Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Forest Economics and Marketing"

Sort by: Order: Results:

  • Lehto, Pekka (2018)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia omistajatyyppejä yhteismetsien omistajissa on ja miten omistajat kokevat omistajuuden tunteen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli organisaatiotutkimuksissa paljon käytetty psykologisen omistajuuden teoria. Tutkimuksen aineisto saatiin osittain Helsingin yliopiston Ruralia-instituutilta, mutta myös lisäaineistoa kerättiin tutkimuksen tekovaiheessa. Aineisto koostui kahden eri yhteismetsän omistajista tehdyistä teemahaastatteluista. Toinen yhteismetsä oli Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Kauhavan yhteismetsä, joka on perustettu vuonna 2011 ja josta tehtiin 20 haastattelua. Toinen yhteismetsä oli vuonna 1991 perustettu Pahkakosken yhteismetsä, joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla ja josta tehtiin 10 haastattelua. Aineisto koodattiin manuaalisesti. Aineistosta löytyi neljä erilaista omistajatyyppiä. Löydetyt tyypit olivat perinnönvaalijat, aktiivit, talousmetsän omistajat ja etääntyneet. Jatkotutkimusehdotuksiksi esitettiin muun muassa aiheen tutkimisen laajentamista kvantitatiivisin menetelmin, jolloin saataisiin numeerista dataa eri omistajatyyppien osuuksien esiintymisestä suomalaisissa yhteismetsissä.
  • Ranta, Hanna (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida liimapuun ja massiivipuulevyn markkinoiden tulevaa kehitystä Australiassa ja selvittää liimapuun ja massiivipuulevyn Australian markkinoihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää australialaisten liimapuuta ja massiivipuulevyä käyttävien rakennusalan yrittäjien ja asiantuntijoiden suhtautumista eurooppalaiseen liimapuuhun ja massiivipuulevyyn. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmikuussa 2018 teemahaastatteluina. Teemahaastattelun runko oli muodostettu Juslinin ja Hansenin tietoympäristömallin pohjalta. Haastateltavina oli yhteensä kuusitoista australialaista rakennusyrittäjää ja rakennusalan asiantuntijaa. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin nostamalla esiin eri teemoja, joita tarkasteltiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Esiin nousevat teemat olivat kasvava kysyntä, riittämätön kotimaan tarjonta, muun makroympäristön tekijät, kilpailevat materiaalit, jakelun toimivuus ja asiakkaiden mieltymykset. Tutkimusten tulosten mukaan liimapuun ja massiivipuulevyn kysyntä tulee kasvamaan Australiassa. Kasvua tukee rakentamisen noususuhdanne erityisesti Melbournessa ja Sydneyssä. Muutokset rakentamissäädöksissä, kasvava kiinnostus puurakentamista ja ympäristöystävällisiä, kestävän kehityksen periaatteita noudattavia rakennusmateriaaleja kohtaan tulee vaikuttamaan liimapuun ja massiivipuulevyn kysyntään. Arkkitehtien ja insinöörien puurakentamiseen liittyvillä asenteilla sekä kilpailevien materiaalien tarjonnalla on vaikutus liimapuun ja massiivipuulevyn kysyntään.
  • Veirto, Timo (2019)
    Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, että voiko teknisen analyysin sijoitusstrategialla päästä markkinatuottoa parempiin tuottoihin sijoitettaessa metsäteollisuusosakkeisiin noususuhdanteen aikana. Samalla testataan tehokkaiden markkinoiden teoriaa. Tehokkaiden markkinoiden teorian heikko ehto ei toteudu, mikäli teknisen analyysin avulla voidaan ylittää osta ja pidä –strategian tuotot. Tutkielmassa vertaillaan erilaisia teknisen analyysin menetelmävariaatioita, jotka koostuvat yksinkertaisista liukuvista keskiarvoista sekä RSI:stä. Tutkimus toteutettiin empiirisesti strategioita jälkitestaten UPM-Kymmenen ja Stora Enson osakkeisiin sekä iSharesin WOOD etf rahastoon. Empiirisen testauksen aikavälinä käytettiin vuosia 2009–2018. Tulokset laskettiin teoreettisessa skenaariossa, sekä reaalimaailman skenaariossa, jossa huomioitiin verotus, kaupankäyntikulut, osingot ja hallinnointipalkkiot. Tulosten perusteella teknisestä analyysistä ei ole hyötyä sijoitettaessa suoraan osakkeisiin, mutta ETF rahaston kohdalla ylituottoa olisi syntynyt. Osakkeiden kohdalla verotuksen vaikutus suurimpana tekijänä teki teknisen analyysin strategiasta kannattamattoman. Osakkeiden vahva osinkotuotto myös tuki enemmän osakkeiden osta ja pidä -strategiaa. Tämä tukee osittain aikaisempaa tutkimusta teknisestä analyysistä. Johtopäätös on, että yksinkertaisesta teknisestä analyysistä ei ole hyötyä sijoitettaessa noususuhdanteessa yksittäisiin osakkeisiin, joilla on vahva osinkotuotto. Tutkimuksessa jää epäselväksi, että minkälainen yksinkertaisen liukuvan keskiarvon ja RSI:n menetelmävariaatio olisi tehokkain.
  • Virtanen, Aino (2013)
    Corporate Social Responsibility (CSR) addresses the responsibility of companies for their impacts on society. The concept of strategic CSR is becoming increasingly mainstreamed in the forest industry, but there is, however, little consensus on the definition and implementation of CSR. The objective of this research was to build knowledge on the characteristics of CSR and to provide insights on the emerging trend to increase the credibility and legitimacy of CSR through standardization. The study explored how the sustainability managers of European and North American forest companies perceive CSR and the recently released international ISO 26000 guidance standard on social responsibility. The conclusions were drawn from an analysis of two data sets; multivariate survey data based on one subset of 30 European and 13 North American responses, and data obtained through in-depth interviewing of 10 sustainability managers that volunteered for a phone interview about social responsibility practices at their company. The analysis concluded that there are no major differences in the characteristics of cross-Atlantic CSR. Regarding the components of CSR, environmental issues and organizational governance were key priorities in both regions, whereas consumer issues, human rights, and financial issues were among the least addressed categories. Regarding ISO 26000 guidance standard, the study revealed that there were varying perceptions, both positive and negative. Moreover, sustainability managers of European and North American forest companies were still uncertain regarding the applicability of the ISO 26000 guidance standard to the forest industry. The findings are in line with the earlier research that suggests that as an extractive industry, the forest-based industry tends to address environmental issues as a priority area of CSR. The results are also consistent with previous research that suggests that CSR is a case- and company-specific concept. This study is among the first to provide a preliminary review of the practical implications of the ISO 26000 standard in the forest sector. The results may be utilized by sustainability managers interested in the best practices on CSR, and also by a variety of forest industrial stakeholders interested in the practical outcomes of the long-lasting CSR debate.
  • Muoniovaara, Mari (2019)
    This study investigates the marketing of sustainable aviation fuels (SAF). It develops an understanding of aviation stakeholders’ perspective on marketing planning in the process of commercializing SAF. Many studies have been assessing the relationship between biofuel and marketing, however, the research on sustainable aviation fuel marketing is nonexistent. Marketing is a critical factor that needs to be explored to understand and develop the SAF commercialization process. The fact that SAF is under early stage of commercialization and has not been widely adopted by the aviation industry, makes this study especially interesting and relevant. The sample consist of six semi-structured interviews with aviation stakeholders and develops insights on the perspectives towards SAF and marketing of the fuel. The results are analyzed together with a theoretical framework that incorporates a remodeled 4C’s of the marketing mix (customer solutions, consumer costs, convenience, communication) that is complemented with channels and content messages. In conclusion, due to the inadequate knowledge and deployment of SAF, marketing planning at this stage is difficult. However, it is recognized that creating awareness plays an important role and therefore, SAF should be marketed through several different channels, with specific and targeted content messages. Marketers should work within the passenger interface in order to approach customers through various channels with targeted content messages throughout the passenger journey.
  • Lisowska, Daria (2017)
    Cross Laminated Timber is an innovative product, which has not gained popularity within the Polish construction sector. Concrete and steel remain the most popular construction materials in Poland. There is a shortage of dwellings in Poland and the overcrowding rate is high in comparison to other European Union countries. Moreover, the demand for office space and luxury housing is increasing in Poland. The National Dwelling Program introduced by the Polish Government in 2016 supports the idea to only use innovative solutions and materials which have a low impact on the environment. Moreover, a new European directive will force the construction sector to develop their processes in order to deliver zero-energy level building constructions. Therefore, the construction sector must adapt their offerings to the changing environment and improve their processes. In addition, consumers need to be aware of the environmental impact of their choices. The theoretical framework by Aaker (2001) was used to study how attractive the Polish Market is to prospective investors. Kotler’s (1973) theory about marketing management identified the demand for CLT in Poland and basing on the framework we could identify various marketing strategies to perform. Using Porter’s theory (2008) we were able to identify hat the competitive level of CLT in Poland is. Rogers’s theory of innovation explained the complexity of the innovation development process. SWOT and PESTEL analyses delivered the necessary overview on the macro and micro environment in Poland. NABC method presented the most effective way to persuade potential investors to allocate money in CLT in Poland. The secondary data used consists of literature, articles, internet sources and other publications. According to the results, demand for CLT is increasing both in Europe and globally. However, in accordance with the theory above, the demand for CLT in Poland appears to be latent and, as a consequence, development marketing needs to be performed. Based on the results, transportation costs may decrease the cost competitiveness of CLT and therefore investment in a CLT manufacturing plant in Poland needs to be taken into account. Moreover, the costs of raw materials are much lower here in comparison to other European countries. An increased number of permits for new construction projects between 2014 and 2015 shows the boost in construction activities, which is linked to demand for construction materials. Transferring the knowledge about the CLT innovation and its possible applications is required, due to the possible resistance from THE community against wood-based materials. Innovative building solutions as well as energy-efficient buildings can apply for funding through various public funds. However, adverse factors for doing business in Poland are present. Political and social group support can increase the speed and success of the innovation-development process for CLT.
  • Munter, Hannu (2016)
    Modern time is full of information. In business world an organization which is capable of harnessing and categorizing information is often successful. To take control over information requires systematic information gathering, modifying, elimination and finally acting accordingly. In comparison to earlier decades the problem today is not the lack of information. Actually it is quite the opposite- there is a huge amount of information available. The difficult part is to find the proper information out of the mass and deliver it for the right purpose at the right time. The general purpose of this study is to analyze the United Nations (UN) coordinated databases FAO and UNECE. These databases were investigated by the Internet in order to find how much information there is for marketing planning purposes. The frame of reference was split in half so that the focus of the analysis lays on the Macro-environment. The other part of the study consists of a content analysis for examining UNECE/FAO paper booklets “Forest Products Annual Market Review”. The key idea was to analyze what kind of differencies in the context there exist during a ten-year time period between 2005-2104. The products investigated were wood-based products. Several interesting implications emerged and one of them was the great impact of construction industry. The world’s economic situation affects to the building industry and that affects to the consumption of the wood products. Also the climbing usage of the bioenergy is notable and the trend towards further processed products is highly recognizable.
  • Lehtonen, Helena (2020)
    The purpose of this study is to explore the potential of Virtual Reality (VR) in education using three forest-related massive open online course (MOOC) environments. This study utilizes digital platforms (MOOC), digital outputs (teaching tools) and new emerging technologies (VR) in forestry education. The paper presents the University of Helsinki's MOOC "Finnish Forest” and investigates how different display in content can contribute to a student’s learning results, experience, engagement and word of mouth (WOM). In addition, this study focuses on learning results and learning experiences to determine what kind of content should be presented in VR and if there are correlations between experience, engagement and WOM. This study is conducted as an experiment in three Finnish high schools. For this study, 107 students were assigned to one of the three learning environments: 1) text and photos, 2) text and 360-desktop, and 3) 360 VR environment. The theoretical background was provided by several studies on Virtual Reality (VR) and e-learning, as well as other related theories. The study is conducted in exploratory nature combining mixed methods, both qualitative and quantitative data. The post-test questionnaire was used to collect information of the experiment and to measure learning and learning experience and other variables among high school students. The results show how differing approaches in providing content can contribute to a student’s learning results, experience, engagement and WOM. The results indicate that 360-desktop environment received significantly higher learning results than other MOOC learning environments and thus the 360-laptop environment may promote learning within the context of MOOCs. On the other hand, the results imply that VR environment does not support learning in a traditional learning environment and adapting a VR technology to educational purposes should be done with careful familiarization and consideration. However, no other statistical significance was found that would have an impact on learning results or how students shared their experiences. Instead, a small tech-savvy group of students was found who likes new 360 technologies in their studies, but surprisingly, there was an even larger group that opposed the technology. The same observations could be made regarding the VR learning environment. In conclusion, new teaching technologies should be offered deliberately based on voluntary participation, providing students with new ways of learning and an opportunity to customize their learning. In addition, the results suggest that VR environment provides poor learning results when teaching content and methods are adopted from the conventional environments. This suggests designing completely new course designs when adopting VR in teaching.
  • Sopanen, Juuso (2020)
    Many countries and international organizations have identified the bioeconomy as one of the key factors in addressing many global challenges. The aim of this study is to increase our understanding of the societal aspects of the bioeconomy by exploring the bioeconomy perceptions of Finnish forestry students. The study examines students' assessments of how the development of the forest-based bioeconomy would affect different forest sector stakeholders and employment opportunities. In addition, students' views on the bioeconomy teaching in their own universities are discussed. The data for the study were collected in early 2019 using an online questionnaire. 89 students started responding to the survey, but 59 completed questionnaires. Data analyzes was performed by quantitative methods using the SPSS software. The statistical methods used in the study were analysis of variance, t-test and Fisher's exact test. According to the results, students' perceptions of the effects of development of the forest-based bioeconomy are positive for the researched topics. Students have a clear view that the development of the bioeconomy will bring more positive changes to the different stakeholders than negative ones. Students believe that the biggest winner of the forest-based bioeconomy’s progression will be industry and the business world. Master level, doctorate level, and students farther along in their studies seem to have a more trust in positive changes. The development of the bioeconomy was also believed to improve future employment opportunities and help in pursuing one's dream job. Most of the respondents have dealt with bioeconomy topics in their own universities relatively often. Nonetheless, dissatisfaction with the sufficiency of teaching is present and many students want to address bioeconomy more. Particularly those who have studied for longer seem to be in favor of more teaching. Previously, only a few studies have reviewed bioeconomy perceptions of future professionals. Those studies have approached the subject from different angles and have been made in other countries. According to the results of this study, students seem to have positive expectations of the development of the forest-based bioeconomy. The relatively low number of respondents should be considered when examining the results.
  • Koskinen, Jussi (2018)
    During the last years renewable energy sources have risen to very important role. As countries in European and global scale are trying to fulfil the targets of international agreements, such as Kyoto protocol and Paris agreement. Targets in reducing the amount of greenhouse gases and increasing the use of renewable energy sources are achieved in many ways. In Finland the forest energy and wood based energy sources have become the most important way in reaching these goals. Also, reduction of fossil fuel has a significant role in ongoing change in energy production. As use of fossil fuels is aiming to be substituted by renewable alternatives. This thesis is based on published literature, articles, research reports and research results. Aim of this thesis is to pay attention to the use of forest energy in Finland and the topics closely related to this area. Use of forest energy is closely related to many important global issues. Such as climate change and prevention of climate change. Therefore, the topic is very important at the current situation, and this thesis aims to give a comprehensive overview of the forest energy as a whole, at the moment in Finland. The increment of forest energy and use of wood based energy sources still have many unclear questions and uncertainties. For example, nutrient loss in soil when biomass is harvested from the forest has still need to be paid more attention to. At the moment the use of forest energy, specially the use of wood chips, is heavily subsidized, which is causing disturbances at the markets. One of the most important features related to forest energy as a topic is the total overall climate effects of using the forest based energy. So far there have been wide range of opinions on the climate effects and carbon neutrality on the use of using forest biomass in energy sector. However, forest energy should not be seen as carbon neutral, because current climate effects diverge a lot from zero. Neutrality can be achieved in very long run but current effects are negative
  • Rasilainen, Paavo (2019)
    The aim of this study is to find out how well the forest properties located in the regions of Pirkanmaa and Central Finland fit into the investment portfolio in order to reduce the risk. The research is based on Harry Markowitz's modern portfolio theory. In this study, an efficient frontier and a minimum variance portfolio are formed from three different investment alternatives. Portfolio investment options in this study are forest properties, shares and interest. Previous studies focusing on forest placement show that the return on forest investments is rather weak compared to equity investments, and forest investment itself is not very profitable. However, the research also indicates that the returns on forest investments are poorly correlated with equity investments, and therefore they fit into the investment portfolio to diversify the risk. The data used in the study were historical statistics on forest properties, shares and interest between years 1991 and 2018. For each investment option, the average return and the standard deviation of the return were calculated from historical returns. In addition, covariances and correlations between investment alternatives were calculated. Based on this information, a minimal variance portfolio and an efficient frontier were created using Excel's Solver. Comparison of the minimum variance portfolio and efficient frontier´s portfolios wages concluded how well forest property investments fit into the portfolio in order to reduce its risk. The study found that the correlation coefficient between forest property investments and shares has been negative in the period 1991–2018. In addition, the share of forest properties in the efficient frontier portfolios was significant at most risk levels: with 9,5 percent risk level, forest properties wage in portfolio was 70 percent. These results led to the conclusion that forest properties located in the provinces of Pirkanmaa and Central Finland were able to diversify and reduce the risk of the portfolio.
  • Rantanen, Venla (2019)
    The purpose of this study was to evaluate the digital skills of finnish forest entrepreneurs and the use of digital services in their operations. The aim was to find out which digital services these entrepreneurs are using now and the possible obstacles to the use of new digital services. In addition, the study explored the learning needs of entrepreneurs and their attitudes towards e-learning. The research was a part of the Forest Business Innovation and Advancement (FOBIA) project, which aims to improve the competitiveness of small forest companies in remote areas of Finland, Sweden, Scotland and Ireland. The project partners in Finland are Luonnonvarakeskus, Työtehoseura ry (TTS), Riveria and Tietohippu Oy. The material used in the study was collected from forest entrepreneurs by email questionnaire in April 2018. The questionnaire was sent by e-mail to the members of Koneyrittäjien liitto and Metsäalan asiantutkijat ry. The survey reached about 1250 entrepreneurs and received 73 approved responses. The response rate to the survey was about 6 %. Research method was descriptive analysis. The results suggest that the use of digital equipment and services by forest entrepreneurs are still relatively low. General devices and services, such as e-mail and smartphones, are used by almost all respondents, but the use of other digital services and devices is very low. However, there is a positive attitude towards digitalization and e-learning. Entrepreneurs are interested to use new services as part of their business and learn more. However, many of them still have barriers that slow down the introduction of new electronic services and functions. About one fifth of the entrepreneurs had a negative net profit so there is lot to improve.
  • Kataja, Tuukka (2017)
    The purpose of this study was to examine the possibility of using a customer profitability model to measure the value of a forest owner customer to a wood supply company. In the target organization of this study, a wood supply company x, a decision to invest in a certain customer is mainly based on the opinions of the account managers. However, except using their own instinct, the account managers have hardly any tools available to support their decisions. In addition to creating a customer profitability model, there was also the purpose to examine the possible benefits this model could have for the different functions of the wood supply company x. This research was made in collaboration with the wood supply company x. Three account managers and four different management officials from the wood supply company x were interviewed for this study. These semi-structured interviews formed the main part of the data. In addition, some data was collected concerning the annual wood transactions of a certain account manager. The purpose of this was to illustrate the importance of allocating the costs when measuring the value of a customer. The value of a customer cannot only be based on customer satisfaction, for example, but specifically on customer profitability for the company. In order to measure customer value, a customer profitability model was developed: the customer profitability model consists of the volume, the costs, and the future potential of a forest owner customer. By using the customer profitability model the company should segment its customers and create guidelines to maximize their value. Thus far, the wood supply company x has not managed its customers systematically. The customer profitability model formed in this master’s thesis provides a good tool for categorizing customers and managing them systematically. A challenging aspect for the model are the small forest owner customers due to their low amount of transactions. Therefore, the implementation of this model should begin with the biggest and most important forest owner customers.
  • Kaivola, Ella (2018)
    Puunhankintayritykset haluavat aktivoida asiakkaitaan myymään puuta ja ostamaan metsäpalveluita aiempaa enemmän. Paine puun käytön lisäämiseksi tulee Suomessa teollisuuden lisäksi myös uskosta biotalouden merkitykseen jatkossa. Tämän tutkimuksen päätavoite oli selvittää millaisia monikanava- ja myyntiargumenttiyhdistelmiä puunhankintayrityksen kannattaa käyttää asiakkaidensa aktivoinnissa. Mukautuva, peräkkäisten markkinointiviestien käyttö ja asenteisiin vaikuttavat myyntiargumentit sekä metsänomistajatutkimukset muodostavat taustan tutkimuksen pohjalle. Tämän tutkimuksen koeasetelmassa metsänomistaja-asiakkaita aktivoitiin markkinointikampanjassa kahdella eri kanava- ja myyntiargumenttiyhdistelmällä. Peräkkäisissä yhteydenotoissa käytettiin eri myyntiargumentteja (hyöty ja tunne) uutiskirjemarkkinoinnissa ja soitettiin uutiskirjeiden avanneille asiakkaille hyöty-aiheisia myyntipuheluita. Tutkimusaineistot koostuivat aktivointikampanjan tuloksista ja asiakkaiden tyytyväisyydestä, sekä kohderyhmän taustatekijöistä. Kvantitatiivista aineistoa analysoitiin tilastollisesti SPSS 24.0 -ohjelmalla käyttäen ristiintaulukointia ja Khiin neliö -testiä sekä varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat kohonnutta todennäköisyyttä siitä, että hyöty-myyntiargumenttien toisto peräkkäisessä markkinoinnissa aktivoi tehokkaammin asiakkaita tehokkaammin joko jättämään jatkoyhteydenottopyynnön tai päättämään keskustelun nopeammin. Tunne-uutiskirjeen ja hyöty-aiheisen myyntipuhelun yhdistelmän käytöllä havaittiin kohonnut todennäköisyys keskustelujen määrän lisääntymisestä, mutta ei metsään liittyvän jatkoyhteydenottopyynnön tekemisestä. Tässä tutkimuksessa kohderyhmää olivat kaupunkilaismetsänomistajat. Lisäksi selvisi, että isompien metsätilojen omistajat aktivoituivat kampanjassa useammin verrattuna pienien metsätilojen omistajiin. Myyntipuheluista noin joka kolmas tuotti jatkoyhteydenottopyynnön ja tavoitetut metsänomistajat olivat tyytyväisiä kampanjan aktiivisiin yhteydenottoihin. Tutkimuksen tuloksena löydettiin toimintatapaehdotuksia markkinointikampanjoiden suunnitteluun olemassa olevien asiakkaiden aktivoimiseksi.
  • Jyrkkärinne, Miia (2017)
    Metsäteollisuuden raaka-aineen hankinnassa sopimusasiakkaat ovat asiakasryhmä, jolta met-säteollisuusyritys hankkii tasaisesti ja ennakoitavasti raaka-aineita tehtailleen. Sopimusasiak-kaiden määrää halutaan lisätä tehtaiden puuhuollon varmistamiseksi. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää metsänomistajien kokemuksia metsäteollisuusyrityksen sopimusasiakkuudesta ja syitä siihen, miksi metsänomistajat ovat tulleet metsäteollisuusyrityksen sopimusasiakkaiksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla Etelä-Suomen hankinta-alueen metsänhoi-tosopimusasiakkaista. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä oli sisältöanalyysi, jossa litteroiduista haastatteluista etsittiin samankaltaisuuksia ja vastauksia ryhmiteltiin sen mu-kaan. Haastattelun teemoissa käsiteltiin metsänomistajien metsänomistajuutta sekä kokemuk-sia sopimusasiakkaille tarjotuista palveluista, kuten sähköisiä palveluista, taloudellisista eduista ja sijoitusmahdollisuuksista, toimenpide-ehdotuksista tai sopimusasiakkaan vastuu-henkilöistä. Haastatellut metsänomistajat ovat tulleet sopimusasiakkaaksi palveluiden helppouden, luotet-tavuuden ja taloudellisten etujen vuoksi. Taustapiirteiltään sopimusasiakkaat erosivat keski-määräisestä suomalaisesta metsänomistajasta suuremman metsäpinta-alan ja alemman keski-ikänsä vuoksi. Sopimusasiakkaat ovat aineiston perusteella metsäteollisuusyritykselle asiakas-uskollinen ryhmä, sillä heillä on hyvin vähän yhteistyötä kilpailevien yritysten kanssa.
  • Valonen, Matti (2016)
    This research focused on how the forest owners’ background and the characteristics of the forest property owned by he/she affect the owners’ activeness in the management of his/her forest property. Finnish Forest Centre (Suomen metsäkeskus) provided the data for the research. This data included only the forest owners who had owned their property for over 10 years. These owners were divided into two groups. The first group, which was named quiet forest owners, included the owners who had not sold wood or had not applied for forest improvement subsidies during the past 10 years. The second group, which was named active forest owners, included the owners who had either sold wood or applied for forest improvement subsidies or done both during the past 10 years. In accordance with the presupposition, the main conclusion was that the reasons for inactiveness are numerous. In any case, owners in the quiet group were more often women and had a higher average age compared to the owners in the active group. In addition, a quiet owner owned on average less forest properties and a smaller average acreage. According to the three distinct logistic regression models, which were fitted to the data, the probability of the forest owner’s quietness decreased as the number of properties and acreage he/she owned increased. Forest properties located in Northern-Finland were more probably categorized as quiet than those located in other parts of the country. The models also indicated that the length of the ownership or the sex of the owner were insignificant in determining the probability of quietness. Although the sex of the owner was significant in only one of the three models.
  • Hänninen, Maria (2016)
    Solutions to mitigate climate change are continuously sought, and one of the most considerable way is to increase carbon seques-tration in forests. Climate impact of Finnish forests has been positive over the last ten years but carbon sequestration is possible to further increase. In Finland, most of the forests are privately owned, so the addition of carbon sequestration requires changes in forest management to support carbon sequestration. The study examines the Helsinki metropolitan area private forest owners’ attitude to increase carbon sequestration in their own forests. Attitude is considered from the perspective of forest owners’ percep-tions on climate change, the importance of forest ownership, and acceptability of the various possible ways to increase carbon sequestration. The data was collected between November and December 2015 by thematic interviews (n = 15) of the Pääkau-punkiseudun metsänomistajat ry (PKMO) members. Forest owners’ attitude to increase carbon sequestration in their own forests was favorable but the majority consider compensation as the most important condition for participation. Forest owners could be divided into four types concerning their views on storing carbon in their own forests. Forest owners’ willingness to participate is influenced by their knowledge of the link between climate change and forests, the factors related to owners and their parcels, as well as to acceptability of possible policy instruments and programs. In terms of political guidance, it is important to provide flexible and cost-effective ways to increase carbon sequestration in private forests. Designing political instruments, the potential link between economic incentives and increasing awareness should be taken into account. In addition, the aim of political instruments is to primarily reach potentials, because pioneers are already taking measures to sequester carbon in their forests. Deniers are able to get involved in carbon sequestration by offering various ways to increase carbon sequestration as well as compensation that is equivalent to the lost in timber sales revenue. From the perspective of political guidance, the most problematic forest owners to reach in carbon sequestration programs are indifferent owners.
  • Sorsa, Ville (2020)
    Tiivistelmä Tutkimuksen taustalla on kaupungistumisen mukanaan tuomat rakenteelliset muutokset. Metsänomistajat ikääntyvät ja eläköityvät kasvavaa vauhtia ja muuttavat kaupunkeihin tai taajama-alueisiin palvelujen perässä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää keinoja tavoittaa suomalaiset yksityismetsänomistajat ja saada heidät kiinnostumaan metsävarallisuutensa hoidosta tässä vallitsevassa muutoksessa. Markkinoinnin päämääränä on aktivoida metsänomistajia ja sopia jatkoyhteydenotto toimeksiantajan metsäammattilaisen kanssa. Keskeisiä tutkimuskysymyksiä on kaksi. ¹Miten metsänomistajan asuinpaikka, sukupuoli ja tilan koko vaikuttavat metsänomistajapalveluiden markkinoinnin tehokkuuteen käyttäen viestintäkanavina henkilökohtaista puhelinsoittoa sekä postitse lähetettävää markkinointikirjettä sekä ²miten asenteet, subjektiivinen normi ja käyttäytymisen hallittavuus vaikuttavat pääkaupunkiseutulaisten metsänomistajien metsänhoidolliseen aktiivisuuteen ja käyttäytymisaikomukseen myyntihakkuiden tekemistä kohtaan? Tutkimuksessa käytetty aineisto on peräisin Suomen Metsäkeskukselta. Aineisto koostuu metsänomistajista, joiden tilakoko on vähintään 50 hehtaaria, eikä heillä ole entuudestaan asiakkuussuhdetta toimeksiantaneeseen yritykseen. Kerättyä aineistoa analysoidaan kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa vertaillaan postitse lähetettyjen kirjeiden, puheluiden ja näiden yhdistelmän vaikuttavuutta metsänomistajien aktivointiin. Tutkimuksen toisessa osassa rajataan tarkastelu ainoastaan pääkaupunkiseudulla asuviin metsänomistajiin. Pääkaupunkiseudulla asuville metsänomistajille lähetetään kysely, josta koostettavaa aineistoa analysoidaan suunnitellun toiminnan teoriaa hyödyntäen. Metsänomistajien aktivointikampanja pitää sisällään 6276 lähetettyä kirjettä sekä 1782 puhelimitse tavoiteltua metsätilan omistajaa ympäri Suomea. Näistä kahdesta puhelinsoitto on vaikuttavuudeltaan selkeästi tehokkaampi. Pääkaupunkiseudulla asuvat metsänomistajat osoittautuivat vaikeammiksi tavoittaa ja he myös tarttuvat tilaisuuteen tehdä yhteistyötä harvemmin. Miehet yleisesti ovat kiinnostuneempia yhteistyöstä, kuten aikaisemmastakin tutkimuksesta on käynyt ilmi ja tilakoko vaikuttaa keskimäärin myönteisesti metsänomistajien kiinnostukseen yhteistyötä kohden. Markkinointikirjeen ja puhelinsoiton yhdistäminen osana monikanavaista markkinointia ei tuottanut yhdistettynä parempia tuloksia. Kyselytutkimuksen vastaanotti 681 metsänomistajaa. Näistä metsänomistajista kyselyyn vastasi 150. Pääkaupunkiseudulla asuvien metsänomistajien aikomus teettää myyntihakkuita on suhteellisen korkea seuraavan viiden vuoden sisällä. Asenteiden osalta hakkuiden teettämiseen vaikutti puutavaralajien hintojen lisäksi myyntihakkuiden vaikutus metsämaisemaan ja virkistyskäyttömahdollisuuksiin. Rahantarpeen ja myyntihakkuiden tekoaikomuksen välillä on myös selvä yhteys. Subjektiivisen normin osalta perheenjäsenten näkemys hakkuiden tekemisen osalta koettiin myönteiseksi, joka myös vaikutti hakkuidentekoaikomuksiin. Lisäksi tuttavapiirin metsänomistajien mielipiteet otetaan huomioon tehtäessä myyntihakkuita koskevia ratkaisuita. Myyntihakkuiden tekemiseen liittyvään hallittavuuteen vaikuttaa puunostajalta tarjouksen saamisen hankaluus ja vaikuttaa vastaajien myyntihakkuisiin liittyvään käyttäytymisaikomukseen.
  • Vainonen, Lena-Kajsa (2019)
    Metsä on kautta aikojen ollut tärkeä suomalaisille, joten jokaisella suomalaisella on jonkinlainen suhde metsään. Metsäsuhde voi perustua erilaisiin asenteisiin tai kokemuksiin ja se voi muuttua ajan kuluessa. Ympärillä olevien aikuisten sekä lapsille tarjottavien kokemusten on todettu vaikuttavan vahvasti lasten metsäsuhteeseen. Kouluilla on siis suuri rooli lasten metsäsuhteen rakentumisessa. Nykylasten moniarvoinen metsäsuhde on tärkeä tulevaisuuden kannalta, sillä metsään kohdistuu nykyaikana suuri käyttöpaine, joka herättää kysymyksiä metsän käytöstä. Lapset päättävät tulevaisuudessa, miten metsää käytetään ja miksi, joten heillä tulisi olla perustietoa metsästä ja yleisesti luonnonvarojen kestävästä käytöstä. Näiden seikkojen takia tämä tutkimus keskittyy kuvaamaan metsäopetuksen toteutusta peruskoulun luokilla 7-9 biologian opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yläkoulun biologian opettajaa, joiden vastausten pohjalta laadittiin kyselylomake. Kyselylomake jaettiin opettajien suosimissa ryhmissä sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostitse muutamille opettajille. Haastatteluiden tuloksia analysoitiin tekstianalyysillä ja kyselyn tuloksia jakaumien sekä taulukoiden avulla. Kyselyn tuloksia ei analysoitu tilastollisin menetelmin, koska vastauksia tuli niin pieni määrä. Tutkimuksen haastatteluiden ja kyselyn tulokset mukailivat toisiaan. Metsäopetus tapahtuu lähinnä kahdeksannen luokan biologian oppiaineessa. Metsäaiheita opetetaan metsässä joskus, mutta opetusta haluttaisiin järjestää enemmän metsässä. Ulkona opettamiseen vaikuttaa ainakin koulun etäisyys metsästä, aikarajoitteet, lukujärjestyksen joustamattomuus sekä rahoituksen puute. Samat rajoittavat tekijät nousivat esille myös metsätapahtumiin osallistumisessa sekä oman metsäpäivän järjestämisessä. Mikäli metsätapahtumiin pystyy osallistumaan, niiltä toivottiin elämyksellisyyttä ja toiminnallisuutta. Tulokset osoittavat, että metsäopetuksen keskeisiä teemoja ovat lajintunnistus, metsän ekosysteemi, metsätyypit sekä kasvupaikkatekijät. Metsäteollisuuden ja metsätalouden aiheet jätetään vähemmälle huomiolle, mikäli kohdataan aikarajoitteita. Koulun ulkopuolisia asiantuntijoita sekä metsäalan asiantuntijoita hyödynnetään harvoin, mutta monipuolista asiantuntijuutta kuitenkin kaivattiin, erityisesti metsätalouden ja metsien kestävän käytön, metsäteollisuuden ja sen tuotteiden, riistanhoidon, biotalouden ja kiertotalouden osa-alueisiin. Asiantuntijoita ei käytetä, koska aikaa ei ole tarpeeksi, koska ammattilaisia ei löydetä tai koska hyöty on koettu liian pieneksi. Yhteistyö metsäalan toimijoiden kanssa on lähinnä yhdistys- ja järjestöpainotteista, mutta myös metsäalan yrityksiä käytetään jonkin verran. Yhteistyö keskittyi lähinnä Metsävisaan, vierailijaluentoihin sekä erilaisiin metsäpäiviin tai tapahtumiin. Koulun ulkopuoliselta yhteistyöltä toivottiin pääasiassa vierailuja yrityksiin sekä metsään. Opettajat pitivät yleisesti metsäopetusta tärkeänä, mutta nykyisen metsäopetuksen ei koettu tukevan moniarvoisen metsäsuhteen rakentamista kovinkaan hyvin. Uuden opetussuunnitelman mukaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia koettiin kuitenkin voivan hyödyntää metsäopetuksessa hyvin. Ainerajoja ylittävää opetusta ei kuitenkaan ole hyödynnetty kovinkaan paljon, vaikka suurin osa haluaisi hyödyntää sitä enemmän. Tutkimustuloksia ei voida pitää tilastollisesti merkitsevinä johtuen pienestä otoskoosta. Tutkimustulosten perusteella voidaan kuitenkin olettaa, että nykyisessä metsäopetuksessa on puutteita, joita korjaamalla monipuolisemman metsäsuhteen rakentaminen yläkoulussa voisi olla mahdollista.
  • Saarelainen, Veera (2020)
    Suomessa metsäsijoittamisen suosio on vähäistä verrattuna muihin sijoitusinstrumentteihin. Sen suosio voi tulevaisuudessa kasvaa, sillä tulevaisuuden metsänomistajat ovat arvoiltaan ja tavoitteiltaan aiempaa monimuotoisempia. Suoran metsäsijoittamisen taustalla on usein vaikuttamassa taloudellisten arvojen lisäksi muut arvot, kuten luonto- ja virkistysarvot sekä yleinen kiinnostuneisuus metsätaloudesta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka metsäsijoittajan metsätilan ostopäätösprosessi muodostuu ja mitkä taustatekijät siihen vaikuttavat ja mitkä eivät. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat kuluttajan ostopäätösprosessiin ja kuluttajakäyttäytymiseen liittyvät teoriat. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään sijoittajan päätöksentekoa keskittyen käyttäytymisperustaiseen rahoitusteoriaan ja sijoittajan päätöksenteon rakentumiseen. Puhuttaessa metsäsijoittamisesta teoriaosuudessa käydään läpi lisäksi metsäsijoittamisen yleispiirteitä Suomessa ja siihen liittyviä tämän tutkimuksen kannalta oleellisia riskejä. Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 16 metsäsijoittajaa ja 3 sijoittajaa, joilla ei ollut kokemusta metsäsijoittamisesta. Empiirinen aineisto kerättiin puhelinhaastatteluina käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistot litteroitiin sanatarkasti, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen. Tämä tutkimus osoitti, että metsäsijoittajan ostopäätösprosessi on hyvin pitkä, sisältäen suurena investointina tyypillisesti kaikki ostopäätösprosessin viisi vaihetta. Ensimmäisessä kolmessa vaiheessa voimakkaimmin vaikuttavat kuluttajakäyttäytymisen taustatekijöistä sosiaaliset ja psykologiset taustatekijät, minkä jälkeen ostopäätöksen aiheuttaa yleensä elämänmuutos ja jonkin demografisen tekijän muuttuminen. Referenssiryhmistä merkittävimpiä ovat kiinnostuksen heräämisen vaiheessa lapsuusajan perhe. Referenssiryhmät vaikuttavat merkittävästi kuitenkin läpi koko prosessin ajan, korostetusti informaation keräämisen ja vaihtoehtojen vertailun vaiheessa.