettomuutena. Mutta nuoret kirjoittavat myös elämäänsä kuuluvasta ahdistuksesta ja häpeästä, jotka kumpuavat siitä, ettei nuori koe menestyvänsä odotetulla tavalla. Teknologian arkipäiväistyminen ja lama ovat vaikuttaneet nuorten elämään sukupolvikokemuksina. Lamasta huolimatta nuoret ovat kasvaneet runsauden yhteiskunnassa, jossa myös nuoruuden elämänvaiheköyhyys on suhteellista. Tällöin nuorella ei ole riittävästi taloudellisia voimavaroja kulttuurisesti hyväksyttävään elämään. Kaikki nuoret eivät koe elämänvaiheköyhyyttä. Lisäksi menestyminen edellyttää elämänhallintaa, kykyä tehdä oikeita valintoja vaihtoehtojen paljoudesta. Kulttuurisissa mallitarinoissa esitellyistä tavoiteltavista ihanteista rakentuu nuorten teksteissä yhdenmukaisena, normatiivisena ja keskiluokkaisena näyttäytyvä ihanne-elämän kuvasto. Kulttuuristen ihanteiden mukaan menestyvän nuoren on osattava pukeutua ja näytettävä hyvältä sekä hallittava teknologia, muutettava lapsuudenkodistaan varhain ja tavoiteltava omistusasumista, elettävä ydinperhe-elämää sekä edettävä opinnoissaan ja työurallaan. Nuorten tarinoissa suhtautuminen kulttuurisiin ihanteisiin vaihtelee. Nuoret rakentavat omaa identiteettiään kirjoittamalla tarinansa päähenkilön eli itsensä suhtautumisesta kulttuurisiin normeihin. Ihannetta tavoitteleva ja toteuttava identiteettipositio nimetään tutkimuksessa toteuttajaksi. Epäonnistujana ihanteiden tavoittelussa yrityksistä huolimatta epäonnistutaan. Irrottautujana sen sijaan kulttuurisiin ihanteisiin suhtaudutaan kriittisesti ja esitetään vaihtoehtoisia tavoitteita.
  • Saastamoinen, Ilkka (2013)
    The aim of this study was to describe how the tactile properties have been taken into consideration in packages value chain and which aspects in packaging are important for consumers in the future. Packages were devided in study to cheaper everyday bulk products and more expesive luxury products. The scope of this study covers the marketing side of board packaging. Theory part discusses how packaging and the design of packages relate to product branding. The discussion is based on a few of the main theories and presents the key points of how design and shape are important factors in a package’s value chain. In the empirical part of this study the data were collected by qualitative interviewievs Finnish professionals working in different parts of packaging value chain. The professionals represented Brand owners, Advertising agencies and Package manufacturers. Altogether 10 qualitative theme interviews were carried out. Idea was to find out how decisions concerning the choice of board material are made in the packaging value chain and what role does haptical qualities have. Interviewees were asked about the environmental aspects in package design. The term “touch and feel” is used in this study to represent the whole experience when the consumer takes the package from the shelf and feels its surface and shape. Package manufacturers have more influence on the packaging board selection process than brand owners, while design agencies usually do not even participate in material selection. The cost of the package become more important factor in bulk and less expensive products than in more expensive products. If a product has a leading position in the market, companies try to reduce packaging costs. Finnish brands have not yet incorporated touch and feel properties into board packages. Design and shape can affect to package's desirability in store. Quality of package relates straight to quality of product in consumers mind. Haptic properties could increase the perceived quality in products. Environmental aspects came up as a key trend in package design and manufacture. But at the same time it was argued that nobody is going to buy the product just because it has an ecological package. Role of the package is to express products qualities and protect it.
  • Kärjä, Helmi (2016)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan kuluttajien kokemuksia ruoan verkkokaupasta. Tutkielmassa kysytään, millaisia ovat kuluttajien kokemukset ruoan verkkokaupasta ja mitkä tekijät niissä korostuvat. Tutkielmaa varten on haastateltu 12 ruoan verkkokaupan käyttäjää. Teemoittelun avulla haastatteluaineistosta löytyi kolme pääteemaa ja näiden alle jakautuneet yhdeksän kulutuskokemusta. Ensimmäinen pääteema on kuluttamisen rutiinit. Päivittäistavaroiden osto tapahtuu tyypillisesti rutiineihin nojaten. Tämä pätee myös verkossa. Verkko-ostamiseen siirtyminen muuttaa hetkellisesti kuluttajan tottumuksia, mutta pian uudet rutiinit vakiintuvat. Rutinoitumisen kokemus saattaa näkyä alun hankaluutena, mutta muuten se syntyy huomaamattomasti eikä sitä välttämättä tiedosteta. Toinen pääteema eli verkkokaupan hyödyntäminen elämänhallinnassa sisältää vastuun jakautumisen, ajan säästämisen, ennakoinnin ja ympäristöystävällisyyden kokemukset. Verkko-ostamisen vaiheet jakautuvat osiin erilailla kuin myymälässä käyminen, jolloin tekeminen on helppoa jakaa usean ajankohdan ja tekijän välillä. Ruoan verkkokauppa edellyttää myös enemmän suunnitelmallisuutta kuin perinteinen kaupassakäynti. Tämä on ristiriidassa verkko-ostamisen oletetun helppouden kanssa. Haastatteluissa esiintynyt ympäristökritiikki kohdistui jätteeksi päätyvien muovipussien määrään. Tutkielman kolmas pääteema on verkko-ostamisen elämyksellisyys. Päivittäistavaraostoksilta ei välttämättä odoteta elämyksellisyyttä, vaan ne halutaan suorittaa mahdollisimman tehokkaasti. Kaupassakäynti koetaan raskaaksi erityisesti pienten lasten kanssa. Ruokaostosten teko internetissä mahdollistaa elämysten etsimisen muualta. Säästynyt aika vietetään esimerkiksi perheen kanssa. Verkko-ostamiseen voi liittyä myös luksuskokemuksia, kun kauppa ottaa takaisin hoidettavakseen kuluttajan itsepalveluna olleet tehtävät kuten esimerkiksi ostosten keräilyn ja kuljettamisen.
  • Lyytikäinen, Kalle (2017)
    Tavaroiden runsaus kuvastaa tämän päivän yhteiskuntaa. Tavaroitaan käyttämällä lapset kehittyvät ja oppivat ymmärtämään ympäröivää maailmaa. Vanhemmat vaikuttavat lasten tavaroihin ja niiden määrään, mutta myös lahjakulttuurilla on huomattava vaikutus. Tutkielma käsittelee lasten tavaroita, kulutusta ja lahjoja. Päähuomio kiinnittyy alle kouluikäisen tytön huoneen tavaroihin ja hänen saamiinsa lahjoihin. Tutkielmassa on hyödynnetty aineistotriangulaatiota. Laadullinen aineisto lahjan antamisesta lapselle on kerätty kahdeksalla teemahaastattelulla. Määrällinen aineisto on kerätty tekemällä lapsenhuoneen tavarainventaario. Molempien aineistojen tukena on käytetty lapsenhuoneen tapauksen äidin syvähaastattelulla kerättyä aineistoa. Haastatteluaineistojen analysointiin on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Määrällistä aineistoa on analysoitu ristiintaulukoimalla. Lapsenhuoneen 448:sta tavarasta yli puolet olivat leikkikaluja. Näistä suurta osaa lapsi käytti hyvin harvoin. Lapsen käytettynä saadut leikkikalut olivat suositummassa käytössä kuin uutena saadut. Lapsenhuoneen tavaroista noin viidesosa oli vaatteita. Valtaosan vaatteista lapsi oli saanut käytettyinä äidinpuolen sukulaisilta ja tuttavilta. Vanhemmat olivat antaneet lapselle yllättävän pienen osan hänen tavaroistaan. Äiti vaikuttaa lapsensa tavaramäärään ylläpitämällä suhteita sukulaisiin ja tuttaviin.Heidän kauttaan lapsi saa tavaroita lahjoina ja lahjoituksina. Lapsenhuoneen tavaroista 112 kappaletta oli lahjoina saatuja. Lahjaksi lapsi oli saanut lähes poikkeuksetta uutena hankitun tavaran. Lahjanantajat ottavat huomioon lapsen toiveen, mutta tavaran tarpeellisuus ja vanhempien mielipide ovat ratkaisevammassa asemassa lahjavalintaa tehtäessä.Lapsille annetut lahjat nähdään osittain vanhemmille annetuiksi, sillä niiden ansiosta vanhemmat säästävät lastentarvikekustannuksissa. Lahjanantajat eivät odota lapselta vastalahjaa, mutta lahjan saavan lapsen vanhemmat kokevat usein velvollisuudekseen hankkia vastalahjan. Lasten tavaroiden runsaus heijastuu lahjoitusten määrissä. Ylimääräisiä lastentarvikkeita maassamme näyttää olevan todella paljon. Tästä huolimatta uusia tavaroita ostatetaan lapsille jatkuvasti. Lapsia palkitaan ja heidän oppimistaan pyritään edesauttamaan tavaroilla. Käytöksellään lapsi vaikuttaa tavaramääräänsä mutta ei lahjoihinsa. Lapsenhuoneen tapauksessa lapsi osallistui harvoin tavaran valintaan. Vanhemmat ja vallitseva lahjakulttuuri ovat tehneet lapsesta leikkikalujen suurkuluttajan.
  • Tuominen, Samuli (2020)
    Työtapaturmat vaikuttavat työntekijöiden elämään ja talouteen merkittävästi. Suomessa tapahtuu vuosittain noin 130 000 työtapaturmaa, ja lähes jokainen työntekijä on jossain vaiheessa työuransa aikana joutunut tapaturman uhriksi. Suomessa vakuutuslaitokset hoitavat korvaustoimintaa työtapaturma-asioissa, ja maksetut korvaukset perustuvat tapaturmavakuutuslakiin. Vakuutusyhtiöissä tehdään jatkuvaa seurantaa ja analysointia erilaisista riskitekijöistä työssä, jonka osana tämäkin tutkimus on saanut alkunsa. Tässä tutkimuksessa analysoin työntekijään vaikuttavia riskitekijöitä. Jaottelin riskitekijät kolmeen eri kategoriaan: Ammatista johtuviin, yrityksestä ja toimintaympäristöstä johtuviin ja työntekijästä johtuviin. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattiryhmien sisäisiä riskitasoja ja niitä verrattiin myös keskimääräiseen tapaturmariskiin. Yritykseen liittyviä tarkasteltavia tekijöitä olivat yrityksen koko ja taloudellinen tilanne. Taloudellisen tilanteen mittarina on käytetty luottoluokitusta. Työntekijään liittyviä tarkasteltavia tekijöitä olivat ikä ja sukupuoli. Pienessä roolissa mukana tarkastelussa olivat myös työmatkavälineen valinnan vaikutus työmatkan riskiin ja liukastumistapaturmien mahdollinen keskittyminen tietyille kuukausille. Ammattien riskeistä tutkimus osoitti, että tapaturmat ja erityisesti vakavat tapaturmat keskittyvät voimakkaasti fyysisiin ja kulkuvälineitä tai raskaita työkoneita päivittäin työssään käyttäviin ammatteihin. Fyysisesti kevyissä ja erityisesti toimistotöissä työtapaturman riski on huomattavasti pienempi. Samankaltaisten ammattien sisällä oli kuitenkin huomattavaa tapaturmariskien hajontaa ja jatkotutkimuksena olisi hyvin mielenkiintoista tarkastella, mistä nämä erot johtuvat. Yritysten riskitekijöiden osalta tutkimus osoitti selkeästi, että pienissä yrityksissä sattuu vähemmän mutta vakavampia vahinkoja kuin suurissa yrityksissä. Selittävinä tekijöinä tälle tulokselle ovat suuryritysten aktiivisempi pienten vahinkojen ilmoittaminen ja parempi työsuojelutyö. Tulokseen vaikuttaa varmasti myös se, että suuryritykset ottavat vakuutussopimusta tehdessään usein osan tapaturmariskistä itselleen pieniä vakuutusmaksuja vastaan, mikä varmasti motivoi niitä huolehtimaan työsuojelusta paremmin. Yrityksen luottoluokituksella oli myös huomattava vaikutus tapaturmariskiin. Tutkimus osoitti selkeästi, että huonossa taloustilanteessa olevassa yrityksessä työskentelevillä on huomattavasti muita paljon suurempi riski joutua tapaturman uhriksi. Työntekijöiden henkilökohtaisista tekijöistä tutkimus osoitti, että nuoret joutuvat vanhoja työntekijöitä helpommin tapaturman uhriksi, kun taas vahoilla työntekijöillä vahingoittumiset ovat keskimäärin nuoria vakavampia. Sukupuolten vertailussa tuli ilmi, että miehille sattuu enemmän niin lieviä kuin vakavia vahinkoja. Keskimääräistä sairausaikaa tarkasteltaessa tuli kuitenkin ilmi, että miesten ja naisten tapaturmien aiheuttaman sairausajan kesto oli lähes samanlainen. Tämä avaakin lisätutkimuksen mahdollisuuden siihen liittyen, onko sukupuolien välillä todella eroa vai onko miesten yliedustus tapaturmissa enemmän ammatinvalinnasta kuin sukupuolesta johtuvaa. Työmatkatapaturmissa tulokset kertoivat siitä, että vaikka jalan ja autolla sattuvat tapaturmat ovat kaikista yleisimpiä, ovat moottoripyörällä sattuneet onnettomuudet keskimäärin selkeästi muita vakavampia. Liukastumisesta johtuvien vammautumisten osalta kävi ilmi, että liukastumiset keskittyvät pitkälti talvikuukausille.
  • Hannola, Jussi (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan perusteita ja taustatekijöitä, jotka ovat osa-aikaisten naislääkäreiden elämänkokonaisuudessa vaikuttaneet päätökseen työskennellä osa-aikaisesti kokoaikaisuuden sijaan. Lisäksi tutkitaan, millaiseksi haastateltujen naislääkärien ilmentämä työeetos muotoutuu haastatteluaineistossa sekä arvioidaan, missä määrin naislääkäreiden osa-aikatyö asettuu osaksi kohtuullistamisilmiötä (downshifting) ja sen taustalla vaikuttavaa vapaaehtoisen vaatimattomuuden ihannetta. Laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu 11 osa-aikatyötä tekevän tai tehneen naislääkärin puolistrukturoiduista haastatteluista, joiden analyysimenetelminä yhdistellään teemoittelua ja tyypittelyä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu suomalaista työeetosta ja sen muutosta käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta sekä kohtuullistamisilmiötä tutkivasta teoriaperinteestä. Tutkimuksessa julkisella sektorilla työskentelevät naislääkärit ovat päätyneet osa-aikaiseen työsuhteeseen ennen kaikkea perhesyistä sekä terveysasemaympäristössä koetun työkuormituksen vuoksi. Naislääkäreiden osa-aikaisen työskentelyn ovat mahdollistaneet lääkäreiden korkea palkkataso, hyvän työmarkkina-aseman tuoma neuvotteluvalta ja työnantajaosapuolen joustavuus. Naislääkäreiden näkemyksissä esiin nousee perhekeskeisten ammattilaisten työeetos, jolle on keskeistä lääkärintyön merkityksellisyys sekä perheen ja läheisten priorisointi työelämää tärkeämpänä elämän ulottuvuutena. Tunnistetun eetoksen erityispiirre on haastateltavien osin ideologinen suhtautuminen julkiseen terveydenhuoltoon puolustamisen arvoisena järjestelmänä. Aineistossa naislääkäreiden osa-aikatyö näyttäytyy kohtuullistamisilmiön maltillisena ilmenemismuotona. Vaikka kulutuskulttuuriin liittyvät kestävyyden ja materialismin ongelmat tiedostetaan, ohjaavat haastateltavien kohtuullistamispäätöksiä ensisijaisesti henkilökohtaiset syyt. Osa-aikaisuudesta huolimatta verrattain muuttumattomina säilyvät elintasostandardit ja ammattitaidon ylläpitämisen vaatimus estävät toteutunutta voimakkaamman elämän kohtuullistamisen.
  • Wagner-Andrianne, Lili (2019)
    The aim of this study is to examine the consumerism of young people through the content of their dream wardrobe. The study takes an interest also on young consumers self-image building through closing. The material of the study consists of 76 essays gathered from a high school in Espoo, south of Finland. The study is a qualitative study and the narrative research approach is used to analyse the most repetitive themes among the stories. Finnish young people have grown in an atmosphere of diverse consumption opportunities and their consumerism contains multiple voices. Based on the analysis, it can be stated that the young people's clothing consumption dreams are mainly based on themes of identity, hedonism and sustainability. Young consumers do not experience contradiction between enjoyable, sensible and sustainable consumption. Clothes are seen as tools of self-expression, self-image and status. While young people recognize the ecological and ethical values associated with clothing consumption, their clothing patterns are driven by the lifestyle of the hedonistic consumption created by the media. Dressing etiquette and normality are still present in the lives of young people, and deviation from those is done with caution. Young people want to have more clothes and wish these to represent recognizable luxury. Among young consumers especially girls are open to supporting ecological and ethical values in their clothing purchase, but the behaviour supporting these values seems to be problematic in its implementation. Young people have an interest towards sustainable clothing, but the clothes favoured by such values must be fashionable and easily accessible.