Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Hussi, Mirka Anni Mathilda (2022)
    Tutkielmani käsittelee kerrontatilanteen ja kertojien epäluotettavuuden yhteyttä Jeffrey Eugenidesin esikoisteoksessa The Virgin Suicides (1993). Kyseisessä teoksessa me-muotoiset kertojat sanoittavat romaanin nimessä viitattujen viiden Lisbonin sisaren tarinan, joka päättyy siskojen kollektiiviseen itsemurhaan. Romaanissa me-muotoinen kerronta jakautuu kahteen eri kerronnan tasoon: intradiegeettiseen tasoon, jolla fokalisoivat me-kertojat tarkkailevat nuorina poikina Lisbonin siskoja, ja ekstradiegeettiseen tasoon, jolla pojista varttuneet keski-ikäiset me-kertojat muistelevat siskoja haikaillen. Lähestyn teosta narratologisesta näkökulmasta, koska romaanin asetelma kahdella kerronnan tasolla, poikien aikaisemman fokalisaation sekä miesten kerronnan muodossa, tarjoaa tilaisuuden tutkia The Virgin Suicides -teoksen kerronnan epäluotettavuutta tarkemmin kerrontatilanteen kautta. Analysoin kerrontatilannetta ja sen osatekijöitä – kerrontaa, fokalisaatiota ja kerronnan tasoja – hyödyntämällä Shlomith Rimmon-Kenanin teoriaa (1983) kerronnan ja fokalisaation moninaisista ulottuvuuksista sekä täydentämällä sitä James Phelanin teorialla (2005) kerronnan epäluotettavuudesta. Narratologiaa soveltaen analyysini osoittaa, kuinka me-kertojien näkyvyys kertojina ekstradiegeettisella tasolla viittaa keski-ikäisten miesten vahvaan toimijuuteen tarinan epäluotettavina pääkertojina nuorten poikien sijaan ja paljastaa samalla romaanin kyseenalaisen asetelman, jossa vanhemmat miehet yrittävät koostaa tarinan teini-ikäisistä Lisbonin siskoista ongelmallisissa konteksteissa. Aikuisten me-kertojien selkeästi romantisoitu narratiivi viittaa heidän epäluotettavuuteensa kuin myös syvään vaikutukseen, jonka nuoret tytöt tekivät heihin. Lisäksi me-kertojien luoma tarina Lisbonin siskoista, joita miehet eivät koskaan oppineet tuntemaan, alleviivaa narratiivin traagisen luonteen ja vahvistaa kertomuksen retorisia ja eettisiä ulottuvuuksia. Eugenidesin romaani haastaa lukijan monella tasolla useiden narratologisten strategioiden kautta. Kerrontilanteen monitahoisuus sekä miesten kollektiivinen epäluotettavuus vaikeuttaa suoraviivaisten tulkintojen tekoa kyseisestä romaanista. The Virgin Suicides -teosta voisikin lähestyä analysoimalla, kuinka lukija suhtautuu romaanin me-muotoisiin kertojiin. Ehdotan jatkossa tutkittavaksi, vakuuttuuko lukija kertojien narratiivisesti epäluotettavasta retoriikasta vai saako teoksen eettisesti arveluttava asetelma lukijan kääntymään me-kertojia vastaan.
  • Siitonen, Olli (2016)
    Tarkastelen Pro gradu -tutkielmassani yhdysvaltalaissotilaiden kertomuksia tappamisesta Vietnamin sodassa. Työ sijoittuu uuden sotahistorian tutkimusperinteen alle. Sodassa tappamisen ilmiö ei ole ongelmaton, vaan sen tutkimus on jakautunut kahtia. Yhtäältä on korostettu tappamisen vaikeutta ja sen sotilaille tuomaa taakkaa. Toisen suuntauksen mukaan surmia toteutetaan suuremmitta vaivoitta, jopa nautinnontunteen siivittämänä. Sotilaat tuovat kertomuksillaan merkityksen väkivaltaiselle toiminnalleen. Retoristen keinojen avulla luodaan etäisyyttä aggressiiviseen käytökseen ja uhrin kokemaan tuskaan. Analysoin sotilaiden kertomuksia sosiaalipsykologiasta kumpuavien teorioiden kautta. Työn metodologinen runko pohjaa Albert Banduran Moraalisen irrottautumisen teorialle. Pyrin selvittämään sota-ajan tappamiskertomuksiin vaikuttavia tekijöitä. Miten sotilaat selittävät väkivaltaista käytöstään itselleen ja muille? Miksi perustelut koetaan tarpeellisiksi? Entä miten Vietnamissa käydyn sissisodan viitekehys vaikutti sotilaiden kokemuksiin ja toimintaan? Käytän työni lähteinä Vietnamissa taistelleiden sotilaiden kertomuksia. Sotilaat jakoivat kokemuksiaan kotipuoleen lähetetyissä kirjeissä, joita on julkaistu kokoelmateoksissa. Sodan jälkeen kootut haastatteluteokset puolestaan nostavat esille sodan kokijoiden äänen. Vastaavasti taisteluita käsittelevissä muistelmissa kertojat jäsentävät kokemuksiaan seikkaperäisesti. Sotilaskoulutusta käsittelevät kenttämanuaalit ja oppaat taas tarjoavat katsauksen sotakoneiston sisällä vallinneeseen ilmapiiriin. Yhdysvaltalaisessa sotilaskoulutuksessa toisen maailmansodan jälkeen toteutetut muutokset tähtäsivät tappamisvalmiuden lisäämiseen. Vietnamin sodassa käytetyt taistelukäytännöt puolestaan rajasivat yhdysvaltalaissotilaiden toimintamahdollisuuksia ja muokkasivat miesten kokemusmaailmaa. Sotalaitoksen hierarkkinen käskyrakenne ja ryhmille pohjaava toimintamalli mahdollistivat vastuun jakautumisen ja häivyttämisen. Yhdysvaltalaistaistelijat vertasivat käyttäytymistään tovereidensa toimintaan. Vieraaseen kulttuuriin kuuluvien vietnamilaisten epäinhimillistäminen vaikutti näihin kohdistetun aggression oikeuttamiseen. Syyllisyyttä voitiin tarvittaessa vierittää väkivallan uhreille. Itsepuolustus ja kostaminen näyttäytyvät vahvoina motiiveina väkivaltaisten purkausten taustalla. Kahtiajaon sijaan kilpailevat tutkimussuuntaukset ilmentävät ristiriitaisen ilmiön eri puolia. Sotilaat jakautuvat väkivaltaisen käyttäytymisen suhteen karkeasti kolmeen ryhmään; synnynnäisiin tappajiin, sodan päivätyöläisiin, ja tappamaan kykenemättömiin miehiin. Suurin osa taistelijoista seuraa tovereitaan ja suhteuttaa toimintansa ympäristön tarjoamiin raameihin ja tilannetekijöitä muokkaamalla lähes jokainen saadaan toimimaan väkivaltaisesti. Sotilaat valitsevat merkityksenantojen arsenaalista kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivat perustelut ja etäännyttämiskeinot. Joskus selitykseksi riittää pelkkä sodan konteksti, toisinaan mielenrauhaa ei saavuteta edes useampien selitysmallien avulla.
  • Hovi, Merja (2019)
    Objectives. The objective of this thesis was to examine and analyse the experiences of youth workers concerning the use of audit and self-assessment model.The focus of this the-sis was to examine how the model was used and described as a method in developing youth work. Evaluation and assessment are part of working life. The expansion of evaluation has happened especially in public sector. In youth work there is not much research about evaluation or assessment practices. One of the objectives of this thesis was to find ideas how to develop assessment practices. Methods. Data was collected by two focus group interviews. There were altogether nine par-ticipants who all work as youth workers in capital region. They all had used audit and self-assessment model and part of them had also been with when the model was developed. Content analysis was used when analysing the data. Results and Conclusions. The attitude towards audit and self-assessment model proved diverse. Youth workers consider the model as useful method when assessing youth work, but they were choosy concerning individual criterion and utilization of audit result were partly in-complete. Audit and self-assessment model was considered beside assessment model also as a tool which helps to clarify the content of youth work.
  • Nylander, Jouni (2010)
    Tutkielmassa tarkastellaan postiyhtiö Itellan varhaisjakajina työskentelevien maahanmuuttajien ymmärrys- ja viestintäongelmia. Tutkimuskysymyksenä on se, mitä ongelmakohtia varhaisjakelun suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä on. Työssä pureudutaan myös siihen, onko viestinnässä eroa maahanmuuttajien ja valtaväestön edustajien välillä, sekä pohditaan sitä, miten ongelmiin voitaisiin vaikuttaa. Tutkielman kirjallisena aineiston muodostavat varhaisjakajien perehdytykseen tarkoitettu Lehdenjakajan käsikirja ja keskeisiin työvälineisiin kuuluva jakolista. Suullisena aineistona on käytetty kymmenen jakajan teemahaastatteluja. Seitsemän heistä on maahanmuuttajia ja kolme valtaväestön edustajia. Lehdenjakajan käsikirjaa analysoidaan käyttäen Kressin ja van Leeuwenin multisemioottista kuvan kielioppia, Lyonsin hahmottamia tekstin tarkoitteiden abstraktiotasoja sekä yhden jakajan syvennettyä haastattelua. Jakolistaa tarkastellaan kahden informantin haastattelun pohjalta. Itellan varhaisjakelun viestintää käsitellään seikkaperäisesti monelta eri kannalta ja eritellään myös kaikkien kymmenen informantin haastattelujen pohjalta. Teoreettisena viitekehyksenä viestintäosuudessa on Åbergin tulosviestinnän malli ja Aulan teoria viestinnän kaksoisfunktiosta. Lopuksi käsitellään varhaisjakajien kielitaitoa ja Itellan kielipolitiikkaa yleisesti. Käsikirjan analyysi osoittaa, että kuvien sommittelulla on merkitystä. Kuvat viestivät muun muassa työtä tehtävän pääasiassa ihmisvoimin ja työnantajan pyrkivän pitämään esillä tasa-arvoteemaa. Teksti sisältää paljon konkreettisiin tarkoitteisiin viittaavia substantiiveja, mikä tekee siitä helppolukuista. Informantit pitivätkin sekä suomenkielistä että englanninkielistä tekstiä selkeänä. Haastattelujen analyysi paljasti kuitenkin, ettei Lehdenjakajan käsikirjaa käytetä varhaisjakajien perehdytyksessä. Jakolistoissa taas suurin osa tekstistä on pelkästään suomeksi, joten ne eivät kokonaan avaudu suomea taitamattomille maahanmuuttajille. Haastattelujen perusteella Itellan varhaisjakelun viestintä on luonteeltaan lähinnä integroivaa ja johtajakeskeistä. Tutkielmasta selviää, että Itellassa käytössä olevasta monikulttuurisesta mallista huolimatta varhaisjakajat eivät ole päässeet suomen kielen opetuksen piiriin. Koska varhaisjakelun työntekijöistä huomattava osa on maahanmuuttajia, heidän kielelliset ja viestinnälliset tarpeensa olisi hyvä ottaa huomioon yrityksen kielipoliittisia ratkaisuja tehtäessä.
  • Niemi, Roope Oskari (2022)
    DeepRx is a deep learning receiver which replaces much of the functionality of a traditional 5G receiver. It is a deep model which uses residual connections and a fully convolutional architecture to process an incoming signal, and it outputs log-likelihood ratios for each bit. However, the deep model can be computationally too heavy to use in a real environment. Nokia Bell Labs has recently developed an iterative version of the DeepRx, where a model with fewer layers is used iteratively. This thesis focuses on developing a neural network which determines how many iterations the iterative DeepRx needs to use. We trained a separate neural network, the stopping condition neural network, which will be used together with the iterative model. It predicts the number of iterations the model requires to process the input correctly, with the aim that each inference uses as few iterations as possible. The model also stops the inference early if it predicts that the required number of iterations is greater than the maximum amount. Our results show that an iterative model with a stopping condition neural network has significantly fewer parameters than the deep model. The results also show that while the stopping condition neural network could predict with a high accuracy which samples could be decoded, using it also increased the uncoded bit error rate of the iterative model slightly. Therefore, using a stopping condition neural network together with an iterative model seems to be a flexible lightweight alternative to the DeepRx model.
  • Al-Gawati, Alisa (2024)
    Tutkielmassani tarkastelen irakilaisten yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksen merkityksestä ja sen vaikutuksesta heidän mahdollisuuksiinsa yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Pohdin erityisesti 2000-luvun alun ja sen jälkeisen ajan konfliktien vaikutusta näihin näkemyksiin. Tutkimuskysymykseni ovat ”miten irakilaiset yliopisto-opiskelijat kokevat koulutuksen merkityksen Irakissa?” ja ”kuinka he näkevät korkeakoulutuksen vaikuttavan heidän mahdollisuuksiinsa elää ja työskennellä heidän omassa yhteiskunnassaan?” Analysoin kyselytutkimuksella keräämääni aineistoa sisältöanalyysin keinoin, inhimillisen turvallisuuden ja sosiologian teorioita hyödyntäen. Tuon tutkielmassani esiin koulutuksen ja konfliktien välisen yhteyden osatekijänä, joka voi vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden näkemyksiin heidän vaikuttamismahdollisuuksistaan. Tutkielmani tulokset nostavat esiin Irakin koulutusjärjestelmän selviä heikkouksia, kuten korruptiota ja opetuksen heikkoa laatua, joita myös aiempi tutkimus on havainnut. Tutkielmani avaa kuitenkin uusia näkökulmia irakilaisten korkeakouluopiskelijoiden asenteisiin ja kokemuksiin koulutuksen ja konfliktien kontekstissa. Tutkielmani odottamattoman myönteiset tulokset paljastavat ristiriitoja irakilaisten opiskelijoiden kokemuksista. Kokonaisuudessaan tutkielmani osoittaa koulutuksen ja konfliktien tutkimuksen merkityksen ja tarjoaa syvempää ymmärrystä siitä, miten korkeakoulutus voi edistää yhteiskunnallista muutosta konflikteista kärsineissä yhteiskunnissa.
  • Ilvonen, Anniina (2018)
    In the most recent decades, the concept of differentiation has received a lot of attention in the field of education. Differentiation means recognising the individuality of pupils or students, and taking this individuality into account in the classroom as well as in planning the lessons. It is no longer believed that “one size fits all” when it comes to education – different teaching and learning methods work differently on different individuals. The growing demand for differentiation is partly due to the trends of inclusion and integration that have been prominent in the recent history. It is also required in the new Finnish national curriculum that was introduced by the Ministry of Education in 2016. In this interview study, I examine Finnish teachers of the English language, and, more specifically, their ideas and thoughts on differentiation and on themselves as differentiators. I aim to build a better understanding of the means of differentiation used by such teachers, as well as of the challenges they face in their everyday working life, especially in regard to differentiating. I also consider what kinds of solutions could be suggested to overcome these issues. In the thesis, I first examine the nature of differentiation, its strengths and its critique. I use this knowledge as the basis for my interviews – I conducted this study by interviewing six Finnish teachers of English. The interviewees came from three different schools in different towns. I then analyse the interviews in the frame set by my research questions, with the aim of finding similarities and differencies in the teachers' attitudes and experiences towards differentiating. I also consider the challenges and solutions they bring forth. In the concluding part of my study, I present my overall understanding of the teachers' experiences, as well as how they described their strengths and weaknessess. I also discuss the importance of teachers in how well the different parts of the national curriculum are implemented in the classroom.
  • von Schoultz, Katja (2021)
    Trust and empowerment are popular management practices, with many big organizations having adopted initiatives involving the two concepts. Despite the popularity of these initiatives, most of them fail. To be able to design effective behavior change interventions we need to know what made the interventions successful or unsuccessful by evaluating them. Traditionally, effectiveness was evaluated but recently knowing why an intervention worked is perceived as essential. By understanding how participants of trust and empowerment initiatives perceive their acceptability, insights can be gained into why the intervention worked as it did. Intervention acceptability refers to how the intervention providers or receivers think or feel about an intervention. This study aims to examine the retrospective intervention acceptability, of an organizational pilot intervention focusing on trust and empowerment, from the perspective of the intervention recipients. To examine how the intervention participants perceive the acceptability of the intervention, the acceptability domains of the Theoretical Framework of Acceptability (TFA) will be used. As the TFA was developed for assessing the acceptability of healthcare interventions, the fit of the framework for assessing the acceptability of an organizational intervention will be evaluated. The study adopts a qualitative research methodology using theory-driven content analysis with a relativist perspective. The data was collected using online semi-structured focus group interviews. The sample included 12 team- or project leaders from different parts of the world. The results show that the intervention has high retrospective acceptability from the perspective of the intervention recipients. The participants mainly used the existing TFA domains in their construction of acceptability, with the addition of including appropriateness as a central domain. It, therefore, seems that the TFA works well for understanding how the participants of a trust and empowerment intervention conducted in an organizational setting, perceive its acceptability. It seems that the intervention is designed to suit the target group well, which increases the likelihood for a successful full-scale intervention when and if the organization decides to roll out the training on a larger scale. This study also provides insights into the applicability of using the TFA in a new context.
  • Keränen, Elli (2015)
    This thesis is about youth’s experiences of empowerment in the youth group Habla Batería in Lima, Peru. The objective of this thesis is to understand why and how the youth’s experience of empowerment occurs while they participate in the group. The thesis examines theories of collective identity and agency in the context of structural violence. The purpose is to form a holistic understanding of the social context in which the youth’s experience and action situate while at the same time analyze the impact of action on the structure and experience. Identity and the youth’s collective action are examined from the viewpoint of social construction. The analysis is based on the data and observations gathered during a six-month fieldwork period from July to December 2013. The field data is complemented by the interviews and observations I carried out during a two-week visit to Peru in the end of 2014. The social stratification of the Peruvian society and the context of general insecurity in the marginalized urban areas have an impact on youth’s experiences of powerlessness. The new meanings, identities, and new forms of agency constructed through the youth’s collective action contribute to experiencing empowerment. The group provides the youth a space within which the renewal of one’s experience of self and one’s role in society is made possible through social interaction. The change that occurs in the youth’s experience of being a part of society is an empowering experience of breaking down the social and physical barriers set by the social context. The thesis underlines the relevance of a holistic approach for the understanding of the lived experience. By examining both the external and internal factors that have an impact on the youth’s experiences of change, we may improve our understanding of the impacts the social structures have on individuals as well as gain a better understanding of individuals’ agency and experience of the surrounding structures. Anthropological approach that pieces together the big picture and small details is a worthy method for analytical examining of the practical expressions and occurrence of ambiguous concepts like empowerment.
  • Westerberg, Annu (2016)
    Tutkimus käsittelee Suomen politiikkaa naisten aseman parantamiseksi Afganistanissa vuoden 2001 jälkeen. Tutkin Suomen politiikkaa niin kehitysavun, siviili- sekä sotilaallisen kriisinhallinnan näkökulmasta. Suomi profiloituu vahvasti naisten oikeuksien puolestapuhujana, ja selvitän tutkimuksessani, miten naisten oikeudet on otettu huomioon niin Suomen kehityspolitiikassa kuin siviili- ja sotilaallisessa kriisinhallinnassa Afganistanissa. Historiallisesti naisten oikeudet ovat olleet kiistanalainen asia Afganistanissa ja naisten aseman parantaminen on aiheuttanut kiistaa perinteisten arvojen kannattajien ja yhteiskunnan modernisointia ajavien välille. Paikallisen historian ja kulttuurin tuntemus ja huomioon ottaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta naisten aseman vahvistaminen on mahdollista. Tutkimusaineistoni koostuu ulkoministeriön arkiston dokumenteista, jotka käsittelevät muun muassa suomalaisen ISAF-yksikön pienhankkeita Afganistanissa. Tämän lisäksi käsittelen Suomen kehitys- ja ulkopolitiikkaa ohjaavia dokumentteja, kuten Suomen kansallista 1325-toimintaohjelmaa, jonka tarkoitus on vahvistaa naisten roolia rauhanrakentamisessa sekä konfliktien ehkäisyssä ja ratkaisemisessa. Työssäni olen myös koonnut yhteen aiempaa tutkimusta liittyen Suomen 1325-toimintaohjelmaan ja sen toimeenpanoon Afganistanissa. 1325-toimintaohjelman keskeisiä tavoitteita on lisätä naisten määrää kriisinhallintaoperaatioissa. Siviilikriisinhallinnassa Afganistanissa tavoitteessa on onnistuttu paremmin kuin sotilaallisessa kriisinhallinnassa, mutta ongelmana on edelleen se, että molemmissa tapauksissa naisia on vaikea rekrytoida, sillä kriisinhallintatehtävissä työskentelevät ovat usein miesvaltaisilta aloilta. Naisten määrää tärkeämpi tavoite on kuitenkin kriisinhallinta-alueilla työskentelevien rauhanturvaajien sekä siviilikriisinhallinta-asiantuntijoiden gender-osaaminen ja koulutus. Suomen ISAF-yksikön pienhankkeissa naisten aseman parantaminen on keskeisiä tavoitteita, mutta sotilashenkilöstön gender-osaamiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tutkimustulokseni osoittavat, että kansallisen 1325-toimintaohjelman myötä naisten rooliin kriisinhallinnassa on kiinnitetty enemmän huomiota, joskin asiantuntijoiden ja rauhanturvaajien gender-koulutukseen tulisi panostaa enemmän. Puolustusvoimat on edelleen hyvin hiearkkinen instituutio, ja 1325-teemojen läpivieminen on vielä keskeneräistä. Tutkimukseni osoittaa, että Suomen kehitysyhteistyö Afganistanissa naisten aseman suhteen on ollut vuodesta 2001 yhdenmukaista, ja naisten aseman parantaminen näkyy läpileikkaavana teemana kehitysyhteistyössä Afganistanissa. Suomi on sitoutunut Afganistanin pitkäjänteiseen tukemiseen, joten myös jatkossa Suomen politiikan arvioiminen naisten oikeuksien näkökulmasta on perusteltua ja tarpeellista.
  • Äärilä, Tuuli (2022)
    Tutkielmassa käsitellään mielenterveysongelmien representaatiota Charlotte Perkins Gilmanin novellissa ”Keltainen seinäpaperi” (”The Yellow Wall-Paper”, 1892) ja Sylvia Plathin kirjassa Lasikellon alla (The Bell Jar, 1963). Lähestyn aihetta feministisen kirjallisuudentutkimuksen sekä narratiivisen etiikan avulla. Molemmat teokset kuvaavat mielenterveysongelmia epästereotyyppisen yksilöllisenä kokemuksena pyrkien herättämään lukijassa sympatiaa. Tutkielma on jaettu kolmeen osaan, joissa analysoin teoksia ensin erikseen, minkä jälkeen vertailen näiden analyysien tuloksia ja teosten omaelämäkerrallisuutta. Ensimmäisessä luvussa esitän, että Keltainen seinäpaperi -novellin kertojan mielenterveysongelmat esitetään yksilöllisenä ja hiljalleen kehittyvänä kokemuksena, jonka hoito epäonnistuu, koska kertoja ei saa tarvitsemaansa tukea. Tarkastelen lisäksi kertojan asemaa naisena todeten, että hänen lääkäri-aviomiehensä taloudellinen ja koulutuksellinen auktoriteetti vie painoarvon kertojan omalta kokemukselta sairaudestaan ja sen hoidosta. Analyysin pohjalta tutkielmassa esitetään, että novelli pyrkii herättämään lukijan sympatian kertojaa kohtaan tuomalla esiin sairauteen vaikuttavia olosuhteita sekä painottamaan potilaan omaa kokemusta mielentilastaan ja sen hoidosta. Lasikellon alla -romaanin suhteen tutkielmassa todetaan, että Estherin psyykkinen oireilu johtaa lähes itsemurhaan, koska hän ei saa läheisiltään hyväksyvää tukea eikä sellaista psykiatrista hoitoa, joka saisi hänet tuntemaan itsensä kohdatuksi yksilönä. Teos vahvistaa tätä näkökulmaa näyttämällä myös, kuinka potilaskeskeisemmän hoidon avulla päähenkilö kykenee toipumaan sairaudestaan ja hyväksymään sen. Tutkielmassa esitän, että vaikka Esther on sekä päähenkilö että kertoja, ovat nämä roolit erillisiä toisistaan. Narratiivi ohjaa lukijaansa asettumaan retrospektiivisen kertojan näkökulmaan ja tuntemaan tämän myötä narratiivista sympatiaa tarinan tapahtumia kokevaa päähenkilöä kohtaan. Näkemykseni on, että mielenterveysongelmat esitetään molemmissa teoksissa yksilöllisenä ja tuskallisena kokemuksena, jonka etenemiseen vaikuttavat suuresti potilaan lähipiirin ja hoitohenkilökunnan suhtautuminen. Tämä representaatio saavutetaan tuomalla lukija lähelle sairastuneen omaa kokemusta ja painottamalla vaikuttavia tekijöitä, joihin myös aiheelle vieras lukija voi samaistua (esim. epäreilut sukupuoliroolit). Lisäksi narratiivien omaelämäkerrallisuus tuo mielenterveysongelmien esittämiseen aitoutta ja vilpittömyyttä.
  • Sihvola, Eric (2020)
    Climate change is an important field of policymaking which comprehends almost all policy sectors in Finland. Despite Finland has introduced a wide range of climate-related policies in response to climate change, and partially fulfilled its part in international climate action, emission reductions goals in Finland have not reached the level as demanded by the overwhelming majority of scientists. Finland is not the only country in this aspect, and the international community is in the path of increasing global temperature beyond 2 Celsius degrees The study will examine climate change-related debates in the plenary debates of the Parliament of Finland. Plenary sessions are useful in research for they exhibit diverging views on societal issues in a multi-party platform, which not only reflects societal debate, but also the policy measures which are addressed for combating climate change. Further, Finland is an interesting case study as a developed country which has resources to mitigate climate change, and there is a high rate of trust towards scientific research and science-based policymaking. The concept of politicisation of science and the various use of scientific information guides the research process and analysis of research data. It will be utilised for assessing the various ways how scientific research has been used by the speakers. Further, a background chapter on climate change politics supplement information on the range of measures on mitigating climate change. The results suggest show there has been a broad consensus on climate action and support for emission reduction targets. Discussion concentrated on Finland’s climate change strategy and the role of the energy sector in Finnish climate policy. International reduction targets set in climate change conferences and as defined by research institutes, seem to direct the Finnish position for increasing its policy measures. The moral responsibility to act on climate change was present, yet not frequent. Benefits in climate action were emphasised for instance by facilitating a better market access for Finnish companies, as early adaptors, and by increasing efficiency. Support for evidence-based policymaking was strong. Speakers saw the benefits in scientific evidence and its role in policy preparation. The IPCC and other research institutes were frequently cited. MPs commonly referred to the scientific method in guiding research but also to point out flaws in other speakers’ arguments. Measures, which surfaced in the literature, such as intentional techniques to question the state of climate science, were modest in and few in numbers. The limitations to Finland’s climate actions were not directly discussed by the MPs. Other studies, and literature on the use of scientific information in other political systems, would however suggest that there might have been dishonest measures to promote the use of peat in Finnish energy mix. It is likely that through lobbying, this position was increased in the Parliament.
  • Hirvensalo, Johanna (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan Pohjois-Amerikan intiaanien tarinankerrontaperinteeseen ja sykliseen (kehämäiseen) aikakäsitykseen liittyviä symbolisia kehiä ja niiden merkitystä Thomas Kingin romaanissa Green Grass, Running Water (1993). Tutkimusmenetelmäksi valittiin romaanin lähiluku, ja analyysin pohjana on käytetty Pohjois-Amerikan intiaanikulttuureista tehtyä antropologista tutkimusta sekä intiaanien kirjallisuudesta tehtyä kirjallisuudentutkimusta, erityisesti sellaista, joka käsittelee Thomas Kingin teoksia. Tutkielman ensimmäisessä luvussa esitellään romaanin lisäksi erilaisia kehiä ja niiden symboliikkaa Pohjois-Amerikan intiaanikulttuureissa. Tämä toimii pohjana romaanin analyysille seuraavissa luvuissa. Toisessa luvussa käsitellään intiaanien tarinankerrontaperinnettä ja analysoidaan sitä, millaisia tarinankerrontaan liittyviä kehiä romaanista löytyy ja millainen merkitys niillä romaanissa on. Tutkielman tässä luvussa osoitetaan, että kaikki romaanin sisältämät kertomukset muodostavat osittain sisäkkäisiä kehiä, joita voidaan tarkastella rakenteen, motiivien, sanavalintojen ja teemojen kautta. Tämän lisäksi luvussa kuvataan sitä, millainen yhteys tarinankerronnalla ja siinä esiintyvillä kehillä on identiteetin rakentamiseen ja kotiin palaamiseen romaanin kuvaamassa intiaaniyhteisössä. Tutkielman kolmannessa luvussa tarkastellaan romaanissa esiintyvää syklistä aikakäsitystä ja sen ymmärtämisen merkitystä. Syklinen aikakäsitys muodostaa perustan romaanin keskeisille tapahtumille, kuten luomismyytin toistuvan kerronnan vaikutuksille, ja myyttisten olentojen mahdollisuus liikkua ajan ja avaruuden halki ilman lineaarisen aikakäsityksen rajoitteita on syklisen aikakäsityksen seurausta. Tässä luvussa näytetään myös, miten syklinen aikakäsitys ohjaa huomion ihmisten ja tapahtumien välisiin suhteisiin ja miten tämä kaikki liittyy aikaisemmin tarkasteltuun kehän symboliikkaan romaanissa. Neljännessä luvussa esitetään yhteenveto tutkimuksen tuloksista ja sen aikana tehdyistä havainnoista, minkä lisäksi siinä pohditaan tämän kaltaisen tutkimuksen merkitystä niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta. Lisäksi viisi kaavakuvaa (liitteenä) havainnollistavat erilaisia romaanissa esiintyviä kehiä ja niiden keskinäisiä suhteita. Tutkielmani täydentää aiempaa tutkimusta Thomas Kingin teoksista osoittaessaan, miten romaanissa esiintyvät intiaanien tarinankerronnan kehät ja syklisen aikakäsityksen kehät liittyvät toisiinsa. Tämän lisäksi tutkielmani korostaa kehien merkitystä romaanin tärkeiden teemojen ja kokonaisuuden ymmärtämisen tukena.
  • Aulaskari, Ninamari (2024)
    In my master’s thesis, I analyse the North Korean novel Friend by Paek Nam-nyong. The novel was first published in Pyongyang in 1988 and it became the first North Korean novel translated into English in 2020. The book tells the story of a married couple going through a hard time and petitioning for a divorce. A Superior Court Judge, Jeong Jin Wu, decides to investigate the couple’s marital problems and becomes determined to solve them. He feels that, as a judge, while he wants to do his job properly and do right by the people seeking to end their miserable marriages, he also feels responsible for pulling threads and unravelling the social fabric of the whole nation. The goal of my analysis is to explore the presentation of interpersonal relationships and what an individual’s duty and positioning are in North Korean society as presented in Friend. To be able to put Friend in its proper historical context, it is important to understand North Korea’s literary history and what position writers serve in the country. In the literary review, I explain the history of North Korean literature and how Soviet influences have shaped the country’s literary policy, and then go over some of the most commonly used themes and storytelling techniques present in fiction. In my analysis, I employ the methods of close reading and historicization to examine the presentation of interpersonal relationships in relation to the state, and how the breaking down of a nuclear family is also presented as the breakdown of a cohesive social order and therefore, society. The novel places a lot of emphasis on the duties and responsibilities individuals have to be able to live prosperous lives and contribute to the economy. Those who fail to follow the call of the Party-promoted economic campaign are confronted and given the chance to redeem themselves. Friend gives a fascinating glimpse into the lives of ordinary citizens, whose roles in the story reflect the larger societal context and what an individual’s positioning is in the North Korean society.
  • Olkkola, Aleksi (2019)
    Tutkimuksen tausta: Ibrutinibi on Brutonin tyrosiinikinaasin inhibiittori, jota käytetään kroonisen lymfaattisen leukemian (KLL), Waldenströmin makroglobulinemian, erilaisten lymfoomien ja kroonisen käänteishyljintäsairauden hoidossa. Se on tehokas etenkin KLL:n hoidossa, mutta sen käyttöä rajoittaa lääkityksen korkea hinta. Ibrutinibilla on pieni oraalinen biologinen hyötyosuus lähinnä merkittävän ensikierron metabolian vuoksi. Veritautia sairastavat potilaat ovat alttiita saamaan syviä sieni-infektioita niin itse taudin kuin sen hoitojenkin vuoksi. Sieni-infektioiden ehkäisy ja hoito ibrutinibia käyttävillä potilailla on kuitenkin ongelmallista, koska ibrutinibi on herkkä CYP3A4- välitteisille lääkeyhteisvaikutuksille ja suun kautta otettavat sienilääkkeet estävät kyseistä entsyymiä. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää sieni-infektioiden hoidossa käytetyn itrakonatsolin vaikutus ibrutinibin farmakokinetiikkaan ja voisiko lääkkeiden interaktiota käyttää hyväksi. Menetelmät: Kyseessä oli randomoitu, kaksivaiheinen, plasebokontrolloitu crossover-tutkimus. Tutkimukseen valittiin 11 tervettä ja tupakoimatonta vapaaehtoista miestä. Tutkittaville annettiin joko plaseboa tai 200 mg itrakonatsolia ensimmäisenä päivänä klo 8 ja 20 ja päivinä 2-4 klo 8. Kolmantena päivänä tutkittavat saivat joko 140 mg ibrutinibia plasebovaiheessa tai 15 mg ibrutinibia itrakonatsolivaiheessa noin tunti aamupalan jälkeen klo 9. Tutkittavista otettiin laskimoverinäytteitä säännöllisin väliajoin. Tulokset: Itrakonatsoli kymmenkertaisti altistumisen ibrutinibille verrattuna plaseboon. Lisäksi itrakonatsoli vähensi merkittävästi ibrutinibin pitoisuuksien vaihtelua yksilöiden välillä. Johtopäätökset: Ibrutinibin ja itrakonatsolin yhteiskäyttö voisi olla keino vähentää merkittävästi ibrutinibihoidon kustannuksia ja vaihtelua ibrutinibin pitoisuuksissa yksilöiden välillä. Lisäksi itrakonatsoli voisi tarjota samalla suojaa syviä sieni-infektioita vastaan.
  • Kela, Leena (2023)
    Since the early 2000s, European nation-states have exhibited an increasing tendency to prohibit the use of Islamic veils. This has typically been justified by claiming that Muslim practices such as veiling symbolize the oppressive, non-secular, fanatical, and ultimately non-European nature of Islam. Historically, Europe has indeed tended to essentialize and Other Muslims, that is, construct simplified “us vs. them” understandings of “Western” and “Muslim” identities. In the more recent decades, however, globalization and growing cultural diversity have brought up concerns over the future of such understandings. I therefore argue that veiling bans are much less about the veils per se and more about what increasing, visible diversity means for familiar constructions of “European”, “Finnish”, and “Muslim” identities. As a result of these concerns, a demand for minorities and immigrants to demonstrate loyalty to the local “national” culture has become prevalent. While a national ban like the one in France and several other European countries has not (yet) been implemented in Finland, there have already been political discussions of whether such a ban should be ratified. Moreover, surveys and polls have shown that Islam is persistently viewed as a foreign religion that is inherently different from “Finnishness”, suggesting that the debate over Muslim minorities’ place in Finland will continue to come up. The decisions that are made will affect how religious minorities are approached. Therefore, in this thesis, I analyze how Finnish people justify bans on Muslim women’s veils in their comments under Helsingin Sanomat online news articles, examining what Islamic veils are perceived to mean. The analysis will further demonstrate how such comments work to (re)construct exclusionary Finnish identity. The key research question which I answer is: How do readers of Helsingin Sanomat online news articles justify the banning of Islamic headscarves in their comments? The qualitative content analysis of overall 209 comments from the time period of 2016–2022 reveal that Muslim women’s veils were perceived to challenge “Finnishness” because they were thought to symbolize oppression, partiality, resistance to integration, danger, extremism, and even poor health. The findings therefore demonstrate that Muslim identity is constructed as the foreign and illiberal opposite to liberal Finnish identity, and denying Muslim women certain fundamental rights, such as freedom of religion, is justified by arguing that it is a way to protect the otherwise liberal, enlightened “local” societies. It is argued, then, that as long as Muslim women continue to veil themselves, they cannot be accepted into the “in-group”. Overall, the findings of this thesis provide a nuanced understanding of how Islam, Muslims and especially veiled Muslim women are perceived by Finnish individuals in particular, especially from an intersectional perspective.
  • Selenius, Emma (2013)
    The United Nations Framework Convention on Climate Change devised the Kyoto Protocol in 1997, but this agreement was to be just the starting phase in restricting emissions, and a more comprehensive agreement would come right after the first term of the Protocol. The Copenhagen Summit in December 2009 was to be the meeting where a new agreement would be adopted. However, preliminary negotiations leading up to the Summit revealed that consensus was very hard to reach. Despite these disagreements, the Copenhagen Summit was rallied to be the one where the world shows commitment to the cause and unites to fight climate change. By the time the Summit started, the gap between expectations and reality was enormous. The Summit was not a success. Developing countries were adamant that the main negotiating track had to be a second term for the Kyoto Protocol. The US President Barack Obama was under domestic pressure to make sure that the US only commits to an agreement that includes all the largest polluters. China was holding on to the principle of 'common but differentiated responsibilities' and refused to agree to binding emission restrictions and international monitoring. The deadlock did not unravel until the Chair of the Summit gathered an informal negotiation group as a last minute plea. This high-level group drafted an Accord that was not based on the work of the UNFCCC working groups and presented it to the Plenary meeting on the last night of the Summit. Various developing countries announced immediately that they would not accept the Accord and so the Summit compromised to 'take note' of the Accord instead of adopting it. No binding agreement was reached. The aim of this Thesis is to examine the Copenhagen Summit as a failure and to discuss the most evident problems of the Summit in relation to theories of power, participation and compliance. All the subsidiary and working groups of the Summit are examined individually in order to get a comprehensive idea of the structure and the proceedings of the UNFCCC negotiating process. Major disagreements are discussed in relation to the structural level, and the dramatic events of the last days are examined in detail in order to get an idea of what finally sunk the possibility of a success. The way the Summit ended directs the Thesis towards a discussion about inequality and differentiated responsibilities in relation to participation and compliance in a policy field that could well be seen as a multi-level Prisoner’s Dilemma. As many of the developing countries pleaded to the principle of 'common but differentiated responsibilities', discussion on structural constraints of international environmental policy forms a large part of the analysis. Lukes’ three dimensions of power give a framework for the study of power at the institutional level. The inequality of the UNFCCC participants is explained through the historical development of the world order, using the narrative of the world-systems theory. The Thesis concludes with a discussion addressing the most evident problems of the UNFCCC institution and ends with a suggestion. Climate change is an issue of human security and therefore a full securitisation of climate change might enable the Security Council to get involved in the policy-making process. Although acknowledging the problem of democratic deficit in the Security Council, the Thesis proposes that by using an economy of esteem, the permanent members of the Security Council might feel obliged to use their authority to ensure that human security will not become threatened because of the effects of climate change. This would not be more democratic or transparent but might bring more results than the UNFCCC at its present form.
  • Helaskoski, Linda (2022)
    Finland’s highly egalitarian educational system lacks official definitions and policies regarding gifted students. The Finnish National Core Curriculum proposes differentiation as the method by which to meet the diverse needs of students in the inclusive Finnish classroom. Previous research indicates that many Finnish teachers lack adequate knowledge about how to support and differentiate instruction for the gifted. This thesis focuses on gifted students’ experiences of differentiation in mixed-ability public schools in Finland. Four gifted students in grades 5 and 6 participated in one semi-structured interview where they were asked questions about assignments in school. The transcripts from the interviews were analyzed with a thematic analysis method and a hermeneutic-phenomenological research approach. Through the thematic analysis, six themes were generated from the material: Acceleration and ability grouping, lack of differentiation, finishing assignments early, inaction and unawareness in teachers, support from teachers, and dealing with peers. The results show that while all students had acceleration measures in place, the students did not seem to receive sufficiently differentiated instruction in school. They found assignments unchallenging, and finished their work early, leading to a lot of idle time in class spent doing things unrelated to the current lesson. Furthermore, the students described their teachers as passive and even unaware of the fact that assignments are too easy. Frustration and boredom seemed to be common feelings in the lived experiences of gifted students in the mixed-ability classroom, which further points toward the need for effective differentiation for gifted students.
  • Näreaho, Roope (2023)
    Itsetuhoiset potilaat ovat suuri potilasryhmä päivystyspoliklinikoilla. Itsemurhien ilmaantuvuus oli Suomessa vuonna 2020 13.0 / 100 000 asukasta. Itsemurhaan liittyvien ajatusten ja yritysten määrä on huomattavasti suurempi. Osa itseaiheutetuista vammoista aiheutetaan ilman itsemurhatarkoitusta, joskaan suomalaisessa väestössä näiden vammojen yleisyyttä ei tarkkaan tunneta. Vammojen vaikeusaste ei korreloi itsemurhatarkoituksen kanssa itseään ranteeseen viiltäneillä potilailla. Ranteiden viiltely on yleinen tapa vahingoittaa itseään. Itseaiheutetuissa vammoissa yläraaja on yleisin vamma-alue. Toisaalta käsikirurgisista syvän rannevamman saaneista potilaista itsetuhoisessa tarkoituksessa tehtyjä oli erään tutkimuksen mukaan 20 %. Ranteiden viiltely johtaa harvoin kuolemaan, mutta ranteen hermojen, jänteiden ja verisuonten vaurioituminen voi johtaa vaikeaan käden toimintakyvyn häiriöön. Syvässä rannevammassa vaurioituu hermoja, jänteitä ja/tai verisuonia, joiden korjaaminen vaatii kirurgista hoitoa. Somaattinen toipuminen on aikaavievää ja vaatii kuntoutusta etenkin jännevammojen osalta. Itseään vahingoittaneiden potilaiden itsemurhariski on merkittävästi muuta väestöä suurempi. Taustalla on usein psykiatrisia häiriöitä, kuten mieliala-, ahdistuneisuus-, päihde- ja persoonallisuushäiriöitä. Kirurgisen hoidon lisäksi on tärkeää huomioida psykiatrisen hoidon tarve. Itseään vahingoittaneiden potilaiden psykososiaalisen arvion toteutumisessa on merkittäviä puutteita, eikä vakiintunutta hoitopolkua ole. Itseaiheutettujen ja muiden vammojen välillä ei ole nykykirjallisuudessa havaittu eroa objektiivisesti mitattuna motorisen ja sensorisen toipumisen osalta. Potilaiden kokemat oireet ja subjektiivinen haitta saattavat olla itseaiheutetuissa vammoissa vakavampia. Vertailevaa tutkimusnäyttöä itseaiheutettujen ja tapaturmaisten rannevammojen ennusteesta sekä hoidon ja kuntoutumisen onnistumisesta on kuitenkin hyvin vähän.