Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Socialpsykologi"

Sort by: Order: Results:

  • Gustafsson, Jasmine (2020)
    Mental health problems are increasing, and adolescents are particularly sensitive to the development of psychological complaints. The aim of this thesis was to find out if the experience of psychological complaints among Finnish-Swedish adolescents can be explained by their experience of family support, peer support, classmate support and loneliness. It was also examined whether associations between social support and psychological complaints can be explained by loneliness. In addition, it was investigated if there are differences in experiences of psychological complaints, social support and loneliness between Finnish-Swedish youth living in the city and in the countryside. A sample of 599 Finnish-Swedish youth from grades 5, 7 and 9 completed the Health Survey of School-aged Children (HBSC) in 2018. As statistical analysis methods of this thesis, Spearman's rank correlation analysis, multiple linear regression analysis, mediation analysis, independent t-test and chi2 test were used. The results showed that family support and classmate support significantly and negatively predicted psychological complaints, that is, lower levels of family and classmate support was associated with higher levels of psychological complaints. Loneliness predicted psychological complaints significantly and positively, which means that higher levels of loneliness was associated with higher levels of psychological complaints. Peer support was not directly related to psychological complaints. Girls experienced psychological complaints to a significantly greater extent than boys according to several analyzes, and one of the analyzes also indicated that pupils in grade 9 experienced significantly higher levels of nervousness than pupils in grade 5. Among pupils in grades 7 and 9, those who lived in rural areas experienced more irritability or bad mood than those living in urban areas. Perceived socioeconomic status predicted psychological complaints significantly and negatively among pupils in grades 7 and 9. According to the results, the relationship between social support from family, peers and classmates, and psychological complaints could partly be explained by loneliness. There were no significant differences between Finnish-Swedish youth living in cities and those living in rural areas in terms of psychological complaints, social support or loneliness when pupils from all three grades were included in the analyzes. This thesis contributes to new knowledge about the well-being of Finnish-Swedish youth and could encourage development of health-promoting activities. Longitudinal research is needed in order to gain a deeper understanding of whether lower levels of social support and experiences of loneliness may be risk factors for the development of mental health problems.
  • Tiri, Saara (2022)
    Tutkielman tavoitteena on tarkastella kahden mittauspisteen pitkittäisasetelmassa koetun prosessin oikeudenmukaisuuden vaikutusta työn imuun. Tutkimushypoteesi oli, että koettu oikeudenmukaisuus on positiivisessa yhteydessä työn imuun muutosprosessissa. Tutkielman teoreettisena taustana toimii työn vaatimusten ja voimavarojen malli, jonka perusteella koettu prosessin oikeudenmukaisuus olisi yksi työn voimavaroista, joka olisi positiivisessa yhteydessä työn imuun. Lisäksi tutkielmassa hyödynnettiin ryhmäarvomallia ja ryhmään liittymisen mallia selittämään prosessin oikeudenmukaisuuden vaikutuksia organisaatiomuutoksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana laajempaa tutkimushanketta. Pitkittäistutkimuksessa tutkittiin Tampereen korkeakouluyhteisön henkilöstön sopeutumista Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen Ammattikorkeakoulun fuusion tuomaan muutokseen. Tämä tutkimus keskittyy pelkästään Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston henkilöstön kokemuksiin, sillä Tampereen Ammattikorkeakoulu säilytti itsenäisyytensä fuusiossa. Kyselytutkimuksessa kerättiin aineistoa kolmessa eri vaiheessa: keväällä 2019, keväällä 2020 ja syksyllä 2020. Ensimmäinen kyselykierros toteutettiin fuusion alkuvaiheessa. Tässä tutkielmassa hyödynnettiin kahdella ensimmäisellä vastauskierroksella kerättyä dataa, jolloin otoskokko oli 1101–1102 vastaajaa. Aineiston analyysi toteutettiin SPSS-ohjelmistolla Pearsonin-korrelaatioita, eksploratiivista faktorianalyysiä ja hierarkkista regressioanalyysiä hyödyntäen. Pääanalyysin lisäksi toteutettiin lisäanalyysi, jossa tarkasteltiin työn imun vaikutusta koettuun prosessin oikeudenmukaisuuteen. Pääanalyysin tulokset eivät tukeneet tutkimushypoteesia, jonka mukaan koettu prosessin oikeudenmukaisuus lisäisi työntekijöiden työn imua. Sen sijaan lisäanalyysi työn imun vaikutuksesta koettuun prosessin oikeudenmukaisuuteen paljasti, että työn imulla on tilastollisesti merkittävä vaikutus koettuun prosessin oikeudenmukaisuuteen. Prosessin oikeudenmukaisuuden ja työn imun välistä yhteyttä on tutkittu vain vähän, joten tutkimuksen voidaan sanoa lisänneen tietoa muuttujien välisistä yhteyksistä.
  • Strömberg, Lisbeth (2020)
    Gestational diabetes mellitus (GDM) is a condition of glucose intolerance with onset or first recognition during pregnancy, and it poses multiple health risks for both the mother and the child. The prevalence of GDM is increasing globally and effective interventions are needed to reduce the associated risks. Mobile health (mHealth) solutions have a great potential in answering this need since they are cost-effective and able to reach large groups of people. mHealth solutions might be especially effective for management of chronic conditions that require patient behavior change. Investigating intervention acceptability has an important part in the process of developing successful interventions. The aim of this thesis is to investigate the prospective acceptability of an mHealth intervention for GDM from the perspective of its potential recipients. The thesis also seeks to find out whether there are any associations between technological experience and perceptions of intervention acceptability as well as ways in which the intervention acceptability could be improved. The thesis utilizes data collected in the first phase of the eMOM GDM study, a research project with the aim of developing an mHealth intervention to support the self-management of GDM. The application acceptability was studied with semi-structured interviews with 10 women currently diagnosed with GDM. Previous technological experience was self-reported by the participants in a background questionnaire. Theory-driven content analysis was used to analyze the interviews. The results show that the intervention has high prospective acceptability from the perspective of the potential participants. For most of the domains of acceptability there is still room for improvement, and several ideas for further improving the intervention’s acceptability are discussed. The results could also indicate a possible relationship between technological experience and mHealth intervention acceptability. This thesis contributes to the development of an intervention by providing insight on the factors influencing intervention acceptability and ideas on how to improve it. The results also provide valuable information for developing future mHealth solutions for GDM. The potential association between technological experience and intervention acceptability are interesting regarding all mHealth intervention development and should be studied further.
  • Rönkkö, Reeta (2022)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan psykologisten perustarpeiden täyttymisen yhteyttä koettuun työkykyyn ja haitalliseen stressiin. Pääanalyysien lisäksi tutkielman lisäanalyyseissa tarkastellaan, oliko Covid-19-pandemian aiheuttamalla poikkeustilalla vaikutusta psykologisten perustarpeiden täyttymisen yhteyteen koettuun työkykyyn ja haitalliseen stressiin. Pandemia-ajan moderoivaa vaikutusta tutkittiin vertailemalla aikaa ennen pandemiaa (vuodet 2017–2019) ja pandemian ensimmäistä vuotta (2020–2021). Aihetta tarkasteltiin henkilöstön kehittämiseen tarkoitetun henkilöstökyselyn datan avulla, jossa havaintomäärä oli suuri: pääanalyyseissa vastauksia oli 35 225. Tutkielmaa varten henkilöstökyselyn kysymyspatteristoa verrattiin validoituun psykologisia perustarpeita työkontekstissa mittaavaan mittaristoon, ja teorian pohjalta kysymyspatteristosta valittiin yhdeksän kysymystä, jotka validoitiin faktorianalyysilla. Näiden yhdeksän kysymyksen lisäksi kyselystä valittiin koettua työkykyä sekä haitallista stressiä mittaavat kysymykset. Tutkielman pääanalyyseissa psykologisten perustarpeiden täyttymisen yhteyttä koettuun työkykyyn ja haitalliseen stressiin tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin avulla, ja lisäanalyyseissa toteutettiin lisäksi interaktion testaus sekä simple slope -testi. Pääanalyyseissa selvisi, että kaikkien psykologisten perustarpeiden täyttymisen yhteys on positiivisessa yhteydessä koettuun työkykyyn ja negatiivisessa yhteydessä haitalliseen stressiin. Kyvykkyyden tarpeen täyttyminen oli kolmesta psykologisesta perustarpeesta vahvimmin positiivisessa yhteydessä koettuun työkykyyn, sekä vahvimmin negatiivisessa yhteydessä haitalliseen stressiin. Yhteys oli tilastollisesti erittäin merkitsevää. Lisäanalyyseissa havaittiin, että autonomian tarpeen täyttymisen yhteys koettuun työkykyyn oli hieman voimakkaampi pandemian alkamisen jälkeen, kuin ennen pandemiaa, ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tarpeen täyttymisen yhteys koettuun työkykyyn oli pandemian alkamisen jälkeen hieman heikompi, kuin ennen pandemiaa. Maisterintutkielman tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta, joka käsittelee psykologisten perustarpeiden täyttymisen yhteyttä hyvinvointiin. Lisäanalyysit puolestaan tuovat uutta näkökulmaa pandemian jälkeistä työelämää koskevaan julkiseen keskusteluun
  • Kulppi, Weera (2022)
    Yhdenvertaisuus- ja monimuotoisuustyö on kasvattanut suosiotaan organisaatioissa maailmanlaajuisesti ja vakiintunut osaksi yritysten henkilöstöhallintoa. Lisääntyneen työsyrjintää ja rasismia koskevan yhteiskunnallisen keskustelun myötä suosio on kasvanut viime vuosina myös Suomessa. Kriittisessä tutkimuksessa on kuitenkin osoitettu monimuotoisuustyöhön ja sitä käsittelevään tutkimukseen liittyvän valtaprosesseja, joiden vuoksi sen on väitetty voivan jopa ylläpitää eriarvoistavia valta-asetelmia. Työn taustoituksessa tehdään katsaus näihin kriittisiin teoretisointeihin keskittyen erityisesti valkoisuuden valtarakenteeseen. Monimuotoisuustyön on esimerkiksi teoretisoitu ylläpitävän rodullista valtajärjestystä valkoisuuden ensisijaistamisen ja naamioimisen kautta ja tuottamalla alisteisia identiteettejä rodullistetuille. Tässä tutkimuksessa kiinnostus suuntautuu siihen, miten valtaprosesseja vastustetaan. Tutkimuksessa analysoidaan asiantuntijatehtävissä toimivien PoC-henkilöiden puhetta monimuotoisuustyöstä ja tarkastellaan, minkälaisia merkityksenantoja ja identiteettejä he rakentavat. Puhe kytketään aiempiin kriittisiin keskusteluihin tarkastelemalla, miten se asettuu vastapuheeksi valtamekanismeille. Tutkimuksen teoreettis-menetelmällisessä viitekehyksessä vastapuheen käsite yhdistetään kriittisen diskursiivisen psykologian analyyttiseen lähestymistapaan. Kriittisen diskursiivisen psykologian myötä analyysi kohdentuu siihen, miten merkityksiä tuotetaan valmiiden ymmärtämisentapojen varaan. Vastapuheen osalta lähestymistapa havainnollistaa, miten sitä voidaan tuottaa sekä haastamalla että hyödyntämällä valmiita diskursseja. Identiteettiä tarkastellaan subjektiposition käsitteen kautta. Lisäksi sovelletaan positiointiteoriaa, jonka avulla huomio kiinnitetään identiteettien vaihtelevuuteen osana merkityksenantoa ja vastapuhetta. Aineisto koostuu seitsemästä yksilöhaastattelusta. Aineisto ohjaa tutkimusprosessin suuntaa: tutkimusongelman tarkempi rajaus sekä teoreettis-menetelmällinen kehys muodostuvat aineiston alustavassa analyysissä. Haastattelupuheessa monimuotoisuustyö liitetään keskusteluun työelämän rasismista ja määritellään rasisminvastaisuuden tavoitteen kautta. Puheessa vastustetaan monimuotoisuustyön kehyksessä PoC-henkilöille tarjoutuvia toiseuttavia, homogeenisia sekä passiiviseksi ja alisteiseksi asettavia identiteettejä rakentamalla aktiivista toimijapositiota ja sivulta seuraavan auktoriteetin subjektipositioita. Subjektipositioiden avulla myös haastetaan monimuotoisuustyössä toistuva oletus valkoisesta toimijasta ja ei-valkoisesta toiminnan kohteesta ja konstruoidaan monimuotoisuustyöstä antirasistista projektia, jonka kohteena on ymmärryksen lisääminen. Analyysissä ilmenee, miten valtavirtakäsityksiä haastetaan hyödyntämällä moninaisia, keskenään ristiriitaisiakin diskursiivisia strategioita ja positioita. Kytkemällä puhetta strategisesti valtavirtadiskursseihin, haastatteluissa vastustetaan monimuotoisuustyön henkilöitymistä ”monimuotoisiksi” tunnistettuihin kehoihin ja vaaditaan huomion siirtämistä valkoisuusnormin määrittelemään työelämään ja sen purkamiseen. Tutkimuksessa ilmenee, miten PoC-henkilöt joutuvat vastustamaan työelämän valkoisuusnormia myös näennäisesti eriarvoisuutta purkavan monimuotoisuustyön kontekstissa. Tämä osoittaa, ettei monimuotoisuustyö ole välttämättä vastavoima rasismille, vaan voi pitää sisällään myös rodullista eriarvoisuutta ylläpitäviä mekanismeja. Valtaprosessit eivät kuitenkaan ole pysyviä, vaan myös jatkuvan neuvottelun kohteena. Vastapuheen kautta huomio suuntautuu sekä työn tarpeeseen että vaadittavaan muutokseen. Edistääkseen yhdenvertaisuutta, monimuotoisuustyössä on keskityttävä eriarvoistavien valtarakenteiden tunnistamiseen ja niitä ylläpitävien mekanismien purkamiseen.
  • Holmqvist, Ira (2022)
    Tiivistelmä – Referat– Abstract Covid-19 conspiracy theories have figured actively in the media and the public debate during the first two years of the pandemic. One of the main functions that such conspiracy theories of society and politics perform is cultural work – they create new representations of reality that give rise to new identities and collectivities. Researchers are increasingly interested in exploring how conspiracy theories come to be so compelling and how people through them create meaning and construct their identities. Qualitative studies that examine the contents of these conspiracy theories and the possibilities for identity construction that they provide are of crucial importance in forming such an understanding. This thesis responds to appeals from researchers to investigate the ways in which gendered identities are implicated in modern conspiracy theories. Critical discursive psychology is employed as a theoretical framework to explore the ways in which men and women are positioned in a Covid-19 conspiracy theory discourse. The material consists of video recordings of two online conferences where 29 influential actors of 9 different nationalities discuss the pandemic as a conspiracy. The results indicate that the Covid-19 conspiracy theory, as represented in the seminars, largely possesses similar characteristics as modern conspiracy theories more generally, blending political subject matter with spiritual or religious descriptions. The pandemic is depicted as confirmation for the existence of a global totalitarian conspiracy that is escalating into an apocalyptic scenario, a development that can only be averted if humanity undergoes a spiritual awakening, collectively reclaiming their individuality and agency. Men and women are positioned differently within this story. Women are positioned primarily as mothers, whose duty it is to protect their children from the conspiracy, as well as to inspire other women to do the same. This maternal identity is depicted as empowering, spiritual and influential, representing a compelling subject position. In addition, the pandemic, that has placed restrictions on the public sphere, is depicted as a threat to a hegemonic masculinity that emphasizes the role of men as providers and (violent) protectors. Men are positioned as effeminate weaklings who have capitulated to the Covid-19 conspiracy without putting up a fight. A return to traditional, heteronormative gender roles is thus represented as central to resisting the conspiracy. The study provides insight into the ways in which gender identity contributes to the formation of modern conspiracy theories and collectives, and particularly into how feminine identities may be engaged in a right-wing populist, anti-conspiratorial political project.
  • Eloranta, Susanna (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan Viking Lineen liitettyjä sosiaalisia representaatioita yritysmielikuvien ja yritysvastuullisuuskäsitysten kautta. Tutkielman teoreettinen näkökulma on sosiaalipsykologinen, koska yritysmielikuvia ja vastuullisuustulkintoja lähestytään sosiaalisten representaatioiden teorian viitekehyksestä. Sosiaalisten representaatioiden teorian avulla ihmiset tekevät yhdessä uusista asioista itselleen ymmärrettävämpiä ankkuroimalla ne johonkin itselleen jo tuttuun asiaan ja käsittämällä asiaa siten arkiajattelun kautta. Sosiaalisia representaatioita muodostetaan etenkin sellaisista sosiaalisesti relevanteista asioista, joilla on jokin tarkoitus tai merkitys ihmisten elämässä. Teorian luonut Serge Moscovici määritteli sosiaaliset representaatiot arvojen, ideoiden ja käytäntöjen järjestelmäksi, jolla on kaksi erilaista toimintamuotoa. Ensinnäkin sosiaaliset representaatiot luovat järjestystä, jonka avulla mahdollistuu yksilöiden orientoituminen sosiaaliseen ja materiaaliseen maailmaan. Toisaalta sosiaaliset representaatiot mahdollistavat yhteisön jäsenten keskinäisen kommunikaation tarjoamalla koodistot sosiaalisen vaihdon luokitteluun ja nimeämiseen. Tutkielman aihe liittyy ajankohtaiseen tieteelliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun yritysmielikuvista ja ennen kaikkea yritysvastuullisuudesta. Yritysvastuullisuuden voidaan sanoa olevan 2010- luvun trendi, joka ei osoita hiipumisen merkkejä, vaan päinvastoin, yritysvastuullisuudesta on tulossa kiinteä osa yritysten luontaisia ja arkipäiväisiä toimintatapoja. Yritysvastuullisuuden voidaan katsoa koostuvan kolmesta päävastuusta: ympäristövastuusta, sosiaalisesta vastuusta ja taloudellisesta vastuusta. Näiden päävastuiden alle sijoittuu puolestaan satoja pienempiä vastuullisuuden osa-alueita konkreettisine vastuullisuustekoineen. Vastuullisesti toimimalla yritykset voivat saavuttaa esimerkiksi sitoutuneita asiakkaita, vahvistaa brändi- ja markkina-arvoa sekä saavuttaa taloudellista lisäarvoa yritykselle. Asiakkaat näkevät yritysvastuullisuuden enenevissä määrin erottautumistekijäksi yritysten välillä haluten mahdollisuuksien mukaan käyttää vastuullisesti toimivien yritysten tuotteita ja palveluita. Viking Line toteuttaa vastuullisuutta monipuolisesti aina itse suunnittelemistaan maailman ilmastoviisaimmiksi kutsutuista uusista risteilyaluksista, ruokahävikin minimoimiseen ja opiskelijoiden työharjoittelun mahdollistamiseen. Tutkielman aineistona käytettiin kymmenen (10) Viking Linen risteilymatkustajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina strukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla ja analyysi pyrki vastaamaan tutkimuskysymyksien kautta siihen, mihin Viking Line ankkuroidaan, miten Viking Line objektivoidaan ja tekevätkö ihmiset Viking Linea ymmärrettäväksi myös vastuullisuuden kautta. Tutkielman tulosten mukaan Viking Line näyttäytyy risteilyasiakkaille ennen kaikkea tuttuna ja turvallisena toimijana risteilymatkustamisen kontekstista. Turvallisuus näyttäytyy turvallisien alusten ja ammattitaitoisen merenkulun sekä avoimen viestinnän kautta. Näin ollen turvallisuuden voidaan katsoa kuuluvan osaltaan yritysvastuullisuuteen. Sen sijaan analyysistä nousi esiin se kiinnostava seikka, että risteilyasiakkaat eivät juurikaan olleet tietoisia Viking Linen tekemistä monipuolisista vastuullisuusteoista. Tunnistamalla risteilyasiakkaiden tarpeet ja odotukset vastuullisuusviestintään liittyen, yrityksen on mahdollista kehittää esimerkiksi markkinointiviestintäänsä, sillä strategisen vastuullisuusviestinnän avulla yrityksen on mahdollista parantaa markkina-arvoaan entisestään ja samalla saavuttaa taloudellista lisäarvoa.
  • Oikarinen, Mira (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin virtuaalitodellisuuden (VR) tarjoamia mahdollisuuksia ennakkoluulojen ja ryhmien välisten suhteiden parantamisen kannalta. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytettiin Allportin (1954) kontaktihypoteesia ja sen pohjalta kehitettyä kontaktiteoriaa sekä aiempaa VR-ennakkoluulotutkimusta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, voidaanko valmiissa sosiaalisessa VR-sovelluksessa toteuttaa positiivista ulkoryhmäkontaktia hyödyntävä ennakkoluulointerventio, jonka avulla enemmistöryhmän implisiittiset asenteet kontaktoitua ulkoryhmää kohtaan muuttuisivat positiivisemmiksi. Varsinaisen tutkimuskysymyksen lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin myös eksploratiivisesti sukupuolen, avatarin vartaloon samaistumisen ja koetun yhteisen läsnäolon tunteen vaikutusta intervention jälkeisiin implisiittisiin asenteisiin. Pyrin tutkielmani avulla täydentämään nykyistä ennakkoluuloihin liittyvää VR-tutkimuksen kenttää toteuttamalla aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen ennakkoluulointervention valmiissa sosiaalisessa VR-sovelluksessa nimeltä AltspaceVR. Tutkielman aineisto kerättiin osana laajempaa PREVENT-hanketta, joka keskittyy ennakkoluulojen tutkimiseen virtuaaliympäristöissä. Aineisto kerättiin pääosin syksyllä 2021 ja tutkimukseen osallistui yhteensä 94 koehenkilöä, joista 76 otettiin mukaan analyysiin. Tutkimus koostui esikyselystä, VR-osuudesta ja jälkikyselystä. VR-osuus suoritettiin AltspaceVR-sovelluksessa ja se koostui tutoriaalista, säkinheittopelistä ja odotushuoneesta, joista tässä tutkielmassa keskityttiin vain säkinheittopelin tarkasteluun eli kontaktiin ensisijaisen ulkoryhmän edustajan kanssa. Muutosta koehenkilöiden implisiittisissä asenteissa mitattiin Greenwaldin ja kumppaneiden (1998) kehittämän IAT-testin avulla, joka suoritettiin esikyselyn ja jälkikyselyn aikana. Analyysit toteutettiin R-studiossa käyttämällä yksisuuntaista toistettujen mittausten varianssianalyysia sekä lineaarista regressioanalyysia jatkotestien kohdalla. Tutkielman tuloksena oli, että VR-interventiolla ei ollut vaikutusta koehenkilöiden implisiittisiin asenteisiin eli koe- ja kontrolliryhmän välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa IAT-testin tuloksissa intervention seurauksena. Tutkimukselle asetettu hypoteesi ei siis saanut tukea ja nollahypoteesi jäi voimaan. Jatkotestien tuloksena oli, että sukupuolella ja avatarin vartaloon samaistumisella ei ollut yhteyttä intervention jälkeisiin implisiittisiin asenteisiin. Sen sijaan koetulla yhteisen läsnäolon tunteella oli yhteys intervention jälkeisiin implisiittisiin asenteisiin sekä koe- että kontrolliryhmässä. Vaikka interventiolla ei ollut vaikutusta koehenkilöiden implisiittisiin asenteisiin, tutkielmani lisää ymmärrystä virtuaalitodellisuuden tarjoamista mahdollisuuksista ennakkoluulojen muuttamisen kannalta. Lisäksi tutkielma lisää tietoa koetun yhteisen läsnäolon merkityksestä implisiittisten asenteiden muuttamisen kannalta. Tutkielma tuo myös uutta tietoa valmiiden sosiaalisten VR-sovellusten hyödyntämisestä tutkimuksessa. Jatkotutkimuksen kannalta myös täysin etänä toteutettavien kokeiden mahdollisuutta olisi mielekästä tarkastella.
  • Nevalainen, Henri (2023)
    Tutkielman tavoitteena on selventää koronapandemiasta aiheutuneen uhan kokemuksen ja hallituksen koronatoimiin luottamisen välistä dynamiikkaa Suomessa ja Italiassa. Aiempaan yhteiskunnallisten uhkien ja poliittisen luottamuksen väliseen tutkimukseen perustuen tutkielmassa oletetaan koronasta aiheutuneen uhan kokemuksen johtavan voimakkaampaan hallituksen koronatoimiin kohdistettuun luottamukseen. Lisäksi tutkielmassa oletetaan, eritoten integroidun uhkateorian ja sosiaalisen identiteetin näkökulman oletuksiin nojaten, uhan kokemuksen olevan yhteydessä myös voimakkaampaan kansalliseen samastumiseen, jonka puolestaan oletetaan johtavan suurempaan poliittiseen luottamukseen. Lisäksi tutkielmassa tutkitaan sitä, vaikuttaako poliittinen orientaatio muokkaavasti edellä kuvattuihin yhteyksiin. Oletettuihin yhteyksiin perustuen muodostettiin kaksi mallia: mediaatiomalli ja moderoitu mediaatiomalli. Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu alkuvuodesta 2020 Suomessa ja Italiassa kerätystä kyselytutkimusaineistosta. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkastellaan regressioanalyysin sekä regressioanalyysiin perustuvan ehdollisen prosessianalyysin keinoin, joka mahdollistaa mediaation ja moderaation samanaikaisen tarkastelun. Lisäksi muuttujien muodostamiseen ja deskriptiiviseen tarkasteluun käytettiin korrelaatioanalyysiä. Analyysit tehtiin maittain. Hypoteesien toteutumisessa oli merkittäviä maakohtaisia eroja, asetettujen hypoteesien saadessa tukea Italian aineistossa, kun taas Suomen aineistossa hypoteesit eivät saaneet lainkaan tukea. Italian aineistossa uhan kokemus oli yhteydessä sekä korkeampaan poliittiseen luottamukseen että voimakkaampaan kansalliseen samastumiseen, joka puolestaan oli yhteydessä korkeampaan poliittiseen luottamukseen. Poliittinen orientaatio puolestaan vaikutti Italiassa muokkaavasti uhan kokemuksen ja poliittisen luottamuksen väliseen suoraan yhteyteen. Tarkasteltaessa yhteyksiä poliittisen orientaation eri tasoilla Italian aineistossa sekä suora että kansallisen identiteetin välittämä epäsuora yhteys toteutui poliittisen orientaation saadessa vasemmistoon tai poliittisesti keskelle sijoittumiseen viittaavia arvoja. Suomen aineistossa ei havaittu tältä osin tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä. Vaikka tutkielma koskettaa vain pientä hetkeä jo pitkään jatkuneessa kamppailussa koronavirusta vastaan, se kohdistuu hyvin kriittiseen ajankohtaan; ensimmäisen koronakevään alkuun, jolloin uhan kokemus ja tarve poliittiselle luottamukselle olivat korkeimmillaan. Aiemmassa uhan kokemuksen ja poliittisen luottamuksen välisen yhteyden tutkimuksessa on saatu hyvin ristiriitaisia tuloksia. Kansallisen identiteetin välittävän vaikutuksen tutkiminen lisää ymmärrystä uhan kokemuksen ja poliittisen luottamuksen välisestä monimutkaisesta ja tärkeästä dynamiikasta. Lisäksi poliittisen orientaation muokkaavan vaikutuksen tutkiminen lisää tietoa siitä, miten voitaisiin mahdollisesti saavuttaa laajempaa kansallista solidaarisuutta ja koheesiota yhteisiä ponnistuksia vaativien uhkien edessä.
  • Helsingius, Annica (2020)
    Stillasittande beteende, det vill säga tiden som individen tillbringar sittandes och liggandes, har ett samband med allvarliga hälsoproblem. Stillasittande beteende ökar stadigt i barndomen och 15-åriga ungdomar sitter i medeltal nio timmar per dag. Med hjälp av självbestämmandeteorin kan man öka förståelsen för vilka motivationsprocesser som reglerar stillasittande beteende. Enligt självbestämmandeteorin kan individen ha en viss motivationstyp, som beror på hur självbestämmande individens beteende är och i vilken grad individen har internaliserat omgivningens värderingar. Let’s Move It är en teoribaserad intervention för yrkesskolor, med syftet att öka elevernas fysiska aktivitet och begränsa deras stillasittande beteende. Interventionen har visat sig minska stillasittande tid i högre grad hos interventionsgruppen än kontrollgruppen. Den här magisteravhandlingen kommer att granska om motivationsprocesser kan förklara skillnaden i stillasittande tid mellan grupperna efter interventionen. Syftet med den här magisteravhandlingen är att undersöka om stillasittande beteende har ett samband med typen av motivation att begränsa stillasittande beteende samt hur interventionen påverkar motivationstyperna genom att jämföra interventionsgruppen (n = 834) med kontrollgruppen (n = 810) efter interventionen. Data analyseras med korrelations- och variansanalys samt chi-kvadrat. Resultaten tyder på att stillasittande beteende i interventionsgruppen har ett svagt, negativt samband med integrerad motivation och ett svagt, positivt samband med amotivation genast efter interventionen samt ett medelstarkt, negativt samband med integrerad motivation och ett svagt, negativt samband med amotivation ett år efter interventionen. Resultaten tyder även på att Let’s Move It-interventionen inte har påverkat typen av motivation att begränsa stillasittande beteende i interventionsgruppen jämfört med kontrollgruppen varken genast efter interventionen eller ett år efter interventionen. De förändringar som Let’s Move It-interventionen har orsakat i stillasittande beteende har inte skett på grund av förändringar i motivationen att begränsa stillasittande beteende, utan på grund av andra skillnader mellan grupperna. Interventionsgruppens minskning i stillasittande tid kan ha skett på grund av förändringar i klassmiljön och lärarnas beteende eller motivationen att öka lätt fysisk aktivitet. Fortsatt forskning kunde fokusera på att undersöka skillnader i motivationen att begränsa stillasittande mellan olika utbildningslinjer och bland ungdomar med olika socioekonomisk bakgrund.
  • Salonen, Anette (2020)
    Organisationer strävar till att stöda sina anställda till att må bra och prestera på ett önskat sätt som gynnar organisationens framgång. Med den så kallade HR-verksamheten erbjuder organisationer verktyg och olika åtgärder för att personalen ska klara av sina arbetsuppgifter och trivas i arbetsmiljön. Denna kvantitativa studie undersöker samband mellan anställdas upplevelser om fyra olika HR-praxis och teamprestation samt hur sambanden påverkas av engagemang och stress. De fyra HR-praxis som studeras är rekrytering, belöning, skolning och utvecklingssamtal. Då tidigare studier om HR-praxis ofta talar om ett optimistiskt eller pessimistiskt perspektiv då man studerar verksamhetens effekter, kommer också denna avhandling att behandla dessa två perspektiv. Data till avhandlingen har samlats in i oktober år 2017 genom en enkätundersökning i ett multinationellt företag. Anställda i företaget har besvarat påståenden om nöjdhet med de fyra verksamhetsområden samt subjektiva upplevelser om teamprestation, engagemang och stress. Med fyra medierande analyser studeras upplevelser om varje praxis skilt och sambanden mellan teamprestation undersöks via de medierande variablerna stress och engagemang, som representerar anställdas välmående i modellen. Resultaten visade att det finns positivt samband mellan upplevelser om HR-praxis och teamprestation via engagemang. Å andra sidan fanns det också signifikanta samband mellan upplevelser om HR-praxis och teamprestation via stress, men dessa var negativa. Det innebär att verksamheten ökar på upplevelser om teamprestation via engagemang, men försämrar upplevelser om teamprestation via stress. Därmed stöder resultaten det optimistiska perspektivet som menar att både individen och organisationen gynnas av en välfungerande HR-praxis. Avhandlingen bidrar med mer kunskap om betydelsen av verksamheten för organisatorisk framgång och välmående anställda.
  • Högström, Jenny (2019)
    Inom identitetsforskningen resoneras det att identitetsutformandet under det senaste seklet blivit en mera utmanande och osäker utvecklingsuppgift i industriellt utvecklade samhällen. Den personliga identiteten tillskrivs bidra med känsla av kontinuitet i vardagen, förutsatt att individen engagerar sig i sina livsval och sina framtidsplaner. De sociokulturellt och samhälleligt strukturerade måttstockarna som fungerat som riktlinjer för individen har dock avtagit, medan valfriheten ökat markant. Den västerländska samhällsutvecklingen har lett till att unga vuxna uppnår de traditionella milstolparna för vuxenhet (självständigt boende, äktenskap, föräldraskap, utbildning och arbete) i allt senare ålder. Denna förskjutning har lett till att man numera hänvisar till den framträdande vuxenåldern: en förlängd ungdomstid. Bland annat har behovet av högskoleutbildning drastiskt ökat och familjebildande äger rum senare än någonsin förr. DIDS (The Dimensions of Identity Development Scale) -mätinstrumentet bygger på den rikaste kvantitativa forskningstraditionen inom identitetsforskningen. DIDS mäter personlig identitet på basis av fem olika identitetsdimensioner: engagemang, identifikation med engagemang, vidsträckt utforskande, djupgående utforskande och grubblande utforskande. I en finländsk kontext har senaste empiriska forskningsresultat påvisat att unga vuxna uppger relativt hög grad av utforskande av, samt låg grad av engagemang i identitetsrelaterade frågor. Därmed var syftet i denna undersökning att granska det eventuella sambandet mellan identitetsdimensionerna i DIDS (inom domänen för allmänna framtidsplaner) och traditionella milstolpar för vuxenhet hos dagens finländska unga vuxna. Målet var att granska ifall graden av engagemang och utforskande signifikant varierar i relation till de olika milstolparna, samt vilken av dessa milstolpar under kontroll av de övriga har det starkaste sambandet med identitetsdimensionerna. Därtill inkluderades ålder och kön som kontrollvariabler i analysen. Med ett sampel på 751 finländska unga vuxna (Medelålder=24.6, 60.3 % kvinnor) visade det sig med multipel linjär regressionsanalys att ålder hade ett negativt samband med grubblande utforskande av allmänna framtidsplaner. Arbete/studier på heltid hade ett positivt samband med engagemang och identifikation med engagemang samt ett negativt samband med grubblande utforskande. Äktenskap/samboende hade ett positivt samband med dimensionerna för engagemang och ett negativt samband med grubblande utforskande. Kön, föräldraskap, avklarade studier/utbildning och självständigt boende hade ett icke-signifikant samband med identitetsdimensionerna. Arbete/studier på heltid och därefter äktenskap/samboende hade det starkaste sambandet med identitetsdimensionerna i samplet. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning. Centrala begränsningar och förslag på framtida forskning lyfts också fram.
  • Pesonen, Sanna (2021)
    This master’s thesis focuses on any potential differences in how people with a high number of narcissistic personality traits present themselves and their self-image by using conversation analytic methods and utilizing Goffman’s theory on facework. Narcissistic personality traits are considered in this thesis as potentially atypical in interactional practices. The concept of face is used in demonstrating the public self-image that people create in social interaction. Every interaction is a possibility to work against the threats to the face by conducting facework. The research suggests that persons with a high number of narcissistic personality traits seem to be particularly sensitive to the presentation of self in social interaction. According to studies, narcissism appears to differ in social interaction from ordinary facework in the utilization of recognition. Conversation analysis qualitatively analyzes social interaction. The focus is on rules, patterns, and sequential actions. Conversation analysis is considered a technical method, however focusing on a very detailed level to the intersubjective meaning of the actions in the specific interaction. The research question is, how are the differences in the facework of narcissistic and non-narcissistic personalities characterized in face-to-face interaction? The empirical research in this thesis is based on research project called Facing Narcissism which explores narcissistic personality features in face-to-face social interaction. The data was collected from conversations between persons with a high number of narcissistic personality traits and persons with a low number of narcissistic personality traits. The data was analyzed by using conversation analytical methods. According to the research, narcissistic personalities might not benefit from the facework provided by the respondent and might be unable to benefit from the reciprocal facework. The empirical study of the thesis shows possible atypical facework by reversing the valence of the story. The extracts analyzed in the empirical research present that the persons with a high number of narcissistic personality traits might present themselves in a favorable light throughout the story by using the reverse of the valence in the story and self-sufficient face-saving actions. The discussion shows that more research is needed on the relationship between personality traits and interactional processes.
  • Vähäsöyrinki, Marjo (2022)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten avoimuutta omasta identiteetistään suhteessa heidän toimijuuteensa heteronormatiivisessa yhteiskunnassa. Keskiössä on siis identiteetin ”salaamiseen” tai sen ”paljastamiseen” liittyvät käytännöt, eli ”kaapissa olo” tai sieltä ”ulostulo”. Heteronormatiivisuuden käsite kuvaa tietynlaisen seksuaalisuuden luonnollistamista ja etuoikeuttamista, mutta käsitteeseen sisältyy olennaisesti myös sukupuolen normittaminen. Sen ilmenemismuodot rajaavat ei-normatiiviset identiteetit ja seksuaaliset käytännöt käsittämättömiksi ja siten konkreettisesti vaikuttavat yksilöiden elämänkulkuun. Tutkielmani teoreettinen viitekehys nivoutuu kriittisen sosiaalipsykologian otteella ontologiseen sosiaaliseen konstruktionismiin. Sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta analysoituna tutkimuksessa on mahdotonta tavoittaa absoluuttista totuutta ja todellisuutta. Maailmaa tulkitaan historiaan, kulttuuriin, yhteiskunnallisiin paikantumisiin, arvoihin ja käsityksiin peilattujen, sosiaalisesti jaettujen merkityksellistämisresurssien avulla. Suomalaista yhteiskuntaa tarkasteltaessa heteronormatiivisuus on vallitseva osa kontekstia ja siten se väistämättä osaltaan määrittää niitä tapoja, joilla tehdään selkoa eri ilmiöistä, ihmisistä itsestään sekä sosiaalisista suhteista. Tutkimuksen aineisto koostuu viidestä yksilöhaastattelusta, jotka olen toteuttanut puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden muodossa. Aineisto on analysoitu laadullisin menetelmiin temaattiseen analyysin tukeutuen. Tutkimuksessa on pyritty löytämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Miten sateenkaarinuoret muodostavat identiteettiään koskevia peittelyn tai avoimuuden strategioita suhteessa heteronormatiivisuuden rajaamaan sosiaaliseen todellisuuteen? 2. Millaisiin kaapista ulostulon käytäntöihin sateenkaarinuoret tukeutuvat? Tulokset osoittivat, että sosiaalinen ympäristö tukee kaapin pystyssä pysymistä toistamalla tilanteita, joissa näkymättömän identiteetin näkyväksi tekemistä vaikeutetaan tai sitä yritetään jopa estää kokonaan. Yhteiskunnallinen heteronormatiivisuus aiheuttaa normeja rikkoville sateenkaarinuorille näkymättömyyden ja ulkopuolisuuden kokemuksia. Kaappi näyttäytyi toistuvan identiteettityön näyttämönä ja sateenkaarinuorten käymät identiteettineuvottelut nivoutuivat kaapin rakentamiseen ja purkamiseen määrittelypakon ja selontekovelvollisuuden viitoittamassa sosiaalisessa ympäristössä. Sukupuolisena ja seksuaalisena toimijana oleminen on aina olemista suhteessa kulttuurin luokitteluihin ja määrittelyihin. Yksilön on mahdollista aktiivisesti vastustaa tai yrittää muokata sukupuolta ja seksuaalisuutta määrittäviä malleja, mutta mallien ulkopuolella eläminen ei ole yhteiskunnan jäsenelle vaihtoehto, eli identiteettien vapaa rakentaminen ja purkaminen ei siis ole mahdollista. Aineistossa ilmennyt nuorten toimijuus vahvisti näkemystä normikriittisen näkökulman hyödyistä, jonka kautta identiteettien moninaisuudelle vapautuu enemmän tilaa ilman määrittelypakkoa. Vaikka heteronormatiivisen kontekstin ravistelu vaatii rakenteellisia muutoksia, on sateenkaarinuorten toimijuutta kuitenkin mahdollista tukea jokapäiväisissä arjen käytännöissä. Keskeistä sateenkaarinuoren hyvinvoinnin kannalta on oikeus tulla kohdatuksi omaa identiteettiä vastaavasti, ei automaattisten luokitusten kautta. Sateenkaarinuoria ei tulisi lähestyä vain hyvinvointipalveluiden ja toimenpiteiden kohteina, sillä he ovat itsenäisinä toimijoita, joilla on yhdenvertaiset oikeudet hyvään arkielämään omilla ehdoillaan sekä HLBTIQA-ihmisinä että kaikkien muidenkin ominaisuuksiensa puitteissa.
  • Tammilehto, Kristiina (2022)
    Suomen evankelis-luterilainen kirkko on omassa energia- ja ilmastostrategiassaan sitoutunut tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Päästäkseen tavoitteeseensa kirkko pyrkii kannustamaan kaikkia seurakuntia sitoutumaan kirkon omaan ympäristöjärjestelmään eli ympäristödiplomiin. Kirkon ja seurakuntien ympäristötoimijuus ei kuitenkaan tapahdu ristiriidattomalla kentällä, kun niihin kohdistetaan erilaisia odotuksia niin jäsenten, luottamushenkilöiden, työntekijöiden, kuin muunkin yhteiskunnan suunnalta. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin seurakunnan työntekijöiden asennoitumista seurakunnan ympäristötoimijuutta kohtaan. Tutkielmassa hyödynnettiin laadullisen asennetutkimuksen teoreettis-metodologisia lähtökohtia. Laadullinen asennetutkimus pohjaa diskursiivisen psykologian ja edelleen sosiaalisen konstruktionismin viitekehykseen ja siinä asenteet ymmärretään kognitiivisesta valtavirtatutkimuksesta poiketen sosiaalisesti rakentuviksi ilmiöiksi. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää Seinäjoen seurakunnan työntekijää puolistrukturoidun virikehaastattelun avulla. Haastattelussa haastateltaville esitettiin kuusi väittämää, joita he saivat kommentoida ja pohtia vapaasti. Aineiston tulkinnassa hyödynnettiin asenteen, ympäristötoimijuuden ja diskurssin käsitteitä. Tutkimuksen perusteella seurakunnan hyväksytystä ympäristötoimijuudesta piirtyy melko hienovarainen, sovitteleva ja neuvotteleva kuva. Seurakunnan työntekijät ilmaisivat pääosin myönteisiä asenteita työnantajansa ympäristötoimijuutta kohtaan ja lähtökohtaisesti he pitivät seurakunnan aktiivista ympäristötoimijuutta itsestään selvänä ja hyväksyttävänä asiana. Samalla he kuitenkin esittivät kommenteissaan tietynlaisia reunaehtoja sille, minkä näkivät olevan hyväksyttävää ympäristötoimintaa seurakunnalle. Nuo reunaehdot olivat paikoin melko jyrkkiä ja rajasivat siten voimakkaastikin seurakunnan ympäristötoimijuutta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että seurakunta toimii ristiriitaisten odotusten keskellä ja sen täytyy tasapainoilla toisaalta ympäristöasioissa edelläkävijänä ja esimerkkinä toimimisen ja toisaalta kaikkien seurakuntalaisten huomioon ottamisen välillä.
  • Koukonen, Heidi (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan, miten kestävästi syövän identiteettiä konstruoidaan narratiivisesti ja millaisia sosiaalisia identiteettejä rakennetaan kestävästi syöville ja tähän sosiaaliseen ryhmään kuulumattomille. Kestävä syöminen määritellään työssä kasvissyöntinä. Tutkielma on laadullinen tutkimus ja sen lähestymistapa on konstruktionistinen. Haastatteluaineisto koostuu 16 haastattelusta ja se on saatu työn toimeksiantajalta Kestävyystieteen instituutin EMBED-projektilta. Työn menetelminä on käytetty aktanttimallia ja positiointiteoriaa. Kestävän syöjän identiteettiä rakennetaan aineistossa tunne-elementtien, motivaatiotekijöiden ja merkityksen tekemisen kautta. Aineistosta löytyi lunastus-, sankari- ja kasvutarinan tarinatyyppejä. Myönteiset tunteet yhdistettiin aineistossa onnistuneisiin kulutusvalintoihin ja kestävien periaatteiden levittämiseen, kun taas epäonnistumiset ruokavalion noudattamisessa, pienuuden kokemus, syrjiminen ja ennakkoluuloisuus negatiivisiin. Kielteiset tunteet, kuten syyllisyys kuitenkin näyttäytyi auttavana tekijänä kestävän syömisen kannalta. Motivaatioon liittyvinä käsitteinä toimijuus ja yhteenkuuluvuus nostettiin haastatteluaineistossa esiin siten, että toimijuus esitettiin rajoitettuna, mutta siitä huolimatta vahvana. Yhteenkuuluvuuteen liittyi jaettu ympäristöystävällisesti syövien identiteetti, jonka kannalta oli olennaista pyrkimys kestävään syömiseen. Toiseuden kokemus ei-ympäristöystävällisesti syövien kanssa esitettiin aineistossa kokemuksina ulossulkemisesta, vähättelystä ja ennakkoluuloisuudesta. Merkityksen kokemus liittyi vastuullisuuteen ja omaan kasvuun, ja osa haastateltavista kuvasi kestävän syömisen osana parempaa ihmisyyttä. Ympäristöystävällisesti syövän identiteetti muodostui haastatteluissa tiedostavaksi, moraaliseksi, resilientiksi, joustavaksi ja välittäväksi. Omat valinnat esitettiin pohjautuvan arvoihin ja siihen, minkä koettiin olevan oikein. Muiden kuin kestävästi syövien identiteettiin liitettiin joustamattomuutta, ajasta jälkeen jääneisyyttä ja vähempää tiedostavuutta. Näihin kahteen ryhmään liittyvät kuvaukset olivat aineistossa usein päinvastaisia ja siinä missä ympäristöystävälliseen syömiseen liitettiin edellekävijyys, ei-ympäristöystävällisesti syöviin liitettiin perinteisyys, totuttu kulttuuri, mutta myös juuttuneisuus vanhoihin tapoihin.
  • Saikkonen, Anna (2023)
    Tämän tutkielman tavoitteena on ymmärtää, mitä 1970-1990 luvuilla syntyneet kuurot ajattelevat kuurojen yhteisön kokemasta kollektiivisesta traumasta. Lisäksi tutkielmassa tutkitaan 1970-1990 luvuilla syntyneiden kuurojen ajatuksia ja kokemuksia kuuroihin sisäkorvaistutteesta ja sen vaikutuksista viittomakieliseen yhteisöön. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii kollektiivisen trauman teoria, jonka mukaan ryhmän kokema trauma aiheuttaa syvän, kaikkia ryhmän jäseniä koskettavan reaktion yhteisössä. Tutkielman aineisto kerättiin syys-talvella 2022-2023 ja se analysoitiin essentialistista temaattista analyysia käyttäen, mikä mahdollisti tutkielmaan osallistuneiden henkilöiden kokemusten, tarkoitusten ja todellisuuden raportoimisen aineistolähtöisesti. Analyysissa havaittiin neljä teemaa. Kollektiivinen trauma oli välittynyt vastaajille joko perheen sisäisesti tai ryhmätasolla. Yhteisön kokemiin vääryyksiin viitattiin muun muassa julmina ihmisoikeusrikkomuksina. Vastaajien oman kokemukset viittomakielen käytöstä ja kuuroudesta olivat pääsääntöisesti positiivisia. Vastaajien suhtautuminen sisäkorvaistutteeseen vaihteli positiivisesta neutraaliin ja negatiiviseen. Esiin nousi vastaajien negatiivisesti virittynyt kokemus terveydenhuollon työntekijöiden kanssa asioinnista. Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa siitä, mitä 1979-1990 luvuilla syntyneet kuurot ajattelevat sisäkorvaistutteesta ja sen vaikutuksesta viittomakieliseen yhteisöön ja kuurojen kokemasta kollektiivisesta traumasta. Edellä mainitut tulokset ovat linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa terveydenhuollon henkilöstön koulutuksessa ja palveluiden kehittämisessä.
  • Kunnas, Jonatan (2022)
    Depression is a common debilitating mental disorder. It is suffered by more than 320 million people globally and can involve symptoms such as loss of appetite and interest, frequent sadness, rumination, inactivity, and possible suicidal ideation. The World Health Organization has described the condition as the leading cause of global disability, a health crisis that causes significant human suffering and financial losses, both of which are avoidable through treatment. However, the causal relations of the condition are ambiguous as many of the symptoms have been found to be predispositions, comorbid, as well as causes of the disorder, which has led to a myriad of competing theories on the causes and treatment of depression. Focusing on the psychological theories of depression, these differences can not only be understood through historical debates, but also as fundamental contemporary questions relating to what mental health is and how an individual possibly evaluates subjective well-being (SWB). These are not definitive concepts, as presented in this paper, but a social psychological perspective can help the reader to create a more nuanced picture that assists in discerning the examined phenomenon. Despite the many uncertainties on what depression is and how best to treat it, the disorder has for the last four decades been most often diagnosed as Major Depressive Disorder and successfully treated through Cognitive Behavioural Therapy (CBT). However, this treatment has recently been gaining criticism for being too costly and unnecessarily complicated, in addition to showing evidence of selection and publication bias. One persuasive alternative to CBT is the cost-effective Behavioural Activation treatment (BA), a method that aims to behaviourally reactivate the patient through goals that are set in a handful of sessions, but as a relatively recent method, more research is needed on, among other things, the goal characteristics. There is potential that reactivating the social life among the depressed presents a more effective goal than other goals defined during treatment. As a functioning social life is emphasised by researchers on mental health and SWB, it could be that breaking the habit of social withdrawal is key for cost-effective depression treatment. The aim of this master’s thesis is therefore to present a wide array of research on mental health and depression, to situate BA to modern understandings of depression, and to argue for the potential in defining social goals in BA. This is investigated through multi-level modelling and linear regression analyses on survey data that was gathered in England from participants who were enrolled in BA as a part of their Low Intensity Cognitive Behavioural Therapy for depression. The results were non-significant, indicating heterogenous data, extraneous variables, and mixed results – factors that are not entirely surprising given the variability relating to the syndrome and utilised methods. These are subsequently summarised in a conducive discussion held at the end of the paper along with a review of limitations and future research.
  • Mankinen, Katariina (2020)
    This thesis explores social representations of nature and happiness in nature among Finnish youth. Even though the concepts of happiness and nature are common in daily exchanges, they remain difficult to define, and little is known of their usage among laypeople. Similarly, nature’s effects on well-being are well documented, but how happiness occurs in nature has not been examined through social representations. Finland is an interesting country to study these phenomena, as Finland is often portrayed through its unique nature, and has been ranked as the happiest country in the world for three consecutive years. The purpose of this thesis is to examine how Finnish youth discuss happiness in nature, and whether there are distinctive shared social representations. The study used Moscovici’s Social Representations Theory as a theoretical framework. The theory’s purpose is to explore laypeople’s conceptions of everyday phenomena, making it suitable for this research. The research was part of a bigger LUODE-project, funded by the European Social Fund. LUODE aims to develop multidisciplinary collaboration and service innovations for youth. University of Helsinki’s role was to better understand the everyday lives of the youth and this research contributes to the latter aim. The participants consisted of 15-16-year-old Lahti 9th graders (n=355). They first saw a marketing video of Finland aimed at foreign visitors, in which the main theme was the experience of happiness in nature. They were then asked to write their responses to a paper questionnaire, with questions like “What does the video say about happiness in your opinion? Discuss, whether nature makes you happy? Why yes? Why not?”. Responses varied in length from one word to lists, and from sarcastic comments to personal, even poetic, descriptions of happiness in nature. This research will focus on their personal accounts, and when combined, these created shared social representations. The research questions were: What are the shared ideas the youth have about nature, and of happiness in nature? How are these social representations objectified or anchored? Do the youth have shared social representations about nature, and more specifically about happiness in nature? As a result of the research questions, the analysis identified two main themes. First, nature was defined through shared lay perceptions, and nature in the societal context of Finland. It was clear that there was not just one simplistic definition of nature among the youth. Instead, their descriptions varied from common objectifications of nature, like cleanliness, forests, and summer cabins, to societal issues including the national welfare system, and global issues like climate change. Second, happiness in nature was experienced in a holistic manner: nature was a place for peace of mind, for activities, and for sensory engagement. These representations of happiness revealed holistic, and multisensory experiences of happiness when spending time in nature. The results show that Finnish youth go to nature to relax, be active, and be mindful and that their experiences in nature involve multisensory approaches, which all contributed to their experiences of happiness. Multisensory experiences as social representations may offer new insights for future research. These representations explicate how detailed and varying the everyday terms of happiness and nature are. Nature served as an important milieu for daily moments of happiness among the youth. Finnish youth also criticized the claims in the video and discussed the influence of the Finnish welfare system as well as climate change in their responses. The current study proposes that these holistic and multisensory methods to experience happiness in nature should be taken into account when planning well-being interventions, city planning, and nature preservation.
  • Vlodder, Nina (2023)
    This study aims to map out how harm is socially represented in Facebook Watch videos with trigger warnings. In contemporary times, psychological terms have become increasingly popular in laypeople’s use. Although the transmission of scientific knowledge to common sense is not a new phenomenon, it has been expediated by the popularity of social media. Consequently, a new understanding of clinical terms, such as trauma and trigger warnings, are reflected in everyday practices, meaning making and communication between people. Historically, trauma was a physical injury, yet diagnostic manuals and shared understanding have shifted toward including psychological and emotional harm as bases of traumatic experiences. Likewise, trigger warnings have spilled from therapy to become a safeguarding practice in a variety of new settings. The thesis is situated primarily within Serge Moscovici’s social representations theory, which is well-geared to examine laypeople’s conceptualization of social phenomena and understand how scientific knowledge becomes a part of common-sense practices. The theory of concept creep by Nick Haslam, and clinical knowledge is applied as a secondary paradigm. The research question is: How is harm socially represented in Facebook Watch videos with trigger warnings? In total, 87 videos were collected from Facebook Watch service to assess how trigger warnings cue the risk of harm and how harmful content is understood. Videos were watched, evaluated, and analyzed through Braun and Clarke’s 6-phase reflexive thematic analysis. Further steps were taken to assess visual, sonic, and affective features to comprehend how the entirety of the content signified harm. As a result of the reflexive thematic analysis, the study identified four main themes for social representations of harm: Clinical reminders, Collision of values, Ambiguous entertainment value, and Collectively unsettling to the society. The results suggest that conceptualizing harm has moved from clinical understanding to subjective perceptions of trauma and harm. Social representations of harm were consistent with recent literature exemplifying the inflated harm concept. Harm was represented as ideas, opinions, values, theories, expressions, critiques, and images which go beyond graphic content. Although a large portion of the data (n=48) exemplified trigger warnings as a safeguarding practice based on clinical triggers or concerns for immature viewers, harm was occasionally portrayed as opposing value systems and polarization. Facebook Watch was found to constitute a powerful shared universe for social actors to create and share social representations of harm through videos, which are potentially affective, persuasive, and occasionally extreme. With the guidance of social representations theory and thematic analysis, the thesis demonstrates the practice of trigger warnings and how harm is socially represented in social media videos. The results indicate that further research efforts should focus on assessing and creating guidelines for safe and inclusive social media platforms for trauma and non-trauma background users. Current guidelines lack specificity and do not provide uniform recommendations for navigating harmful online content. Additionally, the study identifies the conceptualization of harm as a more inclusive and broad practice than outlined in clinical manuals, which ideally should be reflected in more comprehensive social media regulations to meet the users’ needs. Lastly, the study offers foundations and suggestions for further social psychological studies on harm through various methods.